eitaa logo
تاریخ فردا
243 دنبال‌کننده
671 عکس
325 ویدیو
34 فایل
تاریخ فردا هر تاریخی با «عهدی» پدید می‌آید و تاریخ فردا، تاریخ انعقاد عهد جمعی و قلبی است با ساحت قدسی حضرت ولی‌الله‌الاعظم، مهدی موعود(عج). فراروی شما پنجره‌ای است رو به تاریخ فردا، از مسیر قلم «استاد اسماعیل شفیعی سروستانی» www.mouood.org
مشاهده در ایتا
دانلود
🔘 بر مدار ولایت ▫️ مقام ولایت مطلقه به دلیل شدت قرب تا مقام «قاب قوسین او ادنی» یعنی عالی ترین مقام اختصاص به حقیقت رسول مکرم(ص) یافته که از ایشان به عقل اول یاد شده است، به امیرالمؤمنین و یازده فرزند معصوم و منصوبش از سوی حضرت حق منتقل شده است. ▪️ جمیع انبیاء و اوصیا و پس از ایشان مؤمنان، بر مدار ایشان خلق شده اند و متعهد به پاسداشت این ولایتند. ▫️زیرا ایشان واجد قابلیت ذاتی حقیقی و تان، یعنی انسان کامل، خلیفه اعظم و مظهر تام اسم اعظم خداوندی هستند. ▪️از رسول الله(ص) نقل شده است: «شبی که به سفر آسمانی رفتم، ملکی کریم و با منزلت نزد من آمد گفت: یا محمد! از انبیای گذشته بپرس بر چه عهد و پیمانی مبعوث شدند؟ گفتم: ای رسولان الهی و انبیای گذشته! بر چه چیزی خدای رحمان شما را مبعوث و مأمور فرمود؟ انبیا در جواب گفتند: یا رسول الله! ما بر ولایت تو و ولایت علی بن ابی طالب(ع) مبعوث شدیم.» 📚 @tarikh_farda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕎 حسادت یهود نسبت به رسول خدا (ص) 💥 چه کنیم به‌جای تسهیل‌گرِ ظهور وصیِّ آخر، سدّ راه ظهور نباشیم؟ 🎙 استاداسماعیل‌شفیعی‌سروستانی 🎬 یهود مدیا : 🇮🇷👉 @jewishmedia @tarikh_farda
🔘 امیر از ازل تا به ابد ▫️حضرت ولی الله در مقام جامه خلیفه اللهی، در مقام روحی و نوری، از ابتدای خلقت، حاضر و شاهد است و با درنوردیدن همه قوانین مادی و ملکی، یاری رسان و هادی انبیا در فراز و نشیب های سخت بوده است. پر واضح است که مقام خلیفه اللهی ایشان، هیچگاه سلب نشده و تا قیامت کبرا، منشأ اثر بوده و خواهند بود. ▪️ رسول خدا(ص) سابقه خواندن مولا علی(ع) به لقب را معطوف به عوالم روحانی و نوری، دانسته و فرمودند: «اگر مردم می دانستند که علی (ع) چه زمان امیر المؤمنین نامیده شده، برتری او را انکار نمی کردند. علی(ع) آن زمان امیرمؤمنان نامیده شد که آدم میان روح و جسد بود.» ▫️ امیرالمؤمنین در معنی امیر و فرمانده مؤمنان، که مصداق تام آن در وقت و عموم انبیاء و اوصیاء، صورت آشکار و عینی پیدا می کند، اما این ولی اعظم، در مقام امیری، در عهد و عصر جمیع انبیاء و در مقام روحی بر آنان امارت و تفوق داشته و ایشان، دریافت کننده مراقبت ها، هدایت ها و یاری های ایشان بوده اند. ▪️ برتری حضرت خاتم الانبیا(ص) و خاندان مطهرشان(ع) به سبب علم، عصمت، تقرب به عالی ترین مرتبه از صفات کمالی، بر قامت ایشان، جامه خلیفه اللهی و ولی اللهی به نحو تام و اتم پوشانده و از این رو، آنان در حیثیت روحی و نوری، شاهد و ناظر همه اعصار و قرون و مددرسان جمیع انبیا و رُسل در همه ادوار و اعصار بوده اند. 📚 @tarikh_farda
🔘 بالاترین علم برای بهترین مخلوق ▫️ مراتب علم انبیا و اوصیای الهی، به نسبت مراتب اسمائی و قرب ایشان به ذات حضرت باری تعالی قابل شناسایی است. لاجرم، آنکه در سیر عوالم به مقام «قابَ قَوْسَیْنِ اَوْ اَدْنی» نایل آمده است، واجد عالی ترین مرتبه از علم، در مقایسه با عموم انبیا و رسولان نیز هست. ▪️ حضرت امام صادق(ع) فرمودند: « به حضرت عیسی بن مریم(ع) از اسمای خدا دو حرف داده شده که با آنها [به معجزاتش] عمل می کرد و به حضرت موسی(ع) چهار حرف عنایت شده بود و به حضرت ابراهیم(ع) هشت حرف و به حضرت نوح(ع) پانزده حرف و به حضرت آدم(ع) بیست و پنج حرف و به محمد(ص) هفتاد و دو حرف از مجموع اسامی خداوند که هفتاد و سه حرف است، عطا شده و یک حرف از آن، از حضرت محجوب مانده است.» ▫️ بنا به فرموده امام سجاد(ع): «خداوند هیچ موهبتی به پیغمبری از پیغمبران خود نداده است؛ مگر آنکه آن را به محمد(ص) عنایت فرموده است و علاوه بر آنها، چیزهایی به محمد(ص) عطا فرموده است که به هیچیک از آنها نداده است و هیچ چیز نزد رسول خدا(ص) نیست؛ مگر انکه به امیر مؤمنان(ع) نیز داده شده است...» 📚 @tarikh_farda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 حلقه دوستان امیرمؤمنان (ع) 🔹 حمایت امیرمؤمنان از مومنان فارسی تبار و مولیان غیرعرب در برابر متعصبان و نژادپرستان عرب در کلام استاد @tarikh_farda @mouood_multimedia
🔘افضل بودن بر جمیع ساکنان عالم امکان ▫️برتر بودن هر موجود بر موجود دیگر، بر حسب قوانین عالم فاتی، موازین و اعتبارات این دنیاست. دلبستگان به دنیا جمال و ظاهر، مال و فرزند را عامل برتری می دانند و به همین علت مجال ورود به عالم باقی را پیدا نمی کنند. ▪️هر آنچه با عالم باقی نسیت می یابد، بسته به میزان خلوصش، به مراتب عالی و نورانی نسبت پیدا می کند. ضرورتا هرچه شی قربش به حضرت حق بیشتر باشد، نورانی تر می شود. ▫️باطن همه اعمال و سنتهای دینی به خاطر نسبتشان به عوالم نورانی، ضرورتا نورند و بر نورانیت مؤمنان می افزایند. قرآن مجید خود را به صفت نورانیت می خواند و تردیدی نیست که از سرچشمه نور، جز نورانیت صادر نمی شود. ▪️قرآن صامت و قرآن ناطق - ائمه هدی(ع)- نازل شده از حقیقت نورانی محض، نور آسمان ها و زمین هستند. تقدم خلقت نورانی حضرت رسول(ص)، از تجانس ذاتی ایشان با قرآن و نسبت آنان با نور آسمان زمین -«الله نور السماوات و الارض»- خبر می دهد. 📚 @tarikh_farda
🔘 امام؛ حقیقت انسان و انسان حقیقی ▫️ طی طریق ، که به عبارتی سیر عقلانی با چاشنی باوردینی و قلبی در مراتب معارف ولایی و مهدوی است، منتهی به آنچه به مدد روایات و احادیث رسیده از اهل بیت(ع) بیان شد، نیست. ▪️ با استعانت حضرت ولی الله الاعظم(ع)، از این زلال رحمانی، جرعه نوشی کنیم. این راه بی دستگیری هم ایشان طی نمی شود؛ چنان که دو صحابی بزرگوار، جنابان ابوذر و سلمان در طلب امام به راه افتادند، مجاهدت و جست وجو آغاز کردند؛ اما بر درب خانه حضرت مولا در انتظار نشستند تا امام بر آنان وارد شده، دستگیری کند و آنان را سیر داده و به مراتبی از معرفت به نورانیت خود نایل سازد. ▫️ تأکید بر مراتب از این حیث است که این سیر را ابتدا هست ولی انتها نیست و غور و غوث تا آخرین مرتبه از معرفت امام، مخصوص به ایشان و خداوند متعال است و دیار البشری را مجال پرواز تا منتها الیه این مراتب نیست. سیر با پای عقل، در هر مرتبه ای از مراتب که اتفاق بیفتد، دوئیت میان طالب و مطلوب از میان نمی رود و تنها در «مقام فنا» است که دوئیت از میان برداشته می شود. ▪️ در پرسش از هویت و حقیقت انسان و انسان حقیقی به باطن و حقیقت نوری و روحی حضرت محمد(ص) و فرزندان گرامیشان می رسیم که از وجود ذی جود و نور باطنی ایشان، انسان پای به باغ و بوستان وجود گذاشته و لاجرم، در همة مراتب به هم ایشان نیز بازگشت خواهند کرد. همه شئون و مقامات اهل بیت(ع)، در شأن خلیفة اللهی خلاصه می شود، همو که به اذن الله، مصدر، سرانجام، ملجاً و منجای همة موجودات و متکفل امور آنان است. ▫️ امام صادق(ع) فرمودند: «هر گروهی را امام زمانش حسابرسی می کند.» امام محمدباقر(ع) فرمودند: «هر چیزی به اصل و جوهر و مایة خود برمی گردد.»از اینجاست که عرض شده انسان نیز ضرورتاً، به اصل خویش و سرمنشأ نوری و جوهره خودش بازگشت می کند و بدان، میل فطری دارد. 📚 @tarikh_farda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 همه چیز در قرآن نیست 🔹 قرآن صامت شامل همه حقایق دین و دستورات وحیانی نیست. اما برای فهم و عمل به قرآن چه باید کرد؟ پاسخ این سوال در سخنرانی استاد @tarikh_farda @mouood_multimedia
🔘 فناء فی الامام ▫️ از پی بردن به فقرذاتی خود، ندیدن و نیافتن خود، مرگ ارادی از تمامی تعلقات اعتباری، تعبیر به فنا شده است؛ نحوی، گذر از زمان و مکان فانی و پیوستن به زمان و مکان باقی است و پیوند به آنکه صاحب و حاضر در زمان و مکان باقی است، حضرت بقیه الله الاعظم(ع) که همه بودن و شدن در گروی حضور و اراده ایشان است و از ایشان با عبارت، صاحب العصر و الزمان یاد می شود. ▪️ فرمان سجده، تنها متعلق به صبحگاه آفرینش و سجده بر آدم ابوالبشر نیست، همه در هر عصر و در میان هر نسل مکلف به سجده اند. سجده در معنی اظهار خشوع و افتادگی در برابر مظهر تام و اتم اسماء الهیه است؛ مافوق تمام آفریده ها و اشرف آنان؛ همچون سجده برادران جناب یوسف در برابر ایشان، پس از سال ها مفارقت. ▫️ سجده بر مظهر تام انسان کامل، امام عصر و زمان، حضرت بقیه الله الاعظم(ع)، تجربه و تکرار فرمانبرداری جمیع حاضران در صحنه سجده بر آدم(ع) است، سجده ای بر بزرگداشت، اظهار خضوع و اعتراف به افضلیت و اولویت ایشان در مقایسه با جمیع ساکنان عالم امکان و فرمانبرداری از ایشان همو که قبله و قطب عالم امکان است. ▪️ صورت سجده، سر به آستان سائیدن است و حقیقت سجده فنا در پیشگاه ایشان است. آنچه را که در تجربه این فنا و سجده حقیقی برای انسان مؤمن اتفاق می افتد، باید از کسانی پرسید که خود این مقام را به تجربه نشسته اند. 📚 @tarikh_farda
🔹 پس از شناسایی مهدویت به منزله یک گفتمان، با چارچوب نظری خاص و نقشی که باور بدان در حیات فکری، فرهنگی و سرانجام جغرافیای حیات مادی و تمدنی اهل اسلام و ایمان داراست، باید مطالعه کرد و دریافت که چگونه می توان به وسعت و ژرفای این گفتمان رسید و مراتب عالی شناخت و معرفت لازم درباره آن را حاصل کرد. 🔸 در بیان اهمیت و فضیلت این معرفت در مقایسه با همه آنچه به عنوان دانش و علم برای ابنای آدمی شناسایی شده همین بس که رسول مکرم اسلام(ص) فقدان لازم در این باره را مساوق و مساوی با مرگ، آن هم مرگ جاهلی دانسته و فرمودند: «هر فرد که بمیرد؛ در حالی که امام زمانش را نشناسد، به مرده است.» 🔸 در این اثر اسماعیل شفیعی سروستانی تلاش خود را صرف افتتاح بحث درباره جایگاه گفتمان مهدوی در حوزه مطالعات دینی، البته به نحو خاص ولایی شیعی کرده است. 🖋 📚 🌐 لینک در فروشگاه اینترنتی موعود: https://B2n.ir/b12052 🌐 لینک محصولات موعود در کتابخوان‌های: https://b2n.ir/n53610 📲 @mouood_org 📲 @mouood_asaar 🌐 mouood.org 🌐 shop.mouood.com
29.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘 تغییر گذشته برای سلطه بر آینده 🔸 راز کینه و دشمنی و با و مسلمانان به ماجرایی ۴۰۰۰ هزار ساله باز می گردد. 🔸 آغاز بنی اسرائیل و آغاز بنی اسماعیل در تاریخ ادیان @tarikh_farda @mouood_multimedia
1️⃣ 🔘 زرتشت که بود؟ 🔸 درباره وجه تسمیه زرتشت دیدگاه های مختلفی ارائه شده است. یونانیان، زرتشت را زروآستر می نامیدند و معتقد بودند که این نام از کلمه آستر یا استر (ایستار) به معنی ستاره مشتق شده و مفهوم آن ستاره شناس است. محققان زرتشتی نظیر آذرگشسب و پور والا به خیال آنکه ارزش پیامبر خویش را بالا ببرند، چنین تعبیر می کنند که نام اصلی زرتشت، اسپیتامه بوده و هنگامی که به پیمبری مبعوث گردیده است، لقب زرتشت به او عطا شده است. 🔸 واقعی ترین تعبیری که می توان برای نام زرتشت کرد، ارتباط با شتر داشته و به طوری که ذکر شد صاحب شتر زرگون بسیار به حقیقت نزدیک تر است. نام واقعی همان است که به صراحت در گاتاها ذکر شده و آن زرت اوشتره یا مخفف آن زرتشت است. زردشت در چهل سالگی برای تبلیغ دین به دربار گشتاسب رفت و او را به دین اورمزد خواند. 🔸 شگفت آورترین ترجمه از نام زرتشت را حبیب الله نوبخت بعد از 45 سال تحقیق در مورد زرتشت بیان می کند: زرتشت گذشته از مقام پیغمبری یکی از پادشاهان بزرگ ماد بوده است و نام او نیز مرکب است از سه کلمه: زارا به معنی دریا، تشت به معنای دشت و را، به معنی پادشاه که ترجمه کامل آن می شود پادشاه خشکی ها و دریاها. 🔸 پس از آنکه اورمزد [اهورامزدا] اسرار دین را بر زرتشت آشکار کرد، او چند آزمایش دینی سخت را از سر گذراند... دو سال بعد اورمزد به او فرمان داد که رسالت خود را اعلام کند. روحانیان و جادو پیشگان و فرمانروایان ناحیه به دشمنی با او برخاستند و اهریمن که از پیشرفت کار زرتشت نگران بود، به دیوان فرمان داد تا زرتشت را نابود کنند؛ اما زرتشت بر همه آنان پیروز شد... 🔸 زردشت در چهل سالگی برای تبلیغ دین به دربار گشتاسب رفت و او را به دین اورمزد خواند. با اینکه گشتاسب بر آن بود که عقاید زردشت را خود بشنود، درباریان که از نفوذ کلام زردشت در گشتاسب بیم داشتند، توطئه کردند و زردشت را به زندان افکندند. مدتی بعد، مشکلی برای شاه پیش آمد و زردشتِ زندانی آن را برطرف ساخت و گشتاسب دین او را پذیرفت. سپس، اورمزد ترتیبی داد تا ایمان گشتاسب در دین استوار شود و به تبلیغ آن بپردازد. زردشت در 77 سالگی درگذشت. 📚 📚 @tarikh_farda
2️⃣ 🔘 زمانه زرتشت 🔸 در گات ها از دو گروه که راستی و سامان زندگی مردم در زمان زرتشت را بر هم می زدند، سخن رفته است. این دو گروه عبارتند از کَرَپَن و کَوی. کَوی، همان پیشوندی است که پیش از نام شاهان دودمان کیانی آمده است، مانند کی کاووس، کی خسرو و کی ویشتاسب یا کوی ویشتاسب. بیشتر کوی ها، شاهان و شاهزادگان که هم زمان با پیامبر یا زمان نزدیک به وی بودند، دین او را نپذیرفتند؛ بلکه با آن در ستیز نیز بودند. 🔸 کرپن ها، عنوان کاهنان و پیشوایان مذهبی بود که مراسم و مناسک دینی را که بسیار پیچیده بود، برای مردم انجام می دادند. 🔸 جلال الدین آشتیانی در توصیف آن دوران می نویسد: در ایامی بسیار دور، حادثه عجیبی در بین این مردم بدوی و ساده روی می دهد که پس از گذشت هزاران سال هنوز عظمت آن مورد بحث محققان بزرگ جهان است. در فضایی که کاهنان، ساحران و آتش بانان بی شمار به بهانه وساطتِ صدها خدا و خدای نما مردم ساده را گوسفندوار به کنار قربانگاه ها، معابد و آتشگاه ها می کشیدند و با اوراد و آداب و اعمال اسرارگونه، به جلب توجه قدرت های ساختگی مافوق بشری تظاهر می نمودند؛ 🔸 ... ابر مردی ظهور می کند که مبشر سرور و صفا و راستی و محبت بود و مبلغ اراده و اختیار و کار و فعالیت و برآن شد که سرنوشت بشر را از کف اختیار خدایان و کاهنان، رمالان و سرداران و سردمداران به درآورد و در دست های پرتوان و سازنده راست پندار و راست کرداری که جز در مقابل حق سر فرود نیاورند، قرار دهد. 🔸 پیام این راست دین ستایشگر حق، چنان برتر از سطح فکر و اندیشه مردم آن زمان بود که نه تنها پیام آور از خانه و کاشانه خویش رانده شد که هنوز پس از گذشت هزاران سال آنها که خود را پیرو او می دانند، کمتر به حقیقت افکارش آشنا هستند... 🔸 مطالعه باقی مانده آثار مذهبی آئین زرتشت، پرده از هستی شناسی، جهان شناسی و انسان شناسی خاص ایشان به کنار می زند و چنین می نماید که به رغم متقدم بودن در مقایسه با سایر ادیان توحیدی، رگه هایی از بینش زلال توحیدی و تفکر ولایی در آثار باقی مانده از تلاطم حوادث به چشم می خورد. گویی، همین باقیمانده ها، در قرابت با تفکر ولایی اسلام شیعی و جهان شناسی مؤمنانه، به مراتب از آثار باقی مانده از سایر ادیان گوش نوازتر و دلنشین تر است. 📚 📚 @tarikh_farda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 تا کی منتظر بمانیم؟ 🔹 استحقاق و شایستگی زندگی در کنار ولی خدا را از دست داده ایم... راز غیبت و کلید ظهور در کلام استاد @tarikh_farda @mouood_multimedia
1️⃣ ⭕️ اسلام، دین همه انبیاء و رسل(ع) 🔺 رشته نامرئی پیوند دهنده و روح تعالیم همه انبیاء و رسل، زمینه سازی، بشارت دهندگی و تربیت مؤمنان بود تا رج به رج بنای توحیدی خلف صالحان برکشیده شود. شاید از این روست که در لسان و روایات حضرات معصومان(ع)، از اسلام و حقیقت آن، به عنوان دین همه انبیاء و رسل و تکالیف آنان، زمینه سازی تحقق و خلافت صالحان یاد شده است. 🔺 به بیان قرآن کریم، اسلام جان مایه همه ادیان توحیدی است. قرآن جامع جمیع تعالیم و مندرجات کتب آسمانی پیامبران سلف است و سرانجام، وعده برکشیده شدن بنای قسط و عدالت مهدوی، واسپس فراگیر شدن ظلم و جور. مراد خداوند متعال، ارسال کننده رسولان و انزال کننده کتب آسمانی است که به همه امم، از اولین تا به آخرین، وعده داده شده و به سویش فراخوانده شده اند. 🔺 اگرچه گذر روزگار و عمل نابکاران، تورات، زبور، انجیل و سایر کتب آسمانی را به دست تندباد و دیگرگونی لفظ و معنا سپرد و آن آیات و ادیان منسوخ شدند؛ با این همه در لابه لای متون موجود نیز، رگه ها و نشانه های آن وعده الهی و نوید روز رهایی قابل مشاهده و استناد است. عهد عتیق و عهد جدید - تورات و انجیل - در باب ها و فصول متعدد، بشارت های ظهور مصلح کل را محفوظ داشته و پیروان را متذکر موضوع و مفهوم عصر ظهور و فصل ظهور مصلح کل می سازند. 🔺 وقتی از یهود و نصارا و تورات و انجیل سخن به میان می آید، منظور آیات و عهدهایی است که حسب سنت الهی با سر آمدن تاریخ فاعلیت آنها و سرآمدن شرایط تاریخی مخصوصشان منسوخ شده اند. 🔺 موضوع نجات بخشی، منجی باوری و مهدویت، موضوع اصلی و مشترک در جمله ادیان توحیدی است؛ چنان که موضوع انتظار، ذاتی وجود بشر و فصل مشترک انسان ها از اولین تا آخرین است. از همین رو، از استعداد و امکان لازم برای هم افق شدن جمله پیروان ادیان توحیدی، حول اصول مشترک و همگرایی و تعامل به وقت غلبه کفر و شرک و نفاق فرهنگی و تمدنی برخوردار است. 📚 @tarikh_farda
3️⃣ 🔘 زرتشت از منظر عالمان مسلمان 🔹 درباره مقام و جایگاه زرتشت، اظهار نظرهای متفاوتی ارائه شده است و از آنجا که مستنداتی یقین آور در این باره وجود ندارد، امکان قضاوت و اظهار نظر نهایی هم وجود ندارد. 🔹 براساس برخی شواهد و قراین برآمده از میان منابع و مصادر دینی، زرتشت را پیامبری در جمع سایر انبیای عظام الهی باید دانست. خداوند منان در در سوره حج، آیه 17، ادیان آسمانی را نام برده است و یهودیان و صائبی ها و مسیحیان و مجوسان را در کنار اهل ایمان (مسلمانان) قرار می دهد. 🔹در روایات هم آمده است که حضرت رسول اکرم(ص) از مجوسیان جزیه می گرفتند و طبق قواعد، اسلام فقط از اهل کتاب جزیه می گیرد. 🔹 با تکیه بر آیات و احادیث و مراجعه به آثار باقی مانده می توان دریافت که آئین زرتشت از روز نخست، آئینی توحیدی و ایشان پیامبری برگزیده بود؛ ولی در گذر زمان، همچون آئین سایر انبیای الهی دچار ، اختلاط، امتزاج و انحراف شده و از حقیقت خود دور گشته است. با این همه، رگه های بسیاری از آئین انبیای عظام الهی را می توان در میان آثار باقی مانده زرتشتی یافت. 📚 📚 @tarikh_farda
📚موعود زرتشت 🔹«موعود زرتشت» یا «از زرتشت تا سوشیانس» نام اثر تحقیقی و پژوهشی استاد اسماعیل شفیعی سروستانی است. بررسی موشکافانه این کتاب درباره موعودهای سه گانه زرتشت و معرفی آنان از طریق تمامی کتاب های معروف و معتبر زرتشتی، به گونه ای است که حتّی پیروان این دین می توانند از آن بهره مند شده و برای مطالعه و بررسی از آن استفاده کنند. 🔸استاد سروستانی در این کتاب فقط درباره سوشیانس، موعود زرتشتیان سخن نگفته است؛ بلکه بخشی از کتاب را به بررسی و بیان سرگذشت پیامبر این دین، یعنی آشوزرتشت و بخشی را به معرفی جهان بینی، عقاید و باورها اختصاص داده؛ چرا که معتقد است بدون شناخت خود دین، موعود آن به درستی درک نمی گردد. 🔸ویژگی منحصر به فرد دیگر این کتاب، استفاده از تمامی کتب زرتشتی است؛ نه فقط «اوستا». شفیعی سروستانی در اثرش تمامی کتاب های مقدّس زرتشتی را معرفی کرده، سپس نقل قول‌های منجی گرایانه هر کدام را به تفکیک بیان می کند. او حتّی کتاب شعر جاماسب نامه را نیز از قلم نینداخته و به معرفی موعود زرتشتی در این کتاب اشاره کرده است. 🔸بخشی از کتاب «از زرتشت تا سوشیانس» به تشابهات اعتقادی میان آئین زرتشتی و آئین اسلام شیعی اختصاص یافته است که همین بخش می تواند گواهی بر آسمانی بودن زرتشت و کتاب او باشد. 🌐 لینک در فروشگاه اینترنتی موعود: https://b2n.ir/a55570 🖋 📚 || 🔖 📲 @mouood_org 📲 @mouood_asaar 🌐 mouood.org 🌐 shop.mouood.com
2️⃣ ⭕️ بنی اسرائیل کیانند؟ 🔺 آئین موسوی حضرت کلیم الله(ع)، در گذار تاریخی، دگرگونی بسیاری را پذیرا گشته و به رغم آنکه در نزد یهودیان به مثابه آئینی مقدس و دینی شناخته می شود؛ اما از حقایق آسمانی موسوی و پیراستگی از دستبردها و دخالت های بشری فاصه ای شگرف دارد. 🔺 بنی اسرائیل را عبرانی می خوانند. جناب یعقوب نبی(ع)، صاحب دوازده پسر بود و از این رو، دوازده قبیله به نام هر یک از پسران پایه گذاری شد؛ با نام های روبین، شمعون، لاوی، یهودا، یساکار، زبولون، دان، نفتالی، جاد، أشیر، یوسف و بنیامین. مجموع آنها را بنی اسرائیل می گویند. امروزه قوم اسرائیل لفظ پسر (بنی) را بسیار توسعه داده اند؛ چنان که گاهی برای نبیره و گاهی برای خویش بسیار دور نیز استعمال نموده اند. 🔺 در میان واژه بنی اسرائیل و یهود تفاوت است. بنی اسرائیل به قوم پیامبرانی، مانند حضرت موسی(ع) اطلاق می شود؛ در حالی که واژة یهود [در نسبت به یهودا] ناظر بر مفهوم جدیدی است که از قوم یهود در سده های اولیه میلادی شکل گرفته است. نماد بارز آن، اقوام یهودی ساکن در عربستان بودند که به رباخواری اشتغال داشتند. آنان در قرآن قومی حریص و ناسپاس توصیف شده اند و هیچ ربطی به پیامبران ندارند، کتاب خدا را پنهان کرده اند و گمراهی را بر هدایت ترجیح داده اند. 🔺 همه منابع تاریخی، حضرت ابراهیم(ع) را که به عبری ابرام می خوانند، پدر عبرانیان و شیخ الانبیاء دانسته اند. از شاخه و جودی حضرت ابراهیم(ع) دو امت، دو جریان دینی و مذهبی، یکی بلند و دیگری کوتاه در تاریخ جاری گشت. شاخه کوتاه پیامبری که از حضرت اسحاق(ع) آغاز و به حضرت عیسی(ع) ختم می شد و شاخه بلند پیامبری که از حضرت اسماعیل(ع) آغاز شده به پیامبر خاتم(ع) می رسید و از مسیر اوصیای ایشان، دوازده امام مبین که تا آخرالزمان و پس از آن در مقام وصایت و مستقرند. 📚 @tarikh_farda
4️⃣ 🔘 زمان تولد زرتشت 🔹 زمان زندگی زرتشت را به اختلاف از سده هجدهم تا سده ششم پیش از میلاد تعیین کرده اند. جلا ل الدین آشتیانی پس از برشمردن جمیع آراء مورخان سنتی و مستشرقان غربی درباره قدمت زرتشت می نویسد: با توجه به تجزیه و تحلیل بالا (یاد شده در کتاب) و قبول هم زمان بودن گاتاها و وداها می توان تاریخ ظهور را بین 1400 -1700 ق.م. مشخص کرد و اگر روزی قدمت وداهای اولیه بیش از آنچه تاکنون پذیرفته شده، اثبات گردد، زمان تأثیر زرتشت را نیز به همان نسبت باید به عقب برد. 🔘 زادگاه زرتشت 🔹 درباره زادگاه اصلی زرتشت نیز همچون زمان حیات و بعثتش اختلاف نظر وجود دارد. هاشم رضی می نویسد: ... سه نظریه درباره این مورد موجود است: نظریه آنکه مولد او را در شرق ایران می دانند؛ نظریه آنکه معتقدند اصل زرتشت از ناحیه غرب ایران بود؛ نظریه کسانی که می گویند زرتشت در مغرب ایران ولادت یافته و برای نشر دین خویش به مشرق این کشور رفته است. 🔹نویسندگان «اسطورة زندگی زرتشت» نظر خود را با گفت وگو از ایرانویج آغاز کرده و می نویسند: از مدت ها پیش، ایران شناسان، ایرانویج را همان خوارزم و زادگاه زردشت را آنجا می دانستند و امروزه بیشتر ایران شناسان طرفدار این نظریه اند... 🔹 نیولی [تاریخ شناس] با تکیه بر فهرست نام های جغرافیایی اوستا و وصف نویسندگان یونانی از نواحی شرق ایران و نیز توجه به اهمیت سیستان در سنت های دینی زردشتی معتقد است که زادگاه زردشت در ناحیه ای میان هندوکش و هامون هیرمند بوده است. 🔹 نظریه سوم از آنِ [نویسنده آلمانی] هومباخ است که با تکیه بر نظر مارکوارت، [تاریخ شناس آلمانی] دایر بر یکی انگاری رودخانه اکس باتجن و قبول این نظر هنینگ که زادگاه زردشت در نواحی رودخانه تجن بوده، معتقد است که دره رودخانه کَشَف رو که شعبه غربی تجن است، احتمالاً ایرانویج به شمار می رفته است. این محل در ناحیه ای بوده که فعلاً در آنجا، ده مزدوران در حدود یکصد کیلومتری شرق مشهد و در نیمه راه سرخس قرار دارد. 📚 📚 @tarikh_farda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 سه راس مثلث شیطانی قدرت 🔹 امروز در جهان سه گروه اهداف جهانی را پیش می برند. گروه هایی که نمی شناسیم و حتی نام برخی را نشنیده ایم... @tarikh_farda @mouood_multimedia
3️⃣ ⭕️ کتاب های مقدس 🔺 آئین یهود به عنوان یک نظام دینی، مراحل تحول تاریخی درازی را پشت سر گذارده که گونه گون و متناقض است. این ترکیب چند لایه در نزاع شدید میان اندیشه توحیدی و اندیشه حلولی نمایان می شود و در کتاب های مقدس یهود که مهم ترین آنها کتاب مقدس یا است، آشکار می شود. 🔺 در قرن ششم، که نخستین کتاب دینی یهود شد، تدوین و حتی جایگزین گشت. بدین صورت، حلول گرایی پیروز شد و به تدریج بر نظام یهود سیطره یافت. در قرن سیزدهم، کتاب های قبالا پدیدار گشت؛ رواج قبالا به معنای سلطه کامل لایه حلول گرا در ترکیب چند لایه یهودی بود. 🔺 این ترکیب چند لایه، همانگونه که بر اندیشه های صهیونیستی تأثیرگذارده است، بر تفکر جدید دینی یهود تأثیر گذاشته و هر یک از این فرقه ها در میراث مذهبی یهود دلایلی برای تأیید اندیشه خویش می یابد. حتی می توان گفت که حلول گرایی بدون خدا نیز کتاب های مقدس خویش راه یافته است... موضوع معادگرایی و جهان پس از مرگ، به رغم پیشینه کتب مقدس (تورات موسوی) از گستره باور یهودیان خارج شد. 🔺 در مجموعه کتاب مقدس منتشر شده و موجود، دو عهد مستقل از هم، عهد عتیق و ملاحظه می شود. عهد عتیق، اصطلاحی است که مسیحیان برای اشاره به کتاب مقدس یهود به کار می برند؛ در حالی که اصطلاح عهد جدید برای اشاره به اسفار موجود در انجیل های چهارگانه و اعمال رسولان و نامه های ایشان (27 سفر) به کار برده می شود. 🔺 یهودیان کتاب های مقدس فراوانی دارند که مشهورترین آنها تورات و تلمود است. کتاب مقدسی که امروزه در دست مسیحیان است، از عهد عتیق و عهد جدید که شامل تاریخ حضرت مسیح(ع) و حواریون اوست، تشکیل شده. عهد عتیق دارای 39 کتاب و عهد جدید دارای 27 کتاب است. 📚 @tarikh_farda
5️⃣ 🔘 پدر و مادر زرتشت را بشناسیم 🔹 موبد رستم شهزادی، نویسنده کتاب «زرتشت و آموزشهای او»، به شرح محل زندگی اولیه و پیدایش اشوزرتشت ÷رداخته که خلاصه آن چنین است: 🔹 در آن زمان، شرق ایران تحت فرماندهی لهراسب شاه کیانی و شهر بلخ پایتخت او و شهر ری جنوبی ترین مرز کشورش بود؛ ولی در غرب و جنوب ایران اقوام مختلف آریایی بیشتر تحت نفوذ اقوام سامی بینالنهرین و بومی های محلی قرار داشتند که شرقی ترین سرحد نفوذ آنان نیز شهر ری بود. بنابراین مردم شهر ری در اثر اصطکاک و برخورد عقاید مذهبی و ملی و سیاست های مختلف قومی پیوسته در جدال و دشمنی به سر برده، کشمکش های دائمی بین طوایف گوناگون ایرانی جاری و ساری بود. در چنین وضعی، در شهر ری دوشیزه ای پاک سرشت و روشن فکر به نام دُغدو با پدر پارسایش فراهیم روا و مادرش فرنو زندگی می کرد. 🔹 دُغدو هر چه بزرگتر می شد، اندیشه و گفتارش رساتر می گشت و زشتی و خرابی های محیط خود را بیشتر درمییافت. در آن روزگار بازار دروغ و زورگویی گرم بوده و جادوگری و دیوپرستی از باورهای مردمان به شمار می آمد. دغدو از دیدن اینها رنج میبرد. پیوسته میکوشید تا با گفتار نرم و آرام خود بدکاران را از پیروی بدی و زشتی بازدارد و مردم را به راه راست رهبری کند. 🔹 بدکارانی که سودشان در فریفتن دیگران بوده، از سخنان این دختر دلیر و باهوش به هراس افتادند و برای کوتاهکردن دست و زبانش چاره ها جستند و در پی کشتنش برآمدند. فراهیم روا چون از اندیشه تبهکاران آگاه شد، دختر خود را در نهان از ری به یکی از شهرهای آتروپاتن (آذربایجان) برد تا در آنجا در خانه یکی از بستگانش به نام پیترسپ بماند و از گزند دشمنان در پناه باشد. پیترسپ دغدو را به همسری پسر خویش، پوروشسپ که جوانی نیرومند و فرزانه بود درآورد و از این دو همسر شایسته، اشوزرتشت پدید آمد. 🔹 به بیان دیگر و از این نظرگاه «آذربایجان» محل تولد اشوزرتشت و شرق ایران، موطن آئین زرتشتی و نشو و نمو و گسترش آن معرفی شده است. 📚 📚 @tarikh_farda