eitaa logo
تأملات
114 دنبال‌کننده
343 عکس
97 ویدیو
14 فایل
✍️ گاه‌نوشت‌های «سید رضا شیرازی» در باب مسائل فقهی، اصولی، حدیثی و مسائل درون گفتمانی حوزه علمیه 🔅استاد حوزه و دانشگاه 🔅مدیر گروه فقه پژوهشکده علوم اسلامی رضوی 💢ارتباط مستقیم: https://eitaa.com/Srshirazi 📲اینستاگرام: instagram.com/srshirazi
مشاهده در ایتا
دانلود
⁉️اگر پژوهشی انجام دهید ولی آن را منتشر نکنید، آیا آن پژوهش علم خواهد بود؟ این سوال مباحثه توئیتری بین ایلان ماسک و Yann LeCun(از محققین ارشد متا) بود. در طی چند روز گذشته، این گفتگو در مورد تعریف علم، توجه هزاران فرد از جمله محققان از همه رشته‌ها را به خود جلب کرده است. یان لکان این موضوع را مطرح کرد که "اگر شما پژوهشی انجام دهید ولی آن را منتشر نکنید، این علم نیست". او می‌گوید که پژوهش تنها زمانی <علم است که به‌عنوان مجموعه‌ای از دانش جمع‌آوری شود، صحت و تکرارپذیری آن مورد آزمایش و بررسی قرار گیرد و سپس منتشر شود>. تعریف علم از دیدگاه LeCun واکنش‌های منفی زیادی را برانگیخت. برخی او را به خاطر اشاره نکردن به این که علم غالباً به عنوان یک روش شناخته می‌شود، نقد کردند. پالمر لاکی، توسعه‌دهنده هدست واقعیت مجازی Oculus، این تفکر که "کسانی که تحقیقات خود را در معرض داوری همتا قرار نمی‌دهند و آن را منتشر نمی‌کنند، فراموش‌ شده می‌میرند" را زیر سوال برد. عده‌ای دیگر استدلال کردند که پژوهش‌های علمی که در شرکت‌ها انجام می‌شود، اغلب محرمانه نگه داشته می‌شوند و حتی خارج از بخش خصوصی، طبق برخی تخمین‌ها، ۴۰ درصد داده‌های علمی از پژوهشگران دانشگاهی و دولتی منتشر نمی‌شود. لكان تعریف اولیه خود را بیشتر توضیح داد که: "علم از طریق تبادل ایده‌ها، تأیید، تحلیل، بازتولید و بهبود پیشرفت می‌کند. اگر تحقیقات خود را بالاخره به یک صورتی (نه لزوما در مجله علمی و بعد از داوری همتا) منتشر نکنید، احتمالاً تحقیقات شما هیچ تأثیری نخواهد داشت. او همچنین به اهمیت موضوع در دسترس بودن (openness) پژوهش های مربوط به هوش مصنوعی بوِیژه source code ها اشاره کرد. در ادامه افراد شناخته شده دیگری نیز در مورد نیاز به بررسی ادعاهای علمی و پاسخ به فیدبکها در این مورد بحث کرده‌اند. در مورد این مباحثه، مفصلتر در گزارش خبری نیچر بخوانید (لینک) با تشکر از کانال تلگرامی: @Scientometric 🆔@tammolaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️بخش‌هایی از سخنان دکتر علم‌الهدی همسر شهید جمهور در مراسم گرامیداشت شهدای خدمت در دانشگاه فردوسی مشهد 🆔@tammolaat
💢مبانی نظری زیارت در غرب 🖌سید رضا شیرازی ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ❇️نقطه آغاز مباحث نظریه‌پردازی در پژوهشهای معاصر غربی در زیارت را باید ویکتور ترنر(1920-1983) دانست. او در کتاب «تصویر و زیارت در فرهنگ مسیحی» با عاریه گرفتن ایده «آیین گذار» از آرنولد ون ‌گنپ و تلفیق آن با ایده‌های نظری خود نسبت به فرآیندهای اجتماعی و نمادهای آیینی نظریه «آستانگی» یا «جماعت‌وارگی» را نسبت به زیارت مطرح نمود. از نظر او، زیارت‌ها آیین‌های گذاری هستند که با جماعت‌واره‌ها عینیت می‌یابند و آن جماعت‌ها قادر می‌شوند انسانیت و رهایی از تقسیم‌بندی‌های ساختارهای اجتماعی را تجربه کنند. توضیح این که، ون گنپ معتقد است که شباهت‌هایی که اندیشمندان قبل از او در آیین‌های مختلف کشف کرده، همه دارای پس‌زمینه واحد و یکسانی است و آن «آیین گذار» است. در حقیقت انسان‌ها -از هر قوم و قبیله‌ای و هر دین و مذهبی در هر مکان و زمانی- هنگام گذر از مرحله‌ای از زندگی به مرحله دیگر، مراسمی را برقرار می‌کنند. به عنوان مثال، انسان‌ها‌ هنگام ولادت (گذر از نبود به هستی)، هنگام ازدواج( گذر از زندگی مجردی به تأهل) و هنگام مرگ(گذر از هستی به نیستی) مراسمی دارند. ترنر با قبول این نظریه، کل فرآیند زیارت را نوعی «آیین گذار» می‌داند. یعنی همان‌طور که «عروسی» آیین گذاری برای گذر کردن از زندگی مجردی به متأهلی است، زیارت نیز «آیین گذار» است. ❓سؤالی که باید پاسخ داده شود این است، گذر از چه و رسیدن به چه؟ ✅ پاسخ آن ساده است: گذر از نامقدس و رسیدن به مقدس. زائر قبل از زیارت فردی نامقدس بوده و پس از زیارت، مقدس است. پیاده‌سازی این نظریه در فرهنگ اسلامی بدین گونه است که زائر خانه خدا، قبل از زیارت فردی عادی مانند بقیه مردم است. اما پس از زیارت کعبه و گزاردن حج، او حاجی است. او دیگر فرد سابق نیست. او مقدس شده و جامعه انتظارات خاصی از او دارد. 📌نقدهای جدی به این نظریه در مغرب زمین وارد شده و اکنون تقریبا از این نظریه عبور شده است. 🆔@tammolaat
♦️مقاله : نگاهی به پژوهش‌های حوزه موضوعی امام رضا (ع): مطالعه‌ای علم‌سنجی چکیده: هدف پژوهش ترسیم شبکه‌های علمی پژوهش‌های حوزة موضوعی امام رضا (ع) است که با رویکرد علم‌سنجی و با استفاده از تحلیل هم‌رخدادی واژگان و تکنیک تحلیل شبکه‌ای به روابط مفهومی آثار پژوهشی شناسایی شده است. برای تحلیل مقاله‌ها، کتاب‌ها و پایان‌نامه‌های این حوزه از نرم‌افزارهای راورماتریس، یو.سی.آی.نت و نت.دراو استفاده شد. جامعة آماری پژوهش را 4372 اثر پژوهشی مرتبط با امام رضا (ع) شامل 2423 کتاب، 1305 مقاله و 644 پایان‌نامه تشکیل داده است. برای ترسیم نقشه‌های هم‌رخدادی از نرم‌افزار راورماتریس استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع)، بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، آستان قدس رضوی سازمان‌های فعال در تولید آثار با محوریت موضوعی امام رضا (ع) هستند و عمدة آثار را آقایان منتشر کرده‌اند. نویسندگان نخستین کنگرة جهانی حضرت رضا (ع)، محمد بن علی ابن بابویه و محسن صادقی از محبوب‌ترین نویسندگان در زمینه موضوعی امام رضا (ع) هستند. انتشارات انصاری، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی و دانشگاه پیام نور با داشتن بیشترین میزان مرکزیت درجه از محبوب‌ترین سازمان‌ها و مؤسسه‌ها در انتشار آثار هستند. همچنین به ترتیب موضوعات امام، اهل بیت، زائرسرا، و آستان قدس رضوی از محبوب‌ترین موضوعات هستند. ‌نتایج پژوهش حاکی از مشارکت 3814 پدیدآورنده، 1238 دانشگاه یا موسسه در انتشار 12936 اثر است. همکاری کم نهادهای علمی پژوهشی حوزه‌های دینی مثل حوزه‌های علمیه و مشارکت پایین طلاب در تولید و انتشار آثار پژوهشی‌ شایسته توجه جدی است. رشتة زبان و ادبیات فارسی بیشترین مشارکت را در تولید آثار دربارة امام رضا (ع) دارد. 🆔@tammolaat
🔺قسمتی از نتیجه‌های مقاله: آقا امام رضا ع پرکارترین نویسنده در موضوع امام رضا(ع)😅
تأملات
چرا بنیاد پژوهش‌های آستان قدس، آستان قدس، به‌نشر از هم تفکیک شده‌اند؟ پاسخ: تامین‌کننده مالی طرح پژوهشی بنیاد بین‌المللی امام رضا ع است و باید کاری شود نامش اول بیاید.😅 برادر این حرف‌ها فقط احتمال است. باید حمل بر صحت شود😢
تأملات
از مجموع ۱۰۰ درصد تولیدکنندگان آثار ۶۸ درصد آقا و ۲۳ درصد خانم و ۲۳ درصد نامشخص مجموع درصدها: ۶۸+۲۳+۲۳=۱۱۴ 🤔 فکر کنم اشتباه تایپی است. باید این‌گونه باشد: از ۱۰۰ درصد ۲۳ درصد نامعین و از ۷۷ درصد باقی مانده ۶۸ درصد آقا و ۳۲ درصد خانم بوده است. چی بگم،😐 ارزیابها؟ ویراستار؟ هیئت تحریریه؟
با وجود مطالب فوق در مقاله (نقدهای بیشتری وجود دارد که شمارش همه آنها لزومی ندارد) باز هم مقاله فوق یکی از بهترین مقالات علم‌سنجی‌ای بود‌، که خوانده‌ام. صد رحمت به نویسندگانش، می‌دانند علم‌سنجی چیست و خروجی آن چه چیزهایی است.👌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اعتراف شبکه اسکای نیوز! 🔺به نظر می‌رسد آیت‌الله، دانشجویان ما را بهتر از خود ما می‌شناسد. 🔺صدها دانشجو در دانشگاه‌های ما شهادتین گفته‌ و مسلمانان شده‌اند 🆔@tammolaat
🔺معماری حرم و فلسفه زیارت 🖊دکتر منان رئیسی لطفا به این عکس که اخیرا در حرم مطهر امام رئوف(ع) گرفته‌ام توجه بفرمایید که نه از حقیر اثری است و نه از همراهانم. معمار خوش ذوق ایرانی، آرایه‌ها و تزیینات آینه‌کاری را به نحوی معماری کرده است که زائر در این نوع شکستگی‌های هندسیِ آینه‌ها از خود هیچ نبیند و در اثر تعدد قطعات آینه‌ها، تصویر زائر کاملا شکسته شود تا بر خلاف عملکرد اصلی آینه که کارش انعکاس تصویر کامل فرد است، در این نوع هنرپردازی و آینه‌کاری، زائر چیزی از خود و تصویر خود نبیند؛ به نحوی که معماری محیط، بستری باشد برای حضور قلب زائر و تجلی حقیقتِ حضور عند المزور. صَلّیَ اللهُ عَلَیکَ یٰا اَباالحَسن یا عَلی ابنِ موسَی أَلرّضٰا أَلمُرتَضٰی(ع) به نقل از کانال: @baladetayyeb 🆔@tammolaat
♦️آمفی تئاتر و معبد سن‌نیکلا در Caserta ایتالیا در سال ۲۰۰۰ و بصورت تصادفی توسط یک چترباز دوباره کشف شد 🔹بنایی ۲۱۰۰ ساله در ارتفاع ۵۲۰ متری با نمایی پانورامیک به نقل از : @AkhbareFori 🆔tammolaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 دو زن بر سر راه دو رییس‌جمهور 🌑 یکی در لس‌آنجلس در مسیر عبور خودروی جو بایدن. و 🌕دیگری در چهارمحال و بختیاری در مسیر عبور خودروی سید ابراهیم رئیسی 🆔@tammolaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬مستند "گوادالوپ: مادر انسانیت" 🔺این مستند، ماجرای باوری از مکاشفه سیصد سال قبل یک چوپان بر روی کوه است که در آن، حضرت مریم به او آدرس عبادتگاهی مدفون شده در زیر کوهی را می‌دهند. طبق نقل مورخان، مردم آن محوطه را کندوکاو می‌کنند و نهایتاً به زیارتگاهی مخفی‌شده می‌رسند. این زیارتگاه، همین امروز نیز مورد توجه بسیاری از مسیحیان است. 🔺کمپانی رسانه‌ای گُیا متعلق به مسیحیان اسپانیا، قبل ساخت این روایت، ساخت ۳۰ مستند حول مضامین مسیحیت را در مدت بیست سال پشت سر گذاشته است. پرداخت دقیق و درگیر کردن تاریخ‌شناسان و دین‌پژوهان، موجب شده که این بار مستند این گروه، فراتر از اثری درون مسیحی رود و گروههای مختلف نسبت به آن بازخورد دهند. به نقل از : @Hodaacademy 🆔@tammolaat
هدایت شده از یادداشت‌ها
💢مسئله را گم نکنیم! مسئله این نیست که همستر به کسب درآمد می‌انجامد یا خیر؟ فاجعه این است که بسیاری از افراد جامعه حاضرند برای کسب درآمد روازنه چندین ساعت به تاچ تلفن همراه خود ضربه بزنند! بدون هیچ آورده‌ای! بدون ارائه هیچ خدمتی! بدون هیچ تولیدی! تحلیل اقتصادی ماجرا که آقا مردم فقیرند و فقر احمق می‌کند هم به نظرم نمی‌تواند قضیه را جمع کند و از عمق فاجعه بکاهد. به راستی چه می‌شود که نوجوانان، جوانان و حتی کسانی که علی القاعده سن پختگی را گذرانده‌اند و سرد و گرم روزگار را چشیده‌اند هم مشغول این بازی شده‌اند؟ اینکه ذهنی کسب درآمد بدون آورده، تولید یا ارائه خدمت را مجاز بداند غده سرطانی است. اگر این بازی کریپتویی باعث درآمد شود هم باز این رفتار نشان از غده سرطانی است. اگر به درآمد نرسد که دیگر با الفاظ نمی‌شود سخن گفت باید از 🤦‍♂ استفاده کنیم‌. دوستان عزیزی که دغدغه تعالی جامعه را دارند بدانیم که این جامعه مستعد افتادن در دام‌های متعدد فکری و عملی است. اهل فکر و فرهنگ کجا را نشانه گرفته‌اند و درد کجاست؟ دنبال کارهای مثلا باکلاس نباشید، واقعیت را در کف جامعه را ببیند، جامعه هیجانی، ذهن غیر علمی، وجدان اقتصادی ضعیف، پولداری یک شبه، درآمد لهوی، ناتوانی در تحلیل مسائل، واقعا سر انسان سوت می‌کشد. بازار فرهنگ و علم چقدر جای کار دارد و چقدر مشتری هست برای کار تمیز علمی و فرهنگی و چقدر کسانی که شناخت دقیق از مسئله داشته باشند و بتوانند کالای مفید فرهنگی و در خور به کف جامعه ارائه دهند کم‌اند. أللهم إنا نشکو إلیک غیبة ولینا
🔴فرمانده کل سپاه :«فرزند کمتر زندگی بهتر» یک شعار شیطانی بود.(لینک) 😡😡😡 این سخنان چه لزومی دارد؟! آیا مثلا تبلیغی برای فرزندآوری است؟! اگر هدف تخریب یک جناح خاص با زدن نماد آن، که اکنون فوت کرده است، باشد علاوه بر اخلاقی نبودن این کار، نتیجه‌بخش نمی‌باشد و از نظر فرهنگ دینی برای جامعه زیان‌بار است. فهم این مطلب آیا بسیار دشوار است؟! 🆔@tammolaat
هدایت شده از خبر فوری
♦️تصویر دیده نشده از حرم حضرت معصومه در زمان قاجار درفضای مجازی👇 @akhbareghom
هدایت شده از خبر فوری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ گنبد مخفی حرم امام رضا (ع) حرم امام رضا (ع) گنبدی هم دارد که دیده نمی‌شود 🆔@tammolaat
توضیحات دکتر نقدی(از پژوهش‌گران بنیاد پژوهش‌های اسلامی) در مورد کلیپ فوق ➖➖➖➖➖➖➖ 🔺این مطلب که گنبد مطهر امام رضا (ع) دو پوسته ساخته شده،صحیح است و اکثر گنبدها چنین است. ❌اما این مطلب که بعد ساخت گنبد گوهرشاد، متوجه شدند که گنبد مطهر جلوه‌اش را در مقابل گنبد گوهرشاد از دست داده و خواستند دوباره این جلوه را برگردانند و لذا پوسته دیگری بر روی گنبد در دوره غزنوی ساختند، سخنی بی‌اساس است. جالب است که ایشان تأکید می‌کند این کار به دستور گوهرشاد و توسط قوام الدین شیرازی انجام شده، و با قاطعیت این مطلب را می گوید. استاد نعمتی در خصوص گنبد، مقاله مفصلی در دایرت المعارف آستان قدس رضوی نوشته است و تا کنون نشست‌ها و کرسی علمی ترویجی در این مورد توسط گروه فرهنگ و هنر بنیاد پژوهش‌های اسلامی برگزار شده است. 🔺استادانی چون لباف خانیکی و دیشیدی سخنانی در این موضوع بیان کرده‌اند. بله، آقای دیشیدی حدس زد که احتمالا در دوره تیموری برای اینکه جلوه گنبد در مقابل گنبد گوهرشاد نشان داده شود ساقه گنبد را بلندتر کرده‌اند. تما این گفتار حدسی بیش نیست. اسنادی از دوره تیموری وجود دارد که در این عصر گنبد آن‌چنان بلند بوده که میله روی آن کج شده بوده و با چند نردبان توانسته‌اند آن میله را راست کنند و در این دوره گنبد با کاشی سبز پوشیده شده بود. لازم به ذکر است بعید نیست در دوره شاه طهماسب و سپس شاه عباس اول صفوی که گنبد را طلاکاری کردند، دوباره گنبد برچیده و بلندتر شده باشد. تا جایی که در منابع دوره‌های مختلف موجود است، هیچ اشاره‌ای به ساخت گنبد بالایی در دوره تیموری وجود ندارد. در دوره صفوی گنبد از داخل به دستور حاکم خراسان توسط حسن آقا نقاش، نقاشی و بیرون گنبد و گلدسته طلاکاری (در دوره شاه طهماسب صفوی 930تا 985) شده است. 🆔@tammolaat