هدایت شده از شیخ فرهاد فتحی
9.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پیشنهاد میکنم حتما حتما حتما مستند «سوء تفاهم» را که در تلویزیون پخش شد، ببینید...
کار تمیز و مستند بهاین میگن؛ امیدوارم کمککنیم همه مردم این مستند را ببینند، منجای رییس صدا و سیما بودم یکماه این مستند را در همه شبکه ها چندین بار در تایم های خوب پخشمیکردم، اگر جای مسئولین و کنشگران بودم در تمام سکوی های انتشار مجازی حتی سینمایی پخش میکردم تا مردم حقیقت را به صورت مستند بدانند و دچار حرفهای غیردقیق اصولگرا و اصلاح طلب نباشند.
ترجیحا یک فنجان دمنوش گل گاو زبان هم کنار خودتان داشته باشید!☺️
برای آرامش اعصاب مفید است...
از لینک زیر در تلوبیون، می توانید آن را مشاهده کنید...
خودم هم در تلوبیون دیدم.
👇
https://telewebion.com/episode/0x78dbf31
هرچقدر میتونید این پست را منتشر کنید، من در تولیدات رسانه ای خیلی سخت پسندم ولی وقتی این مستند دیدم از ثانیه به ثانیش لذت بردم.
یاعلی🌹
عضو شوید 👈
@sheikh_farhad_fathi
🔰 کانال شیخ فرهاد فتحی 🔰
هدایت شده از پژوهشهای تاریخ اسلام
عزاداری در ایران در طول تاریخ (6)
دوران افشاریان و زندیان؛ شکلگیری اولین مجالس تعزیه و شبیهخوانی
به باور مورخان نادرشاه افشار خود بر هیچ مذهبی جز مذهب قدرت نبود. او با اغراض سیاسی و برخلاف صفویان توهین و سب خلفای راشدین را قدغن اعلام کرد، عزاداری و روضهخوانی را محدود ساخت و اجازه نداد که به رسم صفویه حکومت روز غدیر را جشن بگیرد. نادرشاه در فرمانی مذهب شیعۀ جعفری را صرفاً مذهبی در ردۀ مذهب چهارگانۀ اهل تسنن و به عنوان پنجمین مذهب اسلامی اعلام کرد. نتیجۀ طبیعی این سیاستها افول مراسم عزاداری بود.
دوران کریمخان هم کمابیش همین روال استمرار یافت و با وجود شیعه بودن، زندیان نیز بر سیاست تعدیل قدرت مذاهب تأکید کردند. کریمخان خود به زیارت اماکن متبرکه میرفت و بارها دستور ساخت یا تعمیر آنها را صادر کرد. او همچنین بر سکههای عصر خود اسامی امامان شیعه را ضرب کرد و شخصاً در مراسم عزاداری شرکت میکرد.
شاخصۀ مهم این مقطع از تاریخ شکلگیری اولین نمونههای مجالس تعزیه و شبیهخوانی است. درباره ریشۀ اصل تعزیه دو قول مشهور است که اولی آن را بازتولید اسلامی آیین سیاوشان میداند، آیینی که در بین ایرانیان پیش از اسلام رواج داشت و دیگر قول تعزیه را بر نمایش مذهبی قرونوسطایی مغربزمین مبتنی میپندارد و آن را نوعی بازآفرینی ایرانیاسلامی مراسم مصائب مسیح قلمداد میکند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
در دهۀ اول محرم هر روز گزیدهای از «عزاداری در ایران در قرون مختلف» را منتشر میکنیم. در این مجموعه از دوران آلبویه آغاز میکنیم و نگاهی خواهیم داشت به عزاداری در دورههای مختلف تاریخی. منبع ما در انتشار محتواهای مربوط به «عزاداری در تاریخ ایران» فصل اول کتاب رسانۀ شیعه نوشتۀ محسن حسام مظاهری است. گفتنی است با توجه به ارجاعات بسیار این کتاب به منابع مختلف و بهخصوص شیوۀ ارجاعدهی درونمتنی، برای رعایت اختصار ارجاعات به منابع مختلف را حذف خواهیم کرد، و خوانندگان برای مطالعۀ بیشتر باید به اصل کتاب رجوع کنند.
#عزاداری #عاشورا #زندیه #افشاریه #تعزیه #نادر_شاه
دوستان خود را از طریق لینک زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید:⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3977314320C4b988b21e1
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
11.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👓 دیدین یه عده میگن بذارین با هر تیپ و قیافه ای بیان تو مراسمات؟
میگن بذار هرکاری میخواد بکنه ولی تو مراسم شرکت کنه؟! جواب رو در این صحبتهای آقا میتونید پیدا کنید
♻️ خاطره قابل تأمل امام خامنهای از سید قطب
کسی نمیگه بخاطر گناه خارج از مراسم مانع محبین اباعبدالله بشید (خود ما گنهکارتر از همه هستیم) ولی جوری نشه که حرمت مراسم حفظ نشه. یادمون نره صاحب مراسم برای اسلام فدا شده و چیزی مهمتر از دین خدا نداریم و هدف هم وسیله رو توجیه نمیکنه.
💬 رواق هشتم
@HozeTwit
16.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
میگن مگه امام حسین تو بهشت نیست و یزیدیان تو جهنم؟ پس چرا هرسال برای سیدالشهدا عزاداری راه میاندازید؟
این چهار دقیقه پاسخ شهید مطهری رو تا آخر گوش بدید🙏
#شهید_مطهری
#محرم
#علم
@talab_elm
هدایت شده از روزنه
#امام_عاشورایی
ماجرای گریه امام خمینی بر علی اکبر علیهالسلام
مرحوم استاد علی دوانی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️آقای کوثری برای اینجانب نقل می کرد ـ ولابد برای بسیاری دیگر هم نقل کرده است ـ می گفت:
«وقتی امام در نجف اشرف بودند، من سفری برای زیارت به کربلا رفتم. در کربلا عده ای از فضلای شاگردان امام که در قم با هم آشنایی داشتیم مرا دیدند و گفتند، آقای کوثری، به داد امام برس! گفتم موضوع چیست؟ گفتند: می دانی که آقای حاج آقا #مصطفی فرزند دانشمند امام به طرز مرموزی جان داده است. کسی گریه امام را در مرگ او ندیده است. یکی دوبار که طلاب در منزل امام یا در سر تربت حاج آقا مصطفی روضه ایشان را خواندهاند، نه تنها امام گریه نکرده، بلکه طلاب را هم منع کرده و گفته اند بروید مشغول کارتان شوید.
▫️ میگفت: «آنها گفتند، شما زودتر به نجف بروید و خدمت امام برسید و طبق معمول که اجازه می گرفتید و در حضورشان روضه می خواندید، روضه ای بخوانید و اسم حاج آقا مصطفی را ببرید، بلکه بتوانید امام را در مصیبت فرزندشان بگریانید که عقده ایشان خالی شود، و خدای نکرده صدمه ای نبینند.
▫️می گفتند، مرگ حاج آقا مصطفی حوزه نجف را عزادار کرده است، لابد ایران و قم نیز همینطور است، ولی خود امام را کسی ندیده که متأثر باشد و گریه کند».
▫️آقای کوثری افزود: «وارد نجف شدم و پس از زیارت، خدمت امام رسیدم، و بعد از تسلیت و مختصر احوالپرسی عرض کردم اجازه می دهید طبق معمولم در حضورتان روضه ای بخوانم؟ فرمودند: بفرمایید!»
▫️پس از مقدمه کوتاهی، هرچه راجع به حاج آقا مصطفی می دانستم که چقدر مورد علاقه امام بود و شخصیتی ممتاز داشت، بیان کردم، و با تکیه به صوت گفتم، حضرت آیت الله! آجرک الله در مرگ فرزند عزیزی همچون حاج آقا مصطفی، چه فرزندی، فرزند دانشمند لایقی...
▫️در تمام این مدت، این امام بدون تغییر حال گوش می دادند و کوچک ترین اثری برای گریستن در ایشان پیدا نشد. هرچه به این در و آن در زدم بلکه امام در مرگ فرزند اشکی بریزند نتیجه نداشت. ناچار گریز زدم به کربلا و آمدن امام حسین ـ علیه السلام ـ به بالین حضرت علی اکبر. همین که گفتم، قربان غریبیت یا اباعبدالله! وقتی آمدی به بالین فرزند رشیدت علی اکبر، امام دستمال از جیب درآوردند و به قدری گریستند که تا آن موقع کمتر دیده بودم.
@rozaneebefarda
هدایت شده از دیده بان غرب
🔰 تحلیل نشریه هافینگتون پست آمریکا درباره قیام امام حسین(ع)
❇️ اگر ایستادگی حسین نبود، اسلام مدت ها پیش یک دین مرده بود. این ایستادگی در برابر بی عدالتی، برای مدت طولانی مسلمانان را در امنیت و سلامت نگه داشت.
🔹شاید مهمترین درسی که می توانیم از حسین و لشکر او بگیریم، مقاومت و فداکاری باشد. مهاتما گاندی زمانی گفته بود: «اگر لشکری مثل 72 سرباز حسین داشتم، در 24 ساعت آزادی هند را به دست می آوردم».
🔹امروزه در تمام دنیا، مردم در برابر ظلم و بی عدالتی مقاومت می کنند و حسین را الگو قرار می دهند.
🔹کتابهای شما هرگز به شما نیاموختند که بسیاری از مردان و زنان بزرگ (نویسندگان، مورخان، روسای جمهور، برندگان جایزه نوبل، هنرمندان و غیره) چه احترامی برای حسین قائل بودند.
✅ شخصیت حسین و واقعه کربلا فقط یک الگو و داستان برای مسلمانان شیعه نیست، بلکه الگو و داستانی برای بشریت است.
منبع:
https://www.huffpost.com/entry/who-was-hussein-and-why-d_b_12429072
🔰در دیدهبان غرب، آنچه از غرب و دین کمتر شنیدهاید با #سند ارائه میشود
@didebangharb
هدایت شده از پژوهشهای تاریخ اسلام
عزاداری در ایران در طول تاریخ (7)
بخش هفتم: اهتمام ویژۀ شاهان قاجار به عزاداری
به طور کلی شاهان قاجار دلبستگی و توجهی ویژه به رعایت آداب و برگزاری مناسک و شعائر دینی از خود نشان میدادند. در عهد آقامحمدخان، میرزای قمی حکم معروفی را دال بر بلامانع بودن اجرای تعزیه از لحاظ شرعی صادر کرد که پشتوانهای محکم برای برگزاری مراسم تعزیه و شبیهخوانی محسوب میشد.
فتحعلی شاه خود دستی در شعر و شاعری داشت و مرثیههایی در سوگ واقعۀ عاشورا سرود. در دوران فتحعلی شاه بر شکوه عزاداری و تعزیه افزوده شد، اولین تکیههای ثابت برپا شد و کارگردانی تعزیه تحت ریاست شاه و بعضی شاهزادگان تکامل یافت. رابطۀ حسنۀ فتحعلی شاه با علما تأثیر مستقیمی بر هدایت مجالس و آیینهای مذهبی میگذاشت. از جمله در این دوره علمای قم دقت نظر زیادی بر صحت اقوال در روضهخوانیها داشتند و در این راستا به وقت مقتضی شدت عمل هم به خرج میدادند.
باید اذعان کرد که در بین شاهان قاجار ناصرالدین شاه در پرداختن به شعائر مذهبی و شیعهگری گوی سبقت را از همه ربوده بود. مثلاً میتوان به علاقۀ وی به شمایلهای مذهبی، خصوصاً تمثال امیرالمؤمنین، تقید به نماز، سرودن اشعاری در مدح امامان شیعه، اهتمام وی به تعمیر و تزیین بارگاه امام حسین، اقدام به مطلا کردن گنبد حرم عسکریین در سامرا، ایوان حرم امام رضا و گنبد مرقد حضرت عبدالعظیم حسنی و سفر به عتبات عالیات در سال 1288 ق اشاره کرد. ناصرالدین شاه جقۀ پادشاهیاش – سنجاق الماس بزرگی که شاهان قاجار به نشان اقتدار ملوکانه بر کلاه میزدند – راه هم پشکش «شاه نجف» کرد تا بر فراز مقبرۀ امام آویخته شود.
ویژگی شاخص دورۀ ناصری رونق بیسابقۀ مجالس عزاداری و خصوصاً آیین تعزیه است. مهمترین اقدام حکومت در این باره ساخت «تکۀ دولت» به دستور ناصرالدین شاه است؛ تکیهای معظم و بینظیر که ایدۀ ساخت آن را شاه قاجار پس از سفرش به فرنگ مطرح کرد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
در دهۀ اول محرم هر روز گزیدهای از «عزاداری در ایران در قرون مختلف» را منتشر میکنیم. در این مجموعه از دوران آلبویه آغاز میکنیم و نگاهی خواهیم داشت به عزاداری در دورههای مختلف تاریخی. منبع ما در انتشار محتواهای مربوط به «عزاداری در تاریخ ایران» فصل اول کتاب رسانۀ شیعه نوشتۀ محسن حسام مظاهری است. گفتنی است با توجه به ارجاعات بسیار این کتاب به منابع مختلف و بهخصوص شیوۀ ارجاعدهی درونمتنی، برای رعایت اختصار ارجاعات به منابع مختلف را حذف خواهیم کرد، و خوانندگان برای مطالعۀ بیشتر باید به اصل کتاب رجوع کنند.
#عزاداری #عاشورا #قاجار #ناصر_الدین #تعزیه
دوستان خود را از طریق لینک زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید:⬇️⬇️
@chsiqs
#پویانفر
انقلابیگری مثل ایمان درجات دارد، رهبری انقلابی است ما هم انقلابی هستیم، فاصله انقلابیگری ایشون با ما یک انقلاب است و اگر هرکسی با یک اشتباه یا اختلاف نظر انقلابی ندانیم فقط رهبری انقلابی است و بقیه ما صورتی، قهوه ای، صورتی مایل به سفید، صورتی پلنگی شبیه پلنگ صورتی و رنگ های روشن دیگه که رفقا بهش علاقه دارند هستیم.
و در آخر توصیه میکنم این دوسه روز باقیمانده دهه اول محرم فکر و ذکرمون عزاداری و خودسازی باشد. یاعلی...
#پویانفر
درباره ی رابطه ی شراب و بی غیرتی این روایت تصریح به این مطلب دارد
اخر روایت عبارت (وَ رُكُوبِ الزِّنَا حَتَّى لَا يُؤْمَنَ إِذَا سَكِرَ أَنْ يَثِبَ عَلَى حَرَمِهِ وَ هُوَ لَا يَعْقِلُ ذَلِكَ)
من لا يحضره الفقيه، ج3، ص: 346
وَ رَوَى مُحَمَّدُ بْنُ عُذَافِرٍ 2 عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ قُلْتُ لَهُ لِمَ حَرَّمَ اللَّهُ الْخَمْرَ وَ الْمَيْتَةَ وَ الدَّمَ وَ لَحْمَ الْخِنْزِيرِ فَقَالَ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَمْ يُحَرِّمْ ذَلِكَ عَلَى عِبَادِهِ وَ أَحَلَّ لَهُمْ مَا وَرَاءَ ذَلِكَ مِنْ رَغْبَةٍ فِيمَا أَحَلَّ لَهُمْ وَ لَا زُهْدٍ فِيمَا حَرَّمَهُ عَلَيْهِمْ وَ لَكِنَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَ الْخَلْقَ فَعَلِمَ مَا تَقُومُ بِهِ أَبْدَانُهُمْ وَ مَا يُصْلِحُهُمْ فَأَحَلَّهُ لَهُمْ وَ أَبَاحَهُ لَهُمْ وَ عَلِمَ مَا يَضُرُّهُمْ فَنَهَاهُمْ عَنْهُ ثُمَّ أَحَلَّهُ لِلْمُضْطَرِّ فِي الْوَقْتِ الَّذِي لَا يَقُومُ بَدَنُهُ إِلَّا بِهِ فَأَمَرَهُ أَنْ يَنَالَ مِنْهُ بِقَدْرِ الْبُلْغَةِ لَا غَيْرِ ذَلِكَ 1 ثُمَّ قَالَ وَ أَمَّا الْمَيْتَةُ فَإِنَّهُ لَمْ يَنَلْ أَحَدٌ مِنْهَا إِلَّا ضَعُفَ بَدَنُهُ وَ وَهَنَتْ قُوَّتُهُ وَ انْقَطَعَ نَسْلُهُ وَ لَا يَمُوتُ آكِلُ الْمَيْتَةِ إِلَّا فَجْأَةً وَ أَمَّا الدَّمُ فَإِنَّهُ يُورِثُ آكِلَهُ الْمَاءَ الْأَصْفَرَ وَ يُورِثُ الْكَلَبَ 2 وَ قَسَاوَةَ الْقَلْبِ وَ قِلَّةَ الرَّأْفَةِ وَ الرَّحْمَةِ حَتَّى لَا يُؤْمَنَ عَلَى حَمِيمِهِ وَ لَا يُؤْمَنَ عَلَى مَنْ صَحِبَهُ وَ أَمَّا لَحْمُ الْخِنْزِيرِ فَإِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى مَسَخَ قَوْماً فِي صُوَرٍ شَتَّى مِثْلَ الْخِنْزِيرِ وَ الْقِرْدِ وَ الدُّبِّ ثُمَّ نَهَى عَنْ أَكْلِ الْمُثْلَةِ 3 لِئَلَّا يُنْتَفَعَ بِهَا وَ لَا يُسْتَخَفَّ بِعُقُوبَتِهَا وَ أَمَّا الْخَمْرُ فَإِنَّهُ حَرَّمَهَا لِفِعْلِهَا وَ فَسَادِهَا ثُمَّ قَالَ إِنَّ مُدْمِنَ الْخَمْرِ كَعَابِدِ وَثَنٍ وَ يُورِثُهُ الِارْتِعَاشَ وَ يَهْدِمُ مُرُوءَتَهُ وَ يَحْمِلُهُ عَلَى أَنْ يَجْسُرَ عَلَى الْمَحَارِمِ مِنْ سَفْكِ الدِّمَاءِ وَ رُكُوبِ الزِّنَا حَتَّى لَا يُؤْمَنَ إِذَا سَكِرَ أَنْ يَثِبَ عَلَى حَرَمِهِ وَ هُوَ لَا يَعْقِلُ ذَلِكَ 4 وَ الْخَمْرُ لَا يَزِيدُ شَارِبَهَا إِلَّا كُلَّ شَرٍّ
#حدیث
هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸نجاستخواری🔸
علوم انسانی غرب که در حال وارد شدن به مزاج جامعه است، #نجاستخواری است. نباید آنرا اینقدر با #ولع مصرف کنیم! چه فایده دارد در حالیکه غرب غذای نجس به ما میدهد، ما متکفّل آداب غذا خوردن باشیم؟! آیا این #طلبگی است؟!
اگر یک کشتی، از نور به ظلمت حرکت کند و ما مسئول انتظامات اهل کشتی باشیم به گونهای که حتی یک رکعت نماز اهل کشتی هم قضا نشود ولی کلّ کشتی همچنان به ظلمت حرکت کند، چه فایدهای دارد؟
@haerishirazi
تاسوعا ۰۱ استاد اخوان ج۲.m4a
32.69M
🔹تحلیل رود دجله و فرات
🔸سرچشمه این رودها کجاست؟
🔹یک رودخانه فصلی هست
🔸چرا قبر قمر بنی هاشم با فرات فاصله دارد؟
🔹جنس خاک رسی هست
🔸۳ روش برای آب آوردن هست
🔹حضرت از کدام روش استفاده کردند؟
🔸واقعه کربلا در مهر ماه بوده و سطح آب در پایین تر حد خود بوده
#استاد_اخوان تاسوعای ۱۴۰۱
@talab_elm