eitaa logo
به‌سوی تمدن نوین اسلامی
223 دنبال‌کننده
370 عکس
66 ویدیو
24 فایل
مدیر کانال: جواد بهروزفخر @javad_behruzfakhr
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺التماس غیرمستقیم ارتش اسرائیل برای توقف موشک باران 🔹ارتش اسرائیل در توئیتی نوشت 38 ساعت بالای 1050 راکت شلیک شده به مرکز و جنوب اسرائیل. این باید متوقف شود. @irgc_quds @tamadone_novine_islami
به نام خدا مهمانان ضیافت الهی.... همۀ لحظات شما در ماه مبارک رمضان، قبول حق... چنانچه تمایل داشته باشید که مبالغ زکات فطرۀ شما در راستای برنامه‌های «مرکز نیکوکاری نشان» هزینه شود، افتخار می‌کنیم که خدمتگزار نیت‌های شما باشیم. شماره کارت مرکز: 6037.9979.5021.8421 در صورتی که فطریه‌ی سادات و کفاره‌ی روزه پرداخت کردید به شماره‌ی 09039991399 در واتساپ اعلام نمایید. (اگر صلاح دانستید این دعوت را برای دوستان و گروه‌های دیگر هم ارسال کنید) @MARKAZE_NESHAN
🌙عید سعید فطر مبارک... 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 @tamadone_novine_islami
💢فقه، تسهیل‌گر زیست دیندارانه یا تخریب‌گر آن؟ به بهانه‌ی تکرار اختلاف فقها در رؤیت هلال ماه شوال و آسیب‌های فردی و اجتماعی آن ✍️ محسن‌حسام مظاهری تصویر پیوست، پیام طنزی است که یکی از دوستان برایم فرستاده. طنزی معنادار با کنایه به چالش همیشگی اختلاف فقها در رؤیت هلال. طنز همیشه یکی از بهترین منابع برای رصد افکار عمومی است. خصوصاً در موضوعات حساس مثل دین و سیاست که بیان انتقاد در عرصه‌ی ‌رسمی هزینه‌دار است، طنز نقش برجسته‌تری می‌یابد. شوخی‌های مردم با موضوع هلال ماه، که هرسال در روزهای آخر رمضان در جوک‌ها و پیامک‌ها و کلیپ‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی ردوبدل می‌شود یا در فضاهای غیررسمی مثل تاکسی و مهمانی‌ها بیان می‌شود، نشانه‌ای از چالش‌ها و دردسرهایی است که این موضوع برای مردم ایجاد می‌کند. عسر و حرجی که هرسال بر بدنه‌ی جامعه‌ی دینداران شریعت‌مدار تحمیل می‌شود و شیرینی یک ماه روزه‌داری و عید حسن‌ختام آن را در کام‌شان تلخ می‌کند. آن‌هم از جانب کسانی که یکی از وظایف‌شان تمهید شرایط و کمک به امکان حیات دین‌دارانه است؛ از جانب فقها و مراجع تقلید. عجیب است که فقها و مراجع هنوز و با وجود رسانه‌های مختلف که بررسی وضعیت جامعه و افکار عمومی را تسهیل کرده است، باز هم از پیامدهای این قبیل رفتارهای خود غافل‌اند. کاش به‌موازات گروه‌های متعددی که از دفتر هر مرجع هر سال برای استهلال به بیابان‌ها و کوه و کمر ارسال می‌شوند، چند گروهی هم به میان مردم کوچه و بازار ارسال می‌شد و پیامدها و آسیب‌هایی که مدل فعلی تعیین عید برای آن دسته از جامعه که هنوز دیندارند و آن دسته از دیندارانی که هنوز به دین رساله‌ای و نظام تقلید پایبندند (یعنی جامعه‌ی هدف اصلی و مخاطبان فقها) ایجاد می‌کند را بررسی می‌کردند و به سمع و نظر فقیه و مرجع متبوع‌شان می‌رساندند. مثلاً‌ از خانواده‌هایی می‌گفتند که برای برخی اعضایشان یک روز عید است و برای دیگر اعضا نیست، برخی باید بخورند و بنوشند و برخی باز روزه بدارند. یا از افرادی می‌گفتند که ناگزیرند برای احتیاط یا فرار از معضل روزه‌داری سفری تحمیلی و کوتاه بروند و بعد هم روزه‌ی آن روز را قضا کنند. و این‌ها تازه آسیب‌های فردی است. آسیب‌های جمعی و اجتماعی گسترده‌تر و فراگیرتر از جامعه‌ی دینداران است: سردرگمی در جامعه، ‌در رسانه‌های عمومی، در تعاملات اجتماعی و... . و به‌موازات این‌ها، آسیب‌های این مسئله بر فرهنگ دینی مخرب‌تر است. وقتی تقویم مذهبی و مناسکی مخدوش می‌شود، درواقع خود منسک است که بی‌اعتبار شده است. عیدی که با حرف و حدیث همراه است، دیگر عید نیست. روزه‌ای که شبهه‌ناک است، دیگر مهمانی خدا نیست. شب قدری که هی جابه‌جا می‌شود، دیگر زمان استجابت دعا نیست. شاید اگر در بیوت مراجع تقلید و در بین حواریون و اصحاب خلوت و گعده‌ی آقایان، یکی دو نفر از جماعت کارشناسان رسانه و جامعه‌شناسان و روان‌شناسان اجتماعی و... هم حضور داشتند، شاهد رویه‌ی دیگری بودیم. شاید این افراد می‌توانستند فقیه محترم را مجاب کنند که با توجیهاتی چون اختلاف مبنای فقهی و تفاوت رؤیت با چشم مسلح و غیرمسلح نمی‌توان جامعه را اقناع کرد. و وقتی یک موضوع چنین باعث آزار و اذیت عمومی است باید تدبیری برایش اندیشید. شاید می‌توانستند این اصل را جا بیندازند که فقه باید در خدمت جامعه‌ی دینداران باشد، نه برعکس. فقه باید تسهیل‌گر و تمهید‌کننده‌ی زیست دینی باشد،‌ نه سنگ‌انداز و مشکل‌ساز. و البته در چنین فقهی، هر فتوا، باید چند پیوست‌ اجتماعی، حقوقی، رسانه‌ای و... نیز داشته باشد. شاید می‌توانستند فقها را مجاب کنند که «تکثر» با «تشتت» متفاوت است؛ اولی به نفع جامعه و دینداران است و دومی به زیان آن‌ها. ۱۴۰۰/۲/۲۳ @tamadone_novine_islami
اثر حسن روح‌الامین برای شهدای مدرسه کابل @TasnimNews @tamadone_novine_islami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 از چه راهی بفهمیم که روزه‌های ما در درگاه الهی مورد قبول واقع شده است؟ 🌹عید سعید فطر مبارک باد! @motahari_ir @tamadone_novine_islami
🔺کتاب «حیات معرفتی مسلمان مسئول» به قلم پژوهشگر ارجمند حجت الاسلام حمید آقانوری در ۱۴۴ صفحه، به همت موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی آماده چاپ گشته و توسط انتشارات پژوهشکده باقرالعلوم به زیور طبع آراسته خواهد شد. 🔰نویسنده محتوای کتاب را چنین توضیح می‌دهد: «‌حیات معرفتی یعنی لایه‌ای از زندگی ما که در آن فهمیدن و دانستن نقطه کانونی و مساله‌ی محوری است. اینکه چه چیزی را بدانیم و چه چیزی را ندانیم و اصلاً دانستن چیست؟ حیات معرفتی جزء آن دسته از مسائل زندگی ماست که از جهتی بسیار آسان و از جهتی بسیار پیچیده است. به همین جهت اولین قدم رسیدگی به آن، روشن کردن مساله است. دغدغه ما در حیات معرفتی چیست؟ معمولاً اینگونه تصویر می‌شود که وقتی صحبت از دانستن است پس مشکل چیزهایی است که نمی‌دانیم و باید بدانیم؟ مساله از همین تصویر ساده از سوال شروع می‌شود و به دنبال آن فهرستی طولانی از آنچه باید بدانیم ردیف می‌شود. اما اگر مساله پیچیده‌تر از این باشد چه؟» @kalam_Enghelabi @tamadone_novine_islami
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 بشنوید 🔴 : ♨️ خط پیشرفت انقلاب، یک خط مستقیم نیست! @Bazm_andishe @tamadone_novine_islami
💢 کژراهه غرب‌گرایی و غرب‌ستیزی؛ کج‌پنداری استغراب و استشراق ✍ حجت‌الاسلام دکتر محمود شفیعی ❇️ دیالکتیک، به مثابه شیوه‌ای خاص از اندیشیدن و دوگانه استشراق {شرق را با بینش و منفعت غربی دیدن=غربگرایی} و استغراب {غرب را با پیش فرضها و تعصبات شرقی دیدن=غرب ستیزی}، به مثابه دو گرایش متضاد روانشناختی فردی و اجتماعی، همه چیز را به سیاه و سفید تبدیل می‌کنند و بین افراد، گروه‌ها، عقاید و جوامع تقابل‌های شدید به وجود می‌آورند. غیریت‌سازی‌های شدید یکی از ریشه‌های خشونت‌های بی‌مهار عصر جدید بوده است. 📌 "استشراق" در قرون اخیر مفهوم کاذب "غرب محوری" را خلق کرد و در پی آن "غرب گرایی" ایدئولوژیک پدید آمد و از درون اینها، در واکنش جبرانی و دفاعی به غرب گرایی، "غرب ستیزی" متولد شد. اندیشمندانی چون مونتسکیو در تاریخ جدید اروپا در فرایند پاگذاری به تجدد، با تکیه بر اندیشه استشراقی غرب‌محور، هر ایده یا پدیده منفی را به شرق نسبت دادند و مرز‌گذاری کاذبی بین غرب و شرق به وجود آوردند. 📌 اندیشه ماتریالیسم دیالکتیکی مارکس به گونه دیگری اندیشه استشراق را بسط داد و در واقع پایه‌ای تئوریک برای گرایشی بی‌مایه و پایه، دست و پا کرد و در عمل به تکمیل آن پرداخت. بر پایه دیالکتیک، سرتاسر تاریخ و جامعه را تضادها پوشانده و اندیشه درست اندیشه‌ای است که بتواند تضادها را کشف کند و به تقابل ها دامن بزند. 📌چپ‌های پیدا شده در تاریخ معاصر ایران، هم در وارد کردن ماتریالیسم دیالکتیک به فضای فکری ایران معاصر و هم در ساختن استغراب؛ در معنای سیاه مطلق نشان دادن تاریخ و جامعه اروپا و ایجاد تقابل مطلق با غرب از منظر شرق، سنگ تمام گذاشتند و غرب‌ستیزی را به مثابه فضیلتی مطلق بر تاریخ و جامعه جدید ایران تحمیل کردند و امکان مواجهه انتقادی با تجدد را به حداقل رساندند. 📌تاریخ جدید ایران به نحوی در سیطره و نفوذ دو گانه «استشراق غرب محور» و «استغراب شرق محور» گرفتار شد. استشراق، غرب‌گرایی متعصبانه و ایدئولوژیک و استغراب غرب ستیزی متعصبانه و ایدئولوژیک را به سرنوشت محتوم تاریخ جدید ما تبدیل ساخت. 📌سکولاریسم دین ستیز در تاریخ معاصر ایران، در نهایت به طرد کلی و رادیکال خود سکولاریسم، منجر شد و در ج.ا اسلامی غرب‌ستیزی به فضیلت بی‌چون و چرا تبدیل گشت. امروزه در جمهوری اسلامی غرب‌ستیزی و شرق‌گرایی، به گفتمان اثرگذاری تبدیل شده‌است. به رسمیت شناختن این تقابل و غیریت‌سازی شدید با غرب، امکان تحول تدریجی، تکاملی و خود افزاینده را به حداقل رسانده و بر تخاصم‌های درونی و بیرونی افزوده است. 📌ج.ا اگر بخواهد به نظامی بالنده، پایا و پویا تبدیل شود، هم به لحاظ نظری و هم از جهت اخلاقی، باید از دوگانه کاهنده غرب‌گرایی و غرب‌ستیزی عبور کند و به موقعیتی جدید و متفاوت پا گذارد. تصلب بر غرب‌ستیزی خطر برگشت سکولاریسمِ دین‌ستیز و افتادن در دور باطل آن را گوشزد می‌کند. 📌 تجربه‌های تلخ تقابل‌گرایی افراطی و غیریت‌سازی شدید در تاریخ معاصر این مرز و بوم، به ایران و ایرانی باید بیاموزد که برای همیشه از این ایدئولوژیهای کاذب و ویرانگر فرار‌کند و در عوض، مناسب ظرفیت‌های تاریخی، دینی و اجتماعی موجود به شکل معقول به اصلاحات همه جانبه سیاسی در داخل و خارج رو آورد و نه تنها خود را از خطرات محتمل قریب الوقوع رها‌سازد که ماندگاری و بالندگی دائمی خود را نیز تضمین نماید. ۲۲ اردیبهشت۱۴۰۰ 🔹منبع: @Mahmood_shafiee http://t.me/tamadone_novine_islami
لزوم هوشیاری ورزشی‌ها در حمایت از فلسطین 🔹در حالی که این روزها موج حمایت از مردم فلسطین در ورزش دنیا همه‌گیر شده، ورزش ایران در این زمینه حرکت خاصی انجام نداده است. 🔸گاهی نیاز به حرکات سازمان یافته نیز وجود دارد اما سکوت ورزش ایران در ماجرای اخیر عجیب و غیرقابل باور بود. @TasnimNews @tamadone_novine_islami
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺سه حکایت در حکمت فردوسی در این گفتار، از زبان ، و درباره فردوسی و حکمت و اندیشه‌ی او می‌شنویم و این پرسش را پی می‌گیریم که جرم چه بود که اواخر عمرش از سوی سلطان محمود غزنوی مورد بی‌مهری قرارگرفت؟ . به‌مناسبتِ سالروز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی . @parvayenaghd @tamadone_novine_islami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺جوششِ احساسات نابِ انسانی؛ لحظه‌ی نجات معجزه‌آسای کودک شش‌ساله‌ی فلسطینی از زیر آوار بمباران پس از هفت ساعت کاوش... @tamadone_novine_islami
🔺بررسی یک پرونده قتل...
💢ماهیت واحد قتل و روایت قتل ✍احمد ابوالفتحی 📌پییر ریوییر جوانی روستایی است که مادر و خواهر و برادرش را کشته. ۱۸۵ سال پیش. در یکی از روستاهای فرانسه. 🔸۱۸۵ سال پیش نظام قضایی فرانسه در فرایندِ بررسیِ این جنایتِ محرز که قاتل با جزئیاتِ کامل و بسیار خونسردانه روندِ شکل‌گیری‌ و انجامش را مکتوب کرده، سه گروه پزشکی را به کمک فراخواند. 🔸اولین پزشک معتقد بود کمترین نشانه‌ی بیماریِ روانی در پییر مشاهده نمی‌شود. سپس پزشکی دیگر رای به دیوانگی و عدم مسئولیتِ پییر در برابرِ قتل‌ها داد اما در دادگاه اولیه پییر محکوم به مرگ شد. 🔸مدتی بعد رای پییر در فرجام‌خواهی شکسته شد. بر پایه‌‌ی ابرازنظر گروهی از پزشکان پاریسی که معتقدند پییر از چهارسالگی دچار "ضعف قوای دماغی" بوده و جنایت‌های او در اثر فشار هذیان و ماخولیا رخ داده. نتیجه‌ی این ابرازنظر یک درجه تخفیف در پرونده‌ی پییر است. او پنج سال بعد از ارتکابِ جنایت در زندان خودکشی می‌کند. 🔸این میزان از اطلاعات دقیق درباره‌ی قتلی مربوط به ۱۸۵ سال پیش را ما مدیونِ دقتِ قضایی در فرانسه‌ی آن زمان و همچنین اهمیتی که پزشکان برای پیوند علم و اجتماع قائل بودند هستیم. 🔸پرونده‌ی پییر در سالنامه‌ی بهداشت فرانسه منتشر شده بوده و صد و اندی سال بعد میشل فوکو اندیشه‌ورزی که خود را در چهارچوبِ افکارِ اندیشه‌ورزانِ پیش از خود محصور نکرده بوده و سراغ اسناد دست‌ِ اول می‌رفت، هنگامی که تاریخِ ورود روانپزشکی در دادرسی را واکاوی می‌کرد آن را کشف کرد. 🔸فوکو و همکارانش در کتاب بررسی یک پرونده‌ی قتل بعد از نقل دقیق تمام مستندات مربوط به پرونده‌ پنج تحلیل درخشان هم بر آن نوشته‌اند. از جمله فوکو در تحلیل خود که "قتل‌هایی که روایت می‌شود" نام گرفته بر متن پرجزئیاتِ پییر درباره‌ی علل جنایتش متمرکز شده است. فوکو می‌گوید: "قتل و روایتِ قتل ماهیتی واحد دارند... پییر ریوییر با یک حرکت دو فعل انجام داد؛ کشتن و نوشتن." 🔸امروز همزمان درگیر ماجراهای قتل بابک خرمدین و کتاب فوکو بودم. دقت حیرت‌انگیز سیستم قضایی و نظام روانپزشکیِ فرانسه‌ی دو قرن پیش را با وضعِ اطلاع‌رسانی قضایی و ابراز رای روانپزشکان در این پرونده مقایسه می‌کردم و جمله‌ی فوکو درباره‌ی ماهیت واحد قتل و روایت قتل با دیدن خونسردی والدین بابک برایم عینیت یافته بود. پییر هم در روایتش آن‌گونه خونسردی‌ای داشته است. 🔸به‌گمانم این روزها فرصت مناسبی برای بازخوانی کتاب فوکوست. به‌ویژه پنج تحلیل پایانی کتاب. @tamadone_novine_islami
✌️🇮🇷 سوم خرداد، سالروز آزادسازی خرمشهر گرامی‌باد 🌷🌴🌷🌴🌷🌴🌷🌴🌷🌴 @tamadone_novine_islami
💢تمدن‌پژوهی و لزوم اطلاع از نظریه‌های نظام سیاسی و دولت در اسلام 🔻 🔸تحولات فکری و سیاسی جهان اسلام نشان می‌دهد که باید، به دلایلی چند، در خصوص و در اسلام اندیشه کرد. به لحاظ عملی، مشکل بتوان زندگی را بدون دولت تصور نمود. دولت در جامعه اسلامی، همانند دیگر جوامع بشری، نه تنها بیانگر وجود مجموعه‌ای از نهادهاست، بلکه حاکی از وجود نگرشها و شیوه‌های خاصی از اعمال و رفتار است که منحصراً خوانده شده، در واقع جزئی از محسوب می‌شوند. 🔸می‌توان گفت که سیاست و دولت به گونه‌ای ظریف در قسمت عمده زندگی ما نفوذ و رخنه می‌کند. زندگی انسان‌ها در درون نظام سیاسی و دولت آغاز می‌شود و پایان می‌پذیرد. بدین‌سان، دولت در ، هر چند مفهومی پیچیده است، واقعیت روزمره‌ای است که نمی‌توان نادیده گرفت. لازم است قبل از آنکه درباره نسبت و رابطه خود با دولت بیندیشیم، از نظریه یا نظریه‌های دولت در نیز اطلاعاتی به دست آوریم. 🔹بخشی از مقدمه‌ی کتاب "نظام سیاسی و دولت در اسلام"، نوشته‌ی حجت‌الاسلام دکتر داود فیرحی 🔻کلید واژه‌ها: @tamadone_novine_islami
💢بازنده این رقابت کیست؟ در حاشیه تصمیم شگفت شورای نگهبان ✍️سیدحسین شهرستانی ۱۴۰۰ 📌 : بازنشر مطالب، لزوماً به منزلۀ تایید آن از سوی این کانال نیست. 🔸مهمترین اثر این تصمیم تخریب شخصیت آیت‌الله رئیسی است. کسی که در سالهای اخیر اعتماد و اقبال عمومی بسیاری جلب کرده و به چهره‌ای مردمی تبدیل شده بود، یک‌شبه به قدرت پس‌پرده‌ای بدل می‌شود که همه رقبا را در سازوکاری غیردموکراتیک از میدان به در کرده است. بعلاوه هزینه جناح سیاسی حاکم بر دولت و مسئولیت سنگین او در قبال «وضع موجود» یکباره از شانه‌ی او برداشته شده و بر شانۀ جریان انقلاب و آقای رئیسی نهاده می‌شود. چه هدیه‌ای بهتر از این می‌توان تقدیم دولت روحانی و دنباله‌های سیاسی آن کرد؟ 🔸تصویری که از قدرت و نفوذ خاندان لاریجانی در طی سالیان تثبیت شده بود، یکباره محو می‌گردد و این برادران سیاستمدار و متنفذ، یکباره در موضع مظلومیت و در طرف مردم دربرابر یک سیستم سرکوبگر قرار می‌گیرند. جز بدین شیوه، نمی‌شد خاندان لاریجانی را تطهیر و سفید کرد. 🔸نظام در طی سالیان به الگویی برای نمایندگی طیف‌های اجتماعی گوناگون رسیده بود. اینکه چهره‌های خودی و در چارچوب، نمایندگی نیروهای واگرای سیاسی را برعهده بگیرند، دست‌آورد بزرگ سه دهه رقابت سیاسی در ایران بود. این دست‌آورد این بار به اوج خود رسید: علی لاریجانی نمایندۀ جریان غرب‌گرا و اصلاحات در ایران شده بود. این یعنی کنترل و مهار هوشمند این جریان. در این شرایط حذف او و گزینه‌های دیگر چه معنایی دارد جز القاء حس حذف‌شدگی به بدنۀ مهمی از مردم و نخبگان و نیروهای اجتماعی و سیاسی. این را بگذاریم کنار حذف ظاهرا ناچار و البته ناگوار احمدی‌نژاد. نتیجه این کنش، تنها ریزش رای هواداران این چهره‌ها یا جریانات نیست، بلکه اولا تودۀ مردم که در روزهای آخر و در جریان مناظرات به گزینۀ نهایی خود می‌رسند را از دست می‌دهید و ثانیا حتی بخشی از بدنه‌ی مردمی که بالقوه حامی رئیسی است نیز دلسرد و بدگمان خواهد شد. 🔸این تصمیم قطعاً بیش از همه به سود علی لاریجانی، حسن روحانی، اسحاق جهانگیری و در طرف دیگر محمود احمدی‌نژاد و به ضرر کلیت نظام، شخص ابراهیم رئیسی و منهدم‌کنندۀ اعتبار باقی‌ماندۀ شورای نکهبان است. آنقدر این معادله عجیب [است] که انسان گمان می‌کند پوست‌خربزه‌ای است از طرف جناح لاریجانی-روحانی، زیر پای نظام: طبق تمام نظرسنجی‌ها، علی لاریجانی کمترین شانس را برای پیروزی در برابر رئیسی واجد بود. جهانگیری که هیچ! 🔸به نظر شما کدام گزینه برای او و جریان حاکم بر دولت بهتر مینماید؛ شکست از مردم در صحنۀ رقابت یا حذف‌شدن از صحنۀ رقابت توسط شورای نگهبان؟! در واقع در گزینۀ اخیر دوستان نه تنها هزینۀ شکست را متحمل نمی‌شوند، بلکه هم خود را پاکسازی کرده و مظلوم می‌نمایانند و هم پیروزی رقیب را از پیش، به یک شکست سیاسی تبدیل کرده و چهرۀ او را پیشاپیش تخریب نموده‌اند. 🔸در طرح سیاسی جمهوری اسلامی، این تنها ارادۀ مردمی است که در نهایت می‌تواند و باید عهده‌دار حمل بار انقلاب باشد. در بینش امام، هیچ مصلحتی نمی‌تواند با این اصل اساسی برابری کند. اینکه حفظ مصالح نظام ایجاب می‌کند که ارادۀ مردم ولو موقتاً به عقب رانده شود، تناقض‌گویی محض است چون مصلحتی بالاتر از حضور میدانی مردم و احساس این حضور از جانب ایشان وجود ندارد. ممکن است برخی هزینۀ این جهت‌گیری را درنیابند چراکه در کوتاه‌مدت مخالفت علنی اقشار گوناگون را کنترل‌پذیر بشمارند و پیش خود بگویند که نهایتاً چهار نفر اعتراض می‌کنند و جمعشان می‌کنیم. اما این به معنی رفع مشکل نیست. فاجعه تنها این نیست که مردمی به خیابان بریزند و شعار مخالف سردهند، فاجعه اتفاقاً آنجاست که مردم در خانه بمانند و صلاح مملکت خویش به خسروان واگذار کنند. این وضعیت - که البته برای برخی طراحان و صحنه‌گردانان، وضعیتی ایده‌آل است - اساساً چیزی جز پایان کار انقلاب نیست. 🔸اکنون شخص آیت الله رئیسی باید از حیثیت لکه‌دار شده خود دفاع کند. ایشان می‌تواند با نقش‌آفرینی فعال و هوشمند صحنۀ بازی را دوباره برپا کرده و بازیگری خوشنام و ستودنی از طرف همۀ طرف‌های میدان باشد. او باید نظام را مجاب کند که رقابتِ از رمق افتاده را دوباره احیاء نماید و باید اعلام کند که دوام حضورش در انتخابات مشروط است به واقعی‌تر شدن کارزار رقابت سیاسی. در غیر این صورت نتیجۀ انتخابات هرچه باشد، بازندۀ بزرگ بازی است. 🔹نقل از صفحۀ اینستاگرامِ سیدحسین شهرستانی ------------------------------------ کانال به‌سوی تمدن نوین اسلامی https://telegram.me/tamadone_novine_islami
🔺بیانیه علی لاریجانی در واکنش به عدم احراز صلاحیتش 📌تقدیر از مردم و دعوت به مشارکت در انتخابات از سوی «بنده خدا» علی لاریجانی 🔰 متن بیانیه: بسم الله الرحمن الرحیم ملّت عزیز و عظیم‌الشأن ایران در این دوره از انتخابات، بر حسب وظیفه اسلامی، ملّی و انقلابی و بر اساس تأکید رهبر معظّم انقلاب اسلامی مبنی بر حضور حداکثری در انتخابات و توصیه مراجع عظام تقلید و برخی صاحب‌نظران دانشگاهی و اقشار مختلف مردم، لازم دیدم برای خدمتگزاری به ملّت، به صحنه انتخابات وارد شوم. با حمایت شما عزیزان بخصوص نخبگان جامعه، برای رفع مشکلات پیش روی ملّت، عزمی راسخ داشتم؛ اما حال آنکه روند انتخابات اینگونه رقم زده شد، بنده وظیفه خویش را در پیشگاه الهی و ملّت عزیز انجام داده‌ام و راضی به رضای الهی هستم و از همه کسانیکه در این مدّت کوتاه، ابراز لطف فرمودند، سپاسگزارم و امیدوارم برای اعتلای ایران اسلامی، در انتخابات حضور یابید. بنده خدا علی لاریجانی @tamadone_novine_islami
🔺نامه‌ بسیج دانشگاه امیرکبیر، شریف و خواجه‌نصیر به شورای نگهبان: 👈 این لیست، باعث حیرتمان شد 👈 عدم حضور برخی از چهره‌های سرشناس که در طول این سال‌ها مسئولیت‌های بزرگی در کشور داشته‌اند، موجب تعجب و حیرت نخبگان و آحاد مردم شده است؛ 👈 درخواست می‌شود در صلاحیت برخی از چهره‌ها که مغایرتی با اسلام، نظام و قانون اساسی ندارند تجدید نظر کنید 👈 لیست اعلامی نشان از بی‌توجهی به امر مشارکت به عنوان اصلی‌ترین مسئله‌ی انتخابات، سخت‌گیری بیش از حد در تطبیق شرایط قانونی و تنگ کردن دایره‌ی حق انتخاب مردم دارد 👈 بدیهی است بی‌توجهی به این کار با مشارکت پایین مردم در انتخابات مواجه خواهد شد و موجب روی کار آمدن دولتی بدون پشتوانه‌ی مردمی می‌شود. ضمن اینکه اصلی‌ترین پایه‌ی مشروعیت نظام اسلامی که همان مشارکت مردم است با چالشی جدی مواجه خواهد شد | خبرگزاری دانشجو @maktubaat @tamadone_novine_islami
🔴️ مشارکت عاقلانه و گذار از دوقطبی‌های استادیومی 🔸پس از دو روز بحث و گفتگو درباره مساله مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری و نگرانی‌هایی که در این باره شکل گرفته بود، سخنان روز پنجشنبه رهبر معظم انقلاب مسیر جدید و روشنی در این مساله گشود. 🔸تاکید مهم رهبر انقلاب بر اینکه حضور نام و اسامی افراد خاص صرفا مساله گروه‌های سیاسی است و مساله اصلی مردم نیست، تکلیف بخشی از انتقادات این روزها را مشخص کرد. 🔸برآوردهای میدانی نیز نظر ایشان درباره فرعی بودن حضور افراد خاص در صحنه انتخابات را تایید می‌کند و مردم بیش از آن که به دنبال چهره‌های معروف و مشهور باشند، طالب مدیری هستند که بتواند گره از مشکلات کشور بگشاید؛ چنان که نظرسنجی یک مرکز معتبر نشان می‌دهد غیبت برخی چهره‌ها تنها برای ۸٪ مردم مهم بوده و همین درصد کم نیز الزاما با صندوق قهر نخواهند کرد. 🔸رهبر انقلاب همچنین با تاکید بر اصلی بودن مساله معیشت و اقتصاد، توجه به طبقات ضعیف، اشتغال، واردات و تعطیلی تولید، از نامزدها خواستند که راه‌حل‌های خود برای این دردهای جامعه را ارئه دهند و از تخریب یکدیگر بپرهیزند. 🔸بیانات رهبر انقلاب درباره اهمیت مسائل اصلی در صحنه انتخابات نشان داد که تاکید ایشان بر افزایش مشارکت، نه از مسیر دوقطبی‌سازی‌های استادیومی، که از مسیر برجسته‌سازی برنامه‌ها و راهکارهای نامزدها درباره مسائل اصلی می‌گذرد. 🔸بنابراین می‌توان گفت که مسیر مدنظر ایشان برای افزایش مشارکت، مسیری است که همراه بالندگی عقلانیت و رشد تحلیل سیاسی و اجتماعی مردم باشد و هرگونه تاکید بر افزایش مشارکت مردم از طریق دوقطبی‌های هیجانی رهزن این مسیر است. 🔹نقل از کانال بیداری ملت @bidariymelat ------------------------------------- @tamadone_novine_islami
⭕️ نقدی به نگرانی‌ها، برای جمهوریت نظام ✍ محمدمهدی تهرانی 🔸مشارکت و حضور نمایندگان تمامی جریانات در عرصه انتخابات، لبّ دغدغه‎ای بود که بیانیه‌ها و نامه‌نگاری‌ها برای تجدیدنظر در رأی شورای نگهبان را موجب شد. در این میان ارجاعی قابل توجه به نامه رهبر انقلاب خطاب به شورای نگهبان در سال ۸۴ نیز وجود داشت و چنین می‌نمود که دغدغه‌ها بی‌راه نیست. 🔸با این همه اما یک نقد را باید پذیرفت، و آن اینکه دغدغه‌مندان [فقط] یک سوی واقعه را لحاظ کرده بودند و به نظر می‌رسد به آسیب‌هایی که ورودهای مکرر رهبری در این عرصه می‌تواند داشته باشد توجه نداشتند. چنانچه همان ورود رهبری در سال ۸۴ مدام ذهنیت‌ها را بعد از هر ردصلاحیتی متوجه ایشان می‌کرد. ورود مجدد ایشان عملا حکم حکومتی در این عرصه را از استثناء به قاعده تبدیل می‌نمود که این طبعاً به منزله سست شدن جایگاهی بود که بناست در این خصوص کار کارشناسی را به عهده گیرد. 🔸از سوی دیگر برخلاف ۸۴ دعوا بر سر یک نفر و دو نفر نبود. وقتی تعداد بالایی ثبت نام کرده‌اند و رد شده‌اند، کدامین را باید با حکم حکومتی تأیید کرد؟ همه را؟ اگر برخی را، چرا دیگران نه؟ 🔸این جمله عباس عبدی مهم بود: «هرگونه تغییر در تایید صلاحیت‌ها به این معنی است که یا رفتار شورای نگهبان قانونی نبوده، یا قانونی بوده ولی با قانون نمی‌توان کشور را اداره کرد.» ✅باید بپذیریم تصمیم در این میانه دشوار بود. 🔻اما چه باید کرد؟ 🔸فارغ از این انتخابات، اگر دغدغه‌مندانی که نامه و بیانیه نوشتند، این سطح از ضوابط تنگ را برای تأیید صلاحیت‌ها به صلاح کشور نمی‌دانند، قاعدتا باید با نگاهی کارشناسانه در خصوص آن قوانین و معیارها چون و چرا کنند و درصدد اصلاح آنها برآیند تا نیازی به دور زدن قانون نباشد. 🔸در واقع می‌توان پرسید با توجه به اهمیت رقابتی بودن انتخابات، چه سطح از سخت‌گیری در تأیید صلاحیت‌ها لازم است؟ آیا واقعا مثلا لنکرانی و لاریجانی و... صلاحیت ورود در این عرصه را نداشتند؟ آیا نگرانی‌هایی که آن ضابطه گذاری‌ها را موجب شد، این قدر جدی است که این محدودیت‌ها وجود داشته باشد یا خیر؟ اینها سوالات است که نگاهی مداقانه و کارشناسانه می‌طلبد. 🔸دست آخر آنکه دغدغه همه آنان که این روزها دغدغه‌مندانه سخن راندند را باید ارج نهاد و اهتمام آنان به آزاداندیشی و جمهوریت نظام را علی‌رغم تمامی تبلیغات جریان رقیب به تقدیر نشست. 🔸اکنون اما زمان، زمان انتخابات است و این بر عهده همه ماست که به فردا بیاندیشیم و در رقم زدن انتخاباتی پرشور نقش آفرین باشیم. امری که کاندیداهای انقلابیِ بازمانده نیز حتما می‌توانند بدان یاری رسانند. 🔹نقل از کانال محمدمهدی تهرانی @mahdytehrani ------------------------------------ کانال به‌سوی تمدن نوین اسلامی در تلگرام: https://t.me/tamadone_novine_islami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 جریان‌های تحول‌خواه ایرانی و انتخابات ۱۴۰۰، به روایت آیت‌الله میرباقری 👈 آیت‌الله میرباقری در گفت‌وگوی دوشنبه شب برنامه «جهان‌آرا»: دو جریان تحول‌خواه در ایران هست: یکی جریانی که به‌دنبال ایجاد تمدن اسلامی است و دیگری جریان سکولار مسلمان. @mirbaqeri_ir @tamadone_novine_islami