⭐️ قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله تعالی) ⭐️
♦️ #نهجالولایة - بررسی مستند در شناخت امام زمان علیه السّلام ♦️
♦️ جلسه بیست و ششم - شبِ بیست و نهمِ ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴ (ه.ق)
♦️ ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ (ه.ش)
✳️ قسمت اوّل ⬇️⬇️ از ابتدا تا دقیقه ۱۳
🔸 در جلسات قبل بیان شد که طلوع آفتاب از مغرب، یکی از علائم قیام و ظهور حضرت بقيةالله (عج) است.
🔹 حضرت علّامه حسنزاده آملی (ره) راجع به عبارت "طُلوعُ الشَّمس مِن مَغرِبِها" تفسیری را ارائه فرمودند به این صورت که شاید مراد از شمس، حضرت بقيةالله (عج) و مراد از طلوع، قیام ایشان و "مِن مَغرِبِها" نیز جهت مغرب نسبت به سائل باشد.
🔸 چه اینکه در حال حاضر نیز در بعضی از مکانها و نسبت به برخی از افقها و اشخاص، ستارههایی هستند که به جای اینکه در حرکت اُولی، از مشرق به طرف مغرب حرکت کنند، از سمت مغرب به طرف مشرق میآیند.
🔹 منتها طلوعشان از مغرب، چون تأثیرِ تکوینیِ خاصّی روی زمین و به خصوص سطح خشکی آن ندارد و همچنین مشهود ما نیست و اکثر مردم عالم نیز از چنین حادثهای بیاطلاع هستند، لذا این حادثه، برای ما مهم و به تعبیری عزیزُ الوجود نیست.
🔸 امّا اگر روزی فرا برسد که آفتاب به جای مشرق، از سمت مغرب طلوع کند، به دلیل حجم عظیم و نور شدید و وسیعی که نسبت به زمین دارد و همچنین تأثیرات فراوانی که بر زمین میگذارد، این حادثه به طور طبیعی، حادثهای مهم و عزیز الوجود تلقّی خواهد شد.
🔹 به همین دلیل است که طلوع از مغرب، در خصوصِ آفتاب بسیار مهم است.
🔸 یا مثلاً در بحثهای مربوط به رتق و فتق آمده است که اگر روزی فرا برسد که دایرهی مِنطقةالبُروج که منطقهی ستارههای ثوابت یا به تعبیری، منطقهی حرکت ثانیه است، با معدّلالنّهار، یکی و متّحد شوند، آنگاه آفتاب که در سطح دایرهی مِنطقةالبُروج، حرکت خاصّه داشت، به طور کلّی فقط در سطح دایرهی معدّلالنّهار، دور خواهد زد و دیگر نه به طرف شمال و نه به طرف جنوب خواهد رفت و صرفاً در همین یک مدار، طلوع و غروب میکند که این هم یک حادثهی بسیار با اهمیّت خواهد بود.
💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)
⭐️ قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله تعالی) ⭐️
♦️ #نهجالولایة - بررسی مستند در شناخت امام زمان علیه السّلام ♦️
♦️ جلسه بیست و ششم - شبِ بیست و نهمِ ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴ (ه.ق)
♦️ ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ (ه.ش)
✳️ قسمت دوم ⬇️⬇️ از دقیقه ۱۳ تا دقیقه ۲۵
🔸 بر اساس معادلاتی که در علم هیئت مطرح شده است، حدود صد و هشتاد و شش هزار سال دیگر طول میکشد تا مِنطقةالبُروج با معدّلالنّهار متّحد شوند که در این صورت، آفتاب و ماه، هر دو در سطح همان دایرهی مِنطقةالبُروج و معدّلالنّهار، طلوع و غروب خواهند داشت.
🔹 یعنی ماه، از همان نقطهی مشرق حقیقی که آفتاب شبانهروز طلوع میکند، طلوع خواهد کرد و در همان نقطهی مغرب حقیقی نیز که آفتاب غروب میکند، غروب خواهد کرد.
🔸 لازمهی این امر آن است که مسیر حرکت ماه و آفتاب، بر اساس حرکت وضعی زمین، یکی شود و هر دو در یک مدار قرار بگیرند و باهم جمع شوند که "وَ جُمِعَ الشّمسُ وَ القَمَر"
🔹 در حال حاضر آفتاب و ماه در یک مسیر قرار ندارند و یکجا جمع نمیشوند. از اوّل فروردین آفتاب به طرف شمال میرود و ماه به سمت جنوب. که همین امر موجب تعادل در تابش نور آنها میگردد.
🔸 در نتیجه، سطح خشکی زمین برقرار میمانَد و زمین، سرسبز میشود. انواع درختان و سبزیجات روییده میشوند و حیوانات بر سطح خشکی، زندگی خواهند کرد.
🔹 امّا اگر آفتاب و ماه در یک مدار قرار بگیرند، بسیاری از مناطق، ذوب و خشک خواهند شد و از بین خواهند رفت و در طرف مقابل نیز تمامی مناطق، یخ میزنند و از بین میروند.
🔸 حضرت علّامه حسن زاده آملی (ره) این بحثها را در کتب هَیَوی، نجومی و ریاضیشان مطرح فرمودند. در طول تاریخ نیز دانشمندان و علما به این مباحث پرداختند.
🔹 غرض، طلوع آفتاب از مغرب، همچون برخی حوادث دیگر، حادثهی عزیز الوجود و مهمی است.
🔸 بخش دیگری از حدیث امام صادق (ع) نیز که بسیار حائز اهمیّت است، آن است که اگر روزی فرا برسد که آفتاب به جای مشرق، از مغرب طلوع کند، مردم در امنیّت قرار خواهند گرفت. این بخش از حدیث، انسان را تهییج میکند که به دنبال بحثهای طبیعیّات برود.
💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)
⭐️ قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله تعالی) ⭐️
♦️ #نهجالولایة - بررسی مستند در شناخت امام زمان علیه السّلام ♦️
♦️ جلسه بیست و ششم - شبِ بیست و نهمِ ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴ (ه.ق)
♦️ ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ (ه.ش)
✳️ قسمت سوم ⬇️⬇️ از دقیقه ۲۵ تا دقیقه ۳۷
🔸 اخلاقی که در حوزههای علمیّه و یا دانشگاهها توسط اساتید اخلاق تدریس میشود، نوعاً اخلاقِ مبتنی بر علم کلام است. اگرچه طرح این نوع مسائل اخلاقی نیز برای تهذیب نفوس و تذکّر و یادآوری انسان سودمند است امّا مهمتر آن است که اجتماع را بر مبنای اخلاق حِکمی یعنی اخلاقی که مبتنی بر حکمت باشد، تهذیب و تطهیر کنیم.
🔹 حکمت، علم به احوالِ اَعیانِ موجودات عَلَی ما هِیَ عَلَیهاست.
🔸 در اخلاق کلامی، نوعاً بر نکوهش دنیا و ارزشمند نبودن آن و لزوم بی اعتنایی به زندگی دنیایی تأکید میشود در حالی که در اخلاق حِکمی، نه تنها دنیا، بیارزش نیست بلکه بر شناخت عالَم و به خصوص خودشناسی، بسیار تأکید میشود که "مَن عَرَفَ نَفسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ" و "مَن عَرَفَ نَفسَهُ فَقَد عَرَفَ الاَشیاءَ کُلَّها".
🔹 هر کسی که با دیدِ حکمت و معرفت به اشیاء عالَم نگاه کند، میبیند که هر کجا سلطان وجود قدم گذاشت، همهی عَساکِر اَسماء نیز با او هستند. و لذا چنین شخصی، از جنبهی توحیدی، تمام اسماء الله را در تک تک موجودات نظام هستی، از ذرّه گرفته تا مَجَرّه، مشاهده میکند چرا که "هُوَ" همه جا را فرا گرفته است که "هُوَ الاَوَّلُ وَ الآخِرُ وَ الظّاهِرُ وَ الباطِن".
🔸 مباحث مربوط به حضرت بقیّةالله (عج) از جمله قیام، ظهور، فرج، انتظار و ... به موضوعاتی همچون امامت، عصمت، نبوّت اِنبائی و دیگر مقامات سنگین توحیدی برمیگردد. لذا چنین مباحثی را نباید تنها در دایرهی زمانِ به معنای امتداد عَرَضی محدود کرد.
🔹 همچنین نباید روایات مربوط به این بخش را تنها بر اساس معانیِ متعارف و عقایدِ برگرفته از علم کلام معنا کرد زیرا این مقدار، جزء تنزّلیافتهترین مرتبه از مراتب بحث است.
🔸 و لذا اگر میخواهیم به اسرار و لطایف مباحث مربوط به حضرت بقیّةالله (عج) برسیم و یا به طور کلی به فهم مسائلی همچون توحید، نبوّت، امامت، کیفیت نزول وحی، چگونگی تلقّی وحی و امثال آن دست یابیم، باید مبانی حِکمی به خصوص حکمت متعالیه را اساس قرار دهیم.
🔹 در حالی که مباحثی که در حوزههای علمیّهی ما تدریس میشود، نوعاً بر اساس مبانی علم کلام است و لذا مَدار بحثهای بسیاری از روحانیونی که برای تبلیغ به شهرها و روستاهای مختلف میروند، حولِ مسائل کلامی و اخلاق متعارف است که به صورت خطابی برای مردم بیان میشود.
💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)
⭐️ قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله تعالی) ⭐️
♦️ #نهجالولایة - بررسی مستند در شناخت امام زمان علیه السّلام ♦️
♦️ جلسه بیست و ششم - شبِ بیست و نهمِ ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴ (ه.ق)
♦️ ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ (ه.ش)
✳️ قسمت چهارم ⬇️⬇️ از دقیقه ۳۷ تا آخر
🔸 نکتهی قابل توجّه این است که ما نباید تمام مسائل دین را منحصر در فهمهای ناقص و محدود کلامی و خطابی خود از دین کنیم امّا متأسفانه این نقص، همیشه در بین ما وجود دارد.
🔹 به همین دلیل بسیاری از کسانی که در علوم متعارف حوزهها مثل فقه و اصول و تفسیرِ بر مبنای کلام، به اجتهاد رسیدند، نتوانستند وجود بزرگانی مثل صدرالمتألهین را که در وادی حکمت و معارف حقّهی الهیّه زحمت کشیدند، تحمّل کنند چه اینکه حکم به تکفیر آنها هم دادند.
🔸 و لذا همان طوری که در روایات آمده است، احادیث و فرمایشات اهل بیت (ع)، صَعبِ مُستَصعَب است و برای همگان قابل فهم نیست.
🔹 درست است که اهل بیت (ع)، احادیث را به نحوی بیان میفرمایند که هر کسی، بتواند از ظاهر حدیث چیزی بفهمد امّا هیچ کس نمیتواند ادّعا کند که با فهم ظاهر احادیث، به اَسرار و حقایق آنها هم دست یافته است.
🔸 این که برخی از افراد، فرمایشات اهل بیت (ع) و بزرگان ما را به استهزاء میگیرند، به دلیل آن است که ما نتوانستیم حقیقت دین را برای مردم تبیین کنیم بلکه تنها، آیات و احادیث را در کِسوت محسوسات تنزّل دادیم و به صورت خطابی برای مردم بیان کردیم و مردم هم این خِطابیات را به عنوان تمامِ دین پنداشتند
🔹 در حالی که این دینی که در بین ما متعارف است، نوعاً دینِ در مرتبهی علم کلام است که حتّی مؤلّفین این علم هم مانند قاضی عضد ایجی، میر سیّد شریف گرگانی و دیگران اذعان کردهاند که علم کلام، برای فهم حقایق اصول عقاید نیست بلکه تنها به عنوان خاکریزی برای حفظ عقاید دینی در برابر شبهات اهل باطل است.
🔸 لذا باید توجّه داشت که از راه علم کلام نمیتوان به حقایق معارف و اصول دین راه یافت چه اینکه مسائل فلسفی به خصوص فلسفهی مشاء هم در حدّی نیستند که بتوان با فراگرفتن آنها به اَسرار و حقایق دین دست پیدا کرد
🔹 البته تمام اینها تا اندازهای ما را در فهم حقایق و مسائل دینی کمک میکنند و بالا میآورند امّا به این معنا نیست که اگر این رشتههای علمی را طی کردیم، میتوانیم به حقایق دین از جمله حقیقت توحید، امامت و... راه پیدا کنیم.
🔸 در مباحث مربوط به حضرت بقیّةالله (عج) هم باید ببینیم با چه مبنایی میخواهیم پیش برویم. آیا مبنای ما در فهم و بررسی مسائلی مثل ظهور، قیام، فرج و انتظار، حرفهای خطابیِ بر مبنای علم کلام است؟ و یا اینکه میخواهیم مبانیِ حِکمی را اساس کار خود قرار دهیم؟ که در هر صورت، نوع نگاه ما به قضایا متفاوت میشود.
وَالْحَمدُ للهِ رَبّ الْعَالَمین
💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)
💢 حضرت علامه حسن زاده آملی(رضوان الله تعالی علیه)
🌺 مقام معلّم و معلّم حقیقی
🌼 سمَت مقدس تعلیم و تربیت، سیرتِ حَسنهی سُفرای الهی است که برای تشکیل مدینهی فاضله و اعتلای نفوس، به فهم معارف ملکوتی و ارتقای عقول، به مَعارج قدس ربوبی مبعوث شده اند؛ آن چنان که در حالات خاص خودشان در مقام دعا، ارسال معلّم ربّانی را برای تزکیت و تعلیم مسألت مینمودند.
📗 ربّنا و ابعَث رسولاً مِنهُم یَتلو علیهم آیاتِکَ و یُعلّمُهُم الْکتاب و الْحکمة و یُزَکّیهِم اِنّک أنتَ العزیزُ الحکیم(بقره/۱٣۰)
🌸 پروردگارا فرزندان ما را شایسته آن گردان که برانگیزی از میان آنان رسولی که بر مردم تلاوت آیاتِ تو کند و آنان را علمِ کتاب و حکمت بیاموزد و روانشان را از هر نادانی و زشتی پاک و منزّه سازد که هر کار خواهی بر آن قدرت و علم کامل داری.
که در مقام استجابت فرمود:
📘 کما أرسَلنا فِیکُم رسولاً مِنکُم یَتلُو علیکُم آیاتِنا(بقره/۱۵٢)
🌼 چنان که رسول گرامی خود را فرستادیم که آیات ما را برای شما تلاوت کند.
📚 هزارو یک نکته/#نکته٢۱۱/ص۱٣٢
💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)
http://splus.ir/tahoorasafoorasaboora سروش
https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا
🍃🌷🌹🍃🌹🌷🍃
🍀🍀🌹🌹🍀🍀
♦️#نامهها_برنامهها♦️
✍️ بیمار بیدار، پیش از آن که دست از جان بشوید و منادی حق را لبیک بگوید طبیب طلبد، درد خویش را بدو گوید و درمان جوید.
✍️ نعمت بیداری ، روزی هر بی سر و پا نمیشود، و این پیک کوی وفا با هر دلی آشنا نمیگردد، و هر مشامی این نسیم صبا را بویا نمیشود، و هر زبانی به ذکر آن گویا نمیگردد.
🔸 بیداری، مِی ِتلخ وش است. با هر کامی سازگار و گوارا نیست؛ چه أمُّ الخبائث است هر که آن را نوشیده است ، بلکه اندکی از آن چشیده است ، از مشتهیات نفسانی ، حتّی از حور و غلمان ، چشم پوشیده است و دست کشیده است . آری :
آن تلخ وش که صوفی أم الخبائثش خواند
أشهی لنا و أحلی من قبلة العذاری
🔹 حالا که آمدی گویمت : « وَاستَقِم كَما أُمِرتَ » شوری / ۱۶
که : « إِنَّ الَّذينَ قالوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموا تَتَنَزَّلُ عَلَيهِمُ المَلائِكَةُ ... » فصلت / ۳۱
✅ علامه حسن زاده آملی (رضوان الله تعالی علیه)
✅ کتاب « نامه ها برنامه ها » - نامه اول ، صفحه ۱۰
💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا )
https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا
🌹🌹🍀🍀🌹🌹
🌷حضرت استاد صمدی آملی (حفظه الله تعالی)
▪️ادامهی باب معاصی جوارح
هدایت ۱۸: پیرامون نیّت در عبادت و مراتب نیّت
🌸 در همهی عبادات، نیّت شرط است، بدون نیّت هیچ چیزی از عبادات صحیح نمیباشد.
🍀 پیامبر(ص) فرمود: "همانا اختصاصاً اعمال به نیّات است." و این نیّت یک امر واجب در واجبات است و در مستحبّات هم، نیّت کردن مستحب است.
🌸 بهترین نیّات، آن نیّتی است که خالصاً برای خدا باشد بدون اینکه با غرض دیگری مَشوب و آمیخته گردد.
🍀 و بعد از این، آن نیّتی که برای بدست آوردن بهشت یا خلاصی یافتن از آتش جهنّم است.
➖ اقسام عبادت و عابدان
🌸 امام صادق(ع) فرمود: بندگان سه گروهاند:
۱- گروهی خدا را بخاطر ترس (از آتش) عبادت میکنند که همان عبادتِ بردگان خواهد بود.
🍀 ۲- و قومی خدا را به طمع (بهشت) پرستش میکنند که اینگونه عبادتها همان پرستش کردنِ اجیران است.
🌸 ۳- ولی قومی خداوند را از بابِ دوستیِ به او پرستش میکنند که عبادتِ آزادگان، و بهترین نوع عبادت است.
🍀 اما وقتی به نیّتِ ریا خدا را عبادت کند، عمل او را حَبْط و نابود میسازد و اطاعتِ او، به صورت معصیت میشود.
🌸 همچنانکه به وسیلهی نیّت، اطاعت به معصیت تبدیل میشود، همچنین میشود که به وسیلهی نیّت هم، مُباحات (= جمع مُباح) به صورت اطاعت درآید؛
🍀 زیرا که هیچ مُباحی نیست مگر اینکه در او یک نیّت، یا چندین نیّت وجود دارد که میشود آن مُباح از محاسنِ قُربها باشد و بدین وسیله به بزرگترین درجات نائل گردد.
🌸 چه اینکه میشود در آن مُباح یک نیّت یا چندین نیّت باشد که به وسیلهی آن نیّت، این مُباح از بزرگانِ گناهان قرار گیرد.
🍀 در حدیث هم وارد شده: کسیکه برای خدا خوشبو و پاکیزه گردد، روز قیامت میآید در حالیکه بوی او از مُشک هم خوشبوتر است.
🌸 ولی آنکه برای غیر خدا پاکیزه شود، روز قیامت، بوی او از لاشهی مُردار هم بدبوتر است.
📗 منبع: #راه_نجات، صفحه ۳۰۰ و ۳۰۱ ، راه نجات ، ترجمه متن کتاب شریف « منهاج النّجاة » ملامحسن فیض کاشانی
💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)
http://splus.ir/tahoorasafoorasaboora سروش
https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا
🍃🌺🌸🍃🌸🌺🍃)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️#توحیدصمدی ۵۶♦️
🌸 #انتظار و بحث #ظهور حضرت #بقیّة_الله باید جهانی باشد.
🌟حضرت استاد صمدی آملی(حفظه الله تعالی)
💠 رمضان المبارک ۱۴۰٢/ جلسه اوّل
💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا )
https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا
🌹🌹🍀🍀🌹🌹
♦️#توحیدصمدی ۵۶♦️
🌸 #انتظار و بحث #ظهور حضرت #بقیّة_الله باید جهانی باشد.
🔶 بحث انتظار بحث ظهور بحث فرج، این ها نباید فقط در بحث دایرهی زمان آن هم زمانِ در اصطلاحِ مثلاً علم هیئت و نجوم یا زمان در اصطلاح علم کلام، یا زمان در اصطلاح حکمتِ مشاء، در این حدود نمیشود که بحث ها را منحصر کرد.
🔷 عرض من این است که بحث را منحصر نمیشود کرد. بسیار خوب! در یک مرتبهای میخواهیم این مباحث را مطرح بکنیم در آن بحث زمان باشد حرفی نیست؛
🔶 مثل روایاتی که چه در اصول کافی، در بحار الانوار، در وافیِ جناب فیض کاشانی و دیگر بزرگواران که جوامع روایی را نوشته اند تدوین فرمودند. در اینها روایات فراوانی آمده، در مورد حضرت بقیه الله (عجّ) که به زمان مربوط میشود
🔷 امّا بخواهیم که تمام ظواهر این روایات را بیاوریم در مرتبهی زمان، به معنای مقدارِ حرکتِ در عَرَض که مربوط به مُحَدِّدُالْجَهات میشود، مُعَدّلُالنَّهار میشود، یا مربوط به حرکت اُولَی در اصطلاح علم هیئت میشود؛ که در واقع، به حرکتِ وضعیِ زمین ارتباط دارد. بحث را در همین اندازه بخواهیم منحصر کنیم و راجع به انتظار راجع به فرج راجع به ظهور بخواهیم در همین مقدار بحث را نگه بداریم؛
🔶 عرض میکنیم که این مقدارش به عنوان انحصار نباشد. به عنوانِ تنزّل یافته ترین از مراتب بحثیِ ما، این بحث باشد امّا تمام حقیقت بحث به همین اندازه منحصر نشود.
🔷 که به هر حال ما راجع به حضرت بقیه الله (عجّ) حرف جهانی داریم، عنایت میفرمایید؟ حرف ما، حرف جهانی است. که مذاهبِ حقّهی شیعه و مذهب حقّهی اثنی عشریّهی جعفریّه ، معتقداتش، حقایقش، فوق زمان است، فوق مکان است، فوق عالم ماده و طبیعت است، حرفی است که تمام انسانهای کاملِ الهی باید در این حرف برای جهان مطرح بشوند.
🌟حضرت استاد صمدی آملی(حفظه الله تعالی)
💠 رمضان المبارک ۱۴۰٢/ جلسه اوّل
💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا )
https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا
🌹🌹🍀🍀🌹🌹
🌷 حضرت علامه ذوالفنون حسنزاده آملی (رضوان الله علیه) :
💠 همهی شرور و نقائص از حدود برمیخیزد و نسبتِ شرّ به جاعِل دادن، بِالْعَرَض است و مجاز.
♻️ چه از خیرِ محض، جز نکویی ناید. و چون هر موجودی به اِقتضای عِینِ ثابتاش میگیرد، لاجرَم سرنوشتِ هر موجودی به عِینِ ثابتِ او است.
💠 و این همان است که حکماء میگویند که ماهیّت، مجعول، به جعلِ جاعِل نیست. یعنی ذات و ذاتی، علّت نمیخواهند.
♻️ الذّاتی، لَا یُعلّل، وَالْعَرَضی یُعَلّل.
مثلاً وجود که عارِض بر ماهیّت است، در موجود شدن، علّت میخواهد. نه (اینکه) خودِ ماهیّت، در ماهیّت شدن علّت بخواهد.
💠 لسان الغیب (قدّس سِرّه) میفرماید:
گفتم که بسی خطِّ خطا در تو کشیدند،
گفتا که همان بود که بر خطِّ جُبین بود
♻️ این بیت اشارت به (حدیث رسول الله ص) اَلشّقیُّ شَقیٌ فِی بَطنِ اُمّه، است. و نقش جُبین، همان سرنوشت است.
💠 در مصراع دوم این بیت گوید: که آن خطّ خطا را کسی در تو نکشید؛ که شرّ از ناحیهی مبداء تعالی نیست.
♻️ بلکه این خطّ خطا از نقشِ جُبین و سرنوشت و اقتضای عِینِ ثابتِ تو است.(ادامهی #نکته ۵۸۷)
💠 ماهیّت، خیالِ وجود است؛ که حَظّ ضعیفی از وجود دارد. نه ماهیّت به کلّی باطل است، زیرا که اگر ماهیّت، اصلاً باطل باشد، عالَم تحقّق پیدا نمیکرد.
♻️ چه ماهیّات، حدودِ وجودات، و خیالاتِ آنهایند. و نه ماهیّت اصلاً حقّ است؛ چه به تَبَعِ وجود، تحقّق دارد. (#نکته ۵۸۸)
📘 منبع: هزار و یک نکته، صفحه ۳۳۳ و ۳۳۴
💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)
http://splus.ir/tahoorasafoorasaboora سروش
https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا
🍃🌷🌹🍃🌹🌷🍃
🍀🍀🌹🌹🍀🍀
♦️#نامهها_برنامهها♦️
✍️ چه خواهی که نداری و برای تو نیست؟
🔸اگر طالب مقام محمودی ، "وَ مِنَ الَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَكَ عَسى أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقاماً مَحْمُوداً". (اسرا_۸۰)
🔹اگر عاشق مواقف شهودی، "أَوَلَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ". (فصّلت_۵۴)
🔸اگر دستورالعمل خوراک خواهی - الحمدلله - همهی ما بر سر سفرهی عالِم غیر معلَّمیم. میدانیم که چه کارهایم. احتیاج به دستور نداریم.
🔹شیخ أجلّ سعدی گوید:
« حکیمان دیر دیر خورند، و عابدان نیم سیر، و زاهدان تا سدّ رمق، و جوانان تا طبق بر گیرند، و پیران تا عرق کنند؛ اما قلندران چندان که در معده جای نفس نماند و بر سفره روزی کس.»
🔸 جوانا، خدا پیرت کناد! ببین تا از کدامین صنفی؟
🔹خدای عزّ و جلّ فرماید: " وَ كُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لَا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ". (اعراف_۳۲)
🔹آخر سورهی مبارکهی فرقان از "وَ عِبادُالرّحمنِ" تا پایان آن را بخوان و نصبالعین خود گردان _ "لَعَلَّ اللّه یحَدِّثُ بَعْدَ ذَلِک امراً " . (طلاق_۲)
✅ علامه حسن زاده آملی (رضوان الله تعالی علیه)
✅ کتاب « نامه ها برنامه ها » - #نامه_اول ، صفحه ۱۱
💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا )
https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا
🌹🌹🍀🍀🌹🌹