eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
138 ویدیو
307 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
برخی تمایز و تشابهات در عهد عتیق و قرآن بحث از دیدگاه قرآن کریم در بعضی موارد به لحاظ نوع، شرایط و کارکردها، بـا عهـد عتیق مشابهت دارد. امدادهاي خداوند هنگام خروج از مصـر و یـاري یهـود در بیابـان و اعطـاي انـواع نعمتهاي درخواستی از سوي پروردگار در قرآن کریم هم مطرح است. هرچنـد در برخـی موضـوعات، بین قرآن و عهد عتیق اختلاف وجود دارد. در قرآن کریم ازخداوند مبنی بر اعطاي سـرزمین، ابراهیم به ذریۀ، از طریق اسحاق و یعقوب، آن گونه که در عهد عتیق بـه آن اشـاره شـده اسـت، سخنی به میان نمیآید. همچنین دادن سرزمین موعود به بنی اسرائیل به طور مطلق مطرح نیست، بلکه منـوط به عدم تخلف از دستورات الهی است. آنچه که از آیات قـرآن کـریم اسـتفاده مـی شـود، رهـایی قـوم بنی اسرائیل از بندگی و اسارت فرعون و وراثت زمین در جهت عبادت آزادانه خداي متعال است. تنظیم:سرکار خانم لیلا همايون فر -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*دحوالارض امام رضا(علیه السلام) دراین‌باره می‌فرماید: " روز بیست و پنجم ذیقعده (روز دحو الارض) روز ولادت ابراهیم خلیل‌(علیه السلام) و عیسی مسیح‌(علی نبیناوآله وعلیه السلام) است و روزی است که زمین از زیر کعبه گسترده شده است." و نیز گفته اند که در چنین روزی حضرت آدم‌(علی نبیناوآله وعلیه السلام) به زمین هبوط کرده است. *۱۳۳۰ - فراخوانی نمایندگان ایران از تل‌آویو توسط دولت دکتر محمد مصدق که در عمل باعث قطع روابط دیپلماتیک بین ایران و اسرائیل شد. این عمل که در ظاهر به دلیل «مشکلات مالی» انجام شده بود، باعث تقویت روابط ایران و اعراب و محبوبیت بیشتر مصدق در مصر شد. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام_ علی علیه السلام ۱۲ 🔰در ادامه هفته ی گذشته شش صورت باقی مانده از نقل حدیث یوم الدار در کتب اهل سنت به صورت خلاصه ارائه می شود. این عبارات از روایت طولانی تر برش داده شده است. ✅صورت دوم: پیامبر صل الله علیه و آله و سلم بعداز ابلاغ آیه انذار و در روز یوم الانذار خطاب به امام علی علیه السلام فرمودند: «من يضمن عنی دينی و مواعيدی، و يکون معی فی الجنة و يکون خليفتی فی آهلی... فقال علی: أنا». 📚منابع صورت دوم: 📕احمد حنبل، مسند احمد، ج۱، ص۲۵۷، حدیث ۱۳۷۵، چاپ جدید.و و ج۲، ص۴۶۵. 📕طبری، محمد بن جریر، تاریخ طبری، ج۲، ص۳۲۱. 📕حافظ نسائی، احمد بن شعيب، خصائص، ص۱۸. 📕گنجی شافعی، محمد بن یوسف، کفایه الطالب، ص۸۹وص۲۰۶، چاپ جدید. 👌نکته: فرق این صورت با صورت اول این است که در این نقل، حکم خلیفتی نیامده است؛ ولی کلمه وارثی آمده است. ✅صورت سوم: «من يبايعنی علی أن يکون اخی و صاحبی و وليکم من بعدی فمددت يدی و قلت انا ابايعک، فبايعنی علی ذلک» 📚منابع در نقل سوم: 📘المسند،جلد ۱,ص۵۴۵،رقم 883 👌نکته در این صورت: این صورت در مقایسه با صورت دوم کلمه «ولیکمْ» را اضافه دارد و با صورت اول، مقداری هماهنگ است؛ چون اول «خلیفتی فیکم» دارد و صورت سوم «ولیکم». شاید بتوان گفت: جامعیت و دلالت ولیکم بر امامت امام علی (علیه‌السلام) بیشتر از کلمه «خلیفتی» باشد. ✅صورت چهارم: «أنت أخی و صاحبی و وارثی و وزيری، فبذلک ورثت ابن عمی دون عمی». 📚منابع در صورت چهارم 📘طبری ،تاریخ طبری، ‌ ج2، ص217.؛ 📘خصائص امیرالمومنین (ع)، ص99- 100، رقم 66 ؛ 📘بیهقی،سنن الکبری، ج5، ص125، ر8451 👌نکته:در این صورت بخاطر عبارت آخر بیش تر به وجه وراثت به شکل اتم آن توجه میکند ✅صورت پنجم پیامبر صل الله علیه و آله فرمودند : : «اَنَا اَدْعُوکُمْ اِلَی کَلِمَتَینِ خَفِیفَتَینِ عَلَی اللِّسَانِ ثَقِیلَتَینِ فِی الْمِیزَانِ شَهَادَةِ اَنْ لَا اِلَهَ اِلَّا اللَّهُ وَ اَنِّی رَسُولُ اللَّهِ فَمَنْ یجِبْنِی اِلَی هَذَا الْاَمْرِ وَ یؤَازِرْنِی عَلَیهِ وَ عَلَی الْقِیامِ بِهِ یکُنْ اَخِی وَ وَصِیی وَ وَزِیرِی وَ وَارِثِی وَ خَلِیفَتِی مِنْ بَعْدِی؛ امام علی (علیه‌السلام) برخاست و گفت: «من‌ ای رسول خدا!»، حضرت فرمود: «بنشین» سه بار این قضیه تکرار شد. بار سوم فرمود: «اجْلِسْ فَاَنْتَ اَخِی وَ وَصِیی وَ وَزِیرِی وَ وَارِثِی وَ خَلِیفَتِی مِنْ بَعْدِی؛ 📚منابع در صورت پنجم: 📗ابن ابی حاتم،تفسیرالقرآن العظیم،ج۹ص۲۸۲,ح16015.16011 📗بغوی، معالم التنزیل،ج3,ص400 حلبی،سیره الحلبیه، ج1،ص406 📗منهاج السنه، ابن تیمیه، ج7،ص162-164 ؛ 👌نکته:اینجا نیز بر این عبارت صراحت دارد که«خلیفه بعد آزمون هستی» -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
✅صورت ششم: پیامبر صل الله علیه و آله وسلم در روز یوم الانذار فرمودند : «و أنا أدعوكم إلى كلمتين خفيفتين على اللسان ثقيلتين فی الميزان: شهادة أن لا إله إلّا اللَّه، و أنّی رسول اللَّه. فمن يُجيبنی إلى هذا الأمر و يوازرنی يكن أخی و وزيری و وصيّی و وارثی و خليفتی من بعدی. ... فقام علی فقال: أنا يا رسول اللَّه. فقال: اجلس فأنت أخی و وزيری و وصيّی و وارثی و خليفتی من بعدی» . 📚 منابع در صورت ششم: 📙منهاج السنه، ابن تیمیه، ج7،ص۲۷۸ 👌نکته این صورت:ويژگی اين حديث آن است که کلمه «فيکم» در آن نيامده و عبارت خليفتی من بعدی آمده است. ✅صورت هفتم روايت ابورافع، خادم پيامبر (ص) که ثعلبی در «الکشف و البيان» در همان آدرس آورده است: «يا بنی عبدالمطلب إِّنی أنا النّذير إليكم من اللَّه عزّوجلّ والبشير فاسلموا وأطيعونی تهتدوا». ثمّ قال: «من يؤاخينی ويؤازرنی ويكون وليی ووصيی بعدی وخليفتی فی أهلی ويقضی دينی؟» فسكت القوم، فأعادها ثلاثا. كل ذلك يسكت القوم، ويقول علی: أنا. فقال فی المرّة الثالثة: «أنت». فقام القوم وهم يقولون لأبی طالب: أطع ابنك فقد أمّره عليك. وروی عن أبی رافع: أنَّه جمعهم فی الشعب فصنع لهم رجل شاة فأكلوا حتى تضلعوا (أی شبعوا) وسقاهم عسّاً فشربوا كلهم حتى رووا. ثم قال: إنَّ اللَّه أمرنی أنْ أنذر عشيرتك الاقربين وأنتم عشيرتی ورهطی وأنَّ اللَّه لم يبعث نبيّاً إلّاجعل له من أهله أخا ووزيراً ووارثاً ووصياً وخليفة فی أهلی، فأيّكم يقوم فيبايعنی على أنَّه أخی ووارثی ووزيرى ووصيی ويكون منّی بمنزلة هارون من موسى إلّاأنَّه لا نبی بعدی؟ فسكت القوم. فقال: ليقومن قائمكم أو ليكونن من غيركم ثم لتندمن. ثم أعاد الكلام ثلاث مرّات. فقام علی عليه السلام فبايعه فأجابه، ثم قال: ادن منّی. فدنا منه ففتح فاه ومج فی فيه من ريقه وتفل بين كتفيه وثدييه، فقال أبولهب: بئس ما حبوت به إبن عمّك إن أجابك فملأت فاه ووجهه بزاقاً. فقال النّبی صلى الله عليه و آله ملأته حكماً وعلماً». 📚منابع در این صورت 📔الکشف و البیان، ثعلبی، ص163 . 👌چند نکته : در اين روايت است: اولا: پيامبر اکرم (ص) يک مساله کلی را بيان می فرمايد که هر پيامبری که آمده است از اهل خويش وصی و وارث و خليفه ای داشته است؛ ثانيا: در اين روايت تشبيه هارون به موسی (ع) صورت گرفته که خود حاوی نکات مهمی است ؛ ثالثا: جريانی که در آخر روايت بيان شده است حرکتی سمبليک و رمز آلود از سوی پيامبر خدا (ص) بوده است. ابولهت وقتی اين حرکت را می بيند به پيامبر می گويد: خيلی به پسر عموی خود بد چيزی دادی که به او آب دهان دادی؟ پيامبر اکرم (ص) در پاسخ فرمود: با اين کار جان او را از علم و حکمت پر کردم. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🖇 📍 نکته ی قابل توجه این است که با جودنقل های متعدد در مصادر و منابع اهل سنت در مورد حدیث الدار باز هم اشکال تراشی هایی پیرامون این حدیث وجود دارد که تعداد و محتوای آن ها اذهان را به سمت کار آمدی تمام و احسن این حدیث در ولایت بلافصل امام علی علیه السلام راهنمایی می کند .در پست آینده اشاره ی اجمالی به آن هاو جوابشان خواهد شد. 📍بارگذاری تصاویر این روایت هادراین منابع بیش از فرصت این بستر تبادلی است،ازاین جهت از پژوهش گران محترم دعوت می شود با مراجعه به آدرس هااصل روایت ها را مشاهده کنند. تنظیم: سرکار خانم زهرا سادات حسینی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا