⭕️استاد وکیلی:رسالة الوضع (24)
✨ در تعیین واضع سه قول بیشتر نداریم.
💠 « الکلام فی واضع اللغة العربیة »
🔰یرجع جمیع ما قیل فی الواضع الی ثلاثة مذاهب رئیسیة:
📗الاول: الوضع التعیینی البشری
بمعنی أن شخصا واحدا أو عدة من الناس _فی کل لغة_ وضعوا الفاظ تلک اللغة و قواعدها و وافقهم الآخرون. فقد قیل بأن واضع لغة العرب إسماعیل النبی(علی نبینا و آله و علیه السلام) أو یعرب بن قحطان و نحو ذلک.
📘الثانی: الوضع التعیینی الالهی
بتعلیمه تعالی الجیل الاول من أبناء کل لغة لغتَهم . و قیل فی طریق تفهیمه تعالی وجوه اکثرها موهونة و الموجه منها أن الله تعالی أوحی اللغة العربیة إلی آدم(علی نبینا و آله و علیه السلام)
📕الثالث: الوضع البشری التعینی
و هو المشهور بین المعاصرین.
🔍 أما الوضع التعینی الالهی علی ما قرره المحقق النائینی(رحمه الله) بقوله :« فلا بد من انتهاء کشف الالفاظ لمعانیها إلیه تعالی شأنه بوجه،إما بوحی منه إلی نبی من انبیائه أو بالهام منه الی البشر أو بایداع ذلک فی طباعهم بحیث صاروا یتکلمون و یبرزون المقاصد بالالفاظ بحست فطرتهم حسب ما اودعه الله فی طباعهم...» فلاینبغی جعله قولا رابعا . فإن جمیع ما یقع فی العالم من الافعال الارادیة و غیرها ینتهی بالآخرة فی سلسلة الأسباب إلی الله تبارک و تعالی و لاینکره القائل بالثالث. فالقول بکون الوضع الهیا بحیال الوضع البشری لابد أن ینحصر فی الهامه تعالی انسانا أو قوما اللغة دفعا. فماذکره المحقق المذکور هو الوضع التعینی البشری.
📚رسالة فی الوضع و اقسام الکلمة و الکلام، الصفحة ۷۷ (مع تصرف یسیر)
#رسالة_الوضع
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
eksir mohabat hoseiny 2_1.mp3
6.99M
⭕️استاد وکیلی؛#امام_حسین
💠داستان مرحوم سید مهدی قوام
ویکی از اوباش تهران و عنایت سیدالشهداء
#شب_جمعه
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی.ج.رابع.۶.mp3
1.29M
📜 علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی (۲۴)
✨ بررسی دو معنای قید «آلی»
❓پیشنهاد مرحوم صدرا برای تقریر قید آلی چیست؟
📌 فعلها باستخدام قوة أخری
#علم_النفس_فلسفی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛انسان شناسی (2)
✅مقدمه
«غیب» به معنای «پنهان» و «شهادت» به معنای آشکار و «حاضر» است. طبیعتاً غیب و شهادت دو معنای نسبی هستند و ممکن است شیئی برای زید آشکار و برای عمرو غائب باشد و از طرف دیگر شیئی برای عمرو حاضر و برای زید پنهان باشد.
⁉️اما فرق این دو اصطلاح (عیب و شهادت) با «عالم غیب» و «عالم شهادت» چیست؟⁉️
💠 پاسخ این است که برخلاف اصطلاح غیب و شهادت دو اصطلاح عالم غیب و عالم شهادت نسبی نیستند. عالم غیب به آن مرتبه ای از عالم گویند که انسان به وسیله حواس عمومی (اعم از حس ظاهر و حس باطن) دسترسی به آن ندارد؛ پس معیار در تعریف عالم غیب انسانها هستند. انسانها آنچه را به حسب حواس عمومی خودشان میفهمند عالم شهادت؛ و آنچه را به وسیله حواس خودشان نمیفهمند عالم غیب مینامند.
🔰به تعبیر دیگر در اصطلاح به بخشی از عالم که از دسترسی حواس ظاهری خارج است و انسان فقط با عقل تفکر یا شهود میتواند به آن دست یابد عالم غیب گویند.
📚انسان شناسی ص 26 و 27
#انسان_شناسی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
فرق مومن و کافر از نظر قرآن.هرد در یک مسیرند ولی کافر عبور نمیکند.الانسان ج۱۸.mp3
1.7M
⭕️استاد وکیلی
💠فرق مومن و کافر از نظر قرآن کریم⁉️
🔹هردو در یک مسیرند ولی مومن عبور میکند بخلاف کافر
📜تفسیر آیه:
يَعْلَمُونَ ظَاهِرًا مِنَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ عَنِ الْآخِرَةِ هُمْ غَافِلُونَ
📄تفسیر آیه:
بَابٌ بَاطِنُهُ فِيهِ الرَّحْمَةُ وَظَاهِرُهُ مِنْ قِبَلِهِ الْعَذَابُ
📚رساله الانسان بعد الدنیا
علامه طباطبایی
#رساله_الانسان_بعد_الدنیا
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛معرفت شناسی(23)
💠تفکیک بین یقینیات و وهمیات
🌀قضایای وهمیه قضایایی یقینی است که عامل درونی دارد.مشکل قضایای وهمیه این است که عامل بیرونی ندارد و از درون می جوشد و به همین علت شناخت آن سخت تر است.قوه واهمه درون انسان سبب می شود که بی جهت به برخی مفاهیم یقین پیدا کند.این قضایاچون عامل درونی دارد،به صرف جدا شدن از محیط و تادیبات و اطرافیان؛و تفکر در درون از بین نمی رود.
🔵مثلا اگر به شخصی بگویند که برخی موجودات وجود دارند که غیر جسمانی بوده و مکانیت ندارند،نمیتواند باور کند.وهم شخصی حکم می کند که موجود که بدون مکان و طول و عرض و ارتفاع محال است.
⁉️حال چگونه مشخص می شود که این یقین پایدار یا ناپایدار است❓
🟢شیخ الرئیس راه حل را در ایجاد تعارض بین قوه واهمه و قوه عاقله میداند.در این تعارض باید دید که آیا ادراک وهمی باقی می ماند یاخیر.مثلا می توان با قیاس ثابت کرد که موجود مجرد وجود دارد .
🟡برای نمونه گفته می شود که چون هر جسمی به اجزای خود محتاج است،پس موجود جسمانی نیازمند علت استو علت العلل حتما باید مبری از احتیاج باشد؛پس علت العلل جسمانی نیست .
🟣وقتی این استدلال را بیان می کنیم؛وهم،با مقدمات آن همراهی میکند ولی وقتی به نتیجه می رسد،عقب نشینی کرده و نمی تواند وجود امر بی مکان را بپذیر،در نتیجه گزاره برهانی عقلی با گزاره وهمی تعارض پیدا میکند و در سایه آن گزاره عقلی،یقین به گزاره وهمی از بین می رود.البته صرف به فکر فرو رفتن درخلوت،آن یقین از بین نمی برد؛بلکه لازمه اینکه انسان بتواند در یقینیات تردید کند؛تمرکز عمیق تر و بهره گیری از بخش قوه عاقله است.
💠در نظر منطق دانان پس از آنکه شخص به گزارهای دست یافت، بــا انجــام چنــد مرحله میتوانــد یقیــن پایــدار را از ناپایــدار تمیز دهد.شــخص ابتــدا باید به فطــرت خود بازگردد و بررســی کند؛ اگرحاصل بررســی ایــن شــود کــه یقینــش پایدار اســت؛ در مرحلــۀ بعــد باید بین آن گــزاره و عقلیــات، تعــارض افکنَد، اگر بــاز هم یقینــش پایدار بود،بــه ایــن یقیــن، یقیــن اســتوار و پایدار و یــا به تعبیــری {یقیــن بالمعنی الاخــص} گوییــم. این یقین میتواند مبنای تفکــر و زندگی قرار گیرد، زیرا شــخص میداند که این گزاره، گزارهای اســت که هرگز از دستش خارج نخواهد شد.
📚معرفت شناسی ص ۷۵ و ۷۶
#معرفت_شناسی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110