eitaa logo
اجلاسیه مشترک جریان‌های تمدنی
144 دنبال‌کننده
179 عکس
347 ویدیو
16 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از الماس
علی بن ابراهیم عقیلی از معصوم علیه السلام نقل می کند که فرمود: وقتی ابن ملجم، به امیرالمؤمنین علیه السلام ضربت زد، آن حضرت به حضرت مجتبی علیه السلام فرمود: ای پسرم! اگر من از دنیا رفتم، ابن ملجم را بکش و در کنُناسه، گوری برای او حفر کن و او را در آنجا بینداز که آنجا یکی از وادی های جهنّم است. در میان روایت، عقیلی محل کناسه را این گونه وصف می کند: کُناسه، محلی در باب طاق محامل است که محل کبابی ها و کله پزهاست. مرحوم علامه مجلسی در مرآة العقول می نویسد: شُوّاء، جمع شاوی است و آنها کسانی هستند که گوشت را می پزند. رُؤّاس هم رَءّاس است و آنها کسانی هستند که کله پزی می کنند یا آنها را می فروشند. (مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، ج‏3، ص304) تذکر: شاید رسم تناول کله پاچه در شب 27 ماه مبارک رمضان به مناسبت ایام مرگ ابن ملجم مرادی، و یادی از محل دفن آن ملعون باشد. فرشتگان الهی، صبح و شام، ابن ملجم، قاتل امیرالمؤمنین علیه السلام را لعنت می کنند 1) عَنِ الْأَعْمَشِ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ علیهم السلام قَالَ: قَالَ النَّبِيُّ صلّی الله علیه و آله: لَيْلَةَ أُسْرِيَ بِي إِلَى السَّمَاءِ فَبَلَغْتُ السَّمَاءَ الْخَامِسَةَ نَظَرْتُ إِلَى صُورَةِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ، فَقُلْتُ: حَبِيبِي جَبْرَئِيلُ! مَا هَذِهِ الصُّورَةُ؟ فَقَالَ جَبْرَئِيلُ: يَا مُحَمَّدُ! اشْتَهَتِ الْمَلَائِكَةُ أَنْ يَنْظُرُوا إِلَى صُورَةِ عَلِيٍّ، فَقَالُوا: رَبَّنَا! إِنَّ بَنِي آدَمَ فِي دُنْيَاهُمْ يَتَمَتَّعُونَ غُدْوَةً وَ عَشِيَّةً بِالنَّظَرِ إِلَى‏ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حَبِيبِ حَبِيبِكَ مُحَمَّدٍ صلّی الله علیه و آله وَ خَلِيفَتِهِ وَ وَصِيِّهِ وَ أَمِينِهِ، فَمَتِّعْنَا بِصُورَتِهِ قَدْرَ مَا تَمَتَّعَ أَهْلُ الدُّنْيَا بِهِ. فَصَوَّرَ لَهُمْ صُورَتَهُ مِنْ نُورِ قُدْسِهِ عَزَّ وَ جَلَّ، فَعَلِيٌّ علیه السلام بَيْنَ أَيْدِيهِمْ لَيْلاً وَ نَهَاراً يَزُورُونَهُ وَ يَنْظُرُونَ إِلَيْهِ غُدْوَةً وَ عَشِيَّةً. (بحار الأنوار، ج‏45، ص228- 229 به نقل از کتاب المعراج، نوشته حسن بن سلیمان حلّی) حضرت صادق علیه السلام از پدر گرامیش، حضرت باقر علیه السلام، از جدّ بزرگوارش، حضرت سجّاد علیه السلام نقل می کند که رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمود: آن شبی که مرا به آسمان بردند، وقتی به آسمان پنجم رسیدم، صورت علیّ بن ابی طالب علیه السلام را دیدم. از جبرئیل پرسیدم: حبیب من! موضوع این صورت چیست؟ پاسخ داد: ای محمّد! فرشتگان دوست داشتند به صورت علی علیه السلام نگاه کنند، لذا به خداوند عرض کردند: پروردگارا! فرزندان آدم در صبح و شام از نگاه به علیّ بن ابی طالب علیه السلام- حبیب حبیبت محمّد صلّی الله علیه و آله و خلیفه و وصیّ و امین او - بهره مند می شوند، پس به اندازه اهل دنیا که از علیّ علیه السلام بهره مند می شوند، ما را نیز به دیدار صورت علیّ علیه السلام بهره مند فرما. پس خداوند متعال از نور قدسش، صورتی از نور برای فرشتگان ایجاد کرد، و لذا علیّ علیه السلام در شب و روز در مقابل فرشتگان قرار دارد و آنها شب و روز این صورت را زیارت می کنند و به آن می نگرند. 2) عَنِ الْأَعْمَشِ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ علیهماالسلام قَالَ: فَلَمَّا ضَرَبَهُ اللَّعِينُ ابْنُ‏ مُلْجَمٍ‏ عَلَى‏ رَأْسِهِ‏ صَارَتْ تِلْكَ الضَّرْبَةُ فِي صُورَتِهِ الَّتِي فِي السَّمَاءِ، فَالْمَلَائِكَةُ يَنْظُرُونَ إِلَيْهِ غُدْوَةً وَ عَشِيَّةَ يَلْعَنُونَ قَاتِلَهُ ابْنَ مُلْجَمٍ.‏ (بحار الأنوار، ج‏45، ص 229 به نقل از کتاب المعراج، نوشته حسن بن سلیمان حلّی) حضرت صادق علیه السلام از پدر بزرگوارش، حضرت باقر علیه السلام نقل می کند که فرمود: هنگامی که ابن ملجم ملعون ضربتی بر سر امیرالمؤمنین علیه السلام فرود آورد، آن ضربت بر آن صورتی از امیرالمؤمنین علیه السلام که در آسمان بود نیز نقش بست. پس فرشتگان در صبح و شام به آن صورت می نگرند و ابن ملجم، قاتل امیرالمؤمنین علیه السلام، را لعنت می کنند. 🔥🔥🔥 اهل کوفه، قبر ابن ملجم را به آتش می کشیدند مسروق می گوید: نزد عایشه رفتم و نشستم. پس با من صحبت می کرد و در آن حین، غلام سیاهش را که به او عبدالرحمن می گفتند، صدا کرد. آن غلام حاضر شد. عایشه گفت: ای مسروق! آیا می دانی چرا نامش را عبدالرّحمن گذاشتم؟ گفتم: خیر. گفت: به دلیل محبّتی که به عبدالرّحمن بن ملجم دارم. ابن بطوطه در سفرنامه خود می نویسد: رأيتُ بغربيّ جبّانة الكوفة مَوضعاً مُسودّاً شديدَ السّواد في بسيطٍ أبيض. فَاُخبِرتُ انَّهُ قبرُ الشَّقيِّ ابنِ مُلجم، وَ اَنَّ أهلَ الكوفةِ يَأتونَ في كُلِّ سَنَةٍ بِالحَطَبِ الكَثيرِ فَيُوقِدُونَ النّارَ عَلَى مَوضِعِ قَبرِهِ سَبعَةَ أيّامٍ. (رحلة ابن بطوطة، ج‏2، ص 55)
هدایت شده از الماس
(در مسافرتم به کوفه) در سمت غربی قبرستان (جبّانه) کوفه، جایی بسیار سیاه را در میان زمینی سفید دیدم. به من گفتند که آنجا قبر ابن ملجم شقیّ است و اهل کوفه هر سال هیزم بسیاری را بر سر قبر وی می آورند و به مدت 7 شبانه روز در آنجا آتش به پا می کنند. 🔥🔥🔥 جایگاه ابن ملجم در جهنّم جناب علیّ بن ابراهیم قمی در تقسیرش ذیل آیه « قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ» می نویسد: ‏الْفَلَقُ جُبٌّ فِي جَهَنَّمَ يَتَعَوَّذُ أَهْلُ النَّارِ مِنْ شِدَّةِ حَرِّهِ، فَسَأَلَ اللَّهَ أَنْ يَأْذَنَ لَهُ أَنْ يَتَنَفَّسَ، فَأَذِنَ لَهُ فَتَنَفَّسَ فَأَحْرَقَ جَهَنَّمَ قَالَ: وَ فِي ذَلِكَ الجُبِّ صُنْدُوقٌ مِنْ نَارٍ يَتَعَوَّذُ أَهْلُ الْجُبِّ مِنْ حَرِّ ذَلِكَ الصُّنْدُوقِ، وَ هُوَ التَّابُوتُ. وَ فِي ذَلِكَ التَّابُوتِ سِتَّةٌ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَ سِتَّةٌ مِنَ الْآخِرِينَ. فَأَمَّا السِّتَّةُ الَّتِي مِنَ الْأَوَّلِينَ: فَابْنُ آدَمَ الَّذِي قَتَلَ أَخَاهُ، وَ نُمْرُودُ إِبْرَاهِيمَ الَّذِي أَلْقَى إِبْرَاهِيمَ فِي النَّارِ، وَ فِرْعَوْنُ مُوسَى، وَ السَّامِرِيُّ الَّذِي اتَّخَذَ الْعِجْلَ، وَ الَّذِي هَوَّدَ الْيَهُودَ، وَ الَّذِي نَصَّرَ النَّصَارَى، وَ أَمَّا السِّتَّةُ الَّتِي مِنَ الْآخِرِينَ: فَهُوَ الْأَوَّلُ وَ الثَّانِي وَ الثَّالِثُ وَ الرَّابِعُ وَ صَاحِبُ الْخَوَارِجِ وَ ابْنُ‏ مُلْجَمٍ‏ لَعَنَهُمُ اللَّهُ‏. (تفسير القمي، ج‏2، ص449) فلق چاهى در جهنّم است كه اهل جهنّم از شدّت گرمای آن پناه مي برند و از خداوند درخواست می کنند كه اجازه فرمايد که آن چاه تنفّس كند. پس خداوند اذن می دهد و آن چاه نفسی مي كند که آن نفس در اثر شدّت حرارتش جهنّم را مي سوزاند. در آن چاه صندوقى از آتش است كه اهل آن چاه از شدّت حرارت آن صندوق به خدا پناه مي برند. در آن صندوق، شش نفر از اولين و شش نفر از آخرين قرار دارند. شش نفر از اوّلین عبارتند از:  قابيل پسر آدم كه برادرش را كشت، نمرود كه حضرت ابراهيم علیه السلام را در آتش افكند، فرعون زمان حضرت موسی علیه السلام، سامرى است كه گوساله را ساخت، كسى كه كه بنى اسرائيل را از دين حضرت موسى علیه السلام بر گرداند، و همان کسی كه نصارى را از دين و طريقه حضرت عيسى علیه السلام باز داشت. شش نفر از آخرين عبارتند از: اولى و دومى و سومى و چهارمی(معاويه)،  و رئیس خوارج (ذو الثّديين) و ابن ملجم قاتل امير المؤمنين عليه السّلام. عذاب هر روزه ابن ملجم مرادی به دلیل قتل امیرالمؤمنین علیه السلام قَالَ أَبُو الْقَاسِمِ الْحَسَنُ بْنُ مُحَمَّدٍ الْمَعْرُوفُ بِابْنِ الرَّفَّاءِ بِالْكُوفَةِ قَالَ‏: كُنْتُ بِالْمَسْجِدِ الْحَرَامِ فَرَأَيْتُ النَّاسَ مُجْتَمِعُونَ حَوْلَ مَقَامِ إِبْرَاهِيمَ، فَقُلْتُ: مَا هَذَا؟ قَالُوا: رَاهِبٌ أَسْلَمَ. فَأَشْرَفْتُ عَلَيْهِ فَإِذَا شَيْخٌ كَبِيرٌ عَلَيْهِ جُبَّةُ صُوفٍ وَ قَلَنْسُوَةُ صُوفٍ، عَظِيمُ الْخَلْقِ وَ هُوَ قَاعِدٌ بِحِذَاءِ مَقَامِ إِبْرَاهِيمَ، فَسَمِعْتُهُ يَقُولُ: كُنْتُ قَاعِداً فِي صُومِعَتِي فَأَشْرَفْتُ مِنْهَا، فَإِذَا طَائِرٌ كَالنَّسْرِ قَدْ سَقَطَ عَلَى صَخْرَةٍ عَلَى شَاطِئِ الْبَحْرِ، فَتَقَيَّأَ فَرَمَى بِرُبُعِ إِنْسَانٍ، ثُمَّ طَارَ. فَتَفَقَّدْتُهُ فَعَادَ فَتَقَيَّأَ فَرَمَى بِرُبُعِ إِنْسَانٍ كَذَا إِلَى أَنْ تَقَيَّأَ بَاقِيَهُ ثُمَّ طَارَ. فَدَنَتِ الْأَرْبَاعُ. فَقَامَ رَجُلاً فَهُوَ قَائِمٌ وَ أَنَا أَتَعَجَّبُ حَتَّى انْحَدَرَ الطَّيْرُ فَضَرَبَهُ وَ أَخَذَ رُبُعَهُ وَ طَارَ وَ فَعَلَ بِهِ فِي الثَّلَاثَةِ الْأَرْبَاعِ كَذَلِكَ. فَبَقِيتُ أَتَفَكَّرُ وَ أَتَحَسَّرُ أَ لَا أَكُونُ سَأَلْتُهُ مَنْ هُوَ؟ فَبَقِيتُ أَتَفَقَّدُ الصَّخْرَةَ حَتَّى رَأَيْتُ الطَّيْرَ فَأَقْبَلَ وَ فَعَلَ كَمَا فَعَلَ، فَالْتَأَمَتِ الْأَرْبَاعُ وَ صَارَ رَجُلًا فَنَزَلْتُ وَ قُمْتُ بِإِزَائِهِ وَ دَنَوْتُ مِنْهُ وَ سَأَلْتُهُ مَنْ أَنْتَ؟ فَسَكَتَ عَنِّي. فَقُلْتُ: بِحَقِّ مَنْ خَلَقَكَ مَنْ أَنْتَ؟ فَقَالَ: أَنَا ابْنُ‏ مُلْجَمٍ.‏ فَقُلْتُ: وَ مَا فَعَلْتَ؟ قَالَ: قَتَلْتُ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ، فَوَكَّلَ اللَّهُ بِي هَذَا الطَّائِرَ يَقْتُلُنِي كُلَّ يَوْمٍ قَتْلَةً فَهَذَا خَبَرِي، وَ انْقَضَّ الطَّائِرُ فَأَخَذَ رُبُعَهُ وَ طَارَ. فَسَأَلْتُ عَنْ عَلِيٍّ؟ فَقَالُوا: ابْنُ عَمِّ رَسُولِ اللَّهِ صلّی الله علیه و آله فَأَسْلَمْتُ. (كشف الغمة، ج‏1، ص434) ابوالقاسم حسین بن محمد که به ابن رَقّا مشهور است نقل می کند: درمسجدالحرام و مقام ابراهیم علیه السلام راهبی رادیدم که جمعی کثیر به دورش حلقه زده بودند. پرسیدم موضوع چیست؟ گفتند: راهبی است که مسلمان شده است.
هدایت شده از الماس
نزدش رفتم و دیدم پیرمردی است که صوف به تن دارد و در مقابل مقام ابراهیم علیه السلام نشسته است و چنین می گوید: من در صومعه خود نشسته بودم. روزی دیدم که پرنده ای بزرگ مانند عقاب از هوا پایین آمد و بر سر سنگی که درکنار دریا بود نشست و ربع جسد آدمی را قی کرد و بالا آورد و سپس پرواز نمود و بعد از لحظاتی باز هم آمد و ربع دیگری را قی کرد و همچنین کرد تا این که تمامی جسد شخص نامعلوم را قی نمود و پرواز کرد. سپس اعضاء قی شده به یکدیگر نزدیک شده و به هم چسبیدند و بدنی تشکیل شد و برخاست و به هرطرف نگاه می کرد! من درتعجّب فرو رفته بودم که ناگهان دیدم که باز همان پرنده از هوا به زیر آمد و یک ربع بدن آن شخص را از بدنش جدا نموده و فرو برد و سپس به پرواز درآمد و رفت و پس از لحظاتی آمد و ربع دیگری را برد و به همان طریق می آمد تا اینکه تمامی اعضای او را فرو برده و از نظرم غایب شد. من فکر می کردم و حسرت می خوردم که چرا از آن شخص نپرسیدم که تو کیستی و این چه حالتی است؟ امّا در روزی دیگر باز همان ماجرا در همان وقت روی داد و چون دیدم که او زنده شد و ایستاد، نزد او رفتم و پرسیدم: تو کیستی؟ امّا جواب نداد. گفتم: به حقّ آن که تو را خلق کرده است، بگو کیستی؟ گفت: من ابن ملجم هستم، پرسیدم: چه کرده ای؟ گفت: علیّ بن ابی طالب را کشتم و از آن روز خدای متعال این پرنده را بر من موکّل کرده است که هر روز (به جزای آن عمل) مرا به این نحوی که دیدی می کشد و زنده می کند. دراین حال بودیم که آن پرنده سر رسید و به همان صورت قبل، ربعی از بدنش را کند و پرواز نمود و ماجرایش هم چنان تکرار می شد. پس من درمورد علی بن ابی طالب علیه السلام تحقیق و جستجو نمودم. گفتند او پسرعموی رسول خدا صلّی الله است و به این سبب اسلام آوردم. تلاش معاویه برای محبوب کردن نام ابن ملجم مرحوم علامه امینی در کتاب شریف «الغدیر» به نقل از «شرح نهج البلاغه» ابن ابی الحدید معتزلی نقل می کند: معاويه، چهار صد هزار درهم از بيت المال به «سمرة بن جندب» داد، تا در ميان مردم شام سخنرانى كند و ضمن آن بگويد كه آيه: وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يُعْجِبُكَ قَوْلُهُ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ يُشْهِدُ اللَّهَ عَلى‏ ما فِي قَلْبِهِ وَ هُوَ أَلَدُّ الْخِصامِ وَ إِذا تَوَلَّى سَعى‏ فِي الْأَرْضِ لِيُفْسِدَ فِيها وَ يُهْلِكَ الْحَرْثَ وَ النَّسْلَ وَ اللَّهُ لا يُحِبُّ الْفَسادَ» يعنى: «از مردم كسى هست كه گفتارش در زندگانى دنيا بر تو خوش و شگفت آيد و بر آنچه در دلش است خداى را گواه مى‏گيرد و او سخت‏ترين دشمنان است. و هرگاه روى برتابد، در زمين مى‏كوشد تا فساد برانگيزد و كشت و نژاد را نابود كند، و خدا فساد را خوش ندارد»، درباره على ابن ابيطالب عليه السّلام است و همچنين بگويد كه آيه: وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ‏» يعنى:  «از مردم كسى هست كه جان خود را در راه كسب خشنودى خدا مى‏فروشد و از خودش در مى‏گذرد» درباره «ابن ملجم» نازل شده است. (الغدير، ج‏11، ص42) علامه مجلسی در «ترجمه فرحةالغری» می نویسد: آنچه نقل كرده است عبد الحميد بن ابى الحديد مداينى در شرح نهج البلاغه از ابو جعفر اسكافى كه معاويه- عليه اللّعنة- صد هزار درهم به سمرة بن‏ جندب‏ داد كه حديثى وضع كند كه در شأن علىّ بن ابى طالب علیه السلام نازل شده است اين آيه‏ «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يُعْجِبُكَ قَوْلُهُ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ يُشْهِدُ اللَّهَ عَلى‏ ما فِي قَلْبِهِ وَ هُوَ أَلَدُّ الْخِصامِ وَ إِذا تَوَلَّى سَعى‏ فِي الْأَرْضِ لِيُفْسِدَ فِيها وَ يُهْلِكَ الْحَرْثَ وَ النَّسْلَ وَ اللَّهُ لا يُحِبُّ الْفَسادَ»، و در شأن ابن ملجم- عليه اللّعنة- نازل شده است اين آيه‏ «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ»‏؛ پس سمره قبول نكرد كه اين حديث را وضع كند؛ پس دويست هزار درهم فرستاد و او قبول نكرد؛ پس سيصد هزار درهم فرستاد و او قبول نكرد؛ پس چهار صد هزار درهم فرستاد و او قبول كرد. (ترجمه فرحة الغري از علامه مجلسى، ص60) می دانی چرا نام غلامم را عبدالرحمن گذاشتم؟ رُوِيَ عَنْ مَسْرُوقٍ أَنَّهُ قَالَ: دَخَلْتُ‏ عَلَى‏ عَائِشَةَ فَجَلَسْتُ‏ إِلَيْهَا فَحَدَّثَتْنِي وَ اسْتَدْعَتْ غُلَاماً لَهَا أَسْوَدَ يُقَالُ لَهُ عَبْدُ الرَّحْمَنِ. فَجَاءَ حَتَّى وَقَفَ فَقَالَتْ: يَا مَسْرُوقُ! أَ تَدْرِي لِمَ سَمَّيْتُهُ عَبْدَ الرَّحْمَنِ؟ فَقُلْتُ: لَا. فَقَالَتْ: حُبّاً مِنِّي لِعَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ مُلْجَمٍ. (بحار الأنوار، ج‏32، ص342)
هدایت شده از حسن
7.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دستورالعملی زیبا و جذاب برای خوندن قرآن: روزی یه دونه آیه بذارید جلوتون، اینو توی کاغذ بنویسید و به دیوار اتاق تون نصب کنید... بگین امروز روز این آیه ست بگین: امروز این آیه رو میخوام بهش فکر کنم و تا شب بخونم... هر دفعه رد شدین از اونجا اینو بخونین... انقدر شتاب نکنید که بخوایین هی قرآن ختم کنید، آدم یه مرتبه که نمیتونه ۳۰ دست چلوکباب بخوره... موضوع اینه که چند تا آیه این قرآن بر تو نازل شد و دل تو رو گرم کرد و تو فهمیدی که این حقّ و درسته.... دکتر إلهی قمشه ای
هدایت شده از حسن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥راهکار درمان بداخلاقی و افزایش برکات 🎙 آیت‌الله سید عبدالله فاطمی نیا 🤲 برای تعجیل امر فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف صلوات ✅ثواب ارسال این پست را به امام زمان عج هدیه کنید. 🆔 @Rahkaraminnia
هدایت شده از الگوی پیشرفت اسلامی
13.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞گزارش صدا و سیمای مرکز کرمانشاه از نشست تخصصي مديريت شهري محله محور (در مقايسه با رهيافت‌هاي معيوب نوشهرگرايي) - شهرداری کرمانشاه ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ ❓ دو توصیه حجت‌الاسلام علی کشوری به مدیران شهری کرمانشاه
8.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️پناهیان: آموزش و پرورش باید اثبات کند که در خودش جاسوس ندارد! علیرضا پناهیان: 🔹صداوسیما باید آموزش و پرورش را محاکمه کند که چرا هیچ چیزی از نقش یهود در تاریخ اسلام گفته نمی شود. این امر قطعا عمدی است. تا وقتی یهود به دانش آموز معرفی نشود، حجاب به همین شکل خواهد بود. ✾
هدایت شده از ع ن
💠 امام صادق علیه السلام: 🔰 سِتَّةٌ تَلْحَقُ الْمُؤْمِنَ بَعْدَ وَفَاتِهِ 🔆وَلَدٌ یَسْتَغْفِرُ لَهُ 🔆وَ مُصْحَفٌ یُخَلِّفُهُ 🔆وَ غَرْسٌ یَغْرِسُهُ 🔆وَ بِئْرٌ یَحْفِرُهَا 🔆وَ صَدَقَةٌ یُجْرِیهَا 🔆وَ سُنَّةٌ یُؤْخَذُ بِهَا مِنْ بَعْدِهِ 💢شش چیز است که پس از وفات مؤمن به او می‌رسد: 🔶 فرزندى که براى او طلب آمرزش کند 🔶 و کتاب یا قرآنى که پس از او بجاى ماند، 🔶 و نهالى که آن را برنشاند، 🔶 و چاهى -که براى بهره بردن مردم از آبش- آن را حفر کند، 🔶 و صدقه‌‏اى که آن را جریان بخشد، 🔶 و سنّتى که پس از او به‌کار گرفته شود. 📚من لا یحضره الفقیه، ج ۴، ص ۱۸۲ ، ح۱۸
25.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مشارکت مردمی، نیازمند آزادسازی منابع و ظرفیت‌های اقتصادی و گسترش مالکیت عمومی است. ▪️"حکمرانی تولید" در استثمار "حکمرانی اقتصاد کلان" قرار گرفته و منابع تولید، در حبس ِ دستگاه‌های دولتی ‌و بانکها معطل مانده است. راهکارها: 🔺مردمی سازی استخراج نفت با تعاونی‌های سهامی عام و جذب ارز اشخاص 🔺کارگر مالکی در بنگاه‌های بزرگ با مدل شبکه تعاونی‌ها 🔺آزادسازی مراتع برای جهش در تولید دام 🔺اعطای زمین و مردمی سازی تولید مسکن ✅ در مجلس دوازدهم نیازمند تغییر فکری و هدفگیری انقلاب اقتصادی هستیم. @dr_izadkhah
هدایت شده از معصومه مروی
🌠☫﷽☫🌠 ✨دعایی که امام سجاد«علیه‌السلام» در شب ۲۷ماه مبارک رمضان تا صبح مکرر می‌خواندند: 🔹اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي التَّجَافِيَ عَنْ دَارِ الْغُرُورِ وَ الْإِنَابَةَ إِلَى دَارِ الْخُلُودِ وَ الاِسْتِعْدَادَ لِلْمَوْتِ قَبْلَ حُلُولِ الْفَوْتِ‏ 🔸ترجمه: خداوندا دورى گزيدن از خانه غرور و فريب را روزى من فرما و هم بازگشت بسوى خانه جاويدان و هم آمادگى براى مرگ را پيش از فرا رسيدنش روزى من گردان. 🌴💎🌹💎🌴
۴۰ ویژگی اقتصادی انسان مسلمان ایرانی ✍ ۱. دنبال دلالی نیست ۲. به اندازه نیاز خرید می‌کند ۳. سعی می‌کند بدهکار نباشد ۴. به جای سرمایه گذاری در ارز و مستغلات به بستگان خود کمک می‌کند ۵. در خرید و فروش انصاف دارد ۶. حق‌الناس در شغل او ارجحیت دارد ۷. کسب روزی حلال را مقدس می‌داند ۸. ربا را از قاموس کاری حذف کرده است ۹. برای زیردستانش روز خانواده قرار می‌دهد ۱۰. به زیردستانش آزادی عمل می‌دهد ۱۱. وقتی که به سایرین می‌دهد بیش از خودش است ۱۲. اقتصاد و سودآوری را ملاک عمل نمی‌داند ۱۳. برای سیستمی که کار می‌کند دلسوز است ۱۴. در عین احترام به مافوق، انحرفات اخلاقی و شغلی او را گوشزد می‌کند ۱۵. در وضع مالی بهتر از سایرین، تفرعن ندارد ۱۶. در رفاه هم باشد، خانواده‌اش را قانع بار می‌آورد ۱۷. برای رفع نیاز اطرافیان طمع دارد ۱۸. به رشد وضع مالی اطرافیانش اهمیت می‌دهد ۱۹. درآمدش با کارکردن رقم می‌خورد نه با روش‌های بادآورده نظیر سود بانکی و قمار ۲۰. متعهد است حتما محرم در تهیه غذای عزادارها تلاش کند ۲۱. متعهد است خمس خود را سر سال مالی خود پرداخت کند ۲۲. متعهد به پرداخت زکات اموال، بدن و ایمان خود است ۲۳. همه چیز را کالا نمی‌بیند تا قیمت آن را بپردازد ۲۴. برای خرید محصول ایرانی حتی کم کیفیت‌تر از محصول خارجی عِرق دارد ۲۵. همگان را برای خرید محصول ایرانی تشویق می‌کند ۲۶. به مصرف‌گرایی علاقه ندارد ۲۷. سرمایه خود را صرف اشتغال اطرافیان و تولید می‌کند ۲۸. از سوپرمارکت، هایپرمارکت و مال‌ها برای تقویت اقتصاد خرد محله خرید نمی‌کند ۲۹. به سفرهای تفریحی‌ خارجی نمی‌رود ۳۰. برای کمک به مناطق محروم در اردوی جهادی می‌رود ۳۱. اگر تولیدکننده است نام ایرانی برای برند خود انتخاب می‌کند ۳۲. با خارجی‌ها در زمینه اعطا لیسانس به آن‌ها تلاش می‌کند ۳۳. هرگز کارگر غیرایرانی را بر ایرانی ترجیح نمی‌دهد ۳۴. هرگز نگاه به خارج ندارد و کاسه گدایی نمی‌گیرد ۳۵. برای معیشت خود علاوه‌بر علم، ابتدا به خدا توکل دارد ۳۶. برای امور معیشت اعمالش با محوریت آخرت رقم می‌خورد ۳۷. درگیر قیمت سهام، ارز و سکه نمی‌شود ۳۸. در خوردن و آشامیدن اسراف ندارد ۳۹. همه او را با صفت منصف می‌شناسند ۴۰. در معاملات به منفعت طرف مقابل خود اهمیت بیشتر می‌دهد عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
38.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
این کلیپ خلاصه ای از کاری بود که دیشت دکتر جهانبخش انجام داد. او 3 دخالت از نمایندگان این دوره مجلس در حمایت یا تضعیف طرحی که خودش بر روی آن کار کرده بود را بر شمرد. طرحی که یک اقدام ملی برای حل مشکلی است که به تعبیر رهبر انقلاب اگر مشکل اول ایران نباشد، حتما یکی از مشکلات اول ایران است؛ یعنی هم مساله مسکن و در ایران معاصر! آن سه نمونه به ترتیب اینها هستند: 1️⃣ تاثیر مثبت یک نماینده مجلس در تصویب قانون جوانی جمعیت 2️⃣ تاثیر مثبت یک نماینده مجلس در تصویب اضافه شدن ۰.۲ درصد از پهنه سرزمینی به اراضی مسکونی 3️⃣ نقش مخرب و منفی دو نماینده مجلس برای اجرا نشدن مصوبه دولت در واگذاری زمین برای ساخت خانه ویلایی در یکی از استانها ما باید اینجوری، یکی یکی مسائل کلان ایران را به افق توجه مردم برگردانیم تا سیاست زدایی امروز و ناامیدی برآمده از ابهام کاهش پیدا کند. 🆔 @social_theory