🍀معرفی اماکن تاریخی:
اگر از شهر های معروف ایران فارغ شویم وبه جنوب شرقی ایران سفر کنیم.انگشت حیرت به دهان میگیریم.این سرزمین ناشناخته هویت تاریخی ملتی به نام ایران است که آن را نشناخته بودیم و فقط گوشه ای از آن را شاید از زبان فردوسی شنیده باشیم.
زابل شهر زیبا و دوست داشتنی ایران باستان،خانه رستم دستان،که با تورانیان برای حفظ کیان و ثغور ایران پا به رکاب میشود.
بعدتر از تپه خواجه در زابل که میراث باستانی ویژه ای هست مطالب رو عرض میکنم.
@tarikh_j
شهر سوخته در ۵۵ کیلومتری شهر زابل در استان سیستان و بلوچستان و در کنار جاده زابل - زاهدان قرار دارد. این شهر در ۳۲۰۰ سال قبل از میلاد پایه گذاری شده و مردم این شهر در چهار دوره بین سالهای ۳۲۰۰ تا ۱۸۰۰ قبل از میلاد در آن سکونت داشتهاند. تمدن شهر سوخته یکی از شگفتیهای دنیای باستان است. این شهر مهمترین مرکز استقرار و در حقیقت پایتخت منطقه در دوران مفرغ بوده است.
مساحت کلی تپه شهر سوخته حدود ۱۵۲ هکتار است که در یک برآمدگی بین دریاچه هامون و رود هیرمند بنا شده است و ارتفاع متوسط آن از سطح زمینهای اطراف ۱۲ متر و بلندترین نقطه آن ۱۸ متر ارتفاع دارد. که همین مورد ماهیگری را به یکی از منابع درآمد اصلی مردم شهر تبدیل کرد.
طبق اطلاعات بدست آمده به وسیلهی باستانشناسان، این شهر در مجموع ۲۸۰ هکتار وسعت دارد. شهر سوخته در گذشته به ۵ بخش اصلی تقسیم شده بود که شامل ناحیه مسکونی در شمال شرقی، نواحی مرکزی، بخش صنعتی، بناهای یادبود و گورستان میشد. مردم در ناحیهی مسکونی به وسعت ۸۰ هکتار زندگی میکردند.
🍀شهر سوخته، به ظاهر نام جدیدی است و قدمت تاریخی چندانی ندارد. بر پایه متنهای موجود، سابقه این نام به کمابیش ۱۵۰ سال قبل بر میگردد. شهر سوخته 2 بار به آتش کشیده شده است، یکبار در ابتدای مرحله رشد و بار دیگر در لحظه مرگ و انهدام آن. این شهر در دوره ماقبل تاریخ حدود ۳۲۰۰ قبل از میلاد پایهگذاری و حدود ۱۸۰۰ قبل از میلاد متروک شده است. برای دورهای حدود ۱۴۰۰ سال، زندگی در این شهر جریان داشته است. دوران شکوفایی این تمدن بین سالهای ۲۵۰۰ تا ۲۲۰۰ قبل از میلاد بوده است که شهر حدود ۵۵۰۰۰ نفر جمعیت داشته است. در این شهر دو گروه عمده کشاورزان و صنعتگران اکثریت را تشکیل میدادهاند.
🍀مهمترین آثار معماری مکشوفه در شهر سوخته خانههای موسوم به پلکانی و بنای کاخ سوخته است. هر واحد ساختمانی از یک قسمت مستطیل درست شده که ۵ تا ۶ اتاق دارد و حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ متر زیر بنا داشته است و منازل در مجتمعهای ۴ و یا ۶ خانهای است. مصالح اصلی به کار رفته در آن خشتهای خام منظم گلی است. سقف خانهها معمولاً صاف بوده و از حصیر برای پوشش آنها استفاده شده و گرمای اتاقها به وسیله یک اجاق مرکزی تأمین میشده است. در سال ۱۹۷۲ اولین قبر به طور تصادفی کشف شد. مصالح مورد استفاده در ساختمان گورها خشت خام بوده است. در شهر سوخته 3 نوع قبر دیده میشود. مهمترین نوع قبر، چالهای ساده بوده که مرده را همراه اشیاء و غذا دفن میکردند.
🍀اولین جراحی مغز در ۴۸۰۰ سال پیش در شهر سوخته انجام شده است
🍀ساکنان شهر سوخته کفش تولید میکردهاند و صنعت کفاشی داشتهاند
کهنترین انیمیشن (جان بخشی) و تصویر متحرک در شهر سوخته یافت شده است که در این انیمیشن بزی به یک بوته گیاه نگاه میکند و از آن بالا میرود
🍀برای اولین بار در ۳۰۰۰ قبل از میلاد شتر در شهر سوخته مورد استفاده قرار گرفته است
🍀یک خط کش چوبی باستانی با دقت نیم میلی متر در شهر سوخته یافت شده است
🍀مردمان آن روز شهر سوخته از شطرنج و تخته نرد استفاده میکردهاند
مراکز صنعتی مردم شهر سوخته خارج از شهر بوده است
تعدادی لولههای سفالی در شهر سوخته پیدا شده که احتمالاً جهت آبرسانی یا دفع فاضلاب استفاده میشده است
🍀پارچههایی که در شهر سوخته یافت شده مطلقاً در هیچ کجای ایران یافت نشده است
🍀صنایعی مانند ریسندگی، خراطی، معرقسازی، مرمرسازی، سفالگری، مهرسازی، حصیربافی و ساخت ابزار فلزی در شهر سوخته رواج داشته است.
تنظیم: فاطمه میری
@tarikh_j
عرض تسلیت به مناسبت شهادت هفتمین اختر تابناک امامت
نماهنگی تقدیم میشود 🌹
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥نماهنگ سفره موسی بن جعفر(ع)
🎙با صدای «محمدحسین پویانفر» و «صابر خراسانی»
عااااالیه🌷
#شهادت
#باب_الحوائج
@tarikh_j
با عرض سلام و تبریک سال نو، خدمت دوستان بزرگوار🌹
ان شالله سالی سراسر خیر و برکت و سلامتی 😊
کتاب حاضر، رویکردی انتقادی در بررسی برخی دیدگاه های مستشرقان پیرامون پاره ای از حوادث مهم زندگی پیامبر اسلام(ص) می باشد که با هدف تامین متن درسی برای درس «تاریخ اسلام و مستشرقان» در مدارس عالی جامعة المصطفی العالمیة، تدوین یافته است.
این کتاب از: «مقدمه، زمینهها، محدودیتهای مستشرقان در دستیابی به حقایق تاریخ اسلام، اشکالات اساسی در تاریخنگاری مستشرقان، سیر تاریخی مطالعات خاورشناسان درباره پیامبر اعظم(صلیاللهعلیهوآله)، مستشرقان برجسته و صاحب اثر درباره پیامبراکرم(صلیاللهعلیهوآله)، نقد و بررسی دیدگاه مستشرقان درباره آیین پیامبراکرم(صلیاللهعلیهوآله) قبل از بعثت، بررسی دیدگاه مستشرقان درباره درسناخواندگی پیامبراکرم(صلیاللهعلیهوآله)، نقد و بررسی دیدگاه مستشرقان درباره کیفیت آغاز وحی و نقد دیدگاه مستشرقان درباره افسانه غرانیق» جمعآوری شده است.
از دیگر مباحثی که در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته: «نقد و بررسی دیدگاه مستشرقان درباره ازدواجهای پیامبراکرم(صلیاللهعلیهوآله)، فلسفه ازدواجهای پیامبراکرم(صلیاللهعلیهوآله) از منظر تاریخ، نقد و بررسی دیدگاه مستشرقان درباره اهداف جنگهای پیامبراکرم(صلیاللهعلیهوآله)، اهداف و علل جنگهای عصر نبوی بر اساس اسناد تاریخی و بررسی دیدگاه مستشرقان درباره نقش جهاد عصر پیامبراکرم(صلیاللهعلیهوآله) در گسترش اسلام» است.
#مستشرقان
@tarikh_j
در فصل نخست، به مفاهیم کلیدی پژوهش اشاره شده و با ذکر نکاتی درباره اهمیت و اهداف آن ضرورت تحقیق بیان گردیده است. سپس پیشینه این موضوع بررسی گردیده و پس از آن محدودیتهای مستشرقان از نظر سیاسی و فرهنگی تبیین شده است تا روشن شود غربیها از این دو زاویه در حصاری محدودند که بسیاری از مسائل اسلامی را از نگاه آنان دور میدارد.
در فصول دیگر، دیدگاههای شرقشناسان درباره آیین پیامبر پیش از بعثت، چگونگی آغاز وحی، امیبودن پیامبر، ماهیت جنگهای ایشان، رابطه گسترش اسلام با جهاد و ازدواجهای پیامبراکرم(صلیاللهعلیهوآله) مطرح و نقد و بررسی شده است.
در این پژوهش چند هدف مهم دنبال شده است: «1ـ شناخت دیدگاهها و نظریات مستشرقان درباره پیامبراکرم(صلیاللهعلیهوآله)، 2ـ آشنایی با آثار مستشرقان در این زمینه، 3ـ شناخت اشکالهای روشی و محتوایی اظهارات مستشرقان درباره پیامبراکرم(صلیاللهعلیهوآله) و پاسخ به آنها، 4ـ شناخت شیوههای مطالعات تاریخی مستشرقان».
تنظیم:صدیقه قصاب ساروی
#مستشرقان
@tarikh_j
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
با سلام و احترام 🌹
عرض تبریک و تهنیت به مناسبت عید بزرگ مبعث خاتم النبیین (ص)
مداحی میلاد تقدیم میشود🌹
آغاز نزول وحی.pdf
274K
آغاز #نبوت و چگونگى نزول قرآن
نویسندگان: حسن رهبری
منبع: پژوهشهای قرآنی 1385 شماره 46 و 47 ویژه نامه وحی و پیامبری
چکیده
دررابطه با آغاز نبوت و چگونگى نزول قرآن بر پیامبر اکرم(ص) دیدگاه هاى متعددى وجود دارد 1ـ آغاز نبوت و نزول قرآن ماه رمضان است. 2ـ آغاز نبوت با نزول وحى قرآنى نبوده است. 3ـ آغاز نبوت و نزول چند آیه در ماه رجب بوده است اما این نزول به معناى نزول قرآن نیست. 4ـ پیامبر دو #بعثت داشته است یکى در ماه رجب بدون وحى قرآنى و دیگر همراه با دعوت عمومى و نزول قرآن در ماه رمضان. 5ـ قرآن دو گونه نزول داشته است: دفعى و تدریجى. دفعى آن در شب قدر و تدیجى آن با آغاز بعثت در ماه رجب بوده است. 6ـ قرآن تنها نزول تدریجى داشته و آغاز نبوت یا در ماه رمضان با نزول آیات و یا در ماه رجب بدون وحى قرآنى بوده است. این نوشتار نخستبه تحلیل و بررسى دیدگاه هاى یاد شده همراه با دلایل آنها مى پردازد سپس دیدگاه اخیر را انتخاب مى کند و در ضمن از برخى نظریات نادر در باب نزول قرآن و آغاز نبوت نیز یاد مى کند.
#مبعث
#نبوت
@tarikh_j
تبریک و تهنیت عید مبعث امروز استثناء کتاب هم با موضوع مبعث معرفی میشود 🌹
و خواندن این کتاب به دوستان عزیز توصیه میشود.
نخستین بخش گفتار های شهید آیت الله دکتر سید محمد حسینی بهشتی در زمینه پیدایش اسلام به روش تحقیق درباره ادیان اختصاص یافته و در بخش های بعدی با نگرشی پژوهش گرانه و همه جانبه، محیط پیدایش #اسلام در شبه جزیره عربستان و همسایگان آن یعنی ایارن، روم ، مصر و حبشه مورد بررسی قرار گرفته است که متاسفانه نوار گفتار مربوط به روم علیرغم تلاشی که جهت یافتن آن صورت گرفت بدست نیامد.
«از نظر من، روش درست برای شناختن یک دین این است که مآخذ اصلی مربوط به آن دین را با شیوه تحقیق علوم نقلی ـ و نه علوم تجربی و علوم عقلی ـ بلکه با شیوة تحقیق تاریخی که امروز در متدولوژی به عنوان شیوه تحقیق تاریخی نامیده میشود، مطالعه کنیم.»
برای پی بردن به نقش تمدنساز مکتب اسلام لازم است بستر جغرافیایی، تاریخی، اجتماعی و فرهنگی محیط پیدایش آن نیز مورد مطالعه قرار گیرد.
این اثر با دقتی عالمانه به واکاوی مسائل محیطی زادگاه اسلام، شبه جزیرة عربستان و همسایگانش؛ روم، ایران، مصر و حبشه میپردازد.
فصل اول کتاب به روش تحقیق در مباحث دینی که تأکیدی بر محتوای اصلی کتاب است اختصاص دارد.
#مبعث
#اسلام
@tarikh_j
ایتان #کلبرگ (Etan Kohlberg) خاورشناس معاصر و شیعه شناس، در سال ۱۹۷۱ موفق به اخذ دکترا از دانشگاه آکسفورد شد. او استاد دانشگاه عبری اورشلیم در اورشلیم است. او مقالات متعددی در دائرةالمعارف بزرگ اسلامی دارد که عمدتاً پیرامون موضوعات شیعی است. او در سال ۲۰۰۶ بازنشسته شده است.
🍀اتان #کلبرگ شیعه شناس رژیم صهیونیستی است که به سال 1943 در تل آویو به دنیا آمده است. وی در کودکی به موسیقی و پیانو علاقه داشته و به همین منظور به مدرسه فنون و موسیقی نیویورک میرود. او در دوره متوسطه است که در کنار زبان عبری به مطالعه زبانهای عربی و انگلیسی علاقهمند میشود. کلبرگ پس از اتمام خدمت سربازی وارد دانشگاه عبری اورشلیم شده و در سالهای 1966 و 1968 به ترتیب مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را با رتبه عالی پشت سر میگذارد.
🍀وی در ادامه به دانشگاه آکسفورد میرود و در 1971 درجه دکتری را از این دانشگاه کسب میکند. موضوع رساله دکترای اتان #کلبرگ «جایگاه صحابه نزد شیعیان دوازده امامی» بود که آن را با راهنمایی ساموئل استرن و ریچارد والزر نگاشته و دفاع میکند. پس از آن کلبرگ، از سال 1972 به عنوان مدرس در گروه مطالعات زبان عربی دانشگاه عبری اورشلیم مشغول به کار میشود. او در سال 1991 به رتبه استاد تمامی ارتقا مییابد و در سال 2006 بازنشسته میشود.
🍀حوزههای مطالعاتی و آموزشی
🍀زمینههای مطالعاتی و تخصص اتان کلبرگ شامل تفسیر قرآن، متون عرفانی، ادبیات شیعی قدیم، شهادت در اسلام قرون وسطی و بررسی نسخ خطی عربی بود.
#مستشرق
#کلبرک
@tarikh_j
در این مدت و مابین سالهای 1987 تا 1989 ریاست مرکز مطالعات آسیایی-آفریقایی مکس شلوسینگر را بر عهده داشته است. وی همچنین در دانشگاههای ییل، پریسنتون و مؤسسه مطالعات پیشرفته دانشگاه عبری اورشلیم به عنوان استاد میهمان تدریس داشته است. او در سال 1993 به عضویت آکادمی ملی علوم رژیم صهیونیستی درآمد و از سال 2001 تا 2007 به نمایندگی از این آکادمی در کمیته دائمی علوم انسانی بنیاد علمی اروپا حضور داشت.
☘اتان #کلبرگ علاوه بر آن، تاکنون در مراکز علمی مختلفی از جمله انجمن مطالعات پیشرفته دانشگاه پرینستون، کمیته مطالعه عربی آموزش و پرورش رژیم صهیونیستی و کمیته آموزشی موسسه بنزوی عضویت داشته و چند نوبت به عنوان استاد نمونه دانشگاه خود انتخاب شده است. وی همچنین در سال 2008 به پاس دستاوردهای علمی چندین ساله برنده جایزه روچیلد شد.
⭕️آثار و تألیفات
☘اتان #کلبرگ تحقیقات و مقالات زیادی درباره تاریخ فکری و عقیدتی فرق اسلامی انجام داده و از مقطعی به بعد بر مذهب شیعه متمرکز شده و آثار قابل توجهی را مینویسد. آثار و نوشتههای او در ابتدا بیشتر درباره عرفان و تصوف اسلامی بود و کمکم به سوی تاریخ و عقاید تشیع بخصوص در قرون وسطی امتداد سوق پیدا کرد. مشهورترین پژوهش شیعی او کتابخانه ابن طاووس و احوال و آثار او [2] نام دارد که به فارسی نیز ترجمه شده است. [3] از جمله مقالات او بررسی مقوله شهادت در تشیع است که در آن به بررسی مفهوم شهادت، اجر اُخروی شهید و درجات آن و نیز تفاوت میان شهادت و کشته شدن انتحاری پرداخته است برخی دیگر از عناوین مقالات او عبارتاند از:
🍀تفسیر اصطلاح «رافضی» که برای وهن شیعیان به کار میرود، تقیه و حفظ جان مؤمنان و دلایل رد و تأیید آن، تعریف و تفسیر اصلاح «محدَّث» و نسبت آن با ائمه شیعه، رجعت و حکمرانی صالحان بر زمین در زمان قیام مهدی [عج]، تولی و تبری به عنوان یکی از ارکان فروع دین، بررسی لغت «ابوتراب» کنیه امام اول شیعیان و دیدگاه اهل سنت نسبت به آن، ریشهیابی تاریخی امامت و ائمه دوازدهگانه، مفهوم جهاد در فقه شیعه و تفاوت آن با فقه اهل سنت، نظرات فقهی مختلف شیعه پیرامون فرزند حاصل از روابط نامشروع، جایگاه سایر فرق اسلامی از دیدگاه شیعه.
اتان #کلبرگ زندگینامه بیش از 30 تن از علمای شیعه را به رشته تحریر درآورده که بسیاری از آنها در دایرةالمعارف اسلامی (نسخه دوم: EI2) و دانشنامه ایران آمده است. همچنین دو مقاله را به تفسیر و قرائت قرآن از نظر شیعی و با توجه به کتاب «کتاب القراءات» احمد بن محمد سیاری و یک مقاله به چگونگی مرگ پیامبر خدا از دیگاه محققان غربی اختصاص داده است. برخی از آثار کلبرگ به عربی، فارسی و ترکی ترجمه شده است.
#مستشرق
#کلبرک
@tarikh_j
مطالعات اسلامشناسی و ایرانشناسی در دانشگاههای اسرائیل، یکی از پردامنهترین و گستردهترین اَشکال این مطالعات در میان نمونههای مشابه در سایر دانشگاههای کشورهای غربی است. بسیاری از مقالات دائرةالمعارف اسلام و ایرانیکا توسط محققان دانشگاههای اسرائیل نگاشته شده و تحقیقات متعددی در حوزهی شیعه، روحانیت و مرجعیت در دانشگاههای اسرائیل صورت گرفته است. مطالعات اسلامشناسی دانشگاههای اسرائیل، در شاخهها و حوزههای مختلف نظیر مطالعات اسلامی و خاورمیانه، زبان و ادبیات عربی، مطالعات هندی، ایرانی و ارمنی، مطالعات آفریقایی و مطالعات خاور دور صورت میگیرد.
🍀تشیع و ایران از جمله موضوعات اصلی پژوهشهای این مؤسسات است که با توجه به تعارض شدید میان ایران و اسرائیل، این پژوهشها از وزن قابل توجهی برخوردارند. گرچه شاخهی مجزایی با عنوان مرجعیتپژوهی در مؤسسات اسلامشناسی اسرائیل وجود ندارد، اما موضوع بسیاری از پژوهشهای این مؤسسات در بخش ایران و تشیع، روحانیت و مرجعیت میباشد. در حوزه تاریخ تشیع، اتان #کلبرگ نخستین محققی است که تنها به این موضوع پرداخته و به تربیت شاگردانی همت گمارده است و در یک جمله او شیعه پژوهی است که اطلاعات فوقالعاده و دقیقی درباره تاریخ و اعتقادات #شیعه دارد.
تنظیم :مریم صفری
#شیعه
#کلبرک
#مستشرق
@tarikh_j
با سلام و احترام 🌹
مناسبت این هفته تقدیم میشود
مَرج دابِق نام نبردی است که در ۲۴ اوت ۱۵۱۶ میلادی، میان عثمانی و مملوکان در نزدیکی حلب در سوریه رُخ داد. عثمانی با فرماندهیِ سلطان سلیمِ یکم و مملوکان رهبریِ قانصوه غوری را داشتند. مملوکان در این نبرد، بهدلیل اختلافات، ارتشی بهم ریختهای داشت.زمانی که رابطه عثمانی و مملوکان به تیرگی گراید قانصو غوری تصمیم گرفت استحکامات خود در مرز سوریه تقویت بخشد. و همچنین ارتش بزرگی از مصر به حلب فرستاد. سلطان سلیم نامه تحریکآمیز وتحقر کنندای نزد قانصو فرستاد که باعث عصبانیت او آغاز جنگ شد.
عثمانی ارتش عظیمی حدود ۵۲۰ هزار جنگجویان، همراه با ۳۵۰ توپ داشت. نیروهای مملوک در حدود ۴۵۰ هزار مبارز تخمین زده میشد و در حدود ۸۰ مدافع توپ کمتر ولی کارآمد تر از عثمانی دارد.این نبرد باعث پیروزی عثمانی شد و منجر به فتح حلب و در ادامه تصرف دمشق و پیشروی آنها به سمت مصر شد در نهایت فروپاشی حکومت مملوکان گردید.
جنگ عثمانی و مملوکان (۱۵۱۶-۱۵۱۷) درگیری نظامی میان سلطنت مملوکان مصر و امپراتوری عثمانی بود که به سقوط مملوکان و الحاق سوریه ، مصر و شبه جزیره عربستان به قلمرو عثمانی انجامید. این جنگ و پیروزی متعاقب آن ، موجب شد که عثمانی از دولتی محلی که قلمرو آن محدود به آناتولی و بالکان می شد، به یک امپراتوری بزرگ تبدیل شود که سرزمینهای سنتی اسلام نظیر مکه ، قاهره ، دمشق و حلب را در اختیار داشت ؛ اگرچه ، این سرزمینها اکنون از قسطنطنیه اداره می شدند.
تنظیم:معصومه تقوی
#مرج_دابق
@tarikh_j