eitaa logo
تأملات
114 دنبال‌کننده
344 عکس
97 ویدیو
15 فایل
✍️ گاه‌نوشت‌های «سید رضا شیرازی» در باب مسائل فقهی، اصولی، حدیثی و مسائل درون گفتمانی حوزه علمیه 🔅استاد حوزه و دانشگاه 🔅مدیر گروه فقه پژوهشکده علوم اسلامی رضوی 💢ارتباط مستقیم: https://eitaa.com/Srshirazi 📲اینستاگرام: instagram.com/srshirazi
مشاهده در ایتا
دانلود
📗عزاداری زیارت و تشیع فراملی (نگاهی انسان‌شناختی به پیاده‌روی زیارت اربعین) (۲۸۱ص) نویسنده: جبار رحمانی ناشر: سرو قیمت: ۳,۰۰۰,۰۰۰ ریال
سلام 🔹، راحتِ حال زائر . توفیق شد پیاده‌روی اربعین رو از نجف به کربلا و از بروم. نگاهم را به پدیده‌های پیرامونی مبتنی بر تنظیم کردم. با میزبانان عراقی هم با همین نگاه گفتگو کردم. نکاتی داشت که در این مختصر به مهندسی ساختمان بر اساس یک فرهنگ و سبک زندگی اشاره می‌کنم. 🔸بر اساس اعتقاد به حفظ حریم‌ها بین زن و مرد، و بر اساس اصل میهمان نوازی، و بر اساس کرامت انسانی و یک سنت قدیمی و با توجه به وسعت منازل(عدم سوداگری زمین) منازل در عراق به صورت درونی و بیرونی بنا شده است. یعنی اتاقی وسیع با امکان آسان دسترسی به سرویس بهداشتی برای میزبانی از میهمانان غیر محرم بدون هیچ گونه ارتباط با اندرونی منزل. این فرهنگ باعث شد در منازل مختلف وارد شوم و ساعاتی را استراحت کنم، شب بیتوته کنم، دستپخت بانو منزل را بخورم ولی حتی یک بار خانم خانه را نبینم، به اَسرار خانه و وسایل شخصی آن دست پیدا نکنم. حاصل آن فکر، این مهندسی را به وجود آورده، و این سبکِ بنا میزبانی را آسان کرده. یعنی این! 🔸می‌اندیشم، آیا منزل من این امکان را دارد که از زائر امام رضا عليه‌السلام پذیرایی کنم.😭 منازل ما، آشپزخونه اش باز، حمامش در اتاق خواب، توالتش در هال😭 🔸یک میزبان عراقی می‌گفت: این سبک منزل باعث می‌شود شب نشینی با دوستانمان را در منزل داشته باشیم که بسیاری از آسیب‌ها را ندارد. من از منزل مطلع هستم و بانوی منزل از حال من با خبر است و در یک کلام بر هم نظارت مثبت و آرامش بخش داریم. ✍علی جلائیان اکبرنیا https://eitaa.com/j14masoum_masque
. حضرات آیات : ☘ حاج شیخ حسین وحید خراسانی (دام ظله الشریف) ☘ حاج سید عبدالله شیرازی (قدس سره الشریف) 🍃 @jawaher_kalam
بسم الله الرّحمن الرّحیم ☘ بررسی مستندات غلات (۲۳) نقد زیارتِ جوادیه امام رضا (ع) در میانِ گروهی از مردم، زیارتنامه‌ای با عنوان «زیارت جوادیه» شهرت یافته و برخی فقراتِ آن مورد استناد غالیان قرار گرفته است. تا کنون نقد و بررسی این زیارتنامه به نظر نرسیده است؛ بنابراین نکاتی درباره آن به نگارش می‌آوریم: ۱. بررسی سند زیارت جوادیه ۱.۱. منبع زیارتنامه ظاهراً نخستین دانشمند برجسته‌ای که این زیارتنامه را در کتابِ خود آورده و سبب شهرتِ آن شده است، علامه محمدباقر مجلسی (ره) است. او می‌نویسد: «أقول وجدت في بعض مؤلفات قدماء أصحابنا زيارة له ع و كانت النسخة قديمة كان تاريخ كتابتها سنة ست و أربعين و سبعمائة فأوردتها كما وجدتها قَالَ زِيَارَةُ مَوْلَانَا وَ سَيِّدِنَا أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا عَلَيْهِ وَ عَلَى آبَائِهِ وَ أَبْنَائِهِ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ كُلُّ الْأَوْقَاتِ صَالِحَةٌ لِزِيَارَتِهِ وَ أَفْضَلُهَا فِي شَهْرِ رَجَبٍ‏ رُوِيَ ذَلِكَ عَنْ وَلَدِهِ أَبِي جَعْفَرٍ الْجَوَادِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ وَ سَلَامُهُ وَ هِيَ‏ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا وَلِيَّ اللَّهِ ...» (بحار الأنوار، ج‏۹۹، ص۵۲) بنابراین نسخه مورد استفاده مجلسی به قرن ۸ ق بازمی‌گردد و هویت آن و مؤلفش برای مجلسی روشن نبوده است. این نسخه نیز به منبع کهن‌تری ارجاع نداده است. بنابراین فعلاً دلیلی برای قدمتِ این زیارتنامه پیش از قرن ۸ ق در دست نیست. آقابزرگ درباره این نسخه می‌نویسد: «عبد الكريم بن الحسن بن الحسين: كتب على نسخة مزار عتيق، عند زيارة موسى بن جعفر هذه العبارة: "... هذا المزار يوم الأحد ثاني عشر صفر ختم بالخير ... من سنة سبع و أربعين و سبعماية. و أنا الفقير إلى اللّه تعالى عبد الكريم بن الحسن بن الحسين ... تقبل اللّه تعالى منه و من كلّ داع، بفضله وجوده و كرمه." و لا يقرؤ الكلمة الأولى من العبارة، و لعلّها: "قرأت". و نقل المجلسي الثاني زيارة الجوادية الموجودة في هذه النسخة في باب المزار من كتاب بحار الأنوار و قال: "وجدت في بعض مؤلّفات أصحابنا زيارة كان تأريخ كتابة النسخة سنة ۷۴۶"» (طبقات أعلام الشيعة - ط اسماعیلیان، ج۳، ص۱۱۷) اگر بتوان به نسخه مورد نظرِ آقابزرگ دست یافت، اطلاعات بیشتری درباره منبعِ زیارت جوادیه به دست خواهد آمد. ۱.۲. انتساب به امام جواد (ع) در این منبع سندی برای این زیارتنامه ذکر نشده؛ از آن فراتر همان طور که مجلسی هم تذکر داده است، اساساً معلوم نیست این نسخه در پی نسبت دادنِ این زیارت به امام جواد (ع) بوده باشد: «و اعلم أن ظاهر العبارة يدل على أن هذه الزيارة مروية عن الجواد ع و يحتمل أن يكون الإشارة في قوله روي ذلك راجعة إلى كون أفضلها في شهر رجب و في بعض عبارتها ما يوهم كونها غير مروية و الله يعلم.» (بحار الأنوار، ج‏۹۹، ص۵۸) اگر چه مجلسی این را به صورت احتمال مطرح کرده، اما به نظر میرسد این احتمال متعین است؛ زیرا: اولاً «روی ذلک» مذکر است و نمیتواند به «زیارة مولانا» بازگردد بنابراین مرجع آن همان فضل ماه رجب برای زیارت امام رضا (ع) است که از امام جواد (ع) روایت شده است (الکافی، ج۴، ص۵۸۴). اگر مقصود از «روی ذلک» متن زیارتنامه بود، باید مؤنث می‌آمد چنان که در ادامه گفته: «و هي» یعنی برای اشاره به متن زیارت، ضمیر مؤنث آورده است. ثانیاً اگر به سیاق جمله آغازین دقت شود، نویسنده ابتدا عنوان بخش را «زیارة مولانا ...» قرار داده و پس از یک جمله کوتاه درباره زمانِ زیارت حضرت، متن زیارت‌نامه را آورده است که این سیاق هیچ دلالتی بر انتسابِ متن زیارتنامه به امام جواد (ع) ندارد؛ بلکه ظاهر در عدم انتساب است. اگر به نسخه اصلی دست یابیم احتمالاً شواهد روشن‌تری بر این نکته یافت شود. ۲. بررسی متن زیارت جوادیه علامه مجلسی متوجه شده است که عباراتِ زیارتنامه با امام جواد (ع) متناسب نیست و نوشته است: «و في بعض عبارتها ما يوهم كونها غير مروية و الله يعلم.» (بحار الأنوار، ج‏۹۹، ص۵۸) شواهد زیادی در متنِ این زیارتنامه وجود دارد که نشان می‌دهد بسیار متأخرتر از امام جواد (ع) است. در ادامه برخی از این شواهد بررسی می‌شود. نقل از کانال تلگرامی: @Gholow2
٢.١. ساختار زیارت جوادیه زیارت جوادیه از ٣ بخش اصلی تشکیل شده است: الف) مقدمه‌ای شامل ۱۵۱ كلمه که این مقدمه برگرفته از زیارتنامه کهنی است که در کتاب الجامع ابن الولید آمده است (عيون أخبار الرضا، ج‏۲، ص۲۶۹؛ تهذیب الأحکام، ج۶، ص۸۸؛ کامل الزیارات، ص۳۱۲؛ الفقیه، ج۲، ص۶۰۴؛ مزار المفید، ص۱۹۷). ب) بدنه اصلی زیارت شامل ۵۵۶ کلمه که اکثر مشکلاتِ زیارتنامه و کلمات و مفاهیم غریب آن مربوط به این بخش است. در این بخش متن ۳ شعر نیز آمده است و به اشعار و روایاتی اشاره شده است که این سبک بر خلاف زیارتنامه‌های مأثور است. ج) دعای شامل ۵۱۵ کلمه در پایان زیارت که به گفته مجلسی از شیخ مفید نیز روایت شده است (بحار الأنوار، ج‏۹۹، ص۵۷؛ تحفة الزائر، ص۵۲۳). منبع مجلسی برای انتساب روایت این دعا به شیخ مفید را نیافتیم. بنابراین ساختارِ زیارت جوادیه دو نکته مهم دارد: نخست این که ترکیبی است و در مقدمه آن که شباهتی با بدنه اصلی ندارد، از یک زیارتنامه کهن استفاده شده است. این ترکیب باعث ناهمگونی متنِ زیارتنامه شده است. دوم این که در بدنه اصلی زیارتنامه، تضمین برخی اشعار و تلمیح به روایات و اشعار دیگر و به کارگیری کلماتِ غریب و متأخّر، سبک آن را از زیارتنامه‌های مأثور متمایز کرده است. در ادامه این تمایز نمایان‌تر می‌شود. به نقل از کانال تلگرامی: @Gholow2
۲.۲. منابع انشاکننده زیارت جوادیه متن زیارت جوادیه را کسی تنظیم کرده است که به منابع پسینی درباره امام رضا (ع) دسترسی داشته است. توجه داشته باشیم که زاویه دید شخصی که از رهگذر منابعِ بعدی با امام رضا (ع) آشنا می‌شود با زاویه دیدِ امام جواد (ع) یا حتی شخصی هم‌دوره با امام رضا (ع) بسیار متفاوت است. برای چنین شخصی صرفاً مقاطعی از حیاتِ امام برجسته است که در منابع نمود بیشتری یافته در حالی که شخص معاصر با امام رضا (ع) ممکن است به آن مقاطع التفات نداشته باشد یا مقاطع دیگری برایش برجسته باشد. اگر آن شخص امام و وصی و فرزند ایشان بوده باشد، این تفاوت نگاه بیشتر هم می‌شود زیرا او بر جوانب مختلف اشراف دارد و نباید انتظار داشت زیارتنامه‌ای را تنظیم کند که بر روایاتِ محدودی تکیه کند که در دوره‌های بعد در منابع برجسته شده است. به نمونه‌های زیر توجه کنید: ۱. «السَّلَامُ عَلَى مَنْ أَمَرَ أَوْلَادَهُ وَ عِيَالَهُ بِالنِّيَاحَةِ عَلَيْهِ قَبْلَ وُصُولِ الْقَتْلِ إِلَيْهِ» به روایت حسن بن علی الوشاء اشاره دارد (عیون اخبار الرضا، ج۲، ص۲۱۸). ۲. «وَ مَنْ سُئِلُوا عَنْ كَلِمَةِ التَّوْحِيدِ فَقَالُوا نَحْنُ وَ اللَّهِ مِنْ شُرُوطِها» به روایت یوسف بن عقیل از اسحاق بن راهویه اشاره دارد (عیون اخبار الرضا، ج۲، ص۱۳۵). ۳. «الْمُتَكَلِّمِ مَعَ كُلِّ لُغَةٍ بِلِسَانِهِمْ الْقَائِلِ لِشِيعَتِهِ مَا كَانَ اللَّهُ لِيُوَلِّي إِمَاماً عَلَى أُمَّةٍ حَتَّى يُعَرِّفَهُ بِلُغَاتِهِمْ» به روایت منسوب به اباصلت هروی اشاره دارد (عیون اخبار الرضا، ج۲، ص۲۲۸). ۴. در میان زیارتنامه شعری با ۹ بیت آمده است که در مقتضب الأثر ابن عیاش جوهری (د. ۴۰۱ق) به علی بن ابی عبد الله الخوافی نسبت داده شده است (مقتضب الأثر، ص۴۷). ۵ بیت نخست آن در عیون اخبار الرضا (ج۲، ص۲۵۱) و مناقب ابن شهرآشوب (ج۴، ص۳۵۹) به خوافی نسبت داده شده؛ اما ۴ بیت آخر که درباره امامت امامان بعدی است فقط در مقتضب الأثر آمده است. جالب آن که در مقتضب الأثر محل تأکید و استشهاد تنها همین ۴ بیت آخر است. شیخ صدوق (د. ۳۸۱ق) و مشایخش انگیزه‌ای برای حذف این ۴ بیت نداشته بنابراین احتمالاً این ابیات افزوده متأخر باشد. در این صورت زیارت جوادیه نیز نمی‌تواند به پیش از قرن ۴ ق برگردد؛ بلکه ادبیات آن نشان می‌دهد که از این هم متأخرتر است. ۵. «وَ مَنْ خَطَبَتْ لَهُمُ الْخُطَبَاءُ بِ‍ "سَبْعَة آبَاءٍ هُمْ مَا هُمْ‏ / هُمْ أَفْضَلُ مَنْ يَشْرَبُ صَوْبَ الْغَمَامِ"» اشاره دارد به خطبه عبد الجبار بن سعید (عيون أخبار الرضا، ج‏۲، ص۱۴۵). ۶. «وَ مَنْ أُنْشِدَ فِي فَخْرِهِمْ وَ عَلَائِهِمْ بِوُجُوبِ الصَّلَاةِ عَلَيْهِمْ وَ طَهَارَةِ ثِيَابِهِمْ» این عبارت نیز به اشعار منسوب به ابو نواس اشاره دارد: «مُطَهَّرُونَ نَقِيَّاتٌ ثِيَابُهُمْ / تَجْرِي الصَّلَاةُ عَلَيْهِمْ أَيْنَمَا ذُكِرُوا» (عيون أخبار الرضا، ج‏۲، ص۱۴۳)         ۷. «السَّلَامُ عَلَى قَلِيلِ الزَّائِرِينَ» احتمالاً به روایت عبد العظیم از امام جواد (ع) اشاره دارد (عیون اخبار الرضا، ج۲، ص۲۵۶). ۸. «السَّلَامُ عَلَى مَنْ كُسِرَتْ لَهُ وِسَادَةُ وَالِدِهِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ حَتَّى خَصَمَ أَهْلَ الْكُتُبِ وَ ثَبَّتَ قَوَاعِدَ الدِّينِ.» احتمالاً به روایت حسن بن محمد النوفلی اشاره دارد (عیون اخبار الرضا، ج۱، ص۱۵۴). موارد احتمالی دیگری نیز وجود دارد. علاوه بر تفاوت‌های روشن این متن با زیارتنامه‌های مأثور و متقدم (مانند متون کامل الزیارات ابن قولویه)، همین همسویی با گزارش‌های موردی مشخص که در قرون بعدی شهرت یافته نشانه آن است که نویسنده متن بر اساس همین منابع، متن را تنظیم کرده است. به ویژه تضمینِ اشعارِ فلان خطیب و فلان شاعر در همین فضا قابل فهم است و در زیارتنامه مأثور انتظار نمی‌رود. آیا واقعا انتظار داریم امام جواد (ع) در زیارتنامه امام رضا (ع) بفرمایند: ای کسی که ابونواس و عبدالجبار بن سعید و علی خوافی برایت شعر خوانده‌اند؟!! @Gholow2
۲.۳. الفاظ زیارت جوادیه بدنه اصلی زیارت مضطرب و دائماً بین لفظ مفرد و جمع در تردّد است که آن را از فصاحت انداخته است. علاوه بر این آکنده از الفاظ و عباراتی است که با لسان روایات و ادبیات قرن ۳ ق تناسب ندارد. اگر بخواهیم شواهد آن را ذکر کنیم در واقع باید کل متن را بیاوریم! ولی در این جا فقط به چند نمونه از تعابیر متأخر یا مبتذل، غیرفصیح و نامناسب اشاره می‌شود: -  «السَّلَامُ عَلَيْكَ مِنْ إِمَامٍ عَصِيبٍ». (عصیب در این سیاق معنای روشنی ندارد و وجوهی که گفته شده تکلف‌آمیز و دور از موارد استعمال است.) -  «قَبْلَ وُصُولِ الْقَتْلِ إِلَيْهِ» -  «السَّلَامُ عَلَى دِيَارِكُمُ الْمُوحِشَاتِ كَمَا اسْتَوْحَشَتْ مِنْكُمْ مِنًى وَ عَرَفَاتٌ» (ظاهراً «استوحشت منکم» یعنی «از شما رم کرد» که معنای درستی ندارد و باید «أوحشت منکم» به کار رود یعنی «از شما خالی شد».) -  «مَنِ انْتَهَى إِلَيْهِ رِئَاسَةُ الْمُلْكِ الْأَعْظَمِ» (گذشته از تأخر و عدم تناسب اصل تعبیر، مذکر آمدن «انتهی» هم مرجوح است.) -  «شَرْطِ دُخُولِ الْجَنَّةِ أَوِ النَّارِ» (اضافه شدن «أو النار» برای جور شدن سجع است و معنای مناسبی ندارد.) -  «مَنْ صَارَتْ بِهِ أَرْضُ خُرَاسَانَ خُرَاسَانَ»، -  «السَّلَامُ عَلَى كُهُوفِ الْكَائِنَاتِ وَ ظِلِّهَا» -  «السَّلَامُ عَلَى قَلِيلِ الزَّائِرِينَ» -  «هَيَاكِلُهُمْ أَمَانُ الْمَخْلُوقِينَ» -  «السَّلَامُ عَلَى مَنْ جَعَلَ اللَّهُ إِمَامَتَهُمْ مُمَيِّزَةً بَيْنَ الْفَرِيقَيْنِ» -  «السَّلَامُ عَلَى إِقْبَالِ الدُّنْيَا وَ سُعُودِهَا» -  «السَّلَامُ عَلَى مَنْ يُعَلَّلُ وُجُودُ كُلِّ مَخْلُوقٍ بِلَوْلَاهُمْ» -  «لَقَضَيْتُ بَعْضَ وَاجِبِكُمْ بِتَكْرَارِ الْمَزَارِ» و دیگر عبارات که ضعف و تأخر اکثر آن‌ها مخفی نیست. @Gholow2
جمع بندی و نتیجه ۱. زیارت مشهور به جوادیه در منبع اصلی آن به امام جواد علیه السلام منسوب نشده است و این انتساب حاصل یک بدفهمی متأخر است. یعنی اساساً معلوم نیست در منبع نخست غرض نسبت دادن این زیارتنامه به معصوم بوده باشد تا آن را مصداق جعل بدانیم. بلکه ظاهرا از ابتدا به عنوان زیارت‌نامه‌ای انشائی و اختراعی آورده شده است. با توجه به انشائی و غیرمأثور بودن این زیارت‌نامه استناد به متن آن به عنوان حدیث و دلیل نقلی مردود است. ۲. این زیارت‌نامه به منبعی ناشناس و غیرقابل‌اعتماد در قرن ۸ ق باز می‌گردد و فعلاً سابقه کهن‌تری برای آن قابل اثبات نیست. ۳. الفاظ و عبارات زیارت‌نامه نیز به خوبی متأخر بودن آن را نشان می‌دهد و حتی در آن ادبیات علمی متأخر نمود یافته است. ۴. متن زیارت‌نامه مضطرب و عاری از فصاحت و بلاغت لازم است و اغلاطی در آن به چشم می‌خورد. برخی کلمات نیز نامفهوم است که ممکن است حاصل تصحیف باشد. ۵. متن زیارت ترکیبی است از سه بخش: _ سلام‌های مقدماتی که از زیارتنامه‌ای کهن در کتاب الجامع ابن الولید اقتباس شده است. _ بدنه اصلی زیارت که ضعیف‌ترین، متأخرترین و مضطرب‌ترین بخش آن است. _ دعایی پایانی که نسبت به بدنه اصلی، یک‌دست‌تر است و کهن‌تر می‌نماید. روایت این دعا را مجلسی به شیخ مفید نیز نسبت داده است ولی منبع خود را ذکر نکرده است. شناسایی منبع اصلی این دعا نیازمند تحقیق بیشتر است و مأثور بودن آن نیز ثابت نیست. ۶. آفریننده زیارت‌ جوادیه به منابع شیعی مثل عیون اخبار الرضا (ع) یا کتابهایی شبیه آن دسترسی داشته و متن زیارت را با ذهنیتی برآمده از این کتابها و ناظر به احادیث مشهور آنها تنظیم کرده است. ۷. سبک این زیارت شباهتی به زیارات مأثور ندارد و اشعاری که در آن تضمین شده نشانه تأخر آن است. بر این اساس هر گونه استناد به زیارت موسوم به جوادیه به عنوان «حدیث» ارزش علمی نخواهد داشت و عنوان «جوادیه» را نیز _که حاصل یک برداشت اشتباه است_ باید تغییر داد. @Gholow2
💎قوانین دستگاه الهی 💍قانون عکس نتیجه مورد انتظار 💫صدقه‌دادن، ظاهرا پول را کم می‌کند، اما درواقع معکوس عمل می‌کند و ما را از فقر نجات می‌دهد. ⚡️پرداخت خمس و زکات معکوس عمل کرده و ما را غنی‌تر می‌کند. ✨دنبال قدرت ندویدن، معکوس عمل می‌کند و باعث می‌شود قدرت به دنبال تو بدود. 🌟فکرِ آبادکردن آخرت، معکوس عمل می‌کند و دنیایمان را آباد می‌کند. ⭐️وقتی وقت‌مان را صرف نماز، عبادت و بندگی کردیم، معکوس عمل کرده و برکت به وقتمان می‌دهد. 💫وقتی به خودمان در راه خدا سخت می‌گیریم، معکوسش این است که سختی‌های دنیا که برای همه هست، برای ما آسان می‌شود و گاهی آسان‌تر. 🔥وقتی یاد مرگ کنیم، معکوس عمل می‌کند و دلمان زنده و شاداب می‌شود. 💥وقتی چشم‌هایمان را از حرام ببندیم، بیشتر از بقیه می‌بینیم و می‌فهمیم و از دیدنی ها لذت می‌بریم! ☄حجاب و پوشاندن از نامحرم، به ظاهر محدودیت است، اما "وقار" و بزرگی زن را بیشتر می‌کند. ⚡️وقتی جانت را در راه خدا می‌دهی و شهید می‌شوی، معکوس عمل کرده و خداوند تو را زنده می‌کند: هرگز كسانى را كه در راه خدا كشته شده‏ اند، مرده مپندارید بلكه زنده‏‌اند و نزد پروردگارشان روزى می خورند. ✨وقتی نیرنگ می‌زنی و چاهی برای کسی می‌کنی، معکوس عمل کرده و خودت دچار نیرنگ می‌شوی و در چاه می‌افتی! 🌟وقتی مهمان‌دار می‌شویم، به ظاهر هزینه می‌کنیم، اما برکت به سفره‌مان می‌آید. ⭐️وقتی بچه‌دار می‌شوی، قانون معکوس‌های دنیا اِعمال می‌شود و به جای هزینه بیشتر، برکت و رزق ما زیاد می‌شود! 💫برای نشاط و شادی خود باید به فکر رفع مشکلات دیگران باشیم و دل دیگران را شاد کنیم تا دل خودمان شاد شود. 🆔@tammolaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مسلمنا muslimnair
⚡️کتیبه و نخستین طلای گنبد حرم امام رضا ع محصول نذر سلطان سنجر سنی 🔹کاشی‌های سنجری بر روی دیواره های دیوار اطراف روضه منوره، باارزشترین کاشی های جهان اسلام هستند. 🔸این کاشی های کوکبی ‌قدیمی‌ترین کتیبه حرم امام رضا(ع) و متعلق به حدود ۹۰۰ سال پیش اند. این کاشی ها فاخر و به تعبیر باستان شناسان، ارزشمندترین کتیبه های حرم رضوی به همراه نخستین حلقه از طلای گنبد مطهر رضوی محصول نذر سلطان سنجر سلجوقی (م ۵۵۲ ق) هستند. 🔹 سلطان سنجر در ابتدا به لشکر خود دستور داد تا از زیارت مشتاقان حرم رضوی ممانعت کنند، ولی بعد از بیماری سخت و برآورده شدن نذر و زیارت آن امام همام، هم دستور داد تا نخستین طلای گنبد آن حضرت نصب شود، هم نقاره زنی [که سنتی مربوط به ایران باستان است] در حرم رایج شود و فرمان احداث دارالشفا و کاشی های شاهکار سنجری را برای ادای نذر سلامتی و توجه مشتاقان زیارت به این حرم را داد. 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷                ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷                ➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
هدایت شده از مسلمنا muslimnair
هدایت شده از مسلمنا muslimnair
🔴 سوالی که از پرسیده شد: شما چگونه حضرت رضا را زیارت می‌کنید؟ یک شب در طی مسیر به حرم فرصت را غنیمت شمرده و پرسیدم آقای بهشتی، هرکس به زیارت امام رضا(ع) می‌آید یک جور خاص خود، امام را زیارت می‌کند، یکی قرض دارد، دیگری شفای بیمارش را می‌خواهد، یکی زن می‌خواهد، دیگری قبولی درسش را می‌خواهد یا شغلی می‌خواهد یا بعضی برای کسب ثواب زیارت می‌کنند. شما حضرت رضا(ع) را چگونه زیارت می‌کنید؟ ایشان طبق معمول که این‌گونه سوالات را سریعاً جواب نمی‌دهند. سرشان را اندکی پایین انداختند و بعد از مکثی چند دقیقه‌ای فرمودند: زیارت یک دیدار است و یک تجدید عهد، شما برای دیدن کسی که به عنوان الگوی زندگی‌تان پذیرفته‌اید از شهر و دیارتان بلند می‌شوید و حرکت می‌کنید. باید ببینید در این دیدار چه چیزی را می‌خواهید بگیرید و اصلاً چرا به چه دلیل او را الگوی خودتان گرفته‌اید؟ به این دلیل که او یک شیوه متعالی در زندگی خود داشته است که شما به عنوان زیارت می‌آیید تا به او بگویید من شیوه و راه و روش و منش شما را قبول دارم و آمده‌ام تا یک بار دیگر با شما تجدید بیعت و پیمان بکنم که در ادامه زندگی این شیوه را تا آن‌جایی که می‌توانم پیاده کنم. زیارت مقبول آن است که این شیوه زندگی و رفتار امام (ع) در رفتار زائر او واقعاً وجود داشته باشد یا به وجود آید. یعنی اگر حضرت رضا را قبول دارد، عشق به محرومان، عشق به طاعت و عبادت پروردگار و... را در حد توان خود داشته باشد. 💢خاطره از: حجت‌الاسلام جواد اژه‌ای 📚سیره شهید بهشتی، ص ۲۴۸-۲۴۹ 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2151219200Cf6cb8914a4
هدایت شده از پژوهشکده حج و زیارت
نظامنامه 1403.pdf
3.41M
نظامنامه موضوعات پژوهشکده حج و زیارت 📣 📢 📣 📢 🔹پژوهشکده حج و زیارت در راستای تحقق اهداف خود و ايجاد زمينه مناسب براي ارتقاي فعاليت‌هاي پژوهشي در زمينه حج و زيارت، اقدام به انتشار نظامنامه موضوعات حج و زیارت کرده است؛ 🔻 ايـن مجموعـه مشـتمل بـر بخشـی ازموضوعـات مرتبـط بـا حـج و زيـارت اسـت و توسـط مديـران محتـرم گروه‌هـاي علمـي پژوهشـکده حـج و زيـارت (اخـلاق و اسـرار، تاريـخ و سـيره، فقـه و حقـوق، کلام و معـــــارف، مطالعـات سياسـي ـ اجـــتماعــي، واحــد بقيــع پژوهــي، واحــد احيــاي تــراث و...) تهيــه شــده و بـه فرهيختـگان حـوزه و دانشـگاه تقديـم مي‌شـــــــود، تـا بـا تأليـف کتـب و مقـــالات علمــــي در موضوعـات مطـرح شـده، قدمـي در راسـتاي تعالـي فرهنـگ حـج و زيـارت و مسـائل مرتبـط بـا آن برداشـته شـود. 🔸ناگفته پیداست که این موضوعات به عنوان پیشنهاد و تقریب به ذهن و گشایش پنجره‌های جدیدی از مسائل بر زمین مانده در حوزه حج و زیارت تهیه و تنظیم شده است و تایید نهایی موضوعات، منوط به نگارش طرحنامه تفصیلی و تایید در شورای پژوهشی پژوهشکده حج و زیارت است. 📞علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02537186508 روابط عمومی پژوهشکده حج و زیارت تماس حاصل فرمایند. 🍃🌺🍃━━╮ 🌐 کانال پژوهشکده حج و‌ زیارت https://eitaa.com/hajj_ziyarat ╰━━━🍃🌺🍃━━╯ 💐💐💐
هدایت شده از خبر فوری
♦️بهترین شیوه مقابله با پیری زودرس 🔹نظریه آنتروپی را در حوزه گردشگری به کار برده و دریافته است که سفر می‌تواند مزایای سلامتی مثبتی از جمله کند کردن علائم پیری داشته باشد.محققان دانشگاه ادیث کوان در استرالیا معتقدند که استفاده از کرم شب را باید فراموش کرد، چرا که سفر می‌تواند بهترین راه برای مقابله با پیری زودرس باشد. 🔹گردشگری معمولاً افراد را در معرض محیط‌های جدید و فعالیت‌های آرامش‌بخش قرار می‌دهد. این شرایط جدید می‌تواند پاسخ‌های استرسی را تحریک کرده و نرخ متابولیک را افزایش دهد و بر فعالیت‌های متابولیک و قابلیت‌های خودسازماندهی بدن تأثیر مثبت بگذارد. @AkhbareFori
جستارهای تطبیقی ایران_ایتالیا ؛ اسلام و مسیحیت موضوع : تحولات الهیات زیارت در ایران و ایتالیا حجه الاسلام و المسلمین دکتر محمد حسین مختاری موضوع:زیارت در تشیع و مسیحیت کاتولیک،با تاکید بر سال جوبیله حجت الاسلام و المسلمین سیدرضا شیرازی، موضوع: نگاهی به پژوهش‌های حوزه زیارت در ایران محسن یزدانی، موضوع: آیین ها و اجتماعات سنتی و مذهبی در ایتالیای امروز دوشنبه ۲ مهر. ساعت ۱۰ تا ۱۲ صبح بوقت تهران، ۸و نیم بوقت رم لینک تالار : https://meet.google.com/tma-dysz-fvo
♦️مرغ عشق‌ها بیشتر از انسان‌ها طلاق می‌گیرند!🦜 🔹علت اصلی بالا بودن نسبت طلاق در میان مرغ عشق ها، متهم شدن مرغ عشق‌های ماده از سوی مرغ عشق های نر به تخم گذاری کم است. @AkhbareFori
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 ابنة السيد حسن نصر الله: 🔥المعركة مع العدو بدأت الآن 🆔@tammolaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روضه سوزناک دختر شش‌ساله روضه‌خوان : افسر بازنشسته ارتش آمریکا ☑️ @Kavoshplus 🆔@tammolaat