eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
958 دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
152 ویدیو
329 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
برخی مسائل اختلافاتی در باب میان شیعه و اهل سنت : ۱) ولادت حضرت 🍃در جامعه شیعی تولد علیه السلام مورد اجماع بوده و از ضروریات مذهب شیعه به شمار می آیدو این باور در منابع شیعی به صراحت انعکاس یافته است. 🍃اما مشهور در میان آن است که بدنیا آمدن امام را نپذیرفته ومعتقدند: مهدی در آخرالزمان به دنیا خواهد آمد وحاکمیت اسلامی را بدست خواهد گرفت. 🍃شاید برخی از اهل سنّت همانند ابن حجر هیتمی، طولانی بودن عمر را دلیل بر عدم ولادت علیه السلام بدانند، ولی باید گفت، خدایی که قادر است عیسی بن مریم را زنده نگه دارد تا به مهدی علیه السلام اقتدا کند و یونس را در شکم ماهی محافظت کند و یا به نوح پیامبر، نهصد و پنجاه سال عمر بدهد، حتماً قدرت دارد به علیه السلام عمر طولانی عنایت کند. ادامه دارد👇👇 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🍃بر خلاف نظر مشهور علما ی اهل سنت، برخی از بزرگان ایشان، این عقیده را نپذیرفته و همچون معتقد به ولادت و وجود حضرت می باشند. 🍃آیت الله صافی گلپایگانی در کتاب منتخب الاثرتعداد 68نفر از این افراد را نام برده است. از جمله سبط ابن جوزی، ابن صباغ مالکی، ابن خلکان و... -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
۲)نام پدرحضرت 🍃بر اساس حدیث «اسم ابیه اسم ابی» که ابو داوود در سنن خود نقل کرده، بسیاری از عالمان اهل سنت معتقدند: پدر ، هم نام پدر پیامبر اسلام است و چون نام پدر رسول خدا، عبدالله بود، پس بن حسن عسکری علیه السلام نمی‌تواند مهدی موعود باشد. 🍃لکن از این حدیث جواب های گوناگونی داده شده از جمله اینکه احمد بن حنبل که متقدم تر از ابو داوود بوده وآگاهی او نسبت به احادیث بیشتر بوده در مسند خود این حدیث را با عبارت اسمه اسمی ذکر کرده اما عبارت اسم ابی را ندارد. تنظیم:لیلا همایون فرد -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹امروز 3 اسفند
1399
خورشیدی برابر با 9 رجب
1442
هجری و 21 فوریه
2021
میلادی میباشد. ۱_ زادروز عبدي بيك شيرازی ملقب به نويدي مورخ ايراني.(921 قمری) ۲_ شهادت عزالدين سيد حسين عالم لبناني(963 قمری) ۳_ شهادت مالک شباز،معروف به مالکوم ایکس،رهبر مسلمان نهضت سیاهان آمریکا.(
1965میلادی
) ۴_ کودتای انگلیسی رضاخان. قسمتي از قواي قزاق به فرماندهي مير پنج رضاخان فرمانده تيپ همدان وارد شهر تهران شدند و از طرف ميرپنج، اعلاميه اي در نه ماده تحت عنوان «حكم مي كنم» صادر و توسط قزاقان به در و ديوار شهر الصاق گرديد. (
1299
شمسی) ۵_ آغاز عمليات بزرگ خيبر در منطقه هورالهويزه و شمال بصره. (
1362
شمسی) ۶_ 🌺روز تجليل از اسرا و مفقودين🌺 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شاخصه های گزینش کارگزاران در حکومت مهدوی و حکومت علوی ☘☘☘☘☘☘☘ نویسنده: حمزه ترابی، نشریه مطالعات مهدوی،1398 حکومت چندساله امیرالمومنین ع نمونه شایسته در ارایه شاخصه های کارگزاران حکومتی است، کنکاش در این شاخصه ها و تطبیق آن بر کارگزاران و یاران حضرت ولی عصر، و بهره گیری از آیات قرآن، می تواند الگوی حکومتهای امروزی باشد، با توجه به اینکه، قرآن در مورد انبیایی که نقش حکومتی یا اجرایی داشتند ملاکهایی را معرفی کرده است و سیره حضرت علی ع در حکومت خویش با اصل شایسته سالاری، الگویی بایسته از انتخابگری مسؤلین را داشته است، این پژوهش با تحقیقات کتابخانه ای و روش تحلیلی توصیفی، در اثبات این مساله است که؛ شاخصه های انتخاب ولی عصر در مورد کارگزاران، همان پیروی از رهنمودهای قرآن و سیره امیرالمومنین ع است، یافته های این نوشتار این بوده است که؛ ویژگیهای اساسی کارگزاران در سیره امیرالمومنین از قبیل؛ تقوا، مدیریت، امانتداری، ساده زیستی، بصیرت و ولایتمداری بوده است که امام عصر با بهره گیری از آنها، حکومتی با کارگزارانی شایسته خواهند داشت.. http://ensani.ir/fa/article/429789/%D8%B4%D8%A7%D8%AE%D8%B5%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%AF%D8%B2%DB%8C%D9%86%D8%B4-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%AD%DA%A9%D9%88%D9%85%D8%AA-%D9%85%D9%87%D8%AF%D9%88%DB%8C-%D9%88-%D8%AD%DA%A9%D9%88%D9%85%D8%AA-%D8%B9%D9%84%D9%88%DB%8C -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
باز شناخت اندیشۀ اقتصادی امام علی (علیه السلام) در مصرف ☘☘☘☘☘☘☘☘ نویسندگان : رمضان محمدی،لیلا همایون فرد، نشریه پژوهش نامه علوی ،1399 مقاله حاضر با عنوان "باز شناخت اندیشه اقتصادی امام علی (علیه السلام) در مصرف" با هدف کشف و توصیف سیره اقتصادی حضرت در حوزه مصرف می باشد. برای دستیابی به این هدف از روش مطالعه اسنادی و کتابخانه ای در منابع تاریخی و روایی استفاده شده است. یافته ها حاکی است: اندیشه امیرمؤمنان در حوزه مصرف بر اساس مبانی دینی و سیره وسنت نبوی شکل گرفته و در بسیاری از موارد مؤید نظریه های اقتصاد خرد نمی باشد. هرچند مصرف در اندیشه امام مطلوبیت ذاتی داشته و ایشان مصرف به جا و به اندازه را مورد تأیید قرار داده اند، اما با این وجود در تخصیص درآمد برای هزینه های فردی، به حداقل هزینه ها اکتفا نموده و بیشترین سهم درآمدی خود را به مصارف اجتماعی اختصاص داده اند، ضمن این که در تخصیص درآمد تنها در پی بیشترکردن مطلوبیت مادی نبوده و مطلوبیت معنوی و آخرتی بیشترین وجه همت آن حضرت بود. .http://alavi.ihcs.ac.ir/article_6039.html تنظیم:نجمه صالحی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠به مناسبت سالروز صدور منشور روحانیت توسط حضرت امام(ره): 🌟مسابقه "منشور روحانیت" ویژه طلاب و مبلغان سراسر کشور برگزار می گردد ✍️معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی، به مناسبت سالروز سوم اسفندماه، زمان صدور پیام حضرت امام خمینی(ره) به روحانیون و با هدف بازخوانی این منشور، مسابقه "منشور روحانیت" را برگزار می کند. 🌟 3 نفر اول هرکدام ۵۰۰ هزار تومان 🌟 ۵ نفر دوم هرکدام ۴۰۰ هزار تومان 🌟 ۱۲ نفر سوم هرکدام ۳۰۰ هزار تومان 🌟 ۲۵ نفر چهارم هرکدام ۲۰۰ هزار تومان 💢لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در مسابقه و همچنین روی لینک زیر کلیک کنید 👇👇👇 https://www.balagh.ir/content/14094 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
mnshwr_rwhnyt.pdf
182.8K
منشور روحانیت امام خمینی ره -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹امروز 4 اسفند
1399
خورشیدی برابر با 10 رجب
1442
هجری و 22 فوریه
2021
میلادی میباشد. 🌸۱_ ولادت با سعادت امام باقر علیه السلام،به روایتی.(57 قمری) 🌸۲_ ولادت حضرت علي اصغر، سرباز کوچک و فرزند امام حسين علیه السلام.(60 قمری) 🌸۳_ ولادت پر برکت حضرت امام محمدتقي(علیه السلام) جوادالائمه.(195قمری) ۴_ درگذشت عالم و مجتهد آيت ‏اللَّه ميرزا باقر قاضي تبريزي.(
1366
قمری) ۵_ درگذشت فقيه و مدرس، آيت ‏اللَّه سيدمهدي دُرچه ‏اي. (
1323شمسی
) ۶_ جواهر لعل نهرو رهبر هندوستان خانه فرهنگ ايران را در دهلي نو افتتاح کرد. (
1335
شمسی) ۷_ زادروز دکتر حسابی فیزیکدان و دانشمند معاصر. (
1281شمسی
) ۸_ انتخاب آيت ‏اللَّه شهید بهشتي به عنوان رياست ديوان عالي كشور از سوي امام خميني. (
1358شمسی
) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☘☘☘☘☘ نظر پیامبر اکرم (ص) در مورد صلح حدیبیه پیامبر (ص) فرمود: «اگر کسی ایمان واقعی داشته باشد، اگرچه او را به دشمن تحویل دهیم، خدا وعده داده است که مؤمنان را یاری خواهد کرد. کسی هم که از ما و اسلام بگریزد و به مشرکان پناه ببرد خود را بدبخت کرده و ما نیازی به بازگرداندن او نداریم». -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
نامه به خسرو پرویز پادشاه ایران ☘☘☘☘☘ پیک رسول خدا (ص) زمانی به خسرو پرویز رسید که او در جنگ‌های بیست و چهارسالۀ خسته‌کننده‌ای که با امپراتور روم داشت شکست خورده بود و داشت امتیازاتی به رومی‌ها می‌داد. او ابتدا پیروزهای بزرگی به‌دست آورده بود، ولی در ادامه مغلوب شد و به‌ناچار بخشی از متصرّفات خود را در شام و مصر و مناطقی در ترکیۀ امروزی تخلیه کرد و صلیب مقدس5 را که در پیروزی‌های اولیه از فلسطین به‌دست آورده بود بازگرداند. پیک رسول خدا (ص) در چنین موقعیتی نزد خسرو پرویز آمد و براساس تعالیم اسلامی عمل کرد و آداب درباری را رعایت ننمود. از سوی دیگر، در این نامه نام مبارک رسول خدا (ص) پیش از نام خسرو آمده بود و القابی را که او انتظار داشت، در نامه نبود و به عنوان «عظیمُ الفُرس» یعنی بزرگ ایران، بسنده شده بود.  این موارد موجب ناراحتی پادشاه ساسانی و اهانت او به نامۀ رسول خدا (ص) شد. او نامه را پاره کرد و به پیک آن حضرت گفت: «اگر پیک نبودی، دستور قتل تو را می‌دادم». سپس به فرمانروای یمن که ایرانی و تابع حکومت ساسانی بود نامه‌ای نوشت و به او دستور داد که پیامبر (ص) را دستگیر کند و به‌سوی او بفرستد. این بحث را در مقاله «ظهور اسلام در یمن» دنبال کنید. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
نامه به مصر و حبشه و غسّانی ☘☘☘☘☘☘ مقوقس، پادشاه مصر هم که تابع امپراتوری روم بود، اسلام را نپذیرفت، ولی ادب کرد و هدایایی برای رسول خدا (ص) فرستاد که نشان‌دهندۀ صلح و صفا بین او و اسلام باشد. در عرف سیاسی آن زمان بازگرداندن هدایای مقامات بزرگ مملکتی، نشانۀ وقوع جنگ بود و چون پیامبر (ص) قصد جنگ نداشت، هدایای او را پذیرفت. در بین هدایای او بانویی بود به نام ماریۀ قبطیه که افتخار همسری رسول خدا (ص) را یافت. نجاشی، پادشاه حبشه دعوت پیامبر (ص) را پذیرفت و اسلام آورد. او فرزند خود را با هیئتی به‌سوی آن حضرت فرستاد، ولی کشتی آن‌ها در دریای سرخ دچار حادثه شد و سرنشینان کشتی غرق شدند. حارث‌بن‌ابی‌شمر غسّانی، فرمانروای دولت غسانی که در اردن امروزی قرار دارد، خیانتی کرد و پیک رسول خدا (ص) را کشت؛ درحالی‌که پیک مصونیت دارد، حتی اگر پیک جنگ باشد. براساس نقلی پیامبر (ص) دو نفر را برای پیگیری ماجرا فرستاد که او آن‌ها را هم کشت. این اقدام زمینه‌ساز جنگ موته در سال هشتم هجری شد. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
نامه به امپراطور روم اما هراکلیوس به شکرانۀ پیروزی بر ساسانی‌ها، به فلسطین رفته بود و در آنجا زیارت می‌کرد. در این هنگام بود که پیک رسول خدا (ص) به او رسید. هراکلیوس در موقعیتی مناسب سفیر آن حضرت را به حضور پذیرفت و پس از مطالعۀ نامه، تحت تأثیر قرار گرفت. نقل شده که او کسانی را مأمور کرد که در فلسطین بگردند و یکی از مردمان منطقۀ پیامبر (ص) را پیدا کنند و نزد او بیاورند تا تحقیقات بیشتری دربارۀ اسلام و پیامبر آن داشته باشد. جالب آنکه آنان ابوسفیان را پیدا کردند که برای تجارت به فلسطین آمده بود. او را نزد هراکلیوس آوردند و چون ابوسفیان دشمن پیامبر (ص) بود، شروع به بدگویی کرد، اما هراکلیوس گفت: «تو پاسخ پرسش‌های مرا بده».  او از پاسخ‌های ابوسفیان دریافت که پیامبر (ص) فرستادۀ خدا است و گفت: «اگر آن‌گونه باشد که تو پاسخ مرا دادی، قطعاً او رسول خدا است». نقل شده که او می‌خواست اسلام بیاورد، ولی از سوی اسقف‌ها و مقامات حکومتی تهدید شد؛ ازاین‌رو منصرف شد. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j