📍 کتاب: غرب چگونه غرب شد
✍️ نویسنده : جیمز موریس بلاوت
✍️ مترجم: مرتضی مداحی
🔖 انتشارات سروش
📌 توضیحات :
📃 نویسنده معتقد است اروپای قبل از ۱۴۹۲ نه مزیت واقعی و بالقوهای بر تمدنهای دیگر داشت، نه سرعت بالاتری! و نه حتی واجد برخی ظرفیتهای خاص برای توسعه آینده بوده است و تمام استدلالهایی که امروزه برای نشان دادن وضعیت اروپا مطرح میشود از جمله بحثهای: نژاد، ویژگیهای محیط زیست، جمعیتشناختی، فناوری، سیاست، طبقه، خانواده و ... فاقد پشتیبانی تجربی هستند.
کتاب حاضر با نگاهی مستند و انتقادی، علل اصلی رشد و پیشرفت غرب را شرح میدهد.
https://eitaa.com/tarbiyat_rasane
📚 کتاب روایت تفکر، فرهنگ و تمدن از آغاز تا کنون (دوره پنج جلدی)
🔰 آسمان به زمین الصاق شد، دوباره به آسمان نگاه کن، من به قدرت رسید، این عصر قرمز است و در جهت عکس حرکت کن، عنوان کتاب های مجموعه پنج جلدی «روایت تفکر، فرهنگ و تمدن» است. این مجموعه می کوشد با روایت تاریخ، تحلیل و بررسی وقایع، به کشف روابط میان پدیده ها و کلیات بپردازد و برای ساده ترشدن نیل به این هدف، از عکس، طرح و جدول های گوناگون مدد می جوید.
https://eitaa.com/tarbiyat_rasane
🔷 مقاله جذابیت در سینما
☑️ نوشته سید شهیدان اهل قلم، شهید آوینی
«فیلم اگر جاذبه نداشته باشد، فیلم نیست»
📰 لینک مطالعه مقاله:
📎 aviny.com/article/aviny/Chapters/Jazabitdersinema.aspx
📹 مستند ارباب سرگرمی
🔲 «ارباب سرگرمی» عنوان برنامهای از شبکه افق سیما است که در هر قسمت به نقد و بررسی و مرور تاریخچه کمپانیهای بزرگ فیلمسازی که در حوزه سرگرمی و فیلمهای کودک و نوجوان فعالیت میکنند خواهد پرداخت.
🎞 لینک مشاهده مستند:
▪️قسمت اول:
📎 roshangari.ir/video/27953
▪️قسمت دوم:
📎 roshangari.ir/video/28080
ارتباط با کارشناس دوره(علی خسروی)
@allikhosravi
کانال اختصاصی من در ایتا (بحر در کوزه)
@bahr_dar_koze
🔰 جلسه نوزدهم
🔷 نکات تکمیلی موضوع موسیقیشناسی
🔘 عناوین مورد بحث:
▪️ صنعت سرگرمی
▪️موسیقی حرف (دارد/ندارد)
▪️آداب سخت گوشی
✅ امروز، ۱۴۰۲/۹/۱۹ ساعت ۱۴:۰۰
https://eitaa.com/tarbiyat_rasane
🔷چکیده ای از مباحث بیان شده در دو جلسه گذشته مسیر تربیت رسانهای
🔸خلاصه جلسات هجدهم و نوزدهم
🔵 موضوع: صنعت سرگرمی و موسیقی شناسی
🔰 مرزهای سرخوشی
🔘صنعت سرگرمی
▪️ورودی: زمان، پول و توجه
▪️خروجی: فیلم، بازی موسیقی
▪️ارزش افزوده: لذت
🔘تنوع شاخه های صنعت سرگرمی
▪️نمایش
▪️سیرک
▪️اسپرت
▪️آرت
▪️تم پارک
▪️و...
🔹صنعت سرگرمی های رسانه ای
▫️سینما
▫️موسیقی
▫️رادیو و تلوزیون
▫️مد و فشن
▫️و...
🔘عوامل جذابیت صنعت سرگرمی
▪️مانند عوامل جذابیت داستان، تحریک حواس و قوا: غضب، شهوت، وهم، ترس، غم و شادی
🔘شرایط؟ + حدود؟
▪️مفید #رشد
▪️کم فایده #لهو
▪️مضر #لغو
▪️تشبیه انواع سرگرمی به مواد خوراکی؛ از سم و مواد مخدر تا ویتامین و دارو.
⚠️ بند و بار مصرف کنیم
✅توجه به تغییرات قبل از دیدن و بعد از دیدن (ارزش افزوده)
⭕️رسانه مَعبَد است!
🔹توجه به حدیث امام جواد (ع)
🔘کند هم جنس با هم جنس پرواز!
▪️لزوم برقراری نسبت بین طبقه خودمان و محتوا
▪️نمودار سلامتی شحصیت و سلامتی محتوا
⭕️بیهوده خواری!
🔹توجه به آیات 6و7 سوره مبارکه لقمان
⭕️ارزش زمان؛ سوال کلیدی قیامت!
🔹اهمیت چگونگی سپری کردن عمر در حدیث پیامبر (ص)
🔘مسیر تربیت رسانهای
♾آگاهی عمیق ♾خیزگزینی ♾ورزیدگی فناورانه ♾مصلحات تربیتی
🔰موسیقی حرف دارد!
🔘ابعاد پدیده موسیقی
▪️ترکیبی از هنر(احساس)، صنعت(پول) و رسانه(پیام)
🔘موسیقی چیست؟
▪️پیام موسیقایی
🔹فرم(قالب، ظرف)
▪️آوا (صدای انسان)
▪️نوا ( ساز)
▪️ضربآهنگ (ریتم)
🔹محتوا ( مظروف)
▪️معنا ( کلمات)
🔘موسیقی چگونه اثر می گذارد؟
▪️آثار موسیقی در سه لایه مغز
▪️اثر کلمات
▪️اثر نغمات
▪️اثر ضرباهنگ
🔘صنعت موسیقی
▪️ارتباطات درون سازمانی
-خوانندگان/ نوازندگان/ کنسرتها/ جشنوارههای عمومی و تخصصی/ چهرهها/ شبکههای تلوزیونی/ شاعران/ تهیه کنندگان/ مسابقات استعدادیابی/ و...
▪️ارتباطات بیرون سازمانی
-موسیقی/ سینما/ ورزش/ مواد مخدر/ فحشا/ رقص/ قمار/ مشروبات الکلی/ و...
🔘 سبک ها و چهره ها
🔹سنتی
▪️سبکی خاص پسند با چهره هایی موجه
▪️عدم راحتی خواننده شدن در این سبک!
▪️معرفی چهره های مطرح
🔹پاپ
▪️سبکی که بیشتر به مسائل عاشقانه می پردازد!
▪️معرفی چهره های مطرح همراه با تعداد طرفداران
🔹رپ
▪️انحراف رپ فارسی از اصل رپ
▪️مسابقه خوانندگان برای گذشتن از خطوط قرمز اخلاقی
▪️قرار دادن این سبک در لیست سیاه
▪️معرفی اجمالی چهره های مطرح و تعداد طرفداران
🔹موسیقی خارجی و انواع آن
🔸پاپ
▪️معرفی چهره های مطرح
▪️درگیری طیفی از جوانان و نوجوانان با این سبک و البته خارجی آن
🔸پاپ کره ای
▪️مد شدن این سبک در چند سال اخیر
▪️معرفی چهره های مطرح
🔸رپ
▪️سبکی اعتراضی
▪️معرفی چهره های مطرح
🔹موزیک ویدئو
▪️ترویج رقص و حرکات موزون
▪️ممکن است آهنگی مجاز باشد و حتی از تلوزیون پخش شود، ولی موزیک ویدئو آن قابل پخش نباشد!
🔹بی کلام
▪️موسیقی کلاسیک غربی
▪️موسیقی فیلم
▪️قطعات بی کلام
▪️معرفی این سبک به عنوان جایگزین برای سبک های ممنوعه
🔹مداحی
▪️طیف بندی مداحی متین و آرام تا اگزوزی!
▪️معرفی اجمالی چهره ها
🔹نغمات آیینی
▪️بهترین جایگزین برای سبک های موسیقی
▪️بهترین محتوا، قرآن
▪️ مداحی حرمت دارد!
🔰 آداب سخت گوشی
🔘غنی سازی زیست بوم موسیقایی (خانواده و مدرسه)
✅انس با کلام موزون فاخر ( شعر و نثر مسجع) هوش موسیقایی را تقویت می کند.
✅برنامه ریزی برای ورود نغمات آیینی، سرود، شعرخوانی و... به برنامههای خانوادگی
✅تشویق کودکان و نوجوانان به مشارکت در اجرای نغمه پردازی مفید
🔘هنجارسازی مصرف موسیقی (در خانواده)
✅گوش کردن به موسیقی با ابزار غیر خصوصی و با صدای آرام
✅رعایت عمومی فاصله مطمئنه با مرزهای مشکوک موسیقی در فضای خانواده
✅تمرین گروهی مواجهه فعال و خودآگاه با آوا و نوا (دقت در حس و حال، نوشتن متن)
🔘راز زدایی از عالم موسیقی (برای نوجوان)
✅تبیین عالمانه موضوع صوت، امواج، رزونانس و اثرگذاری آن بر موجودات زنده
✅تبیین عالمانه اثرگذاری ضرباهنگ، نغمات و دستگاه ها در تحریک مغز و بدن
✅تبیین عالمانه ریشه های پدیده موسیقی درمانی در تاریخ تمدن های شرق و غرب
🔘حریم شناسی موسیقی (از کودک تا نوجوان)
✅تبیین شفاف و دقیق تعاریف دینی و احکام شرعی موسیقی، رقص و...
✅تبیین عالمانه زمینههای الهی، قرآنی، روایی، اخلاقی مراقبت درباره موسیقی
✅شناخت مرزهای مشکوک موسیقی و رعایت فاصله مطمئنه از آن
🔘مواجهه عالمانه با آسیبها (توجه به موارد خاص)
✅جدی گرفتن مساله آسیبهای موسیقی و شناخت زمینههای مستقیم و غیر مستقیم آن
✅گفتگوی موثر و همدلانه به شکل خصوصی و پرهیز از مواجهه تحقیر آمیز یا دستوری
✅مراجعه به کارشناس برای ترمیم آسیب ها
🗂 #خلاصه_جلسه
https://eitaa.com/tarbiyat_rasane
🔰 جلسه بیستم تربیت رسانهای
(بخش اول)
🔷 بازی، بازی نیست!
🔘 عناوین مورد بحث:
▪️بازی شناسی
✅ امروز، ۱۴۰۲/۹/۲۲ ،ساعت ۱۴:۰۰
#موضوع_جلسه
📎https://eitaa.com/tarbiyat_rasane
🔷 تغییر بافتار مغز در بازی های رایانه ای خشونت محور
📰 گزارش امیر شجاعی از آلمان
⚠️ وقتی زیاد بازی کنیم چه اتفاقی می افتد؟
➕ مرز بین واقعیت و بازی کجاست؟
🎞 لینک مشاهده:
📎 aparat.com/v/Ef2kD
📹 مستند بازیهای خاکستری
🔘 روایتی جالب از نوعی خاص از بازیها که زندگی ما را تغییر دادهاند.
🎞 لینک مشاهده:
📎 aparat.com/v/5XgdE
هدایت شده از اداره فرهنگی تربیتی دانشگاه مجازی
جلسه 16.mp3
6.33M
👈دوره زنده مسیر تربیت رسانهای
✅استاد: علی خسروی
💢 یکشنبه 1402/09/05
🌐 @aftdma
هدایت شده از اداره فرهنگی تربیتی دانشگاه مجازی
جلسه 17.mp3
10.43M
👈دوره زنده مسیر تربیت رسانهای
✅استاد: علی خسروی
💢 یکشنبه 1402/09/12
🌐 @aftdma
هدایت شده از اداره فرهنگی تربیتی دانشگاه مجازی
جلسه 18.mp3
11.13M
👈دوره زنده مسیر تربیت رسانهای
✅استاد: علی خسروی
💢 چهارشنبه 1402/09/15
🌐 @aftdma
هدایت شده از اداره فرهنگی تربیتی دانشگاه مجازی
جلسه 19.mp3
10.37M
👈دوره زنده مسیر تربیت رسانهای
✅استاد: علی خسروی
💢 یکشنبه 1402/09/19
🌐 @aftdma
هدایت شده از اداره فرهنگی تربیتی دانشگاه مجازی
جلسه 20.mp3
7.28M
👈دوره زنده مسیر تربیت رسانهای
✅استاد: علی خسروی
💢 چهارشنبه 1402/09/22
🌐 @aftdma
🔰 جلسه بیستویکم «تربیت رسانهای»
(بخش دوم)
🔷 نکات تربیتی مهم بازی، با توجه به نظریه ریچارد بارتل!
🔘 عناوین مورد بحث:
▪️بازی شناسی و نکات مهم تربیتی
✅ امروز، ۱۴۰۲/۱۰/۳ ساعت ۱۴:۰۰
#موضوع_جلسه
https://eitaa.com/tarbiyat_rasane
🔷چکیده ای از مباحث بیان شده در جلسه بیستم و بیست و یکم تربیت رسانهای
🔵 موضوع: بازی، بازی نیست!
🔰بازی شناسی
🔘 عوامل جذابیت بازی
▪️خشونت، شادی، تنوع طلبی، ایجاد چالش، احساس قدرت، کار گروهی، ترس، ایجاد معما و ...
🔘 انواع بازیکنان
🔹بر اساس نمودار آقای ریچارلد بارتل ( نمودار بر اساس مؤلفه های نقش آفرینی – تعامل و دنیای بازی – بازیکنان)
▪️کاسب
▪️کاشف
▪️قاتل
▪️تعامل کننده
🔘 حالا چه کار کنیم؟
▪️توجه به راهبرد های چهارگانه عمومی( ارتباط عاطفی و...)
▪️توجه به تفاوت ها و انواع هوش در بچه ها
▪️استفاده از جایگزین های منطقی
▪️احساس آزادی در عمل در زندگی واقعی ( با حفظ حدود و شروط) در چهار حیطه بازیگری
🔘 روحیه رقابتجویی
🔸پیشنهادها:
▪️تحرک بدنی
▪️ورزش های رقابتی
▪️مواجه با موقعیت های چالشی
🔘 روحیه معاشرتجویی
🔸پیشنهادها:
▪️زمینه سازی انجام فعالیت ها مبتنی بر کارگروهی
▪️افزایش زمینه تعاملات عاطفی
🔘 روحیه دستاوردجویی
🔸پیشنهاد ها:
▪️مسئولیت دادن و زمینه سازی برای مدیرت کردن و تقویت هوش اقتصادی
▪️افزایش تشویق های غیر مادی (توجه های کلامی و چشمی)
▪️مهارت حل مسئله
🔘 روحیه جستوجوگری
🔸پیشنهاد ها:
▪️مواجه سازی بچه ها با چالش های واقعی
▪️حمایت به منظور تقویت مهارت حل مسئله
▪️گردش و سیر وسفر؛ کوهنوردی
▪️پژوهشگری و مطالعه واگرا
▪️نقاشی خلاقانه
🗂 #خلاصه_جلسه
https://eitaa.com/tarbiyat_rasane
🙋🏻♂️ همراه فرزندت بازی کن!
✔️ لزوم مشارکت فعال در بازیهای فرزندانمان
🎞 لینک مشاهده:
📎 aparat.com/v/ZxCwz
https://eitaa.com/tarbiyat_rasane
🌐 شبکه بازی یاران
به دنبال افزایش سواد بازی ، معرفی بازیهای خوب و مرتبط نمودن و شبکه سازی فعالان خوب در حوزه بازیهای دیجیتال است.
✅ لینک کانال بله:
📎 ble.ir/baziyaran
🔰 وبسایت فهمِ بازی
☑️ پویش جامع ارتقای سواد بازی
🔹 وابسته به بنیاد ملی بازیهای رایانهای
🔹 رسالت فهم بازی، ترویج و ارتقای سواد بازی در میان کاربران، والدین و معلمان است.
🌐 آدرس سایت:
📎 Fahmebazi.ircg.ir
🔰 آثار بازیهای رایانهای بر هویت نوجوان
🔘 نوجوانان با شما سخن می گویند:
🔹 تجربه بازیهای رایانه ای
🔸 تغییرهای رفتاری و هویتی
🔘 همراه با کارشناسی متخصصین روانشناسی و جامعه شناسی
🎞 لینک مشاهده:
📎 aparat.com/v/zS9l0
📓 مجله الکترونیکی بازیبان
▪️ به سپر بازیبان مجهز شوید.
▫️ بررسی محتوایی بازیهای دیجیتال
▪️ سواد بازیهای دیجیتال
▫️ مطالعات بازیهای دیجیتال
و...
☑️ لینک مشاهده نسخه های این مجله جذاب:
📎 zil.ink/bazibaan
📓 مجله الکترونیکی بازیبان
▪️ به سپر بازیبان مجهز شوید.
▫️ بررسی محتوایی بازیهای دیجیتال
▪️ سواد بازیهای دیجیتال
▫️ مطالعات بازیهای دیجیتال
و...
☑️ لینک مشاهده نسخه های این مجله جذاب:
📎 zil.ink/bazibaan
🔰 توپ مارکت
🔹 توپ مارکت، اپلیکیشنها و بازیهای موبایلی ویژه مادر و کودک را طی فرایندی کارشناسی، انتخاب و با تهیه متن و محتوای تخصصی، آنها را دستهبندی میکند.
🌐 آدرس سایت:
📎 Toopmarket.com
🧠 تقویتحافظه و مهارتهای ذهنی
مطابق نظریه «انداموارگی فناوری»، هر ابزار و فناوری جدید به نوعی امتداد یکی از اعضای بدن انسان است. «فضای مجازی» و ابزارهای دیجیتال متصل به وب هم به امتداد مغز و حافظه انسان تبدیل شدهاند. باید توجه داشت، ابزارها و فناوریها، همان طور که قوای گوناگون انسانی را تقویت میکنند، در مواردی میتوانند همان قوا را به نوعی تضعیف هم بکنند! وابستگی مغز ما به ابزارهای دیجیتال و جست وجوی گوگل هم حافظههای ما را تنبل میکند.
📲 وابسته شدن هرچه بیشتر ما به اینترنت، هر چند فرصتهای بینظیری برای گسترده شدن دایرۀ معلومات ما ایجاد میکند، اما بر توانمندیهای پایۀ ذهنیمان، یعنی «به خاطر سپاری» و «به یادآوری» مفاهیم انتزاعی، اثر منفی دارد. لذا تعریف فعالیتهای مفرح علمی که به استفاده از حافظه نیاز داشته باشد، به عنوان مصلح این شرایط پیشنهاد میشود. مسابقۀ جدول ضرب و محاسبات ذهنی، حفظ شعر و مشاعره از جملۀ این مصلحات است.
https://eitaa.com/tarbiyat_rasane