eitaa logo
به‌سوی تمدن نوین اسلامی
223 دنبال‌کننده
370 عکس
66 ویدیو
24 فایل
مدیر کانال: جواد بهروزفخر @javad_behruzfakhr
مشاهده در ایتا
دانلود
🤲 دعای روز بیست و ششم ماه رمضان ❇️ خدایا کوششم را در این ماه مورد سپاس و گناهم را آمرزیده و عملم را پذیرفته و عیبم را پوشیده قرار ده، اى شنواترین شنوایان. @tamadone_novine_islami
🔰 راه‌گُشایی ذکر الهی 🔺️ رهبر انقلاب: شما ذکر خدا بگویید، خدای متعال هم بر شما صلوات میفرستد، به شما درود میگوید؛ هم خود ذات اقدس الهی، هم ملائکه‌ی او به شما مؤمنین درود میگویند. و بدانیم که ذکر و یاد خدا راهنما، راه‌گشا و دست‌گیر است، میتواند ما را قادر بر گره‌گشایی کند؛ گره زیاد داریم و دست قدرت و پنجه‌ی تواناییِ خود ما انسانها است که باید این گره‌ها را باز کند امّا این توانایی را خدا به ما میدهد. ۱۳۹۵/۰۲/۰۸ 🔺️ @tamadone_novine_islami
🌷آرامش سیمای تو را دیدم و با خود گفتم من عاشق این لطافت هنگفتم ای‌کاش همان‌گونه که او آسوده جان داد، من آسوده شبی می‌خفتم! (محمدرضا ترکی) @faslefaaseleh @tamadone_novine_islami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 رمضان در آستانه خداحافظی است؛ کی به خود می‌آییم؟ 📌 هشداری از شهید مطهری... @motahari_ir @tamadone_novine_islami
🔺توییت معنا‌دار یک افغانستانی به همراه تصویر یکی از دختران کشته‌شده‌ی مدرسه‌ی مکتب سیدالشهدای کابل در انفجار تروریستی روز شنبه ۱۴۰۰/۲/۱۸ 🏴 @tamadone_novine_islami
🤲 دعای روز بیست و هفتم ماه رمضان ❇️ خدایا در این ماه فضیلت شب قدر را روزى‌ام ساز و کارهایم را از سختى به آسانى برگردان و پوزش‎هایم را بپذیر و گناه و بار گران را از گردنم بریز، اى مهربان به بندگان شایسته. @tamadone_novine_islami
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 سرمقالۀ برنامه تلویزیونی سوره در (شب بیست و هفتم رمضان) 📌موضوع: قرآن و مساله ملیت و امّت ⏰ پخش شده در روز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ساعت ۲۲ | شبکه چهار سیما 🔸 به رسمیت شناختن تنوع قومی و نژادی و از سوی دیگر تاکید بر تقوا به عنوان ملاک تمایز، مقدمه شناسایی مفهوم امت در قرآن است. از نگاه مفسران، قرآن با کنار گذاشتن واژگانی چون ملت، قبیله، قوم، شعب، طایفه و نژاد کلمه امت را برای توصیف پیوند بر مبنای دین و تقوا انتخاب کرده است. تصریح و تاکید بر مولفه دین و فرهنگ دینی به عنوان مهمترین مولفه هویت‌ساز در اسلام به معنای نفی صریح و کامل ملیت نیست. اسلام هویتهای موسوم به سطوح درون مرزی و ملی، نظیر طائفه و قبیله و محدودیت‌ها و وابستگی‌های جغرافیایی را رد نکرده اما در عين حال اولویت را به دین بخشیده و عناصر هویتی دیگر را در صورت عدم بروز تعصبات و عدم تعارض با اسلام به رسمیت شناخته است. @sooreh_tv @tamadone_novine_islami
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🥀🖤 برای زخم‌های افغانستان عزیز... 🎶🎵قطعه‌ی《ای ساربان》 با صدای خواننده فقید کشور افغانستان ای‌ ساربان آهسته ران کارام جانم می‌رود وآن دل که با خود داشتم با دلستانم می‌رود @tamadone_novine_islami
🤲 دعای روز بیست و هشتم ماه رمضان ❇️ خدایا بهره‌ام را در این ماه از مستحبات فراوان کن و مرا با تحقق درخواست‌ها اکرام فرما و از میان وسایل وسیله‌ام را به سویت نزدیک کن، اى که پافشارى اصرارورزان مشغولش نسازد. @tamadone_novine_islami
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 سرمقالۀ برنامه تلویزیونی سوره، (شب بیست و نهم) 📌موضوع: قرآن و مسالۀ مالکیت ⏰ سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ساعت ۲۲ | شبکه چهار سیما @sooreh_tv @tamadone_novine_islami
💢 تحول یعنی یک حرکت جهشی و جهادی برای حل مشکلات مزمن کشور 🔸رهبر انقلاب، امروز در دیدار رمضانی دانشجویان: 🔻مقصود ما از تحول ایجاد یک حرکت جهشی و جهادی است در همه بخش‌های اداری و حکمرانی کشور و همچنین در بخش‌هایی از سبک زندگی عمومی و به طور خلاصه حفظ و تقویت اصول و خطوط اساسی انقلاب و نوآوری در شیوه‌ها و روش‌ها و کارکردها. 🔻در کنار پیشرفت‌های گوناگون در یک جاهایی عقب‌ماندگی و مشکلات مزمن‌شده داریم از جمله در حوزه عدالت به طور جدی مشکل داریم، در زمینه آسیب‌های اجتماعی مشکلات اساسی داریم. 🔻بر اثر غفلت‌های ما بسیاری از ظرفیت‌های کشور معطل مانده است. 🔹این مشکلات مزمن‌شده را با یک حرکت عادی و معمولی نمی‌شود برطرف کرد. یک حرکت فوق‌العاده و جهشی و ابتکاری لازم است. این جزو مسلمات این دوره انقلاب برای است. @tamadone_novine_islami
🤲 دعای روز بیست و نهم ماه رمضان ❇️ خدایا در این ماه با رحمتت فروگیر و توفیق و خود نگهدارى نصیبم کن و از تیرگی‌هاى تهمت دلم را پاک گردان، اى مهربان به بندگان با ایمان. @tamadone_novine_islami
🔺التماس غیرمستقیم ارتش اسرائیل برای توقف موشک باران 🔹ارتش اسرائیل در توئیتی نوشت 38 ساعت بالای 1050 راکت شلیک شده به مرکز و جنوب اسرائیل. این باید متوقف شود. @irgc_quds @tamadone_novine_islami
به نام خدا مهمانان ضیافت الهی.... همۀ لحظات شما در ماه مبارک رمضان، قبول حق... چنانچه تمایل داشته باشید که مبالغ زکات فطرۀ شما در راستای برنامه‌های «مرکز نیکوکاری نشان» هزینه شود، افتخار می‌کنیم که خدمتگزار نیت‌های شما باشیم. شماره کارت مرکز: 6037.9979.5021.8421 در صورتی که فطریه‌ی سادات و کفاره‌ی روزه پرداخت کردید به شماره‌ی 09039991399 در واتساپ اعلام نمایید. (اگر صلاح دانستید این دعوت را برای دوستان و گروه‌های دیگر هم ارسال کنید) @MARKAZE_NESHAN
🌙عید سعید فطر مبارک... 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 @tamadone_novine_islami
💢فقه، تسهیل‌گر زیست دیندارانه یا تخریب‌گر آن؟ به بهانه‌ی تکرار اختلاف فقها در رؤیت هلال ماه شوال و آسیب‌های فردی و اجتماعی آن ✍️ محسن‌حسام مظاهری تصویر پیوست، پیام طنزی است که یکی از دوستان برایم فرستاده. طنزی معنادار با کنایه به چالش همیشگی اختلاف فقها در رؤیت هلال. طنز همیشه یکی از بهترین منابع برای رصد افکار عمومی است. خصوصاً در موضوعات حساس مثل دین و سیاست که بیان انتقاد در عرصه‌ی ‌رسمی هزینه‌دار است، طنز نقش برجسته‌تری می‌یابد. شوخی‌های مردم با موضوع هلال ماه، که هرسال در روزهای آخر رمضان در جوک‌ها و پیامک‌ها و کلیپ‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی ردوبدل می‌شود یا در فضاهای غیررسمی مثل تاکسی و مهمانی‌ها بیان می‌شود، نشانه‌ای از چالش‌ها و دردسرهایی است که این موضوع برای مردم ایجاد می‌کند. عسر و حرجی که هرسال بر بدنه‌ی جامعه‌ی دینداران شریعت‌مدار تحمیل می‌شود و شیرینی یک ماه روزه‌داری و عید حسن‌ختام آن را در کام‌شان تلخ می‌کند. آن‌هم از جانب کسانی که یکی از وظایف‌شان تمهید شرایط و کمک به امکان حیات دین‌دارانه است؛ از جانب فقها و مراجع تقلید. عجیب است که فقها و مراجع هنوز و با وجود رسانه‌های مختلف که بررسی وضعیت جامعه و افکار عمومی را تسهیل کرده است، باز هم از پیامدهای این قبیل رفتارهای خود غافل‌اند. کاش به‌موازات گروه‌های متعددی که از دفتر هر مرجع هر سال برای استهلال به بیابان‌ها و کوه و کمر ارسال می‌شوند، چند گروهی هم به میان مردم کوچه و بازار ارسال می‌شد و پیامدها و آسیب‌هایی که مدل فعلی تعیین عید برای آن دسته از جامعه که هنوز دیندارند و آن دسته از دیندارانی که هنوز به دین رساله‌ای و نظام تقلید پایبندند (یعنی جامعه‌ی هدف اصلی و مخاطبان فقها) ایجاد می‌کند را بررسی می‌کردند و به سمع و نظر فقیه و مرجع متبوع‌شان می‌رساندند. مثلاً‌ از خانواده‌هایی می‌گفتند که برای برخی اعضایشان یک روز عید است و برای دیگر اعضا نیست، برخی باید بخورند و بنوشند و برخی باز روزه بدارند. یا از افرادی می‌گفتند که ناگزیرند برای احتیاط یا فرار از معضل روزه‌داری سفری تحمیلی و کوتاه بروند و بعد هم روزه‌ی آن روز را قضا کنند. و این‌ها تازه آسیب‌های فردی است. آسیب‌های جمعی و اجتماعی گسترده‌تر و فراگیرتر از جامعه‌ی دینداران است: سردرگمی در جامعه، ‌در رسانه‌های عمومی، در تعاملات اجتماعی و... . و به‌موازات این‌ها، آسیب‌های این مسئله بر فرهنگ دینی مخرب‌تر است. وقتی تقویم مذهبی و مناسکی مخدوش می‌شود، درواقع خود منسک است که بی‌اعتبار شده است. عیدی که با حرف و حدیث همراه است، دیگر عید نیست. روزه‌ای که شبهه‌ناک است، دیگر مهمانی خدا نیست. شب قدری که هی جابه‌جا می‌شود، دیگر زمان استجابت دعا نیست. شاید اگر در بیوت مراجع تقلید و در بین حواریون و اصحاب خلوت و گعده‌ی آقایان، یکی دو نفر از جماعت کارشناسان رسانه و جامعه‌شناسان و روان‌شناسان اجتماعی و... هم حضور داشتند، شاهد رویه‌ی دیگری بودیم. شاید این افراد می‌توانستند فقیه محترم را مجاب کنند که با توجیهاتی چون اختلاف مبنای فقهی و تفاوت رؤیت با چشم مسلح و غیرمسلح نمی‌توان جامعه را اقناع کرد. و وقتی یک موضوع چنین باعث آزار و اذیت عمومی است باید تدبیری برایش اندیشید. شاید می‌توانستند این اصل را جا بیندازند که فقه باید در خدمت جامعه‌ی دینداران باشد، نه برعکس. فقه باید تسهیل‌گر و تمهید‌کننده‌ی زیست دینی باشد،‌ نه سنگ‌انداز و مشکل‌ساز. و البته در چنین فقهی، هر فتوا، باید چند پیوست‌ اجتماعی، حقوقی، رسانه‌ای و... نیز داشته باشد. شاید می‌توانستند فقها را مجاب کنند که «تکثر» با «تشتت» متفاوت است؛ اولی به نفع جامعه و دینداران است و دومی به زیان آن‌ها. ۱۴۰۰/۲/۲۳ @tamadone_novine_islami
اثر حسن روح‌الامین برای شهدای مدرسه کابل @TasnimNews @tamadone_novine_islami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 از چه راهی بفهمیم که روزه‌های ما در درگاه الهی مورد قبول واقع شده است؟ 🌹عید سعید فطر مبارک باد! @motahari_ir @tamadone_novine_islami
🔺کتاب «حیات معرفتی مسلمان مسئول» به قلم پژوهشگر ارجمند حجت الاسلام حمید آقانوری در ۱۴۴ صفحه، به همت موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی آماده چاپ گشته و توسط انتشارات پژوهشکده باقرالعلوم به زیور طبع آراسته خواهد شد. 🔰نویسنده محتوای کتاب را چنین توضیح می‌دهد: «‌حیات معرفتی یعنی لایه‌ای از زندگی ما که در آن فهمیدن و دانستن نقطه کانونی و مساله‌ی محوری است. اینکه چه چیزی را بدانیم و چه چیزی را ندانیم و اصلاً دانستن چیست؟ حیات معرفتی جزء آن دسته از مسائل زندگی ماست که از جهتی بسیار آسان و از جهتی بسیار پیچیده است. به همین جهت اولین قدم رسیدگی به آن، روشن کردن مساله است. دغدغه ما در حیات معرفتی چیست؟ معمولاً اینگونه تصویر می‌شود که وقتی صحبت از دانستن است پس مشکل چیزهایی است که نمی‌دانیم و باید بدانیم؟ مساله از همین تصویر ساده از سوال شروع می‌شود و به دنبال آن فهرستی طولانی از آنچه باید بدانیم ردیف می‌شود. اما اگر مساله پیچیده‌تر از این باشد چه؟» @kalam_Enghelabi @tamadone_novine_islami
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 بشنوید 🔴 : ♨️ خط پیشرفت انقلاب، یک خط مستقیم نیست! @Bazm_andishe @tamadone_novine_islami
💢 کژراهه غرب‌گرایی و غرب‌ستیزی؛ کج‌پنداری استغراب و استشراق ✍ حجت‌الاسلام دکتر محمود شفیعی ❇️ دیالکتیک، به مثابه شیوه‌ای خاص از اندیشیدن و دوگانه استشراق {شرق را با بینش و منفعت غربی دیدن=غربگرایی} و استغراب {غرب را با پیش فرضها و تعصبات شرقی دیدن=غرب ستیزی}، به مثابه دو گرایش متضاد روانشناختی فردی و اجتماعی، همه چیز را به سیاه و سفید تبدیل می‌کنند و بین افراد، گروه‌ها، عقاید و جوامع تقابل‌های شدید به وجود می‌آورند. غیریت‌سازی‌های شدید یکی از ریشه‌های خشونت‌های بی‌مهار عصر جدید بوده است. 📌 "استشراق" در قرون اخیر مفهوم کاذب "غرب محوری" را خلق کرد و در پی آن "غرب گرایی" ایدئولوژیک پدید آمد و از درون اینها، در واکنش جبرانی و دفاعی به غرب گرایی، "غرب ستیزی" متولد شد. اندیشمندانی چون مونتسکیو در تاریخ جدید اروپا در فرایند پاگذاری به تجدد، با تکیه بر اندیشه استشراقی غرب‌محور، هر ایده یا پدیده منفی را به شرق نسبت دادند و مرز‌گذاری کاذبی بین غرب و شرق به وجود آوردند. 📌 اندیشه ماتریالیسم دیالکتیکی مارکس به گونه دیگری اندیشه استشراق را بسط داد و در واقع پایه‌ای تئوریک برای گرایشی بی‌مایه و پایه، دست و پا کرد و در عمل به تکمیل آن پرداخت. بر پایه دیالکتیک، سرتاسر تاریخ و جامعه را تضادها پوشانده و اندیشه درست اندیشه‌ای است که بتواند تضادها را کشف کند و به تقابل ها دامن بزند. 📌چپ‌های پیدا شده در تاریخ معاصر ایران، هم در وارد کردن ماتریالیسم دیالکتیک به فضای فکری ایران معاصر و هم در ساختن استغراب؛ در معنای سیاه مطلق نشان دادن تاریخ و جامعه اروپا و ایجاد تقابل مطلق با غرب از منظر شرق، سنگ تمام گذاشتند و غرب‌ستیزی را به مثابه فضیلتی مطلق بر تاریخ و جامعه جدید ایران تحمیل کردند و امکان مواجهه انتقادی با تجدد را به حداقل رساندند. 📌تاریخ جدید ایران به نحوی در سیطره و نفوذ دو گانه «استشراق غرب محور» و «استغراب شرق محور» گرفتار شد. استشراق، غرب‌گرایی متعصبانه و ایدئولوژیک و استغراب غرب ستیزی متعصبانه و ایدئولوژیک را به سرنوشت محتوم تاریخ جدید ما تبدیل ساخت. 📌سکولاریسم دین ستیز در تاریخ معاصر ایران، در نهایت به طرد کلی و رادیکال خود سکولاریسم، منجر شد و در ج.ا اسلامی غرب‌ستیزی به فضیلت بی‌چون و چرا تبدیل گشت. امروزه در جمهوری اسلامی غرب‌ستیزی و شرق‌گرایی، به گفتمان اثرگذاری تبدیل شده‌است. به رسمیت شناختن این تقابل و غیریت‌سازی شدید با غرب، امکان تحول تدریجی، تکاملی و خود افزاینده را به حداقل رسانده و بر تخاصم‌های درونی و بیرونی افزوده است. 📌ج.ا اگر بخواهد به نظامی بالنده، پایا و پویا تبدیل شود، هم به لحاظ نظری و هم از جهت اخلاقی، باید از دوگانه کاهنده غرب‌گرایی و غرب‌ستیزی عبور کند و به موقعیتی جدید و متفاوت پا گذارد. تصلب بر غرب‌ستیزی خطر برگشت سکولاریسمِ دین‌ستیز و افتادن در دور باطل آن را گوشزد می‌کند. 📌 تجربه‌های تلخ تقابل‌گرایی افراطی و غیریت‌سازی شدید در تاریخ معاصر این مرز و بوم، به ایران و ایرانی باید بیاموزد که برای همیشه از این ایدئولوژیهای کاذب و ویرانگر فرار‌کند و در عوض، مناسب ظرفیت‌های تاریخی، دینی و اجتماعی موجود به شکل معقول به اصلاحات همه جانبه سیاسی در داخل و خارج رو آورد و نه تنها خود را از خطرات محتمل قریب الوقوع رها‌سازد که ماندگاری و بالندگی دائمی خود را نیز تضمین نماید. ۲۲ اردیبهشت۱۴۰۰ 🔹منبع: @Mahmood_shafiee http://t.me/tamadone_novine_islami
لزوم هوشیاری ورزشی‌ها در حمایت از فلسطین 🔹در حالی که این روزها موج حمایت از مردم فلسطین در ورزش دنیا همه‌گیر شده، ورزش ایران در این زمینه حرکت خاصی انجام نداده است. 🔸گاهی نیاز به حرکات سازمان یافته نیز وجود دارد اما سکوت ورزش ایران در ماجرای اخیر عجیب و غیرقابل باور بود. @TasnimNews @tamadone_novine_islami
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺سه حکایت در حکمت فردوسی در این گفتار، از زبان ، و درباره فردوسی و حکمت و اندیشه‌ی او می‌شنویم و این پرسش را پی می‌گیریم که جرم چه بود که اواخر عمرش از سوی سلطان محمود غزنوی مورد بی‌مهری قرارگرفت؟ . به‌مناسبتِ سالروز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی . @parvayenaghd @tamadone_novine_islami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺جوششِ احساسات نابِ انسانی؛ لحظه‌ی نجات معجزه‌آسای کودک شش‌ساله‌ی فلسطینی از زیر آوار بمباران پس از هفت ساعت کاوش... @tamadone_novine_islami