eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
310 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
سبک معماری مسجد قرطبه مسجد کوردوبا مهمترین نمونه از معماری اسلامی در غرب است. در این مسجد سبک معماری اموی یا سبک های معروف اسپانیا ترکیب می‌شوند. گوتیک، رنسانس و باروک مهمترین سبک های معماری غربی در مسجد کوردوبا هستند. کلیسای کوردوبا همان‌طور که قبل‌تر گفته شد کلیسا در واقع بازسازی مسجد کوردوبا است که بخش هایی به آن اضافه شد. کلیسا کوردوبا کاملا از تمام اصول دوره رنسانس تبعیت می‌کند. • محراب کلیسا که پرتزئین ترین بخش آن است در قرن 17 میلادی تکمیل شد. • منبرهای دو طرف محراب کلیسا نیز در قرن 18 ساخته شدند. منبرها توسط میگوئل وردیگر (Miguel Verdiguer) از چوب و سنگ مرمر ساخته شدند.
• نمازخانه کاردینال (Capilla del Cardenal Salazar) که با کلکسیونی از آثار طلا و نقره از قرن 15 تا 17 ساخته شد. • در قسمت غرب کلیسا بناهایی همچون دروازه داینس (Puerta de los Deanes)، دروازه استپان و میگوئل، دروازه روح مقدس، ساباط (تونل‌ها و زیرگذرها بین دو دیوار) قرار دارد. • در قسمت شرق کلیسا بناهایی مانند دورازه گرادا، فواره و دروازه کاتالینا، فواره و دروازه سن خوآن، دروازه عتیق، دروازه بیت المقدس قرار دارند. منبع: سایت رسمی مسجد کوردوبا تنظیم:فاطمه میری طایفه فرد @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سیره تربیتی پیامبر و اهل بیت علیهم السلام جلد اول: تربیت فرزند (سید علی حسینی زاده) پیامبر خدا و اهل بیت علیهم السلام، انسان های نمونه ای هستند که هدف خداوند متعال از خلقت را به صورت عینی پیش روی جهانیان قرار داده اند.بر ماست که به این اسوه های کامل اقتدا کنیم و در همه عرصه های زندگی با پیروی از آنها، آسان تر و سریع تر به مقصد اعلای انسانیت برسیم.یکی از عرصه های زندگی که اهمیت ویژه ای دارد و در دست یابی به مقصود مؤثر است، عرصه تعلیم و تربیت است.این کتاب شامل مباحثی درباره تربیت کودکان است.نویسنده با هدف گردآوری سیره های تربیتی و بررسی روشمند آنها و زمینه سازی برای کشف قوانین منطبق بر سیره، با استناد به منابع تاریخی، روایی، تفسیری، اخلاقی و پژوهش های تربیتی و روان شناسی به بررسی این موضوع در سیره پیامبر اعظم(ص) و اهل بیت علیهم السلام پرداخته است.نویسنده ابتدا به تعریف واژه های به کار رفته در این نوشتار مانند: سیره، سنّت  و اهل بیت علیهم السلام پرداخته و آن گاه حجیت، اعتبار و نقش تربیتی سیره را بیان کرده است.سپس درباره برخی نیازهای اساسی کودک مانند: محبت کردن، امنیت و شیوه های تکریم و احترام سخن گفته و برخورد با کودکان و آموزش آنها را از نگاه پیامبر اعظم(ص) و اهل بیت علیهم السلام بررسی کرده است. سرفصل های کتاب عبارتند از: کلیات و مبانی، زمینه سازی برای تربیت فرزند، توجه به نیازهای اساسی کودک، اصول و روش های تربیتی و آموزش فرزند. تنطیم: مریم صفری @tarikh_j
جلد دوم: تربیت دینی (محمد داوودی) به گواهی تاریخ، پیامبر اکرم و اهل بیت علیهم السلام در مدتی کوتاه توانستند فرهنگ بشری را در گستره بزرگی از جهان دگرگون کنند.آنان از بزرگ ترین و موفق ترین آموزگارانی هستند که راه و روش تربیتی ایشان در دوران معاصر، راه گشای انسان ها خواهد بود. در این پژوهش، راه و رسم رسول خدا و اهل بیت علیهم السلامدر تربیت اعتقادی و عبادی، در چهار بخش آمده است.بخش اول، با توجه به چگونگی تربیت اعتقادی در سیره پیامبر اکرم(ص)و اهل بیت علیهم السلام، روش آشنا کردن متربیان با خداوند، نبوت حضرت محمد(ص)، امامت و جانشینان آن حضرت، معاد و چگونگی ایجاد نگرش مثبت و ایمان قلبی به این امور در سیره معصومان علیهم السلام بررسی شده است.در بخش دوم، به تربیت عبادی در سیره معصومان علیهم السلام، چگونگی آموزش نماز، روزه، تلاوت قرآن، دعا و راز و نیاز با خداوند و شیوه های  پای بند کردن متربیان به این عبادات می پردازد.در بخش سوم، روش های تربیتی در سیره معصومان علیهم السلام از جمله: ترغیب، ترهیب، موعظه، ارشاد، راهنمایی، تذکر و امر و نهی بررسی شده است.در بخش چهارم نیز نقش و کارکرد رفق و مدارا در تربیت دینی، بررسی و نقش والدین و آداب و رسوم فرهنگی در تربیت دینی در سیره پیامبر و اهل بیت علیهم السلام تبیین گردیده است. تنظیم: مریم صفری @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ ۳۱ خرداد سالروز شهادت: مصطفی چمران ساوه‌ای (ولادت: ۱۰ مهر ۱۳۱۱ تهران – شهادت: ۳۱ خرداد ۱۳۶۰ دهلاویه) معروف به دکتر چمران و شهید چمران، فیزیک‌دان، سیاستمدار (عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران)، وزیر دفاع ایران در دولت مهدی بازرگان و دولت موقت شورای انقلاب، از همراهان موسی صدر در تشکیل جنبش امل (لبنان)، نماینده دوره اول مجلس شورای اسلامی، از فرماندهان ایران در جنگ ایران و عراق و بنیان‌گذار ستاد جنگ‌های نامنظم در جریان جنگ ایران و عراق بود. وی در دانشگاه تهران، تحصیلات خود را در رشته الکترومکانیک به پایان برد. سپس برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و درجه دکتری در فیزیک پلاسما کسب کرد. پس از گذراندن آموزش‌های نظامی در مصر، به لبنان رفت و به همراه موسی صدر، در تشکیل جنبش امل نقش مؤثری داشت و از فرماندهان آن بود. چمران در زمان تحصیل در دانشگاه تهران، در درس ترمودینامیک، شاگرد مهدی بازرگان بود. آشنایی او با بازرگان، عامل مهمی در ورود او به عرصه سیاست به‌شمار می‌رود. 👈 ادامه دارد... تنظیم: سیده زهرا محمدی @tarikh_j
👈 وی در دوران پس از کودتای ۲۸ مرداد در سازمان نهضت مقاومت ملی که زیر نظر افرادی چون مهدی بازرگان، سید رضا زنجانی و سید محمود طالقانی اداره می‌شد، فعالیت می‌کرد. در زمان تحصیل در خارج از ایران، او به همراه ابراهیم یزدی، علی شریعتی و صادق قطب‌زاده، شاخه خارج از کشوری نهضت آزادی ایران و همچنین انجمن اسلامی دانشجویان ایران در آمریکا را تأسیس کرد. پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ ایران، او به ایران بازگشت و در دولت بازرگان، مدتی وزارت دفاع را برعهده داشت. او به عنوان یکی از اعضای نهضت آزادی، در دوره نخست مجلس شورای اسلامی از سوی مردم تهران به نمایندگی انتخاب شد. در جریان جنگ ایران و عراق، وی یکی از فرماندهان ایران بود. چمران با شروع جنگ، به اهواز رفت و ستاد جنگ‌های نامنظم را بنیان‌گذاری کرد. از دیگر کارهای مهم وی ایجاد هماهنگی بین نیروهای ارتش، سپاه و نیروهای داوطلب مردمی بود که در منطقه حضور داشتند. مصطفی چمران در ۳۱ خرداد ماه ۱۳۶۰ در مسیر دهلاویه - سوسنگرد بر اثر اصابت ترکش خمپاره به پشت سرش در ۴۹ سالگی جان باخت. "روحش شاد و یادش گرامی باد" تنظیم: سیده زهرا محمدی @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
# شأن_ و_ منزلت_ حضرت_ معصومه_سلام_الله_علیها_در_آیینه_روایات روایاتی از ائمه معصومین علیهم السلام وارد شده که سالها قبل، دفن آن حضرت را در قم پیش بینی کرده است. این روایات هم از امام علی علیه السلام نقل شده است و هم از حضرت صادق علیه السلام و هم از امام رضا علیه السلام. 1⃣ امام علی علیه السلام: ابوعبدالله فقیه همدانی در کتاب «البلدان » نقل کرده است که: «إِنَّ أَبَا مُوسَی الْأَشْعَرِی رَوَی أَنَّهُ سَأَلَ أَمیرَ الْمؤْمِنِینَ عَلِیَّ بْنَ أَبِی طَالِبٍ علیه السلام عَنْ أَسْلَمِ الْمُدُنِ وَ خَیرِ الْمَوَاضِعِ عِنْدَ نُزُولِ الْفِتَنِ وَ ظُهُورِ السَّیفِ فَقَالَ أَسْلَمُ الْمَوَاضِعِ یوْمَئِذٍ أَرْضُ الْجَبَلِ فَإِذَا اضْطَرَبَتْ خُرَاسَانُ وَ وَقَعَتِ الْحَرْبُ بَینَ أَهْلِ جُرْجَانَ وَ طبَرِسْتَانَ وَ خرِبَتْ سجِسْتَانُ فَأَسْلَمُ الْمَوَاضِعِ یوْمَئِذٍ قَصَبَةُ قمَّ تلْک الْبلْدَةُ الَّتِی یخْرُجُ مِنْهَا أَنْصَارُ خَیرِ النَّاسِ... بِهَا مَوْضِعُ قَدَمِ جَبْرَئِیلَ وَ هُوَ الْمَوْضِعُ الَّذِی نَبَعَ مِنْهُ الْمَاء الَّذِی مَنْ شَرِبَ مِنْهُ أَمِنَ مِنَ الدَّاءِ...؛[۱] ابوموسی اشعری از امیرمؤمنان علی بن ابی طالب علیه السلام پرسید: "سالم ترین شهر و بهترین محل در زمان فرو آمدن فتنه و جنگ کدام شهر است؟ حضرت فرمود: سالم ترین محلها در چنین روزگاری سرزمین جبل (قم) است. وقتی اوضاع خراسان مضطرب گردد و جنگ بین اهل گرگان و مازندران واقع و سیستان خراب شود، پس سالم ترین محلها در این روزگار محلة قم است. @tarikh_j
2⃣ امام صادق علیه السلام: «قَالَ الصَّادِقُ علیه السلام: إِنَّ لِلَّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَکةُ وَ لِرَسُولِهِ حَرَماً وَ هوَ الْمدِینَةُ وَ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ حَرَماً وَ هُوَ الْکوفَةُ وَ لَنَا حَرَماً وَ هُوَ قُمُّ وَ سَتُدْفَنُ فِیهِ امْرَأَةٌ منْ وُلْدِی تسَمَّی فاطِمَةَ مَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ. قَالَ الرَّاوِی وَ کانَ هَذَا الْکلَامُ مِنْهُ قَبْلَ أَنْ یولَدَ الْکاظِمُ علیه السلام؛[۲] حضرت صادق علیه السلام فرمود: برای خداوند حرمی است که مکه باشد و برای رسول خدا "صلی الله علیه و آله" حرمی است که آن مدینه باشد و برای امیرمؤمنان علیه السلام حرمی است که آن کوفه باشد و برای ما اهل بیت حرمی است که قم باشد. به زودی فرزندم به نام فاطمه در آن دفن می شود. کسی او را زیارت کند، بهشت بر او واجب می شود. راوی گفت: این سخن را حضرت صادق عایه السلام وقتی فرمود که هنوز فرزند امام کاظم علیه السلام به دنیا نیامده بود.» همین مضمون در «بحار الانوار» نیز نقل شده است، منتهی ذیل روایت که «قال الراوی» باشد، نیامده است.[3] هرچند در جلد 57، ص 216 ذیل روایت آمده است.[4] و در جلد 99، ص 267 نیز آمده، منتهی ذیلش دارد: «قال علیه السلام: ذَلِک وَ لَمْ تحْمِلْ بمُوسَی أُمُّهُ؛ این خبر را حضرت صادق علیه السلام فرمود، در حالی که مادر موسی بن جعفر علیه السلام به او باردار نبود.»؛ یعنی قبل از ولادتش خبر داد. [1] بحارالانوار، ج ۴۸، ص۳۱۷. [2] سفینه البحار،ج۷، ص۳۵۹. [3] مستدرک الوسائل، ج۱، ص۵۷،ح۱۲۱۹۶. [4] بحارالانوار، ج۴۸، ص۳۱۷. [5] همان، ج۵۷، ص۲۱۶. @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هفته -پیامبر (ص)و زینب بنت جهش زینب از سمت پدر(جحش‌) به قبیله اسد بن خزیمه منسوب می‌شود(ابن‌سعد، الطبقات‌الکبری، ج 8،ص 101) این قبلیه در دوران جاهلیت از پرده‌داران و متولیان خانه‌ی خدا بوده‌اند(الفاکهی، اخبار مکه، ج۵، ص۱۵۱ ، محمد الفاسی، شفاء الغرام، ج۲، ص۵۱-۵۲) و مادر او «امیمه» دختر عبدالمطلب و عمه‌ی رسول خدا(ص) بود است از این‌رو زینب دختر عمه پیامبراکرم(ص) محسوب می‌شود.(ابن‌سعد،همان، ج 8، ص 101) کفار قریش بر مسلمانان مدینه سخت می‌گرفتند تا آنان را به شرک بازگردانند و این سخت‌گیری‌ها سبب شد که مسلمانان، تلاش کنند از مکه خارج شوند. خاندان جحش نیز از این قاعده مستثنا نبودند، از همین رو، زینب به همراه خانواده‌اش با اولین مسلمانان به مدینه هجرت کردند.(ابن‌هشام، السیرةالنبویة،ج 2، ص114؛ ابن‌سعد،همان، ج 8، ص 101؛ شمس‌الدین محمدبن احمد ذهبی، سیر اعلام النبلاء، ج 2، ص 211) @tarikh_j
بعد از هجرت وی به مدینه، پیامبر اکرم(ص) زینب را برای «زید بن حارثه» خواستگاری کرد، ولی زینب به گمان این‌که این وصلت‌خواهی برای خود پیامبر(ص) است، به آن رضایت داد، ولی زمانی که متوجه شد که درخواست پیامبر(ص) برای زید بن حارثه است، با آن مخالفت کرد(ابن‌سعد،همان، ج 8، ص 101؛ سلیمان‌بن احمد طبرانی، المعجم‌الکبیر، ج 24، ص 39ـ 40، 45؛ ابونعیم احمدبن عبدالله اصفهانی، حلیة‌الاولیاء و طبقات‌الاصفیاء ، ج 2، ص 51) تا این‌که آیه سی و شش سوره احزاب نازل شد که خداوند خطاب به مؤمنین این‌گونه فرمود: «وَ ما كانَ لِمُؤْمِنٍ وَ لا مُؤْمِنَةٍ إِذا قَضَى اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَمْراً أَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَ مَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالاً مُبينا(احزاب/36) نزول این آیه قرآن و هم‌چنین رضایت پیامبر(ص) به این ازدواج سبب شد که زینب با این وصلت موافقت کند. بعد از گذشت مدتی، این ازدواج به خاطر اختلافاتی که بین زید و زینب به وجود آمده بود به طلاق کشید(ابن‌سعد،همان، ج 8، ص 114 )و پس از طلاق،رسول خدا از زینب خواستگاری کرد و او نیز خوش‌حال شد و به همسری پیامبر(ص) در آمد.ابن‌حجر عسقلانی، الاصابة فی تمییزالصحابة، ج 7، ص667،ابن‌هشام،همان، ج 2، ص 646) @tarikh_j
«زید بن حارثه کلبی» در هشت سالگی به همراه مادرش به دیدار اقوام خویش می‌رود و در آن زمان، قبیله مادری وی مورد هجوم دشمنان قرار می‌گیرد و زید و تعدادی از افراد قبیله به اسارت دشمن در می‌آیند و بعد از مدتی زید به عنوان برده، به فروش می‌رسد و حضرت خدیجه(س) وی را خریداری کرده و به پیامبر(ص) هدیه می‌دهد.(بلاذری، انساب الاشراف، ج۱، ص۴۶۷) در موسم حج زید بعضی از مردم قبلیه خویش را دید، و به این وسیله خبر سلامتی خویش را به پدرش رسانید. زمانی که پدر وی از این داستان آگاه شد به نزد رسول گرامی اسلام(ص) آمد و تقاضای آزادی او را از ایشان داشت؛ حضرت نیز زید را میان ماندن نزد خودش و بازگشت به سوی قبیله‌اش مخیر کرد، زید ماندن نزد پیامبر(ص) را برگزید، و در مقابل درخواست‌های پدرش این‌گونه پاسخ داد: «من از آن وقتی که پیامبر(ص) را دیده‌ام، دیگر هرگز کسی را بر آن حضرت اختیار نخواهم کرد» زمانی که پیامبر(ص) این جمله را از زید شنید، او را در میان مردم آورد و فرمود: «زید فرزند من است»( بلاذری، همان، ج۱، ص۴۶۸-۴۶۹: ابن هشام، همان، ج۱، ص۲۴۸)و با این جمله پیامبر زید را به عنوان پسر خوانده انتخاب کرد. @tarikh_j
«زید بن حارثه کلبی» در هشت سالگی به همراه مادرش به دیدار اقوام خویش می‌رود و در آن زمان، قبیله مادری وی مورد هجوم دشمنان قرار می‌گیرد و زید و تعدادی از افراد قبیله به اسارت دشمن در می‌آیند و بعد از مدتی زید به عنوان برده، به فروش می‌رسد و حضرت خدیجه(س) وی را خریداری کرده و به پیامبر(ص) هدیه می‌دهد.(بلاذری، همان، ج۱، ص۴۶۷) در موسم حج زید بعضی از مردم قبلیه خویش را دید، و به این وسیله خبر سلامتی خویش را به پدرش رسانید. زمانی که پدر وی از این داستان آگاه شد به نزد رسول گرامی اسلام(ص) آمد و تقاضای آزادی او را از ایشان داشت؛ حضرت نیز زید را میان ماندن نزد خودش و بازگشت به سوی قبیله‌اش مخیر کرد، زید ماندن نزد پیامبر(ص) را برگزید، و در مقابل درخواست‌های پدرش این‌گونه پاسخ داد: «من از آن وقتی که پیامبر(ص) را دیده‌ام، دیگر هرگز کسی را بر آن حضرت اختیار نخواهم کرد» زمانی که پیامبر(ص) این جمله را از زید شنید، او را در میان مردم آورد و فرمود: «زید فرزند من است»( بلاذری، همان، ج۱، ص۴۶۸-۴۶۹: ابن هشام، همان، ج۱، ص۲۴۸)و با این جمله پیامبر زید را به عنوان پسر خوانده انتخاب کرد. @tarikh_j
چرایی ازدواج زید و زینب : رسول گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) در بیست و سه سالی که برای تبلیغ دین مبین اسلام زحمت کشیدند، بسیار تلاش کرد سنت‌های جاهلی را از میان مسلمانان از بین ببرند، این ازدواج نیز راه‌کاری عملی در جهت از بین بردن یکی از رسوم جاهلی عرب بود، رسمی که برتری افراد را ثروت و اصل و نسب خویش می‌دانست، به همین خاطر حضرت تلاش کرد تا با ازدواج زید که مُهر غلامی بر پیشانی داشت و زینب که از خاندان اشراف و پرده‌دار کعبه محسوب می‌شود این رسم را باطل کند. این ازدواج به خاطر عللی به طلاق منجر شد. @tarikh_j
علت پیامبر ص با زینب: جدایی برای دختر عمه پیامبر بسیار سنگین بود چون طلاق دهنده او به ظاهر یك برده آزاد شده بود درحال که زینب كه از خانواده‏‌هاى شریف مكه بود و پس از طلاق در مدینه و دور از بستگان نزدیك و در شهر غربت به سر مى‏‌برد؛ به همین خاطر در اندوه و ماتم فرو رفت و چنان‌كه گفته‌اند بسیار مى‏‌گریست. از سوی دیگر خداى تعالى پیغمبر را مأمور ساخت براى از بین بردن سنت جاهلیت كه ازدواج با زن پسر خوانده را مانند ازدواج با زن فرزند رسمى جایز نمى‌دانستند، زینب را به ازدواج خویش در آورد؛ آن‌چنان که خداوند متعال در سوره احزاب به نکته اشاره می‌کند و می‌فرماید: «فَلَمَّا قَضى‏ زَيْدٌ مِنْها وَطَراً زَوَّجْناكَها لِكَيْ لا يَكُونَ عَلَى الْمُؤْمِنينَ حَرَجٌ في‏ أَزْواجِ أَدْعِيائِهِمْ إِذا قَضَوْا مِنْهُنَّ وَطَراً وَ كانَ أَمْرُ اللَّهِ مَفْعُولا(احزاب/37 ) تنظیم:صدیقه آقاسی @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا