eitaa logo
تاریخ فردا
276 دنبال‌کننده
671 عکس
332 ویدیو
35 فایل
تاریخ فردا هر تاریخی با «عهدی» پدید می‌آید و تاریخ فردا، تاریخ انعقاد عهد جمعی و قلبی است با ساحت قدسی حضرت ولی‌الله‌الاعظم، مهدی موعود(عج). فراروی شما پنجره‌ای است رو به تاریخ فردا، از مسیر قلم «استاد اسماعیل شفیعی سروستانی» www.mouood.org
مشاهده در ایتا
دانلود
5️⃣ 🔘 پدر و مادر زرتشت را بشناسیم 🔹 موبد رستم شهزادی، نویسنده کتاب «زرتشت و آموزشهای او»، به شرح محل زندگی اولیه و پیدایش اشوزرتشت ÷رداخته که خلاصه آن چنین است: 🔹 در آن زمان، شرق ایران تحت فرماندهی لهراسب شاه کیانی و شهر بلخ پایتخت او و شهر ری جنوبی ترین مرز کشورش بود؛ ولی در غرب و جنوب ایران اقوام مختلف آریایی بیشتر تحت نفوذ اقوام سامی بینالنهرین و بومی های محلی قرار داشتند که شرقی ترین سرحد نفوذ آنان نیز شهر ری بود. بنابراین مردم شهر ری در اثر اصطکاک و برخورد عقاید مذهبی و ملی و سیاست های مختلف قومی پیوسته در جدال و دشمنی به سر برده، کشمکش های دائمی بین طوایف گوناگون ایرانی جاری و ساری بود. در چنین وضعی، در شهر ری دوشیزه ای پاک سرشت و روشن فکر به نام دُغدو با پدر پارسایش فراهیم روا و مادرش فرنو زندگی می کرد. 🔹 دُغدو هر چه بزرگتر می شد، اندیشه و گفتارش رساتر می گشت و زشتی و خرابی های محیط خود را بیشتر درمییافت. در آن روزگار بازار دروغ و زورگویی گرم بوده و جادوگری و دیوپرستی از باورهای مردمان به شمار می آمد. دغدو از دیدن اینها رنج میبرد. پیوسته میکوشید تا با گفتار نرم و آرام خود بدکاران را از پیروی بدی و زشتی بازدارد و مردم را به راه راست رهبری کند. 🔹 بدکارانی که سودشان در فریفتن دیگران بوده، از سخنان این دختر دلیر و باهوش به هراس افتادند و برای کوتاهکردن دست و زبانش چاره ها جستند و در پی کشتنش برآمدند. فراهیم روا چون از اندیشه تبهکاران آگاه شد، دختر خود را در نهان از ری به یکی از شهرهای آتروپاتن (آذربایجان) برد تا در آنجا در خانه یکی از بستگانش به نام پیترسپ بماند و از گزند دشمنان در پناه باشد. پیترسپ دغدو را به همسری پسر خویش، پوروشسپ که جوانی نیرومند و فرزانه بود درآورد و از این دو همسر شایسته، اشوزرتشت پدید آمد. 🔹 به بیان دیگر و از این نظرگاه «آذربایجان» محل تولد اشوزرتشت و شرق ایران، موطن آئین زرتشتی و نشو و نمو و گسترش آن معرفی شده است. 📚 📚 @tarikh_farda
10.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘 بلندای سایه امیر بر سر کائنات بعد از گذشت بیش از 1400 سال از اسلام همچنان معنی کلمه امیرالمومنین محقق نشده است... @tarikh_farda @mouood_multimedia
4️⃣ ⭕️ سرزمین برگزیده برای قوم برگزیده 🔺 موضوع نجات و منجی گرایی در آئین یهود، پیوستگی خاصی با موضوع برگزیدگی قومی، توجه خاص خداوند به و به ادعای یهود، وعده داده شده به حضرت ابراهیم(ع) پیدا می کند. یهود، این برگزیدگی را مخصوص و البته اِلیالابد فرض میکند؛ بدون هیچ شرطی؛ لذا حراست از نژاد قومی یهود، از ازدواج یهودیان با غیریهودیان و حتی تبلیغ آئین ممانعت به عمل می آورد. 🔺 نزد اهل خرد، مفهوم برگزیدگی ناظر بر انتخاب یک قوم برای اجرای مأموریتی خاص است که به شرط قبول آن مأموریت الهی و انجام وظایف محوله، امتیازات خاص را نیز دریافت خواهد کرد و در غیر این صورت به دلیل سرپیچی از فرامین، مشمول عقاب و عذاب نیز خواهند شد. 🔺 گمان پاکی نژادی یهودیان و ممنوعیت ازدواج با بیگانگان و حرام اعلام کردن ازدواج میان فرد یهودی و غیریهودی در معنی، نوعی تقدس بخشی به ملت یهودی و آلوده و نامقدس شناختن سایر اقوام و ملل تلقی می شود که منشأ این برداشت غیرالهی را در میان متون توراتی و تلمودی باید جست و جو کرد. 🔺 ادبیات صهیونیستی انزواطلبی یهود را چنین تفسیر می کند که این عزلت بر یهودیان تحمیل شده است و درباره علت انزواطلبی یهود گفته شده است که یهودیان به خاطر هویت، شخصیت، طبیعت و... خاص خویش نمی توانند با جوامع دیگر آمیزش پیدا کنند... 🔺 این رویکرد موجب بوده که در طول تاریخ، یهودیان، حاشیه نشین سایر اقوام و در محله های گتو و خاص خود زندگی کنند یا آنکه با احساس نوعی تبعیدی ازلی و همیشگی، در حال کوچ از نقطه ای به نقطه دیگر، رحل اقامت افکنده و سرگردانی همیشگی را پذیرا شوند. اصطلاح یهودی سرگردان در ادبیات عامیانه اروپا، کنایه از سرگشتگی همیشگی یهودیان است به تاوان ظلمی که درباره حضرت مسیح(ع) معمول داشتند. 📚 @tarikh_farda
6️⃣ 🔘آئین زرتشت و منابع مکتوب او 🔹 عموم پژوهشگران و مردم، اوستا را کتاب مقدس زرتشتیان می شناسند؛ در حالی که اوستا نامی برای مجموعه متون زرتشتیان است. دانش نامه جهان اسلام بخش های کتاب دینی زرتشتیان را چنین معرفی می کند: کتاب دینی زردشتیان از دو بخش اصلی تشکیل شده که شامل متون کهن و متون جدید است. کهن ترین بخش اوستا، گاثاهاست که در کتاب یسنا آمده... ویسپَرَد، وندیداد، یَشت ها و خرده اوستا دیگر بخش های اوستای موجودند... درون مایه بیشتر بخش های اوستای موجود، نیایش و ستایش اهورامزدا و ایزدان مقدس ایران باستان است... 🔹 استاد جلال الدین آشتیانی درباره نحوه گردآوری و تنظیم این مجموعه و سیر تطور و تحول منابع دینی زرتشتی می نویسد: اوستا مجموعه شعائر، آداب و رسوم، برداشت ها و معتقدات مذهبی اقوام آریایی است که به مهاجرت نموده و زرتشت را به پیمبری پذیرفته اند. بنا بر روایات زرتشتی، ویشتاسپ [گشتاسب] دستور داد تا اصول تعلیمات پیمبر را جمع آوری کنند و آنها را در دو نسخه تنظیم نمایند. این مجموعه همان اوستاست که در قدیم اپستاک یا اصل بهدنیان نامیده می شده است...[برای مطالعه کامل تر به کتاب مراجعه فرمایید] 🔹 آنچه از ادبیات زرتشتی اکنون در دست است، در عهد خلفای عباسی تنظیم گردیده. ایرانیان به عباسیان کمک کردند تا خلافت امویان را براندازند و به پاس این خدمت به آنها اجازه داده شد، به تنظیم مجموعه مذهبی خویش پردازند. بنابه گفته محققان بیشترین فعالیت در زمان مأمون (قرن نهم میلادی) برای جمع آوری این ادبیات به عمل آمد. در زمان تنظیم این رسالات نه تنها هیچ گونه مدارک و اطلاعات دقیقی وجود نداشت؛ بلکه تنظیم کنندگان کانن جدید اغلب مفهوم زبان اوستای قدیم را به خوبی درک نمی کردند. 📚 📚 @tarikh_farda
5️⃣ ⭕️ بازگشت مشیحانی بدون حضور ماشیح 🔺 حقیقت این مطلب معطوف است به عهدشکنی مکرر و ابتلای اسارت بابلی پس از هجمه بخت النصر به اورشلیم؛ به عبارتی، تبعید و سرگردانی روزی مقدر آنان شد؛ همراه با انتظار و انابه تا به زمان بازگشت دوباره عیسی(ع). 🔺 کتب انبیاء بنی اسرائیل در عموم نسخه های ، به صراحت موضوع تبعید و پراکندگی را معطوف به گناهان قوم اسرائیل و مکافات خداوندی در حق ایشان اعلام کر ده اند. 🔺 برای مثال اشعیای نبی فرموده است: «ای آسمان بشنو و ای آسمان گوش بگیر! زیرا خداوند سخن می گوید. پسران پروردم و برافراشتم؛ اما ایشان بر من عصیان ورزیدند. گاو مالک خویش را و الاغ آخور صاحب خود را می شناسد؛ اما اسرائیل نمی شناسند و قوم من فهم ندارند. وای بر امت خطاکار و قومی که زیر بار گناه هستند و بر ذریت شریران و پسران مفسد. خداوند را ترک کردند و قدوس اسرائیل را اهانت نمودند و به سوی عقب منحرف شدند.» 🔺 وا اسفا! که تذکار جمیع انبیاء کارگر نیفتاد، فصل کیفر و عذاب فرا رسید و بنی اسرائیل در چنگال تیز مهاجمان گرفتار و به تمامی، مبتلای تبعید، توبیخ، پراکندگی و رنج شدند تا شاید در تجربه این همه، روی به انابه آورده و به امید فرا رسیدن روزگار رهایی و بازگشت مسیح(ع)، ماشیح را دیدار و در معیت ایشان مجال بازگشت به سرزمین مقدس بیابند. 📚 @tarikh_farda
37.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘 انسان مبتلای 🔸 سخنرانی استاد درباره جاری شدن فدهنگ ضد دینی در ایران و جهان: 🔸 سکولار در ، ، رویکرد و عملکرد نسل ها را تحت تاثیر قرار می دهد. حاصل تمدن سکولار و بی دین، تولد نسل های سکولار خواهد شد. @tarikh_farda @mouood_multimedia
7️⃣ 🔘 عناصر و بن مایه‌ های جهان‌ بینی و جهان‌ شناسی زرتشتی 🔹 عموم پژوهشگران حوزه آیین کهن ایرانیان و به نحو خاص، آیین زرتشتی، به استثناء برخی فقرات منابع و مصادر این آیین، متذکر باور به وجود دو جوهر متضاد در هستی شناسی زرتشتی می شوند. یکی منشأ بدی و تاریکی و دیگری منشأ خیر و روشنایی که در مقابل هم واقع شده و هر کدام مستقلّا به آفرینش بدی ها یا خوبی ها مشغولند. 🔹 این دو روان تولید کننده از روز ازل بوده اند؛ ولی سرانجام نیروی خوبی بر بدی چیره می شود.سابقه دو بن انگاری (دوالیسم) را در عناصر کهن و قدیمی اندیشه ایرانیان باید جست وجو کرد. در کیهان شناسی زرتشتی، اهورامزدا منشأ نیکی و نگاهبان نظم جهان است.در مقابل، اهریمن منشأ بدی و تاریکی است و نقش آفرینش گری نیز دارد. 🔹 بی گمان دریافت اولیه این است که آیین زرتشت در اساس، نظامی فکری و متکی و مبتنی بر دوگانه پرستی است؛ وجهی که عموم پژوهشگران این آیین برداشت کرده و توسعه داده اند، پیش از بررسی و نقد این دیدگاه، ابتدا به چارچوب اصلی و نظری و عناصر این آیین کهن اشاره داریم. 🔹 یکی دیگر از مباحث محوری دین زرتشتی «نیایش و دعا» است که پیروان این آیین از آن، به عنوان مهم ترین عمل دینی یاد می کنند. بخش قابل توجّهی از متون اوستایی، دعا و نیایش است که در قالب «یسنا» منتقل شده و به دست ما رسیده است. ظهور موعود مقدّس، در زمره باورهای مؤمنان به این آیین قابل شناسایی است. این اصل علاوه بر متن اوستا، در متون «زند» و «پازند» نیز خود را می نمایاند. 🔹 از موضوع و مفهوم موعودباوری، نجات و نجات بخشی و ظهور نجات بخشان، یعنی هوشیدر، هوشیدرماه و سوشیانت (سوشیانس) به عنوان یکی از عناصر مهم و پایه ای آیین زرتشتی یاد می شود. بنا بر تفسیر هستی شناسانه و شناخت زرتشتی، در واپسین هزاره تاریخ زرتشتی، نجات بخشان سه گانه، در واپسین هزاره تاریخ زرتشتی ظهور کرده و دین زرتشتی را احیا می کند. 📚 📚 @tarikh_farda
6️⃣ ⭕️ پیشگویی ها در کتب انبیای بنی اسرائیل: کتاب انبیاء 🔺 کتاب انبیاء، دومین بخش از است که خود به دو بخش انبیای متقدم و انبیای متأخر تقسیم می شود. بخش نخست، کتاب های یوشع، داوران، دو کتاب سموئیل و دو کتاب پادشاهان است. 🔺 بخش دوم، کتاب های جامعه سلیمان، اشعیاء، ارمیا، حزقیال، هوشع، یوئیل، عاموس، عوبدیا، یونس، میکاه، ناحوم، حبقوق، صنفنیا، حجی، زکریا و ملاکی را شامل می شود. هریک از این کتب، شامل تذکر ها و تنبیهات، بیان پیامدهای گناه و عدول از اوامر و نواهی الهی و اخبار است، از آینده ای که در انتظار بنی اسرائیل است و جز این، اخباری از آخرالزمان و ظهور منجی موعود. 📚 @tarikh_farda
7️⃣ ⭕️ پیشگویی ها در کتب انبیای بنی اسرائیل: کتاب دانیال (یعنی خدا حاکم من است) 🔺دانیال نبی(ع)، پسر داوود در زمره اشخاص مقدس، دانا و واجد مقام پیامبری است که پس از حضرت موسی(ع) به مقام نبوت نایل آمد. شهرت دانیال نبی(ع) به واسطه علم تعبیر خواب است. از حضرات معصومان(ع) احادیثی در تأیید نبوت، کرامت و علم تعبیر خواب ایشان وارد شده است. 🔺 ، بخشی از کتاب مقدس عبری و جزو شناخته و بخشی از مکتوبات را شامل می شود. در فرازهایی از کتاب دانیال نبی(ع) درباره پیش آمدهای آخر الزمانی و نتایج ظهور منجی موعود آمده است: 🔺 1. و بسیاری از آنانی که در خاک زمین خوابیده اند، بیدار خواهند شد؛ اما اینان به جهت حیات جاودانی و آنان به جهت خجالت و حقارت جاودانی؛ 🔺 2. و حکیمان مثل روشنایی افلاک خواهند درخشید و آنانی که بسیاری را به راه عدالت رهبری می نمایند، مانند ستارگان خواهند بود تا ابدالآباد؛ 🔺 3. اما تو ای دانیال! کلام را مخفی دار و کتاب را تا زمان آخر مُهر کن. بسیاری به سرعت تردد خواهند نمود و عِلم افزوده خواهد گردید. 🔺 طبق منابع یهودی، این ادعا مطرح شده که دانیال نبی(ع) در سرزمین مقدس اسرائیل وفات یافتند؛ اما منابع اسلامی، مانند تاریخ طبری و مجمع التواریخ و دیگران معتقدند که ایشان در (شهر شوش) مدفون است. 📚 @tarikh_farda
8️⃣ 🔘 جهان نگری 🔹 بر اساس آموزه های زرتشت، آفرینش جهان روندی است که در چند مرحله انجام می یابد: نخست اهورامزدا آفریده های مینوی، نظیر زمان، راست گویی، دین و امشاسپندان شش گانه را می آفریند که عبارتند از بهمن، اردیبهشت، شهریور، سپندارمذ، خرداد و امرداد. 🔹 آنگاه مرحله آفرینش مادی (گیتیک) آغاز می شود. هر یک از این آفریده های مادی برای در امان ماندن از حملات اهریمن که هم زمان مشغول آفرینش موجودات شرور است، در پناه یکی از امشاسپندان شش گانه قرار می گیرد. نخستین آفریده اهورامزدا در این مرحله، آسمان است که گیتی را در برمی گیرد و امشاسپند شهریور نگاهبان آن است. 🔹 در مرحله بعد، آب (در پناه خرداد) و سپس زمین (در پناه اسپندارمذ) آفریده می شود. آنگاه به ترتیب، گیاه نخستین (در پناه امرداد)، گاو نخستین (در پناه وهمن) و انسان نخستین یا گیومرد (در پناه خود اورمز) آفریده می شوند. 🔹 با آفرینش آتش (در پناه اردیبهشت) است که زمینه ظهور دیگر مخلوقات فراهم می شود. در سه هزار سالی که این مخلوقات آفریده می شوند، معلق و بی جنبش می مانند. 🔹 خورشید در میانه آسمان ثابت است و اهریمن در حالت گیجی به سر می برد. آنگاه با یورش اهریمن، سه هزار سالِ بعدی آغاز می شود که صحنه ستیزی طولانی میان اهریمن و اهورامزداست. 🔹 در پایان سه هزار سال سوم است که زردشت ظهور می کند... طلیعه این دوره ظهور و بعثت زردشت است که به پشتوانه ویشتاسب (گشتاسب) پادشاه اسطوره ای ایران، دین خود را به جهان عرضه می کند. این مقطع خود یک هزاره به درازا می کشد که صحنه تبلور تاریخی ، اسطوره ای دین زردشتی نیز هست. سلسله ای اسطوره ای، چون کیانیان در کنار شخصیت هایی تاریخی، چون پادشاهان متأخر هخامنشی، اسکندر و مهم تر از همه در کنار ساسانیان قرار می گیرند و با گسترش اسلام در ایران این دوره به پایان می رسد. 🔹 سوشیانت که برادر پشوتن و همچون او در نطفه زردشت است، در خلال 57 سال از آغاز هزاره دوازدهم اتفاق می افتد. این مقطع پایانی است که به بازگشت نهایی یا فرش کرد می انجامد. 📚 📚 @tarikh_farda
8⃣ ⭕️ مؤیدات مکاشفه دانیال نبی(ع) 🔺 مکاشفه جناب دانیال نبی(ع)، مؤیداتی از زبان حضرات معصومان(ع) درباره فراز آمدن حضرت موعود و یاران خاصش از میان ابرها و اتفاق همه امم درباره ایشان و تأسیس دولت جهانی دارد؛ چنان که می فرماید: 🔺 و در رؤیای شب نگریستم و اینک مثل پسر انسان با ابرهای آسمان آمد و نزد قدیم الایام رسید و او را به حضور وی آوردند؛ و سلطنت و جلال و ملکوت به او داده شد تا جمیع قوم ها و امت ها و زبان ها او را خدمت نمایند. سلطنت او سلطنت جاودانی و بی زوال است و ملکوت او زایل نخواهد شد؛ اما روح من دانیال، در جسدم مدهوش شد و رؤیاهای سرم مرا مضطرب ساخت. 🔺 در روایت داریم که ابن حماد انصاری می گوید: امام باقر(ع) فرمودند: «اصحاب قائم سیصد و سیزده مرد از فرزندان عجم هستند که پاره ای از آنان در روز میان ابر برده می شود و نام خودش و نام پدرش و نسبش و خصوصیاتش شناخته می شود، بعضی از آنان در بسترش خفته باشد و بدون قرار قبلی در مکه با او دیدار می کنند.» 🔺 امام صادق(ع) نیز می فرماید: «هنگامی که به حضرت مهدی(ع) اذن خروج و قیام داده شود، خداوند را با نام عبری آن می خواند. در آن هنگام، یارانش مهیا می شوند و آنان همان صاحبان پرچم ها (و فرماندهان) هستند. برخی از آنان شب هنگام در حالی که در بستر آرمیده اند، ناپدید می شوند و به هنگام صبح، خود را در مکه می بینند و برخی به هنگام روز، سوار بر ابرها دیده می شوند. آنان با نام خود و پدر و فامیل و شهرت شناخته می شوند.» 🔺 ابن کثیر می نویسد:دانیال نبی پس از بشارت به پیامبر اسلام، حضرت محمد بن عبدالله(ص) و اینکه او از شبه جزیره عربستان مبعوث می شود و آئین او بر همه آئین ها غلبه پیدا می کند، از خدا خواسته بود تا امت محمد(ص) او را به خاک بسپارند؛ لذا هنگامی که شهر شوش به دست مسلمانان فتح شد و جسد دانیال را پیدا کردند و او را دفن نمودند. پس از دفن او، مردم شوش در خشکسالی و قحطی به جسد (قبر) او توسل می جستند. 📚 @tarikh_farda
25.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘 ثروت، عامل برتری انسان در عصر غیبت 🔸 سخنان استاد در خصوص معطوف شدن قلب انسان های آخرالزمانی به و . ابتلای وحشت انگیز @tarikh_farda @mouood_multimedia