eitaa logo
تحلیلات راهبردی
14 دنبال‌کننده
41 عکس
17 ویدیو
0 فایل
تحلیلات ، گفتمانی برای فردایی روشن تر برای رسیدن به گفتمان عدالت کپی مطالب صد در صد آزاد
مشاهده در ایتا
دانلود
👈 سرنوشت اسلام و کشور خود را به دست کسانی دهید که به اسلام و جمهوری اسلامی و قانون اساسی معتقد و نسبت به احکام نورانی الهی متعهد باشند. 🔹 امام خمینی 📚 صحیفه نور، جلد ١١، صفحه ٢٧٠
مولا علی علیه‌السلام: ⭕️ العدل حیاة الاحکام... 👈 در جامعه ای که از حیث عدالت عقب افتاده است، احکام اسلامی همچون مُرداری است که جز نفرت به بار نمی آورد. 👈 ازین پس اگر خواستیم علل دین گریزی و بی مبالاتی مردم به نماز، حجاب، روزه و دیگر احکام را بررسی کنیم، این حدیث را پیش چشم داشته باشیم، شاید دغدغه‌ها و مطالبه‌گری‌هایمان را سمت و سویی ریشه‌ای‌تر بخشد ...
آنچه که جمهوری اسلامی را به عنوان یک پدیده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی بدیع ممتاز میکند، همین است که: حضور مردم و انتساب به معنویات و به حکم الهی و خشوعِ در مقابل پروردگار. این دو یک حقیقت واحدی را تشکیل داده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند. این بحث که در نظام اسلامی، جمهوریت مقدم است یا اسلامیت مقدم است، یک بحث بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌معنی و انحرافی است. اسلامیت و جمهوریت دو عنصر جدا نیستند که به یکدیگر وصل شده باشند و یک حقیقت را به وجود آورده باشند؛ در دل اسلامیت، جمهوریت هست. در دل اتکاء به حکم الهی، تکیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی به مردم و احترام به خواست و رأی مردم هست. جمهوری اسلامی یک حقیقت واحد است که هدیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی انقلاب اسلامی به ملت ایران است. ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
رهبر معظم انقلاب با انتقاد از کسانی که می گویند اگر فلان کار نشود اسلام از دست می رود، خاطرنشان کردند: کسانی هم هستند که می گویند اگر اوضاع فلان جور نشود، جمهوریت از بین می رود. اما هر دوی این حرفها غلط است چرا که جمهوریت ما، از اسلام گرفته شده نه از جای دیگر، ضمن آنکه اسلام به ما اجازه نمی دهد مردم سالاری نداشته باشیم. ایشان تاکید کردند: خدا و مردم در نظام اسلامی، در طول هم قرار دارند و این ملت با تکیه بر قانون اساسی توانسته است اسلامیت و جمهوریت نظام را تضمین کند. ۱۳۸۲/۱۱/۲۴
البته از طرف کسانی سعی شده که بین جمهوریت نظام و اسلامیت، رقابتی به وجود بیاورند. یکجا بعضیها بگویند روی اسلامیت تکیه شد، جمهوریت تضعیف شد؛ یک عده هم بگویند روی جمهوریت تکیه شد، اسلامیت تضعیف شد. این‌طوری نیست. در کشور ما جمهوریت از اسلامیت جدا نیست. بیانات در آخرین دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت هشتم ۱۳۸۴/۰۵/۱۰
رهبر انقلاب :  جمهوریتِ برآمده از اسلام در «الگوی جمهوری اسلامی» نه تنها مردم‌سالاری و دین دو عنصر جدا از یکدیگر نیستند بلکه مردم‌سالاری برآمده از دین است: «افرادى گمان نکنند که امام بزرگوار ما، انتخابات را از فرهنگ غربى گرفت و آن را قاطى کرد با تفکر اسلامى و شریعت اسلامى؛ نه، اگر انتخابات و مردم‌سالارى و تکیه‌ى به آراء مردم، جزو دین نمیبود و از شریعت اسلامى استفاده نمیشد، امام هیچ تقیدى نداشت؛ آن آدم صریح و قاطع، مطلب را بیان میکرد. این جزو دین است... باید شریعت اسلامى رعایت بشود. و گردش کار در این نظام به‌وسیله‌ى مردم‌سالارى است... کار، دست مردم است؛ این، پایه‌ى اصلى حرکت امام بزرگوار است.» [۳] در واقع در این الگو «جمهوریت» از «اسلام» جدا نیست: «در این کشور و در این نظام، اسلام با جمهوریت همراه است. جمهوریت ما از اسلام گرفته شده و اسلام ما اجازه نمی‌دهد در این کشور مردم‌سالاری نباشد. ما نخواستیم جمهوریت را از کسی یاد بگیریم؛ اسلام این را به ما تعلیم داد و املاء کرد. این ملت، متمسک به اسلام و معتقد به جمهوریت است. در ذهن این ملت و در این نظام، خدا و مردم در طول هم قرار دارند.» [۴] نکته‌ی مهم حائز اهمیت اینکه این الگو با این مبانی و مختصات در سطح جهانی «حرفی نو و جدید» محسوب می‌شود: «امروز مردم‌سالاری دینی‌ای که ما در کشور خود مطرح می‌کنیم، یک حرف نو است؛ نه فقط به خاطر این‌که ما شاخه‌ای از مردم‌سالاری را ارائه می‌دهیم؛ نخیر، ما در واقع در مردم‌سالاریهای دنیا شبهه می‌کنیم.» [۵] [۳] - بیانات در مراسم بیست‌ و پنجمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمه‌الله) ۱۳۹۳/۰۳/۱۴ [۴] - بیانات در خطبه‌های نمازجمعه ۱۳۸۲/۱۱/۲۴ [۵] - بیانات در دیدار رئیس جمهوری و اعضای هیأت دولت ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀اگر این کارو گذاشتید کنار باندهای کم‌کم به قدرت میرسن...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ اسلام امروز در خطر است نه ما!!! بیانگذار جمهوری اسلامی : کارهای خلاف ما را دفن میکند... ❌ ما امروز از دوستان می‌ترسیم کاری بکنند که مکتب ما در دنیا مکتب قلمداد شود!!!
🔆نزاع دو اسلام! 1⃣ نزاع امام کاظم(سلام الله علیه) با هارون الرشید، نزاع دو اسلام بود: اسلام در قول و عمل مدافع پابرهنگان، مقابل اسلام مرفهین بی درد! عروسی میلیاردی هارون و زبیده و آن تجملات کنارش موقوفات هم داشت! زبیده خیّر هم بود! آن کاخ ها و شب نشینی ها، ۱۰۰ندیمه ی حافظ قرآن هم همیشه کنار زبیده داشت! در حرم تا بیت الله پیاده رفتن را هم داشت! اسلام موسوی، مقابل این اسلام لاکچری و قارونیِ هارون بود! 2⃣ اسلام هارون الرشید پیشرفت را داشت اما عدالت نداشت. اوج پیشرفت علمی و فناوری و شهرسازی و معماری بود. یک ساعت دیواری بزرگ اعجاب انگیزی را به شارلمانی پادشاه فرنگ(فرانسه امروز) هدیه داد که همه دست به دهن شدند. شهر رویایی بغداد سربرآورد و اختراعات نوآورانه از شیشه تا عدسی و چشم پزشکی. اما ابوالعتاهیه شاعر که رسانه آنروز بود در شعرش از گرانی و خانه های خالی از طعام یتیمان و از پا افتادگان می گوید. امام کاظم(ع) عایله و نان خور خود را ۵۰۰نفر شمرد یعنی به تنهایی همه آن نادارها را تامین میکرد. |آیت الله محسن قنبریان🌱|
🔴 فقط یک ماه مثل آنان زندگی کن! 👈 انسان غرق در محرومیّت و پریشانی را، که مسائل اصـلی زنـدگیش بـر زمین‌ مانده‌ است،‌ تو به چه چیز دعوت می‌کنی و فرا می‌خوانی؟ 👈 برو در یـکی‌ از‌ زاغـه‌ها، در درون زندگانی یکی از خانوار‌های محروم، آن‌گاه برگرد و یک ماه ـ فقط یک‌ ماه‌ ـ مثل آنان زندگی کن، و دخـتر و پسـر و کودک و جوان‌ خود‌ را‌ در شرایط فرزندان و کودکان آنان قرار ده... 👈 شب‌های زمستانی را مـثل آنـان بگذران،‌ و سفره‌های‌ خالی را مثل آنان در جلو خویش و خـانواده‌ی خـود بـینداز، و بی‌پزشکی و بی‌دارویی‌ و اجاره‌نشینی، بلکه بی‌خانمانی و زاغه‌نشینی را مـثل آنـان تجربه کن... 👈 آن وقت ببین‌ که‌ زندگی‌ چیست و واقعیّات کدام است، و عمل به احـکام دیـن چگونه میسر است! 🍂 علامه محمدرضا حکیمی
◾️ یک خاطره از برخورد استاد حکیمی با یکی از مقامات سیاسی دولت 🔴 یکی از مقامات ارشد دولت، در نمایشگاه کتاب تهران ایشان را در جمع جوانانی که گرد او فراهم آمده و گرم گفت‌و‌گو بودند، دید و از طریق کسی تقاضای دیدار ایشان را کرد. آقای حکیمی پذیرفت و به پاویون رفت. وقتی میزبان از خدمات فرهنگی دولت و کوشش آنها برای بسط عدالت اجتماعی آغاز به سخن کرد، آقای حکیمی گفت مثل اینکه شما نمی‌دانید در گوشه و کنار همین پایتخت آباد و برج‌های سربه فلک کشیده، عده‌ای در بیغوله‌ها شربت سینه را با آب می‌آمیزند و نان در آن ترید می‌کنند و به عنوان وعده غذایی می‌خورند. کارنامه امیرالمومنین در دوران زمامداری این بود که به ابن عباس فرمود: در زمامداری من فقیرترین مردم دست‌کم به آب آشامیدنی فرات و خانه و سرپناه دسترسی دارند و نان گندم می‌خورند درحالی که خود حضرت نان جو می‌خورد. آقای حکیمی این مطلب را گفت و از اتاق تشریفات خارج شد. 🗯 به نقل از احمد مسجد جامعی (وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی، عضو و رئیس پیشین شورای اسلامی شهر تهران و اکنون قائم مقام مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامی است)
طالقانی بزرگ، روی زمين نشست مردم را ببيند... وقتی روی زمين نشستی مردم را می‌بينی... وگرنه به آنان نگاه می‌كنی!!! ✍️
🔴 یک سوزن به خودت بزن! ▪️سرخوردگی و‌ فاصله‌گیری گروه‌هایی وسیع از جمله جوانانی بسیار را نباید همواره معلول تبلیغات نظری و اغوایی دیگران و بیگانگان بدانیم. باید در جزئیات و‌ کلیات عملکردها و عمل‌کنندگان و امور و اشخاص مربوط و نتایج حاصله نیز دقت کنیم، و به تعبیر علمای اخلاق، در این مقولات نیز اهل مراقبه باشیم. آری، بهترین و بنیادی‌ترین سازندگی با اجرای عدالت می‌آغازد. 📖 جامعه‌سازی قرآنی: ص۱۱۸ ✍ استاد محمدرضا حکیمی
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جمهوریت امری دینی و برگرفته از شریعت در زمان غیرمعصوم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ جامعه مقدس و اعتراض! 🎙 : حرم اهل بیت علیه السلام مقدس است ، اما جامعه کی مقدس میشود؟ 🔹 جامعه مقدس، جامعه ای نیست که حرم دارد، اربعین دارد و از مقدسات تبرک می گیرد! جامعه‌ای است که به فرمایش پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) و امیرالمومنین(علیه السلام)، ضعیف بدون لکنت حق خود را مطالبه می کند(عهدنامه مالک اشتر)۱ 🔸 قبل از کمپین‌ها و ثبت اعتراضات در سایت‌های وزارتخانه‌های دنیا، امیرالمومنین بیت القصص(خانه شکایات) درست کرد. ۱. فَإِنِّی سَمِعْتُ رَسُولَ اللهِ صلى الله علیه و آله و سلم یَقُولُ فِی غَیْرِ مَوْطِن، لَنْ تُقَدَّسَ أُمَّةٌ لاَ یُؤْخَذُ لِلضَّعِیفِ فِیهَا حَقُّهُ مِنَ الْقَوِیِّ غَیْرَ مُتَتَعْتِع (نامه۵۳نهج البلاغه)
💥اسلام‌، ایمانِ‌ بدونِ‌ عدالت‌ را به‌ رسمیت‌ نمی‌شناسد! 🎤امام : صد‌ها دستور اسلامی، که‌ اجتماعی‌ و اقتصادی‌ را در عمقِ‌ عبادات‌ وارد می‌سازد و آن‌ را از جمله‌ شرایط‌ صحیح‌ بودنِ‌ آن‌ها می‌شمارد، به‌ روشنی‌ نشان‌ می‌دهد که‌ عدالت‌ اجتماعی‌ و عدالت‌ اقتصادی‌ نه‌تنها دو حکم‌ فرعی‌ و دو واجب‌ عادی‌ و معمولی‌ نیستند، بلکه‌ بر پایه‌ عقیده‌ و ایمان‌ استوارند و از آن‌ها جداشدنی‌ نیستند. اسلام‌ ایمانی‌ را که‌ نتیجه‌ آن‌ عدالت‌ در زندگیِ‌ فرد و جامعه‌ نباشد، برنمی‌تابد. از این‌ رو عدالت‌ اقتصادی‌ و اجتماعی‌ در اسلام‌ ریشه‌دار، دائمی‌ و فراگیر است، زیرا با طبیعت‌ و هستیِ‌ مؤ‌من‌ درآمیخته‌ و از درونِ‌ فرد و جامعه‌ مسلمان‌ سرچشمه‌ گرفته‌ است. 🔻 برگرفته از سخنرانی امام صدر در نهمین همایش اندیشه اسلامی در الجزایر / ۱۷ تیر۱۳۵۴ / 📚کتاب رهیافت‌های اقتصادی اسلام
💠نبود عدالت در جوامع، از مرحله خطرهای سياسی و اجتماعی گذشته و به مرحله "انحرافات ايدئولوژیک" رسيده و موجب نا اميدی بزرگی از دين و مؤسسه‌های دينی و علمای دين، به ويژه آن دسته از علما شده است كه در برابر بيدادگری‌ها سكوت می‌كنند و برای احقاق حقوق مردمِ زير ستم، مبارزه نمی‌كنند. 📚 امام موسی صدر عدالت در اسلام
امام علی«علیه السلام» : »» در حکومت اسلامی، در صورتی که اسلامی باشد، نه فقیر و کمبود داری بهم می‌رسد، و نه به احدی ظلم می‌شود، مسلمان یا غیر مسلمان. 📖کافی: ۳۲/۸
🔴 ظهور اتفاق نمی‌افتد قبل از آنکه همه‌ی اقشار مردم بر دیگر مردم حکومت کنند تا هیچ‌کس نگوید: اگر ما متولی‌ امور مردم می‌شدیم، به عدالت حکمرانی می‌کردیم. پس از آن، قائم(عج) به حق‌ و عادلانه قیام می‌کند.
🔴 اولین اقدام امام زمان علیه‌السلام بعداز ظهور ان شاءالله ... 🌕 مفضل گوید: شنیدم مولای ما آقا امام صادق علیه‌السلام فرمودند: «هنگامی که قائم ما عجل‌الله فرجه ظهور نماید، نخست به سراغ دروغگويان شيعه می‌رود و آنان را به قتل می‌رساند.» عَنِ اَلْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَقُولُ: «لَوْ قَامَ قَائِمُنَا بَدَأَ بِكَذَّابِي اَلشِّيعَةِ فَقَتَلَهُمْ» 📗رجال الکشی، ج ۱، ص ۲۹۹ 📗اثبات الهداة، ج ۵، ص ۱۸۶
ملاحظه دینی دقیق درباره حکومت اسلامی 🔴 بدعت‌های عملی را نیز می‌توان تقسیم کرد، به بدعت‌های عملی فردی (افراد)، و بدعت‌های عملی جمعی (حاکمیّت‌ها). ، اگر در منطقه‌ای و کشوری، به برسد، عمل به احکام -در سطح حاکمیّت- بسیار سنگین و دقیق است. و اگر ذرّه‌ای انحراف در عمل حاصل شود، مانند دو زاویه مثلّث است، که هر چه پیشتر رود، بیشتر می‌شود. بزرگانی از عالمان، مانند آخوند‌ملّا‌محمّد‌کاظم‌خراسانی (م: 1329 ق)، و آیت‌الله‌العظمی‌بروجردی (م: 1340 ش)، که دربارۀ تشکیل ، بدون حضور معصوم«علیه السلام» تردید داشته و اقدام نمی‌کرده‌اند، برای همین ملاحظۀ دینی دقیق، و مسئولیّت‌شناسی حساس الهی بوده است، نه برای اینکه این بزرگان دوست نداشته‌اند، دین الهی به قدرت و حاکمیّت برسد. بزرگان یاد شده -و بزرگانی دیگر امثال آنان- نمی‌گفته‌اند ما نمی‌خواهیم دین به حاکمیّت برسد، می‌گفته‌اند ما نمی‌توانیم دین را به (نه شعاری) برسانیم، زیرا این کار دارای سه شرط است که حضرت علی«ع» آنها را برشمرده است، و تحقّق آن شروط، با هر کس رسید، ناممکن است امام علی«علیه السلام» فرموده است: «لا یُقیمُ أمرَ الله -سبحانَه- إلّا مَن لا یُصانِع، و لا یُضارِع، و لا یتََّبِعُ المَطامِع» » کسانی می‌توانند حکومت دینی تشکیل دهند (و اقامۀ امر الله کنند) که: [1]- سازشکار (و منافعْ سنج) نباشند. [2]- همرنگ با دیگران (و متکاثران و برخورداران و دنیا دوستان و مقام پرستان و اختلاسگران) نشوند... [3]- و هیچگونه خواسته و خواهانی، برای خود، و فرزندان و نزدیکان خود، نداشته باشند. «نهج البلاغه»: ۱۱۳۷ ✍️