eitaa logo
تربیت دینی کودک و نوجوان
20.6هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
626 ویدیو
1.4هزار فایل
✅انواع روش های تربیت دینی 1️⃣ آشنایی با اصول و روشهای تربیت کودک و نوجوان؛ 2️⃣ چگونگی رفتار با نوجوانان و کودکان؛ 3️⃣ چگونگی تربیت دینی کودک و نوجوان و...؛ 💯زیر نظر اساتید و مربیان با تجربه عرصه ی تربیت کودک و نوجوان ارتباط با ادمین : @Mostafa_m_p
مشاهده در ایتا
دانلود
زمانی که برای فرزندمان تعیین می کنیم چه احساسی باید یا نباید داشته باشد، مثلا " ناراحت نباش، نترس، خجالت نداره، اینکه ناراحتی نداره " به هوش او آسیب می زنیم. شخصیت فرزندتان را زیر سوال نبرید. احساس او را نفي نكنيد. او باید بداند خوب است، احساسات او تایید شده است، اما رفتار او بر اساس آن احساسات درست نیست. " میدونم ناراحتی، منم بودم ناراحت میشدم، اما اجازه نداری فریاد بزنی." به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
وقتی فرزندتان آشفته می شود پریشانی اش را کوچک نشمارید. ❌ چیزی نشده که اینقدر ناراحت شدی. به جای آن صراحتا نظرتان را در مورد احساسات او بیان کنید. ✅ حق میدم بهت وقتی یه مدت طولانی روی این بازی کار کزدی و آن طور که دلت میخواست از آب در نیومد. وقتی ناکامی کودک درک شود، ساده‌تر زا آن مشکل کنار می آید. به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
فاصله سنّی میان فرزندان از دغدغه‌هایی که ذهن مادران را به خود مشغول می‌کند، این است که دوست دارند فرزندانشان هم‌بازی یکدیگر باشند و بتوانند مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی را در کنار یکدیگر فرا بگیرند. اگر فاصله سنّی فرزندان بیش از پنج سال باشد، عملاً نمی‌توانیم روی هم‌بازی بودن فرزند اول و دوم حساب کنیم. به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
مجموعه مباحث دوره دوم؛ موضوع: در تربیت دینی کودک و نوجوان جلسه پانزدهم اهداف سیاسی در ساحت اندیشه در تربیت دینی اهداف سیاسی ذیل در ساحت اندیشه دنبال می شود: 1. شناخت مبانی سیاسی اسلام مانند مشروعیت الهی حکومت و ابزاری بودن قدرت، اهداف سیاسی اسلام و... 2. شناخت ولایت و امامت حضرت ولی عصر عج الله تعالی فرجه الشریف 3. شناخت ولی فقیه به عنوان نائب عام امام زمان ارواحنا فدا 4. آگاهی از شرایط سیاسی داخلی و بین المللی 5. شناخت دوست و دشمن 6. آگاهی از اهداف و نقشه دشمن در تربیت دینی اهداف سیاسی ذیل در ساحت گرایش دنبال می شود: 1. گرایش به دولت تحقق دولت کربمه 2. محبت و مودت نسبت ولی امر و امام غائب 3. محبت نسبت به ولی فقیه و رهبری نظام اسلامی 4. محبت و مودت نسبت به مسلمانان جهان 5. نفرت و بیزاری از دشمنان اسلام 6. نترسیدن از قدر تهای استکباری و سرزنش های مخالفان 7. حساسیت داشتن و بی تفاوت نبودن درباره وضعیت سیاسی داخلی وبین الملی 8. گرایش به دفاع از نظام و میهن اسلامی و آرمان های انقلاب اسلامی در تربیت دینی اهداف سیاسی ذیل در ساحت رفتار دنبال می شود: 1. التزام عملی به ولایت مطلقه فقیه 2. التزام به قوانین و مقررات حکومت اسلامی 3. اعلام حمایت و فداکاری و جان فشانی در راه اسلام 4. کسب و حفظ استقلال سیاسی 5. شرکت پرشور در حرکت های سیاسی 6. اعلام انزجار از اقدامات استکباری قدرت های سلطه گر جهانی 7. استفاده از قدرت سیاسی برای تحقق آرمان های سیاسی اجتماعی اسلام 8. تلاش برای تحصیل شایستگی ها و در دست گرفتن مناصب سیاسی بر حسب شایستگی ها به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
مجموعه مباحث دوره دوم؛ موضوع: جلسه شانزدهم معنای اصل، در لغت به معناي ريشه، اساس و مبدأ است؛ ولی در اصطلاحِ علوم مختلف در معاني گوناگونی به كار رفته است ، مثلاً: 1.اصل در فلسفه؛ به معنای سنتی کلمه که فیلسوف در پی شناخت واقعیتهای هستی است. معنایی متناسب با همین امر خواهد داشت و در واقع « واقعیت بنیادین هر موجودی» را گویند. 2.اصل در علوم تجربی و نظری؛ به منزلۀ قلمرویی از دانش است که در پی شناخت قانونمندی¬های مربوط به موجودات میباشد. 3.اصل در فیزیک و روانشناسی: مجموعة قضایایی است که پیش از تدوین و برای تکوین این علوم مورد نیاز است و از دانشهای دیگر به عاریت گرفته می شود. 4.اصل در علوم کاربردی مانند علوم تربیتی؛ قاعدۀ کلی و عامی است که می توان آن را به منزلۀ دستورالعملی کلی در نظر گرفت و به عنوان راههای عمل قرار داد. در تربیت دینی باید گفت؛ اصول، قواعد کلی و عامی هستند که می توان آنها را به عنوان دستورالعمل کلی در نظر گرفت و همچون راهنمای عمل در تربیت دینی مورد توجه قرار داد. اصل در علوم کاربردی به صورت قضیه¬ای بیان میشود که حاوی «باید» است، در حالی که در علوم نظری و تجربی به شکل قضیه ای حاوی «است» اظهار میشود. در تربیت ديني اصول يك سري «بايدها» و «نبايدها»يي است كه مربي بايد هنگام تربیت ديني مد نظر قرار دهد تا بتواند به اهداف مورد نظر خود برسد. به عبارت ديگر، اصل، مجموع قواعد وقوانيني است كه به عنوان راهنماي عمل، ما را در تربیت ديني کمک می کند. به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
مجموعه مباحث دوره دوم؛ موضوع: جلسه هفدهم اهميت اصول پايه ها و ستون هایي هستند كه هر علمي براي بقا و ثبوت خود نيازمند آن است، به طوري كه غفلت از آنها، انسان را از رسيدن به هدف مطلوب محروم مي سازد. در تربیت ديني، رعايت اصول تربیتی از اساسي ترين اموري است كه يك مربي بايد به آن توجه داشته باشد. در غير اين صورت تربیت ديني به درستي انجام نمي پذيرد. با توجه به اصول است كه مربي مي فهمد چگونه و تا چه اندازه بگويد و در چه زمان و مكاني دم فرو بندد، و در كجا لب به سخن گشايد و ... . شناخت تمامي اين موارد در گرو شناخت اصول و رعايت آن است. به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
✅ تمرکز شرط مهمی در یادگیری است. ⏳ با ایجاد تمرکز می‌توانیم با زحمت کمتر نتایج بهتری را به دست آوریم. 🎯 شرایط مناسب و دور از سر و صدا، زمان مشخص برای مطالعه، خواب کافی و نیز برخی از ورزش‌ها مانند دارت می‌تواند در به دست آوردن تمرکز به ما کمک کنند. به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
انتخابات،دین و اخلاق! همه نامزدهای ریاست جمهوری که سلامت و صلاحیت آنان توسط شورای محترم نگهبان تایید می‌شود، شرعا،عقلاً،اخلاقاً و قانوناً حریم و حرمت دارند و تخریب آنان با اسناد و اتهاماتی که در هیچ مرجع قانونی اثبات نشده و یا رد شده است، «ممنوع»و«حرام» و «غیرقانونی»می‌باشد! افراد و جریاناتی که نسبت به یک یا چند نفر از نامزدها حرف و سندی دارند،قانونا و شرعاً باید آن را در زمان بررسی‌ صلاحیت‌ها در اختیار مراجع ذیربط بگذارند و به نتیجه بررسی‌ها، تمکین کنند! به بیان دیگر کارزارهای انتخاباتی عرصه ارایه و بررسی و نقد طرح‌ها و ایده‌ها و برنامه‌های نامزدها برای آینده کشور و نظام است نه میدان جنگ و رد و بدل شدن آتش اتهامات و تهمت‌ها!! نامزدهایی که توپخانه ستاد و هواداران شان از همین الان آتش تهیه سنگین بر سر نامزدهای رقیب می‌ریزد و به جای ارایه طرح و برنامه و ایده‌های نو و اجرایی، در زندگی شخصی رقبا،تجسس کرده و سرک می‌کشد و با اتهامات اثبات نشده و الفاظ رکیک،حریف را به لجن می‌کشند،جز در شعار،بویی از اسلام و اخلاق و انسانیت و شهید خدمت نبرده و صلاحیت اعتماد عمومی و سکانداری انقلاب اسلامی را ندارند و از همین الان بایدبر نام آنها،قلم قرمز کشید!! با اتهام و تهمت‌های ناروا و اثبات نشده به انسان‌ها و مومنانی که صلاحیت دینی،اخلاقی و سیاسی آنان توسط خوبان و بزرگان در مراجع قانونی تایید شده است، دنیا و آخرتمان را برای ریاست دیگران بر باد فنا ندهیم!! بر فرض که برای اشتراک و انتشار این اتهامات و ناسزاها مچ ما را نگرفته بلکه حتی تایید و تشویق مان کردند اما از محاسبه و مواخذه و مجازات الهی هم می‌توان به همین راحتی گریخت!! وعیدها و عتاب‌های الهی در خصوص تخریب و تقبیح مومنان و انتشار اتهامات اثبات نشده بلکه حتی اثبات شده سخت و شدید و کم نظیر است: إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُمْ مَا لَيْسَ لَكُمْ بِهِ عِلْمٌ وَتَحْسَبُونَهُ«هَيِّنًا» وَ هُوَ«عِنْدَ اللَّهِ عَظِيمٌ» إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ«الْفَاحِشَةُ» فِي«الَّذِينَ آمَنُوا» لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ«فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ» وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ* مریدان و پیروان و هواداران حقیقیِ شهید بهشتی،رجایی و شهید خدمت آن‌هایی هستند که همچون آنان «اسرار خلایق»در ملاء عام«هویدا» نمی‌کنند و از نمد تخریب و تفسیق دیگران کلاهی برای پیروزی و ریاست خود نمی‌دوزند! وفقکم الله تعالی لما یحب و یرضی و أعاذنا جمیعاً من شرور انفسنا و سیئات اعمالنا آمین همین ✋ *«سوره نور آیات ۱۱ تا ۲۱»
سال ها پیش آقای دکتر افروز روانشناس معروف در شبکه چهارسیما درباره ی رانندگی پرخطر صحبت می کردند؛ در دقایق آخر برنامه مجری سؤال کرد «آقای دکتر چه پیشنهادی برای بهبود رانندگی در شهر دارید؟» ایشان پاسخ دادند: «اگر مایلیم رانندگی سالم و ترافیک روان در شهر داشته باشیم باید به شش سال اول زندگی کودکان تهران توجه کنیم» این دو مثال نمونه کوچکی از نظریه های فراوان متخصصین ایرانی و غیرایرانی درباره ی اهمیت شش سال اول زندگی کودک و تأثیر آن در سال های بعد است. آیا شش سال اول زندگی متهم و نوجوانان آسیب دیده در این رویداد بررسی علمی خواهد شد؟ تأکید می کنم بررسی علمی و نه قضایی درجای خود محترم و لازم است و باید انجام شود. چرا شش سال اول زندگی مهم است؟ چون بخش اعظم شخصیت انسان در ابعاد مختلف در این سال ها شکل می گیرد. آبراهام مزلو روانشناس معاصر(1970-1908) فرآیند زندگی را به دو بخش اولیه و ثانویه تقسیم می کند. فرآیند اولیه تولد تا شش سال و فرآیند ثانویه هفت سال تا آخر عمر؛ در فرآیند اولیه، کودک نیازهایی دارد که باید توسط والدین تأمین شود. نیازهای اولیه به ترتیب اولویت عبارتند از: زیست --- امنیت --- تعلق --- احترام وتأیید --- خودشکوفایی • زیست – نیازهای زیستی کودک شامل خوراک، پوشاک و مسکن است. سئوال: معیار و حد تأمین نیازهای زیستی کودکان چیست؟ پاسخ: آسایش؛ آسایش یعنی تعادل در تأمین نیازهای زیستی، پاسخ به نیازهای زیستی کمتر یا بیشتر از حد آسایش برای کودکان مضر است. عبور از مرز آسایش و رفتن به سمت رفاه و تجمل عامل اصلی توقع و زیاده خواهی در دوره ی نوجوانی و جوانی است. • امنیت – امنیت یعنی درک جزء از کل و اطمینان از حمایت کل؛ این کل برای کودک، والدین هستند. نقش پدر در امنیت فرزند اهمیت ویژه ای دارد، حضور مقتدرانه ی پدر در خانه و رابطه ی گرم پدرومادر با هم دو عامل مهم در ایجاد «احساس امنیت» در فرزندان هستند. توجه داشته باشید که «احساس امنیت» با «امنیت» تفاوت دارد که در جای خود توضیح خواهیم داد. • تعلق – تعلق یعنی دوست داشتن و دوست داشته شدن؛ در این مورد هم مانند امنیت حال و احساس والدین و چگونگی ارتباط آنان با فرزند خود معیار اصلی است. احساس خوب، شادی کودکانه، مهرورزی عمیق و نه ظاهری والدین باهم و با فرزندان احساس دوست داشتنی بودن را در کودک تقویت می کند. • احترام و تأیید – با دریافت احترام و تأیید، احساس ارزشمندی یا به عبارت دیگر «عزت نفس» در کودک تقویت می شود. کارِکودک از وجود او جدا است، کار کودک توصیف، ارزیابی و نقد می شود ولی وجود او در همه حال باید تأیید و حریم حرمت او رعایت شود. • خود شکوفایی – با تأمین متعادل و متناسب نیازهای اولیه ی کودک او به خود شکوفایی می رسد و استعدادهای نهفته ی او شکوفا می شود. هرگونه اختلال در تأمین همه نیازهای اولیه کودک منجر به اختلال در رشد شخصیت او خواهد شد. در بررسی چگونگی تأمین نیازهای اولیه به ایده آل فکر نمی کنیم بلکه بدون مقصریابی به واقعیت ها توجه داریم. ادامه دارد... [مباحث کودک متعادل ] به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
اخبار لحظه ای انتخابات و ثبت نام کنندگان ریاست جمهوری و حواشی به وجود آمده در کانال پایگاه تحلیلی خبری ۵۹۸ https://eitaa.com/www_598_ir
مجموعه مباحث دوره دوم؛ موضوع: جلسه هجدهم اصل اول: هدف از تعلیم و تربیت، به نوعي مديريت بر قلب، انديشه و رفتار متربی است. و اساس این مديريت بر اصلاح رابطة انسان با خداوند استوار است. پيام آوران الهي با اصلاح رابطة خود با خدا و اصلاح ساير روابط بر‌‌ مبناي آن به ادارة مردمان مي پرداختند. شيوة اداره آنان تحت تاثیر رابطه اي بود كه با حق برقرار ساخته بودند و همگان را از اين زاويه مي ديدند؛ رابطه اي از حق به سوي خلق. «قال الصادق علیه السّلام: إِنَّ الْمُؤْمِنَ يَخْشَعُ لَهُ كُلُّ شَيْ‏ءٍ حَتَّى هَوَامُّ الْأَرْضِ وَ سِبَاعُهَا وَ طَيْرُ السَّمَاء؛ همه چیز در مقابل مؤمن خاشع و فرمانبردار است؛ حتی جنبندگان زمین و پرندگان آسمان.» مرحوم آیت الله بهاءالدّینی ره می فرمود: روزی امام خمینی ره به منزل ما آمدند. از ایشان پرسیدم: شما چگونه این قیام و حرکت را شروع کردید؟ امام ره فرمودند: من خود را در اختیار خدا قرارا دادم، در عوض خداوند متعال (قلب مردم) جهان را در اختیار من گذاشت». در آيات و روايات آمده است كه به هر ميزان رابطة مردم با خداوند اصلاح شود، به همان ميزان رابطه بین مردم اصلاح می‌گردد. خداوند در قرآن كريم مي¬فرمايد: «إِنَّ الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لهَمُ الرَّحْمَانُ وُدًّا)؛ «کسانی که ایمان آورده وکارهای نیک و شایسته انجام دهند، خداوند رحمان برای آنان محبتی در دل ها خواهد نهاد.» طبق این کلام خداوند هر کس مؤمن باشد و اعمال صالح انجام دهد، خداوند او را محبوب دل های دیگران می کند. و در حدیثی ازپیامبر اکرم صل الله علیه و آله آمده است: «مَنْ أَحْسَنَ فِيمَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اللَّهِ كَفَاهُ اللَّهُ الَّذِي بَيْنَهُ وَ بَيْنَ عِبَادِهِ وَ مَنْ أَحْسَنَ سَرِيرَتَهُ أَحْسَنَ اللَّهُ عَلَانِيَتَهُ؛ هرکس رابطة میان خود و خدا را نیکو سازد، خدا (رابطة) میان او و مردم را کفایت کند، و هر کس باطن خود را اصلاح کند، خدا ظاهرش را اصلاح می کند». مردان الهیی و مربیان ومنادیان دینی کلامشان با خداست و غیر را نمی بینند. در ضمیر ما نمی گنجد به غیر از دوست کس هر دو عالم را به دشمن ده ما را دوست بس امام علی علیه السلام می‌فرماید: «مَنْ أَصْلَحَ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اللَّهِ سُبْحَانَهُ أَصْلَحَ اللَّهُ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ النَّاسِ وَ مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ؛ هر کس (رابطه) میان خود را با خدا اصلاح کند، خدا (رابطه) میان او و مردم را اصلاح فرماید و هر¬کس کار آن جهان خود را به اصلاح آورد، خدا کار این جهان او را اصلاح کند». و در حدیث دیگری می‌فرماید: «مَنْ عَمِلَ بِالْحَقِّ مَالَ إِلَيْهِ الْخَلْقُ؛ هرکس به حق عمل کند، مردمان به او متمایل می‌شوند». مولوی می گوید: هـر کـه تـرسیـد از حـق و تقـوا گزید ترســد از وی جـن و انس هـر کـه دیــد هوشیار باش عالم خلقت از بهر توست غیر از خدا هر آنچه بخواهی شکست توست مربی باید اول رابطه خود و خدا را حل کنند تا بتوانند رابطه کودک و نو جوان را با خدا حل کند به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
مجموعه مباحث دوره دوم؛ موضوع: جلسه هجدهم اصل دوم: انسان به خاطر ضعف و نقصاني كه دارد، همواره نيازمند پشتوانه و تكيه گاه است، تا بتواند در مشكلات و كار ها به او تكيه کند.با توجه به آية شريفه (يا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَى اللَّهِ وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ) :اى مردم! شما (همگى) «نيازمندان به خدا هستيد، تنها خداوند است كه بى‏نياز و شايستۀ هر گونه حمد و ستايش است.» هيچ تكيه گاهي مطمئن تر از خداوند و اهل بيت علیهم السلام در زندگي وجود ندارد. رمز موفقیت و پیروزی در کاری، آغاز با نام و یاد خدای متعال است و شخص باید فقط از او استمداد بطلبد؛ زيرا غير از خداوند در عالم مؤثري وجود ندارد: «لا مُؤَثِرَ فِي الْوُجُودِ اِلّا اللَّهُ» ‏ و همچنين باید حجت هاي او بر روي زمين كه واسطه خداوند و«حَبْلُ اللهِ الْمَتِينِ» هستند، توسل كند و از آنها كمك بطلبد، كه در غير اين صورت، كارهاي او به سامان نمي رسد. خداوند در اولين آيه اي كه نازل مي فرمايد، به پيامبر صل الله علیه و آله دستور مي دهد كه با نام خدا آغاز كند: (اِقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ) ؛ «بخوان بنام پروردگارت كه(جهان را) آفريد.» پيامبر صل الله علیه و آله مي فرمايد: «كُلُّ أَمْرٍ ذِي بَالٍ لَمْ يُذْكَرْ فِيهِ بِسْمِ اللَّهِ فَهُوَ أَبْتَرُ ؛ هر كار مهميكه با نام خدا آغاز نشود، به انجام نيكو نخواهد رسيد.» پیامبر گرامی اسلام در پایان سخن خود نیز دعا می‌کرد و نسبت به لغزش‌ها و خطاهای احتمالی از خدا طلب عفو می‌نمود؛ گرچه پیامبر سلام الله علیه از خطا و لغزش معصوم بود. شهید ثانی ره می‌نویسد: «أَنَّ النَّبِيَّ صلی الله علیه و آله و سلّم كَانَ إِذَا فَرَغَ مِنْ حَدِيثِهِ وَ أَرَادَ أَنْ يَقُومَ مِنْ مَجْلِسِهِ يَقُولُ اللَّهُمَّ اغْفِرْ لَنَا مَا أَخْطَأْنَا وَ مَا تَعَمَّدْنَا وَ مَا أَسْرَرْنَا وَ مَا أَعْلَنَّا وَ مَا أَنْتَ أَعْلَمُ بِهِ مِنَّا أَنْتَ الْمُقَدِّمُ وَ أَنْتَ الْمُؤَخِّرُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْت‏ »؛ هرگاه پیامبر از سخن گفتن فارغ می‌شد و قصد برخاستن از مجلس را داشت، می‌گفت: خدایا! از خطاها و گناهان عمدی ما، از خلاف‌های پنهانی و آشکار ما، و از گناهانی که تو از ما نسبت به آ‌نها آگاه‌تری، درگذر! خدایا! تو تقدیم و تأخیر می‌اندازی [مقدم و مؤخر تویی] و خدایی جز تو نیست.» امام سجاد علیه السلام نیز در پایان جلسات خود دعا می‌کرد. «ابن ابی حازم» می‌گوید: «سلیمان بن یسار را دیدم که با علی بن الحسین علیه السلام میان قبر و منبر پیامبرصل الله علیه و آله وسلم می‌نشستند و به مذاکره می‌پرداختند و چون می‌خواستند برخیزند، عبدالله بن ابی سلمه سوره‌ای می‌خواند و سپس دعا می‌کردند.» باتوجه به اینکه هدف تربیت انسان و تأدیب او به آداب و اخلاق نیک است. بنابراین، لازم است مربی آداب نیک را در حین تربیت رعایت کند.که این‌گونه آداب آثار تربیتی برای استاد و شاگرد دارد؛ مربی را در دست یافتن به هدف که همان تربیت دینی است کمک می کند. به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
مجموعه مباحث دوره دوم؛ موضوع: جلسه نوزدهم اصل سوم: (1) لزوم شناخت مخاطب در تربیت ديني يکي از بديهي ترين پيش نيازها در تربیت ديني، شناخت ويژگي هاي ظاهري و دروني مخاطب و آشنايي با نيازها و مشكلات اوست. در دنياي كنوني كه در هم تنيدگي نظام اطلاعاتي و ارتباطاتي يكي از مقولات مهم در زمينة جهاني شدن است، بحث درباره مخاطبان نهادهاي فرهنگي- تبليغي و تربیتی از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. مخاطب، هدف نهايي هر كوشش فرهنگی، تربیتی وتبليغي و فرآيند ارتباطي است. با اين حال، با نگاهي به مجموعة برنامه‌ها و فعاليت‌هاي فرهنگي و تبليغي كه تاكنون در كشور ما به انجام رسيده است، در مي‌يابيم كه غالباً از مطالعه و تحقيق جدي و اثرگذار در زمينة شناسايي مخاطب، و خواست، گرايش و نيازهاي او غفلت شده است. امروز دپارتمان‌هاي مخاطب‌شناسي، نيازسنجي و نظرسنجي در مؤسسات تربیتی، فرهنگي و تبليغي، بخش قابل توجهي از بودجه‌ها را جذب مي‌كنند؛ چرا كه اين موسسات به خوبي مي‌دانند كه بقاي آنها به «برقراري ارتباط معنادار و مداوم با مخاطبان‌شان» وابسته است. مخاطب‌شناسي تا آنجا اهميت دارد كه بعضي از نظريه‌پردازان علوم ارتباطات معتقدند غفلت از مخاطب، نهادهاي فرهنگي را به انزوا و مهجوريت مي‌كشاند و سرانجام به ورطة اضمحلال سوق می‌دهد. آري، چنانچه عنصر «مخاطب» را از فرآيند ارتباط حذف كنيم، ديگر ارتباط مفهوم و معنايي نخواهد داشت. در جهان امروز، رسانه‌ها و نهادهاي فرهنگي آن چنان متعدد و متنوع هستند كه «دامنه اختيار و انتخاب مخاطبان» بسيار گسترده شده است. بنابراين، به طور طبيعي بايد دغدغة نهادهاي فرهنگي در مورد جذب و حفظ مخاطب افزايش يابد؛ زيرا اگر نهادي نتواند مخاطب را ترغيب، ارضا و متقاعد سازد، او به جستجوي نهادهاي رقيب خواهد رفت. شناخت انسان با وجود پيچيدگي هاي روحي-رواني و ويژگي هاي طبيعي و غريزي اش از مهم ترين مسایل در تربیت دینی است. در تربیت بايد مخاطب را شناسايي كنيم. مثلاً: بدانيم كه فرد است يا گروه؟ در چه شرايطي زندگي مي كند؟در چه محيطي تربيت شده است؟تشنه است يا بي تفاوت يا فراري؟در چه مرحله اي از رشد است؟چقدر ظرفيت دارد؟ قرآن روح بعضي را به زمين آماده اي تشبيه كرده است كه با نزول باران سبز مي شود؛ روح بعض دیگر را زمين شوره زاري دانسته كه جز خار و خاشاك، رویيدني ديگري ندارند، و قلب گروهی را نیز مثل سنگ نفوذناپذيري برشمرده و قلب گروه دیگری را چنان آماده می‌داند كه هرگاه سخن حقي را بشنوند، از ديدگان‌شان اشك شوق جاري مي شود. در تربیت بايد بدانيم كه متربی ما چه كسي است و چه خصوصياتي دارد؟ و گرنه به نتيجه مطلوب نمي رسيم. اگر بهترين روشها را به كار بريم و از بهترين ابزارها، آن هم در سطح وسيع استفاده كنيم؛ ولي مخاطب خود را نشناسيم، به طور قطع موفق نخواهيم شد. به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
⁣مستقل بودن کودکان به آنها شانس انتخاب چیزهایی را می کند که آنها را خوشحال می کند کودکان لازم است انتخاب کردن را یاد بگیرند. برای رشد بلوغ احساسی خود، لازم است یاد بگیرند چگونه خودشان تصمیم بگیرند. در حال حاضر این انتخاب ها لازم نیست از نظر تنوع، در محدوده گسترده ای باشند. بزرگسالان می توانند به آنها مجموعه ای از انتخاب ها را بدهند. از این مجموعه، کودکان این آزادی را خواهند داشت که یکی را انتخاب کنند. بنابراین، آنها این را نیز یاد می گیرند که در زندگی نمی توانند همه چیز را داشته باشند. آنها فقط آزادی انتخاب دارند. با مستقل بودن کودکان آنها مهارت های خود را بهبود می دهند، درست و غلط را تشخیص میدهند، شخصیت خود را شکل می دهند و تصمیم گیری می کنند. برای یادگیری شیوه های زندگی، آنها باید زندگی را تجربه کنند. با این روش، آنها قوی و آماده برای مقابله با چالش های زندگی رشد می کنند و از لحاظ عاطفی ایمن و خوشحال خواهند بود. به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
⁣آموزش مسئوليت به كودك: آموزش مسئوليت به كودك از حدود يك سالگى ميتواند شروع شود. زمانى كه به كودك اجازه ميدهيد با دست غذا را برداشته و راه دهانش را پيدا كند و با ماليدن عذا به دهان و دستش غذا بخورد. يا به او اجازه دهيد جورابش را پايش دربياورد. مسئوليت دادن به كودك بايد همراه با هيجان، شادي، تشويق كردن و مطابق با توانايى هاي كودك باشد. بهتر است مادر اجازه دهد فرزندش كنارش در آشپزخانه باشد و كارهاي بسيار كوچك جالب مثل پوست كندن تخم مرغ بعد از دو سالگي، مخلوط كردن مواد كيك، يا چيدن قاشقها در جاي مخصوصش كمك كند. پدر روزهاي تعطيل كنار فرزندش در آشپزخانه، اتاق يا حياط فعاليتهاي ساده و هيجانبخش داشته باشد مانند آب دادن گلها، كاشتن دانه گل، غذا يا كيك درست كردن. كليد موفقيت در آرامش و تشويق والدين است. اجازه دهيد فرزندتان اشتباهات بي خطر كند مثلا كفشهايش را اشتباه بپوشد. اگر به خاطر اشتباه فرزندتان، كندي او و دير شدن شما جلوي كارهاي او را بگيريد، كارها را شما انجام دهيد، يا مرتبا او را تصحيح كنيد موفق نخواهيد بود. هورا كشيدن، تشكر كردن، و لبخند زدن در حاليكه با محبت او را نوازش ميكنيد بهترين تشويق براي فرزندتان خواهد بود. با روش درست شما و تشويق فرزندتان از سه سالگى ميتوانيد شاهد استقلال فرزندتان در انجام كارهاي شخصى اش باشيد. به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
شروع دوره های تربیت دینی به همراه گواهی معتبر با توجه به نزدیک بودن تعطیلات تابستانی و درخواست مبلغان و مربیان گرامی مبنی بر برگزاری دورهای تربیتی و فرهنگی برای دانش آموزان و نحوه ب خورد با آنان؛ کانال تربیت دینی کودک و نوجوان قصد برگزاری دورهای متداول در این راستا را دارد که گواهی معتبر هم اعطا میکند . برای شرکت در این دوره ها و کسب اطلاعات بیشتر در کانال زیر عضو شوید:👇 https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اطلاعات شما «تاراج» شد! 🏴‍☠️ از قدیم الایام استعمارگران به‌دنبال تاراج منابع ملت‌ها بودند. امروز به‌دنبال چه هستند؟ 🎙پاورپوینتی جذاب با طراحی با کیفیت برای تدریس شما 🌹 📝 برای اطلاعات بیشتر و تهیهٔ فوریِ پاورپوینت کلیک کنید 👇 https://mazane.org/g/28/5450 به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
راه های ایجاد انگیزه در کودکان، بدون باج دادن خودتان انجام دهید. آیا می خواهید کودک شما سبزیجات بخورد؟ خودتان سبزی بخورید. یا به عنوان مثال با او به پیاده روی بروید تا او به نشان دهید که تحرک یک نوع سرگرمی است. شما بهترین شخصی هستید که کودکتان می تواند از آن الگو بگیرد. کودکان از سنین پایین خیلی زود شروع به تقلید از والدین خود می کنند. از دادن باج به کودک مانند غذا یا اسباب بازی و یا سایر اقدامات برای تشویق آنها خودداری کنید. این کار باعث آموزش رفتارهای ناسالم خواهد بود . به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
هدایت شده از کارخیر
سلام علیکم ؛ 🍃 ان شاالله امسال هم برای برنامه های مفصل و گسترده ای برگزار خواهد شد. ✅ این کانال برای ایجاد یک جمع از محبان و شیعیان امیرالمومنین (ع) می باشد؛ تا به مدد الهی بتوانیم قدمی در راه پیام و بزرگداشت این روز بزرگ و نیز شادی دل اهل بیت (ع) برداریم. امید که بتوانیم این وظیفه را به نحو احسن به انجام برسانیم... ان شاالله برنامه بزرگی در روز غدیر خواهیم داشت که ثواب عظیمی دارد... 🌹 برای سهیم شدن در این کار خیر لطفا عضو شوید و کانال را به دیگران معرفی کنید.🙏🏻🙏🏻 👇👇👇👇👇👇👇 "کانال‌جمعیت‌عاشقان‌امیرالمومنین(ع) و‌حامیان‌برنامه‌اطعام‌بزرگ"عیدسعیدغدیر" 👆👆👆👆👆👆👆
تلاش می کنیم چگونگی تأمین نیازهای اولیه ی کودک و رابطه ی آن با آزارهای جنسی را در حد توان بررسی کنیم. آگاهی از نیازهای اولیه و چگونگی تأمین آن ها در مراحل مختلف رشد متعادل کودک و نوجوان به آرامش والدین و پیشگیری از آسیب های مختلف کمک می کند. امروز تلاش والدین به خصوص در طبقات متوسط، نیمه مرفه و مرفه، تأمین بهترین ها برای معیشت خانواده و فرزندان است و در این مسیر از مرز آسایش عبور کرده و به سمت رفاه و تجمل گرایش پیدا می کنند. توجه داشته باشیم کودک و نوجوان نیاز به هیجان سالم دارند که حاصل تأمین نیازهای جامع آنان است. تمرکز بیش از حد بر تأمین خواسته ها و داشته های فرزندان سطح توقع و نارضایتی آنان را افزایش داده و نیاز به هیجان بیشتر را تقویت می کند و در نتیجه به سمت محرک و هیجان ناسالم گرایش پیدا می کنند و چرخه معیوب و مخرب خواسته ی بیشتر، دریافت بیشتر، نیاز به هیجان بیشتر شکل می گیرد. آیا دوران کودکی دانش آموزان آسیب دیده و کودکان در معرض آسیب از این منظر بررسی خواهد شد؟ تأکید می کنیم در فرآیند تأمین خواسته های فرزندان مقصریابی و سرزنش نمی کنیم. والدین مقصر نیستند علت اصلی در عدم آگاهی آنان در بینش و روش فرزندپروری است. در این باره در زمان مناسب توضیح می دهیم. خلاصه ی مطلب تأمین نیازهای زیستی: نیاز با خواسته تفاوت دارد؛ معیار و حد نیازهای زیستی آسایش است و نه رفاه؛ هر میزان از آسایش به سمت رفاه و تجمل حرکت کنیم به همان میزان از آرامش به سمت اضطراب خواهیم رفت. امنیت: در سلسله نیازهای اولیه، نیازهای زیستی اولین و امنیت دومین و مهم ترین نیاز است. قبلاً اشاره کردیم که امنیت یعنی درک جزء از کل و اطمینان از حمایت کل، انسان نیاز به اتصال به منشأ امنیت دارد و این منشأ در دوران کودکی پدرومادر هستند. والدین به عنوان منشأ امنیت فرزند باید مقتدر، محکم و در عین حال شادمان و مهربان و صبور باشند. این ویژگی ها نشانه ی اعتماد به نفس والدین است. چگونگی روبه رو شدن والدین با مسایل روزمره زندگی تأثیر مستقیم بر احساس امنیت فرزندان دارد. به هر اندازه والدین در برابر مسایل زندگی آرامش، صبوری و استحکام بیشتری دشته باشند، احساس امنیت در فرزندان بهتر و قوی تر شکل می گیرد. لازم به توضیح است که «احساس امنیت» با «داشتن امنیت» تفاوت دارد به این مثال توجه کنید، ایران کشوری امن است، در جنگ با کشور دیگری نیستیم، امنیت رفت و آمد در شهرها و جاده ها به میزان قابل قبولی تأمین است و در مجموع می توانیم ایران را کشوری با امنیت خوب ارزیابی کنیم. آیا «احساس امنیت» هم در ایران در سطح خوب و قابل قبولی است؟ چرا در حالی که امنیت در کشور در سطح خوب قرار دارد، سطح احساس امنیت بسیار پایین است؟ چگونه می توان سطح احساس امنیت را بالا برد؟ در این باره بیشتر توضیح خواهیم داد. ادامه دارد... [مباحث کودک متعادل ] به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
آیا می دانید که بدترین راه تربیتی فرزندتان چیست؟ این است که او را عادت دهید هر چه می خواهد به زور بگیرد. زیرا هر قدر آرزوهایش آسانتر انجام گیرد خواستهایش زیادتر خواهد شد، دیر یا زود به علت عدم قدرت مجبور خواهید شد برخلاف میل خود خواهشهای او را نادیده بگیرید. صدمه حاصل از این امتناع که طفل به آن عادت نکرده است، در قیاس با محرومیت از آنچه میل به دست آوردنش را دارد، به مراتب بیشتر است . به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
﷽ ـ ـ ـ ــــــــ⊰𑁍⊱ــــــــ ـ ـ ـ دل از دمِ عارفانه‌اش می‌لرزید جان از نَفَس ترانه‌اش می‌لرزید آن پیر که چون کوه مقاوم می‌بود با یاد حسین شانه‌اش می‌لرزید به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
﷽ ـ ـ ـ ــــــــ⊰𑁍⊱ــــــــ ـ ـ ـ رحلت رهبر کبیر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران "حضرت امام خمینی"(ره)بر امت اسلام و ملت ایران تسلیت و تعزیت. به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan