فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺دفاعیات یک مارکسیست در دادگاه...
🚩 درسهای کربلا
#حسینبنعلی(علیهالسّلام):
اگر دین ندارید، لااقل آزاده باشید!
🥀 #خسرو_گلسرخی
@tamadone_novine_islami
🔺«حسین، وارث آدم» از مجموعه آثار دکتر علی شریعتی، نواندیش دینی است.
این کتاب دربردارنده مجموعهای از سخنرانیهای وی درباره شهید و فرهنگ شهادت در اندیشه شیعی است. مجموعه حاضر جمعاً از هفت بخش اصلی و یک بخش ضمیمهها ـ که خود شامل دو قسمت است ـ تشکیل شده است. این بخشها، علیرغم تفاوتهایی که از لحاظ محتوای مطالب و مخصوصا از حیث نحوه بیان دارند، خط فکری یکسانی را دنبال میکنند و از این رو با هم در این مجموعه گرد آورده شدهاند. کتاب، حسین وارث آدم، ثار، شهادت، پس از شهادت، بحثی راجع به شهید، بینش تاریخی شیعه، انتظار مذهب اعتراض و ضمیمهها بخشهای این کتابند.
شهید مرتضی مطهری، از نگاه تاریخی و فلسفه تاریخ انتقادهایی جدی به تحلیل شریعتی از واقعه کربلا وارد کرده و این کتاب را نوعی روضه مارکسیستی خوانده است.
کتاب در (مجموعه آثار، ج ۱۹)، توسط شرکت انتشارات قلم، تهران، منتشر شده است.
@tarikhtamadoneslami
@tamadone_novine_islami
🏴 #روضههای_مکتوب
🖤 #روضه_شب_چهارم
کاروان حسین (ع) همچنان به راه خویش میرود تا منزلگاه «قصر بنی مقتال»... آنجاست که یک بار دیگر شب را فرود آمدهاند تا در ساعات آخر شب باز مشکها را پر آب کنند و رحل بردارند. «عقبه بن سمعان» گوید: هنوز از قصر بنی مقاتل چندان فاصله نگرفته بودیم که آوای استرجاع امام در گوش شب پیچید: انا لله و انا اليه راجعون و الحمد لله رب العالمين ... و چند بار تکرار شد.
کلام « استرجاع » نشانۀ آن است که قائل را امری عظیم پیش آمدهاست. مگر امام را چه پیش آمدهبود؟ حضرت علی اکبر خود را شتابان به موکب امام رساند تا علت این امر را دریابد. امام فرمود: «هم اکنون خواب [سبک و] لمحهای در ربود و سواری بر من ظاهر شد که می گفت: این قوم میروند و مرگ نیز با آنان همراهی میکند. دانستم این خبر مرگ ماست که می دهند.»
علی اکبر پرسید: « خدا بد نیاورد، مگر ما بر حق نیستیم ؟» و امام فرمود: «آری، والله که ما جز به راه حق نمی رویم.» علی اکبر گفت: «اگر اینچنین است، چه باک از مردن در راه حق؟» و آن همه این سخن در جان امام شیرین نشست که فرمود: «خداوند تو را از فرزندی جزایی عطا کند که هیچ فرزندی را از جانب پدر عطا نکرده باشد.»
(شهید مرتضی آوینی، فتح خون، ص 53 و 54)
🥀🚩
@tamadone_novine_islami
💢کرونا با تمام مصایب و گرفتاریهایی که به همراه دارد، برای هیاتیها در ایام محرم فرصت خوبی ایجاد شد؛ باهم متحدشان کرد، مجبور شدند کاراشان را با نظم انجام بدهند، باعث شد از داخل زیرزمینها و حسينيهها بیایند بيرون و با مردم ارتباطی دوباره برقرار کنند. وقتی هم که ضدانقلاب این مشارکت میلیونی را میبیند از براندازی ناامید میشود...
🚩 #ما_ملت_امام_حسینیم
📌 #متن_منتخب
🔹 #ویرایش
@neday_azadi
@tamadone_novine_islami
💢 عاشورا عین عقلانیت است/ تعظیم شعائر حسینی؛ مسیر رسیدن به باطن دین
🔰 حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمد واعظ موسوی در گفتوگویی، بیان کرد:
🔸 امام حسین(ع) از لحاظ آموزههای اخلاقی و تراوش ذهنی و مباحث کلامی و اعتقادی در اوج قرار داشتند. بنابراین، صحیحترین و شایستهترین تصمیمات توسط امام حسین(ع) گرفته میشد.
🔸 امام(ع) براساس حکم عقلیِ تقدیم اهم بر مهم، وظیفه خودشان را اینگونه تشخیص دادند تا با فداکاری، ایثار و جانبازی و حتی گذشت از اطرافیان و خانواده خود و حتی با اسارت رفتن اهل بیت(ع) بتوانند موضوع مهمتر یعنی حفظ اسلام را تحقق بخشند.
🔸 همه اقدامات امام حسین(ع)، مظهر تام و تمام عقلانیت دینی است و کسانی که تصور میکنند عاشورا غیرعقلانی است باید در تعریف خود از عقل و عقلانیت بازنگری کنند.
🔹متن کامل در:
http://meftaah.com/?p=19187
---------------------------
@meftaah_com
@tamadone_novine_islami
ولله لا اُفارقُ عمّی...
به خدا قسم از عمویم جدا نمیشوم
ببین عمه چگونه بیقرارم
زمین خورده عموی دلفکارم
ببین یک عده دورش را گرفتند
رهایم کن دگر طاقت ندارم.
#روضه_مصور
#روضه_عبدالله_بنحسن
🥀🚩
@tamadone_novine_islami
ای گدایان رو کنید امشب که آقا قاسم است
تا سحر پیمانه ریز کاسۀ ما قاسم است
یادمان باشد اگر روزی بقیع را ساختیم
ذکر کاشیهای بابالمجتبی یا قاسم است
#روضه_مصور
#روضه_شب_ششم
#روضه_قاسم_بنالحسن
🥀🚩
@tamadone_novine_islami
تشنه رفتـی و بلافـاصله سیراب شدی
مـــادر از این همه تبدیل بههم میریزد
داغ تو آه شد و گریـه حـرم را پُر کرد
میروی و همهء ایل به هـــم میریزد
🥀🚩
#روضه_مصور
#روضه_روز_هفتم
#شهادت_علیاصغر_حسین
@tamadone_novine_islami
بخوان به گوش سحرها اذان علیاکبر
بخوان دوباره برایم بخوان علیاکبر
لب ترک ترکت را به هم بزن امّا
تکان نخور که نپاشد جهان علیاکبر...
شاعر:
عطیه سادات حجتی
🥀🚩
#روضه_مصور
#روضه_روز_هشتم
#شهادت_علیاکبر_حسین
@tamadone_novine_islami
💢مفهوم فساد و اصلاح در نهضت عاشورا/۱
🎙دکتر داود فیرحی:
🔰بحث درباره فساد و اصلاح در نهضت عاشوراست. در نهضت عاشورا کلمه اصلاح زیاد استفاده میشود و بعضاً این کلمات در طول زمان معنایش تغییر میکند.
🔸معنای مدرن اصلاح تحت تاثیر انقلابهای جدید است و اصلاح در برابر انقلاب بکار میرود.
🔸اصلاح بهمعنای مدرن آن بعنوان یک حرکت تدریجی و محافظهکارانه در برابر انقلاب است که عمیق و ناگهانی است.
🔸برخی متفکران چپ قبل از انقلاب، بجای نهضت و اصلاح حسینی، از کلمه قیام استفاده میکردند و واژه قیام، بار چریکی و نظامی دارد در حالیکه در نهضت حسینی چنین ادبیات و حالتی را ندارد.
🔸مرحوم شریعتی برای حرکت حسینی واژه انقلاب را بکار میبرد و انقلاب در آن زمان، لازمه جمع آوری تسلیحات و نیروی نظامی است و چنین فضایی را ایجاد کردند که حرکت امام حسین قیام است. در حالیکه در ادبیات امام حسین واژه خروج وجود دارد و خروج یعنی حرکت و از جای خود تکان خوردن و همچنین امام واژه اصلاح را بکار بردند.
🔸اصلاح در ادبیات سنتی در برابر فساد یا افساد است؛ افساد یعنی به فساد کشاندن.
🔸در نظریات کلاسیک فساد دوگونه است:
1⃣ یک نوع تدریجی است مثل زنگ زدن آهن، یعنی حکومت خودبخود از درون بصورت تدریجی فاسد میشود.
2⃣ نوع دوم حالت فساد دفعی و بیرونی دارد که به آن افساد میگوید مثل اینکه بر آهن اسید بریزیم.
🔸فساد دوگونه است: یک نوع کم شدن محتوا و لاغر شدن و یک نوع افزودن غیر به محتوا و آلودن است و اصلاح در هر نوع فساد باید عکس آن اتفاق باشد؛ یعنی اگر محتوای صحیح کمرنگ شده باشد باید آن را تقویت و اگر افزودههای خارجی داشته باشد باید آنها را پیراست و زدود.
🔸هر جامعهای معیار خودش را دارد و فسادی که رخ میدهد در تغییر آن معیار است.
🔸معیارِ حسین بن علی که نگران تغییر آن بود و فساد را تغییر آن میدانست، سنت پیامبر بود و فساد از نظر امام حسین، یعنی کم و زیاد شدن سنت پیامبر و اصلاح از نگاه ایشان یعنی بازگشت به سنت پیامبر.
🔸در سالهای پس از پیامبر دو چیز تغییر کرد: یکی تفسیر وحی عوض شد و دیگری سیره پیامبر را تحریف کردند.
🔸از نظر امیرمومنان، فساد یعنی از جادرآمدن سنت و سیره پیامبر.
🔸نظم اجتماعی که پیامبر ایجاد کرده بود مبتنی بود بر انسان آزاد مومن، این انسان جامعه را به درستی میسازد.
🔸زمان خلیفه دوم، عمر گفت اگر من کج رفتم چه میکنید؟ گفتند با شمشیر راستت میکنیم؛ یعنی معیار و شاقول مشخص بود و آن سیره و سنت بود.
🔸در زمان پیامبر انسانها آزاد بودند. اگر پیامبر دو معجزه داشت یکی قرآن و دیگری حکومت مبتنی بر قرارداد و توافقات بود.
حتی اختلاف و جنگ با یهود هم مبدا پیامبر نیست بلکه اختلاف با اوس و خزرج بود که پس از افول تنش، پیامبر حقوق یهود را برمی گرداند.
در مورد مسیحیان بیش از این است و پیامبر می گوید شما مثل مایید.
🔸پیامبر دولت را براساس توافق و قرارداد و جامعه مدنی شکل داده بود و دولت کوچک در کنار جامعه بزرگ را شکل می داد.
🔸اما بنیامیه جامعه را لاغر و حقوق مردم و آزادی انسانها را کاهش و دولت را فربه و مطلقه میکنند.
@Feirahi
@andisheqalam
---------------------------
https://telegram.me/tamadone_novine_islami
وقتی آب شرمسار شد/ روضه روز نهم
✍جواد صفائی
#روضه_مکتوب
صفهای ملاعین گماشته بر شریعه شکافته شد، شیر شرزه حسین قصد آب کرده است، آنانکه از دم تیغ عباس نگذشتند، فرار را بر قرار ترجیح دادند.
مرکب وارد فرات شد تا جایی که آب به زانوی حضرت رسید ، مشک پر از آب شد و بر دوش جای گرفت، آنگاه حضرت مشت را پر آب ساختند و نزدیک صورت بردند، اما همه میدانیم که وفای عباس بیشاز آن است که حرم و برادر تشنه باشند و او کام را تَر سازد.
دستها باز شد و آب فرو ریخت. ارباب مقاتل از روایان نقل کرده.اند که چون سقای کربلا آب را نزدیک صورت رساند، " فَذَکَرَ عَطَشَ الحُسین" به یاد تشنگی حسین علیه السلام افتاد، پس آب ننوشید.
اما مگر میتوان آنچه که بر ذهن کسی خطور میکند، را فهمید و روایت کرد؟ اهل دلی می.فرمود: نمیشود چون عباسی لب تشنهء برادر را فراموش کند. در باب آنچه در نقلها آمده "فَذَّکَرَ عَطَشَ الحُسین" صحیح است.
عباس آب را به دهان نزدیک ساخت تا دَرِ گوشِ آب بگوید: "ای آب! حسین تشنه است".
و من نمیدانم حال "آب" را در آن ساعت که گِلهگذاری عباس و خبر تشنگی حسین را شنید.
السلام علیک یا قمر العشیره
@maktubat
@tamadone_novine_islami
بهسوی تمدن نوین اسلامی
💢مفهوم فساد و اصلاح در نهضت عاشورا/۱ 🎙دکتر داود فیرحی: 🔰بحث درباره فساد و اصلاح در نهضت عاشوراست.
💢فساد و اصلاح در نهضت عاشورا/۲
🎙دکتر داود فیرحی:
🔰سیدالشهدا در خطبهای که در مکه قبل از سفر به کربلا یا سال قبل بیان میکند، تفسیر و تصویر دقیقی از جامعه نشان میدهد. در این خطبه که در منا بیان شده است، میفرماید:
🔸شما ای نخبگان دینی و اجتماعی کاری کردید که هیبت جامعه شکسته شد و بازی را باختید. همه چیز در اختیار حکومت قرار گرفته و دین را طوری که میخواهد ارائه میدهد.
اعتبارتان را از دست ندادید جز به خاطر اختلافتان در حق و سنت پیامبر که موجب گم شدن سیره و راه درست شد.
🔸در هرکشوری چهار وضعیت ممکن است بوجود بیاید:
۱- جامعه قوی و دولت قوی، که هر کدام کار خود را میکند مثل دولتهای اروپایی.
۲- جامعه ضعیف و دولت ضعیف، نه جامعه میتواند دولت را تغییر دهد و نه دولت جامعه را، مثل یمن.
۳- جامعه قوی و دولت ضعیف، که جامعه، دولت را سرنگون میکند.
۴- دولت قوی و جامعه ضعیف که دولت، همهء فضای فرهنگی، دینی آزادی و حرکتهای اجتماعی را تصرف میکند، دولت هم قانونگذار است و هم مفسر و جامعه را لاغر میکند و به اصطلاح خون جامعه را میمکد.
🔸 در این شرایط مردم چارهای جز چاپلوسی دولت ندارند تا باقی بمانند.
نخبگان جامعه در چنین شرایطی رو به سوءاستفاده میروند.
نخبگان و علمای دین شرایط دین را تحریف میکنند تا با سلیقه حکومت تطبیق پیدا کند.
🔸حضرت میفرماید:
جامعه توانش را از دست داد و تبدیل به مستضعفانی شد که در برابر اربابان مطیعند و بخاطر نان شب، کمر خم کردند.
🔸مستضعف یعنی کسی که توسط قدرت و حکومت ضعیف شده و جامعه را لاغر و ضعیف کردند تا در حکمرانی هر تقلبی که بخواهند بکنند و حقایق را وارونه کنند و هر خط و سیاستی که میخواهند میگذارند. هرکس شرورتر و زورگوتر استوارتر. به هر شهری بروی، منبرهایی وجود دارد که با صدای بلند استبداد را توجیه میکنند.
دین در واقع وسیله حکومت شده و بیاعتمادی مردم به نخبگان دینی به دین سرایت میکند و اعتقاد مردم به خدا از دست میرود.
🔸در متن مدینه هم که بعنوان وصیتنامه امام است شرایط مدینه هم تشریح شده است.
چون راه خروج بر امام بسته شده است، ایشان ناگهانی و بصورت پوششی از مدینه و مکه خارج میشود و میفرمایید من بیدلیل یا از سر خوشی خروج نکردم بلکه میخواهم به سیره جدم باز گردم.
🔸[حضرت] میفرماید من در این مسیر نظرم را خواهم گفت هرکس خواست بپذیرد هرکس خواست رد کند و من صبر می کنم تا تقدیر الهی رخ دهد.
🔸در ابتدای حکومت امیرمومنان هم شعار اصلی بازگشت به سیره پیامبر است اما انقدر سیره تغییر کرده که کسی نمیداند سیره پیامبر چیست.
🔸این به اصطلاح تغییرِ دی، ان، ای جامعه است، این یک حرکت چریکی نیست بلکه یک حرکت گفتمانی و روشنگرانه است.
🔸در کوفه نیز شاهد متنی هستیم.
کوفیان به دلیل ترس از شام به امام حسین تمایل داشتند اما جرات میدانداری را نداشتند به همین دلیل فرزدق به امام می گوید: قلوب کوفیان با توست اما شمشیرهایشان با امویان است.
🔸این تناقض کامل درون مردم، نتیجه عملکرد انحرافی حکومت است و سیدالشهدا میفرماید:
درست است و مردم بنده اموالشان هستند و اگر تناقضی بین دنیا و دین باشد، بسوی دین نمیآیند.
@Feirahi
@andisheqalam
---------------------------
https://telegram.me/tamadone_novine_islami
🏴 عاشورای حسینی بر همگان حسینی تسلیت باد
🖤🥀
@tamadone_novine_islami
🔺روضه عصر عاشورا:
با این همه لشکر چه کنی ای گل زهرا
این دشت به جز نیزه و شمشیر بلا نیست
(محمود ژولیده)
🖤🥀
#روضه_مصور
#روضه_عصر_عاشورا
#شهادت_اباعبدالله_الحسین
@tamadone_novine_islami
سمینار بینالمللی "فلسفه و ادراکات اعتباری در خوانش علامه طباطبایی"
با حضور و سخنرانی اندیشمندان داخلی و خارجی.
@tamadone_novine_islami
💢پاسخ به ۱۵ مسئله در به چالش کشیدن «کارآمدی» نظام مدیریت اسلامی
(#بخش_اول)
🎙حجت الاسلام دکتر رضا غلامی
#چالش_کارآمدی
#تمدن_نوین_اسلامی
#نظام_مدیریت_اسلامی
✳️حجت الاسلام دکتر رضا غلامی؛ ریاست مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا، در گفتاری ضمن بیان دستاوردهای انقلاب اسلامی به بررسی موانع پیش روی شکلگیری #تمدن_نوین_اسلامی و واقعیت #ناکارآمدی در مسیر حرکت #انقلاب_اسلامی پرداخته است.
ایشان در این مجال با پردهبرداری از پانزده مسأله و مصیبت جوامع اسلامی، روشن میکند که با وجود چنین ناسازگاری جدی و عمیق در جامعه اسلامی، همواره موتورهای بزرگی برای ایجاد مشکل و گرفتاری در جامعه اسلامی روشن است که با رفع یک مشکل و گرفتاری، یک مشکل و گرفتاری تازه خلق میشود.
متن این گفتار بعلت طولانی بودن طی چند بخش تقدیم مخاطبان فرهیختهی کانالِ «بهسوی تمدن نوین اسلامی» میگردد.
🔰 #بخش_اول_گفتار
📌بحثی را که برای این نشست در موضوع موانع پیش روی شکلگیری تمدن نوین اسلامی و واقعیت ناکارآمدی در مسیر حرکت انقلاب اسلامی در نظر گرفتهام، آغاز میکنم.
🔸انقلاب اسلامی و کارنامه قابل دفاع
همانطور که میدانید، در سالهای گذشته بحث از تمدن نوین اسلامی رونق خوبی پیدا کرده است. تمدن نوین اسلامی در تعریفی ساده، عبارت است از یک نظم مدنی ممتاز و امروزی مبتنی بر تعالیم اسلامی که میتواند ضمن فراهمسازی زمینه پیشرفتهای عظیم مادی- معنوی، شرایط تازهای را برای حیات جمعی انسان مسلمان فراهم کند. به طور طبیعی، با طرح موضوع تمدن نوین اسلامی، اولین پرسشی که به ذهن بعضی متبادر میشود، امکان شکلگیری تمدن نوین اسلامی است که من در این زمینه مقالهای را تألیف کردهام که در انتهای کتاب درسگفتارهای فلسفه تمدن نوین اسلامی منتشر شده است. سئوال این است که امروز چه میزان ظرفیتهای واقعی برای ورود در مسیر تمدن نوین اسلامی وجود دارد؟
باید توجه داشت که این سئوال در شرایطی مطرح میشود که غربزدهها سعی دارند با ارائه ویترینی از مسائل و مشکلات جامعه اسلامی و به چالش کشیدن «کارآمدی» نظام مدیریت اسلامی، عملاً بحث تمدن نوین اسلامی را در حد یک بحث انتزاعی و حتی خیال پردازانه تقلیل دهند. این در حالی است که بر خلاف این تصورات، محصول جامعه اسلامی در این چهل سالی که از ظهور گفتمان انقلاب اسلامی سپری شده، محصول موفق و قابل دفاعی بوده است.
🔻برخی توفیقات انقلاب اسلامی
1️⃣ پایان دادن به قبضه انحصاری جهان توسط فکر و فرهنگ غربی
بنده در اینجا قصد ندارم فهرست کاملی از توفیقات جریان انقلاب اسلامی در این چهار دهه را ارائه کنم لکن از باب نمونه و در چهلمین سال انقلاب، به چند فقره از توفیقات عظیم انقلاب اسلامی اشاره میکنم و سپس وارد نقطه کانونی بحث خودم میشوم. اول از همه، جریان انقلاب اسلامی نشان داد جهان به طور کامل در قبضه فکر و فرهنگ غربی نیست و خارج از اتمسفر سکولار غرب، اتمسفر دیگری به نام اسلام ناب وجود عینی دارد که البته این اسلام، چه با اسلام متحجران قشریگرا و چه با اسلام لیبرال یا همان اسلام آمریکایی متفاوت است. البته نمیتوانم از ذکر این واقعیت در پرانتز صرف نظر کنم که امروز اسلام متحجر و قشریگرا با اسلام لیبرال که در نگاه تئوریک متضاد مینماید، در عمل به هم رسیدهاند و مشغول همافزایی هستند. در اینجا، مهم این است که بدانیم، اندیشه و فرهنگ اسلام ناب، آن هم با رویکرد اجتماعی، در چهل سال گذشته رشد مستمر و قابل توجهی داشته است؛ چه در ایران که مهد انقلاب اسلامی است و چه در سایر نقاط جهان، جریان معقول و خالص دینی بسط و عمق پیدا کرده است و مطالعات میدانی نیز این رشد را کاملاً تأیید میکند.
#ادامه_دارد...
@tamadone_novine_islami
@Allah4all_زندگینامه_پیامبر_اسلام.pdf
2.36M
✳️ محمّد، زندگینامه پیامبر اسلام (ص)
#معرفی_کتاب
#پیامبر_اسلام
#کارل_آرمسترانگ
🔸کارن آرمسترانگ
🔹مترجم: کیانوش حشمتی
🔸عنوان انگلیسی کتاب؛
Muhammad: a biography of the prophet
🔹کارن آرمسترانگ در رابطه با انفعال مسلمانان نسبت به هجمه رسانهای غرب میگوید: «در حیرتم که چرا مسلمانان تصویر واقعی پیامبر_اسلام را به دنیای غرب نشان نمیدهند؟!»
🔸کارن #آرمسترانگ(متولد ۱۹۴۴) نویسنده و پژوهشگر انگلیسی است که تاکنون دوازده کتاب درباره دینشناسی تطبیقی تألیف کردهاست.
🔺کتاب «کارن آرمسترانگ» درباره حضرت محمد (ص)، یکی از پرفروشترین کتابهای سال آمریکا بوده است.
@studiesofshia
@tamadone_novine_islami
گفتارهایی در تاریخ تمدن
این کتاب گفتارهایی برگرفته از مجموعه جلسات والعصر در دانشگاه امام صادق علیه السلام است که نگاهی کلی به تاریخ و تاریخ تمدن و سیر آن دارد. کتاب از دو فصل تشکیل شده است.
فصل اول با عنوان «تمهیدی بر غرب شناسی در ساحت انقلاب اسلامی؛ سیر فرهنگ و تمدن غرب»؛ ابتدا در مورد موانع و آسیب های شناخت ما از غرب به بحث می پردازد و سه عامل بحران هویت ملی، استبداد، روشفکران و روشنفکری را آسیب ها و موانع موجود در راه شناخت از غرب معرفی می کند.
کتاب در ادامه مفهوم های شرق و غرب، ظهور مسیحیت، فساد کلیسا، جنگ های صلیبی، ثمرات جنگ های صلیبی، اومانیسم ایتالیائی و رنسانس اروپایی، انقلاب صنعتی و مرکانتیلیسم، و تحولات قرون 18 و 19 بحث می شود.
در فصل دوم با عنوان « هبوط مغربی»؛ نگاهی گذرا بر سیر تاریخ و اندیشه مغرب زمین است. بر همین اساس در این فصل ابتدا در مورد نگاه غرب به تاریخ، نگاه اسلامی به تاریخ، تاریخ یونان، رواقیون، اپیکوریان، روم، مسیح، نظام فئودالی و واسالی، بورژوازی، رنسانس، ظهور داوینچی، سیاست ماکیاولّی بحث شده است.
سپس در مورد شخصیت و اندیشه های افرادی همچون تامس هابز، جان لاک، نیوتن، مونتسکیو، هیوم، روسو، ولتر، ادوارد گیبن و کانت بحث شده است. در ادامه نیز در مورد آمریکا، انقلاب صنعتی، صنعت و رومانتیسیسم، کاپیتالیسم خارجی(استثمار)، ناسیونالیسم، اندیشه در قرن بیستم، انقلاب اسلامی و وضعیت کنونی عالم بحث و بررسی شده است.
کتاب ماحصل مجموعه جلسات والعصر در دانشگاه امام صادق علیه السلام و ویراستاری عطآء الله بیگدلی است و انتشارات دانشگاه آن را منتشر کرده است.