eitaa logo
طریق عرفان
4.2هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
833 ویدیو
30 فایل
💐مراحل ومطالب عرفانی به صورت موضوع بندی💐 📚ای بیخبر بکوش که صاحب خبر شوی📚 🔴 فهرست مطالب eitaa.com/tareagheerfan/10679 📲 طریق عرفان در دیگر پیام‌رسان ها zil.ink/tareagheerfan2 🟢 مسئول کانال @Sayyed_mahdi1214 🟢 ادمین تبادل @MahdiZolfaghary1371
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از طریق عرفان
در روز جمعہ صد نفحہ یا صد رحمت نازل مے شود. نود و نہ تاے آن براے کسے است کہ سوره قدر را در عصر جمعہ یکصد باربخواند و براے او همچنین نصیبے درآن یک رحمت دیگر هم هست. 📚میرزا جواد اقا ملکی @tareagheerfan
در نبوت عامه بحث سر این هست که اصلاً آیا به پیامبری نیاز داریم یا نه?در مورد خود بحث نبوت صحبت میشود. در نبوت خاصه در مورد یک پیامبر خاص مثلا حضرت عیسی یا موسی یا.... صحبت میشود. ✅ دلایل ارسال انبیا مى توان دلایل نیاز به انبیا را این گونه بر شمرد: 1- هدفدار بودن هستى در جهان بینى الهى، هستى هدفدار است و انسان جزیى از هستى است و هستى براى او آفریده شده و در اختیارش قرار گرفته است. بنابراین او نمى‏ تواند یله و رها باشد. به عبارتى دیگر: نمى توان پذیرفت كه تمام هستى هدف دارد، ولى انسان كه هستى براى او آفریده شده، بى ‏هدف است. فرض كنید تمامى امكانات براى راه اندازى مدرسه ‏اى فراهم شده است؛ مدرسه‏ اى با تجهیزات كامل از جمله كلاس، آزمایشگاه، كتابخانه، امكانات آموزشى و كمك آموزشى و ... كه دانش آموزان نیز در كلاس حاضرند، امّا معلّمى در كار نیست و یا اتاق عملى را تصور بفرمایید، كاملا مجهّز، بیمار نیز آماده، ولى دكتر جراحى در میان نیست، معناى این كار چیست؟ یعنى هیچ؛ یعنى كارى بیهوده و عبث. 2- حركت هستى‏ خداوندى كه حركت هستى را بدون ابهام و تردید قرارداد، بر مبنا و مقتضاى عدل خود، انسان را متحیّر رها نمى ‏كند. علاّمه طباطبایى (ره) مى‏ فرمایند: كلّ هستى یك حركت بدون شك دارد، بدین معنا كه تمامىِ موجودات در راه رشد خود شك و تردیدى ندارند، اشتباه نمى ‏كنند و در نهایت به رشد و كمال مى‏ رسند. در این صورت آیا صحیح و قابل قبول است كه انسان گیج و متحیر باشد؟ بى شك، انسان نیز باید یك راه بدون تزلزل در پیش رو داشته باشد كه با پیمودن آن به كمال برسد و لازم است این راه را خداى حكیم و عادل - همانگونه كه در اختیار تمامى موجودات قرار داده است - در اختیار انسان نیز قرار دهد و او را از سر در گمى نجات دهد، ولى تفاوتى كه انسان با سایر موجودات دارد این است كه انسان مى‏ تواند این راه رشد و كمال را بپیماید و مى‏ تواند رها كند. ✳️3- لطف خداوند بر مبناى قاعده لطف، بر خداوند لازم است بندگان را هدایت كند و راه سعادت را به آنها نشان دهد و نزول كتاب‏هاى آسمانى و فرستادن پیامبران، لطفى است كه از سوى خداوند شامل حال بندگان مى ‏شود. چنانكه در قرآن مى ‏فرماید: «انّ علینا للهدى»هدایت مردم بر عهده ماست. خداوندى كه مى‏ داند در مسیر حركت انسان، انواع راههاى منحرف وجود دارد و شیطان‏ها كمین كرده ‏اند و هوس‏ها و غرائز، هر انسانى را به سمت و سویى مى ‏كشانند و او را از راه راست منحرف مى ‏سازند، آیا ممكن است او را بدون راهنما رها كند؟ آیا رهاكردن انسانى كه راه را نمى داند، از خداوند رحمان و رحیمى كه این همه به بندگان خود لطف دارد، شایسته است؟ بدیهى است كه اگر خداى متعال پیامبرى نفرستد، انسان راه و مسیر و هدف را گم مى ‏كند. به عبارتى دیگر اگر خداوند پیامبرانى را براى راهنمایى انسان‏ها نفرستاده بود، آنان مى ‏توانستند مدّعى شوند كه خدایا! ما براى آمدن به سوى تو، نه نقشه‏ اى داشتیم و نه راهنمایى. مسیر هم طولانى و پر مشقّت بود. دشمنان نیز فراوان و از درون و برون در كمین ما نشسته بودند، خدایا! چگونه مى ‏توانستیم به سوى تو بیاییم و در راه تو قدم برداریم؟ 4- جهل انسان‏ یكى دیگر از دلایل نیاز به انبیا جهل انسان است. انسان جاهل است و جاهل نیاز به معلّم و راهنما دارد. بدون تردید اطلاع و آگاهى انسان از خود و جهان آفرینش بسیار اندك و مجهولات او بى ‏شمار است. بشر به معلم نیاز دارد تا از مجهولات خود بكاهد و بر معلوماتش بیافزاید. ممكن است مطرح شود كه خود انسان به مرور زمان مطالب را مى‏ فهمد و به راهنما و پیامبر نیازى ندارد، در پاسخ باید گفت: هر چند انسان به مرور زمان چیزهاى اندكى را مى ‏فهمد، امّا این كافى نیست؛ دقت در آیه ذیل حقیقت ارزنده‏ اى را براى ما روشن مى ‏سازد: خداوند مى ‏فرماید: «و یعلّمكم مالم تكونوا تعلمون»چیزهایى را كه نمى ‏توانستید بفهمید و درك كنید خداوند به شما مى ‏آموزد. این آیه نمى ‏فرماید: چیزهایى را كه نمى‏ دانستید به شما مى ‏آموزد؛ بلكه به این نكته عنایت دارد كه چیزهایى وجود دارد كه شما نمى ‏توانید بفهمید و درك كنید! راستى چگونه با علم و فكر بشر مى ‏توان به حوادث عالم برزخ و قیامت پى برد، آیا این، جز از راه انبیا ممكن است؟ @tareagheerfan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام دوستان🌷 شما عزیزان میتوانید برای دسترسی به مطالب اعتقادی_ رو جستجو کنید. ✳️ بعد از پایان هر بحث میتوانید انتقادات_ پیشنهادات و سوالات خودتون در اون مورد رو برای آیدی زیر ارسال کنید.👇 @mahdizolfaghary1371 💠انتشار مباحث اعتقادی فقط با لینک کانال مجاز است
هدایت شده از طریق عرفان
ازکسانی که به صحنه عاشورا از منظر عرفان نظر کرده است، "عمان سامانی" ( ۱۳۲۲ ه.ق) است. عمان در نگاه عرفانی خود به واقعه جانسوز کربلا، از تجلی حضرت حق در هستی و ظهور عشق و عرضه آن بر موجودات و پذیرش آن از سوی انسان و به‌دنبال آن صف‌بندی سعادتمندان و شقاوت‌پیشگان در طول تاریخ انسان، تصویری منسجم و یکپارچه می‌پردازد. او عاشورا را میدانی می‌داند که سالکان در آن سلوک می‌کنند تا به مراد و مقصود خود برسند، در این میدان امام حسین(علیه السلام)، قطب عرفان و مرشد سالکان است و اصحاب او مریدان و رهپویان وصالند. از نظر عمان سامانی مسیر مدینه تا کربلا هفت شهر عشق است که امام و همراهانش باید وادی‌های طریقت را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارند تا به سیمرغ عشق دست یابند. این اصل که زیر بنای جهان بینی عرفانی است، خود مبتنی بر حدیث قدسی معروفی است که بر طبق آن خداوند بزرگ، در پاسخ به سئوال حضرت داود(علیه السلام) از علت و انگیزه آفرینش، چنین می‌فرماید: "کنت کنزا مخفیا فاحببت ان اعرف، فخلقت الخلق لکلی اعرف."  عمان بخش نخست مثنوی خود را با استناد به این حدیث آغاز می‌کند و تجلی حضرت حق در هستی و طلوع عشق ربانی با آشکار شدن جمال بی‌مثال خداوندی در آئینه ماسوا را در تصویری شاعرانه در قالب ۲۲ بیت می‌پردازد، که پاره‌ای از آن بدین قرار است:  "لاجرم آن شاهد بالا و پست/ با کمال دلربایی در الست/ جلوه‌اش گرمی بازاری نداشت/ یوسف حسنش خریداری نداشت/ غمزه‌اش را قابل تیری نبود/ لایق پیکانش نخجیری نبود" در نگاه عمان شاه شهیدان حسین بن علی(علیه السلام) کامل‌ترین انسان در معرکه عشق و عاشقی است و اوست که درمیان فرزندان آدم، ساغر عشق را به طور کامل نوشیده و دعوت حضرت ساقی را بدون ذره‌ای کاستی لبیک گفته است. عمان سامانی به وحدت امام با حق، اشارات زیادی کرده و امام را انسان به حق پیوسته و از همه‌چیز رسته می‌داند و این وحدت را حاصل اخلاص و عبادت آن حضرت می‌داند. از دیدگاه عمان سامانی، مرتبه امام حسین(علیه السلام) در عرفان، به اندازه‌ای است که می‌تواند با جبرییل به گفتگو نشیند و در یکی از همین گفتگوهاست که به وحدت امام با حق اشاره شده است. "جبرییل آمد که‌ای سلطان عشق /یکه‌تاز عرصه میدان عشق/ دارم از حق بر توای فرخ امام /هم سلام و هم تحیت هم پیام" از نظر عمان سامانی، شهادت امام‌حسین(علیه السلام)، معلول نازی بود که معشوق کرد و عاشق را طلبید و بهترین راه برای پاسخگویی به ناز او، جز شهادت چیز دیگری نمی‌توانست باشد زیرا عاشقان تنها چیزی که برایشان مهم است، رضایت و خشنودی معشوق است نه خواست خودشان. از دیدگاه عمان سامانی، هریک از اصحاب عاشورا در مرتبه‌ای از سلوک قرار داشتند و به فراخور نیازشان از چشمه‌سار معرفت امام، سیراب می‌شدند و اما به فراخور هر یک اسراری فاش می‌کرد. از نظر او صحنه عاشورا هر چند در ظاهر، نبرد بین دو گروه به رهبری امام حسین(علیه السلام) و یزید بن معاویه بود اما در باطن، واقعیت چیز دیگری را نشان می دهدو آن نبرد و مبارزه بین عاقلان مصلحت‌نگر و عاشقان سوخته‌جان است. @tareagheerfan
💠‍ آفریدگارا جانم را بسوز و گداز بدار و زبانم را بہ راز و نیاز آفریدگارا 🔷مرا بہ سجده هاے طولانی مدد فرما و شب زنده داریم ده ڪہ نوای سحر دلسوختگان از نغمہ های مرغان بهشتی گیراتر است 🖊علامه حسن زاده آملی
هدایت شده از طریق عرفان
توجه.توجه🍀🍀🍀🍀توجه.توجه دستور بسیار مهم توبه که مورد تأکید بزرگان از عرفان مانند علامه قاضی.علامه طهرانی.ایت الله شوشتری و ایت الله کمیلی وبسیاری دیگر از بزرگان عرفان بوده.مخصوص یکشنبه ها خصوصا شأن ورودش یکشنبه ماه ذی قعده بوده است. 🔹 مرحوم سید بن طاووس در کتاب اقبال، غسل و نمازی را ذکر نموده که در میان اساتید اخلاق به «غسل و نماز توبه» معروف شد، که مناسب است هر کس در آغاز منزلی از منازل سلوک و یا ایام خاص -مثل آغاز ورود به ماه رجب و یا شعبان و ماه رمضان- این نحو توبه را انجام دهد. در اربعین موسوی نیز بهتر است در همه یکشنبه های ماه ذی القعده غسل و نماز توبه انجام شود. 🔹اما دلیل این توجه ویژه چیست؟ متن کامل روایت را نقل میکنیم: 👈 «رسول خدا(ص) در یكشنبه ماه ذی القعده میان مردم آمد و فرمود: ای مردم، كدامیك از شما میخواهد توبه كند؟ عرض كردیم: همه میخواهیم توبه كنیم. فرمود: غسل كنید و وضو بگیرید و چهار ركعت نماز - در هر ركعت یک بار «فاتحة الكتاب»، سه بار «قل هو الله أحد» و هر كدام از دو سوره «معوّذتین» (سوره های ناس و فلق) را یک بار - بخوانید، سپس هفتاد بار استغفار كنید و آن را به «لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إلّا بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیم» ختم كنید، آن گاه دستها را بالا آورید و بگویید: «یا عَزِیزُ یَا غَفَّارُ، اِغْفِرْ لِی ذُنُوبِی وَ ذُنُوبَ جَمِیعِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِناتِ، فَإِنَّهُ لا یَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاّ أَنْتَ.» سپس فرمود: هر بنده ای از امت من این عمل را انجام دهد، از آسمان به او ندا میشود: «ای بنده خدا، عمل خود را از نو آغاز كن؛ زیرا توبه تو پذیرفته و گناه تو آمرزیده شد.» و فرشته ای از زیر عرش به او خطاب میكند: «ای بنده، خجسته باد بر تو و خاندان و فرزندان تو!» و فرشته ای دیگر ندا میكند: «ای بنده، دشمنان تو در روز قیامت از تو راضی خواهند گردید.» و فرشته ای دیگر ندا میكند: «ای بنده، تو مؤمن از دنیا میروی و دین تو از تو گرفته نمیشود و قبر تو گشوده و نورانی میشود.» و فرشته ای دیگر ندا میكند: «ای بنده، پدر و مادر تو از تو راضی خواهند گردید، اگر چه از تو ناخشنود باشند و پدر و مادر و فرزندان تو آمرزیده شدند و روزی تو در دنیا و آخرت گسترده و فراوان خواهد بود.» و جبرئیل ندا میكند: «من همراه با فرشته مرگ می آیم و به او سفارش میكنم كه با تو به نرمی رفتار كند و اثر مرگ حتی خراشی در تو ایجاد نخواهد كرد، و فقط روح تو به آرامی از بدنت خارج خواهد شد.» عرض كردیم: ای رسول خدا، اگر بنده ای این عمل را در غیر این ماه انجام دهد، چه اثری خواهد داشت؟ فرمود: «همانند آنچه توصیف كردم برای او خواهد بود و این سخنان را جبرئیل آن گاه كه خداوند مرا به آسمان [معراج] برد، به من آموخت.»
هدایت شده از طریق عرفان
دستور بسیار مهم برای توبه مخصوص روز یکشنبه
علامه حسن زاده: گریه برای امام حسین(علیه السلام) که از درون می گدازد ثواب گرانقدری دارد و این گریه سبب بخشش گناهان خواهد شد. @tareagheerfan
پیامبر باید چند نشانه داشته باشد ✳️معجزاتی که به تواتر رسیده باشد مثل شق القمر پیامبر اسلام ✅خوشنام بودن پیامبر قبل از ظهورش 🔷بشارت پیامبران قبلی بر آمدنش(در انجیل میخوانیم که بعد از من پاریکلیتوس( یعنی احمد )خواهد آمد). 💠راه دیگر برای شناخت پیامبر مفاد دین اوست. ممکن است محتوای دینی که آن پیامبر معرفی میکند عقلی نباشد و خنده دار باشد که این نشان میدهد ان شخص پیامبر نیست. 🔴جامعیت كمال و تكمیل شكی نیست كه پیامبران كاملترین مردمان زمانه ی خود می باشند، زیرا اگر شخص كاملتری از آنان وجود داشته باشد، حكمت خداوند اقتضا دارد كه شخص كاملتر را به پیامبری برگزیند. پس اگر شخصی ادعای نبوت كرد و با نظر در احوال او روشن گشت كه اولاً، قوای نظری و عملی او در اوج كمال است(یعنی به حقایق امور، به صورت خطاناپذیر آگاهی دارد و نیز دارای ملكه اعمال نیك و اخلاق پسندیده است)؛ ثانیاً، با تعالیم خویش ناقصان را به كمال شایسته آنها می رساند، چنین شخصی قطعاً دارای سفارت الهی و مقام نبوت است. @tareagheerfan
هدایت شده از طریق عرفان
4_5778463160545575413.mp3
11.09M
قمربنی هاشم علیه السلام کانال تجلی توحید تام. ماجرای فتح باب علامه قاضی. کلیپ بسیار زیبا از استاد انصاریان تکراری ولی مؤثر @tareagheerfan
@tareagheerfan