eitaa logo
به‌سوی تمدن نوین اسلامی
211 دنبال‌کننده
370 عکس
66 ویدیو
24 فایل
مدیر کانال: جواد بهروزفخر @javad_behruzfakhr
مشاهده در ایتا
دانلود
💢مفهوم فساد و اصلاح در نهضت عاشورا/۱ 🎙دکتر داود فیرحی: 🔰بحث درباره فساد و اصلاح در نهضت عاشوراست. در نهضت عاشورا کلمه اصلاح زیاد استفاده می‌شود و بعضاً این کلمات در طول زمان معنایش تغییر می‌کند. 🔸معنای مدرن اصلاح تحت تاثیر انقلاب‌های جدید است و اصلاح در برابر انقلاب بکار می‌رود. 🔸اصلاح به‌معنای مدرن آن بعنوان یک حرکت تدریجی و محافظه‌کارانه در برابر انقلاب است که عمیق و ناگهانی است. 🔸‌برخی متفکران چپ قبل از انقلاب، بجای نهضت و اصلاح حسینی، از کلمه قیام استفاده می‌کردند و واژه قیام، بار چریکی و نظامی دارد در حالیکه در نهضت حسینی چنین ادبیات و حالتی را ندارد. 🔸مرحوم شریعتی برای حرکت حسینی واژه انقلاب را بکار می‌برد و انقلاب در آن زمان، لازمه جمع آوری تسلیحات و نیروی نظامی است و چنین فضایی را ایجاد کردند که حرکت امام حسین قیام است. در حالیکه در ادبیات امام حسین واژه خروج وجود دارد و خروج یعنی حرکت و از جای خود تکان خوردن و همچنین امام واژه اصلاح را بکار بردند. 🔸اصلاح در ادبیات سنتی در برابر فساد یا افساد است؛ افساد یعنی به فساد کشاندن. 🔸در نظریات کلاسیک فساد دوگونه است: 1⃣ یک نوع تدریجی است مثل زنگ زدن آهن، یعنی حکومت خودبخود از درون بصورت تدریجی فاسد می‌شود. 2⃣ نوع دوم حالت فساد دفعی و بیرونی دارد که به آن افساد می‌گوید مثل اینکه بر آهن اسید بریزیم. 🔸فساد دوگونه است: یک نوع کم شدن محتوا و لاغر شدن و یک نوع افزودن غیر به محتوا و آلودن است و اصلاح در هر نوع فساد باید عکس آن اتفاق باشد؛ یعنی اگر محتوای صحیح کمرنگ شده باشد باید آن را تقویت و اگر افزوده‌های خارجی داشته باشد باید آنها را پیراست و زدود. 🔸هر جامعه‌ای معیار خودش را دارد و فسادی که رخ می‌دهد در تغییر آن معیار است. 🔸معیارِ حسین بن علی که نگران تغییر آن بود و فساد را تغییر آن می‌دانست، سنت پیامبر بود و فساد از نظر امام حسین، یعنی کم و زیاد شدن سنت پیامبر و اصلاح از نگاه ایشان یعنی بازگشت به سنت پیامبر. 🔸در سالهای پس از پیامبر دو چیز تغییر کرد: یکی تفسیر وحی عوض شد و دیگری سیره پیامبر را تحریف کردند. 🔸از نظر امیرمومنان، فساد یعنی از جادرآمدن سنت و سیره پیامبر. 🔸نظم اجتماعی که پیامبر ایجاد کرده بود مبتنی بود بر انسان آزاد مومن، این انسان جامعه را به درستی می‌سازد. 🔸زمان خلیفه دوم، عمر گفت اگر من کج رفتم چه می‌کنید؟ گفتند با شمشیر راستت می‌کنیم؛ یعنی معیار و شاقول مشخص بود و آن سیره و سنت بود. 🔸در زمان پیامبر انسانها آزاد بودند. اگر پیامبر دو معجزه داشت یکی قرآن و دیگری حکومت مبتنی بر قرارداد و توافقات بود. حتی اختلاف و جنگ با یهود هم مبدا پیامبر نیست بلکه اختلاف با اوس و خزرج بود که پس از افول تنش، پیامبر حقوق یهود را برمی گرداند. در مورد مسیحیان بیش از این است و پیامبر می گوید شما مثل مایید. 🔸پیامبر دولت را براساس توافق و قرارداد و جامعه مدنی شکل داده بود و دولت کوچک در کنار جامعه بزرگ را شکل می داد. 🔸اما بنی‌امیه جامعه را لاغر و حقوق مردم و آزادی انسانها را کاهش و دولت را فربه و مطلقه می‌کنند. @Feirahi @andisheqalam --------------------------- https://telegram.me/tamadone_novine_islami
وقتی آب شرمسار شد/ روضه روز نهم ✍جواد صفائی صف‌های ملاعین گماشته بر شریعه شکافته شد، شیر شرزه حسین قصد آب کرده است، آنانکه از دم تیغ عباس نگذشتند، فرار را بر قرار ترجیح دادند. مرکب وارد فرات شد تا جایی که آب به زانوی حضرت رسید ، مشک پر از آب شد و بر دوش جای گرفت، آنگاه حضرت مشت را پر آب ساختند و نزدیک صورت بردند، اما همه می‌دانیم که وفای عباس بیش‌از آن است که حرم و برادر تشنه باشند و او کام را تَر سازد. دست‌ها باز شد و آب فرو ریخت. ارباب مقاتل از روایان نقل کرده.اند که چون سقای کربلا آب را نزدیک صورت رساند، " فَذَکَرَ عَطَشَ الحُسین" به یاد تشنگی حسین علیه السلام افتاد، پس آب ننوشید. اما مگر می‌توان آنچه که بر ذهن کسی خطور می‌کند، را فهمید و روایت کرد؟ اهل دلی می.فرمود: نمی‌شود چون عباسی لب تشنهء برادر را فراموش کند. در باب آنچه در نقل‌ها آمده "فَذَّکَرَ عَطَشَ الحُسین" صحیح است. عباس آب را به دهان نزدیک ساخت تا دَرِ گوشِ آب بگوید: "ای آب! حسین تشنه است". و من نمی‌دانم حال "آب" را در آن ساعت که گِله‌‌گذاری عباس و خبر تشنگی حسین را شنید. السلام علیک یا قمر العشیره @maktubat @tamadone_novine_islami
💢فساد و اصلاح در نهضت عاشورا/۲ 🎙دکتر داود فیرحی: 🔰سیدالشهدا در خطبه‌ای که در مکه قبل از سفر به کربلا یا سال قبل بیان می‌کند، تفسیر و تصویر دقیقی از جامعه نشان می‌دهد. در این خطبه که در منا بیان شده است، می‌فرماید: 🔸شما ای نخبگان دینی و اجتماعی کاری کردید که هیبت جامعه شکسته شد و بازی را باختید. همه چیز در اختیار حکومت قرار گرفته و دین را طوری که می‌خواهد ارائه می‌دهد. اعتبارتان را از دست ندادید جز به خاطر اختلافتان در حق و سنت پیامبر که موجب گم شدن سیره و راه درست شد. 🔸در هرکشوری چهار وضعیت ممکن است بوجود بیاید: ۱- جامعه قوی و دولت قوی، که هر کدام کار خود را می‌کند مثل دولت‌های اروپایی. ۲- جامعه ضعیف و دولت ضعیف، نه جامعه می‌تواند دولت را تغییر دهد و نه دولت جامعه را، مثل یمن. ۳- جامعه قوی و دولت ضعیف، که جامعه، دولت را سرنگون می‌کند. ۴- دولت قوی و جامعه ضعیف که دولت، همهء فضای فرهنگی، دینی آزادی و حرکت‌های اجتماعی را تصرف می‌کند، دولت هم قانونگذار است و هم مفسر و جامعه را لاغر می‌کند و به اصطلاح خون جامعه را می‌مکد. 🔸 در این شرایط مردم چاره‌ای جز چاپلوسی دولت ندارند تا باقی بمانند. نخبگان جامعه در چنین شرایطی رو‌ به سوءاستفاده می‌روند. نخبگان و علمای دین شرایط دین را تحریف می‌کنند تا با سلیقه حکومت تطبیق پیدا کند. 🔸حضرت می‌فرماید: جامعه توانش را از دست داد و تبدیل به مستضعفانی شد که در برابر اربابان مطیعند و بخاطر نان شب، کمر خم کردند. 🔸مستضعف یعنی کسی که توسط قدرت و حکومت ضعیف شده و جامعه را لاغر و ضعیف کردند تا در حکمرانی هر تقلبی که بخواهند بکنند و حقایق را وارونه کنند و هر خط و سیاستی که می‌خواهند می‌گذارند. هرکس شرورتر و زورگوتر استوارتر. به هر شهری بروی، منبرهایی وجود دارد که با صدای بلند استبداد را توجیه می‌کنند. دین در واقع وسیله حکومت شده و بی‌اعتمادی مردم به نخبگان دینی به دین سرایت می‌کند و اعتقاد مردم به خدا از دست می‌رود. 🔸در متن مدینه هم که بعنوان وصیت‌نامه امام است شرایط مدینه هم تشریح شده است. چون راه خروج بر امام بسته شده است، ایشان ناگهانی و بصورت پوششی از مدینه و مکه خارج می‌شود و می‌فرمایید من بی‌دلیل یا از سر خوشی خروج نکردم بلکه می‌خواهم به سیره جدم باز گردم. 🔸[حضرت] می‌فرماید من در این مسیر نظرم را خواهم گفت هرکس خواست بپذیرد هرکس خواست رد کند و من صبر می کنم تا تقدیر الهی رخ دهد. 🔸در ابتدای حکومت امیرمومنان هم شعار اصلی بازگشت به سیره پیامبر است اما انقدر سیره تغییر کرده که کسی نمی‌داند سیره پیامبر چیست. 🔸این به اصطلاح تغییرِ دی، ان، ای جامعه است، این یک حرکت چریکی نیست بلکه یک حرکت گفتمانی و روشنگرانه است. 🔸در کوفه نیز شاهد متنی هستیم. کوفیان به دلیل ترس از شام به امام حسین تمایل داشتند اما جرات میدان‌داری را نداشتند به همین دلیل فرزدق به امام می گوید: قلوب کوفیان با توست اما شمشیرهایشان با امویان است. 🔸این تناقض کامل درون مردم، نتیجه عملکرد انحرافی حکومت است و سیدالشهدا می‌فرماید: درست است و مردم بنده اموالشان هستند و اگر تناقضی بین دنیا و دین باشد، بسوی دین نمی‌آیند. @Feirahi @andisheqalam --------------------------- https://telegram.me/tamadone_novine_islami
🏴 عاشورای حسینی بر همگان حسینی تسلیت باد 🖤🥀 @tamadone_novine_islami
🔺روضه عصر عاشورا: با این همه لشکر چه کنی ای گل زهرا  این دشت به جز نیزه و شمشیر بلا نیست   (محمود ژولیده) 🖤🥀 @tamadone_novine_islami
سمینار بین‌المللی "فلسفه و ادراکات اعتباری در خوانش علامه طباطبایی" با حضور و سخنرانی اندیشمندان داخلی و خارجی. @tamadone_novine_islami
💢پاسخ به ۱۵ مسئله در به چالش کشیدن «کارآمدی» نظام مدیریت اسلامی () 🎙حجت الاسلام دکتر رضا غلامی ✳️حجت الاسلام دکتر رضا غلامی؛ ریاست مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا، در گفتاری ضمن بیان دستاوردهای انقلاب اسلامی به بررسی موانع پیش روی شکل‌گیری و واقعیت در مسیر حرکت پرداخته است. ایشان در این مجال با پرده‌برداری از پانزده مسأله و مصیبت‌ جوامع اسلامی، روشن می‌کند که با وجود چنین ناسازگاری جدی و عمیق در جامعه اسلامی، همواره موتورهای بزرگی برای ایجاد مشکل و گرفتاری در جامعه اسلامی روشن است که با رفع یک مشکل و گرفتاری، یک مشکل و گرفتاری تازه خلق می‌شود. متن این گفتار بعلت طولانی بودن طی چند بخش تقدیم مخاطبان فرهیخته‌ی کانالِ «به‌سوی تمدن نوین اسلامی» می‌گردد. 🔰 📌بحثی را که برای این نشست در موضوع موانع پیش روی شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی و واقعیت ناکارآمدی در مسیر حرکت انقلاب اسلامی در نظر گرفته‌ام، آغاز می‌کنم. 🔸انقلاب اسلامی و کارنامه قابل دفاع همانطور که می‌دانید، در سال‌های گذشته بحث از تمدن نوین اسلامی رونق خوبی پیدا کرده است. تمدن نوین اسلامی در تعریفی ساده، عبارت است از یک نظم مدنی ممتاز و امروزی مبتنی بر تعالیم اسلامی که می‌تواند ضمن فراهم‌سازی زمینه پیشرفت‌های عظیم مادی- معنوی، شرایط تازه‌ای را برای حیات جمعی انسان مسلمان فراهم کند. به طور طبیعی، با طرح موضوع تمدن نوین اسلامی، اولین پرسشی که به ذهن بعضی متبادر می‌شود، امکان شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی است که من در این زمینه مقاله‌ای را تألیف کرده‌ام که در انتهای کتاب درسگفتارهای فلسفه تمدن نوین اسلامی منتشر شده است. سئوال این است که امروز چه میزان ظرفیت‌های واقعی برای ورود در مسیر تمدن نوین اسلامی وجود دارد؟ باید توجه داشت که این سئوال در شرایطی مطرح می‌شود که غرب‌زده‌ها سعی دارند با ارائه ویترینی از مسائل و مشکلات جامعه اسلامی و به چالش کشیدن «کارآمدی» نظام مدیریت اسلامی، عملاً بحث تمدن نوین اسلامی را در حد یک بحث انتزاعی و حتی خیال پردازانه تقلیل دهند. این در حالی است که بر خلاف این تصورات، محصول جامعه اسلامی در این چهل سالی که از ظهور گفتمان انقلاب اسلامی سپری شده، محصول موفق و قابل دفاعی بوده است. 🔻برخی توفیقات انقلاب اسلامی 1️⃣ پایان دادن به قبضه انحصاری جهان توسط فکر و فرهنگ غربی بنده در اینجا قصد ندارم فهرست کاملی از توفیقات جریان انقلاب اسلامی در این چهار دهه را ارائه کنم لکن از باب نمونه و در چهلمین سال انقلاب، به چند فقره از توفیقات عظیم انقلاب اسلامی اشاره می‌کنم و سپس وارد نقطه کانونی بحث خودم می‌شوم. اول از همه، جریان انقلاب اسلامی نشان داد جهان به‌ طور کامل در قبضه فکر و فرهنگ غربی نیست و خارج از اتمسفر سکولار غرب، اتمسفر دیگری به نام اسلام ناب وجود عینی دارد که البته این اسلام، چه با اسلام متحجران قشری‌گرا و چه با اسلام لیبرال یا همان اسلام آمریکایی متفاوت است. البته نمی‌توانم از ذکر این واقعیت در پرانتز صرف نظر کنم که امروز اسلام متحجر و قشری‌گرا با اسلام لیبرال که در نگاه تئوریک متضاد می‌نماید، در عمل به هم رسیده‌اند و مشغول هم‌افزایی هستند. در اینجا، مهم این است که بدانیم، اندیشه و فرهنگ اسلام ناب، آن هم با رویکرد اجتماعی، در چهل سال گذشته رشد مستمر و قابل توجهی داشته است؛ چه در ایران که مهد انقلاب اسلامی است و چه در سایر نقاط جهان، جریان معقول و خالص دینی بسط و عمق پیدا کرده است و مطالعات میدانی نیز این رشد را کاملاً تأیید می‌کند. ... @tamadone_novine_islami
@Allah4all_زندگینامه_پیامبر_اسلام.pdf
2.36M
✳️ محمّد، زندگینامه پیامبر اسلام (ص) 🔸کارن آرمسترانگ 🔹مترجم: کیانوش حشمتی 🔸عنوان انگلیسی کتاب؛ Muhammad: a biography of the prophet 🔹کارن آرمسترانگ در رابطه با انفعال مسلمانان نسبت به هجمه رسانه‌ای غرب میگوید: «در حیرتم که چرا مسلمانان تصویر واقعی پیامبر_اسلام را به دنیای غرب نشان نمیدهند؟!» 🔸کارن (متولد ۱۹۴۴) نویسنده و پژوهشگر انگلیسی است که تاکنون دوازده کتاب درباره دین‌شناسی تطبیقی تألیف کرده‌است. 🔺کتاب «کارن آرمسترانگ» درباره حضرت محمد (ص)، یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های سال آمریکا بوده است. @studiesofshia @tamadone_novine_islami
⛔️ بن‌بستِ غربگرایی! @tamadone_novine_islami
گفتارهایی در تاریخ تمدن این کتاب گفتارهایی برگرفته از مجموعه جلسات والعصر در دانشگاه امام صادق علیه السلام است که نگاهی کلی به تاریخ و تاریخ تمدن و سیر آن دارد. کتاب از دو فصل تشکیل شده است. فصل اول با عنوان «تمهیدی بر غرب شناسی در ساحت انقلاب اسلامی؛ سیر فرهنگ و تمدن غرب»؛ ابتدا در مورد موانع و آسیب های شناخت ما از غرب به بحث می پردازد و سه عامل بحران هویت ملی، استبداد، روشفکران و روشنفکری را آسیب ها و موانع موجود در راه شناخت از غرب معرفی می کند. کتاب در ادامه مفهوم های شرق و غرب، ظهور مسیحیت، فساد کلیسا، جنگ های صلیبی، ثمرات جنگ های صلیبی، اومانیسم ایتالیائی و رنسانس اروپایی، انقلاب صنعتی و مرکانتیلیسم، و تحولات قرون 18 و 19 بحث می شود. در فصل دوم با عنوان « هبوط مغربی»؛ نگاهی گذرا بر سیر تاریخ و اندیشه مغرب زمین است. بر همین اساس در این فصل ابتدا در مورد نگاه غرب به تاریخ، نگاه اسلامی به تاریخ، تاریخ یونان، رواقیون، اپیکوریان، روم، مسیح، نظام فئودالی و واسالی، بورژوازی، رنسانس، ظهور داوینچی، سیاست ماکیاولّی بحث شده است. سپس در مورد شخصیت و اندیشه های افرادی همچون تامس هابز، جان لاک، نیوتن، مونتسکیو، هیوم، روسو، ولتر، ادوارد گیبن و کانت بحث شده است. در ادامه نیز در مورد آمریکا، انقلاب صنعتی، صنعت و رومانتیسیسم، کاپیتالیسم خارجی(استثمار)، ناسیونالیسم، اندیشه در قرن بیستم، انقلاب اسلامی و وضعیت کنونی عالم بحث و بررسی شده است. کتاب ماحصل مجموعه جلسات والعصر در دانشگاه امام صادق علیه السلام و ویراستاری عطآء الله بیگدلی است و انتشارات دانشگاه آن را منتشر کرده است.
💢پاسخ به ۱۵ مسئله در به چالش کشیدن «کارآمدی» نظام مدیریت اسلامی () 🎙حجت الاسلام دکتر رضا غلامی 🔻: در بخش قبل گفته‌شد که حجت الاسلام دکتر رضا غلامی؛ ریاست مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا، در گفتاری ضمن بیان دستاوردهای انقلاب اسلامی به بررسی موانع پیش روی شکل‌گیری و واقعیت در مسیر حرکت پرداخته است. ایشان در این مجال با پرده‌برداری از پانزده مسأله و مصیبت‌ جوامع اسلامی، روشن می‌کند که با وجود چنین ناسازگاری جدی و عمیق در جامعه اسلامی، همواره موتورهای بزرگی برای ایجاد مشکل و گرفتاری در جامعه اسلامی روشن است که با رفع یک مشکل و گرفتاری، یک مشکل و گرفتاری تازه خلق می‌شود. متن این گفتار بعلت طولانی بودن طی چند بخش تقدیم مخاطبان فرهیخته‌ی کانالِ «به‌سوی تمدن نوین اسلامی» می‌گردد، اینک بخش دوم این گفتار: 🔰 2⃣بازگردانی خودباوری از دست‌رفته میان مسلمانان: دومین توفیق عظیم انقلاب اسلامی این است که انقلاب توانست خودباوری از دست رفته میان مسلمانان را از طریق یک روشنگری عظیم و بیدارسازی جهان به اسلام بازگرداند. قبل از تولد انقلاب اسلامی، تقریباً یأس همه جهان اسلام را فراگرفته بود و کسی تصور نمی‌کرد امکان احیاء اسلام به معنای دقیق کلمه و جبران عقب ماندگی‌ها وجود داشته باشد ضمن اینکه عمده مسلمانان مرعوب تمدن غرب بودند و حتی این مرعوبیت آن‌ها را نسبت به حقانیت اسلام به تشکیک انداخته بود. البته برگرداندن خودباوری به دنیای اسلام، مرهون اصلاح تصویر جعلی یا کاریکاتوری از اسلام بود که هم از طریق القائات جریان غرب‌زده، و هم با جهل‌ورزی متحجران قشری‌گرا در جهان اسلام نهادینه شده بود. یک بحث مهم در اینجا به وحدت جهان اسلام برمی‌گردد که انقلاب اسلامی از ابتدا منادی آن بوده است؛ بعضی تصور می‌کنند که طرح وحدتِ جهان اسلام به ویژه با تحولات اخیر جهان اسلام به شکست کشیده شده است، لکن نه تنها مشاهدات بلکه مطالعات ژرف جامعه شناختی در درون دنیای اسلام نشان می‌دهد که امروز سطح و عمق وحدت امت اسلامی به مراتب از دوران پیش از ظهور انقلاب اسلامی بالاتر است هرچند همچنان عمده دُول اسلامی به دلایلی که اگر فرصت شد به دلایل آن خواهم پرداخت، به وحدت‌گریزی و وحدت سوزی ادامه می‌دهند. 3⃣تغییر معادلات مسلط بر جهان: سومین توفیق عظیم انقلاب اسلامی را باید در تحولات عظیم بین‌المللی جستجو کرد. در واقع، انقلاب اسلامی توانست معادلات مسلط بر جهان که از سوی غرب به‌ویژه دو ابرقدرت آن زمان یعنی آمریکا و شوروی مبتنی بر دکترین «سلطه» دیکته می‌شد را تغییر دهد. این تغییر معادلات، در شرایطی رخ داد که انقلاب اسلامی به سمت هیچ یک از قدرت‌های شرق و غرب گرایش پیدا نکرد و توانست بر اساس عقلانیت اسلامی یک مسیر تازه را در مناسبات جهانی نشان‌دهد که البته می‌توانست حیات جریان نظام سلطه را با خطر جدی روبرو کند. شما به آنچه در این چهل سال رخ داده‌است دقت‌ بفرمایید، انقلاب اسلامی توانست به جز به‌ذلت کشیدن اسرائیل – به عنوان دشمن درجه یک مسلمانان- نقشه جامع غرب به‌ویژه آمریکایی‌ها در جنوب شرق آسیا که برای تداوم حیات نظام سرمایه‌داری فوق‌العاده اهمیت دارد را به شکست بکشاند. غرب در این اواخر، تمام توان و آبروی خود را برای تحقق آن نقشه به‌میدان آورد و حتی مجبور شد در یک خودزنی عظیم، داعش را تأسیس کند، اما همه دیدند که قدرت جریان انقلاب اسلامی همه چیز را تغییر داد. ... @tamadone_novine_islami
ستاره‌ای بدرخشیدو ماه مجلس شد دل رمیده ما را رفیق‌و مونس شد نگار من که به‌مکتب نرفت‌و خط‌ننوشت به غمزه مسئله‌آموز صد مدرس شد 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 @tamadone_novine_islami
ولادت رسول مُکرم، حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) و امام جعفر صادق(ص) مبارک‌باد 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 @tamadone_novine_islami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبر انقلاب: امروز دشمن اسلام استکبار و صهیونیسم است/کاریکاتوریستی در فرانسه یک غلطی کرد؛ پشت سر این حادثه دست هایی وجود دارد 🔰رهبرانقلاب اسلامی در سخنرانی به‌مناسبت ولادت رسول اکرم(ص) و امام صادق(ع): 🔸امروز دشمن اسلام و دشمن اصلی، همین استکبار و صهیونیسم است که با اسلام با همه وجودشان مقابله و معارضه می‌کنند که آخرین نمایش این معارضه هم همین موضوعی است که هفته قبل در پاریس اتفاق افتاد که یک کاریکاتوریستی یک غلطی کرده و دشنامی را به پیامبر(ص) داده است. 🔸این فقط انحراف و فساد یک هنرمند نیست، بلکه پشت سر این حادثه دست‌هایی وجود دارد که دلیلش این است که در دفاع از این کار معمولی، یک رئیس جمهور و یک دولت می‌ایستد و از او حمایت می‌کند. 🔸مسئله سیاست دولتی است که از این کار غلط حمایت می‌کند و مقام سیاسی صریحا پشتیبانی خود را اعلام می‌کند. @tamadone_novine_islami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢نقش برجسته علمی امام صادق(ع) در شکوفایی تمدن اسلامی 🎙محمدحسین رجبی‌دوانی 🔻 محمدحسین رجبی‌دوانی عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) و محقق تاریخ اسلام در گفت‌وگویی با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم گفت: یکی از ویژگی‌های امامت امام صادق علیه‌السلام و تفاوت دوره آن حضرت با سایر ائمه(ع)، این بود که آن حضرت هم اواخر دوران حکومت بنی‌امیه را درک کردند و هم اوایل دولت بنی‌عباس را. وی افزود: ایشان به سبب فرصت‌هایی که در تضعیف این دو دولت در اختیارشان قرار گرفت، توانستند گوشه‌هایی از اقیانوس بی‌پایان علوم و معارف الهی را به روی جویندگان دانش و معرفت بگشاید. لذا آنچه در مسائل اعتقادی و فروع عملی و اخلاق از امام صادق علیه‌السلام داریم، بیش از آن چیزی است که از سایر ائمه اطهار به دستمان رسیده است. این محقق تاریخ اسلام اظهار کرد: امام صادق علیه‌السلام در حقیقت بنیانگذار مکتبی شد که در آن علم و دانش و همچنین شیوه‌های ترویج علم اعم از مباحثات، مناظرات و بحث‌های جدل با مخالفان رونق پیدا کرد و زمینه‌ساز بروز شد. «پیغمبر اکرم(ص) زیربنای تمدن در اسلام را پایه‌ریزی کرد اما متأسفانه با انحرافی که بعد از رحلت آن وجود مقدس نسبت به رخ داد، اسلام و تمدنی که پیامبر(ص) پایه‌ریزی کرده بود، از مسیر اصلی خود منحرف شد. اگرچه امیرالمؤمنین علیه‌السلام هنگام رسیدن به خلافت تلاش‌هایی برای بازگرداندن اسلام و ارزش‌های دینی دوران پیامبر انجام دادند، اما به سبب دشمنان با فتنه‌های مختلف، نگذاشتند آنطور که مورد نظر حضرت بود، این امر عملی شود.» رجبی‌دوانی با بیان مطلب فوق گفت: در عصر امام صادق علیه‌السلام اگرچه قدرت و حکومت در اختیار آن وجود مقدس نبود اما روش‌ها و علومی که از آن حضرت صادر شد، هزاران شاگرد تربیت شدند و  آنچه را که بعدها خوانده شد شکل دادند. وی خاطرنشان کرد: اگر امام جعفر صادق(ع)، خود در رأس قدرت می‌بود و قدرت را به دست می‌داشت، تمدنی که پدید می‌آمد، چقدر شکوفاتر و عظیم‌تر می‌بود. بنابر تحقیق دانشمندان به خصوص علامه سیدحسن صدر در کتاب "تأسیس الشیعه علوم الاسلام"، تمام علومی که در بین مسلمانان پدید آمد ـ علم مبنای تمدن‌سازی است ـ مستقیم یا با واسطه به امامان دیگر رسید و سهم امام صادق علیه‌السلام بیش از تمام ائمه دیگر بود، لذا نه تنها بلکه تمام علوم دیگر ریشه در شاگردان امام صادق علیه‌السلام دارد. @tamadone_novine_islami
🔺گروه روش‌شناسی و تاریخ‌نگاری پژوهشکده تاریخ اسلام و انجمن ایرانی تاریخ برگزار می‌کند: "سمینار نقشه‌خوانی و نقشه‌های تاریخی" 📜همراه با اعطای گواهی معتبر به شرکت‌کنندگان 🔰مدرسین: ✔️دکتر محمدتقی رهنمایی ✔️مهندس محمدرضا سحاب 🔸مهلت ثبت‌نام: سه‌شنبه ۹۹/۸/۲۷ 🔹زمان برگزاری: پنج‌شنبه ۹۹/۸/۲۹ @tamadone_novine_islami
💢 آیا یک مسلمان می‌تواند به جدایی دین از سیاست (سکولاریسم) معتقد باشد؟ 🔰نظر اهل سنت: 🔸بی‌گمان شریعت خداوند و آنچه نازل گردانده، مختص احکام فردی نیست. سعادت افراد یک جامعه تنها با سعادت فردی متحقق نمی‌شود، بلکه حکومتی لازم است تا آنان را بر استقامت یاری دهد و دستورات خداوند را در زمین اجرا کند. حتی بی‌دینان هم دنبال گسترش حکومت مورد نظر خود - از هر مدلی که باشد - در سراسر زمین هستند، چه رسد به پیروان دینی که احکام خداوند را از وحی گرفته‌اند و آن را بهترین و مناسب‌ترین قوانین می‌دانند؟ 🔸خداوند متعال فرموده است: {فَلا وَرَبِّكَ لا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجًا مِمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيمًا} [النساء: ۶۵] «اما نه، به پروردگارت سوگند که آنها مؤمن به شمار نمی‌آیند مگر اینکه تو را در اختلافات خود به داوری بطلبند و سپس ملالی از داوری تو نداشته باشند و کاملاً تسلیم آن گردند.» 🔸 و پیامبر (صلی الله علیه و سلم) فرموده‌اند: «اگر الله و پیامبرش عدالت نکنند، دیگر چه کسی عدالت می‌کند؟!» [۱] 🔸همچنین در قرآن می‌خوانیم: {أَفَحُكْمَ الْجَاهِلِيَّةِ يَبْغُونَ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُكْمًا لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ} [المائدة: ۵۰]، «آیا جویای حکم جاهلیت هستند؟ برای کسانی که یقین دارند، حکم چه کسی می‌تواند از حکم خداوند بهتر باشد؟». 🔸حافظ ابن کثیر در تفسیر این آیه می‌گوید: «خداوند در این آیه بر هرکسی که از حکم الهی که هر خیری را داراست و از هر شری بازمی‌دارد خارج شود، انکار کرده است؛ مانند دیگر آراء و هواها و اصطلاحاتی که مردانی بدون دلیلی از جانب شریعت الله وضع کرده باشند. اهل جاهلیت به آنچه از نظریات خود تراشیده‌اند حکم می‌کنند و تاتارها نیز سیاستِ حکومت خود را از آنچه پادشاهشان چنگیزخان وضع کرده بود، می‌گیرند... و حکم چه کسی از خداوند عادلانه‌تر است؟! خداوند به هر چیزی داناست، بر هر چیزی تواناست و در هرچیزی دادگر است!». [۲] 🔸پس قانونی بهتر و عادلانه‌تر از قوانین خداوند وجود ندارد؛ اوست که بشر را آفریده است و به آنچه سعادتش را تأمین می‌کند آگاه‌تر می‌باشد و محال است که مسلمانی خلاف این را معتقد شود، زیرا با آیات صریح قرآن در تناقض است. 🔸کسی که به سکولاریسم باورمند باشد، اقلاً به زبان حال می‌گوید که من به خدا ایمان دارم ولی او حق ندارد برای زندگی من تعیین تکلیف کند، چگونه چنین کسی می‌تواند مسلمان باشد؟ کسی که قائل به جدایی دین از سیاست باشد، به حکم بشر رغبت دارد و از حکم خداوند کراهت و حکم بشر را بهتر از حکم خالقِ بشر می‌داند، چگونه چنین کسی مسلمان نامیده شود؟ «ناگفته پیداست که سکولاریسم، یعنی حکومت‌کردن به غیر قوانین الهی، که چنین چیزی در منظومه‌ی اسلامی جایی ندارد و باورمند به آن به نص قرآن کریم کافر می‌باشد.» [۳] 🔸شیخ عبدالعزیز طریفی چه خوب گفته است: «آنها حکومت‌کردن بر اساس آنچه الله نازل کرده را به بهانه‌ی مناسب‌نبودن برای زمان ما رها می‌کنند، حال آنکه زمانی می‌رسد که عیسی پسر مریم (علیهما السلام) می‌آید و تنها بر اساس شرع حکم می‌کند؛ پس مشکل از زمان نیست، مشکل در حکمرانان است». [۴] السلام علیکم ورحمة اللّه و برکاته تهیه‌شده در: «کانالِ رد شبهات ملحدین» 📚پی‌نوشت‌ها: [۱] صحيح البخاري (۳۱۵۰) وصحيح مسلم (۱۰۶۲). [۲] تفسير القرآن العظيم، ابن كثير الدمشقي، دار طيبة، ج۳، ص۱۳۱. [۳] العلمانية نشأتها وتطورها، سفر الحوالي، دار الهجرة، ص۶۸۱. [۴] أسطر في العقل والنقل والفكر، عبدالعزيز الطريفي، دار المنهاج، ص۵۱. ✾•┈┈••✦❀✦••┈┈•✾ @tamadone_novine_islami
🔰دیوید بروکس: در جامعه‌ای که روز به روز بیشتر به سمت سکولار شدن پیش می‌رود، باید بیشتر از تعصب سیاسی بترسیم تا تعصب دینی. باید از کسانی بترسیم که اجازه می‌دهند عقاید سیاسی‌شان شکل‌دهنده باورها و اعمال دینی‌شان باشد و گروه‌های مذهبی خود را تبدیل به ارتش سیاسی می‌کنند. باید از کسانی بترسیم که سیاست را جایگزینی برای دین می‌دانند. و در نتیجه ما باید از جامعه‌ای بترسیم که باورهای معنوی در آن روز به روز کمرنگ می‌شود و جوانان در فضایی بزرگ می‌شوند که در آن زیست‌بوم اخلاقی منسجمی شکل نگرفته است. 🔻توضیح: دیوید بروکس، نویسنده و روزنامه‌نگار آمریکایی است. @tamadone_novine_islami
💢چگونه خسروپرویز، مسلمان شد؟ آمیزه شگفت هویت ایرانی و اسلامی در حکمت نظامی ✍ سیدحسین شهرستانی حقیر در این سالها درگیر زوایا و بنیادهای فرهنگی و معرفتی پیوند میان هویت ایرانی و اسلامی بوده و هستم. این جستجو مستلزم کاوشی عمیق است هم در تاریخ فلسفه و هم در تاریخ ادبیات. بر همین اساس سراغ خاستگاه شعر و فلسفه در فرهنگ ایرانی‌اسلامی رفتم و و را به‌قدر وسع اندک خود پژوهیدم. اما در اینجا می‌خواهم به لحظه‌ی شگفت‌انگیزی از این پیوند تاریخی اشاره کنم: شاعر و حکیم بزرگ ما، نظامی در تاریخ ادبیات همچون فردوسی ملقب است به لقب حکیم، چون فردوسی داستانهای اساطیری را به نظم آورده و راهی که استاد طوس گشود را پی‌گرفته است. سبک و طرز ادبی او اما گرچه ادامه کار فردوسی است اما تکرار آن نیست، بگذریم! اما مغز سخن من در منظومه "خسرو و شیرین" اوست؛ قهرمان داستان کیست؟ خسروپرویز، شاه ساسانی که نماد برجسته آیین شهریاری ایران است که زندگی‌اش در هاله‌ای از حکایات افسانه‌ای روایت شده است. اما خسروپرویز همچنین چهره‌ای تاریخی دارد که در صحنه مواجهه اسلام و ایران بسیار مهم و خطیر است. او مخاطب نامه رسول‌الله است در دعوت به اسلام و در میان مخاطبان این دعوت‌نامه‌ها، پاسخ او از همه تندتر و بی‌ادبانه‌تر بود: پاره‌کردن نامه دعوت اوج بی‌احترامی بدان است. حال آیا سرایش منظومه‌ای عاشقانه به‌نام این شهریار، رجوع به هویت ملی در تضاد و تقابل با سنت اسلامی است؟ برای پاسخ به این پرسش باید سراغ خود نظامی رفت. نکته شگفت و ظاهراً متناقص آنکه خسرو و شیرین در دیباچه خود پس از ذکر توحید و نیایش با حق تعالی، فصلی دارد در نعت رسول اکرم: محمد کآفرینش هست خاکش هزاران آفرین بر جان پاکش ممکن است گفته شود که این مقدمات به‌رسم زمان سروده شده و همچون مدح سایر ممدوحان، خارج از غرض اصلی شاعر است. اما کسی که اندک آشنایی با نظامی داشته باشد چنین نمی‌پندارد. به زعم من در تاریخ شعر فارسی کسی همتای نظامی چنین شیدا و شورانگیز رسول‌الله را ستایش نکرده است. در مخزن‌الاسرار، علاوه بر معراجیه، پنج بار غزلسرای عشق خود به رسول است، چون مستی که نمی‌تواند دست از باده بدارد و عاشقی که نمی‌تواند از سخن معشوق فارغ شود. پس این تناقض چگونه قابل حل است؟ ستایش پیغمبر در مقدمه دفتری به نام دشمنی بیگانه با او! این رازی است که حکیم خود رندانه و پوشیده درفصلی بعنوان "عذرانگیزی در نظم کتاب" بدان می‌پردازد. در این فصل سخن از گفتگویی است میان او و دوستی زاهد که "تعصب را کمر دربسته چون شیر" که نظامی را نکوهش می‌کند به اینکه چرا حکمت و ذوق خود را صرف داستانهای ملتهای کهن و آیینهای باطل می‌کند: در توحید زن کآوازه داری چرا رسم مغان را تازه داری؟! اما نظامی در خسرو و شیرین، پرده از حقیقتی برمی‌دارد که سبب حیرت و تحسین رفیق متعصب اوست. شیرین‌کاری شاعر، تاسیس بنایی تازه بر زمینی کهن است. بنای توحید محمدی در خاک زبان و فرهنگ فارسی. ژرف‌ترین صورت پیوند میان فرهنگ ملی و دینی همین است که بنای حقیقت نو بر پایه‌های حقیقت کهنه استوار گردد. به عبارت دیگر در این سنتز جدید، تز و آنتی‌تز به سازش می‌رسند و خسرو پرویز تسلیم عهد محمدی می‌شود و بیگانگی به آشنایی مبدل می‌گردد. این کار شگفت، ازمسیر عشق و با میانجی‌گری "شیرین" واقع می‌شود تا بدین ترتیب نظامی از واقعیت تاریخی خصومت شاه ایران با رسول‌خدا به لطف حکمت شاعرانه خود عبور کرده و پایه‌گذار عهدی جدید گردد. از همین روست که رفیق متعصب نظامی در تحسین او می‌گوید: چنین سحری تو دانی یاد کردن بتی را کعبه‌ای بنیاد کردن شیرین‌کاری حکیم بزرگ ما آنست که بنیاد کعبه را بر بتی استوار می‌کند و بدینسان فرهنگ ایرانی را ماده‌ی صورت حقیقت نبوی می‌سازد. بدین ترتیب دقیقا از متن تضاد هویتی، وحدت فرهنگی زاده شده و کار فردوسی به نحو رادیکالی به تمامیت می‌رسد. چنانچه نظامی در شرف‌نامه و خردنامه، به همین شیوه در صدد سازش فرهنگ یونانی با هویت اسلامی برمی‌آید و کار فارابی را به سرحد کمال می‌رساند. به گمان من این توفیق و جمع بین صورتهای متضاد معرفت و فرهنگ، به میانجی گفتگویی که در متن سخن شاعرانه جریان دارد ممکن است. ایرانیان از راه شعر به ژرفای بحر سیال و درعین‌حال وحدانی "سخن" راه جستند و در آنجا قلب هستی انسانی را یافتند، قلبی که فراتر از همه قوانین و آیینها، آیین و قانونی دارد که همانا قانون و آیین "عشق" است و آیین عشق، آیین "آشنایی" و رفع حجاب "بیگانگی" است... نظامی درآغاز شرف‌نامه درمناجات با خدا می‌گوید: گه آری خلیلی ز بت‌خانه‌ای گهی آشنائی ز بیگانه‌ای گویی خویشکاری شعر و حکمت به‌ظهور رساندن این صفت الهی است که خلیلی از بتخانه می‌آورد و بیگانگی را به آشنایی بدل می‌کند. @tamadone_novine_islami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺نظرات آیت‌الله خامنه‌ای در مورد موسیقی فاخر/ مطالبی که رسانه‌ها آن را سانسور کرده‌اند @tamadone_novine_islami