فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺در رویدادی بیسابقه و در جریان برگزاری لیگ برتر انگلیس (بازی دو تیم "لستر سیتی" و "کریستال پالاس") در دقیقه ۳۴ از نیمه اول تَوقفی به بازی دادهشد تا "وسلی فوفانا" مدافع مسلمانِ فرانسوی که روزهدار بود، افطار کند. "فوفانا" بعد از بازی در توییتی بابت اینکه به او فرصت افطار داده شد تشکر کرد.
@sahandiranmehr
@tamadone_novine_islami
29.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 دامنه شمول قرآن
📽 سرمقالهٔ سوره در شب هفدهم رمضان | پنجشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
⏰«سوره، فصل قرآن کریم» | هر شب، ساعت ۲۲ | شبکه چهار سیما
#سوره #شب_هفدهم #فصل_قرآن_کریم #قرآن_شناسی #نگاه_انتقادی
@sooreh_tv
@tamadone_novine_islami
🤲 دعای روز هفدهم ماه رمضان
❇️ خدایا مرا در این ماه به سوى کارهاى شایسته هدایت فرما و حاجتها و آرزوهایم را برآور، اى آن که نیاز به روشنگرى و پرسش ندارد، اى آگاه به آنچه در سینه جهانیان است بر محمّد و خاندان پاکش درود فرست.
@tamadone_novine_islami
رمضان هفدهم: ریـــــاکاری
أَرَأَيْتَ الَّذي يُكَذِّبُ بِالدِّينِ... الَّذِينَ هُمْ يُرَاءُونَ / سوره ماعون
زاهدی گریخته از شهر و رمیده از خلق در زاویه هرات نان جو میخورد و مناجات خواجه میخواند. فیض مشرقی را شوق دیدار او دست داد و سبب عزلت پرسید. گفت: چیزی از باطن خلایق نمانده است، مردمان آلوده ظاهرند، هوای شهر خفقان آرد و من به ملکوت باطن گریختهام.
فیض گفت: ظاهر، صورت باطن است و رکاکت ظاهر از رذالت باطن. مردمان سودا میکنند متاعی را که مشتری دارد. روزگار شرک آلودی ست.
زاهد گفت: حیّاکالله، مشتری اطوار این مردم خدا نیست. تا بازار منزلت و وجاهت ایشان گرم است خدا را چه حاجت است!
فیض گفت: تا چشم و دلِ سودایی سیر شود، اخلاص ارزان میفروشند و شرکِ ریا گران میخرند!
امان از داوری خلایق! مردمان شوق کمال ظاهر دارند و برای پسندِ خاطر، خطر میکنند: خطر دلالی رضایت، شهوت رؤیت و خدعه عزت!
زاهد گفت: هر طایفه را که کمالِ تربیت نبود اما جلالِ شوکت و فساد دولت بود، خودنمایی تباه میکند.
فضائل القوم فی شوارق الصوم / اخلاق عامه در روشنای روزه
@dinonline
@tamadone_novine_islami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢در جستجوی قرآن و مصحف امام علی
👥گفتگوی زنده با سیفالدین کارا از ترکیه به میزبانی حمیدرضا تمدن
🔸در این برنامه برای اولین بار بصورت شفاف و واضح به موضوع مصحف امام علی پرداخته خواهد شد.
🔹دوستان خود را مطلع کنید
امشب ساعت ۲۳:۵۹، یک دقیقه مانده به فردا
📌این گفتگو را میتوانید بصورت همزمان از صفحه اینستاگرام، کانال آپارات و یوتیوب فطرس مدیا پیگیر باشید.
#ذکری #ماه_رمضان #مصحف_امام_علی #قرآن #قرآن_امام_علی
@fotrosmediatv
@tamadone_novine_islami
29.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢قرآن و مسئلهی اکثریت
🔸قرآن کریم در موارد و موضوعات بسیاری در باب اکثریت سخن گفته است؛ از جمله ناسپاسی بیشتر مردم درباره بخشش و فضل خداوند، که در بیش از ده آیه در سورههای مختلف قرآن بازتاب یافته است، همچنین تحریف احکام شرعی و اخلاقی از سوی اکثر مردم، ابتلای بیشتر مردم به حدس و گمان، بیایمانی بیشتر مردم به حقانیت روز جزا و جهل درباره آن، و موارد دیگری از جمله بیاعتقادی اکثر مردم به قدرت خداوند و یگانگی او. نکوهش باورها و رفتارهای اکثریت، در نزدیک به ۹۰ آیه از سورههای مختلف قرآن ذکر شده است. محمدباقر معرفت، از مفسران معاصر شیعه، با اشاره به آیاتی از قرآن کریم که حاکی از نکوهش اکثریتاند تفسیر این آیات را به نکوهش مطلق و بیقیدوشرط اکثریت، ناروا و نادرست شمرده است.
📌برنامه سوره، جمعهشب، ۱۰ اردیبهشت میزبان دکتر محمود حکمتنیا بود. قرآن و مساله اکثریت موضوع گفتگوی این برنامه از سوره بود.
⏰«سوره، فصل قرآن کریم» | شبهای ماه رمضان ساعت ۲۲ | شبکه چهار سیما
@tamadone_novine_islami
🤲 دعای روز هجدهم ماه رمضان
❇️ خدایا مرا در این ماه به برکتهاى سحرهایش آگاه کن و دلم را با روشنایى انوارش روشنى بخش و تمام اعضایم را به پیروى آثارش بگمار، به نورت اى نوربخش دلهاى عارفان.
@tamadone_novine_islami
🔺کلامی از پرفسور #کربن در مقایسه فلاسفه اسلامی با فلاسفه غرب (به نقل از سید حسین نصر)
#هایدگر
#ملاصدرا
#سهروردی
#فلسفه_غرب
@Islamicphilosophy_ir
@tamadone_novine_islami
💢 از بایدها و نبایدهای غیبت
✍ صبغت الله عاکف
#یادداشت_منتخب
#برادران_اهل_سنت
اگر از عیب و نادرستی کار عدهای، بدونِ ذکر نام آنان، آشکارا در فیسبوک صحبت میشود؛ تا فتنه و فساد آنان دامنگیر دیگران نگردد، اشکِ تمساح میریزند که غیبت ما را کردهاند.
حالا دو نکته خدمت این دوستان:
۱. یادآوری داستان یک فرد، برای عبرت و پندگیری آدمهای پندپذیر، بدون ذکر نامِ آن فرد، نزد اهل دانش و معرفت غیبت شمرده نمیشود.
از پیامبر صلی الله علیه و سلم در حدیث متفقعلیه ثابت است که میفرمودند: «ما بال أقوام قالوا کذا وکذا» (طایفههایی از مردم را چه شده است که چنین و چنان میگویند). یعنی پیامبر صلی الله علیه و سلم بسیار اتفاق افتاده که داستان رفتار و گفتار نادرست دستههایی از مردم را یادآور میشدند، اما نام نمیگرفتند.
برخی از اهل علم گفتهاند که اگر این یادآوریِ عیب و داستان فرد، با ابهام و اشارتی باشد که با آن، شنوندگان بشناسند و بدانند که چه کسی مراد است، غیبت به حساب میآید؛ اما این سخن نیز چندان دقیق نیست، زیرا در موارد بسیاری وقتی پیامبر صلی الله علیه و سلم میگفتند: «ما بال أقوام...» (طایفههایی از مردم را چه شده است...)، سپس عیب آنان را ذکر میکردند، مراد پیامبر صلی الله علیه و سلم فهمیده میشد و شنوندگان میدانستند چه کسی مراد است. بنابراین، اگر نام فرد و یا طایفهای ذکر نشد و تنها عیبش ذکر گردید، غیبت نمیباشد. بهویژه وقتی هدف اندرز و عبرتی باشد برای شنوندگان.
۲. اگر هم این غیبتی به حساب آید و نام فرد غیبتشده نیز ذکر گردد؛ اهل علم در شش حالت غیبت را جایز میدانند، که از آنجمله برحذر داشتن مسلمانان از فتنه و فساد و شر فرد یا طایفهای معین است، که مورد یادشده از این دست میباشد. بنابراین، غیبت افرادی که مرتکب فتنه و فسادی در دین و عقیده و فهم دینی مردم عامه میشوند، جایز است و پسندیده؛ تا برای دیگران عبرت و اندرزی صورت پذیرد. برای توضیح بیشتر، به شرح امام نووی بر صحیح مسلم مراجعه شود. والله اعلم.
@Sebghatullah_Akef
@tamadone_novine_islami
💢شبهای قدر و اهمیت دعاء
#یادداشت_منتخب
#ویژه_شبهای_قدر
#انسان_و_نیاز_به_دعاء
🔸بسیاری از مردم نمیدانند که موفقیتهای دنیاییشان تنها مرهون تلاشها و کوششهای آنان نیست، بلکه عوامل متعددی دست به دست هم داده و آن موفقیتها را دست یافتنی ساخته است. این عوامل برخی انسانی و بعضی طبیعی و بخشی نیز ماوراء طبیعی و کاملاً روحی و روانی است که هنگامی که به درستی میاندیشیم و موفقیت خود و طریق نیل به آن را بررسی میکنیم، نقش عامل غیرطبیعی و متافیزیکی و روانی و روحی را بسیار پررنگتر و محسوستر مییابیم.
🔸امروزه عوامل موفقیت انسانهای بزرگ و کوچک در دانش روانشناسی توسط روانشناسان بزرگ مورد کاوش قرار گرفته و کتابهای متعددی در این زمینه به رشته تحریر درآمده که در همه آنها به نقش تلقین به نفس، دعا خواست قبلی و اراده پیشین و تاثیر شگرف آن در احراز پیروزی و موفقیت اشاره شده و در فصلهای متعدد مورد تحقیق و مطالعه و بررسی قرار گرفته است.
🔸هنگامی که خواجه حافظ میگوید: «رونق مدرسه از درس و دعای ما بود» مشخص و مبین ساخته که علاوه بر تلاش ظاهری و کوشش تحصیلی، موفقیت رونق اصلی و حقیقی او در امور علمی، دعا کردن و درخواست توفیق از خداوند سبحان بوده است؛ چنانکه در ابیات دیگری به این حقیقت اشاره میکند:
هر گنج سعادت که خدا داد به حافظ
از یُمن دعای شب و وِرد سحری بود
و یا اینکه:
صبح خیزی و سلامت طلبی چون حافظ
هرچه کردم همه از دولت قرآن کردم
و نیز خطاب به خود می سراید:
مرو به خواب که حافظ به بارگاه قبول
ز وِرد نیمهشب و درس صبحگاه رسید
همچنین می گوید:
ما برآریم شبی دست و دعایی بکنیم
چاره این دل غمیده به جایی بکنیم
🔸«سیمون وی»، معتقد است: «هر زمان انسان با این ایده یگانه که درک خود از حقیقت را افزایش دهد، به تمرکز و دقت بپردازد، حتی اگر تلاشش هیچ ثمر محسوسی تولید نکند، استعداد بیشتری برای به چنگ آوردن حقیقت مییابد.»[۱]
وی همچنین مینویسد: «یکی از افسانه های اسکیموها منشأ نور را چنین توضیح میدهد: «در ظلمات جاودان، کلاغی درمانده از یافتن غذا، با همه وجودش نور را آرزو کرد و زمین روشن شد.»[۲] وی سپس نتیجه می گیرد که اگر شوق و آرزوی واقعی وجود داشته باشد، اگر آن چیز که طلبیده میشود، واقعاً نور روشنی باشد، طلب، مطلوب را تولید میکند.
🔸روشن است که نقش دعا در احراز موفقیت و نیل به خواستهها، حتی در میان بیایمان ترین افراد، در هنگام اضطرار و پریشان احوالی و گرفتاری، نادیده گرفته نمیشود و نوع بشر بر ارزش و اهمیت این پدیده ماوراء طبیعی که از فطرت و ذات و درون او برمیخیزد، واقف است، انسانها در همه حالات دعا میکنند، حتی هنگامی که به ظاهر از تکلم خاموشند، زیرا یک امر لفظی صرف نیست، هر چند شرایط و آدابی ویژه نیز دارد که با رعایت آن ثمره و نتیجه محسوستر و ملموستری، یا حتی به لحاظ زمانی، زودتری به دست میآید. از حضرت امام صادق(ع) روایت شده که فرمودند: «هیچ عملی را پیدا نمیکنید که مانند دعا موجب تقرب باشد.»[۳]
🔻 منابع:
۱ و ۲- فصلنامه ناقد- سال اول- ش ۳- خرداد ۳۸- ص ۲۰۷
۳- معاش السالکین- ص ۷۲
@tamadone_novine_islami
🤲 دعای روز نوزدهم ماه رمضان
❇️ خدایا در این ماه بهرهام را از برکتهایش کامل گردان و راهم را به سوى نیکیهایش هموار نما و از پذیرفته خوبیهایش محرومم مساز، اى هدایتکننده به سوى حق آشکار.
@tamadone_novine_islami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به من بگویید علی!
حضرت امیرالمومنین علیهالسلام در کلام شهید مطهری
🏴 #نوزدهم_رمضان_تسلیتباد
@mohamadrezahakimi
@tamadone_novine_islami
💢علی(ع) پیشوای پرهیزکاران در نگاه اِبْنِ عَبْدُالبَر اَندلسی
#معرفی_کتاب
#علمای_اهل_سنت
#ابن_عبدالبر_اندلسی
🔸این کتاب ترجمه و شرح مدخل امام علی (علیهالسلام) در کتاب #الاستیعاب ابن عبدالبر است. نویسنده کتاب الاستیعاب یک فقیه و از علمای اهل سنت مغرب زمین است. وی با توجه به این که در غرب اسلامی پرورش یافته اما تحت تاثیر افکار امویان قرار نگرفته و دیدگاه وی نسبت به علی (علیهالسلام) و جایگاه و مقام ایشان با افکار نویسندگان این خطه متفاوت است.
🔸بخش اول کتاب به معرفی ابن عبدالبر و بخش دوم به شرح زندگانی امام علی علیهالسلام میپردازد.
🔻برخی از عناوین این بخش دوم به این شرح است:
نسب علی بن ابی طالب، تقدم علی در اسلام، سن علی هنگام پذیرش اسلام، علی با پیامبر، منزلت علی نزد پیامبر، علی و غدیر، علی و آیه تطهیر، علی و تفضیل بر دیگران، زهد علی بن ابی طالب، سب علی از سوی دشمنان، مقتل علی، علت شهادت علی، پیشگویی های پیامبر از شهادت علی و علی و جمع قرآن در زمان پیامبر.
🔹این کتاب به کوشش #ناهید_طیبی و از سوی انتشارات جامعه الزهرا منتشر شده است.
@tamadone_novine_islami
🤲 دعای روز بیستم ماه رمضان
❇️ خدایا در این ماه درهاى بهشتهایت را به رویم باز کن و درهاى آتش دوزخ را به رویم بربند و به تلاوت قرآن موفقم بدار، اى فرو فرستنده آرامش در دل مؤمنان.
@tamadone_novine_islami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نماهنگ | هدف انبیاء...
صدای حضرت آیتالله خامنهای را در جلسه ۱۷ تدریس طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن بشنویم. این جلسات در ماه رمضان ۱۳۵۳ شمسی در مسجد امام حسن علیهالسلام مشهد برگزار شده است.
#بهار_قرآن
@Khamenei_ir
@tamadone_novine_islami
30.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 سرمقالهٔ برنامه تلویزیونی سوره در شب بیستویکم رمضان | دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰
📌سوره در #ویژه_برنامه خود در دومین شب قدر در بخش اول برنامه همچون دو شب گذشته، میزبان حجتالاسلام حمید مشهدیآقایی است و گفتگو در باب شبهای قدر و فضائل حضرت امیر را پی میگیرد. در بخش دوم برنامه نیز استاد محمد ناصرزاده مهمان برنامه است.
⏰«سوره، فصل قرآن کریم» | امشب (دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰) | ساعت ۲۲ | شبکه چهار سیما
@sooreh_tv
@tamadone_novine_islami
در دلِ شبهای قدر و عاشقی سُودا کنیم
در غمِ سودای مولایم علی غوغا کنیم
مومنان بیدار و غمبارند در شبهای قدر
قدرِ دنیا اشک خود را جاری مولا کنیم
(مرجان غیاثی)
@tamadone_novine_islami
🤲 دعای روز بیستم و یکم ماه رمضان
❇️ خدایا در این ماه براى من به سوى خشنودىات دلیلى قرار مده و براى شیطان راهى به سوى من قرار مده و بهشت را منزل و آسایشگاهم قرار ده، اى برآورنده حاجات خواهندگان.
@tamadone_novine_islami
🏴شهادت اميرمومنان حضرت امام على عليه السلام تسليت باد
@tamadone_novine_islami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴شعرخوانی محمدعلی بیابانی به مناسبت شهادت حضرت علی(ع)
@TasnimNews
@tamadone_novine_islami
29.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام از زبان امام خمینی با صدای یوسفعلی میرشکاک
#صحیفه_امام
@sooreh_tv
@tamadone_novine_islami
🤲 دعای روز بیست و دوم ماه رمضان
❇️ خدایا در این ماه درهاى فضلت را به روى من بگشا و برکاتت را بر من نازل فرما و به موجبات خشنودىات موفقم بدار، و در میان بهشتهایت جایم ده، اى برآورنده خواهش درماندگان.
@tamadone_novine_islami
💢جامعهی متمدن و تمدنِ خدامحور
#تمدن_معنادار
#تمدن_خدامحور
#سعادتملوک_تابشهروی
🔸#جامعهی_متمدن، جامعهای است که از حضور انسانهای متمدن و #رشید بهم رسیده باشد. انسانهایی که کلیهی ابعاد و امکانات وجودیشان در جهت رشدِ عزتمندِ هویت الهی آنان در حرکت است. طبیعی است که چنین جامعهای به نوبهی خود – و از طریق نگرشها و گرایشهای ارزشمند و استعلاییِ انسانهای متمدن – میتواند افراد دیگری را به تمدن رساند.
🔸معنای ضمنی این باور آن است که «جامعهی متمدن» زاییدهی #حرکت_تکاملی نگرشها و گرایشهای ارزشمند، خردپذیر، معنادار، #خدامحور و استعلایی افراد همان جامعه میباشد. این قول به هیچوجه معنای آنرا نمیدهد که همهی این افراد همزمان و در عرض یکدیگر جهتِ تکاملی را اختیار نموده و از همان طریق به طور دستجمعی تمدن را شکل و رنگ بخشیدهاند. زیرا تا آنجا که مطالعهی سیر تاریخی تحقق تمدنهای انسانمحور – و نه ابزار، قدرت و یا سودمحور – ثابت کردهاند، معمولاً نقطهی شروع تمدن از حوزهی #تلاشهای_ربانی پیامآوری از پیغمبران و جانشینان آنها نمودار شده و با جذب کردن و ساختن و جهت الهی بخشیدن به انسانهای فرهیختهی خودیابِ خودباورِ کمالجوی اصالتطلبِ تعالیخواه و... #تمدنی_معنادار را ضمانت کردهاند.
🔹#منبع:
تابش هروی، سعادتملوک. دریچهای بر تمدن معنیدار ص 102، چاپ هرات افغانستان.
@tamadone_novine_islami