📌گروه دوم از مورخان اهل سنت به گوشههایی از آنچه با غدیر خم مرتبط است، اشاره کردهاند.
👌این تاریخنگاران، به ذکر حدیث «مَن کُنتُ مَولاه فعَلی مَولاه»، یا احتجاج و مناشدة حضرت علی علیه السلام با برخی صحابه در خصوص واقع شدن غدیر خم و مواردی از این دست، بسنده کردهاند، که عبارتند از:
🔺1.- ابن قُتَیبه (ف276ق) در کتاب المعارف، در فصل ذکر کسانی که به بیماری بَرَص (پیسی) مبتلا شدهاند، به احتجاج و مناشدة علی علیه السلام با انَس بن مالک اشاره میکند و میگوید: «در چهرة انس بن مالک، بیماری برص(پیسی) نمایان بود. گروهی گفتند: علی (علیه السلام) دربارة این کلام رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم: (اللهم والِ مَن والاه وعادِ مَن عاداه)از او سؤال کرد. او [که شاهد بر این سخن در غدیر بود] گفت: من پیر شدم و این سخن را بهخاطر نمیآورم. علی فرمود: اگر دروغ گفته باشی، خداوند تو را به بیماری برص مبتلا کند که دستار (عِمامه) آن را پنهان نکند».
📕(ابن قتیبه، 1992م، ص580).
🔺2.ابن عَبدالبَر قُرطُبی(ف465ق) در الاستیعاب فی معرفة الاصحاب از چند طریق (بُرَیده، ابوهُرَیره، جابر، بَراءبن عازِب و زیدبنارقَم) فقط به حدیث غدیر اشاره کرده و آورده است که :
حضرت نبی اکرم (صل الله علیه و آله و سلم)در روز غدیرخم فرمود: مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِی مَوْلاهُ، اللهم وَالِ مَنْ وَالاهُ وَعَادِ مَنْ عَادَاهُ. وی در ادامه میگوید: برخی از این صحابه بر جملة «مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِی مَوْلاهُ» چیزی نیفزودهاند.
📕 (ر.ک: ابن عبدالبر، 1992، ج3، ص1099)
همچنین پس از ذکر احادیث مؤاخات (برادری) و رایت (پرچم) و غدیر، دربارة اعتبار آنها می گوید: «تمام این روایات، اثارى ثابت شدهاند»
📕⬆️(همان، ج3، ص1100)
🔺3.ابن الشیخ بَلوِى مالکی(متوفاى حدود 605ق) در📕 کتاب الف باء، غدیریة امام علی علیه السلام را روایت کرده و در جلد اول، صفحة 439 مینویسد: «اما على(علیه السلام) جایگاهش بلند و شرفش عالی است. او نخستین کسى است که اسلام را پذیرفت و همسر فاطمه :دختر پیغمبر است؛ و هنگامیکه بعضى از دشمنانش بر او فخر فروختند، با سرایش ابیاتى، مفاخر خود را بیان کرد و به حمزه، عموى خود، و جعفر، برادرش، افتخار نمود و سرود: محمدٌ النبی اخِى و صِنْوِى [...]». ابن الشیخ پس از ذکر بیتی که به موضوع ولایت و داستان غدیر اشاره دارد (فاوْجَبَ لِی وِلایَتَه عَلَیکُم * رَسُولُ اللهِ یَومَ غَدِیرِ خُم)، میگوید: «مراد از این شعر، سخن پیامبر است که فرمود: مَن کُنتُ مَولاه فعَلى مَولاه، اللهم والِ مَن وَالاه و عَادِ مَن عَاداه».
(ر.ک: امینی، 1977م، ج2، ص27)
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🖇#پی نوشت
📍1. در احصاء روایت های موجود در #کتب اهل سنت باید گفت تعداد آن ها در هر نوع بیش از موارد اشاره شده است که فقط جهت آشنایی با شمای کلی آن ها به برخی اشاره شده است.
📍متأسفانه باید گفت: در چاپهای مصری کتاب، کلماتی که از ابومحمد ابن قتیبه نیست و در متن کتاب او وجود نداشته، بر آن افزوده شده است و پس از ذکر عبارت بالا، این جمله را گنجاندهاند: «ابومحمد [ابن قتیبه] گوید: برای این حکایت، اصلی نیست و آن حقیقت ندارد». (همان) البته علامه امینی در الغدیر، با استدلالات صائب خود، از ساختگی بودن عبارت اخیرِ کتاب، پرده برداشته و آن را رد کرده است. (ر.ک: امینی، 1977م، ج1، ص192-195)
📍لازم به ذکر است، هرچند افرادی در صحت انتساب کتاب الامامة و السیاسة به ابن قتیبه تردید دارند، (ر.ک: على بهرامیان، «الامامة و السیاسة»، دائرة المعارف بزرگ اسلامی، جلد10، شمارة: 3918) که محققان دیگری به این سوال پاسخ داده اند اما فارغ از نویسنده این کتاب ، محقق علامه ی امینی با استناد به آن، به ذکر موضوع غدیر و بیعت نکردن برخی طوایف با ابوبکر، به دلیل پایبندیشان به بیعت با امام علی علیه السلام در روز غدیر، اشاره می کنند. (امینی، 1977م، ج1، ص 6 و 201)
تنظیم: سرکار خانم زهرا سادات حسینی
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🔺4- یاقوت حموی (ف626ق) که بر امیرمؤمنان على( علیه السلام) سخت متعصب بوده، در 📕مُعجَم الادَباء، جلد 18، صفحة84 چاپ اخیر، حدیث غدیرخم را آورده است.
🔺5-ابن ابیالحَدید(ف656ق) در بخشهای تاریخی شرح نهجالبلاغه، که حادثة غدیر را از منظر شیعیان بیان کرده است، 📕(ر.ک: ابن ابیالحدید، 1959م، ج2، ص59 و ج5، ص8) به نقل از صحابة پیامبر صل الله علیه و آله وسلم فقط به ذکر حدیث «مَن کُنتُ مَولاه فهَذا عَلی مَولاهُ» بسنده کرده (ر.ک: همان، ج3، ص208) و دربارة داستان احتجاج علی علیه السلام با طلحه و زبیر و عایشه در جنگ جمل سخن گفته است.
📕(ر.ک: همان، ج17، ص174) ابن ابیالحدید دربارة داستان رَحْبه و گواهی دادن تنی چند از صحابه نسبت به صدور حدیث غدیر از پیامبر صل الله علیه و آله و سلم و امتناع انس بن مالک و زیدبنارقم از اعتراف به آن، مطالبی آورده است. (ر.ک: همان، ج2، ص288 و 289 و ج4، ص74 و ج19، ص217)
🔺6. یافِعی (ف768ق) در کتاب مِراة الجِنان وعَبْرة الیَقْظان فی معرفة ما یُعتَبَر مِن حوادث الزمان، وقتی از سال چهلم هجری سخن میگوید، به وفات(شهادت) حضرت علی علیه السلام در این سال اشاره میکند و ضمن بیان مناقب و فضایل بی بدیل آن حضرت، فقط حدیث «مَن کُنتُ مَولاه فعَلی مَولاه، اللهم والِ مَن والاه، وعَادِ مَن عاداه» را ذکر مینماید.
📕(ر.ک: یافعی، 1997م، ج1، ص90)
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#ویژگی_امام_علی علیه السلام
#امام-حسین علیه السلام
#برتری_صحابه
#کتب_اهل_سنت
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
انجمن علمی پژوهشی تاریخ معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها برگزار میکند:
#نشست آسیب شناسی رویکردهای کلامی،عرفانی،فلسفی و تاریخی به واقعه عاشورا
استاد برگزار کننده:سرکار خانم فهیمی
سه شنبه ۱۴۰۰/۶/۱۶
لینک برنامه
http://online.jz.ac.ir/rbhyyb897yoy/
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
📜 کانــال گـــــــــــــذرگــــــــــاه 📜
(وابستهبه انجمنعلمیتاریخجامعةالزهراء(س))
🌐 http://eitaa.com/tarikh_j
گذریبر #تاریخ_اسلام
گذریبر #تاریخ_اهل_بیت(ع)
گذریبر #تاریخ_ایران_اسلامی
گذریبر #چهره_های_تاریخ_اسلام
گذریبر #تاریخ_عصرغیبت
گذریبر #اماکن_تاریخی_ایران (قبلوبعداسلام)
گذریبر #اماکن_تاریخی_جهان_اسلام
گذریبر #کتب_اهل_سنت
گذریبر #سفرنامه_ها
گذریبر #مقالات #علمی_پژوهشی و #علمی_ترویجی
گذریبر #یادداشت_های_علمی
گذریبر #وبینارها و #کارگاهها
تاریخپژوهان!
به ما بپیوندید و ما را به دیگران معرفی کنید...
انجمنعلمیتاریخ جامعةالزهرا(س)
@tarikh_j
💬 نوشتن، اکسیژن است و نویسندگی نان شب.
📢 جامعه امروز چه مقدار از فعالیت حوزویان در عرصه ادبیات، فرهنگ، سیاست و اجتماع باخبر است؟
✍️ اصلا حوزویها درباره چه مسائلی فکر میکنند و مینویسند، دغدغه اصلی آنان چیست؟
🌻نخبگان، استادان و دوستانتان را به #نویسندگان_حوزوی دعوت کنید.👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
📢 فرصتی برای نشر دیدگاه نخبگان و نویسندگان جوان حوزوی
#پیام_مدیر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j