eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
138 ویدیو
308 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
ادامه👇👇👇 3⃣ ✍🏻یعقوبی در این باره می نویسد: ⭕️ابوبکر و عمر که خبر یافته بودند گروه بنی هاشم با در خانه فاطمه دختر پیامبر خدا ص فراهم گشته اند، پس آنان با گروهی به عنوان مخالفت با این اقدام، به خانه هجوم آورند تا از علیه السلام و مخالفان خلافت ابوبکر بیعت بگیرند، به همین علت بود که عمر آن ها را برای بیعت ـ به سوی مسجد ـ کشید.(تاریخ یعقوبی، ج ۱، ص ۵۲۷) ✍🏻یعقوبی در ادامه جریان چنین می نویسد: علیه السلام بیرون آمد و زبیر شمشیری حمایل داشت. پس عمر با او برخورد و با وی درگیر شد و او را بر زمین زد و شمشیرش را شکست و به خانه ریختند. ⭕️پس «علیهاالسلام» بیرون آمد و گفت: به خدا قسم باید بیرون روید وگرنه مویم را برهنه سازم و نزد خدا ناله و زاری کنم.(یعقوبی، همان، و نیز ر.ک: ابن قتیبه دینوری، الامامه و السیاسه، ج ۱، ص ۲۷ ـ ۳۳) ✍🏻ذهبی در شرح زندگانی ابن ابی دارم از قول ابن حماد کوفی می نویسد: هنگامى با مشعل آتش براى تسلیت دختر پیامبر اکرم ( ص ) آمدند که وى « به محسن » باردار بود و تهاجم به خانه و ... موجب قتل محسن طفلى که هنوز پا به دنیا ننهاده بود گردید . چنانکه ابن ابى دارم در ادامه می گوید: عمر لگدى بر حضرت زهرا ( س ) زد تا محسن سقط گردید.(سیر اعلام النبلاء ، ج ۱۵ ، ص ۵۷۸). (البته ذهبی در ادامه مطلبش این حرف را مسخره و به رافضی ها نسبت میدهد) ⭕️بعد از انجام این جنایت هولناک آنان به زور علیه السلام و دیگر افرادی را که از بنی هاشم در آن جا گرد آمده بودند، به همراه خود بردند... @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اتمام حجت علیه السلام با مردم مدینه بعد از (ص): س بعد از ، شبانه اقدام به رفتن در خانه مهاجر و انصار کرد. حضرت علی(ع) در این رابطه می فرماید : 《فَفَعَلْتُ ثُمَّ حَمَلْتُ فَاطِمَهَ وَأَخَذْتُ بِیَدِ ابْنَیَّ الْحَسَنِ وَالْحُسَیْنِ فَلَمْ أَدَعْ أَحَداً مِنْ أَهْلِ بَدْرٍ وَأَهْلِ السَّابِقَهِ مِنَ الْمُهَاجِرِینَ وَالْأَنْصَارِ إِلَّا نَاشَدْتُهُمُ اللَّهَ فِی حَقِّی وَدَعَوْتُهُمْ إِلَی نُصْرَتِی فَلَمْ یَسْتَجِبْ لِی مِنْ جَمِیعِ النَّاسِ إِلَّا أَرْبَعَهُ رَهْطٍ سَلْمَانُ وَأَبُو ذَرٍّ وَالْمِقْدَادُ وَالزُّبَیْرُ وَلَمْ یَکُنْ مَعِی أَحَدٌ مِنْ أَهْلِ بَیْتِی أَصُولُ بِهِ وَلَا أَقْوَی بِهِ》 🔸پس چنین کردم و سپس س را برداشتم و دست پسرانم و را گرفتم و به خانه یکایک مجاهدان بدر و پیشگامان در اسلام از مهاجران و انصار رفتم و آنان را درباره حقّم به خدا سوگند دادم و آنان را به یاری خویش فراخواندم، از همه آنان تنها چهار نفر به دعوتم پاسخ دادند : سلمان، ابوذر، مقداد، و زبیر واز خاندانم نیز کسی نبود تا از من پشتیبانی کند. سلام الله علیها در برخی نقلها چهل شب تکرار کرد. (س) خطاب به مهاجر و انصار فرمود : 《يَا مَعْشَرَ الْمُهَاجِرِينَ وَ الْأَنْصَارِ انْصُرُوا الله! فَإِنِّي ابْنَةُ نَبِيِّكُمْ وَ قَدْ بَايَعْتُمْ رَسُولَ الله(ص) يَوْمَ بَايَعْتُمُوهُ أَنْ تَمْنَعُوهُ وَ ذُرِّيَّتَهُ مِمَّا تَمْنَعُونَ مِنْهُ أَنْفُسَكُمْ وَ ذَرَارِيَّكُمْ فَفُوا لِرَسُولِ الله(ص) بِبَيْعَتِكُمْ》 🔸ای مهاجران و ای انصار! خدا را یاری کنید. من دختر پیامبر شما هستم. شما در روزی که با خدا(ص) بیعت کردید، متهعد شدید که از آن چیزی که خود و فرزندانتان را حفظ می کنید. او و فرزندانش را نیز محافظت کنید. پس حالا به بیعتتان با رسول خدا(ص) عمل نمایید. 📚منابع: ۱)الإختصاص شیخ مفید، ص۱۸۴ ۲)الإمامة والسیاسة دینوری، ج۱، ص۲۲ ۳)ماساة الزهرا(س) عاملی، ج۲، ص۸۵ http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
📣📣📣 اصلاحیه متن فوق و تطبیق با سند اصلی ☝️☝️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پیرامون تاریخ هجوم به خانه حضرت زهرا سلام الله علیها.pdf
457.9K
پیرامون تاریخ و ترتیب حوادث منتهی به شهادت حضرت زهرا س نویسنده: سید علی حسین پور و محمد رضا جباری http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📜حجت‌الاسلام احمد رهدار : ❇️تاریخ #۲۵۰_ساله صدر اسلام تنها تاریخ در کل بشریت است که استناد به آن، حجیت معرفتی دارد. دوران ۲۵۰ ساله #تاریخ_صدر_اسلام یک مقطع علم‌آور است؛ علم، به‌معنای دینی خود. حجج الهی میانبرهای تاریخ را بلد هستند و بازیگران اصلی تاریخ‌اند و تاریخ را بستر تحقق سنن الهی می‌کنند و در این بستر است که بالقوه‌ها بالفعل می‌شوند. باید توجه داشت که تاریخ اسلام تاریخ شلوغی است، اساساً جاهایی که پیچ تاریخی است شلوغ است! و تاریخ اسلام پیچ تاریخ بشریت است. ما باید این تاریخ را جریان‌شناسانه مورد بررسی قرار داده تا راحت‌تر به تحلیل آن بپردازیم. #اهمیت_تاریخ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا