🌷 حضرت استاد صمدی آملی حفظه الله تعالی
هدایت ۴: حق تعالی دائماً در آفرینش است.
🌸 خداوند از امر خلقت و آفرینش، فراغت پیدا نکرد، چون یهود اینگونه میگویند!
بلکه او هر روزی در شأنِ تازه است؛
🍀 او دائم میآفریند، روزی میدهد، آنچه میخواهد انجام میدهد، آنچه را میخواهد محو میکند و یا اثبات میسازد.
🌸 آنچه را که بود، محو میکند و آنچه را که نبود، اثبات میسازد. وگرنه دعا و دارو و صدقه و غیره باطل میبود.
🍀 امام صادق(ع) فرمود:
خداوند عزّوجلّ آنچه را بخواهد تأخیر میاندازد و هر چه را که بخواهد جلو میاندازد. خداوند چیزی را از روی جهل روشن و ظاهر نمیسازد. از او چیزی ظاهر نمیشود جز اینکه در علمِ او، قبل از ظهور موجود بود.
🌸 حضرت امام باقر(ع) فرمود:
علم بر دو قسم است؛
الف= علمی در نزد خداوند به نحوِ مَخزون هست که اَحَدی از خلق، از آن اطلاعی ندارد.
ب= و علمی است که به ملائکه و رسولانش تعلیم میدهد که این علم متحقّق میشود. او(خداوند) خود، و ملائکه و رسولانش را تکذیب نمیکند.
🍀 علمی که در نزد خداوند مَخزون است؛ که از آن علم، هرچه را بخواهد جلو میاندازد و آنچه را بخواهد به تأخیر میاندازد. و آنچه را بخواهد، محو میکند و یا اثبات مینماید.
📗 #راه_نجات، صفحه ۱۸۸
💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)
http://splus.ir/tahoorasafoorasaboora سروش
https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا
🌷🔹☀️⭐️🔸🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌔نخستین خورشیدگرفتگی قرن و وجوب نماز آیات
🔹امروز سوم آبان ماه شاهد این رویداد هستیم و تقریباً ۸۰ درصد سطح خورشید دچار گرفت میشود.
🔹خورشید گرفتگی پیش رو تقریباً نیمهکامل است و فقط در بعضی از نقاط حدود ۸۰ درصد گرفت دارد که در ایران بالاترین درصد گرفت که شاهد خواهیم بود، حدود ۶۹ درصد و در خراسان شمالی خواهد بود
این خورشید گرفتگی از ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۶ روز سهشنبه ادامه خواهد داشت.
✅ زمان خواندن نماز آیات تقریبا از ساعت ۱۳ الی ۱۴:۴۵ می باشد.
🌟 قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله) 🌟
♦️ جلسه دوازدهم - عصرِ روزِ ششم ماه محرّم ۱۴۴۴ (ه.ق)
♦️ ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ (ه.ش)
✳️ قسمت اوّل ⬇️⬇️ از ابتدا تا دقیقه ۱۶
🔸 بکاء و گریه بر امام حسین (ع) بسیار ارزشمند و دارای فضیلت است. بعضی از افراد در تاریخ، به بَکّاء معروف شدند. بَکّاء بر وزن فعّال به معنی کسی است که بسیار گریه میکند و اصلاً آرام نمیگیرد.
🔹 به طور کلّی بُکاء، یکی از مقولههای بسیار مهمی است که در شریعت محمّدی (ص) و همچنین سایر شرایع، از ارزش بالایی برخوردار است. مراد از این بُکاء و گریه نیز گریهی خوف از خدای متعال و دهشَت از مقام الهی است.
🔸 به طور کلّی ترس از امور مادّی را تعبیر به وحشت میکنند و ترس از مقام و هیبت و هیمنه را به دهشت تعبیر میکنند. در واقع وحشت، مربوط به امور مادّی و دهشت، مربوط به معنویات است که این ترس، بسیار قیمتی و ارزشمند است.
🔹 حضرت علّامه حسنزاده (ره) در دو بیتیای فرمودند:
🍃 مرَه گِنَنِه تی آه و ناله چیه؟
🍃 اونی که تو خوانی کِجِه دَرِه و کیه؟
🔸 به من میگویند چرا اینقدر گریه میکنی؟ آه میکشی؟ ناله داری؟ آن کسی را که مدام میخوانی و صدا میزنی، کیست و کجاست تا او را بیاوریم و تو دیگر آرام بگیری.
🔹 ایشان در چندین جای الهینامه نیز عباراتی دارند که نشاندهندهی آن آه و سوز و گدازی است که داشتند. ایشان فرمودند:
🍃 "الهی عمری آه در بساط نداشتم و اینک جز آه در بساط ندارم!!"
🍃 یا "الهی! از من آهی و از تو نگاهی"
🔸 ایشان در ادامهی آن بیت فرمودند:
🍃 بوْتَمِه خوشحالی بَر موئه اونی که من خوامِه
🍃 ومِه پَلی دَرِه و من وِنِه پَلِیه
🔹 در جواب گفتم گریه و آه من از خوشحالی است زیرا آن کسی را که میخواهم، جای دوری نیست، نزد من است و من هم نزد اویم. هر دو در محضر یکدیگریم.
🔸 حضرت امام زین العابدین (ع) در مناجات ابوحمزه ثمالی فرمودند "أنَّ الرّاحِلَ إلَيك قَريبُ المَسَافَة" راحِل و کوچ کننده به سوی تو، مسافت و راهش بسیار نزدیک است.
🔹 البته آن بیت حضرت علّامه که فرمودند:
🍃 رهِ دور است و باریک است و تاریک،
🍃 به دوشم میکشم بار گران را ...
منافاتی با این مطلب ندارد و در جای خود دارای معنای خاصی است.
🔸 بعضی از بزرگان در معنای عبارت "قَريبُ المَسَافَة" فرمودند سیر و سلوکِ اِلیَ الله فقط یک گام است و آن یک گام، خود را ندیدن و مَنیّت را کنار گذاشتن است. آن وقت انسان نزد خدا خواهد بود.
🔹 این عبارت حضرت علّامه که فرمودند گریه و آه من از خوشحالی است چون آن کسی را که میخواهم نزد من است و من هم نزد اویم، لطیفترین معنای قُربةً اِلیَ الله است که حتّی یک گام هم نمیخواهد برای رسیدن به حق.
#محرم_1444
#جلسه_12_13_5_1401
💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)
http://splus.ir/tahoorasafoorasaboora
سروش
🌷🌸🌺🌸🌷
🌟 قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله) 🌟
♦️ جلسه دوازدهم - عصرِ روزِ ششم ماه محرّم ۱۴۴۴ (ه.ق)
♦️ ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ (ه.ش)
✳️ قسمت دوم ⬇️⬇️ از دقیقه ۱۶ تا دقیقه ۳۱
🔸 حضرت علّامه حسنزاده (ره) بارها میفرمودند : وقتی به اساتیدم نگاه میکردم، با خود میگفتم : خدایا منِ بچه دهاتی کجا و این اساتید و بزرگوارانی که مرا به محضرشان رساندی کجا!
🔹 ایشان میفرمودند: زمانی که در محضر علّامه شعرانی بودم، سنّ ایشان حدود ۷۰ سال بود و من تقریباً ۲۵ یا ۲۷ ساله بودم. با این حال ایشان از بین الطّلوعین تا اذان ظهر درس میگفتند و در طول سال فقط دو روز درس ما تعطیل میشد. یکی روز عاشورا و دیگری ۲۸ صفر.
🔸 ایشان میفرمودند: با خود میگفتم :بارالها! این بزرگوار چه انگیزهای دارند که در این سن از بین الطّلوعین تا اذان ظهر درس میگویند و از کسی هم چیزی نمیگیرند.
🔹 علّامه شعرانی (ره) علاوه بر تدریس، تألیفات بسیار سنگینی هم داشتند که تعداد قابل توجهی از آنها در زمان حیاتشان چاپ شد امّا با این حال نه از چاپ و فروش کتابهای خود چیزی دریافت میکردند و نه از شاگردانِ خود هزینهای میگرفتند.
🔸 این در حالی بود که فقر مالی شدیدی داشتند. علّامه حسنزاده (ره) میفرمودند: گاهی آنقدر دلم برای این بزرگوار میسوخت که مجبور میشدم درس را رها کنم و ماه محرّم یا ماه رمضان در آمل به منبر بروم و هزینهای دریافت کنم و به ایشان بدهم تا زندگیشان را اداره کنند.
🔹 ایشان نیز آنقدر تنگدست شده بودند که آن هزینه را دریافت میکردند در حالی که معمولاً اینگونه از اساتید و بزرگواران مبلغی به شاگردان خود میدهند تا وقت آنها برای منبر رفتن و امثال آن گرفته نشود و فقط به دنبال درس و بحث و مطالعه باشند.
🔸 آن هم شاگردی همچون علّامه حسنزاده (ره) که علّامه شعرانی درباره ایشان میفرمودند: آقای حسنزاده به گونهای در درسها شرکت میکردند که مجتهد در آنها شوند و همینطور هم بود.
🔹 هم علّامه حسنزاده (ره) عاشق درس و بحث و علم و کمال بودند و هم اساتید او احساس میکردند هر آنچه را که دارند، باید به ایشان بدهند چون معمولاً اهل معرفت و شهود به راحتی حقایق و اَسرار را به افراد نمیدهند و انسان آنقدر باید لیاقت نشان دهد تا چیزی از آنها بگیرد.
🔸 آن بزرگواران اهل کتماناند و حق ندارند اَسرار را آشکار کنند. اگر آنها مطالبی را به شاگردی بگویند که او در نگهداری و حفظ آنها مُسامِحه و اِهمال کند، باید کفّاره دهند چون اَسرار نباید ضایع و حرام گردند.
🔹 حال برای اینکه انسان بتواند لیاقت پیدا کند تا آخِذ، حامل، حافظ و ناشرِ اَسرار نظام وجود گردد، راه گریه را به او نشان دادند که حضرت علّامه حسنزاده (ره) در الهینامه فرمودند الهی! گریه، زبان کودک بیزبان است. آنچه خواهد از گریه تحصیل میکند. از کودکی راه کسب را به ما یاد دادهای...
#محرم_1444
#جلسه_12_13_5_1401
💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)
https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora
ایتا
🌷🌹🔸🌹🌷
🌟 قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله) 🌟
♦️ جلسه دوازدهم - عصرِ روزِ ششم ماه محرّم ۱۴۴۴ (ه.ق)
♦️ ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ (ه.ش)
✳️ قسمت سوم ⬇️⬇️ از دقیقه ۳۱ تا دقیقه ۴۳
🔸 انسان هر چه را که میخواهد، باید از راه گریه تحصیل کند چرا که گریه، آسمان را به زمین وصل میکند و عرش الهی را میلرزاند چه اینکه گریهی اهل معرفت در دل شبها، تمام ملائکةالله را به عجز در میآورد.
🔹 هنگامی که امیرالمومنین (ع) به شهادت رسیدند، از جناب حُجر سوال شد که علی (ع) را چگونه شناختی؟ فرمود: علی (ع) در میدان جنگ، همچون شیرِ غرّنده بود امّا در دل شب، "یَتَمَلمَلُ کَتَمَلمُلِ السَّلیم" همانند مارگَزیدهای به خود میپیچید و میفرمود "آه مِن قِلَّةِ الزّادِ وَ طُولِ السَّفَر وَ عَظیمِ المَورِد" آه از کمی توشه و طولانی بودن سفر و عظمت مقصد.
🔸 در لغت عرب، به شیری که با سرعت به سوی طعمه حملهور شود و دم به دم در حال پیشروی باشد و هرگز عقبنشینی نکند، حیدر کَرّار گویند.
🔹 از جمله اَلقاب امیرالمومنین (ع) هم حیدر کرّار است چرا که همیشه در جنگها، همانند شیر غُرّانی، به قلب دشمن حملهور میشدند و هرگز عقبنشینی نمیکردند چه اینکه در جنگ صفّین هم، بعد از اینکه حضرت، ماهها با دشمن مذاکره کردند امّا نتیجهای حاصل نشد، در حملهای که به قلب لشکر دشمن داشتند، سیصد و سی و سه نفر از دشمنان را یا از عمود مُنشَقّ کردند و یا از افق.
🔸 امّا همین امیرالمومنین در دل شبها، همانند مارگَزیدهای به خود میپیچیدند و پیوسته ذکر شریف آه را بر لب داشتند که به تعبیر امام صادق (ع)، خودِ آه، اسمی از اَسماءالله است.
🔹 حضرت علّامه حسنزاده آملی (ره) هم به تأسّی از مولا امیرالمومنین (ع)، در یکی از غزلهای دیوانشان فرمودند: که من فقط آه دارم.
🔸 گریه و آهِ اهل معرفت در دل شب، مُلک و ملکوت را به ضَجّه در میآورد و زمین و زمان را به هم میریزد بهطوری که تمام اولیای الهی که گوش شنوا دارند، این آه را میشنوند چه اینکه عالم مِثال، ملائکةالله و هر کسی که با او ارتباط وجودی داشته باشد، این آه را میشنوند.
🔹 لذا گریه و آه، انسان را به جَزَع در میآورد و هر گاه انسان به جزع در آید، با اهل بیت (ع) محشور میشود.
#محرم_1444
#جلسه_12_13_5_1401
💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)
http://splus.ir/tahoorasafoorasaboora
سروش
🌷🌸🌺🌸🌷
🌟 قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله) 🌟
♦️ جلسه دوازدهم - عصرِ روزِ ششم ماه محرّم ۱۴۴۴ (ه.ق)
♦️ ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ (ه.ش)
✳️ قسمت چهارم ⬇️⬇️ از دقیقه ۴۳ تا آخر
🔸 در چهارمین حدیث از چهل حدیثِ کتاب نَفَسُ المَهموم، شخصی به نام مَسمع کُردین نقل میکند که امام صادق (ع) به من فرمود: "ای مَسمع! تو از مردم عراق هستی به زیارت قبر حسین (ع) نمیروی؟ گفتم نه، من مردی مشهورم از بصره و نزد ما کسانیاند از هواداران این خلیفه و دشمنان ما در قبایل، بسیارند از ناصبیان و غیر آنان و من ایمن نیستم"
🔹 به من فرمود: "آیا یاد میکنی آنچه با او کردند؟ گفتم: بلی. فرمود: آیا جزَع میکنی؟ گفتم: ای واللهِ چنان گریه گلوی مرا میگیرد که کسانِ من، آثار آن را در من مشاهده میکنند و از طعام باز میایستم و این اندوه در روی من ظاهر میشود"
🔸 امام فرمود: "خدا رحمت کند اشک چشم تو را البتّه تو از آنها هستی که از اهل جزع بر ما شمرده میشوند و آنها که برای شادی ما شادان و در غم و اندوه ما اندوهگین هستند و هنگام ترس، میترسند و در ایمنی ما ایمناند البته تو وقت مردن، پدران مرا نزد خود حاضر بینی که ملک الموت را وصیّت میکنند درباره تو و تو را مژده میدهند به چیزی که چشم تو به آن روشن شود پیش از مرگ و ملک الموت بر تو دلسوزتر و مهربانتر باشد از مادر مهربان نسبت به فرزند".
🔹 بر اساس فرمایش امام صادق (ع) یکی از راههایی که باعث میشود انسان، در هنگام مرگ، اهل بیت (ع) را زیارت کند، این است که اهل جزع بر امام حسین (ع) شود.
🔸 اهل جزع کسانی هستند که وقتی به یاد امام حسین (ع) میافتند، اشکِ چشمانشان سرازیر میشود و بدون اینکه کسی، آنها را بگریاند، برای حضرت زاری میکنند.
🔹 همانند حضرت زکریّا (ع) که وقتی ذکر شریف "کهیعص" را به زبان آوردند، آنچنان گریه گلوی ایشان را گرفت که چند شبانهروز، خود را از دیدِ مردم پنهان کردند و در اتاق، پیوسته مشغول گریه بودند که بعد از آن، حق متعال، حضرت یحیی (ع) را به ایشان عطا فرمود.
🔸 لذا یکی از بهترین دستورالعملهایی که موجب حَشر با اهل بیت (ع) میشود، گریه و جزع بر امام حسین (ع)، است چرا که نَفْس، مجرّد است و به هر چه رو کند، با آن خو میکند لذا روی آوردن به امام حسین (ع) و گریه بر ایشان هم، موجب اتّحادِ وجودی شخص با حضرت میشود زیرا بر اساس اتّحاد عاقل و معقول و عامِل و معمول، گریه کننده و گریه شونده نیز با یکدیگر اتّحاد وجودی پیدا میکنند.
🔹 تمام رزمندههای روز عاشورا نیز با گریه به محضر امام حسین (ع) میآمدند و آنچه را که میخواستند، از راه گریه تحصیل میکردند چه اینکه حضرت قاسم (ع) هم با گریه، اجازه میدان رفتن را از آقا گرفت و آنچنان عمو و عموزاده در بغل یکدیگر گریه کردند که از هوش رفتند.
🔸 امام حسین (ع) در شب عاشورا، خطبهای خواندند و به یاران خود فرمودند، بیعتام را از شما برداشتم هر کسی که میخواهد برود، برود و اگر میتوانید دست اهل بیت مرا هم بگیرید و با خود ببرید چرا که مقصود این قوم، من هستم و اگر مرا بدست آورند، با هیچ کدام از شما کاری ندارند.
🔹 لذا امام حسین (ع) هرگز کسی را مجبور به بیعت با خود نکردند بلکه فرمودند هر کس که میخواهد نزد خدا وطن کند، با من کوچ کند.
🔸 بعد از این که امام، بیعت خود را از یارانشان برداشتند، اصحاب و بنی هاشم برخاستند و به آقا عرض کردند : ما در خدمت شما هستیم و جایی نمیرویم و ای کاش به جای یک بار، صد بار در راه شما کشته میشدیم.
والحمدلله رب العالمین
#محرم_1444
#جلسه_12_13_5_1401
💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)
https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora
ایتا
🌷🌹🔸🌹🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 #زیارت امام موسی کاظم ، امام رضا ، امام جواد ، امام هادی صلوات الله علیهم اجمعین 🍃🌸
🌷روز چهارشنبه
💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا )
💐 #حدیث_روز
🌺 حضرت امام کاظم علیه السّلام:
خوشا بر حال شیعیان ما که در غیبت قائم ما، به رشتهی ما مُتَمَسّک هستند و بر دوستیِ ما و بیزاری از دشمنانِ ما ثابت قدم هستند.
🌸 آنها از ما و ما از آنهائیم، آنها ما را به امامت، و ما نیز آنان را بعنوان شیعیان پذیرفتهایم. پس خوشا بر احوال آنان، خوشا بر احوال آنان، به خدا سوگند آنها در روز قیامت همدرجهی ما هستند.
🌺 حضرت امام رضا علیه السّلام
ریّان بن صلب از امام رضا پرسید: آیا شما صاحب الامر هستید؟
حضرت فرمودند: من صاحب الامر هستم. اما آن کسی که زمین را از عدل آکنده سازد، چنانکه پر از جور شده باشد، نیستم.
🌸 قائم کسی است که در سنّ شیوخ و مَنظر جوانان قیام کند، نیرومند باشد به غایتی که اگر دستش را به بزرگترین درخت روی زمین دراز کند، آنرا از جای برکَنَد. و اگر بین کوهها فریاد برآورد، صخرههای آن فروپاشد.
🌼 عصای موسی و خاتم سلیمان با اوست. او چهارمین (نفر) از فرزندان من است. خداوند او را در سَتر خود نهان سازد، سپس او را ظاهر کند و به واسطهی او، زمین را از عدل و داد آکنده سازد، همچنان که پر از ظلم و ستم شده باشد.
🌺 امام جواد علیه السّلام
صَقربن ابی دُلَف گوید: از امام جواد شنیدم که فرمودند:
امامِ پس از من، فرزندم علی است. دستور او، دستور من، و سخن او، سخن من، و اطاعتِ او، اطاعت من است. امام پس از او، فرزندش حسن است که دستور او و سخن او دستور و سخن پدرش باشد و اطاعت از او، اطاعت از پدرش است. سپس سکوت کرد.
🌸 گفتم: یابن رسول الله بعد از حسن کیست؟ امام(ع) به شدت گریستند سپس فرمودند:
پس از حسن فرزندش قائمِ به حقّ، امامِ منتظر است. گفتم چرا قائم گویند؟ فرمودند: زیرا پس از آنکه یادش از بین برود و اکثر معتقدین، مرتدّ شوند، قیام میکند.
🌼 گفتم: چرا او را منتظر گویند؟ فرمودند: زیرا ایّام غیبتش زیاد شود و مدت آن طولانی گردد. مُخلصان در انتظار او باشند و شکّاکان انکارش کنند. منکران یادش را اِستِهزاء کنند و تعیین کنندگانِ وقتِ ظهورش دروغ گویند. شتاب کنندگان در غیبت او هلاک شوند و تسلیم شوندگان در آن نجات یابند.
🌺 حضرت امام هادی علیه السّلام
چون امام جواد(ع) رحلت فرمود، شیعیان به امام هادی(ع) نامه نوشتند و از امر امامت پرسیدند.
🌸 حضرت نوشتند: تا من در قید حیاتم امرِ امامت با من است و چون تقدیر خدای تعالی بر من نازل شود، خداوند جانشین مرا بیاورد. شما با جانشینِ پس از او (جانشینِ پس از جانشینِ من) چه خواهید کرد؟
🌼 و نیز در جواب نامهی علی بن مَهزیار راجع به فَرَج، فرمودند:
هنگامی که صاحبِ شما،از سرای ستمکاران غیبت کرد، منتظر فرَج باشید.
📗 منبع: کمال الدّین و تمام النّعمه، شیخ صدوق، جلد دوم، صفحات ۴۴، ۶۹، ۷۲، ۷۳، ۷۵، ۷۷
💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)
http://splus.ir/tahoorasafoorasaboora سروش
https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا
🍃🌸🌺🍃🌷🌹🍃
🌷 حضرت علامه ذوالفنون حسن زاده آملی رضوان الله تعالی علیه
💠 بدان که خواب و حالتِ اِحتِضار، و تنویمِ مغناطیسی، و حالت غَشوه و امثال آنها، هیچیک در تَمَثُّلِ صُوَرِ مِثالی در صُقعِ نَفْس (=در ذات نفس)، موضوعیّت ندارد.
♻️ آنکه موضوعیّت دارد، اِنصراف از تعلّقات است. مگر آن نَفْسِ کاملی که، حضرتی او را از حضرت دیگر، باز نمیدارد. و مَظهر اسمِ شریفِ "یا مَنْ لَا یَشْغَلُهُ شَأن عَن شَأنٍ" گردیده است.
💠 پس اگر در بیداری اِنصراف حاصل شود، تَمَثُّل و تَمَثُلات، نَزَل و تَنَزُّلاتِ بهتر از خواب عائدِ انسان میگردد. و مراقبت، مِفتاح است. فافهم!
📘 منبع: هزار و یک نکته، نکته ۱۰ صفحه ۲۲
💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)
http://splus.ir/tahoorasafoorasaboora سروش
https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا
🍃🌸🌺🍃🌷🌹🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸#زیارت امام حسن عسکری(علیه السلام) در روز پنجشنبه
💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا )
💐 #حدیث_روز
🌺 حضرت امام حسن عسکری علیه السّلام
احمدبن اسحاق گوید: بر امام عسکری(ع) وارد شدم که از جانشین او سؤال کنم. حضرت آغاز سخن کرده و فرمودند:
🌸 خدای تعالی از زمان آدم علیه السلام زمین را از حُجّت خالی نگذاشته است. و تا روز قیامت نیز خالی از حجّت نخواهد گذاشت. به واسطهی او بلا را از اهل زمین دفع میکند و به خاطر او باران میفرستد و برکاتِ زمین را بیرون میآورد.
🌼 گفتم یابن رسول الله جانشین شما کیست؟ حضرت از خانه خارج شدند و در حالی برگشتند که بر شانهی ایشان کودکی سه ساله بود که صورتش مانند ماه شب چهارده میدرخشید؛
🌸 فرمودند: ای احمدبن اسحاق! اگر نزد خدا و حجّتهای او گرامی نبودی، این فرزندم را به تو نمینمودم. او همنامِ پیامبر، و هم کُنیهی رسول خداست. او زمین را پر از عدل و داد میکند وقتیکه پر از ظلم و جور شده باشد.
🌼 مثَل او در این امّت، مَثَل خضر و ذوالقرنین است. او غیبتی طولانی خواهد داشت که هیچکس در آن نجات نمییابد، مگر اینکه خدای تعالی او را در اعتقاد به امامت، ثابت بدارد و در دعا برای تعجیلِ فرَج موفّق سازد.
🌸 احمدبن اسحاق پرسید مولای من آیا نشانهای هست که قلبم بدان مطمئن شود؟
آن کودک به زبان عربیِ فصیح به سخن درآمد و فرمود:
اَنَا بَقِیَّةَ اللهِ فِی اَرْضِهِ وَ الْمُنْتَقِمُ مِنْ اَعْدَائِهِ
ای احمدبن اسحاق! پس از مشاهده، جسجوی نشانه مکن!!
📗 منبع: کمال الدّین و تمام النّعمه، شیخ صدوق، جلد ۲، صفحه ۸۰، ۸۱
💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)
http://splus.ir/tahoorasafoorasaboora سروش
https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا
🍃🌸🌺🍃🌷🌹🍃
🌷 حضرت علامه ذوالفنون حسن زاده آملی رضوان الله علیه
♻️ در صُحف اهل عرفان، سخن از فیض اَقدس و فیض مقدّس بسیار عنوان میشود؛
💠 بدانکه مراد از فیض اقدس، حصولِ اَعیانِ ثابته و استعدادهای اصلی آنها در علم باری تعالی است.
♻️ و مراد از فیض مقدّس، حصولِ آن اَعیان در خارج است با لوازم و تبایع آنها.
💠 و این اعیانِ ثابته به اصطلاحِ حُکما ماهیّات اند که صُوَر علمیّهی اشیاء در ذات واجب تعالی، به وجود اَحدی، بلکه فوق اَحدی اند.
📘 منبع: هزار و یک نکته، نکته ۳، ص ۱۲
💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)
http://splus.ir/tahoorasafoorasaboora سروش
https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا
🍃🌸🌺🍃🌷🌹🍃