عادتهای_رفتاری_خوب_و_بد_استاد_وکیلی.mp3
7.81M
⭕️ استاد وکیلی: فقه تربیتی (29)
🔶عادت های رفتاری خوب و بد
🔹مذمت عادت در روایات ناظر به عادات ناپسند است
🔹نفس نباید محکوم عادت باشد بلکه باید حاکم بر او باشد
🔹 شخصیت مومن منعطف است
🔹نظم هم بد و خوب دارد، نظم نباید موجب شود که یک طرفه رفتار کنیم و بدون انعطاف
🔹الگوی عادت سازی و ملکه شدن عمل یک امر عقلایی است و مورد نهی شارع واقع نشده
🔹در عادت های رفتاری عبادی باید توجه تمرکز و حضور قلب و تصحیح نیت مد نظر باشد، عادت صرفا سهولت در صدور عمل باشد نه یک فعل ناخودآگاه
#فقه_تربیتی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
89-VahdatShakhsiVojodDarZekrSharifLaHoElaHo (1).pdf
366.6K
‼️وحدت شخصی وجود در ذکر شریف
لاهو الا هو
#مقاله
#تقریر
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
🆔eitaa.com/taraef110
TaAseman05_5.mp3
281.8K
💠استاد وکیلی؛#پرسش_پاسخ(27)
❓واحد بلاعدد به چه معناست؟
#پرسش_پاسخ
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
TaAseman05_6.mp3
1.45M
💠استاد وکیلی؛#پرسش_پاسخ(28)
❓تاثیر توحید در زندگی شخصی
#پرسش_پاسخ
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
شرح رسائل علامه طباطبایی (13).mp3
1.19M
📜 شرح رسائل توحیدیه مرحوم علامه طاطبایی (۱۳)
✨ سالکی که حال طی طریق است کثراتی که شریعت حق میداند را چگونه با درک خود جمع میکند؟
📌 حرکت از سمت کثرت به وحدت ؛ غرق شدن در وحدت
📌 خلقت ظهور و تجلی است نه بریده شدن چیزی از چیزی
📌ظهور بدون انفکاک از ذات؟
📌تکلیف کثرتی که از خردسالی با او مأنوس بود چه میشود؟
#رسائل_توحیدیه
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی:رسالة الوضع(13)
✨ آیا موضوع له الفاظ شامل مطلق مجردات نیز میشود یا منحصر به عالم ماده است ؟
💠 « التقریر الرابع : اعمیة الموضوع له من المادی و مطلق المجرد »
🔸 قال صدر المتالهین(قدس سره) : « اللفظ موضوع للمعنی المطلق الشامل للعقلی و الحسی جمیعا و خصوصیات الصور لخصوصیات النشأة خارجة عما وضع له اللفظ و إن کان اعتیاد الناس بشماهدة بعض الخصوصیات یحملهم علی الاقتصار علیه و الاحتجاب عن غیره و الحکم بأنه مجاز فی لفظ المیزان»(۱)
🔸و قدی یبتنی ذلک علی کون الواضع هو الله تعالی کما فی «شرح الاربعین»(۲) للقاضی سعید القمی(قدس سره) لکن قال فی «شرح توحید الصدوق» المتاخر کتابته :« و ذلک[أی وضع الالفاظ للاعم من المحسوس] لأن هذا الوضع وضع معقول إلهی سواء کان الواضع هو الله العلی أو جماعة من العقلاء بإلهامه»(۳)
🔸و قال فی«اسرارالحکم» ما مضمونه أن الالفاظ موضوعة للمعانی العامة التی هی الاصل المحفوظ و القدر المشترک بین جمیع المراتب حتی لایرفض المراتب الحسیة النازلة و لا المراتب المعنویة العالیة الروحانیة. لاسیما اذا کان الواضع هو الله تعالی و المقربین منه»(۴)
🔰و لایخفی أن العلقة الوضعیة و التبادر الحاقی من الالفاظ یأبیان عن ذلک فی أغلب اسماء الاجناس.
📚رسالة فی الوضع و اقسام الکلمة و الکلام، الصفحة ۵۹ (مع تصرف یسیر)
📌(۱) مفاتیح الغیب ، ج۱ ، ص ۱۵۰
📌(۲) شرح الاربعین ،ص ۲۰۶
📌(۳) شرح توحید الصدوق، ج۲، ص ۵۱۸
📌(۴) اسرار الحکم فی المتتح و المختتم ،ص۵۳
⚠️ برای اطلاع دقیق از تفصیل نظریه و اشکال آن به سائر سطور کتاب در نشانی مذکور مراجعه فرمایید.
🏷 برای نظریة «وضع الالفاظ للمعانی العامة» تقریرات گوناگون و احتمالات متعددی ذکر شده است که به برخی از آنان به مرور اشاره خواهد شد.
#رسالة_الوضع
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110