4_5771748352840436982.mp3
4.06M
📌 برخی روایات مشاهدۀ خداوند تبارک و تعالی
🎙 استاد شیخ محمدکریم پارسا
#علامه_طباطبائی #رسالة_الولایة
#شیخ_محمدکریم_پارسا
👈🏻 طریقۀ مقرّبین
طریقه مقربین
📌 برخی روایات مشاهدۀ خداوند تبارک و تعالی 🎙 استاد شیخ محمدکریم پارسا #علامه_طباطبائی #رسالة_الولا
📌 برخی روایات مشاهدۀ خداوند تبارک و تعالی
🎙 استاد شیخ محمدکریم پارسا
📜 و من الروايات ما فى المحاسن، مسندا عن زرارة، عن أبى عبد اللّه - عليه السّلام- فى قول اللّه: «وَ إِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَنِي آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلى أَنْفُسِهِمْ»، قال: «كان ذلك معاينةَ اللّه، فأنساهم المعاينة، و أثبت الإقرار فى صدورهم. و لو لا ذلك لم يعرف أحد خالقه و رازقه، و هو قول اللّه: «وَ لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَهُمْ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ».
و منها ما فى تفسير القمّى، مسندا عن ابن مسكان، عن أبى عبد اللّه - عليه السّلام-، فى قوله تعالى: «وَ إِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَنِي آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ»، إلى قوله: «بلى»، قلت: معاينةً كان هذا؟ قال: «نعم، فثبتت المعرفة و نسوا الموقف و سيذكرونه؛ و لو لا ذلك لم يدر أحد مَن خالقه و رازقه، فمنهم من أقرّ بلسانه و لم يؤمن بقلبه. فقال اللّه: «فَما كانُوا لِيُؤْمِنُوا بِما كَذَّبُوا بِهِ مِنْ قَبْلُ».
و منها ما فى تفسير العيّاشى، عن زرارة، قال: سئلت أبا جعفر - عليه السّلام- عن قول اللّه: «و إذ أخذ ربّك من بنى آدم، إلى أنفسهم»؛ قال: «أخرج اللّه من ظهر آدم ذرّيّته إلى يوم القيمة؛ فخرجوا كالذّر، فعرّفهم نفسه و أراهم نفسه؛ و لو لا ذلك ما عرف أحد ربّه، و ذلك قوله: «و لئن سئلتهم من خلق السموات و الأرض ليقولنّ اللّه».
#علامه_طباطبائی #رسالة_الولایة
#شیخ_محمدکریم_پارسا
👈🏻 طریقۀ مقرّبین
📌 تصوّف (۳)
🔹 از مرحوم اديب نيشابوری شنيدم که میفرمودند:
🔺 «عالِمی که صوفی نباشد انسانيّت ندارد».
✔️ اين ناچيز گويد: منظور حضرت اديب اين است که آنچه مختصّ انسان است «لقاء خدا»ست. انسان واقعی، انسان حقيقی، کسی است که به آن هدف خلقت رسيده باشد. لذا میفرمايد: عالمی که صوفی نباشد [يعنی عارف کامل نباشد] انسانيّت ندارد. عالمی که به مشاهدهٔ حضرت ربّ العالمين نرسيده باشد، به مقام انسانيّت که حقيقت آن، پرستش ذات پروردگار است نرسيده است.
🔹 اديب (رضوان اللّٰه سبحانه وتعالی عليه) میفرمودند:
🔺 «تا کسی صوفی نباشد، صوفيّه اسرارشان را به او نمیدهند».
✔️ اين ناچيز گويد: ﴿لا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ﴾ [الواقعة: ۷۹].
📚 اقیانوس علم و معرفت، محمدکریم پارسا، صص ۲۱۳-۲۱۲
#تصوف
#شیخ_محمدتقی_ادیب_نیشابوری
#شیخ_محمدکریم_پارسا
🔹 @rahesavab
📌 تصوّف (۴)
🔹 از حضرت علّامه سؤال کردم: فرق «عارف» و «صوفی» چيست؟
علّامه (رضوان اللّٰه سبحانه وتعالی عليه) فرمودند:
🔺 در اصطلاحِ اينها «صوفی» گويا عارفِ کامل را میگويند، که به ترتيبی که استاد ـ به حسابْ شيخشان ـ میگويند پيش بروند، اين عارف است. و در غالب اصطلاحات، «عارف» از «صوفی» اعمّ است، «صوفی» کامل را میگويند. عارف اعمّ از صوفی، در بعضی اصطلاحات همينجور است. در طريقت، هر دو بايد طريقت را داشته باشند، لکن آنی که صوفی از طريقت دارد مرتّبتر و کاملتر است.
🔹 سؤال: برای نمونه به ملّاحسينقلی میشود گفت «صوفی»؟ برای کسی که غرضِ بد ندارد.
علّامه (رضوان اللّٰه سبحانه وتعالی عليه) فرمودند:
🔺 همينطور هم هست. در زمان ملّاحسينقلی، رئيس علمای وقت، مرحوم شَرَبيانی بوده. شربيانی تُرک است، از اطراف سراب، ـ به حساب ـ تُرک است. يک نامهای به ايشان نوشته بودند که آخوند ملّاحسينقلی بساط صوفيّت پهن کرده و طلبهها را فاسد میکند؛ اين را طلبهها نوشته بودند به خدمت آقای شربيانی. مرحوم شربيانی بعد از خواندن اين عريضه يا نامه، زيرش نوشته بوده: «خدا مرا مثل آخوند ملّاحسينقلی صوفی کند». اين معلوم است «صوفیگری» را به معنی «خداپرستی» گرفته، مسألهٔ موحّد و خداپرست بودن گرفته. انتهی کلام حضرت علّامه.
📚 اقیانوس علم و معرفت، محمدکریم پارسا، ص ۲۱۳
#تصوف #عارف #صوفی
#علامه_طباطبائی
#ملاحسینقلی_همدانی
#شیخ_محمد_شربیانی
#شیخ_محمدکریم_پارسا
🔹 @rahesavab
📌 تصوّف (۵)
🔹 اين ناچيز گويد: روزی در محضر حضرت علّامه (رضوان اللّٰه سبحانه وتعالی عليه) صحبت خرقهٔ صوفيان شد. ايشان فرمودند:
🔺 «در مواردی که شنيده شده، بیاثر نبوده».
مجلس که از افراد خالی شد بنده عرض کردم: قبائی از قباهايتان را به بنده بدهيد.
فرمودند: «عصری تشريف بياوريد».
موقع عصر که رفتم و در زدم، خادم ايشان قبائی آورد.
گفتم: برگردانيد به آقا.
خادم رفت و حضرت علّامه خودشان تشريف آوردند و با دست مبارکشان آن قبا را به بنده دادند و در همان حال فرمودند: «بارك اللّٰه لك فيه».
و نيز بعد از آن، وقت ديگری از ايشان تقاضای پيرهنی از پيرهنهايشان را نمودم. رفتند و پيراهنی آوردند، والحمد للّٰه ربّ العالمين.
✔️ اين ناچيز گويد: پيغمبر اکرم (صلّی اللّٰه علیه وآله وسلّم) بُردهٔ خودشان را صله میدادند.
و اين داستان معروف است: بعد از اينکه دعبل، قصيدهٔ خودش را برای حضرت امام رضا (علیه السّلام) خواند، تقاضای پيراهنی از آن حضرت نمود، و حضرت لباسی را به او دادند که فرمودند: در اين لباس، هزار ختم قرآن خواندهام.
حاصل، لباس گرفتن از پيغمبر و ائمّه طاهرين در تواريخ ثبت و ضبط شده است، و اين لباس گرفتن از اولياء خدا، سنّتی بوده.
📚 اقیانوس علم و معرفت، محمدکریم پارسا، صص ۲۱۴-۲۱۳
#تصوف #خرقه
#علامه_طباطبائی
#شیخ_محمدکریم_پارسا
🔹 @rahesavab
🔸 سیر إلی اللّٰه (۹)
📌 صلاة، مفتاح لقاء
🔹 مرحوم آسيد هاشم رضوی بنارسی میفرمود: آقای قاضی میفرمود:
🔺 «اگر معجونی [يعنی دوائی] برای اصلاح نفوس، بهتر از نمازهای پنجگانه بود، خدا آن را میفرستاد».
🔹 و حضرت آیة اللّٰه بهجت (رضوان اللّٰه سبحانه وتعالی عليه) میفرمودند:
🔺 «اگر گاهی وقت داخل میشد و ايشان [آقای قاضی] وضو میگرفتند، يک کمی دير میشد، رنگ آقای قاضی زرد میشد».
🔹 ... و اين ناچيز نديدم آقای بهجت به چيزی توصيه کند از اعمال، مثل نماز. و میفرمودند:
🔺 «در روايت است: ذکر خدا در نماز، افضل است از ذکر خدا در غير نماز».
💎 و اين جملهٔ حضرت اميرالمؤمنين (عليه السلام) را زياد تکرار میکردند: «وَ اعْلَمْ أَنَّ كُلَّ شَیْءٍ مِنْ عَمَلِكَ تَبَعٌ لِصَلَاتِكَ». روزی پرسيدم از آقای بهجت، اين جملهٔ حضرت امير «وَ اعْلَمْ أَنَّ كُلَّ شَیْءٍ مِنْ عَمَلِكَ تَبَعٌ لِصَلَاتِكَ» سرّش چيست؟
فرمودند:
🔺 «صلاة مفتاح لقاء است».
📚 اقیانوس علم و معرفت، محمدکریم پارسا، صص ۲۰۰-۱۹۹
#نماز
#آیةالله_سیدعلی_قاضی
#آیةالله_محمدتقی_بهجت
#سیدهاشم_رضوی_بنارسی
#شیخ_محمدکریم_پارسا
🔹 @rahesavab
📌 وصیّتنامهٔ مرحوم قاضی
🔹 و اينک عين عبارات وصیّتنامهٔ مرحوم ميرزا علیآقا قاضی از نسخهٔ فتوکپی شده از نسخهٔ اصل وصيّتنامه، در اينجا نوشته میشود:
🔺 «فصل دوّم در امور آخرت است، و عمدهٔ آنها «توحيد» است؛ خدای تعالی میفرمايد: ﴿إنّ اللّه لا يغفر أن يشرك به ویغفر ما دون ذلکـ لمن يشاء﴾ و اين مطلب حقيقتش به سهولت به دست نمیآيد؛ و از اولادهای بنده، کسی تا حال مستعدّ تعليم آن نديدهام، و از رفقا هنوز وصیّ امور آخرتی معيّن نکرده است که شما را به پيروی او امر کنم. عجالةً اين شهادت را از بنده تحمّل نماييد: «أشهد أن لا إله إلّا اللّٰه وحده لا شريك له، کما شهد اللّٰه لنفسه وملائکتُه واولوا العلم من خلقه لا إله إلّا هو العزيز الحکيم إلهاً واحداً أحداً صمداً لم يتّخذ صاحبةً ولا ولداً لا شریك له في الوجود ولا في الاُلوهية ولا في العبودية واُشهد اللّٰهَ سبحانه وملائکتَه وأنبياءَه وسماءَه وأرضَه ومن حضرني من خلقه وما يُریٰ وما لا يُریٰ واُشهدکم يا أهلي وإخواني علیٰ هذه الشهادة بل کلّ من قرأ هذا الکتاب وبَلَغَته شهادتي وکفی باللّٰه شهيداً وأشهد أنّ محمّداً عبده ورسوله، جاء بالحقّ من عنده وصدّق المرسلين، وأنّ أوصياءه من عترته اثناعشر رجلاً، أوّلهم أميرالمؤمنين عليّ بن أبي طالب وآخرهم الإمام المنتظِر لدولة الحقّ وأنه في هذه النشأة حياته حياة جسديّة وأنه سوف يَظهَر ويُظهِر دينَ الحقّ (صلّی اللّٰه عليه وعليهم أجمعين). وأشهد أنّ البعث حقّ والنشور حقّ وکلّ ما جاء به رسول اللّٰه أو قاله أوصياؤه (صلّی اللّٰه عليه وعليهم) حقّ لا ريب فيه، أسأل اللّٰه الموت علی هذه الشهادة وهو حسبنا جميعاً ونعم الوکيل، والحمد للّٰه ربّ العالمين.
🔺 اما وصيّتهای ديگر، عمدهٔ آنها «نماز» است. نماز را بازاری نکنيد، اوّل وقت بهجا بياريد، با خضوع و خشوع. اگر نماز را تحفّظ کرديد، همه چيزتان محفوظ میماند. و تسبيحهٔ صدّيقهٔ کبری (سلام اللّٰه عليها) و آية الکرسی در تعقيب نماز، ترک نشود. اين اهمّ واجبات است.
🔺 و در مستحبّات، ترک تعزيهداری و زيارت حضرت سيّد الشهداء مسامحةً، ننماييد. و روضه هفتگی ـ و لو دو سه نفر باشد ـ اسباب گشايش امور است. و اگر از اوّل عمر تا آخرش در خدمات آن بزرگوار از تعزيت و زيارت و غيرهما بهجا بياريد، هرگز حقّ آن بزرگوار ادا نمیشود. و اگر هفتگی ممکن نشد، دههٔ اوّل محرّم ترک نشود.
🔺 ديگر آنکه اگرچه اين حرفها آهنسردکوبيدن است ولی بر بنده لازم است بگويم: اطاعت والدين، حُسن خلق، ملازمت صدق، موافقت ظاهر با باطن، و ترک خدعه و حيله، و تقدّم در سلام، و نيکويی کردن با هر بَرّ و فاجر، و مگر در جايی که خدا نهی کرده. اينها را که عرض کردم و امثال اينها را مواظبت نماييد! اللّٰه اللّٰه اللّٰه که دل هيچکس را نرنجانيد:
تا توانی دلی بدست آور / دل شکستن هنر نمیباشد» پايان
📚 اقیانوس علم و معرفت، محمدکریم پارسا، صص ۲۰۱-۲۰۰
#وصیت #توحید #نماز
#روضه #امام_حسین
#آیةالله_سیدعلی_قاضی
#شیخ_محمدکریم_پارسا
🔹 @rahesavab
🌀ناگفته ها از #علامه_طباطبائی
🔹سوال: مطالب عرفان و تصوف را در المیزان آورده اید؟
🔸فرمودند: در تفسیر سوره اعراف راجع به عرفان اسلامی یک بحث هست، حرفی که داریم آن است.
🔹عرض کردم: شیعه در اسلام را مطالعه کردم صحبت های وحدت وجود و این حرفها بود.
🔸فرمود: ما این مطالب را به اشاره در کتابهای خودمان گفته ایم.
🔹فرمودند: در مساله انکار ضروریات، ضرورت باید پیش منکِر، ضروری باشد نه پیش دیگران، و [آن دسته از] اهل معقول که معاد جسمانی را منکرند جسمانیت معاد پیش آنها ضروری نیست.
🔸از علامه درباره مثنوی پرسیدم، فرمود: مثنوی دیوان نیست، اخلاق است و عرفان. مثنوی کتاب جالب است، مرحوم آقای قاضی به مثنوی خیلی معتقد بود، و مثل اینکه خیلی جاهایش را حفظ بود.
🔹سوال: از عرفا کدام یک بالاتر است؟
🔸فرمود: محیی الدین از حیث علم مقدّم است از مولوی، [اما] از حیث حال معلوم نیست.
🔹و فرمود: محیی الدین مقدم است در علم بر همه. مولوی از همه در حال مقدم است.
🔸سوال: مولوی شیعه بوده یا سنی؟
🔹فرمودند: ادلّه تشیع بودن را دارد، و ادلّه تسنن بودن را.
🔸روزی به علامه عرض کردم بنده درس می گویم ترک کنم؟
🔹فرمودند: درس این شوخی ها را ندارد، درستان را بگویید و کارتان را انجام دهید.
🔸سؤال: آیا مرحوم آقای قاضی از علوم رسمیه و فقه اعراض می دادند؟
🔹فرمودند: نه، خودش فقه طریقت درس می داد. دعایش به شاگردهایش این جمله بود: (جعلک الله فقیهاً صوفیاً).
🔸سید هاشم رضوی بنارسی میفرمود: آقای قاضی در مجلس فاتحه ای بود و سید ابوالحسن هم در آن مجلس فاتحه بود. نزدیک هم بودند. آقای قاضی فرمود: (الرجل، کلّ الرجل، نعم الرجل، أن یکون فقیهاً صوفیاً).
🔹از علامه پرسیدم آقای [آیة الله] مرندی چطوره؟
🔸فرمود: بد نیست؛ سی ساله [او را] ندیدم [ندیده بودم] یک روز آمد قم، با داد و فریاد ناهار نگهش داشتیم [نهایت علاقه علامه به آیة الله مرندی].
✍اقیانوس علم و معرفت، محمد کریم پارسا
👈
.
✍ توصیههایی از علامۀ طباطبائی به سالکان راهِ خدا
.
❓سؤال : آقا ، نصیحتی بفرمایید.
.
🌷 حضرت علاّمه طباطبائی (ره) فرمودند:
.
👌 فرشِ هر مجلس نشوید. هرکه هر صحبتی کرد ، گوشهاش را نگیرید ادامه بدهید. با رفیقی که مثل خودتان است ، رفیق بشوید.
.
👌 غذاتان متوسط باشد. صحبتتان متوسط ، نه آنقدر که لال بشوید. رفاقتتان متوسّط.
.
👌 ذکر خدا بکنید تا توجّه مخصوصی به شما بکند.
.
👌 توجّه مخصوص کردن خداوند به بندهای از بندگان، همان مفاد «أذکُرکُم» است ؛ اگر انسان مفاد «فَاذکُرُونی» را تحقّق داد به توفیق خداوند (سبحانهوتعالی)، توجّه مخصوص که مفاد «أذکُرکُم» است محقّق میشود.
📒 اقیانوس علم و معرفت ، ص ۲۵۹ .
.
10.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
( برهان صِدّیقان از زبان علامه طباطبائی )🌺