eitaa logo
طرائف
5.6هزار دنبال‌کننده
107 عکس
124 ویدیو
19 فایل
ارتباط با ادمین @mh_vakili
مشاهده در ایتا
دانلود
شرح رسائل علامه طباطبایی. ج۵. الفصل الرابع۶ -0.mp3
1.54M
📜 شرح رسائل توحیدیه مرحوم علامه طاطبایی (۲۴) ✨ تعبیر توحیدی خطبه حضرت امیرالمومنین (علیه السّلام) 💎 دلیله آیاته و وجوده اثباته و معرفته توحیده 📌 تنها صفت خداوند وحدت است ❓فرق وجود و اثبات چیست؟ ❓ توضیح مرحوم علامه در المیزان در مورد توحید و معرفت و اثبات خداوند چیست؟ https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️استاد وکیلی:رسالة الوضع (24) ✨ در تعیین واضع سه قول بیشتر نداریم. 💠 « الکلام فی واضع اللغة العربیة » 🔰یرجع جمیع ما قیل فی الواضع الی ثلاثة مذاهب رئیسیة: 📗الاول: الوضع التعیینی البشری بمعنی أن شخصا واحدا أو عدة من الناس _فی کل لغة_ وضعوا الفاظ تلک اللغة و قواعدها و وافقهم الآخرون. فقد قیل بأن واضع لغة العرب إسماعیل النبی(علی نبینا و آله و علیه السلام) أو یعرب بن قحطان و نحو ذلک. 📘الثانی: الوضع التعیینی الالهی بتعلیمه تعالی الجیل الاول من أبناء کل لغة لغتَهم . و قیل فی طریق تفهیمه تعالی وجوه اکثرها موهونة و الموجه منها أن الله تعالی أوحی اللغة العربیة إلی آدم(علی نبینا و آله و علیه السلام) 📕الثالث: الوضع البشری التعینی و هو المشهور بین المعاصرین. 🔍 أما الوضع التعینی الالهی علی ما قرره المحقق النائینی(رحمه الله) بقوله :« فلا بد من انتهاء کشف الالفاظ لمعانیها إلیه تعالی شأنه بوجه،إما بوحی منه إلی نبی من انبیائه أو بالهام منه الی البشر أو بایداع ذلک فی طباعهم بحیث صاروا یتکلمون و یبرزون المقاصد بالالفاظ بحست فطرتهم حسب ما اودعه الله فی طباعهم...» فلاینبغی جعله قولا رابعا . فإن جمیع ما یقع فی العالم من الافعال الارادیة و غیرها ینتهی بالآخرة فی سلسلة الأسباب إلی الله تبارک و تعالی و لاینکره القائل بالثالث. فالقول بکون الوضع الهیا بحیال الوضع البشری لابد أن ینحصر فی الهامه تعالی انسانا أو قوما اللغة دفعا. فماذکره المحقق المذکور هو الوضع التعینی البشری. 📚رسالة فی الوضع و اقسام الکلمة و الکلام، الصفحة ۷۷ (مع تصرف یسیر) https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
eksir mohabat hoseiny 2_1.mp3
6.99M
⭕️استاد وکیلی؛ 💠داستان مرحوم سید مهدی قوام ویکی از اوباش تهران و عنایت سیدالشهداء https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی.ج.رابع.۶.mp3
1.29M
📜 علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی (۲۴) ✨ بررسی دو معنای قید «آلی» ❓پیشنهاد مرحوم صدرا برای تقریر قید آلی چیست؟ 📌 فعلها باستخدام قوة أخری https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️استاد وکیلی؛انسان شناسی (2) ✅مقدمه «غیب» به معنای «پنهان» و «شهادت» به معنای آشکار و «حاضر» است. طبیعتاً غیب و شهادت دو معنای نسبی هستند و ممکن است شیئی برای زید آشکار و برای عمرو غائب باشد و از طرف دیگر شیئی برای عمرو حاضر و برای زید پنهان باشد. ⁉️اما فرق این دو اصطلاح (عیب و شهادت) با «عالم غیب» و «عالم شهادت» چیست؟⁉️ 💠 پاسخ این است که برخلاف اصطلاح غیب و شهادت دو اصطلاح عالم غیب و عالم شهادت نسبی نیستند. عالم غیب به آن مرتبه ای از عالم گویند که انسان به وسیله حواس عمومی (اعم از حس ظاهر و حس باطن) دسترسی به آن ندارد؛ پس معیار در تعریف عالم غیب انسانها هستند. انسانها آنچه را به حسب حواس عمومی خودشان میفهمند عالم شهادت؛ و آنچه را به وسیله حواس خودشان نمیفهمند عالم غیب مینامند. 🔰به تعبیر دیگر در اصطلاح به بخشی از عالم که از دسترسی حواس ظاهری خارج است و انسان فقط با عقل تفکر یا شهود میتواند به آن دست یابد عالم غیب گویند. 📚انسان شناسی ص 26 و 27 https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فرق مومن و کافر از نظر قرآن.هرد در یک مسیرند ولی کافر عبور نمیکند.الانسان ج۱۸.mp3
1.7M
⭕️استاد وکیلی 💠فرق مومن و کافر از نظر قرآن کریم⁉️ 🔹هردو در یک مسیرند ولی مومن عبور میکند بخلاف کافر 📜تفسیر آیه: يَعْلَمُونَ ظَاهِرًا مِنَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ عَنِ الْآخِرَةِ هُمْ غَافِلُونَ 📄تفسیر آیه: بَابٌ بَاطِنُهُ فِيهِ الرَّحْمَةُ وَظَاهِرُهُ مِنْ قِبَلِهِ الْعَذَابُ 📚رساله الانسان بعد الدنیا علامه طباطبایی https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا