eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
977 دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
150 ویدیو
323 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با سلام و شب بخیر خدمت همراهان عزیز کانال گذرگاه🌼🌸 صوت سلسله جلسات تاریخ دولت های شیعی، در عصر غیبت و بعد از آن، توسط استاد مستقیمی از اساتید مجرب تاریخ تقدیم حضورتان میشود... 👇👇👇قسمت اول: @tarikh_j
تاریخ دولت های شیعه در عصر غیبت: 🌐چشم انداز کل بحث : تقسیم بندی در دو محور 1. پیش از عصرغیبت و ادریسیان و تاثیرات 2 پس از عصر غیبت وقایع قرن سوم علویان آل بویه وصفویان 💠مباحث مطرح شده درقسمت اول: 🔶1زمینه ها و عوامل شکل گیری شیعه 🔷2 کالبد شکافی (ساختاری و🔺 محتوای اعتقادی) دولت های شیعه -زمینه ها:🔸عشق و ارادت نسبت به اهل البیت پیامبر علیهم السلام خصوصا حضرت علی علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها-قیام های شیعی از جمله جناب زید وشهید فخ -🔸واکنش به برخوردهای منفی و حساسیت حکم رانان معاند با شیعیان که آنان را به مبارزه کشاند از جمله آزارها و شکنجه ها_🔸کمالات و فضائل و محبوبیت موجود در اهل البیت علیهم السلام که منتسبین به آن ها را نیز مورد اقبال قرار می دهد_ 🔸حضور امام رضا علیه السلام در خراسان که دامنه ی محبت را به ایران به طور مستقیم کشاند. 🔷کالبدشکافی حکومت های شیعیان در این دوران از جهت ساختاری و اعتقادی: 🔹1.یا از خانواده ی اهل البیت علیهم السلام بودند مثل طبرستان و برخی از حکومت یمن 🔹 2. ویا از طرفداران علویان بودند یعنی خانواده های بومی که برای تشکیل حکومت تلاش کردند مثل آل بویه 🔺و به لحاظ اعتقادی به زیدی و اسماعیلی و امامی تقسیم بندی می شوند. تنظیم:زهرا سادات حسینی @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عنوان مقاله:دیدگاه و واکنش کلینی در خصوص رخداد غیبت با توجه به فضای گفتمانی عصر وی نویسنده: دادگر، سید هادی؛ نویسنده مسئول: احتشامی‌نیا، محسن؛ پاییز و زمستان 1398 - شماره 22 علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (22 صفحه - از 177 تا 198) شیخ‌ کلینی که در دوران غیبت صغرا می‌زیسته است، به‌سبب نوع نگاهش به امامت و در مواجهه با رخداد غیبت، برخوردی عادی و همراه با آرامش از خود بروز می‌دهد که آن، هم در تالیف کتاب کافی بازتاب یافته است و هم در عدم مراجعۀ کلینی به نواب امام ‌زمان عجّل الله تعالی فرجه الشّریف. کلینی که در عقل‌گرایی و اعتقاد به همراهی امام با کتاب و سنت و عدم تجاوز امام از آن دو، با جریان هشام ‌بن ‌حکم قرابت دارد، عدم دسترسی تعلیمی به امام، برای او ایجاد بحران و اضطراب نمی‌کرده است. وی با تبیین مفهومی عام با نام حجت که جامع مفهوم پیامبر صلّی الله و آله و سلّم و امام علیّه السّلام بوده و همچنین با بیان جایگاه تکوینی حجت، این اعتقاد را بیان می‌کند که وجود امام(حجت) تکوینا ضرورت دارد و نه لزوما تعلیما و لازمۀ این ضرورت، دسترسی مستقیم به امام نیست که بدین وسیله، بحران عدم دسترسی به امام را که برای بسیاری از شیعیان آن دوران مطرح بوده، مدیریت کرده و پاسخ می‌دهد. لینک کوتاه:http://noo.rs/VzbOb تنظیم:زهراسادات حسینی @tarikh_j
عنوان مقاله: بررسی حلیت خمس در عصر غیبت با توجه به توقیع امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و تکیه بر دیدگاه احمد اسماعیل بصری نویسنده مسئول: سامانی، احسان؛ نویسنده: احمدی کچایی، مجید؛ زمستان 1398 - شماره 52 علمی-پژوهشی (حوزه علمیه) (16 صفحه - از 53 تا 68) از آن جا که عده‌ای از فقهاء به استناد ادله‌ای از جمله توقیع شریف امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف قائل به حلال بودن خمس برای شیعیان در دوران غیبت کبری شده‌اند، دراین نوشتار به بررسی و ارزیابی توقیع مزبورو نیزدیدگاه احمد حسن می‌پردازیم. براساس تحقیق انجام گرفته و مراجعه به منابع معتبر روایی شیعه، توقیع شریف با توجه به سند، متن و نحوه بیان و نیز با توجه به روایات متواتر معارض, توانایی اثبات حلال بودن خمس برای شیعیان در عصرغیبت را ندارد، بلکه دراین دوران مثل عصر حضور معصوم علیهم السلام پرداخت خمس برشیعیان واجب است و وظیفه دریافت نیز برعهده نواب عام حضرت -فقهای جامع‌الشرایط و مراجع تقلید -می‌باشد که باید در مصارف مشخص شده، به کارگیری شود. افرادی هم چون احمد حسن (که مدعی مهدویت است) قائلند در دوران عدم حضورامام و یا نائب خاص ایشان» پرداخت خمس واجب نبوده و نواب عام حق دریافت خمس را ندارند چرا که آنان نمی دانند موارد مصرفی که مورد رضایت امام است کدامند. که باید گفت براساس مستندات فقهی موارد مصرف خمس، مشخص است. لینک کوتاه: http://noo.rs/9k3bc تنظیم :زهراسادات حسینی @tarikh_j
عنوان مقاله: بررسی علل تحیر در ابتدای عصر غیبت و تمهیدات امام دوازدهم عجل الله تعالی فرجه الشریف برای مقابله با آن نویسنده: رحیم پور ازغدی، طاهره؛ شریعتی، فهیمه؛ زمستان 1397 - شماره 48 علمی-پژوهشی (حوزه علمیه) (18 صفحه - از 129 تا 146) مسئله حیرت به عنوان یکی از موّلفه‌های عصرغیبت» به ویژه در ابتدای غیبت صغری درروایات طرح شده است . این واژه در روایات» دارای مشخصه هایی چون گرویدن به آرای باطلء عدم پیروی از امام» ناتوانی در پاسخ به پرسش‌ها و... می‌باشد. مطالعه اسناد روایی و تاریخی نشان می‌دهد عواملی چون انشعابات فرق» ضرورت مخفی بودن تولد امام از قدرت حاکم و ادعای کذب برخی امینان درایجاد تحیر در ابتدای عصرغیبت موّثر بوده است. اما در راستای رفع این تحیر افزون برتلاش‌ها و تمهیدات معصومین پیش از عصرغیبت» که بیشتر ناظر بر وجه اثبات حق از قبیل تبارشناسی» وصف شناسی» اعجاز و پیش‌گویی بوده است؛ درسنت امام دوازدهمء نیز به طور خاص تمهیدات و اقدامات بازدارنده‌ای مانند لعن» خلع از وکالت» معرفی معتمدین به عنوان علامت صدق سخن و توقیعات مشاهده می‌شود. این مقاله به صورت کتابخانه ای و با هدف توصیف و تحلیل به مسئله تحیر می‌پردازد لینک کوتاه: http://noo.rs/mhpHd تنظیم :زهراسادات حسینی @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام🌻 درگرما گرم عصر تابستانه🌾 قسمت سوم از سری جلسات «مناسبات اهل البیت علیهم السلام با سادات حسنی» توسط دکتر حامد قرائتی تقدیم به شما با امید به آینده ای پویا از تعاملمان 💫 @tarikh_j
ج20-حسنیان.m4a
23.31M
*️⃣شخصیت های برجسته سادات حسنی 1️⃣زیدبن حسن(نسب،جایگاه شخصیتی،فرزندان...) 2️⃣محمدبن عبدالله (نسب ،قیام،جایگاه شخصیتی و قیام ایشان ،رویکردها به شخصیت وقیام ایشان...) @tarikh_j
🏴🏴🏴🏴 شهادت مظلومانه ی یگانه یادگار علی بن موسی الرضا علیه السلام🖤 حضرت جواد الائمه علیه السلام🖤 تسلیت باد.♣️♣️ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بامداد بیست و چهارم ذى القعده بود که رسول خدا -صلّى اللّه علیه و آله- و مسلمانان از پیرامون خندق به مدینه بازگشتند هنگام ظهر جبرئیل فرود آمد و به رسول خدا گفت: خداوند مى ‌فرماید که: بر سر «بنى قریظه» رهسپار شوى، و هم اکنون من بر سر ایشان مى ‌روم و در قلعه‌ هایشان زلزله مى ‌اندازم. رسول خدا بلال را فرمود تا در میان مردم اعلام کند که هر کس مطیع و شنواى امر خدا و رسول است باید نماز عصر را جز در «بنى قریظه» نخواند. رسول خدا (ص) با سه هزار نفر رهسپار شد و رایت را به دست على (ع). یهودیان با دیدن آنها به رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم ناسزا مى‌ گفتند.(السیرة النبویه، ابن هشام، ج ۳، ص ۲۳۴) رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم در نزدیک چاه ابّى که از چاه هاى بنى قریظه و پائین حره بنى قریظه بود مستقر شد. آن حضرت، ابتدا یهودیان را به اسلام دعوت کرد اما آنان نپذیرفتند(المصنف، عبد الرزاق، ج ۵، ص ۳۷۰) بنابراین محاصره ادامه یافت.در مدت محاصره تیراندازى از دو سوى در جریان بود، و یهودیان امید آن داشتند تا با مقاومت، مسلمانان دست از محاصره آنان بردارند. تنظیم :صدیقه آقاسی @tarikh_j
باشدت گرفتن تیراندازی مسلمانان یهودیان نماینده‌اى فرستادند تا بگوید حاضرند با شرایطى که بنى النضیر از مدینه رفتند، از شهر خارج شوند، اما رسول خدا (ص) راضى نشد. نوبت بعد گفتند حتى به اندازه یک شتر نیز نخواهند برد، رسول خدا (ص) فرمود که بدون هیچ شرطى باید تسلیم شوند.( المغازى، ج ۲، ص ۵۰۱)سران یهودی با سه پیشنهاد رو به رو شدند:پذیرش اسلام،یا اینکه زنان و کودکان خویش را خود بکشند و پس از آن به مسلمانان حمله کنند.پیشنهاد دیگرحمله ناگهانى به سپاه مسلمانان بود که هیچ کدام پذیرفته نشد و اختلاف‌ میان یهودیان بالا گرفت.(السیرة النبویه، ابن هشام، ج ۳ ص ۲۳۸) به هر روى بنى قریظه چاره‌اى جز تسلیم بر حکم پیامبر (ص) ندیدند و امید داشتند تا اوسیان براى آنان وساطتى بکنند. رسول خدا دستور داد تا تمامى اثاثیه و سلاح هاى آنان را جمع آورى کنند. قریظیان گفتند: اى محمد! حکمیت سعد بن معاذ را مى‌ پذیریم.(همان) رسول خدا (ص)پذیرفت تا هر آنچه سعدبن معاذ -از متنفذان اوس- در این باره حکم کرد بپذیرد. اوسیان از این اقدام خوشنود شدند. سعد ابتدا از یهودیان تعهد گرفت تا هرچه حکم کرد بپذیرند. پس از آن گفت: حکم من این است که مردان یهودى کشته شوند، کودکان و زنانشان به اسارت درآیند و اموالشان تقسیم شود. رسول خدا(ص) فرمود: «که حکم سعد مطابق حکم خداوند است.»(المغازى، ج ۲، ص ۵۱۲) تنظیم :صدیقه آقاسی @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ناصر خسرو قبادیانی (۳۹۴-۴۸۱ق) متکلم، شاعر، نویسنده و جهانگرد بزرگ قرن پنجم که مذهب اسماعیلی داشت. وی از جوانی به تحصیل علوم پرداخت و به دربار غزنویان و سپس به دربار سلجوقیان راه یافت. در سال ۴۳۷ق به جهت خوابی که دید، کارهای دولتی را رها کرد و به سفر حج رفت. در این سفر به مصر رفت. چندسالی در این کشور ماند و با پیوستن به فرقهٔ اسماعیلیه به تبلیغ عقاید آنان پرداخت. حاکمان سلجوقی در صدد کشتن وی برآمدند، پس به ناچار به بدخشان فرار کرد. سرانجام در سال ۴۸۱ق در روستای یمگان در ولایت بدخشان افغانستان وفات یافت. @tarikh_j
ناصرخسرو نه تنها به قواعد زبان مسلط بود، بلکه خیلی راحت کلمه‌سازی می‌کرد. خیلی پر زرق و برق نمی‌نوشت و شهرها و روستاها را بدون کلمات اضافه توصیف می‌کرد. نمی‌خواست که کسی با خواندن نثر و قلمش تحت تاثیر قرار بگیرد. واقعا هدفش این بود که مردم از زیبایی‌ها که در مسیر دیده، حیرت‌زده بشوند. آن زمان بیشتر ادیبان و دانشمندان ایرانی ترجیح می‌دادند به زبان عربی بنویسند. ولی ناصرخسرو ترجیح داد تمام نوشته‌هایش را به زبان فارسی بنویسد. @tarikh_j
ناصرخسرو در وصف بیت المقدس می‌نویسد: «شهری است بر سر کوهی نهاده و آب نیست مگر از باران و به رستاق‌ها چشمه‌های آب است، اما به شهر نیست.» شهر بر سر سنگ نهاده است و شهری بزرگ است که آن وقت که دیدم بیست هزار مرد در وی بودند و بازارهایی نیکو. «در میان جامع و این دشت وادی است، عظیم ژرف و در آن وادی که همچون خندقی است، بناهای بزرگ است بر نسق پیشینیان و گنبدی سنگین دیدم تراشیده و بر سر خانه‌ای نهاده که از آن عجیب‌تر نباشد. تا خود آن را چگونه از جای برداشته باشند. و در افواه بود که آن خانه ی فرعون است و آن را وادی جهنم گویند. پرسیدم که این لقب که بر این موضع نهاده است؟ گفتند: به روزگار خلافت عمر خطاب بر آن دشت لشگرگاه بزد و چون بدان وادی نگریست گفت: این وادی جهنم است؛ و مردم عوام چنین گویند که هر کس به سر آن وادی شود آواز دوزخیان شنود، که از آنجا برمی‌آید. من آنجا شدم اما چیزی نشنیدم. و چون از شهر به سوی جنوب رو کنیم به نشیبی فرو روند. چشمه‌ی آب از سنگ بیرون می‌آید. عمارت بسیار بر سر آن چشمه کرده‌اند و آب آن به دیگی می‌رود و آنجا بستان‌ها ساخته‌اند و گویند هر که بدان آب سر و تن بشوید رنج‌ها و بیماری‌های مزمن از او زایل شود؛ و بر چشمه وقف‌ها بسیار کرده‌اند. و بیت‌المقدس را بیمارستانی نیک است و وقف بسیار دارد.» @tarikh_j
«بیت‌المقدس را اهل شام قدس گویند و از اهل آن ولایات کسی که به حج نتواند رفتن در همان موسم به قدس حاضر شود و به موقع بایستد و قربانی عید کند. چنان که عادت است؛ و سال باشد که زیادت از بیست هزار خلق در اوایل ماه ذی‌الحجه آنجا حاضر شوند و فرزندان آنجا برند و سنت کنند. از دیار روم و دیگر بقاع همه‌ی ترسایان بسیار آنجا روند، به زیارت کلیسا و کنشت که آنجاست؛ و کلیسای بزرگ آنجا صفت کرده شود، به جای خود.» «سواد و رستاق بیت المقدس همه کوهستان است. همه کشاورزی و درخت زیتون و انجیر و غیره، تمامت بی آب است. و نعمت‌ها فراوان و ارزان باشد و کدخدایان باشند که هر یک پنجاه هزار من روغن زیتون در چاه‌ها و حوض‌ها پُر کنند و از آنجا به اطراف عالم برند؛ و گویند به زمین شام عطر نبوده است و از ثقات شنیدم که پیغمبر (ص) را به خواب دید یکی از بزرگان که گفت: یا پیغمبر خدا، ما را در معیشت یاری کن. پیغمبر علیه‌السلام در جواب گفتی: نان و زیت شام بر من است اکنون صفت شهر بیت‌المقدس کنم.» تنظیم:فاطمه میری طایفه فرد @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا