eitaa logo
به‌سوی تمدن نوین اسلامی
223 دنبال‌کننده
370 عکس
66 ویدیو
24 فایل
مدیر کانال: جواد بهروزفخر @javad_behruzfakhr
مشاهده در ایتا
دانلود
جدا از محتوای فایل صوتی افشاشده و اظهارات آقای ظریف، باید وزارت خارجه پاسخگوی این پرسش باشد که چطور این فایل صوتی محرمانه سر از بی‌بی‌سی فارسی درآورده است؟ ۳ @tamadone_novine_islami
🤲 دعای روز سیزدهم ماه رمضان ❇️ خدایا مرا در این ماه از آلودگی‌ها و ناپاکی‌ها پاک کن و بر شدنی‌هاى مورد تقدیرت شکیبایم گردان و به پرهیزگارى و هم‌نشینى با نیکان توفیقم ده، به یاری‌ات اى نور چشم درماندگان. @tamadone_novine_islami
💢 فلسفه بخش عظیمی از عناصر تشکیل ‌دهندۀ تمدن است ✍علی عابدی شاهرودی 🔸فلسفه به مفهوم عام که نوعی استدلال سامان یافته باشد، بخش عظیم از عناصر تشکیل دهندۀ تمدن است، آغاز این‌گونه فلسفه همان آغاز تمدن بشری است، تمدن پدیده‌ای است انسانی و اجتماعی و مظهری است از تجلی حیات معقول... آنچه به سخن کنونی بستگی دارد این است که فلسفه به معنی عام عنصر مهم و اساسی تمدن است، و چنان‌که برای تمدن نمی‌توان یک ملت و یا قوم را منشأ دانست، برای فلسفه هم ‌چنین منشأ خاصی وجود ندارد. فقط یک چیز را می‌توان به حدس و احتمال گفت، و آن راجع به مقدار سهم ملت‌ها و اقوام در پیدایش تمدن‌هاست. 🔹کتاب مفاتیح‌الغیب ملاصدرا، ترجمه محمد خواجوی، مقدمه از علی عابدی شاهرودی، صفحه بیست‌وچهار مقدمه. @tamadone_novine_islami
4_5780709260937660915.pdf
336.6K
‍ 🔺مقاله منتخب/ حیات عقلانی تمدن اسلامی و نقش قرآن در شکوفایی آن ✍ قدرت‌الله قربانی 🔻 نقش حکیمان مسلمان در شکوفایی تمدن اسلامی انکارناپذیر است و نیز نقش قرآن در شکل‌گیری و فلسفی مسلمانان از مهم‌ترین پرسش‌ها و مسائل پیش روست. به نظر می‌رسد که جامعیّت قرآن در ارائه آموزه‌های جهان‌شمول برای بسترسازی تحقق سعادت حقیقی بشر باعث گردیده تا در این کتاب الهی، در زمینه‌های حکمی و عقلانی چون خداشناسی، جهان‌شناسی، انسان‌شناسی، اخلاق، سیاست و اجتماع برخی آموزه‌های لازم و جهت‌دهنده متفکران مسلمان، اعمّ از متکلمان و فلاسفه بیان شده باشد. از این رو، ملاحظه نظام عقلانی اوّلین فیلسوفان مسلمان چون فارابی و ابن‌سینا موارد گوناگونی از تأثیرپذیری نظام فلسفی آنان را از قرآن نشان می‌دهد که محوریّت هستی‌شناسی توحیدی و تبیین خاصّ از وحیانی از مهم‌ترین آنهاست. در این تحقیق، تلاش می‌شود با توجّه به اوصاف کلّی قرآن و با ذکر برخی آموزه‌های حَکمی، عقلانی و فلسفی آن، نحوه تأثیرپذیری فیلسوفان اسلامی چون فارابی و ابن‌سینا از آن در ابعاد گوناگون فلسفه خود بیان شود تا نشان داده شود که فلسفه اسلامی، علی‌رغم منابع غیراسلامی، تنها در پرتو تعالیم عقلانی و فلسفی قرآن بود که ویژگی «اسلامی» را به خود گرفت. @tamadone_novine_islami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌قرآن‌شناسی شهید سیدمحمدباقر صدر 📽 سرمقالهٔ سوره در شب چهاردهم رمضان | یکشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ ⏰«سوره، فصل قرآن کریم» | هر شب، ساعت ۲۲ | شبکه چهار سیما @sooreh_tv @tamadone_novine_islami
🤲 دعای روز چهاردهم ماه رمضان ❇️ خدایا مرا در این ماه بر لغزش‌ها سرزنش مکن و از خطاها و افتادن در گناهان دور بدار و هدف بلاها و آفات قرار مده، به عزّتت اى عزّت مسلمانان. @tamadone_novine_islami
رمضان چهاردهم: آفات زبان ـ پُر حرفی مَّايَلْفِظُ مِن قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ/سوره ق آیه ۱۸ مجنون مغربی رساله‌ای آلوده از زاویه بازار وراقان و صحافان نیشابور جسته و چون کفر ابلیس فراز میکرد و فریاد که: ای جماعت ما هرچه می‌کشیم از رتوریقای ارسطوست! حکیمی دید و گفت آنچه ارسطو گفت آیین بلاغت بود، میزان فصاحت و پایه حجت. آنچه تو می‌نالی و اسباب نزاع ملل و نحل است پرحرفی و لفاظی است که بر افواه عوام و زعمای کلام می‌رود. مجنون گفت: حق با تست اما جماعت وراج خود را تالی ارسطو می‌دانند. خوب بنگر، باخبران خاموشند و بی‌خبران پُرگوی. آنچه امروز بر ما می‌رود از خطای انبوه پرگویانی ست که دو فایده ندارند: گوش سپاری و پرسش افکنی. حکیم گفت: آن را که خبر شد خبری باز نیامد. بی‌خبران وراج خطای فراوان می‌کنند و خطای بسیار از توهم دانایی و باخبریست و اسباب معاصی و مکاره دیگر. جز بوقت و ضرورت سخن نباید گفت که شعله کلام خرمنی بسوزاند. مجنون گفت: خدایت یار، چه بسیار مقدمه روا یا نکوهیده که نتایج ممنوعه دارد. مصائب بزرگ از لغزش‌های خرد می‌اغازد. فضائل القوم فی شوارق الصوم / اخلاق عامه در روشنای روزه @dinonline @tamadone_novine_islami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پست معنا‌دار اینستاگرام سایت رهبر معظم انقلاب؛ جگرم بی‌قرار و درمانده است در رگم شور خون است... @tamadone_novine_islami
28.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 قرآن‌شناسی علی صفایی حائری 📽 سرمقالهٔ سوره در شب پانزدهم رمضان | سه‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ ⏰«سوره، فصل قرآن کریم» | هر شب، ساعت ۲۲ | شبکه چهار سیما @sooreh_tv @tamadone_novine_islami
در نیمۀ ماه، ماهِ تمام آمده است عطرِ نفسِ گل به مشام آمده است در خانۀ زهرا و امیر مومنان اوّل پسر و دوّم امام آمده است 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 @tamadone_novine_islami
🤲 دعای روز پانزدهم ماه رمضان ❇️ خدایا در در این ماه طاعت فروتنان را نصیبم کن و سینه‌ام را براى انابه همانند بازگشت خاضعان باز کن به امان دادنت اى امان ده هراسندگان. @tamadone_novine_islami
💢تکیه بر «میدان» برای هموار کردن مسیر دیپلماسی، شیوه‌ای است که حتی آمریکایی‌ها نیز در روند مذاکرات هسته‌ای از آن غافل نبودند. @neday_azadi @tamadone_novine_islami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 سرودخوانی دختران موسسات امام صدر برای میلاد امام حسن اجرای گروه کر دختران موسسات امام موسی صدر در لبنان به مناسبت میلاد امام حسن مجتبی(ع) را در این ویدئو می‌بینید. 📌حُسنِ حَسن تو برگزیده‌ آن آفریدگاری و مقیم قله‌های بلندپایگان ای سرور جوانان بهشت‌های برین ای حَسن، که باغ‌های حُسن از تو شکفت ای عالی‌ترین مظهر احسان ای بار یافته به سرچشمه‌های ایمان ای خدمتکار خدای مهربان ای آبرودار نزد خدای سبحان تو محبوب و مطلوب منی ای امام من، حسن، دوستت دارم تو امنیت و صلح من هستی تا نزد توام در آرامشم به بقیع پرنور سفر می‌کنم نسیم پاک آن‌جا را تنفس می‌کنم عشق تو درد و درمان من است خاک کوی تو مایه‌ی شفای من است @imammoussasadr @tamadone_novine_islami
26.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 قرآن‌شناسی شهید مرتضی مطهری 📽 سرمقالهٔ سوره در شب شانزدهم رمضان | چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ ⏰«سوره، فصل قرآن کریم» | هر شب، ساعت ۲۲ | شبکه چهار سیما @tamadone_novine_islami
🤲 دعای روز شانزدهم ماه رمضان ❇️ خدایا مرا در این ماه به همراهى و همسویى با نیکان توفیق ده و از همنشینى با بدان دور بدار و به حق رحمتت به خانه آرامش جایم ده و به پرستیدگى‌ات اى پرستیده جهانیان. @tamadone_novine_islami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺در رویدادی بی‌سابقه و‌ در جریان برگزاری لیگ برتر انگلیس (بازی دو‌ تیم "لستر سیتی" و‌ "کریستال پالاس") در دقیقه ۳۴ از نیمه اول تَوقفی به بازی داده‌شد تا "وسلی فوفانا" مدافع مسلمانِ فرانسوی که روزه‌دار بود، افطار کند. "فوفانا" بعد از بازی در توییتی بابت اینکه به او‌ فرصت افطار داده شد تشکر کرد. @sahandiranmehr @tamadone_novine_islami
29.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 دامنه شمول قرآن 📽 سرمقالهٔ سوره در شب هفدهم رمضان | پنج‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ ⏰«سوره، فصل قرآن کریم» | هر شب، ساعت ۲۲ | شبکه چهار سیما @sooreh_tv @tamadone_novine_islami
🤲 دعای روز هفدهم ماه رمضان ❇️ خدایا مرا در این ماه به سوى کارهاى شایسته هدایت فرما و حاجت‌ها و آرزوهایم را برآور، اى آن که نیاز به روشنگرى و پرسش ندارد، اى آگاه به آنچه در سینه جهانیان است بر محمّد و خاندان پاکش درود فرست. @tamadone_novine_islami
رمضان هفدهم: ریـــــاکاری أَرَأَيْتَ الَّذي يُكَذِّبُ بِالدِّينِ... الَّذِينَ هُمْ يُرَاءُونَ / سوره ماعون زاهدی گریخته از شهر و رمیده از خلق در زاویه هرات نان جو می‌خورد و مناجات خواجه می‌خواند. فیض مشرقی را شوق دیدار او دست داد و سبب عزلت پرسید. گفت: چیزی از باطن خلایق نمانده است، مردمان آلوده ظاهرند، هوای شهر خفقان آرد و من به ملکوت باطن گریخته‌ام. فیض گفت: ظاهر، صورت باطن است و رکاکت ظاهر از رذالت باطن. مردمان سودا می‌کنند متاعی را که مشتری دارد. روزگار شرک آلودی ست. زاهد گفت: حیّاک‌الله، مشتری اطوار این مردم خدا نیست. تا بازار منزلت و وجاهت ایشان گرم است خدا را چه حاجت است! فیض گفت: تا چشم و دلِ سودایی سیر شود، اخلاص ارزان می‌فروشند و شرکِ ریا گران می‌خرند! امان از داوری خلایق! مردمان شوق کمال ظاهر دارند و برای پسندِ خاطر، خطر می‌کنند: خطر دلالی رضایت، شهوت رؤیت و خدعه عزت! زاهد گفت: هر طایفه را که کمالِ تربیت نبود اما جلالِ شوکت و فساد دولت بود، خودنمایی تباه می‌کند. فضائل القوم فی شوارق الصوم / اخلاق عامه در روشنای روزه @dinonline @tamadone_novine_islami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢در جستجوی قرآن و مصحف امام علی 👥گفتگوی زنده با سیف‌الدین کارا از ترکیه به میزبانی حمیدرضا تمدن 🔸در این برنامه برای اولین بار بصورت شفاف و واضح به موضوع مصحف امام علی پرداخته خواهد شد. 🔹دوستان خود را مطلع کنید امشب ساعت ۲۳:۵۹، یک دقیقه مانده به فردا 📌این گفتگو را میتوانید بصورت همزمان از صفحه اینستاگرام، کانال آپارات و یوتیوب فطرس مدیا پیگیر باشید. @fotrosmediatv @tamadone_novine_islami
29.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢قرآن و مسئله‌ی اکثریت 🔸قرآن کریم در موارد و موضوعات بسیاری در باب اکثریت سخن گفته است؛ از جمله ناسپاسی بیشتر مردم درباره بخشش و فضل خداوند، که در بیش از ده آیه در سوره‌های مختلف قرآن بازتاب یافته است، همچنین تحریف احکام شرعی و اخلاقی از سوی اکثر مردم، ابتلای بیشتر مردم به حدس و گمان، بی‌ایمانی بیشتر مردم به حقانیت روز جزا و جهل درباره آن، و موارد دیگری از جمله بی‌اعتقادی اکثر مردم به قدرت خداوند و یگانگی او. نکوهش باورها و رفتارهای اکثریت، در نزدیک به ۹۰ آیه از سوره‌های مختلف قرآن ذکر شده است. محمدباقر معرفت، از مفسران معاصر شیعه، با اشاره به آیاتی از قرآن کریم که حاکی از نکوهش اکثریت‌اند تفسیر این آیات را به نکوهش مطلق و بی‌قیدوشرط اکثریت، ناروا و نادرست شمرده است. 📌برنامه سوره، جمعه‌شب، ۱۰ اردیبهشت میزبان دکتر محمود حکمت‌نیا بود. قرآن و مساله اکثریت موضوع گفتگوی این برنامه از سوره بود. ⏰«سوره، فصل قرآن کریم» | شب‌های ماه رمضان ساعت ۲۲ | شبکه چهار سیما @tamadone_novine_islami
🤲 دعای روز هجدهم ماه رمضان ❇️ خدایا مرا در این ماه به برکت‌هاى سحرهایش آگاه کن و دلم را با روشنایى انوارش روشنى بخش و تمام اعضایم را به پیروى آثارش بگمار، به نورت اى نوربخش دل‌هاى عارفان. @tamadone_novine_islami
🔺کلامی از پرفسور در مقایسه فلاسفه اسلامی با فلاسفه غرب (به نقل از سید حسین نصر) @Islamicphilosophy_ir @tamadone_novine_islami
💢 از بایدها و نبایدهای غیبت ✍ صبغت‌ الله عاکف اگر از عیب و نادرستی کار عده‌ای، بدونِ ذکر نام آنان، آشکارا در فیسبوک صحبت می‌شود؛ تا فتنه و فساد آنان دامن‌گیر دیگران نگردد، اشکِ تمساح می‌ریزند که غیبت ما را کرده‌اند. حالا دو نکته خدمت این دوستان: ۱. یادآوری داستان یک فرد، برای عبرت و پندگیری آدم‌های پندپذیر، بدون ذکر نامِ آن فرد، نزد اهل دانش و معرفت غیبت شمرده نمی‌شود. از پیامبر صلی الله علیه و سلم در حدیث متفق‌علیه ثابت است که می‌فرمودند: «ما بال أقوام قالوا کذا وکذا» (طایفه‌هایی از مردم را چه شده است که چنین و چنان می‌گویند). یعنی پیامبر صلی الله علیه و سلم بسیار اتفاق افتاده که داستان رفتار و گفتار نادرست دسته‌هایی از مردم را یادآور می‌شدند، اما نام نمی‌گرفتند. برخی از اهل علم گفته‌اند که اگر این یادآوریِ عیب و داستان فرد، با ابهام و اشارتی باشد که با آن، شنوندگان بشناسند و بدانند که چه کسی مراد است، غیبت به حساب می‌آید؛ اما این سخن نیز چندان دقیق نیست، زیرا در موارد بسیاری وقتی پیامبر صلی الله علیه و سلم می‌گفتند: «ما بال أقوام...» (طایفه‌هایی از مردم را چه شده است...)، سپس عیب آنان را ذکر می‌کردند، مراد پیامبر صلی الله علیه و سلم فهمیده می‌شد و شنوندگان می‌دانستند چه کسی مراد است. بنابراین، اگر نام فرد و یا طایفه‌ای ذکر نشد و تنها عیبش ذکر گردید، غیبت نمی‌باشد. به‌ویژه وقتی هدف اندرز و عبرتی باشد برای شنوندگان. ۲. اگر هم این غیبتی به حساب آید و نام فرد غیبت‌شده نیز ذکر گردد؛ اهل علم در شش حالت غیبت را جایز می‌دانند، که از آن‌جمله برحذر داشتن مسلمانان از فتنه و فساد و شر فرد یا طایفه‌ای معین است، که مورد یادشده از این دست می‌باشد. بنابراین، غیبت افرادی که مرتکب فتنه و فسادی در دین و عقیده‌ و فهم دینی مردم عامه می‌شوند، جایز است و پسندیده؛ تا برای دیگران عبرت و اندرزی صورت‌ پذیرد. برای توضیح بیش‌تر، به شرح امام نووی بر صحیح مسلم مراجعه شود. والله اعلم. @Sebghatullah_Akef @tamadone_novine_islami
شب‌های قدر، بهانه عاشقیست... @tamadone_novine_islam