eitaa logo
« طهورا و صفورا و صبورا »
11.1هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
21 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 🔆🔆 🌷🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃🌷 🌷 - اولین شب محرم سال ۱۴۱۸ قمری 📒6️⃣ تطبیق وقایع قرآنی در سیر انسانی (صفحه ۳۲) "بخش سوم و پایانی" ✍️باید دانسته شود که قضیۀ حضرت آدم یک قضیۀ شخصی هفت یا هفتاد هزار سال قبل نمی‌باشد بلکه جنابعالی هم اگر بخواهی همانند آدم به سوی آدمیّت حرکت کنی، برای تو هم چنین مشکلاتی وجود دارد. به عنوان مثال حضرت آدم آمد تا به سوی آدمیّت حرکت کند ، اما همین که همجنس دارد و باید با همجنسش همبستر شود، این اولین گرفتاری اوست چرا که جوابگوئی به قوه شهوت که از جملۀ آن میل به مجامعت با جنس مخالف است، تعلّق به عالم مادون بشمار آمده و" تعلّق با توحد سازگار نیست". 🔸از طرفی همین خدایی که به من و تو می‌فرماید: "عرش و فوق عرش من منتظر توست بیا و خود را بدان جا برسان"، همین خدا به من و تو دستور داده که همسر بگیرید و فرموده: ازدواج نصف دینت را حفظ میکند. 🔸اتفاقاً اولین مشکلی هم که در سیرانسانی برای هر فردی رخ می‌دهد همین است. این را باید چه کار کرد؟ آیا به آن رو کند یا نکند؟ در جای دیگر فرمودند: اگر کسی همسر داشته باشد و چهار شب با همسرش در بستر بخوابد و به همدیگر پشت کنند؛ خلاف است. حتی فرمودند: اگر کسی همسری دارد و چهار ماه با همسرش مواقعه ننماید، او حرام شرعی مرتکب شده و باید توبه کند. 🔸در جای دیگر فرمودند: بر شما واجب است خرج و مخارج همسرتان را نیز تأمین کنید، غذا و لباسش را بدهی، به اندازه کافی او را تفریح و زیارت هم ببری و... 🔸حال باید با این همسر و حوّای در منزل چه کرد؟ با او باشیم یا نباشیم؟ خواهید دید به محض اینکه به دامن ازدواج افتادید، از بهشت به درآمده‌اید و به تعبیری به گرفتاری افتاده‌اید. و صد البته کسی که می‌خواهد آدم بشود باید بداند که آدمیّت با گرفتاری همراه است که "لقد خلقنا الانسان فی کبد" (بلد_۵) یعنی انسان را در سختی بزرگ می‌کنیم. 🔸اگر کسی از لا بلای سختی‌ها بالا نرود اصلاً بزرگ نمی‌شود. اگر کسی بگوید؛ من ازدواج نمی‌کنم تا هنگامی‌که خود را خوب بسازم! چنین فردی خطا رفته است؛ برای این‌که تمام انبیاء و ائمه حتی پیغمبر اکرم صلی االله علیه و آله و سلم و امیرالمؤمنین علیه السلام هم ازدواج کرده‌اند. 🔸ازدواج هم سیره پیغمبر است و هم سیره انبیاء و ائمه. شما هیچ پیغمبر و امامی را نمی‌بینید که ازدواج نکرده باشند. ✨نتیجه کلام این که : هم‌سیره بودن با پیغمبر و آل او این شرط را می‌طلبد که انسان تمام دستورات ایشان را عملی کند اگر چه برای جامۀ عمل پوشاندن آن فرامین، مشکلات و سختی‌های بسیارى در مسیر حرکت او پدید آید.✨ ✴️ - صفحات ۳۵ و ۳۶ ✴️ استاد صمدی آملی( حفظه الله ) 💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا ) https://t.me/tahoorasafoorasaboora تلگرام https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 🔆🔆 🌷🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃🌷 🌷 - اولین شب محرم سال ۱۴۱۸ قمری 📒7️⃣ تطهیر نمودن تن بخاطر نزدیکی به شجره دنیا (صفحه ۳۶) ✍️در روایت فرمودند: وقتی دیدیم حضرت آدم رو به دنیای آلوده کرد، برای تطهیر او در هنگام نماز دستور دادیم که صورت خود را بشوید. و از آنجا که با پا به طرف دنیا رفت؛ به او امر کردیم که پایت را نیز باید بشویی و در ادامه چون با دست از آن درخت کسب و کار، میوه و روزی زن و فرزند را کَند و آن را بر سر گذارد و برای حوّایش آورد؛ به او دستور دادیم که دست و سر خویش را هم شستشو کن. 🔸جنابعالی هم که به طرف کشاورزی و کارمندی و کسب و کارت می‌روی در حقیقت با صورت خود به طرف دنیا رو کرده‌ای؛ وقتی رو به طرف دنیا و شجره‌اش نمودی باید در هنگام نماز، صورت را بشویی. زیرا که صورت تو دنیایی را زیارت کرده است که همواره آلوده می‌باشد. 🔸وقتی به طرف دنیا روی آوری قطعاً با پا به طرف آن می‌روی، پس در هنگام وضو، پایت را نیز باید مسح کنی تا پاك شود. در ادامۀ روایت فرموده است که: "و به دست از درخت گندم باز کرد" تو نیز هنگامی که به محل کارت رفتی، مطمئناً با دست کارهایت را انجام خواهی داد پس در وضو دستهایت را هم باید بشویی . "و بر سر نهاد و بر حوا آورد" وقتی که رفتی و زحمت کشیدی و خون جگر خوردی و صبح تا به غروب کار کردی، مقداری را که حاصل کارَت است به عنوان احترام و عرض ادب، روی سرت می‌گذاری و تقدیم همسر و منزلت می‌کنی. پس در هنگام وضو، سرت را هم باید مسح کنی. 🔸حاصل کلام این‌که: دل به دنیا داده‌ای و رو به آن کرده‌ای، پا به سوی دنیا برده‌ای و دست و سرت را نیز به واسطه آن آلوده کرده‌ای؛ بنابراین از پا تا به سر به دنیا آلوده‌ای؛ حال اگر می‌خواهی به نماز رو کنی باید وضو بگیری تا این وضو تو را تطهیر کند و بعد از آن در پیشگاه خداوند حاضر شوی و یکپارچه در طهارت باشی. ✨دنیا اشتغال است و نماز توحد، و توحد با تعلق سازگار نیست✨ ✨پس از وحدت بسوی کثرت رجوع کن و از کثرت بسوی وحدت روی بنما تا از دنیا به نماز برسی✨ ✴️ - صفحات ۳۶ و ۳۷ ✴️ استاد صمدی آملی( حفظه الله ) 💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا ) https://t.me/tahoorasafoorasaboora تلگرام https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 صاحبنا « م ح م د » ابن العسکری امامُ زمانِنا (عج) در روز جمعه 🌸 💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا )
🌸🍃 (مدظله العالی) : 🌹 🔸زندگی یک کاروان طولانی است که منازل و مراحلی دارد، هدف والایی نیز دارد. هدف انسان در زندگی باید این باشد که از وجود خود و موجودات پیرامونش برای تکامل معنوی و نفسانی استفاده نماید. اصلاً ما برای این به دنیا آمده‌ایم. ما در حالی وارد دنیا می شویم که از خود اختیاری نداریم. کودکیم و تحت تأثیر هستیم، اما تدریجاً عقل ما رشد می کند و قدرت اختیار و انتخاب پیدا می‌کنیم. اینجا ، آن جایی است که لازم است انسان درست بیندیشد و درست انتخاب کند و بر اساس این انتخاب حرکت کند و به جلو برود. 🔸اگر انسان این فرصت را مغتنم بشمرد و از این چند صباحی که در این دنیا هست خوب استفاده کند و بتواند خودش را به کمال برساند، آن روزی که از دنیا خارج می‌شود، مثل کسی است که از زندان خارج شده و از این جا زندگی حقیقی آغاز می‌شود. 🍃خطبه‌ی عقد مورخه‌ی ۱۳۸۰/۱۱/۱۸ 🌷، یک ارزش اسلامی 🔸مطلب اصلی و اول، این است که این ازدواجی که خدای متعال سنت قرار داده و آفرینش هم آن را اقتضا می‌کند، یکی از نعمتها و اسرار الهی و یکی از پدیده‌های اجتناب‌ناپذیر زندگی بشری است. می‌شد که خداوند در قوانین آسمانی، این موضوع را لازم، واجب و حتمی و مجاز کند و مردم را رها کند تا یکی یکی بروند و با هم ازدواج کنند، اما این کار را نکرده است. بلکه ازدواج را یک ارزش قرار داده، یعنی کسی که ازدواج نمی‌کند خود را از این ارزش محروم نموده است. 🍃خطبه‌ی عقد مورخه‌ی ۱۳۷۲/۱۰/۶ 💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا ) https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا https://t.me/tahoorasafoorasaboora تلگرام 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
01-247=قسمت سوم = حسن حسن۴۷.mp3
5.29M
🌹 ۴۷ 🌹 🌺فرمایشات حضرت علامه حسن زاده آملی (ره ) 🔺مجموعه فرمایشات اخلاقی - جلسه اول (سی دی اخلاق) ( قسمت پایانی )⬆️⬆️ 💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا ) https://t.me/tahoorasafoorasaboora تلگرام https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا 🍀🍂🍀🍂🍀 🍂🍀
جلسه چهارم شرح دعای سمات.mp3
13.32M
♦️♦️ 🔸 جلسه چهارم « شرح دعای سمات » 🔸سال ۱۳۸۸ ش( قرائت دعای سمات از دقیقه ۵۰ ) 🔸 با افاضات استاد صمدی آملی ⬆️⬆️ 💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا ) https://t.me/tahoorasafoorasaboora تلگرام https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا 🌹🌹🍀🍀🌹🌹
جلسه اول شرح نهج الولایه.mp3
13.7M
♦️♦️ 🔸 جلسه اول « شرح نهج الولایه » 🔸 ماه رمضان ۱۳۷۹ ش - ساری 🔸 با افاضات استاد صمدی آملی ⬆️⬆️ 💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا ) https://t.me/tahoorasafoorasaboora تلگرام https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا 🌹🌹🍀🍀🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 حضرت خاتم الأنبیاء ، محمّد مصطفی (ص) در روز شنبه « یوم الرسول الاعظم (ص) » 🌸 💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا )
🌸🍃 (مدظله العالی) : 🌷 . 🔸از نظر اسلام، تشکیل خانواده یک فریضه است. عملی است که مرد و زن باید آن را به عنوان یک کار الهی و یک وظیفه انجام بدهند. اگر چه شرعاً در در زمره‌ی واجبات ذکر نشده، اما به قدری تحریص و ترغیب شده است که انسان می‌فهمد خدای متعال بر این امر اصرار دارد، آن هم نه به عنوان یک کارگزاری، بلکه به عنوان یک حادثه‌ی ماندگار و دارای تأثیر در زندگی و جامعه. لذا این همه بر پیوند میان زن و شوهر تحریص کرده و جدایی را مذمت نموده است. 🍃خطبه‌ی عقد مورخه‌ی ۱۳۷۷/۱۲/۱۱ 🌷. 🔹خدای متعال از زن و مرد تنها خوشش نمی‌آید، مخصوصاً آنهایی که جوانند و بار اولشان است. مخصوص جوانها هم نیست. خدای متعال از زندگی مشترک و مزدوج خوشش می‌آید. 🍃خطبه‌ی عقد مورخه‌ی ۱۳۷۵/۱۱/۲۰ 🔹آدم تنها، مرد تنها و زن ِتنها که همه‌ی عمر را به تنهایی می‌گذرانند، از دید اسلام یک چیز مطلوبی نیست مثل یک موجود بیگانه است در مجموعه پیکره‌ی انسانی. اسلام این طور خواسته که خانواده، سلول حقیقی مجموعه‌ی پیکره‌ی جامعه باشد نه فرد تنها. 🍃خطبه‌ی عقد مورخه‌ی ۱۳۷۵/۱۰/۵ 💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا ) https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا https://t.me/tahoorasafoorasaboora تلگرام 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
02-246 = قسمت اول = حسن حسن۴۸.mp3
6.07M
🌹 ۴۸ 🌹 🌺فرمایشات حضرت علامه حسن زاده آملی (ره ) 🔺مجموعه فرمایشات اخلاقی - جلسه دوم (سی دی اخلاق) ( قسمت اول )⬆️⬆️ 💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا ) https://t.me/tahoorasafoorasaboora تلگرام https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا 🍀🍂🍀🍂🍀 🍂🍀
🌷 🌸بخش اول ( قسمت های اول تا سوم)
🌟قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی، (جلسه سی و ششم - سری جدید) چهارشنبه ۳۰ تیر ۱۴۰۰🌟 💢جلسه ۸۶ شرح رساله لقاءالله ، آداب سالک الی‌الله ،دومین برنامه از پانزده دستورالعمل سالک الی الله💢 قسمت اوّل ⬇️⬇️ از اوّل تا دقیقه ۱۵ 📗 طبق جمله اول حدیث : "مَنْ أَحْدَثَ وَ لَمْ يَتَوَضَّأْ فَقَدْ جَفانی" سبک زندگی را بر وضو قرار دادیم. اکنون به جمله دوم حدیث تشرّف می‌یابیم: "وَمَنْ أَحْدَثَ وَ تَوَضَّأَ وَ لَمْ يُصَلِّ رَكْعَتَيْنِ فَقَدْ جَفانی" طبق این جمله؛ وضو گرفتن بعد از حدث، با دو رکعت نماز تلازُم دارد. 🔸 وضوی بعد از وضو که جنبه‌ی اِستحبابی دارد؛ کانَّه مُستَتبَعِ صلاة نیست بلکه می‌خواهد نور بر نور افزوده کند. اما وضوی اوّلی که بعد از حدث محقق می‌شود، مستتبع صلاة است یعنی وضویی است که نماز را در پیش دارد. 🔸 شاید بی‌مورد نباشد که بگوییم حدث هم مستتبع وضو است؛ یعنی هرحدثی وضو را به تابعیت درمی‌آورد؛ (مستبتع = خواهانِ تبعیت، خواستارِ پیروی) 🔸 لذا از باب صدر حدیث هیچگاه از شخص مومن و متدیّن، حدثی سرنمی‌زند جز این‌که در پی خودش وضو را می‌طلبد. 🔹 به تعبیر دیگر خدای متعال برای انسان حدث را قرار داد تا این حدث به دنبال خودش وضو را در پی داشته باشد. یعنی جعلِ حدث به دلیل اِستتباع وضو است. 🔸 در موجودات عقلی یا ملائکه که مقام تجرّد تام دارند ، احداث وجود ندارد. موجودات حیوانی این احداث را دارند ولی استتباع وضویی و طهارتی ندارند 🔸 حال یا به این دلیل که در دل تکوین به احداث آن‌ها، اطلاق نجاست نمی‌شود و یا به لحاظ نداشتن عقل، آن‌ها کمالات بالاتر را مورد هدف قرار نمی‌دهند لذا این احداث مانعی برای رسیدن آن‌ها به کمالات در حدّ حیوانی و وَهمی و خیالی شان نیست. 🔹 جمادات و نباتات که از دایره‌ی بحث خارج‌اند. کرات آسمانی هم که از جنبه‌ی جِرم ظاهری برای آن‌ها عنصر خامسی در نظر گرفتند؛ از مدار بحث بیرون هستند. 🔸 تنها موجودی که بعد از پدید آمدن خاک و با غلبه‌ی عنصر خاک، به موجود عقلی تبدیل شده انسان است. بله؛ در موجودات جنّی هم احداث آن‌ها می‌تواند مستتبع طهارت باشد و لذا "لِیَعبدُون" که در مورد جِن و اِنس در قرآن بکار رفته است می‌تواند این بحث را در آنجا تامین کند. 🔸 چون قوّه‌ی عاقله در انسان، اشدّ از قّوه‌ی عاقله‌ی جنّ است، احداثی که در او پیدا می‌شود و به لحاظ قوای حسّی و نباتی و حیوانی تا قوای وَهم و خیال است و این قوا تابع عقل‌اند، لذا مُستتبع عقلی و نتایج عقلی بر آن‌ها مترتّب می‌شود. 🔸 این است که احداث در انسان، مانع رسیدن انسان به کمالات عقلی است. و لذا باید به دنبال آن طهارت بیاید تا طهارت زمینه برای اِستکمال وجودی نَفْس را فراهم کند. 🔸 بعنوان مثال در مورد جناب رسول الله هیچگاه نداریم وقتی همسران حضرت در خدمت‌شان تشرّف خاص حاصل می‌کردند وحی نازل شده باشد. 🔸 "قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَر مِثْلُکُمْ یوحی إلَی أَنَّما إلهُکُمْ إِله واحِد"(کهف_۱۱۱) در جایی که احکام بشری پیاده می‌شود وحی نازل نمی‌‌شود.(دقیقه ۱۰) 🔹 به تعبیری در حال تحقق احداث، از حدث اکبر و حدث اصغر، هیچ موردی از مکاشفه‌ یا معراج یا حدیث قدسی و ... برای حضرت یا حتی انبیاء دیگر نداریم. پس احداث مانع تلقّیات و نزول برکات آنسویی است. 🔸 به هر حال جناب رسول الله براساس وظیفه‌ی شرعی، هر شب منزل یکی از همسران خود در مدینه بسر می‌بردند. درمکه که فقط حضرت خدیجه(س) محضر آقا تشرّف داشت. 🔹 فقط راجع به تشکیل نطفه‌ی حضرت فاطمه(س) داریم که جناب رسول الله چهل شبانه روز از اهل منزل عُزلت فرمودند و در منزل عموی‌شان حضرت ابوطالب بسر بردند؛ 🔸 چون جناب رسول الله قبل از تولد، پدرشان و در پنج سالگی هم مادر را از دست دادند. لذا حضرت تحت تکفّل جدّشان حضرت عبدالمطلب زندگی کردند. بعداز وفات عبدالمطلب سرپرستی ایشان را حضرت ابوطالب (پدر امیرالمومنین) عهده دار بودند.(دقیقه ۱۵) 💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا ) https://t.me/tahoorasafoorasaboora تلگرام https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🌟قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی، (جلسه سی و ششم - سری جدید) چهارشنبه ۳۰ تیر ۱۴۰۰🌟 💢جلسه ۸۶ شرح رساله لقاءالله ، آداب سالک الی‌الله ،دومین برنامه از پانزده دستورالعمل سالک الی الله💢 قسمت دوم ⬇️⬇️ از دقیقه ۱۵ تا دقیقه ۲۵ 🔸 در ایام شیرخوارگی، مادر بزرگوار حضرت ، دچار کمبود شیر شدند و جناب حلیمه سعدیه متکفّل شیر حضرت شدند. بهرحال تمام زندگی حضرت تقریباً در تحت تکفّل جدّ و یا عموی‌شان بود. 🔹 وقتی سن مبارک ازدواج‌ حضرت که فرا رسید و با حضرت خدیجه ازدواج کردند فرزندانی از آقا متولد شدند تا نوبت به حضرت فاطمه رسید و حضرت چهل شبانه روز اِنْعِزال(= کناره گیری) فرمودند و بر اساس رسم قدیمی‌شان منزل حضرت ابوطالب تشریف بردند تا هم خود حضرت و هم حضرت خدیجه در توّحد بسر ببرند. 🔸 از احادیث و فضای روایات اِستمزاج می‌شود برای فرزند دارشدن می‌توان این برنامه را اجرا کرد؛ چون بعضی از رحم‌ها به گونه‌ای هستند که پذیرایی از مهمان برای آن‌ها سخت می‌شود و لذا باید مُنعَزِل بشوند تا روحیه پیدا کنند و مهمان را با عشق و شور بگیرند.(دقیقه ۲۰) 🔹 مزاج هر زنی به وفق خودش است و شاید مزاجی اصلاً دوست ندارد مهمان داشته باشد چه مهمانی که از ناحیه‌ی همسرش بر او داخل بشود و چه آن مهمان داخل شده بخواهد نطفه به ایشان تحویل بدهد که ایشان نطفه را تحویل بگیرد و بتواند بپروراند. 🔸 در اینگونه رحِم‌‌ها مقام ربوبیّت کمتر تجلّی کرده است؛ چون رحم باید نطفه‌ی آمده را بپروراند، لذا مقام ربوبیت پیدا می‌کند، چه این‌که در مورد خاک هم وقتی بذر را به او تحویل بدهند باید بذر را بپروراند. 🔹 شاید گفته شود چطور ممکن است رحمی حال و حوصله‌ی پذیرایی مهمان نداشته باشد در حالی که این زن و مرد و این دختر و پسر با هم ازدواج کردند و همدیگر را دوست دارند؟ معلوم می‌شود دوستی‌ها در حدّ تخیّل است. 🔸 جناب ابن سینا در کتاب قانون آوردند: سعی کنید تلاقی زن و مرد به صورت طبع باشد ، بر اساس خیال نباشد. مانند دستگاه گوارش انسان، طبیعت آن طوری است که هر وقت گرسنه یا تشنه شد اعلام گرسنگی و تشنگی می‌‌کند. 🔹مگر اینکه دستگاه گوارش معیوب باشد و گزارش او صحیح نباشد. وگرنه دستگاه گوارش سالم به وقت خودش تقاضای غذا می‌‌کند و در وقت سیر شدن هم اعلام سیری می‌‌کند. 🔸 به همین وزان در زن و مرد سعی بر این باشد که تلاقی آنها براساس طبع باشد؛ یعنی خود طبع بگوید همدیگر را می‌‌خواهیم نه اینکه قوّه ی خیال بگوید. چه بسا زمانی، برای تلاقی مناسب نباشد ولی قوّه ی وَهم و خیال درخواست کند. 🔹 در علم طب در باره شناخت رحم و اقتضائات آن خیلی باید کار تحقیقی انجام شود.‌ همانگونه که امروزه در علم ژنتیک نطفه را بررسی می‌کنند که یک کار خوب، اساسی و علمی است. 🔸 عدم توجه به رحم شناسی در علم طب، یک نقص است که مشاهده می شود. البته این کم کاری در شناخت رحم هم در قدیم بود و هم در زمان حال. 🔹 استفاده از لفظ طب قدیم وطب جدید هم صلاح نیست زیرا طب؛ از علوم اَسراری است و بشر همیشه با این علم محشور بوده است. چون هرگاه بدنِ سالم دچار بیماری شود، بشر برای درمان نیاز به این علم پیدا می‌‌کند. 🔸 بهرحال کمتر راجع به رحم و طبع آن در علم بحث شد. در طب سنتی مانند کتاب قانون که در علم تشریح کار شد حرفهایی آمد اما آنطور که حق رحم است هنوز شناخته نشد.(دقیقه ٢۵) 💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا ) https://t.me/tahoorasafoorasaboora تلگرام https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🌟قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی، (جلسه سی و شش - سری جدید) چهارشنبه ۳۰ تیر ۱۴۰۰🌟 💢جلسه ۸۶ شرح رساله لقاءالله ، آداب سالک الی‌الله ،دومین برنامه از پانزده دستورالعمل سالک الی الله💢 قسمت سوم ⬇️⬇️ از دقیفه ۲۵ تا دقیقه ۳۵ 🔹 در حالیکه در احادیث قدسی، راجع به صِله کردن با رَحِم، سفارش شد.، این مطلب یکی از فصولِ شرح فَصّ فاطمیّه است که آنجا حدیثی نقل می‌شود که خداوند فرمود "ما به رحم وحی می‌‌کنیم". و یا باز فرمود: "اگر با رحم من صله کردید من با شما صله می‌کنم و اگر با من قطع رحم کردید، من هم از شما قطع می‌‌کنم" 🔸 در فصل ششم کتاب فَصّ فاطمیّه حضرت علامه حسن زاده به نقل از اهل معرفت، فرمودند: صِله ی رحم، همان معرفت رحم است. شناخت درستِ رحم و اینکه چه موجودی هست، خود، صله ی رحم است و قطع رحم، نشناختن حق رحم است. 🔹 تحقیقات در مورد رحم، یا اصلاً نشد، یا اینکه کم انجام شد؛ خصوصاً در زمان معاصر حرفی زده نشد جزء اینکه حضرت علامه در رساله ی فَصّ فاطمیّه در یک بخش به عنوان یک موضوع مستقل، به آن پرداختند. 🔸 رحم موجود عجیبی است؛ گرچه اصلِ رحم، همان عالم طبیعت، یعنی کلّ نشئه ی طبیعت است که رحم الهی است. اما مهمترین مصادیق رحم، همین عضوی از خانمهاست که در فارسی به زِهدان تعبیر می‌‌شود و محل بچه پروری است. و حضرت علامه حفظه الله از آن به "کارخانه انسان سازی" تعبیر میکنند. 🔹 یکی از نکات در مورد رحم این نکته است که رحم براساس طبع خودش، مهمان بخواهد، خودش مزاج خاصی دارد که مزاج رحم با مزاج کبد و مغز و قلب به طور کلی فرق می‌کند‌.(دقیقه ۳۰) 🔸 یکی از بطون معانی کفویّت بین زن و مرد همین است که این دو طوری با همدیگر هم کفوّ باشند که هر لحظه که رحمِ زن به وفق مزاجش و به طبع، خواهان مرد هست، همان موقع هم مرد خواهان او باشد، با همدیگر بصورت ضربدری نباشند یعنی یکی بخواهد آن دیگری نخواهد و یا بر عکس. 🔹 یکی از مشکلات در امر ازدواج همین مسئله است و نمی‌‌شود آن‌را حل کرد. در صورتی حل می‌‌شود که زن و مرد هم کفوّ هم باشند. یعنی هر چه مرد در تمام امور زندگی بخواهد، زن هم بخواهد این کار بسیار دشواری است. 🔸 این کفوّیت،بین صاحب عصمت مانند حضرت فاطمه و امیرالمومنین رخ داد. همچنین بین حضرت خدیجه و جناب رسول الله(ص) اینگونه بود. اما در سایر مردم غالباً چنین نیست مگر بصورت مقطعی باشد.(دقیقه ۳۱) 🔹 امکان ندارد نطفه ی یک امام و یا پیغمبر صاحب عصمتی، در حالتی منعقد شود که پدر، احساس نیاز نمی‌‌کرد بلکه طبع مادر می‌‌کشید. و یا بالعکس طبع پدر می‌‌کشید و مادر احساس نیاز نمی‌کرد. بعد هم یکی به احترام دیگری تمکین کند و از این حالت فرزندِ صاحب عصمت به دنیا بیاید!! این نحوه رفتار بعید است. 🔸 مادران ائمه صاحب عصمت نبودند؛ فقط مادر امام حسن مجتبی و امام حسین معصوم بود. مادران دیگر امامان، پاک و متدین بودند اما صاحب عصمت نبودند، وقتی صاحب عصمت نباشد تطابق در تمام شئون امکان دارد اما احتمال دارد که محقق نشود. اما به صورت مقطعی تطابق بوجود می‌‌آید. 🔹 درباره فرزندان حضرت فاطمه(س) دو فرزندشان صاحب عصمت بودند و در مورد حضرت محسن این بحث مطرح است که اگر ایشان سقط نمی‌‌شد آیا صاحب عصمت بود؟ به نظر می‌‌رسد که ایشان هم صاحب عصمت بود. 🔸 در نتیجه امامت شاید بعد از امام حسین(ع) به حضرت محسن می‌‌رسید. ولی چون تولد حضرت محسن، تکویناً محقق نشد، لذا برای ایشان در عالَم تکوین، پیش بینی مقام عصمت و امامتِ بعد از ولادت، نشد. 🔹 می‌توان از شئون مختلف روایات چنین برداشت کرد که: کسانیکه با ضربه زدن حضرت فاطمه(س) باعث سقط حضرت محسن شدند، در واقع صاحب عصمت را ساقط کردند. چون امیرالمومنین تنها کسی بودند که همسر اصلی ایشان صاحب عصمت بود.(دقیقه ۳۵) 💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا ) https://t.me/tahoorasafoorasaboora تلگرام https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🔸 صحیفه ی مکرمه 🌷بسم الله الرحمن الرحیم 🔸مراتب حمد،ذات یکتایی را سزاست که اوّل و آخر و ظاهر و باطن قاطبه ی مظاهر است . و قلم اعلای کلمات تامه ی نوریه اش لایزال بر الواح اوفاق آفاق و انفس،دایر و سایر است. و حقایق و رقایق اسمای جمالی و جلالی اش علی الدوام در رابط بین قدیم و حادث ٱعنی کون جامع حقیقی،باهر و داهر است. 🔸صلوات و سلام زاکی و نامی بر اسم اسمی و مبین حقایق اسماء ابوالقاسم محمّد مصطفی که صلاة را بر صلوات بر او تشریف،و سراح مطلق وجود ذی جودش سراج ظاهر و زاهر است . 🔸و بر آل او،برزخ بین وجوب و امکان و احسن منازل قرآن که معجزات قولیشان بر عصمت و امامتشان حجت بالغ و برهان قاهر است. 🔸سیما قائم آل طه و یس که از مرتبت وی فیض مقدس مترتب بر اقدس اقدم، وافر و فائر است. 🔸و بعد،در این صحیفه ی مکرمه مسماة به « نهج الولایه » از بقیّة الله و تتمة النبوة،امام عالم انتظام و امان اهل ارض، خاتم الاولیاء علی الاطلاق،خلیفة الرحمن و صاحب الامر و السیف و الزمان،کلمة الحق،و لسان الصدق،قائم آل محمد - صلی الله علیه و آله - ابوالقاسم م ح م د بن الحسن العسکری مهدی موعود مظفر منتظر - علیهم الصلوة والسلام - به قلم سالک نهج الولایه :حسن حسن زاده آملی ، سخن می رود. 🔸مرجو از فیاض علی الاطلاق این سالکان قاف قلب و قلم را آیتی بسنده بود، و بر شاهق طود معرفت رایتی بلند. هم در جواب سائلان،لسان صدق و ناطق حق باشد، و هم در خطاب طالبان فصل خطاب و صوب صواب. 💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا ) https://t.me/tahoorasafoorasaboora تلگرام https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا 🌹🌹🍀🍀🌹🌹