💢 فلسفه بخش عظیمی از عناصر تشکیل دهندۀ تمدن است
✍علی عابدی شاهرودی
#گزیدۀ_کتاب
#فلسفه_و_تمدن
#کتاب_مفاتیح_الغیب
🔸فلسفه به مفهوم عام که نوعی استدلال سامان یافته باشد، بخش عظیم از عناصر تشکیل دهندۀ تمدن است، آغاز اینگونه فلسفه همان آغاز تمدن بشری است، تمدن پدیدهای است انسانی و اجتماعی و مظهری است از تجلی حیات معقول... آنچه به سخن کنونی بستگی دارد این است که فلسفه به معنی عام عنصر مهم و اساسی تمدن است، و چنانکه برای تمدن نمیتوان یک ملت و یا قوم را منشأ دانست، برای فلسفه هم چنین منشأ خاصی وجود ندارد. فقط یک چیز را میتوان به حدس و احتمال گفت، و آن راجع به مقدار سهم ملتها و اقوام در پیدایش تمدنهاست.
🔹کتاب مفاتیحالغیب ملاصدرا، ترجمه محمد خواجوی، مقدمه از علی عابدی شاهرودی، صفحه بیستوچهار مقدمه.
@tamadone_novine_islami
4_5780709260937660915.pdf
336.6K
🔺مقاله منتخب/ حیات عقلانی تمدن اسلامی و نقش قرآن در شکوفایی آن
✍ قدرتالله قربانی
#مقاله_منتخب
#قرآن_و_شکوفایی_تمدن_اسلامی
🔻#چکیده
نقش حکیمان مسلمان در شکوفایی تمدن اسلامی انکارناپذیر است و نیز نقش قرآن در شکلگیری #تفکر_عقلانی و فلسفی مسلمانان از مهمترین پرسشها و مسائل پیش روست. به نظر میرسد که جامعیّت قرآن در ارائه آموزههای جهانشمول برای بسترسازی تحقق سعادت حقیقی بشر باعث گردیده تا در این کتاب الهی، در زمینههای حکمی و عقلانی چون خداشناسی، جهانشناسی، انسانشناسی، اخلاق، سیاست و اجتماع برخی آموزههای لازم و جهتدهنده #اندیشه متفکران مسلمان، اعمّ از متکلمان و فلاسفه بیان شده باشد. از این رو، ملاحظه نظام عقلانی اوّلین فیلسوفان مسلمان چون فارابی و ابنسینا موارد گوناگونی از تأثیرپذیری نظام فلسفی آنان را از قرآن نشان میدهد که محوریّت هستیشناسی توحیدی و تبیین خاصّ از #معرفتشناسی وحیانی از مهمترین آنهاست. در این تحقیق، تلاش میشود با توجّه به اوصاف کلّی قرآن و با ذکر برخی آموزههای حَکمی، عقلانی و فلسفی آن، نحوه تأثیرپذیری فیلسوفان اسلامی چون فارابی و ابنسینا از آن در ابعاد گوناگون فلسفه خود بیان شود تا نشان داده شود که فلسفه اسلامی، علیرغم منابع غیراسلامی، تنها در پرتو تعالیم عقلانی و فلسفی قرآن بود که ویژگی «اسلامی» را به خود گرفت.
@tamadone_novine_islami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌قرآنشناسی شهید سیدمحمدباقر صدر
📽 سرمقالهٔ سوره در شب چهاردهم رمضان | یکشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
⏰«سوره، فصل قرآن کریم» | هر شب، ساعت ۲۲ | شبکه چهار سیما
#سوره #شب_چهاردهم #فصل_قرآن_کریم #قرآن_شناسی #نگاه_انتقادی
@sooreh_tv
@tamadone_novine_islami
🤲 دعای روز چهاردهم ماه رمضان
❇️ خدایا مرا در این ماه بر لغزشها سرزنش مکن و از خطاها و افتادن در گناهان دور بدار و هدف بلاها و آفات قرار مده، به عزّتت اى عزّت مسلمانان.
@tamadone_novine_islami
رمضان چهاردهم: آفات زبان ـ پُر حرفی
مَّايَلْفِظُ مِن قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ/سوره ق آیه ۱۸
مجنون مغربی رسالهای آلوده از زاویه بازار وراقان و صحافان نیشابور جسته و چون کفر ابلیس فراز میکرد و فریاد که: ای جماعت ما هرچه میکشیم از رتوریقای ارسطوست!
حکیمی دید و گفت آنچه ارسطو گفت آیین بلاغت بود، میزان فصاحت و پایه حجت. آنچه تو مینالی و اسباب نزاع ملل و نحل است پرحرفی و لفاظی است که بر افواه عوام و زعمای کلام میرود.
مجنون گفت: حق با تست اما جماعت وراج خود را تالی ارسطو میدانند. خوب بنگر، باخبران خاموشند و بیخبران پُرگوی. آنچه امروز بر ما میرود از خطای انبوه پرگویانی ست که دو فایده ندارند: گوش سپاری و پرسش افکنی.
حکیم گفت: آن را که خبر شد خبری باز نیامد. بیخبران وراج خطای فراوان میکنند و خطای بسیار از توهم دانایی و باخبریست و اسباب معاصی و مکاره دیگر. جز بوقت و ضرورت سخن نباید گفت که شعله کلام خرمنی بسوزاند.
مجنون گفت: خدایت یار، چه بسیار مقدمه روا یا نکوهیده که نتایج ممنوعه دارد. مصائب بزرگ از لغزشهای خرد میاغازد.
فضائل القوم فی شوارق الصوم / اخلاق عامه در روشنای روزه
@dinonline
@tamadone_novine_islami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پست معنادار اینستاگرام سایت رهبر معظم انقلاب؛
جگرم بیقرار و درمانده است
در رگم شور خون #فرمانده است...
@tamadone_novine_islami
28.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 قرآنشناسی علی صفایی حائری
📽 سرمقالهٔ سوره در شب پانزدهم رمضان | سهشنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
⏰«سوره، فصل قرآن کریم» | هر شب، ساعت ۲۲ | شبکه چهار سیما
#سوره #شب_پانزدهم #فصل_قرآن_کریم #قرآن_شناسی #نگاه_انتقادی
@sooreh_tv
@tamadone_novine_islami
در نیمۀ ماه، ماهِ تمام آمده است
عطرِ نفسِ گل به مشام آمده است
در خانۀ زهرا و امیر مومنان
اوّل پسر و دوّم امام آمده است
#میلادامامحسنمجتبیمبارکباد
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
@tamadone_novine_islami
🤲 دعای روز پانزدهم ماه رمضان
❇️ خدایا در در این ماه طاعت فروتنان را نصیبم کن و سینهام را براى انابه همانند بازگشت خاضعان باز کن به امان دادنت اى امان ده هراسندگان.
@tamadone_novine_islami
💢تکیه بر «میدان» برای هموار کردن مسیر دیپلماسی، شیوهای است که حتی آمریکاییها نیز در روند مذاکرات هستهای از آن غافل نبودند.
@neday_azadi
@tamadone_novine_islami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 سرودخوانی دختران موسسات امام صدر برای میلاد امام حسن
اجرای گروه کر دختران موسسات امام موسی صدر در لبنان به مناسبت میلاد امام حسن مجتبی(ع) را در این ویدئو میبینید.
📌حُسنِ حَسن
تو برگزیده آن آفریدگاری
و مقیم قلههای بلندپایگان
ای سرور جوانان بهشتهای برین
ای حَسن، که باغهای حُسن از تو شکفت
ای عالیترین مظهر احسان
ای بار یافته به سرچشمههای ایمان
ای خدمتکار خدای مهربان
ای آبرودار نزد خدای سبحان
تو محبوب و مطلوب منی
ای امام من، حسن، دوستت دارم
تو امنیت و صلح من هستی
تا نزد توام در آرامشم
به بقیع پرنور سفر میکنم
نسیم پاک آنجا را تنفس میکنم
عشق تو درد و درمان من است
خاک کوی تو مایهی شفای من است
#رمضان #ماه_مهربانی #موسسات_امام_صدر_لبنان
@imammoussasadr
@tamadone_novine_islami
26.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 قرآنشناسی شهید مرتضی مطهری
📽 سرمقالهٔ سوره در شب شانزدهم رمضان | چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
⏰«سوره، فصل قرآن کریم» | هر شب، ساعت ۲۲ | شبکه چهار سیما
#سوره #شب_شانزدهم #فصل_قرآن_کریم #قرآن_شناسی #نگاه_انتقادی
@tamadone_novine_islami
🤲 دعای روز شانزدهم ماه رمضان
❇️ خدایا مرا در این ماه به همراهى و همسویى با نیکان توفیق ده و از همنشینى با بدان دور بدار و به حق رحمتت به خانه آرامش جایم ده و به پرستیدگىات اى پرستیده جهانیان.
@tamadone_novine_islami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺در رویدادی بیسابقه و در جریان برگزاری لیگ برتر انگلیس (بازی دو تیم "لستر سیتی" و "کریستال پالاس") در دقیقه ۳۴ از نیمه اول تَوقفی به بازی دادهشد تا "وسلی فوفانا" مدافع مسلمانِ فرانسوی که روزهدار بود، افطار کند. "فوفانا" بعد از بازی در توییتی بابت اینکه به او فرصت افطار داده شد تشکر کرد.
@sahandiranmehr
@tamadone_novine_islami
29.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 دامنه شمول قرآن
📽 سرمقالهٔ سوره در شب هفدهم رمضان | پنجشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
⏰«سوره، فصل قرآن کریم» | هر شب، ساعت ۲۲ | شبکه چهار سیما
#سوره #شب_هفدهم #فصل_قرآن_کریم #قرآن_شناسی #نگاه_انتقادی
@sooreh_tv
@tamadone_novine_islami
🤲 دعای روز هفدهم ماه رمضان
❇️ خدایا مرا در این ماه به سوى کارهاى شایسته هدایت فرما و حاجتها و آرزوهایم را برآور، اى آن که نیاز به روشنگرى و پرسش ندارد، اى آگاه به آنچه در سینه جهانیان است بر محمّد و خاندان پاکش درود فرست.
@tamadone_novine_islami
رمضان هفدهم: ریـــــاکاری
أَرَأَيْتَ الَّذي يُكَذِّبُ بِالدِّينِ... الَّذِينَ هُمْ يُرَاءُونَ / سوره ماعون
زاهدی گریخته از شهر و رمیده از خلق در زاویه هرات نان جو میخورد و مناجات خواجه میخواند. فیض مشرقی را شوق دیدار او دست داد و سبب عزلت پرسید. گفت: چیزی از باطن خلایق نمانده است، مردمان آلوده ظاهرند، هوای شهر خفقان آرد و من به ملکوت باطن گریختهام.
فیض گفت: ظاهر، صورت باطن است و رکاکت ظاهر از رذالت باطن. مردمان سودا میکنند متاعی را که مشتری دارد. روزگار شرک آلودی ست.
زاهد گفت: حیّاکالله، مشتری اطوار این مردم خدا نیست. تا بازار منزلت و وجاهت ایشان گرم است خدا را چه حاجت است!
فیض گفت: تا چشم و دلِ سودایی سیر شود، اخلاص ارزان میفروشند و شرکِ ریا گران میخرند!
امان از داوری خلایق! مردمان شوق کمال ظاهر دارند و برای پسندِ خاطر، خطر میکنند: خطر دلالی رضایت، شهوت رؤیت و خدعه عزت!
زاهد گفت: هر طایفه را که کمالِ تربیت نبود اما جلالِ شوکت و فساد دولت بود، خودنمایی تباه میکند.
فضائل القوم فی شوارق الصوم / اخلاق عامه در روشنای روزه
@dinonline
@tamadone_novine_islami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢در جستجوی قرآن و مصحف امام علی
👥گفتگوی زنده با سیفالدین کارا از ترکیه به میزبانی حمیدرضا تمدن
🔸در این برنامه برای اولین بار بصورت شفاف و واضح به موضوع مصحف امام علی پرداخته خواهد شد.
🔹دوستان خود را مطلع کنید
امشب ساعت ۲۳:۵۹، یک دقیقه مانده به فردا
📌این گفتگو را میتوانید بصورت همزمان از صفحه اینستاگرام، کانال آپارات و یوتیوب فطرس مدیا پیگیر باشید.
#ذکری #ماه_رمضان #مصحف_امام_علی #قرآن #قرآن_امام_علی
@fotrosmediatv
@tamadone_novine_islami
29.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢قرآن و مسئلهی اکثریت
🔸قرآن کریم در موارد و موضوعات بسیاری در باب اکثریت سخن گفته است؛ از جمله ناسپاسی بیشتر مردم درباره بخشش و فضل خداوند، که در بیش از ده آیه در سورههای مختلف قرآن بازتاب یافته است، همچنین تحریف احکام شرعی و اخلاقی از سوی اکثر مردم، ابتلای بیشتر مردم به حدس و گمان، بیایمانی بیشتر مردم به حقانیت روز جزا و جهل درباره آن، و موارد دیگری از جمله بیاعتقادی اکثر مردم به قدرت خداوند و یگانگی او. نکوهش باورها و رفتارهای اکثریت، در نزدیک به ۹۰ آیه از سورههای مختلف قرآن ذکر شده است. محمدباقر معرفت، از مفسران معاصر شیعه، با اشاره به آیاتی از قرآن کریم که حاکی از نکوهش اکثریتاند تفسیر این آیات را به نکوهش مطلق و بیقیدوشرط اکثریت، ناروا و نادرست شمرده است.
📌برنامه سوره، جمعهشب، ۱۰ اردیبهشت میزبان دکتر محمود حکمتنیا بود. قرآن و مساله اکثریت موضوع گفتگوی این برنامه از سوره بود.
⏰«سوره، فصل قرآن کریم» | شبهای ماه رمضان ساعت ۲۲ | شبکه چهار سیما
@tamadone_novine_islami
🤲 دعای روز هجدهم ماه رمضان
❇️ خدایا مرا در این ماه به برکتهاى سحرهایش آگاه کن و دلم را با روشنایى انوارش روشنى بخش و تمام اعضایم را به پیروى آثارش بگمار، به نورت اى نوربخش دلهاى عارفان.
@tamadone_novine_islami
🔺کلامی از پرفسور #کربن در مقایسه فلاسفه اسلامی با فلاسفه غرب (به نقل از سید حسین نصر)
#هایدگر
#ملاصدرا
#سهروردی
#فلسفه_غرب
@Islamicphilosophy_ir
@tamadone_novine_islami
💢 از بایدها و نبایدهای غیبت
✍ صبغت الله عاکف
#یادداشت_منتخب
#برادران_اهل_سنت
اگر از عیب و نادرستی کار عدهای، بدونِ ذکر نام آنان، آشکارا در فیسبوک صحبت میشود؛ تا فتنه و فساد آنان دامنگیر دیگران نگردد، اشکِ تمساح میریزند که غیبت ما را کردهاند.
حالا دو نکته خدمت این دوستان:
۱. یادآوری داستان یک فرد، برای عبرت و پندگیری آدمهای پندپذیر، بدون ذکر نامِ آن فرد، نزد اهل دانش و معرفت غیبت شمرده نمیشود.
از پیامبر صلی الله علیه و سلم در حدیث متفقعلیه ثابت است که میفرمودند: «ما بال أقوام قالوا کذا وکذا» (طایفههایی از مردم را چه شده است که چنین و چنان میگویند). یعنی پیامبر صلی الله علیه و سلم بسیار اتفاق افتاده که داستان رفتار و گفتار نادرست دستههایی از مردم را یادآور میشدند، اما نام نمیگرفتند.
برخی از اهل علم گفتهاند که اگر این یادآوریِ عیب و داستان فرد، با ابهام و اشارتی باشد که با آن، شنوندگان بشناسند و بدانند که چه کسی مراد است، غیبت به حساب میآید؛ اما این سخن نیز چندان دقیق نیست، زیرا در موارد بسیاری وقتی پیامبر صلی الله علیه و سلم میگفتند: «ما بال أقوام...» (طایفههایی از مردم را چه شده است...)، سپس عیب آنان را ذکر میکردند، مراد پیامبر صلی الله علیه و سلم فهمیده میشد و شنوندگان میدانستند چه کسی مراد است. بنابراین، اگر نام فرد و یا طایفهای ذکر نشد و تنها عیبش ذکر گردید، غیبت نمیباشد. بهویژه وقتی هدف اندرز و عبرتی باشد برای شنوندگان.
۲. اگر هم این غیبتی به حساب آید و نام فرد غیبتشده نیز ذکر گردد؛ اهل علم در شش حالت غیبت را جایز میدانند، که از آنجمله برحذر داشتن مسلمانان از فتنه و فساد و شر فرد یا طایفهای معین است، که مورد یادشده از این دست میباشد. بنابراین، غیبت افرادی که مرتکب فتنه و فسادی در دین و عقیده و فهم دینی مردم عامه میشوند، جایز است و پسندیده؛ تا برای دیگران عبرت و اندرزی صورت پذیرد. برای توضیح بیشتر، به شرح امام نووی بر صحیح مسلم مراجعه شود. والله اعلم.
@Sebghatullah_Akef
@tamadone_novine_islami
💢شبهای قدر و اهمیت دعاء
#یادداشت_منتخب
#ویژه_شبهای_قدر
#انسان_و_نیاز_به_دعاء
🔸بسیاری از مردم نمیدانند که موفقیتهای دنیاییشان تنها مرهون تلاشها و کوششهای آنان نیست، بلکه عوامل متعددی دست به دست هم داده و آن موفقیتها را دست یافتنی ساخته است. این عوامل برخی انسانی و بعضی طبیعی و بخشی نیز ماوراء طبیعی و کاملاً روحی و روانی است که هنگامی که به درستی میاندیشیم و موفقیت خود و طریق نیل به آن را بررسی میکنیم، نقش عامل غیرطبیعی و متافیزیکی و روانی و روحی را بسیار پررنگتر و محسوستر مییابیم.
🔸امروزه عوامل موفقیت انسانهای بزرگ و کوچک در دانش روانشناسی توسط روانشناسان بزرگ مورد کاوش قرار گرفته و کتابهای متعددی در این زمینه به رشته تحریر درآمده که در همه آنها به نقش تلقین به نفس، دعا خواست قبلی و اراده پیشین و تاثیر شگرف آن در احراز پیروزی و موفقیت اشاره شده و در فصلهای متعدد مورد تحقیق و مطالعه و بررسی قرار گرفته است.
🔸هنگامی که خواجه حافظ میگوید: «رونق مدرسه از درس و دعای ما بود» مشخص و مبین ساخته که علاوه بر تلاش ظاهری و کوشش تحصیلی، موفقیت رونق اصلی و حقیقی او در امور علمی، دعا کردن و درخواست توفیق از خداوند سبحان بوده است؛ چنانکه در ابیات دیگری به این حقیقت اشاره میکند:
هر گنج سعادت که خدا داد به حافظ
از یُمن دعای شب و وِرد سحری بود
و یا اینکه:
صبح خیزی و سلامت طلبی چون حافظ
هرچه کردم همه از دولت قرآن کردم
و نیز خطاب به خود می سراید:
مرو به خواب که حافظ به بارگاه قبول
ز وِرد نیمهشب و درس صبحگاه رسید
همچنین می گوید:
ما برآریم شبی دست و دعایی بکنیم
چاره این دل غمیده به جایی بکنیم
🔸«سیمون وی»، معتقد است: «هر زمان انسان با این ایده یگانه که درک خود از حقیقت را افزایش دهد، به تمرکز و دقت بپردازد، حتی اگر تلاشش هیچ ثمر محسوسی تولید نکند، استعداد بیشتری برای به چنگ آوردن حقیقت مییابد.»[۱]
وی همچنین مینویسد: «یکی از افسانه های اسکیموها منشأ نور را چنین توضیح میدهد: «در ظلمات جاودان، کلاغی درمانده از یافتن غذا، با همه وجودش نور را آرزو کرد و زمین روشن شد.»[۲] وی سپس نتیجه می گیرد که اگر شوق و آرزوی واقعی وجود داشته باشد، اگر آن چیز که طلبیده میشود، واقعاً نور روشنی باشد، طلب، مطلوب را تولید میکند.
🔸روشن است که نقش دعا در احراز موفقیت و نیل به خواستهها، حتی در میان بیایمان ترین افراد، در هنگام اضطرار و پریشان احوالی و گرفتاری، نادیده گرفته نمیشود و نوع بشر بر ارزش و اهمیت این پدیده ماوراء طبیعی که از فطرت و ذات و درون او برمیخیزد، واقف است، انسانها در همه حالات دعا میکنند، حتی هنگامی که به ظاهر از تکلم خاموشند، زیرا یک امر لفظی صرف نیست، هر چند شرایط و آدابی ویژه نیز دارد که با رعایت آن ثمره و نتیجه محسوستر و ملموستری، یا حتی به لحاظ زمانی، زودتری به دست میآید. از حضرت امام صادق(ع) روایت شده که فرمودند: «هیچ عملی را پیدا نمیکنید که مانند دعا موجب تقرب باشد.»[۳]
🔻 منابع:
۱ و ۲- فصلنامه ناقد- سال اول- ش ۳- خرداد ۳۸- ص ۲۰۷
۳- معاش السالکین- ص ۷۲
@tamadone_novine_islami
🤲 دعای روز نوزدهم ماه رمضان
❇️ خدایا در این ماه بهرهام را از برکتهایش کامل گردان و راهم را به سوى نیکیهایش هموار نما و از پذیرفته خوبیهایش محرومم مساز، اى هدایتکننده به سوى حق آشکار.
@tamadone_novine_islami