🌿🌿🌿 یادداشتهای هر از گاهی 🌿🌿🌿
بسم الله الرحمن الرحیم
اگر پولکی شد ...
سال 88 منزل یکی از اقوام بودیم تعریف می کرد که تو درگیریهای 88 با خانمش رفته بوده تو تجمعات.. یه نفر پرسید واس چی می رفتید؟ گفت تو خونه که نمی تونم بذار لااقل پلیسها چهار تا باتوم زنم رو بزنند... خندیدیم ... ولی خوب که دقت کنیم نکته ی جالبی تو این داستان هست. حکومت دینی مقتدر نعمتی است برای کمک به مردم در جهت تربیت و تادیب نفوس. گاهی شخص از پس اصلاح نفس خود و خانواده بر نمی آید. در دعای بیست و پنجم از صحیفه سجادیه در مورد شیطان آمده است که فاقهر سلطانه عنی بسلطانک یعنی سلطه ی شیطان بر من را با سلطه ی خودت بر من مقهور کن. حضرت علامه طباطبایی رحمه الله می فرمایند:
راه اصلاح نفس، گاهی به طریقی است که علمای اخلاق یادآور شده اند؛ یعنی دشمنی و خصومت پیشه کردن با نفس و در صدد اصلاح آن برآمدن. این راه، استقلال دادن به نفس و جنگیدن با او است.
ولی گاهی راه اصلاح به طریق دیگر است؛ یعنی به این صورت که نفس را از استقلال بیندازیم و اصلاحش را به مالکش (حق سبحانه) واگذار نماییم. این طریق بهتر از طریقه اول است. (نقل از کتاب ثمرات حیات، ص ۱۴۸ توضیح مفصل علامه طباطبایی در این موضوع، در تفسیر المیزان ذیل آیه ۱۵۶ سوره بقره آمده است.)
خدا رحمت کند مرحوم سید شفتی را ... در اصفهان حد جاری می کرد و حتی برای کسانی که ایشان حد بر آنها جاری کرده بود قبرستان ویژه ای ساخته بودند. خودش با دست خودش حد جاری می کرد.. یکبار فتحعلی شاه پیام داده بود اگر تو حد جاری می کنی پس من چه کاره ام؟ خدا رحمت کند آسید نورالدین را.. در شیراز حد جاری می کرد ... بله باید حد جاری کرد .. نباید تطهیر جامعه را پولکی کرد. خود خدای متعال می دانست که اگر قانون خدا و حدود الهی پولکی شد و جریمه مالی شد اولا این جریمه عادلانه نیست زیرا فشاری که با این جریمه به فقیر می آید و فشاری که به غنی می آید مساوی نیست در حالی که جرم مساوی است و جزا باید مساوی و عادلانه باشد و ثانیا اگر قضیه جریمه مالی شد باب چک و چانه و معامله گری باز می شود و لذا می بینیم هیچ حکم جریمه مالی در مسائل حدود و کیفرهای جنایات و جرائم اجتماعی وجود ندارد ثالثا اقتدار دین در جامعه با جریمه مالی حاصل نمی شود و قاطعیت حکم الهی خدشه دار می شود. یکجا نیامده است که شلاق های زناکار قابل تبدیل به کفاره مالی است. یک جا نیامده است که قطع دست دزد قابل تبدیل به جزای نقدی است. یک جا نداریم که مفسد فی الارض می تواند با پول دادن آزاد شود. بله کفاره های مالی در کوتاهی ها در حق الله با دادن غذا و لباس به فقرا هست و خداوند مهربان قربان مرام عزیزش شوم از حق خود به نفع فقرا عقب کشیده است ولی در حق الناس و آلودگی های اجتماعی مثل زنا و دزدی و امثالهم هیچ جای کفاره مالی نیست بلکه جای تنبیه و تادیب و شلاق و قطع عضو است و حدود کیفری ...
باید غلط بودن این شل آمدن ها را داد زد...
خداوند رحمت کند حضرت امام را که فرمود : همه اش قضيه ذكر و دعا نيست؛ ما داد مى زنيم... (صحیفه امام ج1 ص 214)
امروز جلسه ای خدمت یکی از نمایندگان روحانی مجلس بودیم .. ایشان فرمودند همه در حوزه باید مثل آیت الله اراکی باشند و در مقابل کوتاهی ها و سستی ها و اهمال کاری ها داد بزنند و جدیت نشان دهند تا اصلاح شود...
اگر حوزه داد بزند و مومنین فریاد بزنند دست دغدغه مندان از مسئولین در پیگیر مطالبات حقه مردم در مجلس و قوه قضاییه و دولت پر می شود. در همین قضایای اخیر سوخت موشک ها خروش های اجتماعی بود... واقعا هم همین است با شل بودن روز به روز کشور عقب می رود. خدا خیرشان دهد با همین موشک هایی که زدند از شهید شدن ده ها سردار زاهدی و سردار رحیمی جلوگیری کردند و منطقه را به سمت تطهیر از این غده ی سرطانی جلو بردند... سوخت این موشک ها خون مظلوم بود و خروش انتقام خواهی مردم ... جلوی بی حجابی ها ایستادن پیشگیری از دهها تلفات فرهنگی و ایمانی و اعتقادی و ضامن حلال زادگی نسل عزیز و شریف ایرانی در کشور است... باید محکم بود، قوه ی قضاییه اگر نمی تواند حد جاری کند در حوزه علمیه الحمدلله غیور روحانیونی مانند آیت الله اراکی و آیت الله توکل و آیت الله مویدی کرمانشاهی هستند که حدود را با هماهنگی قوه قضاییه جاری کنند، اگر سه مکشفه ی سلیطه شلاق بخورند کار به چهارمی نمی کشد. بیاورید وسط فیضیه حد جاری کنید تا مملکت تطهیر شود، اجرای حدود لطف الهی است در تطهیر جامعه... به تعبیر شاعر : گفت او را کی زدم ای جان و دوست *** من بر آن دیوی زدم کو اندروست ...
می گویند زن ها جنس لطیف اند و نمی شود با آنها برخورد سخت کرد پس باید جریمه ی مالی و تنبیه شهروندی شوند و امثال آن... عجب .. از خدا هم جلو افتاده اند .. دایه ی مهربان تر از مادر شده اند.. خود سازنده ی زن و مرد در آیه ی دوم از سوره مبارکه نور فرمود الزَّانِيَةُ وَ الزَّاني فَاجْلِدُوا كُلَّ واحِدٍ مِنْهُما مِائَةَ جَلْدَة... حتی در قضیه زنا اسم زن را اول آورده... یعنی در آلودگی های ناموسی اول زن باید تادیب شود، بی حجابی هم مقدمه ی آلودگی های ناموسی در جامعه است... بله وقتی ولیشهد عذابهما طائفه من المومنین را در پستو بردی کار به حذف فاجلدوا هم می رسد... شل کردن پیچ و مهره های فقهی کشور از آن زمانی شروع شد که آن مغروق استخر فرح و دار و دسته اش که امروز هم در حوزه هر از گاهی ادهانی از خود نشان می دهند برای دل خوشی قدرت های به اصطلاح او و هم فکرانش جهانی، قدم به قدم اجرای حدود و احکام را در کشور در پستو برد و شل کرد... کم کم همه چیز با وثیقه و جزای نقدی قابل حل و فصل شد... حتما باید این رویه برعکس شود... حتما باید اقتدار دین در جامعه و غیرت ایمان مدار نظام در اجرای حدود نشان داده شود که فرمود یک اجرای حد در جامعه از چهل روز بارش باران برکتش بیشتر است ... حضرت روح الله فرمودند:
«اینها همین حرفهای غربی را می زنند که ما باید اصلاح کنیم اول همه را، بعد حد بزنید، این عجیب است که اول ما باید مملکت را، همه هدایت کنیم بعد حد بزنیم! اگر یک کسی حالا شرب خمر کرده حالا حدش نزنیم، اول ... مغزش اصلاح بشود، اینها یک حرف غلطی است، باید حدود جاری بشود.»[صحیفه امام، ج13، ص49]
و در نهایت باز هم کلام حضرت روح الله در منشور روحانیت:
« همه ترس استکبار از همین مسئله است که فقه و اجتهاد جنبه عینی و عملی پیدا کند و قدرت برخورد در مسلمانان به وجود آورد... همه توطئه های جهان خواران علیه ما، از جنگ تحمیلی گرفته تا حصر اقتصادی و غیره برای این بوده است که ما نگوییم اسلام جواب گوی جامعه است.» صحیفه امام ج 21 ص 289 -
خدا خیر بده برادرای نیروی انتظامی رو که الان که هنوز بحث اجرای حد تثبیت نشده لا اقل ورود انتظامی و قهری رو دارن پیگیری می کنن و تشکر خاص از جناب سردار رادان عزیز ...
و له الحمد اولا و آخرا
@talabegitaejtehad
#بسته_دوم 🇮🇷 «#وعده_صادق» 🇮🇷
📝 نگاهی به تحلیلهای ارائه شده پیرامون
«تنبیه موثر وعده صادق»
آیا این عملیات به اندازه برجام قابلیت گفتن و شنیدن ندارد؟!؟!؟
👇👇👇👇👇
آیت الله رحیم توکل
✔️ ذلت صهیونیسم
آیت الله علیدوست
✔️ پایان دوران بزن درو
حجت الاسلام میرمحمدیان
✔️ عملیات وعده صادق و مسجد
✔️ عملیات وعده صادق و مسجد ۲
دکتر زرشناس
✔️چرایی افتخار به وعده صادق
آقای پوریا رییسی
✔️وعده صادق را چگونه روایت کنیم؟
حجت الاسلام موسوی
✔️فرهنگ مقاوت، روایت انتقام
دکتر کوشکی
✔️ باطل السحر طرح هزار خنجر
حجت الاسلام غفاری
✔️ گفتگو در تاکسی بعد از سیلی
آقای محمدلو
✔️ هفت خط خبری معاندین
مهندس حمید درسی
✔️ وضع رسانهای ما بعد از سیلی
دکتر تقوی نیا
✔️ تغییر معادلات منطقه
حجت الاسلام طائب
✔️ روند تهدیدات علیه ایران
حجت الاسلام شفیعی
✔️ به وقت روایت
آقای سعید سعادتی
✔️جنگ ارادهها و وعده صادق
حجت الاسلام دعایی
✔️ نظم جهانی و وعده صادق
➖➖➖➖➖➖
برای عضویت در کانال جمعاندیشی
╭─┅─▪️▫️▪️─┅─╮
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1042350487C0a89c7f4f2 🆔
╰─┅─▪️▫️▪️─┅─╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ماجرای هدیه عبای یک مرجع برای رهبری!
🔻 این کلیپ دارای فیلمی از رهبری است که تا به حال ندیدهاید
🔰 برشی از سخنرانی #حجت_الاسلام_راجی به مناسبت سالروز تولد#مقام_معظم_رهبری
🔸 دریافت نسخه با کیفیت
@talabegitaejtehad
هدایت شده از برای فیش شدن
💢تقلید احمقانه از اروپا
🔻ما یک تقلید احمقانهای از اروپا کردهایم.
در تاریخ گذشته ما مسجد و مدرسه همیشه یکی بودهاند یا همسایه یکدیگر بودهاند. این خودش یک حسابی بود. هنوز هم آثاری که ما از قدیم میبینیم، همین طور است.
🕌 هرجا که یک مدرسه هست یک مسجد هم در کنارش هست، بلکه خود مساجد مرکز تعلیم و تربیت بود.
[تعلیم و تربیت] در اسلام از مسجد پیغمبر شروع میشود. خود مسجدالنبی، هم مسجد بود هم مرکز تعلیم.
پیش از آن، مسجد و مدرسه و آموزش و پرورش و دادگستری با یکدیگر یکی و خویش و قوم بودند.
🔺 مسجد پشتوانه بسیار بزرگی بود هم برای دادگستری و هم برای آموزش و پرورش و تربیت؛ هم کمکی بود مؤثر برای آموزش و پرورش و هم کمکی بود بسیار مؤثر برای اجرای قوانین عادلانه اجتماعی و دادگستری، با اینکه نه تشکیلات آموزش و پرورشی به وسعت امروز بوده که به یک صدمش هم نبوده است ـ و نه دادگستری به یک صدم امروز بوده است. مسجد با نیروی معنوی خودش شدید به آنها کمک میکرد.
😔اما از روزی که حساب مسجد از حساب آموزش و پرورش و از حساب دادگستری جدا شد و به عبارت دیگر حساب مذهب از حساب آموزش و پرورش و از حساب دادگستری جدا شد، آموزش و پرورش کوشش میکند که یک کاری بکند بلکه بچهها را به مذهب بیاعتقاد کند، دادگستری هم کوشش میکند که تا میتواند به قوانین خودش رنگ مذهبی ندهد ، نتیجه اش همان است که داریم میبینیم.
📚آشنایی با قرآن شهید مطهری،
ج۱۰ ، ص۱۰۰و۱۰۱
@nehzat128_ir
هدایت شده از دانشجوی مشروطی
☝️دو سرداری که خارِ چشم دشمناند...
۲ فرمانده
۲ دلاور
۲ خار چشم دشمن
یکی در مقابل دشمن در جنگ سخت
دیگری در مقابل اهداف دشمن در جنگ نرم
#سردار_حاجی_زاده
#سردار_رادان
🔰 ویراست و توئیت #حجت_الاسلام_راجی
https://eitaa.com/behzadzare
هدایت شده از دانشجوی مشروطی
🔰 حمایت حجت الاسلام #راجی از سردار رادان در خصوص اجرای طرح نور پلیس در برخورد قاطع با کشف حجاب
منتشر کنید رگباری👏👏👏
آفرین بر استاد راجی و سردار رادان❤
اخیرا حضرت آقا فرمودند وحدت کلمه ... برادر متدین اگر نقدی هم به روش اجرای مقابله قهری با کشف حجاب دارید فعلا زبان در کام گیرید و قلم در نیام گذارید تا با دشمن مخرج مشترک نداشته باشید و وحدت کلمه را به هم نزنید و جورچین دشمن را تکمیل نکنید ... رفقای انقلابی هم تا می توانید پر حجم از برخورد قهری دفاع بفرمایید که اگر چهار نفر بی بصیرت خواستند در مقابل برخورد قهری سخن پراکنی کنند سخنشون در موج رسانه ای امت حزب الله گم بشه و به چشم نیاد ... ان الله یحب الذی یقاتلون فی سبیله صفا کانهم بنیان مرصوص
هزینه رسانه ای و اعتباری رو هم تا می تونید برای وحدت شکن ها زیاد کنید ... البته مراقب باشید که مطرحشون نکنید که بهشون ضریب رسانه ای بدید... کلی بکوبیدشون مثل همون قضیه حنجره شیطان که حضرت آقا فرمودند...
یه بنده خدایی می گفت همین یک هفته که برخورد قهری شروع شده الحمدلله شصت درصد کشف حجاب کاهش داشته.... ایشالا بریم برا صد درصد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از خود موشک ها مهمتر شلیک موشک ها بود...
این است که ورق تاریخ برمیگردد!
@talabegitaejtehad
پذیرش مدرسه فقهی جوادالائمه علیه السلام
(سطح عالی مدرسه علمیه معصومیه)
در دو گرایش:
🔺«فقه حکومتی»
و
🔺«فقه و راهبری اجتماعی»
❇️شروط پذیرش پایه هفتم:
_ اتمام پایه ۶ تا شهریور ۱۴۰۳
_ قبولی در آزمون کتبی و مصاحبه علمی و عمومی
_ تعهد به اشتغال تحصیل تمام وقت
_ عدم اشتغال به تحصیل در مراکز علمی دیگر
❗️برای تکمیل ظرفیت در پایه های ٨، ٩ و ١٠ امتحان کتبی برگزار نمیگردد و پس از ثبت نام در سامانه پذیرش، فقط مصاحبه علمی و عمومی انجام میشود.
❇️ امتیازات:
_ بهره مندی از اساتید مسئول پایه در پیشبرد برنامههای فردی و گروهی طلاب
_ استفاده از اساتید مهذب، انقلابی، فاضل و باتجربه
_ برگزاری روزانه ۳ ساعت درس اصلی فقه، اصول و فلسفه
_ برگزاری دروس مشاوره در راستای تقویت و تعمیق دروس اصلی (گرایش فقه حکومتی)
_ برگزاری دروس تخصصی در راستای افزایش مهارتهای مورد نیاز راهبری اجتماعی (گرایش فقه و راهبری اجتماعی)
_ امکان انتخاب آزاد کلاسهای اصلی و مشاوره
_ برگزاری دروس رشد: قرآن، حدیث و ...
🔘 ثبت نام :
از ۲۷ اسفند تا ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
از طریق لینک ثبت نام
✏️لینک ثبت نام: 👇
https://form.masoumieh.ir/view.php?id=78731
📌در صورت نیاز به توضیحات بیشتر، بعد از ظهر از ساعت ۱۵ تا ۱۸ با شماره ۰۹۱۰۲۹۴۹۳۲۸ تماس بگیرید.
لینک کانال پذیرش جهت معرفی به طلاب محترم
https://eitaa.com/paziresh_javadolaemeh
هدایت شده از دروس ریاضیات و طب حوزوی
📚تراث الریاضي للشیخ البهائي
مشتمل بر چهار کتاب شیخ بهایی در ریاضیات ( خلاصة الحساب و تشریح الأفلاک و الصفیحة و هفتادباب)
با حواشی خود شیخ بهایی و موسوی نجفی در پاورقی
💰 قیمت ۲۵۰,۰۰۰
💢 تحویل ارسال به سراسر کشور
🔻🔻🔻
@Yazahra138276
🔺🔺🔺
نگذاشتند...
جمعی از فضلا خدمت آیتالله بروجردى رسیدند اتاق پر بود از علما و فضلای حوزه از جمله بزرگانی چون مرحوم آیت الله گلپایگانی حاجآقا على صافى و دیگر بزرگان، سكوت مجلس را فراگرفته بود سئوال شد، این سکوت به چه معناست فرمودند: آقا حديث نفس میکنند و می فرمایند: آن زمان كه كشف حجاب میکردند من تصميم گرفتم قيام كنم و كشته شوم، ولى اصحاب مانع شدند و گفتند: وجود شما براى اسلام مهم است و با اين حرفها، نگذاشتند اکنون متأسفم چرا اين كار را نکردهام، سپس یکی از علما سكوت مجلس را شكستند و گفتند: ولى من اگر بجاى شما بودم ناراحت نمیشدم، شما فلان خدمات را کردهاید و حدود ده دقيقه از خدمات آیت الله بروجردی را شمرد، آقاى بروجردى فرمودند: اگر شما محاسب باشيد: بله، اما نقاد و حسابگر كس ديگرى است، اشك در چشمانشان جمع شد و جلسه را منقلب كرد، بعد از مدتى آیت الله گلپايگانى فرمودند: آقا! حديث «مداد العلماء افضل من دما الشهدا»ء صحيح است؟! آیت الله بروجردى فرمودند: بله، آقاى گلپايگانى(ره) فرمودند: اين جامع الاحاديث شما مصداق همين روايت است، در این حال آیت الله بروجردى كمى حالشان بهتر شد و فرمودند: اميد من هم به همين است. ( برگرفته از کتاب مردان علم در میدان عمل)
@talabegitaejtehad
داستان شهادت آیت الله ...
شاه که بازگشت مجدد به تاج و تختش را به وسیله کودتای 28 مرداد مدیون آمریکا می دانست، لذا بنابر تعهداتی که به آنها سپرده بود، بایستی برنامه ای را به نام ( انقلاب سفید که در حقیقت انقلاب سیاه بود) اجرا کند. که برای نیل به این مقصد بزرگترین سد آهنین و مانع اجرای آن تعهدات را وجود آیت الله العظمی بروجردی ( مجتهد و مرجع مقتدر و نافذ الحکم) می دانست، زیرا خوانده و شنیده بود که در گذشته ی نه چندان دور ، مجتهد مقتدر و صاحب نفوذی مانند مرحوم آیت الله العظمی مرحوم میرزای شیرازی، چگونه دربار و سلطان وقت را به زانو درآورد و او را مجبور کرد قرارداد ننگینی منعقد با استعمار پیر (انگلیس) را با چنان فضاحتی ملغی و محکوم به بطلان نماید و به زباله دان تاریخ بفرستد تا درس عبرتی برای دیگران باشد لذا شاه یکی از مهره های کهنه کار خود علم یا علا وزیر دربار وقتش را به قم فرستاد تا ضمن شرفیابی به حضور حضرت آیت الله العظمی بروجردی، موافقت ایشان را جلب و مقدمات امر را فراهم و زمینه را برای رفراندم مواد شش گانه مساعد منویات پلید خود و اربابانش را به مرحله عمل درآورد. حضرت آیت الله با کمال صراحت و قاطعیت مخالفت خود را با چنان موادی که در حکم تیشه به ریشه دین زدن بود اعلام و صراحتا فرمودند: تا من زنده هستم نمی گذارم بر خلاف احکام قرآن و ما انزل الله گامی برداشته شود.لذا سرسپردگان اجانب تصمیم گرفتند دوران زنده بودن حضرتش را کوتاه کنند. این بود که بنا بر اعتقاد جمعی از شخصیت هایی که با سیاست و عمق توطئه آشنایی داشتند منویات پلید خود را به مرحله ی عمل و اجرا درآوردند و از طریق طبیب اعزامی .
اگر حرکت بکند ...
مرحوم آقای بروجردی به نوبه خود مرد مبارزی بودند، مرد امر به معروف و نهی از منکر بودند. در مسأله کشف حجاب وقتی مرحوم آیتالله حاج آقا حسین قمی در مشهد قیام کرد و به تهران آمد و در باغ ملک تحصن کرد ـ آن وقت آقای بروجردی در بروجرد ساکن بودند و هنوز به قم تشریف نیاورده بودند. در آن ایام ما جوان بودیم ـ شنیدیم که ایشان تلگرافی به رضا شاه زدند و او را تهدید کردند که یا درخواست آقای قمی را قبول کنید یا اینکه من حرکت می کنم. رضا شاه از اطرافیان سؤال کرده بود، این مرد کیست؟ گفته بودند این کسی است که اگر حرکت بکند تمام عشایر لرستان با او همراه خواهند شد. چون همه استان و منطقه لرستان مقلد ایشان بودند و خیلی هم به آقای بروجردی عقیده و اعتقاد داشتند، تا حدی که به ایشان «امام» می گفتند و چون اسمشان حسین بود، امام حسین می گفتند. از نزدیکان آقای بروجردی شنیدم که ایشان می فرمودند: وقتی در بروجرد بودم و در کاری تردید داشتم، اصلاً استخاره نمی کردم، بلکه از پشت سرم صدایی می آمد که انجام بدهم یا ندهم؛ ایشان اینطور مورد عنایت خداوند متعال بود. (کتاب خاطرات حاج شیخ علی عراقچی؛ ص 127تا 136)
@talabegitaejtehad
الگوریتم اجتهادی تقریبی...
آیت الله محمد واعظ زاده خراسانی شاگرد ارشد آیت الله شهید سید حسین بروجردی رحمه الله می فرماید :
یکی از عوامل تقریب، روش فقهی ایشان بود. ایشان معتقد بود در فقه و استنباطات فقهی، باید آرای اهل سنت را بدانیم و آنچه را از منابع شیعی به دست می آوریم، با نظرات و آرای آنان مقایسه کنیم. بر این عقیده بودند که اهل سنت فقهی دارند که از کتاب و سنت مروی به طرق خودشان اخذ شده است و براساس یک سری از روایات و آیات تنظیم کرده اند، لذا باید با دقت به نظرات آنان توجه شود و مقایسه صورت بگیرد و ادله ی ایشان نقل و اگر لازم باشد، نقد شود. با این پندار و طرز تفکر که علمای عوام زده روی آن پا می فشارند که علمای اهل سنت دور هم جمع شده اند و یک سری احکام جعل کرده اند و ربطی به کتاب و سنت ندارد، مخالفت می کرد. من در تحلیل های خودم به این نتیجه رسیدم که: این طرز فکر را ایشان از حوزهی اصفهان گرفته است. در آن حوزه ایشان استادی داشته است، به نام «مرحوم سید محمدباقر درچهای» که این گونه می اندیشیده است... (کتاب زندگی آیت الله العظمی بروجردی و مکتب فقهی، اصولی، رجالی و حدیثی وی نوشته آیت الله محمد واعظ زاده خراسانی ص 298و 299)
@talabegitaejtehad
آخرین قله ی فقاهت ...
بعد از جناب شیخ انصارى رحمه الله اگر بخواهیم از مقطعى اسم بیاوریم و بگوییم که تحّولى در فقاهت انجام شده است، آن مقطع، مقطعِ مرحوم «آیةاللَّه بروجردى» است که یک مقطع و باب جدیدى است که آن بزرگوار در کار فقاهت باز کرد. (از بیانات حضرت امام خامنه ای حفظه الله در دیدار جمعی از نخبگان حوزوی - 1374/09/13)
@talabegitaejtehad
شیخ طوسی زمان ...
آیتالله مسلم ملکوتی رحمه الله درمورد روش تدریس آیتالله بروجردی و تعبیر امام خمینی در این رابطه میگوید: آقای بروجردی مثل شیخ الطائفه، شیخ طوسی، وارد بحث میشد. آدم تصور میکرد گویا شیخ طوسی دوباره زنده شده است. همان طوری که شیخ طوسی در کتاب «الخلاف» خویش اقوال و فتاوای خاص و عامه را جمع کرده و مقایسه میکند و در نهایت فقه شیعه را بر آنها ترجیح میدهد، آقای بروجردی هم اینگونه بود؛ البته خیلی وسیعتر و دقیقتر وارد میدان بحث میشد. در ابتدای امر، اقوال عامه و خاصه را بررسی میکرد. بعد روایتهای آن باب را میآورد، همه را ارزیابی مینمود و در آخر، قواعد اصول را میآورد تا ببیند این قواعد با روایات تطبیق میکند یا نه؟ در هر یک از این مراحل بحثهای زیادی پیش میآمد و یک موضوع شاید ماهها بحث به دنبال داشت. من این روش تدریس را در هیچ یک از آقایان مراجع معظم قم که قبلا به درسشان میرفتم ندیدم. همین طور بعد که به نجف اشرف مشرف شدم به درس آیات عظام حکیم، شاهرودی، شیرازی و خویی رفتم نیز اینگونه نبود. مثلا مرحوم آقای حجت مانند مرحوم آقا ضیاء عراقی یک اصولی محض بود. در بحث، محور و ملاک برای ایشان، قواعد اصولی بود. همه چیز حتی روایات را هم با قواعد اصولی تطبیق مینمود و دامنه موضوع را جمع و جور میکرد و نتیجه میگرفت. جالب اینکه بارها از زبان حضرت امام شنیدم که از آقای بروجردی به عنوان «شیخ طوسی زمان» تعبیر میآوردند. مرحوم آیتالله بروجردی، فقه شیعه را ناظر بر فقه اهل سنت میدانست و میفرمود: ما تا وقتی فقه و روایات برادران اهل سنت را مطالعه نکنیم و نفهمیم هرگز ...
هدایت شده از زیست شهر نوین مولّد
❇️ «دیار من، دورجین» بخشی از زندگی آقای هوشنگزاده است که به همراه همسرش پس از بازنشستگی، از شهر به روستای دورجین از توابع نمین در استان اردبیل مهاجرت میکنند. آنها بسیاری از مواد غذایی مورد نیاز خود را در خانه پرورش میدهند. این مستند که به کارگردانی «حسن ساجدی» ساخته شده، یک خانه مولد ایرانی را نمایش میدهد که پویایی و روحیه تولید را به روستا بازگردانده است. متن زیر تحلیلی از این مستند است که به برجسته کردن مزایا و نیز ارائه راهحلهایی برای رفع کمبودهای الگوی کشاورزی خانگی میپردازد.
✅ در این مطلب، مستندی زیبا در مورد زندگی آنها به همراه تحلیلی مختصر خدمت شما مخاطبین عزیز تقدیم شده است.
🌏 لینک مشاهده مستند + تحلیل 👇👇
http://zistshahr.com/5477
نویسنده: میثم شخصی
زیست شهر نوین مولّد
@zistshahr