⭕️وَ إِنْ شِئْتَ أَنْ تُکْرَمَ، فَلِنْ؛
وَ إِنْ شِئْتَ أَنْ تُهَانَ، فَاخْشُنْ؛
وَ مَنْ کَرُمَ أَصْلُهُ، لاَنَ قَلْبُهُ؛
وَ مَنْ خَشُنَ عُنْصُرُهُ، غَلُظَ کَبِدُهُ
----------
اگر خواهى بزرگوار شوى ملايم باش
و اگر خواهى خوار شوى درشتى كن.
شريف طينت نرم دل است
بد اصل سخت دل
#حدیث
🔰الکافی
🔹قَالَ أَمِیرُ الْمُوءْمِنِینَ علیه السلام:
«✅مَنِ اسْتَحْکَمَتْ [۱] لِی فِیهِ خَصْلَةٌ مِنْ خِصَالِ الْخَیْرِ، احْتَمَلْتُهُ عَلَیْهَا، وَاغْتَفَرْتُ فَقْدَ مَا سِوَاهَا،
⭕️ وَ لاَ أَغْتَفِرُ فَقْدَ عَقْلٍ وَلاَ دِینٍ ؛
👈لاِءَنَّ مُفَارَقَةَ الدِّینِ مُفَارَقَةُ الاْءَمْنِ، فَلاَ یَتَهَنَّأُ بِحَیَاةٍ مَعَ مَخَافَةٍ،
👈وَ فَقْدُ الْعَقْلِ فَقْدُ الْحَیَاةِ، وَلاَ یُقَاسُ إِلاَّ بِالاْءَمْوَاتِ»
----------
[۱]. «استحکمت» أی ثبتت ورسخت فی نفسه بحیث یصیر خلقا له وملکة راسخة فیه.
و قوله علیه السلام: «لی» علی تضمین معنی الثبوت أو الظهور، أی ثابتا لی ذلک، أو ظاهرا عندی. أو علی معنی «لأجلی»، یعنی لأجل إعانتی فی إنجائه من العقوبات. راجع شروح الکافی.
🔸ترجمه:
📌كسي را كه آگاه شوم بر يكى از صفات خوب استوار است، بپذيرم و از نداشتن صفات ديگرش بگذرم
ولى از نداشتن عقل و دين چشم نميپوشم
زيرا جدائى از دين جدائى از امنيت است و زندگى با هراس گوارا نباشد
و فقدان عقل فقدان زندگى است (زيرا بىخردان) فقط با مردگان مقايسه شوند و بس.
#حدیث
🔰الکافی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️#حماسی
📌لبیک یا رسول الله
🔰شهید سید حسن نصرالله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌ابناء محمد و ...
🔰شهید سید حسن نصرالله
5.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ ملت عاشق مبارزه با صهیونیست هاست...
🔹نحن شیعه علی بن ابی طالب 💪
#حماسی
🔰 شهید سید حسن نصرالله
هدایت شده از چشم و دل سیرها (جاهلیت مدرن)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بغض شهید نصرالله از سخنان سید عبدالملک الحوثی در حمایت از غزه😭
لغت نامه های پیشنهادی استاد احمد عابدی:
1. مجمل اللغة ابن فارس
2. مصباح المنیر
3. اساس البلاغة
4. تهذیب اللغة ازهری
5. صحاح جوهري
6. قاموس المحيط
7. تاج العروس
⭕️معاجمی هست که بسیار نزدیک به عصر نص است و از استحکام خوب هم برخوردار است، فقیه برای فهم الفاظ وارد در کتاب و سنت به این معاجم اگر مراجعه کند و نتیجه بگیرد میتواند این وثوق را داشته باشد که به ظهور کلمات در عصر نص دسترسی پیدا کرده است. به شش معجم به ترتیب استحکام اشاره میکنیم:
1ـ إصلاح المنطق از ابن سکیت متوفی 244 از اصحاب أئمه عالم شیعه بسیار ممتازی که نسبت به ایشان میتوان به عنوان شهادت عدل واحد در موصوعات کلامش را قبول کرد که نیاز به ضم ضمیمه هم ندارد.
2ـ جمهرة اللغه ابن درید متوفای 321 هجری.
3ـ العین از خلیل بن احمد فراهیدی متوفای 170 اشعر العلماء و اعلم الشعرا این کتاب نیاز به ضمیمه سایر کتب دارد برای برداشت.
4ـ دو کتاب از ابن فارس المجمل فی اللغه و معجم مقاییس اللغه که در معجم با اجتهاد خودش معانی حقیقی الفاظ را هم سعی میکند به دست دهد متوفای 390 صاحب بن عباد میگوید رُزق ابن فارس التصنیف و أمن من التصحیف.
5ـ تهذیب اللغه از ازهری هروی متوفای 370
6ـ المحکم و المحیط الاعظم فی اللغه از ابن سیده متوفای 458
این شش لغت با توجه به دقت نظر مؤلفان و قربشان به عصر نص مراجعه به اینها و کشف وثوق و اطمینان به ظهور الفاظ میتواند برای فقیه کارساز باشد.
درس خارج استاد مروی
هدایت شده از کانال امام خمینی (ره)
5.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▶️ #استوری
❇️ اوقات را تقسیم کنید
➕ هر هفته یک #نکته_اخلاقی از امام خمینی(ره) به اشتراک بگذارید...
📥 دریافت سایر کیفیتها 👇
🔗 http://emam.com/posts/view/29109
✅ @EMAM_COM
🔥طلب #اجتهاد در عصر غیبت واجب کفایی هست؟!
✅ طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِیضَةٌ عَلی کُلِّ مُسْلِمٍ، أَلاَ إِنَّ اللّه َ یُحِبُّ بُغَاةَ الْعِلْمِ».
🔰الکافی
----------
#علم
⭕️ المراد بالعلم
1⃣ العلم المتكفل بمعرفة الله و صفاته و ما يتوقف عليه المعرفة
له مرتبتان:
🔹الأولى: مرتبة يحصل بها الاعتقاد الحق الجازم و إن لم يقدر على حل الشكوك و الشبهات، و طلب هذه المرتبة فرض عين،
🔸و الثانية: مرتبة يقدر بها على حل الشكوك و دفع الشبهات و طلب هذه المرتبة فرض كفاية.
2⃣ و العلم المتعلق بمعرفة الشريعة القويمة.
أيضا له مرتبتان:
🔹إحداهما العلم بما يحتاج إلى عمله من العبادات و غيرها و لو تقليدا، و طلبه فرض عين،
🔸الثانية: العلم بالأحكام الشرعية من أدلتها التفصيلية، و اصطلح في هذه الأعصار على التعبير عنها بالاجتهاد و 👈طلبها فرض كفاية في الأعصار التي لا يمكن الوصول فيها إلى الحجة،👉
و أما في العصر الذي كان الحجة ظاهرا، و الأخذ منه ميسرا ففيه كفاية عن الاجتهاد،
و كذا عن المرتبة الثانية من العلم المتكفل بمعرفة الله و صفاته و توابعه،
📌ثم نقول: مراده ظاهرا فرض العين و بحسب ذلك الزمان فيكون المفترض المرتبتين الأوليين من العلمين، و لما بين فرض العلم رغب في المرتبة الغير المفروضة و هو الاشتغال بتحصيل العلوم و ضبطها و اتخاذه حرفة بقوله: ألا إن الله يحب بغاة العلم أي طلبته،
🛑فإن بغاة العلم و طلبة العلم ظاهر عرفا في من يكون اشتغاله به دائما،
و كان شغله الذي يعرف به،
و يعد من أحواله طلب العلم.
🔰مرآت العقول
#حدیث
https://eitaa.com/talab_elm