eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
962 دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
152 ویدیو
328 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام🌻 درگرما گرم عصر تابستانه🌾 قسمت سوم از سری جلسات «مناسبات اهل البیت علیهم السلام با سادات حسنی» توسط دکتر حامد قرائتی تقدیم به شما با امید به آینده ای پویا از تعاملمان 💫 @tarikh_j
ج20-حسنیان.m4a
23.31M
*️⃣شخصیت های برجسته سادات حسنی 1️⃣زیدبن حسن(نسب،جایگاه شخصیتی،فرزندان...) 2️⃣محمدبن عبدالله (نسب ،قیام،جایگاه شخصیتی و قیام ایشان ،رویکردها به شخصیت وقیام ایشان...) @tarikh_j
🏴🏴🏴🏴 شهادت مظلومانه ی یگانه یادگار علی بن موسی الرضا علیه السلام🖤 حضرت جواد الائمه علیه السلام🖤 تسلیت باد.♣️♣️ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بامداد بیست و چهارم ذى القعده بود که رسول خدا -صلّى اللّه علیه و آله- و مسلمانان از پیرامون خندق به مدینه بازگشتند هنگام ظهر جبرئیل فرود آمد و به رسول خدا گفت: خداوند مى ‌فرماید که: بر سر «بنى قریظه» رهسپار شوى، و هم اکنون من بر سر ایشان مى ‌روم و در قلعه‌ هایشان زلزله مى ‌اندازم. رسول خدا بلال را فرمود تا در میان مردم اعلام کند که هر کس مطیع و شنواى امر خدا و رسول است باید نماز عصر را جز در «بنى قریظه» نخواند. رسول خدا (ص) با سه هزار نفر رهسپار شد و رایت را به دست على (ع). یهودیان با دیدن آنها به رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم ناسزا مى‌ گفتند.(السیرة النبویه، ابن هشام، ج ۳، ص ۲۳۴) رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم در نزدیک چاه ابّى که از چاه هاى بنى قریظه و پائین حره بنى قریظه بود مستقر شد. آن حضرت، ابتدا یهودیان را به اسلام دعوت کرد اما آنان نپذیرفتند(المصنف، عبد الرزاق، ج ۵، ص ۳۷۰) بنابراین محاصره ادامه یافت.در مدت محاصره تیراندازى از دو سوى در جریان بود، و یهودیان امید آن داشتند تا با مقاومت، مسلمانان دست از محاصره آنان بردارند. تنظیم :صدیقه آقاسی @tarikh_j
باشدت گرفتن تیراندازی مسلمانان یهودیان نماینده‌اى فرستادند تا بگوید حاضرند با شرایطى که بنى النضیر از مدینه رفتند، از شهر خارج شوند، اما رسول خدا (ص) راضى نشد. نوبت بعد گفتند حتى به اندازه یک شتر نیز نخواهند برد، رسول خدا (ص) فرمود که بدون هیچ شرطى باید تسلیم شوند.( المغازى، ج ۲، ص ۵۰۱)سران یهودی با سه پیشنهاد رو به رو شدند:پذیرش اسلام،یا اینکه زنان و کودکان خویش را خود بکشند و پس از آن به مسلمانان حمله کنند.پیشنهاد دیگرحمله ناگهانى به سپاه مسلمانان بود که هیچ کدام پذیرفته نشد و اختلاف‌ میان یهودیان بالا گرفت.(السیرة النبویه، ابن هشام، ج ۳ ص ۲۳۸) به هر روى بنى قریظه چاره‌اى جز تسلیم بر حکم پیامبر (ص) ندیدند و امید داشتند تا اوسیان براى آنان وساطتى بکنند. رسول خدا دستور داد تا تمامى اثاثیه و سلاح هاى آنان را جمع آورى کنند. قریظیان گفتند: اى محمد! حکمیت سعد بن معاذ را مى‌ پذیریم.(همان) رسول خدا (ص)پذیرفت تا هر آنچه سعدبن معاذ -از متنفذان اوس- در این باره حکم کرد بپذیرد. اوسیان از این اقدام خوشنود شدند. سعد ابتدا از یهودیان تعهد گرفت تا هرچه حکم کرد بپذیرند. پس از آن گفت: حکم من این است که مردان یهودى کشته شوند، کودکان و زنانشان به اسارت درآیند و اموالشان تقسیم شود. رسول خدا(ص) فرمود: «که حکم سعد مطابق حکم خداوند است.»(المغازى، ج ۲، ص ۵۱۲) تنظیم :صدیقه آقاسی @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ناصر خسرو قبادیانی (۳۹۴-۴۸۱ق) متکلم، شاعر، نویسنده و جهانگرد بزرگ قرن پنجم که مذهب اسماعیلی داشت. وی از جوانی به تحصیل علوم پرداخت و به دربار غزنویان و سپس به دربار سلجوقیان راه یافت. در سال ۴۳۷ق به جهت خوابی که دید، کارهای دولتی را رها کرد و به سفر حج رفت. در این سفر به مصر رفت. چندسالی در این کشور ماند و با پیوستن به فرقهٔ اسماعیلیه به تبلیغ عقاید آنان پرداخت. حاکمان سلجوقی در صدد کشتن وی برآمدند، پس به ناچار به بدخشان فرار کرد. سرانجام در سال ۴۸۱ق در روستای یمگان در ولایت بدخشان افغانستان وفات یافت. @tarikh_j
ناصرخسرو نه تنها به قواعد زبان مسلط بود، بلکه خیلی راحت کلمه‌سازی می‌کرد. خیلی پر زرق و برق نمی‌نوشت و شهرها و روستاها را بدون کلمات اضافه توصیف می‌کرد. نمی‌خواست که کسی با خواندن نثر و قلمش تحت تاثیر قرار بگیرد. واقعا هدفش این بود که مردم از زیبایی‌ها که در مسیر دیده، حیرت‌زده بشوند. آن زمان بیشتر ادیبان و دانشمندان ایرانی ترجیح می‌دادند به زبان عربی بنویسند. ولی ناصرخسرو ترجیح داد تمام نوشته‌هایش را به زبان فارسی بنویسد. @tarikh_j
ناصرخسرو در وصف بیت المقدس می‌نویسد: «شهری است بر سر کوهی نهاده و آب نیست مگر از باران و به رستاق‌ها چشمه‌های آب است، اما به شهر نیست.» شهر بر سر سنگ نهاده است و شهری بزرگ است که آن وقت که دیدم بیست هزار مرد در وی بودند و بازارهایی نیکو. «در میان جامع و این دشت وادی است، عظیم ژرف و در آن وادی که همچون خندقی است، بناهای بزرگ است بر نسق پیشینیان و گنبدی سنگین دیدم تراشیده و بر سر خانه‌ای نهاده که از آن عجیب‌تر نباشد. تا خود آن را چگونه از جای برداشته باشند. و در افواه بود که آن خانه ی فرعون است و آن را وادی جهنم گویند. پرسیدم که این لقب که بر این موضع نهاده است؟ گفتند: به روزگار خلافت عمر خطاب بر آن دشت لشگرگاه بزد و چون بدان وادی نگریست گفت: این وادی جهنم است؛ و مردم عوام چنین گویند که هر کس به سر آن وادی شود آواز دوزخیان شنود، که از آنجا برمی‌آید. من آنجا شدم اما چیزی نشنیدم. و چون از شهر به سوی جنوب رو کنیم به نشیبی فرو روند. چشمه‌ی آب از سنگ بیرون می‌آید. عمارت بسیار بر سر آن چشمه کرده‌اند و آب آن به دیگی می‌رود و آنجا بستان‌ها ساخته‌اند و گویند هر که بدان آب سر و تن بشوید رنج‌ها و بیماری‌های مزمن از او زایل شود؛ و بر چشمه وقف‌ها بسیار کرده‌اند. و بیت‌المقدس را بیمارستانی نیک است و وقف بسیار دارد.» @tarikh_j
«بیت‌المقدس را اهل شام قدس گویند و از اهل آن ولایات کسی که به حج نتواند رفتن در همان موسم به قدس حاضر شود و به موقع بایستد و قربانی عید کند. چنان که عادت است؛ و سال باشد که زیادت از بیست هزار خلق در اوایل ماه ذی‌الحجه آنجا حاضر شوند و فرزندان آنجا برند و سنت کنند. از دیار روم و دیگر بقاع همه‌ی ترسایان بسیار آنجا روند، به زیارت کلیسا و کنشت که آنجاست؛ و کلیسای بزرگ آنجا صفت کرده شود، به جای خود.» «سواد و رستاق بیت المقدس همه کوهستان است. همه کشاورزی و درخت زیتون و انجیر و غیره، تمامت بی آب است. و نعمت‌ها فراوان و ارزان باشد و کدخدایان باشند که هر یک پنجاه هزار من روغن زیتون در چاه‌ها و حوض‌ها پُر کنند و از آنجا به اطراف عالم برند؛ و گویند به زمین شام عطر نبوده است و از ثقات شنیدم که پیغمبر (ص) را به خواب دید یکی از بزرگان که گفت: یا پیغمبر خدا، ما را در معیشت یاری کن. پیغمبر علیه‌السلام در جواب گفتی: نان و زیت شام بر من است اکنون صفت شهر بیت‌المقدس کنم.» تنظیم:فاطمه میری طایفه فرد @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹همراه ما باشید در فصل جدید کانال گذرگاه... 🍃در این دوره صفحات ناخوانده از تاریخ اجتماعی تشیع را در لابلای قرون و اعصار ورق میزنیم ... ☘تا بدانیم شیعیان بعد از غیبت کبری چه شرایط اجتماعی را سپری کردند...و با نگاه روشنی به عصر خود بنگریم، در زمانه ای که، با مسائل پیچیده ای در جهان تشیع مواجه هستیم، در صدد واکاوی چالش هایی برآمدیم که راهگشا مسائل و چالش های فراروی امروز است ... 🍀گذرگاه،کانال "انجمن علمی پژوهشی تاریخ اسلام جامعه الزهرا سلام الله علیها" را با بررسی جریان تاثیر گذار بعد ازعصر غیبت کبری ، دولت های شیعه و معرفی منابع علمی و پژوهشی تاریخ اجتماعی ،ابنیه تاریخی ومناسبت های تاریخی دنبال کنید. @tarikh_j
کانال گذرگاه را به دوستانتان معرفی کنید.🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔶تحلیل و اخبار به روز مسائل زن در اسلام و غرب 🔺تاریخ وضعیت و حقوق زن در اسلام، ایران و غرب🔺 🔶کتاب های جذاب در موضوع زن و خانواده 🔶 پرسش و پاسخ به سوالات در موضوع زن در اسلام و غرب 🔶موضوعاتی جذاب مثل🌀 غربی کردن زنان، در ایران 🌀فمنیسم در ایران و جهان،🌀 الگو های زن در اسلام، 🌀دوچرخه سواری زنان، 🌀ازدواج 🌀 سقط جنین و.... 🔅تحلیل ها و اخبار کمتر دیده شده را اینجا ببینید🔅 در کانال زن در اسلام و غرب https://eitaa.com/joinchat/683212834C1feea8e12e @zandarislamvgharb