#کشف_حجاب
#ولاء_طرفینی
#معنویت_و_اخلاق
✅ ری استارت(بازآغاز) حجاب خواهی!
🔶 هفته اخیر تحرکاتی -بخصوص از سوی بانوان- برای بازآغاز مقابله با کشف حجاب نمود یافت؛ از پلاکارد دست گرفتن و تذکر لسانی، تا حمایت از منع خدمات بانکی به بی حجاب و تحصن اعتراضی برای عدم برخورد با کشف حجاب و...!
🔶 قطعا نمی شود در حکومت اسلامی دغدغه های ایمانی و اسلامی را سرکوب کرد، نسبت به عادی شدن کشف حجاب بی موضع بود، یا از وظایف همگانی مثل تذکر لسانی منع کرد.
🔶 همه سخن در این است که بازآغاز و شروع مجدد باید با آسیب شناسی رویه قبل باشد. ارزشهای الهی با همراهی(اقلا همراه کردن) مردم حرف نوی انقلاب اسلامی بوده است و این ایده مرکزی سر همه راه حلهای مساله های ما چتر می اندازد.
🔶 شهید بهشتی در ص۶۲تا۶۷ #کتاب_سه_گونه_اسلام نکاتی را توجه می دهد:
- تحقق نسبت حجاب و احترام زن.
- تحقق نسبت حجاب و عزت و شخصیت محجبه.
- تحقق نسبت حجاب و فعالیت های موثر اجتماعی زن.
- تحقق نسبت دعوت به این فضایل و پذیرفتن حق انتقاد متقابل برای طرف مورد دعوت. [رسمیت شماری ولاء طرفینی]
🔶 بنده به قدر بضاعت اندک خود به کرات قدم اول برای این باز آغاز را همان رسمیت شماری ولاء طرفینی و تهیه بسته سیاستی و اقدامی برای آن شمرده ام؛ و الا قفل شدگی موجود دوباره گره کور می شود!
🔸 #به_قلم_اساتید: محسن قنبریان
🆔 @tahlil_shjr
#ولایت_فقیه
#تحلیل_و_تبیین #امید_پیشران_پیشرفت
✅ پیشرفت در منطق انقلاب
🔰 قسمت اول
🔶 حرکت ملت ایران در جریان انقلاب اسلامی و رویدادهای پس از آن، فراتر از اهداف سیاسی معمولِ انقلابها و دارای جهتگیری و هدفِ کلانی بوده است. هدف ملت ایران صرفا در جابجایی قدرت سیاسی مستقر و تغییر حاکمان خلاصه نمی شد چراکه اگر اینچنین بود کار انقلاب از فردای پیروزی آن پایان یافته تلقی شده و انقلاب اسلامی مختومه اعلام میشد. توجه به این نکتهی بنیادین ضروری است که تغییر حکومت طاغوتی و شکلگیری جمهوری اسلامی صرفا نقطهی آغازین این حرکت بوده است.
🔶 اما هدف نهائی و کلان این ملت و رهبری انقلاب اسلامی چه بوده است؟ این موضوع به صورت مشخص و منسجمی در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی مورد توجه و تبیین واقع شده است: «اگر بخواهیم هدفهای ملت ایران را در یک مفهوم خلاصه کنیم که بتواند تا حدود زیادی خواستههای عمومی کشور و ملت را بیان کند و آن را در بر بگیرد، آن مفهوم کلیدی عبارت است از پیشرفت؛ منتها با تعریفی که اسلام برای پیشرفت میکند.»
🔶 چنانکه میبینیم «دستیابی به پیشرفت» هدفِ نهائی انقلاب اسلامی ملت ایران بوده است و این پیشرفت نه با مبانی، تعاریف و شاخصهای برآمده از تفکر مادی و سکولار که با درونمایه و تعریف اسلامی است. در نگاه غیردینی پیشرفت تنها در «بُعد مادی» تعریف شده و نگاهی ابتر و ناقص به انسان و جهان دارد: «پیشرفت در منطق اسلام، متفاوت است با پیشرفت در منطق تمدن مادی غرب. آنها یک بُعدی میبینند، آنها با یک جهت - جهت مادی - به پیشرفت نگاه میکنند. پیشرفت در نظر آنها، در درجهی اول و به عنوان مهمترین، عبارت است از پیشرفت در ثروت و پیشرفت در علم و پیشرفت نظامی و پیشرفت فناوری. پیشرفت در منطق غربی اینهاست.»
🔶 اما از سوی دیگر «پیشرفت اسلامی» نگاهی «جامع و همهجانبه» به انسان، نحوهی زیست او در جهان و هدف غائیاش دارد: «در منطق اسلامی، پیشرفت ابعاد بیشتری دارد: پیشرفت در علم، پیشرفت در اخلاق، پیشرفت در عدالت، پیشرفت در رفاه عمومی، پیشرفت در اقتصاد، پیشرفت در عزت و اعتبار بینالمللی، پیشرفت در استقلال سیاسی - اینها همه در مفهوم پیشرفت، در اسلام گنجانده شده است - پیشرفت در عبودیت و تقرب به خدای متعال؛ یعنی جنبهی معنوی، جنبهی الهی؛ این هم جزو پیشرفتی است که در اسلام هست و در انقلاب ما هدف نهائی ماست: تقرب به خدا. هم «دنیا» در این پیشرفتی که مورد نظر است، ملحوظ شده است، هم «آخرت»... پیشرفت اسلامی، پیشرفت در منطق انقلاب، یعنی این؛ یعنی همهجانبه.»
🔶 مصداق عینی و خارجی این «پیشرفت همهجانبه» ایجادِ «تمدن نوین اسلامی» است: «اگر پیشرفت همهجانبه را به معنای تمدنسازی نوین اسلامی بگیریم - بالاخره یک مصداق عینی و خارجی برای پیشرفت با مفهوم اسلامی وجود دارد؛ اینجور بگوئیم که هدف ملت ایران و هدف انقلاب اسلامی، ایجاد یک تمدن نوین اسلامی است.»
🔶 تمدن نوین اسلامی به تَبَع تعریف اسلامیِ پیشرفت، دربرگیرندهی آسایش دنیوی و سعادت اُخروی به صورت توأمان است که مراحل دستیابی به آن نیز در بیانات حضرت آیتالله خامنهای به صورت تفصیلی مورد بحث قرار گرفته است.
🆔 @tahlil_shjr
#ولایت_فقیه
#تحلیل_و_تبیین #امید_پیشران_پیشرفت
✅ پیشرفت در منطق انقلاب
✅ مؤلفههای پیشرفت اسلامی
🔰 قسمت دوم
🔶 «پیشرفت» در منظومهی فکریِ انقلاب اسلامی از مؤلفههایی برخوردار است. برای تحقق این پیشرفت باید توجهی تام و دقیق به این مؤلفهها داشت و از رهگذر عملیاتیسازی آنها پیشرفت را محقق ساخت.
🔶 حضرت آیتالله خامنهای در نگاهی کلان این مؤلفهها را به دو دستهی اصلی تقسیم میکنند:
«یک رکن [اساسی پیشرفت]، امکانات مادی است، اما امکانات مادی کافی نیست. یک ملت ممکن است امکانات مادی زیادی هم داشته باشد، اما به رشد و ترقی و تعالی نرسد؛ نتواند یک ملت عزیز و قدرتمند بشود. خوب، ما در دوران قبل از انقلاب همین نفت را داشتیم، همین گاز را داشتیم، همین معادن عظیم فلزات ذیقیمت را داشتیم، همین استعدادهای درخشان و نیروی انسانیِ بااستعداد را داشتیم؛ اما در عین حال یک ملت دست سوم، گمنام در دنیا، توسریخور قدرتهای بزرگ، زیر یوغ یک حکومتی که فاسد بود، دستنشانده بود، متصل به دشمنان ملت بود، زندگی میکردیم. پس امکانات مادی کافی نیست.
🔶 مؤلفههای دیگری لازم است؛ مؤلفههای معنوی.» دستیابی به پیشرفت با توجه همزمان به این دو دسته از مؤلفهها شدنی است.
🆔 @tahlil_shjr
#ولایت_فقیه
#تحلیل_و_تبیین #امید_پیشران_پیشرفت
✅ پیشرفت در منطق انقلاب
✅ قوّه محرّکه پیشرفت
🔰 قسمت سوم
🔶 «امید» و نقش آن در پیشرفت همهجانبهی ملی و اسلامی در چنین منظومهای و به عنوان یکی از مهمترین و اثرگذارترین مؤلفههای پیشرفت معنا میشود. حضرت آیتالله خامنهای حرکت کلان ملت ایران در مسیر پیشرفت را به تلاش گروهی کوهنورد تشبیه کرده و «امید» را یکی از مولفههای معنویِ اساسی برای رسیدن به این قله معرفی میکنند: «پیشرفت کشور را تسریع کنیم. امروز چه چیزهائی میتواند ما را موفق کند و چه چیزهائی میتواند برای ما مشکلات به وجود بیاورد؟ من یک مثالی بزنم: یک گروه کوهنورد را در نظر بگیرید که میخواهند خودشان را برسانند به قلهی برجستهی این کوه که دارای منافع است، دارای افتخار است. همّ آنها در درجهی اول، پیش رفتن و کار کردن و تلاش کردن است. البته در راه ممکن است مشکلاتی پیش بیاید، خطرهائی وجود دارد. آنچه برای آنها در درجهی اول ضروری است، عبارت است از اینکه تلاش کنند، کار کنند، تحرک داشته باشند، عزم راسخ داشته باشند، امید خود را از دست ندهند، نسبت به رسیدن به اهداف ناامید نشوند...
🔶 ممکن است در هر راهی مشکلات و خطرهائی پیش بیاید... پس سازوبرگ اصلی این حرکت عظیم و بزرگ عبارت است از همین عزم راسخ، همین امید، همین کار و تلاش پیگیر، همین برنامهریزی، همین آمادگی و هشیاری. اگر این سازوبرگ اصلی وجود داشت، اگر این ارکان اصلی را دارا بود، این مجموعهای که دارد حرکت میکند - در مثال ما، کوهنوردان؛ و در واقعیت، ملت ایران - بر تمام مشکلات فائق میآید و میتواند همهی دشمنان خود را به زانو در بیاورد. اساس، این است.»
🔶 در این نگاه، امید یکی از اخلاق های پیشبرندهی یک ملت است: «اخلاقهای پیشبرنده یک ملت، امید و تحرّک و جدّیت است. ملتی که ناامید باشد، ملتی که از آینده خود مأیوس باشد، ملتی که خود را تحقیر کند، پیشرفت نخواهد کرد.»
🆔 @tahlil_shjr
#ولایت_فقیه
#تحلیل_و_تبیین #امید_پیشران_پیشرفت
✅ پیشرفت در منطق انقلاب
✅ قوّه محرّکه پیشرفت
🔰 قسمت چهارم
🔶 داشتن امید و عزم راسخ در این حرکت کلان، شرط لازمِ طیِ این مسیر و دستیابی به پیروزی و موفقیت است. این «امید به پیشرفت» است که زمینهسازِ حرکت تک تک افراد یک ملت و دستیابی به قلههای افتخار میشود: «امید، بزرگترین قوّه محرّکه انسان است.
🔶 امید به پیروزی، امید به پیشرفت و امید به موفقیّت، هر انسانی را به حرکت وادار میکند. اگر شما بخواهید هر انسان فعّال و سرزنده و شادابی از حرکت بیفتد، کافی است او را ناامید کنید. اگر ناامید کردید، دستهای فعّالْ سست خواهد شد؛ زانوان فعّال و استوار به لرزه خواهد افتاد. میخواهند ملت ایران را ناامید کنند. چرا؟ چون میبینند که ملت ایران امروز به سوی یک آینده خوب و روشن که در آن، هم دنیای مادّی او تأمین است و هم عزّت و سربلندی و ایمان و نفوذ او در سطح دنیای اسلام تأمین میشود، حرکت میکند... ما هنوز وسطِ کاریم.»
🔶 رسیدن به قله فقط با امید و نگاه امیدوارانه شدنی است و این علاج همهی دردهاست: «همین امید و نگاه امیدوارانه، باید بتواند شما را در راههای دشوار رسیدن به قله کمک کند و به پیش ببرد؛ و به پیش خواهد برد... علاج همهی دردهای یک ملت، تلاش و کار است؛ کارِ متکی به ایمان و امید، علاج همهی دردهای یک ملت است. ملت بیکار، ملت تنبل، ملت کسل، ملت ناامید و ملتی که بگوید: «ای آقا! از دست ما چه کاری برمی آید، آنها هر کار که بخواهند، می توانند بکنند»، چنین ملتی به جایی نخواهد رسید.»
🔶 براین اساس همه باید این روحیه را تقویت کنیم: «امید به خداوند و ایمان الهی، مأیوس نشدن در برابر مشکلات و نگاه بلندمدت و تاریخی راز پیشرفت است که باید این روحیه را بیش از پیش تقویت کرد.»
🆔 @tahlil_shjr
#ولایت_فقیه
#تحلیل_و_تبیین #امید_پیشران_پیشرفت
✅ پیشرفت در منطق انقلاب
✅ ناامیدی ضدپیشرفت است
🔰 قسمت پنجم
🔶 در نگاه رهبر انقلاب اسلامی اگر چنانچه این امید به پیشرفت و دستیابی به آیندهی بهتر در مردم از بین برود اساس این حرکتِ جمعیِ تاریخی مورد تهدید قرار میگیرد: «یکی از بزرگترین نعم الهی، امید و اعتمادبهنفسی است که در مردم هست. روح امیدواری، خیلی نعمت بزرگی است. مردمِ مأیوس، ناامید و بدون افق دید، بیصبری میکنند؛ نه اینکه کار نمیکنند، مانع کار هم میشوند؛ ولی مردمِ امیدوار خودشان جلو جلو میدوند و مسئولان را به دنبال خودشان میکشانند.»
🔶 طبیعتا ملتی که حجم قابل توجه ضعفها و عقبماندگیهای تاریخی ناشی از بیکفایتی و خیانت حاکمان و توطئه و چپاولگریهای استعماری را بر گردن داشته در مسیر پیشرفت نیز با چالشهای طاقتفرسایی روبرو است.
🔶 علاوه بر دشمنیها و توطئههای سلطهگران و زیادهخواهان، رسیدن به پیشرفت از ناحیهی دشمنی درونی نیز تهدید میشود: «این راهی که ملت ایران میخواهد برود، یک راه آسفالتهی بیمانع نیست؛ ما در این راه چالش هم داریم. ما دو دشمن بزرگ داریم... ما دو دشمن داریم: یک دشمن، دشمن درونی است؛ یک دشمن، دشمن بیرونی است. دشمن درونی خطرناکتر است. دشمن درونی چیست؟ دشمن درونی خصلتهای بدی است که ممکن است ما در خودمان داشته باشیم.»
🔶 این خصلتها و بیماریهای فرهنگی اساسا مانع پیشرفت است: «اگر ملتی این بیماریها را داشته باشد، این ملت پیشرفتش ممکن نیست؛ اگر ملتی مردمش تنبل باشند، ناامید باشند، اعتماد به نفس نداشته باشند، با همدیگر پیوند نداشته باشند، به همدیگر بدبین باشند، از آینده ناامید باشند، چنین ملتی پیش نخواهد رفت؛ اینها مثل موریانهای که در درون پایهی بنا بیفتد، بنا را ویران میکند؛ مثل کرمی است که داخل میوه قرار بگیرد، میوه را فاسد میکند. باید با این صفات مبارزه کرد. ملت ما باید امیدوار، دارای اعتماد به نفس، خوشبین به آینده، علاقهمند به پیشرفت، و معتقد و مؤمن به معنویاتی باشد که او را در این راه کمک میکند.»
🆔 @tahlil_shjr
#ولایت_فقیه
#تحلیل_و_تبیین #امید_پیشران_پیشرفت
✅ پیشرفت در منطق انقلاب
✅ ناامیدی ضدپیشرفت است
🔰 قسمت ششم
🔶 دقیقا به علتِ اهمیت وجود این روحِ امید در بین مردم است که دشمنان بیرونیِ ملت ایران و انقلاب اسلامی برای از بین بردن آن برنامهریزی کرده و از هر وسیلهای برای ناامیدساختن مردم استفاده میکنند: «دشمن از همهی توان دارد استفاده میکند برای القای ناامیدی، برای القای بنبست... دشمن روی امید ملّت ایران متمرکز است. این امکانات گستردهای که دشمن به کار گرفته، این رسانهها، این ماهوارهها، این فضای مجازیِ عجیب و غریب، این تلویزیونهای مزدورِ مأجور، همهی اینها برای این است که این امید را در مردم بکُشند.»
🔶 «محیط هرج و مرج و محیطی که در آن امید وجود نداشته باشد، ضد پیشرفت است. شما ببینید امروز دشمنان ما که از برخورد چهرهبهچهره با این ملت مأیوساند و از طرق گوناگون میخواهند روی این ملت اثر بگذارند، از همین وسایل استفاده میکنند؛ یعنی سعی میکنند افق را تیره و تار نشان دهند؛ جوان را ناامید کنند.»
🔶 براساس چنین محاسبهای «ایجاد یأس» نقشهی دشمن و در رأس راهبردهای جبههی استکبار قرار میگیرد: «امروز همه تلاش امریکا و دستگاه و جبهه استکبار این است که عنصر قدرت و قوّت و مقاومت را از ما بگیرد؛ یعنی میخواهد ایمان و اتّکاءِ به نفس و امید و اتّحاد را در ما تضعیف کند. ملتی که ایمان و اتحّاد نداشته باشد و نسبت به آینده مأیوس باشد، پیداست که در همه میدانها شکست خواهد خورد؛ در سیاست هم شکست میخورد، در اقتصاد هم شکست میخورد، در سازندگی کشور هم شکست میخورد. آنها میخواهند اینها را از ما بگیرند. اوّلین ضربهای که میزنند، این است که ملت را از خود مأیوس کنند.»
🔶 چراکه: «در مقابل یک ملت منسجم و مؤمن و دارای امید به آینده، هیچ غلطی نمیتواند بکند.»
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی #حجاب
✅ حجاب؛ ارزش دینی، همراهی مردم!
🔶 حرف نوی انقلاب اسلامی، توأم کردن ارزشهای اسلامی و مردم بود.
🔶 در حجاب :
- ۱۵اسفند۵۷ امام خمینی کارمندان ادارات را دعوت به حجاب شرعی کرد.
- ۱۷اسفند تجمع مخالفین(۱۵هزار نفر) و موافقین الزامی شدن حجاب در تهران تا چند روز! بحثهای طرفینی/ منع دفتر امام از توهین و برخورد با زنان مخالف!
- ۱۰تیر۵۹ (۱سال و اندی بعد) موضع گیری دوباره امام درباره پوشش نامناسب برخی زنان ادارات.
- ۱۳تیر راهپیمایی سراسری و میلیونی در کشور در حمایت از امام/ حمایت گسترده تشکل های مردمی.
- به دعوت رادیو صدای آمریکا حدود ۱۰۰۰زن از طبقات مرفه تجمع اعتراضی می کنند.
- ۱۶تیر شورای انقلاب و ریاست جمهوری رعایت حجاب را برای کارمندان دولت الزامی اعلام می کند.
- بازاریان هم از بانوان می خواهند بی حجاب وارد بازار نشوند.
- شورای خلیفه گری ارامنه هم، با وجودی که تکلیف حجاب شامل زنان ارامنه نمیشود اطلاعیه می دهد: به پاس احترام فرمایشات امام، از زنان ارمنی می خواهد در ادارات و مراکز کار از لباس آستین بلند و روسری استفاده نمایند!
- شروع الزام از کارمندان ارتش و مراکز نظامی(تیر۵۹).
- سه سال بعد(۶۲) مجلس شورای اسلامی به نمایندگی از ملت در قانون مجازات اسلامی برای بی حجابی، تعزیر معلوم می کند!
🔶 اینبار دیگر اعتراضی شکل نمی گیرد. ارزش حجاب در فضای دفاع مقدس و شهادت در کشور عمومی می شود.
🔸 #به_قلم_اساتید: محسن قنبریان
🆔 @tahlil_shjr
#معجزه_مظلومیت
#عصای_موسی
✅ معجزۀ مظلومیت
1⃣ داستان مبارزه موسی ع و فرعونیان، داستانی پر بسامد در کتاب هدایت ماست. شاید سرّ این همه تکرار وجود خطرات مشابه در مسیر هدایت بشر باشد ازاینرو میتوان برای اکنون و زمانۀ حاضر هم از این ماجرا درسها گرفت. در مطالعه مواجهات حضرت موسی ع و فرعون بهوضوح متوجه میشویم که فرعون خدای جنگ روانی است و با نکرائی خاص (نکراء مفهومی است که حضرت امیر ع برای توصیف تدابیر شیطانی معاویه استفاده میفرمایند و از کاربست کلمه عقل درباره آن پرهیز میکنند) پیدرپی درصدد مقابله با احتجاجات موسی و هارون علیهما السلام است. اکنون درصدد نشان دادن این وجه از تلاشهای فرعونیان نیستیم.
2⃣ سه صحنه پیاپی را مرور کنیم:
🔶 صحنۀ اول: موسی ع معجزات را به میدان میآورد. این معجزات آنچنان واضح و دهشتناک است، فرعون را نگران میکند که مبادا اطرافیان درباری بهسوی موسی ع متمایل شوند؛ به ایشان خطاب میکند: إِنَّ هَذَا لَساحِرٌ عَلِيمٌ/ يُرِيدُ أَن يُخْرِجَكُم مِّنْ أَرْضِكُم بِسِحْرِهِۦ فَمَا ذَا تَأْمُرُونَ/(شعراء: ۳۴ و۳۵)؛ او با ستودن موسی ع و همزمان انتساب او به سحر و به بازی گرفتن مشورت ایشان هم درصدد یافتن راهحل است و هم شکستن رعب و اعجابی که در جانهای درباریان نشسته است. راهحل ظاهراً پاسخ میدهد: پس از مشاجرات و پچوچچ میگویند فعلاً مهلتی بگیر و بعد برو سراغ هر ساحری توانمندی در اقصی نقاط کشور و آنها را به نزد خود بخوان....
🔶 صحنۀ دوم: مقابله بزرگ ساحران فرعونی با موسای یکه و تنها آغاز میشود. اما موسی ع به اعجاز الهی بر ساحران غلبه میکند و ساحران که حقانیت موسی را دریافتهاند به سجده میافتند و میگویند به رب العالمین ایمان آوردیم. فرعون که صحنه نبرد را اکنون دوبار باخته است؛ هم در میدان نبردی که خود پیشنهاد داده و در حضور مردم مغلوب شده است و هم نیروی انسانی که نوک پیکان مقابلهاش بودند، عصبانی در موضعی خدایی قرار گرفت و ایشان را توبیخ(!) میکند که چرا بدون اجازۀ او ایمان آوردهاند؟ بلکه تهدید میکند که دست و پای شما را به صورت معکوس قطع خواهم کرد و بر تنه درختان خرما خواهم آویخت.
🔶 صحنۀ سوم: (به گزارش روایات و به استناد برخی قرائن قرآنی) تازه مؤمنان (یا دستکم برخی از ایشان) با دست و پای قطعشده بر تنه درختان مصلوب میگردند.
3⃣ یک پرسش جدی: چرا خدای موسی ع که آن همه اعجاز در دست و بازوی موسی ع قرار داده است؛ همان اعجازهایی که باعث میشود فرعون جرأت مقابله با موسی ع را نداشته باشد، اینک به کمک ساحرانی که حال مؤمنانی پاکباز شدهاند، نمیآید و آنها را در دستان فرعونیان رها میسازد؟
🔶 بهزعم نگارنده، خدای متعال در این صحنهها دوبار معجزه نموده است؛ یکبار معجزهای است که به عصای موسی ع بهظهور رسانده است و بار دیگر معجزهای است که با این مؤمنان پاکباز بر سر دار و دست و پای قطعشدهشان به میدان آورده است. درواقع فرعون در این صحنه سه بار شکست میخورد نه دو بار. یک بار وقتی است که عصای موسی ع سحر ساحره را باطل میکند، دفعه دوم وقتی است که خود ساحران فرعونی به خداوند ایمان میآورند و دفعه سوم و از همه مهمتر وقتی است که با بریده شدن دست و پای خویش بر صدق ایمان و باورمندی به عالم آخرت و محدودیت عالم دنیا را برای همیشه تاریخ فریاد میزنند. این مؤمنان با مظلومیت خویش چیزی را آشکار کردند که حتی عصای موسی به این وضوح قادر به نمایاندن آن نشده بود. آری این «معجزۀ مظلومیت» ایشان بود که صدقشان و باورشان را آشکار کرد؛ اگر معجزهای موسوی ایشان را از دست فرعون نجات میداد، هرگز معجزۀ مظلومیت محقق نمیشد. و البته ایشان به خواست خود آماده تجلی این معجزه شده بودند؛ همانوقت که درقبال تهدید فرعون پاسخ دادند: مهم نیست، ما بهسوی پروردگارمان بازمیگردیم.(الشعراء: ۵۰) یا به تعبیری دیگر گفتند: هرچه خواهی بکن، نهایت کار تو در همین دنیا خواهد بود(طه: ۷۲) و هیچ دسترسی به آخرت نداری.... و البته خدای متعال با الدرجات العُلی از ایشان استقبال نمود.
4⃣ اغتشاشات اخیر ابعاد فراوان دارد اما جنگ روانی و شناختی و ترکیبی آن برجسته بود. باطل السحر این جنگ همهجانبه ازجمله معجزۀ مظلومیت بود. شهدایی که معصومانه و مظلومانه با بربریت و سبعیت تمام به شهادت رسیدند؛ از شهید آرمان علیوردی که حاضر نشد کمترین انفعالی نسبت به ارزشهایش نشان دهد، تا شهید سیدروحالله عجمیان که برای دفاع از مقام زنان عفیفه خود را قربانی نمود، تا شهید حمید پورنوروز و شهید حمزه علینژاد و شهید دانیال رضازاده و شهید حسین زینالزاده و ... که هریک وجوهی از اعجاز مظلومیت را در آستین داشتند. درجات بلندمرتبه الهی، گوارای وجود این اعجازگران قرن باد.
🔸 #به_قلم_اساتید: عباس حیدری پور
🆔 @tahlil_shjr
#رسانه
#المیرا_شریفی_مقدم
✅ معرفی گوینده های خبر صدا و سیما
🔶 المیرا شریفیمقدم جدیدترین گوینده خبری است که به معاونت سیما رفته. او که در چند بزنگاه خبری مثل #پلاسکو و منا خیلی دیده شد و گفتوگوهایش در «تیتر امشب» #شبکه_خبر به چشم آمد، مدتها به علت یک توییت جنجالی از اجرا دور بود، تا این که به تازگی اجرای بخشهایی از برنامه صبحگاهی شبکه ۲ را بر عهده گرفته. گفتوگوهای او در این برنامه، اگرچه عنوان مطالبهگرانه دارد، اما تاکنون چالشی نبوده. مرور تجربه ۴ نفر قبل نیز دورنمای خوبی از تصمیم او نشان نمیدهد:
1⃣ عاطفه میرسیدی: او که مدتها در بخشهای خبری #تلویزیون، گویندگی و گزارشگری میکرد و خصوصا در حوزه #سلامت چهره شاخص رسانه ملی محسوب میشد، در سالهای اخیر و بعد از بازنشستگی از معاونت سیاسی، به عنوان مجری به معاونت سیمای تلویزیون پیوسته. خانم دکتر در رمضان ۱۴۰۱ اجرای ویژهبرنامه افطار #شبکه_سلامت را نیز بر عهده داشت، اما هنوز در جایگاه جدید، به موفقیت چندانی دست پیدا نکرده است.
2⃣ مرتضی حیدری: از معدود چهرههایی بود که همزمان در معاونت سیاسی خبر میگفت و در معاونت سیما برنامه غیرخبری داشت. او در طول سالهای فعالیت در سیما، بیش از هرچیز برای مناظرههای انتخاباتی و گفتوگوها با رؤسای جمهور دیده شد، اما در دورهای نهچندان طولانی، با صحبتهای جسورانه در #پایش شبکه یک، به چشم آمد و به نوعی اثبات کرد که فقط یک کبریت بیخطر برای مناظرهها نیست؛ هرچند آن دوران ادامه نیافت.
3⃣ حمید محمدی: تنها عضو جداییطلبان معاونت #سیاسی صداوسیماست که در سیما هم سرنوشت خوبی داشت و به عاقبت بقیه چهرههای این فهرست دچار نشد. او که پیش از پایان دوران گویندگی #خبر، به #گویندگی آیتمهای «۹۰» و حتی اجرای دو فصل از #فوتبال۱۲۰ میپرداخت، چند سالی هست به عنوان مجری به این برنامه بازگشته تا جایگزین محمدحسین #میثاقی شود. محمدی سابقه گویندگی مستندهای سیاسی تلویزیون را هم دارد.
4⃣ محمد دلاوری: با طنز خبری #صرفا_جهت_اطلاع مشهور شد که در زمانه خودش، پیشگام بود، اما در نهایت حواشی اجازه نداد ادامه یابد. بعدها در تلویزیون تجربیات کوتاه و پراکندهای داشت، اما بیشتر با #تهران_۲۰ دیده شد. #دلاوری به یاری نمک ذاتیاش در اینترنت هم تجربیات موفقی داشت. او اگرچه خط قرمزهای رسانه ملی را میشناسد، اما کم دچار دردسر نشده و مدتی پیش هم بیسروصدا از #تهران۲۰ کنار گذاشته شد!
🔸 #به_قلم_اساتید: مصطفی قاسمیان
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی #روز_دانشجو
✅ فلسفهی روز دانشجو چیست و آن سه دانشجو، که بودند؟
🔶 مرداد سال ۱۳۳۲، دولت مصدق با کودتای آمریکایی سرنگون و شاه به قدرت بازگشت. در آذر همان سال، نیکسون معاون رئیس جمهور آمریکا برای دیدار با شاه وارد ایران شد. این سفر با اعتراض دانشجویان به حمله و کشتار در دانشکده فنی تهران ختم و امروز بعنوان روز دانشجو مشهور و ثبت است.
اما...
1️⃣این واقعه ده سال قبل از ظهور فردی بنام آیتالله خمینی در سپهر سیاسی ایران رخ داد.
2️⃣ده سال پیش از شروع انقلاب امام در سال چهل و دو، اولین اعتراض بزرگ و شعار مرگبرآمریکا توسط دانشجویان غیرمذهبی و غیر انقلابی طرح و عنوان شد.
3️⃣سه دانشجوی کشته شده، عضو حزب توده و جبهه ملی بودند:
احمد قندچی: از هواداران جبهه ملی و دکتر مصدق.
مصطفی بزرگنیا: عضو کمیته مرکزی سازمان جوانان حزب توده.
مهدی شریعت رضوی: از کادر جوانان حزب توده
4️⃣ مسئولیت حمله به دانشکده فنی تهران و کشتار دانشجویان با ارتش بود و در این دوره هنوز ساواک شکل نگرفته است.
🔶 دانشجو امروزی باید از خود بپرسد: چرا دانشجویان دهه ۳۰ ضد آمریکایی بودند؟ چرا زمانیکه هنوز فردی به نام امام خمینی حرکتی آغاز نکرده، شعار مرگ و مخالفت با آمریکا سر داده میشود؟ محوریت آن اعتراضات هم جریان مذهبی نبود.
🔶 نقطه آغاز دشمنی آمریکا با ایران، جمهوری اسلامی یا انقلاب اسلامی نیست، آغازکننده این دشمنی نیز از سال ۱۳۵۷ جمهوری اسلامی نبود، باید تاریخ را درست مرور و روایت کرد.
🔶 اصلیترین مساله مخالفت آمریکا با دولت ملی و مستقل مصدق بود که قصد داشت نفت ایران را ملی کند. آمریکا با هر کشوری که بخواهد مستقل و خارج از اراده او رفتار کند اینگونه برخورد میکند. به دروغ به شما میگویند: دشمنی ایران و آمریکا بعد از انقلاب شروع شد!
🔶 متاسفانه بسیاری از دانشجویان ما که این روز را جشن و یا بعنوان نماد اعتراض از آن یاد میکنند علت این نامگذاری و ماهیت این واقعه را نمیدانند.
🔸 #به_قلم_اساتید:علیرضا زادبر
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی
✅ نسل چهل و پنجاه؛ داستان نسلهای ایرانی
🔶 #نسل_چهل برخلاف نسل سی که با موج سهمگین کودتا و ساواک منفعل شده بود؛ خود را بازیابی کرد و در مقابل پهلوی همان اول دهه در 15خرداد42 دست به قیام زد. اما آنچنان #سرکوب شدند که به گفتۀ شهید مهدی عراقی از نزدیکان نواب صفوی و همراهان امام خمینی دیگر کسی امیدی به حرکت و پیروزی نداشت و امریکا تسلطش بر ایران چنان شده بود که یکسال بعد از قیام 15خرداد 42، سرمستانه در ایران قانون #کاپیتالاسیون را برای اتباع خود به تصویب رسانید.
🔶 #نسل_پنجاه امتداد فعالیت نسل چهل بود. پهلوی در این دهه به ساواک، #کمیته_مشترک_ضدخرابکاری را هم به عنوان ابزار جدید سرکوب اضافه کرده بود. از سوی دیگر هم در بخشی از مبارزین یا سرخوردگی از موفقیت مبارزه بهوجود آمده بود یا مسیر مبارزه را از مسیر اسلام موفق نمیدیدند؛ آنچنان که عدهای از جوانهای مبارز در بیانیهای اعلام کردند که هر چقدر «پوستین کهنهی اسلام را وصلههای علمی زدیم، از جای دیگر پاره شد.» و ناظر به این حرفها تغییر ایدئولوژی دادند و از اسلام روی گردانیدند و مارکسیست شدند. در حالیکه درست سه سال بعد از این اتفاق، انقلاب اسلامی توانست پهلوی را #سرنگون و کودتای امریکایی را زمینگیر کند و #نفت و خیلی چیزهای دیگر را به ملت برگرداند.
🔶 در این دو دهه بود که #ارتش_پهلوی در #ویتنام به کمک ارتش امریکا رفت، وارد #بلندیهای جولان شد تا #اسرائیل بتواند اشغال آن منطقه را برای خود حفظ کند و در #ظفار_عمان ایرانی کشته داد تا منافع امریکا در آنجا حفظ بشود و... در همین سالها بود که این نسل به چشم خود دید که #بحرین از ایران جدا شد. در کنار همۀ این تلخیها اما در نهایت، این #نسل_چهل و #نسل_پنجاه بودند که آن زمستان سرد #اشغال و #کودتا را به بهار تبدیل کردند.
🔸 #به_قلم_اساتید:کمیل خجسته
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی #اعتصاب
✅پیشنهاد خیرخواهانه برای براندازی
🔶 مخاطب این متن براندازها هستند.
اگر به هر دلیل تصمیم به براندازی دارید این پیشنهاد را جدی بگیرید. واقعا صادقانه و خیرخواهانه است. جریان مزدور رسانه ای خیر هیچکس حتی شما براندازها را نمی خواهد. خودشان ایران نیستند و از دور عده ای را اغواگرانه تهییج می کنند تا به دردسر بیافتند و دستگیر شوند و اینطور اضافه کاری می گیرند.
🔶 اما پیشنهاد ساده چیست؟ از مدل انقلاب 57 الگو بگیرید. آنروزها را شاید دقیق نشناخته باشیم. برخی یک کاریکاتوری از بهمن 57 به ذهن دارند. واقعا تصور می کنند با پشت بام رفتن و دیوار نویسی و به خیابان آمدن در محله ها و آتش روشن کردن انقلاب می شود. اینطور نیست. این ها همه خروجی یک رخداد بزرگتر بود. همان که امروز جریان برانداز فاقد آنست.
🔶 انقلاب 57 خروجی چه بود؟ به روایت رهبر آن انقلاب رجوع کنیم. امام می گفت انقلاب ما برآمده از یک یقظه درونی است. یقظه چیست؟ تحول درونی انسان ها. لذا می گفت که اینها که انقلاب کردند برخی شان همان ها بودند که پیشتر در کاباره ها بودند اما دچار تحول روحی شدند. رشد کردند. خلاصه اینکه انقلاب آفاقی آنروزها ثمره انقلاب انفسی بود.
🔶 با این توضیح پیشنهاد می کنم بجای تعرض به نیروهای امنیتی و کشته سازی و تهدید بقال و کاسب و ضرر به کامیون دارها و غیره تلاش کنید مردم را همراه کنید. اعتصاب زوری نمی شود. انقلاب اجباری هیچ جا رخ نمی دهد. مردم نیز با رشد دروغ آگاه نمی شوند. آگاهی با توسعه جهل اتفاق نمی افتد.
🔶 باید مردم را اقناع و ترغیب کرد. برای این نیز دو کار باید همزمان اتفاق بیافتد. هم ادبار از این حکومت و هم امید به حکومت بعدی. یعنی خشم را باید با امید تبدیل به جنبش اجتماعی کرد. واگرنه می شود همین که هست. چرا رسانه های دشمن تنها روی خشم تمرکز کردند؟ چون می دانند مردم با حکومتی کمتر از جمهوری اسلامی همراهی نمی کنند. آنها هم دست شان خالی است. با پهلوی کوچک و رجوی و اسماعیلیون و مسیح و کریمی و سیما ثابت و زاغری مگر می شود آینده ساخت؟ لذا هدف شان عبور از ایران است نه فقط جمهوری اسلامی. هدف شان تجزیه و سوریه سازی و ناامن سازی و غیره است. برای همین است ناتو را دعوت به عملیات نظامی در ایران می کنند.
🔶 به این پیشنهاد صادقانه فکر کنید. البته اینرا هم صادقانه بنویسم که مسیر بسیار سختی پیش رو دارید. چون کسی که باسواد است دیگر بی سواد نمی شود. آنکه حرمت گرفت دیگر ذلیل نمی شود. کسی که مزه غرور را چشید دیگر حاضر به بردگی نمی شود و... با این حال مسیر انقلاب همین است و لاغیر.
🔸 #به_قلم_اساتید: محسن مهدیان
🆔 @tahlil_shjr
#میلیشیا
#تاریخ_منافقان
✅ «میلیشیا»، پرداخت هنرمندانه تاریخ منافقین
🔶 چند وقتی است به این نتیجه رسیدهام اگر قرار است رمان، سریال یا فیلمی با موضوع تاریخی تولید شود، مسیرش باید «از محتوا به فرم» باشد، نه برعکس. یا به بیان بهتر، باید پایهی کار، پژوهش و دیتای تاریخی باشد و در آن بستر، قصه را خلق کنیم. باید هنر را به خدمتِ آن دربیاوریم، نه اینکه هرچه دوست داریم را فقط با یک قلموی کمجان، «تاریخمالی» کنیم. فرقش این است که خروجی اولی، یک داستان جذابِ باورپذیر در بستر تاریخ است و دومی یک سازهی ناهمگون و پر از تناقض بدیهیات غیرقابل باور.
🔶 حقیقتش وقتی میزبان محترم پشت تلفن از رمان تاریخی با موضوع منافقین گفت، پیشداوریعجولانهام این بود که احتمالا باز یک نویسنده با چهارتا سرچ اولیه رفته یک قصه کلیشهای نوشته و «تاریخمالی» کرده است. اما وقتی کتاب را شروع کردم، نتوانستم رهایش کنم و دوساعته تمامش کردم، همهی دویست و سی صفحه را. علیرغم اینکه رمان بود و قصهای غیرواقعی داشت، همهی ملزوماتِ تاریخیاش درست بود، حتی در ریزجزئیات.
🔶 برخلاف خیلی آثار هم، از طرح گلدرشت و تویذوقزنندهی مفاهیم و شعارها خبری نبود. نه آنقدر گلدرشت بود که جای رمان و بیانیه را عوض کند و نه آنقدر قصه بود که بخواهد روح سیاسی ماجرا را قربانی کند. رمان بود و هر چیزی سر جای خودش نشسته بود. قصهای جذاب و گیرا و وفادار به واقعیات تاریخی. به وجد آمده بودم و احساس کردم برای معدود دفعات، یک نویسنده پیدا شده که رفته تاریخ منافقین را جویده و اصل بحث و زمینههایش را درست فهم کرده و بعد دست به قلم شده است.
🔶 در سالن برنامه،وقتی دیدم خانم جوانی به عنوان نویسنده کتاب معرفی شد، تعجب کردم. حقیقتش توی ذهنم این بود که نویسنده کتاب باید کاملهزنی چهل پنجاهساله باشد که یا بخشی از تجربه زیستیاش با موضوع و فضای تاریخی کتاب مشترک است و یا وقت زیادی را برای رسیدن به این تصویر ذهنی درست و واقعی، در مطالعهی اسناد و خاطرات گذرانده باشد. اما خانم مریم رمضانی، هیچکدام از این دو نبود.
🔶 همان چند دقیقه که صحبت کرد، گره ذهنیام باز شد. ذهنِ پرسشگرش در دریای ذهنِ مرحوم استاد سعید تشکری خیس خورده بود. فارغ از قلمِ توانای شخصی نویسنده، دریافتها و تصویرهای واقعی از زیستِ منافقانهی خانوادگی در دهه شصت را مدیون خاطرات رنگی استاد تشکری از همان سالهای مشهد بود. و این نقطه قوت کار بود که به جای گرفتار شدن در پاسخهای کلیشهای برخی بلندگوهای پرتکرار، از چشمهی خاطرات بیواسطه و عینیِ استاد تشکری سیراب شده بود. رمان «میلیشیا» توسط نشر ستارهها منتشرشده است.
🔸 #به_قلم_اساتید:محمدامین فرج الهی
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی
✅ عبور از قانون اساسی یا تعطیل آن❗️
1⃣ یک طرف رسانه ها و جبهه سیاسی اصلاحات و رجال آن است که بین اعتراض و آنچه واقعاً در صحنه می گذرد تمایز موثر نمی گذارند و عملاً اغتشاش را هم اعتراض می خوانند!
2⃣ طرف دیگر برخی خواص در مناصب مهم و موثر است که اعتراض را در حد صحبت کردن و نامه و مقاله نوشتن فرو می کاهند!
🔶 اصل۹ قانون اساسی حتی با وضع قانون (چه رسد به فرافکنی رسانه ای) اجازه خدشه به استقلال و تمامیت ارضی بنام آزادی را نمی دهد. طیف اول تصریح دشمنان در تسلیح اغتشاشگران را نشنیده می گیرند و همه حوادث جاری را درون زا می خوانند! جنایات عجیب در شکنجه کُشی بسیجیان و هتک حرمت بی سابقه ی پلیس را ندید می گیرند و ذیل اعتراض جا داده، به شکل موثر محکوم نمی کنند! اگر یک صدم این هتک و شکنجه ها از سوی نظام انجام می شد چه نمی کردند و حتی به صرف ادعا قبلا (سال۸۸) چه نکردند!؟
🔶 اصل ۲۷ قانون اساسی نیز اعتراض را به تجمعات معنا می کند و فقط به دو شرط (مسلحانه نبودن/ مخل به مبانی اسلام نبودن) مشروط می نماید. اما فقیه شورای نگهبان و امام جمعه موقت تهران به مقاله و نامه نوشتن فرو می کاهد!
اگر همین حرف را رویه مجریان قانون در مقابل تجمعات اعتراضی در دهه های اخیر نمی دیدیم، ناظر بر موارد اغتشاشی اخیر می گرفتیم.
این تلقی، بیانات امام در مکاسب محرمه شان ذیل آیه۱۴۸ نساء و جواز تظلّم با "الجهر بالسوء من القول" با وجود امکان شکایت به محکمه و برقراری حکومت اسلامی را ندید می گیرد!
🔶 این رویه، حتی مواردی که رهبر انقلاب تجمع کارگران را به حق و رفتن دانشجویان در بین آنها را ستایش می کنند؛(۹۸/۳/۱) را هم بخاطر همان فرو کاست، در مرتبه های بعد اجازه نمی دهد!
🔶 بین عبور از قانون اساسی یا تعطیل و تأویل آن، راه عمل بدون تنازل به همه اصول آن است که خوب است طرفین برآن اجماع عملی کنند.
🔸 #به_قلم_اساتید:محسن قنبریان
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی #روز_دانشجو
✅ چرا ۱۶ آذر روز دانشجو نامیده شد؟
🔶 سوم آذر ۱۳۳۲، اعلامیه کوتاه دربار از سفر نایب ریاست جمهوری آمریکا، ریچارد نیکسون و همسرش به ایران در بازه زمانی هجدهم تا بیست و یکم همین ماه خبر میدهد. همین روزها خبر برقراری مجدد روابط سیاسی ایران و انگلستان هم منتشر میشود. این روابط مهر ۱۳۳۱ در اعتراض به بیاعتنایی انگلستان به بحث ملی شدن صنعت نفت، از جانب ایران قطع شده بود. حالا کمتر از چهارماه پس از کودتا، مصدق در دادگاه نظامی دارد محاکمه میشود، شاه قرار است برای سفیر انگلستان فرش قرمز پهن کرده و میزبان معاون رئیسجمهور آمریکا باشد.
🔶 دهم آذرماه، روزنامه اطلاعات با چاپ عکسی از فضلالله زاهدی و وزیر دفاع در کنار رئیس هیئت مستشاری آمریکا در ایران، از اعطای نشان همایون درجه دوم به او با موافقت شاه خبر میدهد. چهارشنبه یازده آذر سفیر کبیر آمریکا در ایران، کاردار جدید را به وزارت خارجه معرفی میکند. چهاردهم آذرماه، تیتر یک روزنامه اطلاعات این است: «از امروز روابط سیاسی ایران و انگلیس برقرار گردید»
🔶 اینها همه یعنی بر باد رفتن رویای مصدق-کاشانی و همهی زحماتی که برای ملیشدن صنعت نفت کشیده شده بود.
🔶 چهاردهم و پانزدهم آذر راهپیماییهای پراکندهای در دانشگاه تهران و اعتصاباتی در بازار صورت گرفت. ۱۶ آذرماه دانشجویان وقتی وارد دانشگاه شدند، نیروهای گارد را دیدند که اطراف و داخل دانشگاه مستقر شدهاند. ساعت ده صبح وقتی چند سرباز با مسلسل وارد کلاس نقشهبرداری میشوند، همه از ترس فرار میکنند. چند دقیقه بعد نیروهای گارد رسما به دانشکده فنی حمله میکنند.
🔶 مصطفی چمران که خود، یکی از این دانشجویان است نُه سال بعد این لحظه را اینطور توصیف میکند: «رگبار گلوله باریدن گرفت و چون دانشجویان فرصت فرار نداشتند، به کلی غافلگیر شدند و در همان لحظه اول عده زیادی هدف گلوله قرار گرفتند.»
هماو میگوید: «بدن مجروحین در حدود دو ساعت در وسط دانشکده افتاده بود و خون جاری بود تا بالاخره جان سپردند.»
🔶 ۱۸ آذر، نیکسون طبق برنامه به تهران آمد. شاید یکی از تلخترین قابهایی که از این سفر سه روزه در تاریخ ایران به یادگار ماند، حضورش در تالار دانشکده حقوق و اعطای دکترای افتخاری به او بود. چهار روز پس از به رگبار بستهشدن دانشجویان دانشگاه تهران، حالا دکتر سیاسی، رئیس دانشگاه، میزبان نیکسون شده بود. نیکسون لباس دکترای افتخاری دانشگاه را بر تن کرد، عکس یادگاریاش را گرفت و تهران را ترک کرد. اما از آن سال، ۱۶ آذر به یاد سه شهیدِ قربانیشده پیش پای آمریکاییها، روز دانشجو نامیده شد.
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی #امنیت
✅ توهم پاشی اینترنشنالی ها
🔶 در دانشگاه واقعا با گوشت و پوست و خونم لمس کردم که هنوز عدهای با #توهم_پاشیِ جماعت اینترنشنالی فکر میکنند خبری است! روی جماعتی قمار میکنند که گندهترین تیرهایشان حسین رونقی و توماج صالحی بودند. حسین رونقی که چوپان دروغگو از آب در آمد و توماج صالحی هم پهلوان پنبه!
🔶 #برای_چوپان_دروغگو برای حسین رونقی گفتند پاهایش شکسته و اعتصاب غذا کرده و ... معلوم شد اینطور نبوده. آنهایی هم که منصف بودند فهمیدند چه کلاهی سرشان رفته ولی اکثریت جماعت دوست نداشتند همین دروغ را هم متوجه شوند!
🔶 #برای_پهلوان_پنبه کافی است کلیپهای توماج صالحی را نگاه کنند که چه کریهایی میخواند! صدر تا ذیل نظام را به قول خودش شسته بود اما دیروز کلیپش منتشر شد که در صحت و سلامت میگفت کاش این کارها را نمیکرده! (یادمان نرفته #آرمان_علی_وردی زیر شکنجه و با بدنی برهنه و پرخون حاضر نشد کوچکترین توهینی به اعتقاداتش کند اما پسر انقلاب خیالیشان ... بگذریم)
🔶 کاش فکر کنند! اگر قرار باشد انقلاب هم بکنند با بچهبازی نمیتوانند! با علی کریمی و پوریا زراعتی و سینا ولیالله و نازنین بنیادی و سیما ثابت و حتی علی دایی هم نمیشود!
🔶 حتی اگر این توهم پاشی جماعت اینترنشنالی را نگاه کنند متوجه میشوند در پهنه کشور، زیر نیم درصد هم به این همه پروپاگاندای اعتصاب سه روزهشان جواب مثبت نداده! حتی اگر هوا هم اینطور نمیشد باز هم فرقی نمیکرد ...
🔶 جالب است دیروز دیدم توهم کردهاند جمهوری اسلامی ابرها را بارور کرده! واقعاً این کار در پهنه سرزمین ایران ممکن است؟! گیرم ممکن باشد، این نشان از پیشرفته بودن نظام نیست؟! جالب بود فردی میگفت نظام دستگاههای #شهر_سردکن از روسیه وارد کرده! نمیدانم وقتی این حرفها را میزنند خندهشان نمیگیرد؟!
🔶 از داستان حسین رونقی و توماج صالحی درسهای زیادی میشود گرفت. کافی است همه قدری فکر کنیم ...
🔸 #به_قلم_اساتید: حمید کثیری
🆔 @tahlil_shjr
#روابط_خارجی
#تحلیل_و_تبیین
✅ پیشرفت و امنیت: فرصت متقابل برای ایران و عراق
🔰 قسمت اول
⁉️ یکی از اولویتهای اصلی جمهوری اسلامی ایران، پیشرفت عراق و برخورداری از استقلال و قدرت و امنیت بوده است و مقامات کشور همیشه اعلام کردهاند که پیشرفت و اقتدار عراق به نفع ایران است. برای این مسئله چه مصادیقی میتوان ذکر کرد؟
🔶 عراق، کشوری مهم در همسایگی غربی ما است که بیشترین مرز مشترک را با ایران دارد. در طول تاریخ ایران و عراق حدود هشتصد سال کشوری مشترک بودند؛ اما بعد از اینکه این جغرافیا تقسیم شد، باز هم ایران و عراق از مشترکات بسیاری برخوردار بودند.
🔶 شاید بتوانیم بگوییم بیشترین مشترکات را در بین همسایههایمان با کشور عراق داریم. مهمترین موضوعی که ما را با آنها پیوند میدهد، بحث عتبات عالیات و بحث دیدگاههای مشترک است.
🔶 علاوه بر طول مرز جغرافیایی، تراکم جمعیت عراق در اطراف مرز ایران هم حائز اهمیت است و نیز ما دارای امتداد عشایری در مرزهای مختلف بین ایران و عراق هستیم. طبیعتاً نقش محوری حوزه نجف و حوزه قم هم، از نقاط مشترک همیشگی بین ایران و عراق بوده است. این نوع مزیتها، دو کشور را بهنحو فراجغرافیایی به یکدیگر پیوند میدهد.
🔶 هرگاه یک حاکم دیکتاتور در عراق مستقر بوده، مردم عراق و بهتبع آن مردم ما و مرزهای ما هم ناامن بوده است؛ بنابراین، کاملاً مشخص است که اگر عراق یک کشور امن، آباد، آرام، پیشرفته و مترقی باشد، تأثیر مستقیمی بر وضعیت داخل کشور ما دارد. اگر عراق کشور مستقلی باشد، ما بیشترین مشترکات را برای توسعه روابط سیاسی و فرهنگی داریم.
🔶 اگر کشور عراق کشور امنی باشد، امنیتش مستقیماً بر کشور ما تأثیر میگذارد و این مسئله، متقابل است. مرز طولانی ما با عراق باعث شده است که امنیت عراق، امنیت ما باشد. پیشرفت عراق میتواند به نفع بازار اقتصاد ما باشد. بهنظر من جایگاهی که میتوانیم برای عراق داشته باشیم، یک فرصت متقابل است.
#گفتگو_با_اساتید: دکتر حسین اکبری، کارشناس حوزه جهان اسلام و عرب
🆔 @tahlil_shjr
#روابط_خارجی
#تحلیل_و_تبیین
✅ پیشرفت و امنیت: فرصت متقابل برای ایران و عراق
🔰 قسمت دوم
⁉️ رهبر انقلاب یکی از الزامات پیشرفت عراق را استفاده حدأکثری از نیروهای جوان و پرانگیزه دانستند. در این زمینه چه رویکردهایی میتواند در دستورکار مسئولان این کشور قرار گیرد؟
🔶 عراق کشوری غنی است. باتوجهبه ذخایر، منابع و موقعیت جغرافیایی-امنیتی که دارد، میتواند جزو کشورهای ثروتمند دنیا باشد؛ کمااینکه از گذشته هم میتوانسته اینگونه باشد. با این حال، سران نظام سلطه، بهدلیل نگرانیهایشان، همواره تلاش زیادی کردهاند که عراق را عقبمانده نگه دارند.
🔶 یکی از کارهای آنها در طول دهههای گذشته اقدام برای پایین نگهداشتن سطح علم و آموزش در عراق بوده است. وقتی در کشوری سطح آموزش پایین نگه داشته شود، عملاً انرژی جوانها مورد استفاده قرار نمیگیرد و این قشر مجبور میشوند مهاجرت کنند یا در محیط داخل موفق به بالفعلسازی توانمندیهایشان نمیشوند.
🔶 از سوی دیگر، آمریکاییها بهدلیل هزینههای زیادی که در عراق متحمل شدند، همواره سعی میکنند که دولت عراق، دولتی ناکارآمد باشد.
🔶 آمریکا نگران این است که اگر دولت عراق کارآمد باشد و در حوزه دموکراسی هم بتواند جوابگو باشد، این اتفاق تأثیر جدی بر همپیمانان آمریکا در منطقه عربی بگذارد. در این صورت مردم کشورهای عربی خواهند گفت که عراقیها با استقلال و دموکراسی، توانستند به حقشان برسند؛ پس ما هم میتوانیم.
🔶 اگر کشورهای دیگر بخواهند این کار را بکنند، اولین کار این است که مثل عراق، آمریکا را از کشورشان بیرون بکنند؛ به همین دلیل آمریکاییها بهشدت نگرانند و با هزینه، نفوذ و به کارگیری آدمهای خودشان تلاش میکنند که دموکراسی و دولت کارآمد در عراق جواب ندهد.
#گفتگو_با_اساتید: دکتر حسین اکبری، کارشناس حوزه جهان اسلام و عرب
🆔 @tahlil_shjr
#روابط_خارجی
#تحلیل_و_تبیین
✅ پیشرفت و امنیت: فرصت متقابل برای ایران و عراق
🔰 قسمت سوم
🔶 به یک نمونه اشاره میکنم: آمریکاییها تاکنون حدود ۴۰میلیارد دلار از عراقیها هزینه دریافت کردهاند تا مشکل برق این کشور را حل کنند. اما هنوز هم این مشکل حل نشده است. میزان برق باقیمانده مورد نیاز عراق، حدود ۸ هزار مگاوات است که با هزینهی هشت، نُه میلیارد دلاری تأمین میشود. ولی آمریکاییها همچنان، عراق را در یک شرایط سخت نگه داشتهاند که بتوانند دولت را ناکارآمد نشان بدهند، مردم را علیه دولت بشورانند و اغتشاشات را دامن بزنند تا دولت عراق هم مثل برخی از کشورهای عربی، صددرصد تسلیم آمریکا بشود.
🔶 شرایط عراق به گونهای است که بهلحاظ تاریخی هم نمیتواند صددرصد تابع آمریکا باشد و آمریکاییها در عراق دچار یک دوگانه متضاد هستند. بدین معنا که اگر عراق را رها و تخریب کنند، همه فرصتهایشان را از دست دادهاند و اگر در عراق بمانند، باید تلفات بدهند و دستاوردی هم نخواهند داشت؛ به همین دلیل، این نوع تلاشهای آمریکاییها باعث میشود تا این پتانسیلها و ظرفیتهای عراق که یکی هم میتواند نیروی جوان باشد، مورد توجه قرار گیرد. جمعیت عراق بهلحاظ شرایط سنی، فوقالعاده جوان و این یک فرصت و امتیاز خوب برای آینده این کشور است.
#گفتگو_با_اساتید: دکتر حسین اکبری، کارشناس حوزه جهان اسلام و عرب
🆔 @tahlil_shjr
#ولایت_فقیه
#نشریه #خط_حزب_الله
#هویت_فرهنگی_جامعه
#جهاد_تبیین
✅ جهاد تبیین در برابر دروغ پراکنی
🆔 @tahlil_shjr
A4-370 (1).pdf
2.23M
#ولایت_فقیه
#نشریه #خط_حزب_الله
#هویت_فرهنگی_جامعه
#جهاد_تبیین
✅ جهاد تبیین در برابر دروغ پراکنی
🔸خط حزبالله در گزارش هفته شماره جدید خود با بررسی ضرورت «جهاد تبیین در برابر دروغ پراکنی» به این سوال پاسخ داده است که شیوه مقابله ملت ایران با جنگ ترکیبی جبهه استکبار و ماشین جعل و دروغ پردازی آن چیست؟
🔸 یادداشت هفته این شماره خط حزبالله، با عنوان «بازسازی انقلابی هویت فرهنگی جامعه» مروری بر ضرورت و الزامات اصلاح معضلات فرهنگی از منظر رهبر انقلاب داشته است.
🌷 شماره این هفته خط حزبالله، به روح مطهر شهید مدافع امنیت، احمد صالحی تقدیم میشود.
🔸خط حزبالله؛ شماره ۳۷۰
🆔 @tahlil_shjr
#روابط_خارجی
#تحلیل_و_تبیین
✅ پیشرفت و امنیت: فرصت متقابل برای ایران و عراق
🔰 قسمت چهارم
⁉️ یکی از مسائل مهم در صحنه سیاسی و میدانی عراق، برخورداری دولت مرکزی از اقتدار در سراسر این کشور است. دولت مرکزی بغداد در این زمینه باید چه ملاحظات و ضرورتهایی را مدنظر قرار دهد؟
🔶 آمریکا سعی میکند در عراق حکومت اقوام و قومیت و مذاهب را برجسته کند و اجازه ندهد هویت ملی در عراق شکل بگیرد. وقتی هویت ملی تقویت نشود، قدرتهای پراکنده منطقهای و قومی و مذهبی شکل میگیرد و آن اقتدار مذهبی ضعیف میشود؛ اما بحمدالله حضور حشدالشعبی، بهویژه در مقابل داعش که یک توطئه آمریکایی بود، توانست این هویت ملی را دوباره احیا کند. حشدالشعبی که ترکیبی است از سنی، شیعه، مسیحی، ایزدی و سایر اقوام عراقی، توانسته است اقدامات بسیار مؤثری انجام دهد. امروز میبنیم که این مجموعه قدرتمند، به داعش اجازه جولان و به آمریکا اجازه زیادهخواهی نمیدهد.
🔶 دشمنان عراق، همچنان تلاش میکنند که بگویند کُرد یک موضوع مستقل، سنی یک موضوع مستقل و شیعه هم یک موضوع مستقل از عراق است. اگرچه این اتفاق در مؤلفههای قدرت عراق تأثیر میگذارد اما خوشبختانه به نظر میرسد که دولت جدید میتواند وحدت و انسجام درونی عراق را به خوبی مدیریت کند.
🔶 برای اولین بار بعد از بیست سال یک فرصت و یک امید برای عراق ایجاد شده است تا ارتش، پلیس، سیستم امنیتی عراق و مهمتر از همه حشدالشعبی بتوانند اقتدار مرکزی را در کشورشان ایجاد نمایند. اقتداری که همه اجزای تابع عراق از آن تبعیت بکنند.
🔶 دولت مقتدر است که میتواند این قدرتهای پراکنده را جذب بکند. تصور من این است که این دولت جدیدی که مردم عراق انتخاب کردهاند و با قوت و قدرت روی کار آمده، میتواند آغازگر شکلگیری هویت ملی، بهمعنای تقویت مؤلفههای قدرت این کشور باشد.
#گفتگو_با_اساتید: دکتر حسین اکبری، کارشناس حوزه جهان اسلام و عرب
🆔 @tahlil_shjr
#روابط_خارجی
#تحلیل_و_تبیین
✅ پیشرفت و امنیت: فرصت متقابل برای ایران و عراق
🔰 قسمت پنجم
⁉️ رهبر انقلاب تاکنون و در رابطه با حمایت تهران از متحدان خود، دو تعبیر داشتهاند. یک جا ایشان فرمودهاند که جمهوری اسلامی نشان داده است که در مواقع خطر، دست دوستان خود را میگیرد. در دیدار با نخستوزیر عراق هم فرمودند که ایران برای حفاظت از امنیت عراق، سینه سپر میکند. این نگاه راهبردی برخاسته از چه ضرورتهایی است؟
🔶 این یک رابطه دوطرفه است؛ مثلاً زمانی که داعش به عراق حمله کرد، آمریکاییها قرارداد رسمی داشتند تا مقادیر زیادی سلاح و هواپیما و تکنولوژی در اختیار عراق بگذارند؛ اما در آن مقطع به تعهدات خود عمل نکردند.
🔶 ما هیچ قرارداد و تعهدی هم نداشتیم؛ اما بهدلیل اشتراکات و تعهدات فرانظامی، به عراق کمک کردیم. ما تمام امکاناتمان را در اختیار عراق قرار دادیم. هواپیما، سلاح، تجهیزات و تجربه. طبیعتاً اگر اینها نبود، معلوم نبود داعش با عراق چه میکرد. این ادعا نیست. حدأقل در سالهای اخیر، جمهوری اسلامی ایران ثابت کرد که اگر عراق در معرض خطر و تهدید باشد، خطر میکند، پای کار میآید و همه کمکها را بلاشرط به عراقیها میدهد و این اتفاق خیلی مهمی است.
🔶 نکته دوم در رابطه با همکاریهای تهران و بغداد این است که ما معتقدیم اگر عراق یک کشور امن، پیشرفته، آباد و توسعهیافته بشود، این به نفع جغرافیای ماست و طبیعتاً به نفع مردم عراق هم هست؛ پس راهبرد ما بهطور کامل با مردم عراق منطبق است و ما اختلاف رأی نداریم. آنها دنبال آبادی عراقاند، ما هم دنبال عمران عراق هستیم.
🔶 آنها دنبال امنیت عراقاند، ما هم دنبال امنیت عراق هستیم. آنها دنبال پیشرفت عراقاند و برای ما هم پیشرفت عراق مهم است. آنها دنبال استقلال عراق هستند، ما هم بهشدت اصرار داریم که مردم عراق استقلال داشته باشند. مردم عراق دنبال دموکراسی واقعیاند، ما هم به دنبال دموکراسی واقعی در عراق هستیم.
🔶 این انطباق راهبرد ما و مردم عراق، میتواند همافزایی خوبی ایجاد کند و اگر زمانی تهدیدی هم باشد، چون این تهدید علیه ما هم خواهد بود، بدیهی است که جمهوری اسلامی خطرپذیری داشته باشد و از همپیمانان خود و از کشور آنها دفاع کند.
#گفتگو_با_اساتید: دکتر حسین اکبری، کارشناس حوزه جهان اسلام و عرب
🆔 @tahlil_shjr
#روابط_خارجی
#تحلیل_و_تبیین
✅ پیشرفت و امنیت: فرصت متقابل برای ایران و عراق
🔰 قسمت ششم
⁉️ تقویت روابط با همسایگان یکی از راهبردهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی است، این راهبرد، چه تأثیراتی بر روابط دوطرفه تهران و بغداد داشته و چه ظرفیتهایی برای شکوفایی این استعداد وجود دارد؟
🔶 عراق کشوری است که ۸۰ درصد نیازمندیهایش را باید از بیرون تأمین کند و جمهوری اسلامی بحمدالله توانمندی خوبی در تأمین نیازمندیهای عراق و کشورهای همسایه دارد. از سوی دیگر، ما طولانیترین مرز را با عراق داریم و شاهد تجمع تراکم جمعیت عراق در طول مرزمان هستیم؛ بنابراین بهلحاظ فاصله و حملونقل هم، ایران در مقایسه با همه کشورهای همسایه عراق، بهترین فرصت را در اختیار دارد.
🔶 باتوجهبه شرایط عراق، بخش عمده نیازمندیهای آنها، در کشور ما قابلتأمین است. در شرایط جدیدی که الان پیش آمده، خوشبختانه امیدواری جدی هست که دولت سیزدهم، با توانمندی خود پای کار بیاید؛ زیرا کار اقتصادی یک کار ملی و فراملی است.
🔶 ما باید از ظرفیتهای منطقهای و بینالمللی خود برای تقویت عراق استفاده کنیم. یکی از کارهای دیگر سرمایهگذاری ایرانیها در داخل عراق است. بهنظر میرسد فضای آینده روابط دو کشور، بهمراتب بهتر از گذشته باشد. در صادرات کالا، تکنولوژیهای فنیمهندسی، سرمایهگذاریهای اقتصادی و هم واردکردن شرکتهای بینالمللی این فرصت وجود دارد.
🔶 بهنظر من امید خوبی وجود دارد که بتوانیم، سطح روابط اقتصادیمان با عراق را، باتوجهبه زمینهها، استعدادها و مزیتهایی که وجود دارد، چند ده برابر افزایش بدهیم.
#گفتگو_با_اساتید: دکتر حسین اکبری، کارشناس حوزه جهان اسلام و عرب
🆔 @tahlil_shjr