eitaa logo
تهذیب مدرسه علمیه امام مهدی (عج) و مؤسسه امام‌ صادق (ع)
197 دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
3.3هزار ویدیو
233 فایل
سلام: جهت هرگونه انتقاد، پیشنهاد و یا سوال به آیدی حقیر پیام بفرستید. @ahmad_ho
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰رحلت آيت‏ اللَّه "ميرزا محمد ثقفي" پدر همسر حضرت امام خميني(ره) (1364 ش) 🔺آيت‏اللَّه ميرزا محمد ثقفي در حدود سال 1273 ش (1313 ق) در تهران تولد يافت. ايشان پس از گذراندن مقدمات علوم اسلامي، براي ادامه تحصيل، راهي حوزه علميه قم شد و از محضر استادان نامداري همچون سيدابوالحسن رفيعي قزويني و حاج شيخ عبدالكريم حائري يزدي بهره برد و از آنان اجازه اجتهاد و روايت گرفت. آيت‏اللَّه ثقفي پس از آن به تهران بازگشت و تا پايان زندگي به تاليف كتاب، ارشاد مردم و انجام وظايف شرعي پرداخت. 🔺از اين عالم رباني كه پدر همسر امام خميني(ره) مي‏باشد، تأليفات ارزنده‏اي به يادگار مانده است كه تفسير روان جاويد، حاشيه بر تقريرات منظومه سيدابوالحسن رفيعي و ديوان اشعار از آن جمله‏اند. سرانجام اين عالم بزرگوار در هجدهم مرداد سال 1364 ش برابر با 1405 ق در 91 سالگي دار فاني را وداع گفت و در رواق ابوالفتوح رازي در حرم حضرت عبدالعظيم(ع) در ري مدفون شد.
؛ آداب مدح اهل بیت (ع) از نگاه رهبر معظم انقلاب چیز دیگری که بنده در بعضی از خوانندگان جلسات مداحی اطلاع پیدا کردم، استفاده‌ی از مدح‌ها و ست، که گاهی هم مضر است. فرض کنید راجع به حضرت اباالفضل (سلام‌اللَّه‌علیه) صحبت می شود؛ بنا کنند از چشم و ابروی آن بزرگوار تعریف کردن؛ مثلاً بشم! مگر چشم قشنگ در دنیا کم است؟ مگر ارزش اباالفضل به چشمهای قشنگش بوده؟! اصلاً شما مگر اباالفضل را دیده‌اید و می دانید چشمش چگونه بوده؟! اینها سطح معارف دینی ما را پایین می آورد. در اوج اعتلاست. معارف شیعی ما معارفی است که یک فیلسوفِ در غرب پرورش یافته‌ی با مفاهیم غربی و بزرگ شده‌ی آشنای با معارف فلسفىِ غرب مثل هانری کُربن را می آورد دو زانو جلوی می نشاند؛ او را خاضع می کند و می شود مروج شیعه و معارف آن در اروپا. می شود معارف شیعه را در همه‌ی سطوح عرضه کرد؛ از سطوح ذهن متوسط و عامی بگیرید تا سطوح بالاترین فیلسوف‌ها. ما با این معارف نباید کنیم. ارزش اباالفضل العباس به جهاد و و اخلاص و معرفت او به امام زمانش است؛ به صبر و استقامت اوست؛ به آب نخوردن اوست در عین تشنگی و بر لب آب، بدون این‌که شرعاً و عرفاً هیچ مانعی وجود داشته باشد. ارزش شهدای کربلا به این است که از حریم حق در سخت‌ترین شرایطی که ممکن است انسان تصورش را بکند، دفاع کردند. انسان حاضر است در یک جنگ بزرگ و مغلوبه برود و احیاناً در حرارت جنگ کُشته هم بشود - که البته مقام خیلی والایی است، همه هم حاضر نیستند، شهدا و مجاهدان فی‌سبیل‌اللَّه معدودند؛ در زمان ما هم بحمداللَّه شهدای برجسته‌یی داشته‌ایم - اما شهید شدنِ این‌طوری در آن میدان جنگ، با شهید شدن در صحنه‌ی کربلا، با آن غربت، با آن فشار، با آن تشنگی، با آن تهدید به اذیت و آزار کسان انسان، خیلی تفاوت دارد. انسان خیلی اوقات می گوید من حاضرم در این میدان جانم را بدهم؛ اما چه‌کار کنم، بچه‌ام دارد از گرسنگی یا از بی دارویی می میرد؛ این می شود یک برای انسان. انسان گاهی ملاحظه‌ی خودش را بیشتر از جانش می کند؛ ملاحظه‌ی بچه‌ی شیرخوارش را بیشتر از جانش می کند. انسان در این میدان برود، بچه‌ی شیرخوارش هم باشد، زنش هم باشد، مادرش هم باشد، ناموس‌اش هم باشد، همه‌ی اینها هم در معرض خطر قرار بگیرند و پایش نلرزد؛ ارزش اباالفضل، ارزش حبیب‌بن‌مظاهر، ارزش جُون در این هاست، نه در ش یا بازوی پیچیده‌اش. قد رشید که خیلی در دنیا هست؛ ورزشکارهای زیبایی اندام که خیلی هستند؛ اینها که در معیار معنوی ارزش نیست. گاهی روی این تعبیرها تکیه هم می شود! حالا یک وقت شاعری در یک قصیده‌ی سی، چهل بیتی اشاره‌یی هم به جمال حضرت اباالفضل می کند؛ آن یک حرفی است؛ ما نباید خیلی خشکی به خرج دهیم و سخت گیری کنیم؛ اما این‌که ما همه‌اش بیاییم روی و و این بزرگواران تکیه کنیم، این‌که مدح نشد؛ در مواردی ضرر هم دارد؛ در فضاهایی این کار خوب نیست. نباید بگذارید منبرِ ده دقیقه‌یی یا بیست دقیقه‌یی شما از معارف خالی بماند. (بیانات در دیدار جمعی از مداحان 05/05/1384) رسالت مداحان؛ مداحی معرفت محور یک شاخصه از .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖بازخوانی کتاب حماسه حسینی (6) 🔰فقط پرداختن به صفحه سیاه انحراف است 🔺من نمی دانم كدام جانی یا جانی هایی جنایت را به شكل دیگری بر حسین بن علی وارد كردند و آن اینكه بن علی را مورد تحریف قرار دادند و همان چرندی را كه مسیحی ها در مورد مسیح گفتند درباره ی حسین گفتند كه حسین كشته شد، برای آنكه بار گناه امّت را به دوش بگیرد. برای اینكه ما گناه بكنیم و خیالمان راحت باشد، حسین كشته شد. برای اینكه گنهكار تا آن زمان كم بود، بیشتر بشود. لذا بعد از این انحراف، چاره ای نبود جز اینكه ما فقط صفحه ی سیاه و تاریك این حادثه را بخوانیم، فقط رثاء و مرثیه ببینیم. 🔺خیال می كنیم حسین بن علی در آن دنیا منتظر است كه مردم برایش دلسوزی كنند یا- العیاذ باللّه- حضرت زهرا علیه السلام بعد از هزار و سیصد سال، آن هم در جوار رحمت الهی منتظر است كه چهار تا آدم فكسنی برای او گریه كنند تا پیدا كند! . 🔺من نمی گویم آن صفحه ی تاریك را نباید دید؛ بلكه باید آن را دید و خواند، اما این مرثیه همیشه باید مخلوط با حماسه باشد. ؛ شهید مرتضی مطهری. ناشر: انتشارات صدارا. نوبت چاپ: 34 ام. جلد یک صفحه 23-22.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰بدان ایدک الله (10) 🔆چهار طلبه؛ مهم‌ترین عنصر حوزه 🔺اگر ما عنصر عناصر اصلی حوزه را چهار تا پنج عنصر بدانیم (استاد، شاگرد، فضای آموزشی، مواد درسی و از این قبیل) شاید به اعتباری بتوان گفت: مهم‌تر از همه، عنصر است؛ چون همه این امکانات برای اوست. اگر طلبه نباشد، وجود فضای آموزشی، کتاب درسی، علم استاد و فن سخن و سخنوری او بی‌معنا می‌شود؛ و این یک طرف قضیه است. 🔺طرف دیگر آن، است که آن‌هم در دست طلبه امروز است. یعنی همین طلبه امروز که مهم‌ترین ناقل و رسانه است، فردا هم مهم‌ترین وسیله و ناقل است بنابراین به اعتباری، طلبه اهم عناصر در این باب است . (نرم‌افزار حوزه و روحانیت صفحه 707. . در دیدار روحانیون و طلاب ایرانی و خارجی در صحن مدرسه فیضیه قم 16 آذر 1374.) 🔅نقش طلاب در مثمر ماندن حوزه حالا چه بکنیم که این حوزه مثمر بماند؟ یک مسئله این است که و فضلای جوان، آیا برای سازندگی و برای آینده‌ی حوزه نقشی دارند یا نه؛ جواب این است که بلی، دارند. هر کسی نقش خودش را دارد. در یک مجموعه، همه افراد دارای نقش اند. در یک بدن سالم، هر سلولی مشغول کار است. اگر هر کدام ما در آنجایی‌که هستیم، کار خود را خوب انجام بدهیم به‌سلامت مجموعه کمک کرده‌ایم؛ اما اگر هر کدام ما کار خود را خوب انجام ندهیم، به‌قدر خود، به‌سلامت مجموعه ضربه زده‌ایم؛ (رحم الله امراً عمل صالحاً فأتقنه» . 🔺کار را باید و خوب انجام داد؛ درس را باید خواند؛ اخلاق را باید رعایت کرد؛ تدین را باید در زندگی خود اصل دانست؛ را در آداب زندگی، در خلقیات عبادی و عملی باید اسوه و الگو قرارداد. چیزهایی هم هست که البته به تطور زمان متطور می‌شود؛ آن‌ها را هم باید متطور و متحول کرد. پس افراد حوزه، از بزرگ و کوچک، تا طلبه‌ی تازه به حوزه آمده، در خود می‌توانند نقش ایفا کنند که آن نقش در سلامت حال و آینده حوزه، اثر خواهد گذاشت. (نرم‌افزار حوزه و روحانیت صفحه 425. اجتماع طلاب و فضلای حوزه علمیه قم یکم اسفند 1370) ؛ صفحه 7-6. .
🕌 🕌 🔰شعار اذان‏ 🔹يكى ديگر از شعارهاى ما كه باز است اذان است. اگر بدانيد براى اذان در اسلام چقدر اهميت قائل شده‏اند! حالا كار ما به جايى كشيده است كه هركسى كه براى خودش يك ذره به اصطلاح شخصيت قائل است مثل اينكه كسر شأنش مى‏كند كه بايستد فرياد بكشد: اللَّه اكبر اللَّه اكبر در صورتى كه اين كار افتخارِ بزرگ است. 🔸مگر نشنيده‏ايد كه اميرالمؤمنين على عليه السلام در زمان خلافتش، يعنى آن وقتى كه از نظر ظاهر هم شخص اول مملكت بود (از نظر باطن كه بعد از پيغمبر هميشه او شخص اول بوده)، همان وقتى كه از نظر مقامات اجتماعى هم شخص اول مملكت خود بود خودش مى‏رفت بالاى مأذنه در مسجد كوفه، فريادش را بلند مى‏كرد: اللَّه اكبر اللَّه اكبر. آن آخرين روزى كه آمد مسجد و لحظه‏اى بعد از آن، ضربت‏ به فرق مباركش وارد شد قبلًا اذان گفته بود. 🔹در ميان شعارهاى اسلامى هيچ شعارى به اندازه اذان شعاريّت ندارد. اسلام يك و ناطق است. همين طور كه تفاوت انسان را با حيوانهاى ديگر در نطق گذاشته‏اند و انسان را مى‏گويند حيوان ناطق، در مقابل حيوانهاى صامت، اسلام يك دين ناطق است، همه شعارهايش هم است، با انسان سخن مى‏گويد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰گزیده معراج السعاده (34): 🔆علم عقاید (3) 🔺در مورد شایسته است که در ابتدای سن تمییز، به آنها به صورت حفظ و بدون براهین عقلی، آموزش داده شود و به تدریج معانی اعتقادات برای آنها توضیح داده شود تا در دل پیدا کند. 🔺بعد از این مرحله، به جای آموزش تفصیلی براهین عقلی و ارجاع به کتاب های کلامی، آنها را با و روایات همنشین کرده و مراقبت بر و انجام عبادات را تعلیم شان داد و باید از هم نشینی آنها با صاحبان جلوگیری شود. 🔺 اگر بعد از ورود به ، نوجوان اهل دنیا شد، از این مرتبه نه سقوط می کند و نه عروج؛و اگر با همین عقاید بمیرد اهل ایمان است. 🔺 اما اگر سعادت یارش شد و به عبادت و مشغول شد، حقایق عقاید بر او معلوم می گردد. ؛ صفحه 106-107.