eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
962 دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
152 ویدیو
328 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
📚✏️معرفی اجمالی این سفرنامه؛ مشتمل بر طرز زندگی، آداب و رسوم ، اوضاع اداری، اجتماعی، اقتصادی، فلاحتی و صنایع ایران از زمان قدیم تا پایان سلطنت قاجاریه به همراه تصاویر می‌باشد. در سال ۱۳۳۳ ش سفرنامه دالمانی توسط صنعتی زاده کرمانی از اروپا به ایران آورده شد و ابراهیم رمضانی مدیر کتابفروشی ابن سینا آن را خریداری نمود و برای ترجمه در اختیار علی محمد فره وشی، متخلص به مترجم همایون (۱۳۴۷- ۱۲۵۴ ش) گذاشت. ایشان بعد از دو سال آن را به فارسی برگرداند. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
📝📝 گزارش محتوا در سال ۱۸۹۰ به قصد گذراندن تعصیلات در قفقاز و ماوراء خزر به همراه هنرمندی حکاک به نام امیل وکانو (. (که فریفته این برنامه شده بود، سفر خود به آن سرزمین را آغاز کرد. کسانی که در این ناحیه سفر کرده‌اند، می‌دانند که در آن جا، راه‌هایی نظیر آن چه که در کشورهای اروپایی می‌بینیم، وجود ندارد. اشتیاقی که این سرزمین در مولف برانگیخت موجب شد که سال دیگر به همان جا برگردد و تجسس خود را از ناحیه خیوه، شهر زیبای ایران، در نزدیکی آمودریا، ادامه دهد. در جریان مطالعه این کتاب خواننده تصاویری را مشاهده می‌کند که از ناحیه خیوه گرفته؛ در بازگشت از خیوه، در عشق آباد، در هتل هموطن عالی قدرمان خانم رویلون ( (منزل کرده و در آن جا، شب پیش از حرکت ، با شخصیتی عجیب به نام آقای سزاری ( (آشنا شده و قریحه تابناک وی به شدت وی را مجذوب خود ساخت. وقتی از همدیگر جدا می‌شدند، آقای سزاری وعده کرد که سال آینده به عشق آباد باز خواهد گشت و وی را با خود به بخشی از خراسان خواهد برد. هانری رنه دالمانی سیاح فرانسوی است که با توجه به علاقه خود به وسایل عتیقه چندین بار به مشرق زمین سفر کرد و در هر سفر بر مجموعه خود افزود. او در سال ۱۹۰۷ میلادی از سوی وزارت فرهنگ فرانسه مامور تحقیق در خصوص آثار باستانی ایران شد و پیش از سفر با حاج علی قلی خان سردار اسعد که در پاریس بود قرار گذاشت تا به منطقه بختیاری نیز سفر کند. حاصل این سفر او کتابی است، قطور تحت عنوان سفرنامه از خراسان تا بختیاری با توضیحات مفصل در خصوص آداب و آیین و آثار باستانی هر منطقه. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🗓📜 ساختار مؤلف، کتاب خود را به ۲۴ فصل تقسیم نموده و هر فصل را به قسمت‌های مختلف مجزا کرده است. در فصل اول به اوضاع جغرافیایی و اجتماعی ایران پرداخته، در فصول دوم، سوم به اوضاع کشاورزی، بازرگانی و صنعت اشاره کرده است. مسائل مربوط به تعلیم و تربیت ، دفاع ملی، دین و مذهب ، تفریحات و سرگرمی‌های مردم ایران را در فصل چهارم آورده است. فصل پنجم را به آداب و رسوم مختلف ایرانیان در آن روزگار اختصاص داده و بدین ترتیب، جلد اول را به پایان رسانده است. جلد دوم با فصل ششم آغاز می‌شود که در ابتداء آن به مسائل زنان ایرانی پرداخته و در هفتمین فصل به بخش دیگری از مسائل صنعت در ایران اشاره کرده است. دالمانی در سومین جلد کتاب خود، از سفرهایش به شهرهای عشق آباد ، مشهد ، نیشابور ، سبزوار ، شاهرود و تهران سخن می‌گوید. در چهارمین جلد، مسیر وی از تهران تا قم و سپس اصفهان شرح داده شده و در دو فصل به صورت مبسوطی به ناحیه اصفهان پرداخته است. آن گاه به شرح جریان سفر خود از اصفهان به سمت ایل بختیاری می‌پردازد که از مهم‌ترین بخش‌های کتاب محسوب می‌شود. پس از آن مجددا به اصفهان مراجعت می‌کند که باز هم آن چه را که دیده یا شنیده به رشته تحریر درآورده و تصاویر زیبایی را نیز در این مسیر تهیه کرده است. دالمانی سپس قصد عزیمت به تهران می‌کند که در این مسیر از شهرهای کاشان، قم و ری عبور می‌کند. زمانی که او به تهران وارد می‌شود، ژوئن ۱۹۱۰ مصادف با آغاز سلطنت محمدعلی شاه و حوادث گسترده سیاسی و انقلابی آن روزگار است. هانری رنه دالمانی در آخرین قسمت سفر خود از تهران به سمت قزوین ، رشت و انزلی می‌رود و از طریق دریای مازندران و بادکوبه خود را به اروپا می‌رساند.  -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🧥🧥پوشاک زنان بختیاری پوشاک زنان بختیاری طیق روایت دالمانی چنین است: لباس زنان طبقه ممتاز؛ مانند لباس سایر زنان ایرانی است به استثنای تنبان که بسیار بلند و دارای چین‌های متعددی است. اما زنان روستایی شلواری دارند که پاچه آن در مچ پا چین خورده و در بالای آن پیراهن و نیم تنه‌ای پوشیده‌اند که قسمت جلوی آن باز است. به علاوه پارچه‌های بزرگ سیاه یا رنگین به دور سر پیچیده‌اند که گوشه‌های آن روی شانه افتاده است و چون به مرد بیگانه‌ای بر می‌خوردند، فورا به تقلید زنان شهرنشین با همین گوشه‌ها صورت خود را می‌پوشانند. زینت زنان عبارتست از گردن بند و قاب قرآن نقره یا چرم که به بازو می‌بندند و حنای زیادی برای رنگین کردن گیسوان و ناخن‌های دست و پا استعمال می‌نمایند. در نواحی مجاور اصفهان مردان و زنان غالبا گیوه به پا دارند که تخت آن را از پارچه‌های کهنه درست کرده و رویه آن را با نخ سفید بافته‌اند. بهای یک جفت گیوه ۶ تا ۱۰ قران است. دالمانی پس از مراجعت از ایران به پاریس مجموعه یادداشت‌ها و تصاویری را که از این سفر تهیه کرده بود، در چهار جلد تحت عنوان مسافرت سه ماهه از خراسان تا بختیاری به چاپ رساند. بنا به گفته نسخه شناسان این مجموعه از نظر ظرافت زیبایی، چاپ مطلوب، گراورها، عکس‌های رنگی و کاغذ ضخیمی که دارد در زمان خود از نفیس‌ترین کتاب‌ها بوده است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
📚📖 وضعیت کتاب ترجمه دیگری نیز از همین کتاب توسط غلامرضا سمیعی (۱۳۷۲- ۱۲۹۲ ش) صورت گرفته است که نشر طاوس آن را در دو جلد در سال ۱۳۷۸ ش در تهران منتشر کرده است. در این کتاب جمعا ۱۲۳۱ قطعه عکس، نقشه و تصاویر مختلف از ایران آن روز آمده است که با توجه به شرایط آن روزگار حکایت از تلاش‌ها و زحمات فراوان مؤلف در تهیه آن تصاویر دارد. تنظیم: سرکار خانم خدیجه سادات حسین‌پور -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سنتی تاریخی که فراموش نمی‌شود آب مهم‌ترین خواسته ساکنان خطه‌های کم‌باران است و تاریخ قزوین هم آکنده از همین معناست.   طلب آب در گذشته و حال این شهر پررنگ بوده و هست آنقدر که دیروزش را با آب‌انبارها و سرداب‌های تاریخی گذرانده و امروز هم در جستجوی راهی برای جبران کم‌آبی ها و کم‌بارشی‌هاست. اما یک سنت، گذشته و حالِ کم‌آب قزوین را به هم پیوند داده است، «پنجاه بدر». همان آئینی که خلاصه‌اش باران‌خواهی است؛ دعایی دسته‌جمعی در انتظار نزولات آسمانی. مراسم پنجاه‌بدر در میانه‌ی بهار و شاید در بهترین روز فصل برگزار می‌شود؛ یعنی درست زمانی که کشت و زراعت به پایان رسیده و کشاورزان، چشم به آسمان دوخته، منتظر نزول باران‌های رحمت الهی‌اند تا سعی‌شان به نتیجه برسد. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
قزوینی‌ها از بعد از ظهر نوزدهم اردیبهشت در باغات حاشیه آب‌ انبار مصلا جمع می‌شوند؛ بنایی تاریخی در جنوبی‌ترین قسمت شهر یعنی خیابان راه‌ ری، که حالا از آن یادی مانده و یک چهاردیواری تنگ و کوچک.    دورهم جمع شدن‌ها که کامل شد، مراسم سنتی آغاز می‌شود. برجسته‌ترین وجه برگزاری این مراسم همان باران‌خواهی یا نماز استسقاء است. آئینی به درازای تاریخِ کم آبِ قزوین که گاهی آن را یادگار عصر صفوی و نیم قرن پایتختی قزوین در آن دوران می‌پندارد و گاهی رد اسطوره‌شناسی در آن دیده می‌شود. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
زمان حکومت شاه طهماسب صفوی در قزوین، کم‌آبی بی‌سابقه‌ای در پایتخت- قزوین- رخ داد که با رایزنی امرا، به برپایی مراسم نماز باران در نوزدهمین روز از اردیبهشت انجامید. با شروع باران‌های بهاری در آن سال، پنجاه‌بدر در تقویم قزوین ماندگار شد. این نقل قول هم احتمالا یکی از ریشه‌های نام‌گذاری این روز است با این توضیح که پنجاه‌بدر به دو صورت در بین مردم معرفی شد: روزی برای باران‌خواهی در سال‌های کم‌آبی، و یا روزی برای شکرگزاری در سالهای پربارش. با توجه به چنین تاریخچه‌ای، آئین پنجاه بدر در سال 1385 در فهرست میراث معنوی جای گرفت. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🌺هتک حرمت بقیع در کلام مقام معظم رهبری (مدظله العالی) 🔹 ...تلخى ديگرى كه وجود دارد، اين است كه در ميان مجموعه ى مسلمانان و امت اسلامى كسانى پيدا شوند كه با افكار پليد و متحجر و عقب مانده و خرافى خود، تجليل از بزرگان و برجستگان و چهره هاى نورانى صدر اسلام را شرك بدانند، كفر بدانند؛ واقعاً اين مصيبتى است. 🔸 اينها همان كسانى هستند كه گذشتگانشان قبور ائمه (عليهم السّلام) را در بقيع ويران كردند. آن روز كه در دنياى اسلام، از شبه قاره ى هند گرفته تا آفريقا، عليه اينها قيام كردند، اگر اينها جرأت مى كردند، قبر مطهر پيغمبر را هم ويران مى كردند، با خاك يكسان مى كردند. 🔹 ببينيد چه فكر باطلى، چه روحيه ى پليدى، چه انسانهاى بدانديشى، احترام به بزرگان را اينجورى بخواهند نقض كنند و هتك كنند و اين را جزو وظائف دينى بشمرند! در آن وقتى كه اينها بقيع را ويران كردند، اين را بدانيد؛ سرتاسر دنياى اسلام عليه اينها اعتراض كرد. عرض كردم؛ از شرق جغرافياى اسلام- از هند- تا غرب جغرافياى اسلام، عليه اينها بسيج شدند. 🔸 اينها به عنوان اينكه اين كارها پرستش است، اين اقدامهاى خبيث را مى كنند! رفتن سر قبر يك انسانى و طلب رحمت كردن براى او از خداى متعال، و طلب رحمت كردن براى خود در آن فضاى معنوى و روحانى، شرك است؟ شرك اين است كه انسان بشود ابزار دست سياستهاى اينتليجنس انگليس و سى. آى. اى آمريكا و با اين اعمال، دل مسلمانان را غمدار كند، آزرده كند. 🔹 اينها اطاعت و عبوديت و خاكسارى در مقابل طواغيت زنده را شرك نمى دانند، احترام به بزرگان را شرك مى دانند! خود اين، يك مصيبتى است. جريان تكفيرىِ خبيث كه امروز در دنياى اسلام به بركت برخى از منابع مادى، متأسفانه پول و امكانات هم در اختيار دارند، يكى از مصائب اسلام است. 🔹 بيانات مقام معظم رهبری، ۱۳۹۲/۲/۱۶ سالروز_تخریب_قبور_ائمه_بقیع را تسلیت عرض می نماییم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰بارگذاری مقالات شماره اول نشریه جستارهای تاریخ اسلام در سایت مگیران 🔰اولین شماره نشریه علمی تخصصی جستارهای تاریخ اسلام به همت انجمن علمی پژوهشی تاریخ معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها منتشر شد. 🔻مقالات ✅ واکاوی نقش فرهنگی بانوان راوی شیعه در عصر امامین عسکریین(ع): نجمه صالحی ✅شاخصه‌سنجی سیره سیاسی امام صادق(ع) در مواجهه با نظام‌های سیاسی با تأکید بر عنصر زمان در نظام اموی و عباسی:علی الهامی، زهرا محمدی ✅ بازشناخت سیره نگاران شیعی و بررسی عوامل رشد نگارش سیره نبوی دربین شیعیان:ناهید طیبی، زهرا بهجتی پور ✅واکاوی مؤلفه‎های «تهدید» در جوامع اسلامی غرب آسیا:احمد فلاح زاده، طیبه شیرزادیان ✅نقش زن در بهره وری اقتصادی خانواده در سیره معصومین( ع): زینب بختوه ✅ پوشش و آراستگی در سیره امام حسن عسکری( ع): آمنه خالقی فرد، سید ناصر موسوی 👈 آدرس ایمیل نشریه جهت ارسال آثار: jta@jz.ac.ir شماره تماس 32112342-025 Magiran | https://www.magiran.com/magazine/8210 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴🏴🏴🏴 ضمن عرض تسلیت به محضر حضرت حجت عج الله تعالی فرجه الشریف در سال روز فاجعه ی# 🎱_شوال در _اهل_سنت ساخت بناء بر روی قبر حرام است؟ ابن تیمیه حرانی از بزرگان وهابی : فالمشاهد المبنیة على قبور الأنبیاء والصالحین من العامة ومن أهل البیت کلها من البدع المحدثة المحرمة فی دین الإسلام. بناهای ساخته شده بر قبور پیامبران، صالحین از مردم و اهل بیت، بدعت حرامی است که در دین ایجاد شده است. 📓منهاج السنة النبویة، ج 2، ص437  🖊ابن شبه نمیری و سمهودی می نویسند: حدثنا محمد بن یحیى قال أخبرنی عبد العزیز بن عمران عن یزید بن السائب قال أخبرنی جدی قال لما حفر عقیل بن أبی طالب فی داره بئرا وقع على حجر منقوش مکتوب فیه قبر أم حبیبة بنت صخر بن حرب فدفن عقیل البئر وبنى علیه بیتا قال یزید بن السائب فدخلت ذلک البیت فرأیت فیه ذلک القبر. هنگامی که عقیل بن( ابی طالب ع) در منزلش چاهی را حفر می کرد، با سنگی که نوشه ای بر روی آن بود، مواجه شد که نوشته شده بود: قبر ام حبیبه دختر صخر بن حرب . عقیل آن چاه را پُر کرد و بنائی را بر روی آن سنگ ساخت. یزید بن سائب می گوید: بر آن بناء داخل شدم و دیدم که در آن یک قبری است. 📓أخبار المدینة المنورة، ج6، ص119 ⚫️ 📓و وفاء الوفاء، ج3، ص295◼️ 🕳به طور قطع درصحابی بودن جناب عقیل کسی از ایشان شک نمی کند؛پس با وجود این گزارش از نظرایشان 〰〰〰 یا یک صحابی بدعت ایجاد کرده که پذیرش گر این گزاره به ناچار به مغز نهایی اعتقادات شیعه معتقد خواهد شد.... ویا عمل کرد امروز ایشان بدعت است که سرآغازی برای اعتبار سنجی دیگر اعتقادات و رفتارهاست. آن چه سوال برانگیز است این است که چرا بزرگان _سنت قبرها و بناهای عجیبی دارند،آیا ساختن این بناها برای امامان شیعه فقط حرام است؟🔲 🏴
تنظیم: سرکار خانم زهرا سادات حسینی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تحلیل تاریخی ریشه های دشمنی امویان با حضرت حمزه (ع) 📚📚📚📚📚 نویسنده: علی اکبر عالمیان منبع: سخن تاریخ سال پانزدهم تابستان 1400 دشمنی امویان با حضرت حمزه(ع) چه در دوران قبل از حکومت و چه در دوران حکومت آنان، دارای علل و نمودهای گوناگونی بوده است. در دوران قبل از حکومت ایشان، علت عمده این دشمنی رقابت ها و دشمنی های تاریخی بین بنی امیه و بنی هاشم بود و همین مسأله در روابط بین امویان و حمزه(ع) نیز تاثیر گذاشته بود. نمود این مسأله نیز در کینه آنان نسبت به عموی گرامی رسول خدا(ص) نمایان می شد که درنحوه به شهادت رسیدن و شیوه برخورد با پیکر وی نمایان می شود. در دوران حاکمیت نیز علت اصلی دشمنی آنان با حمزه(ع)، نقش موثر ایشان در حمایت از رسول خدا(ص) و دین اسلام، بوده است. جلوه هایی از این دشمنی در تبلیغ بر ضد ایشان با جعل احادیث و برخورد ابوسفیان و فرزندش معاویه در برخورد با قبر حمزه(ع)، دیده می شود. نتیجه این پژوهش این است که امویان به دلیل نقش و جایگاه حمزه(ع)، به او دشمنی می ورزیدند تا به این وسیله مقام محبوب ترین شخص نزد پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) را تخفیف دهند. به همین خاطر هم بود که در کلام اهل بیت(ع)، مباهات به حمزه(ع) دیده می شود. از حیث روشی نیز روش پردازش داده ها در این پژوهش، توصیفی- تحلیلی و نیز تحلیل محتوایی است. https://b2n.ir/y49954 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
تحلیلی از یادکرد حضرت حمزه (ع) در سنت پیامبر اکرم و اهل بیت (ع) و کارکردهای آن در عصر معصومان(ع) 📚📚📚📚 نویسنده:سید محمود سامانی منبع: سخن تاریخ سال پانزدهم تابستان 1400 حمزه بن عبد المطلب، عموی پیامبر اکرم(ص) از معدود شخصیت هایی است که پس از گرویدن به اسلام، تمام توان خود را برای حراست از رسول خدا(ص) و پیشبرد اهداف آن حضرت به کار بست. رشادت ها و فداکاری های مخلصانه او در غزوات بدر و احد و برخی از سرایا از او چهره ای اسطوره ای و قهرمان ترسیم کرد. شهادت مظلومانه او در سال سوم هجری و مثله شدنش توسط مشرکان قریش در احد و ملقب شدنش به سیدالشهداء از سوی پیامبر و تأکید آن حضرت بر عزاداری و زیارت حمزه، موجب اهتمام مسلمانان به تکریم و زیارت او در طول قرون اسلامی بوده است. در این مقاله که به روش توصیفی– تحلیلی سامان یافته است، زیارت حمزه در سنت معصومین(ع)و سیره مسلمانان، مورد بررسی قرار گرفته و از آئین و رسوم زیارت قبرش و نیز از مدفن و بقعه وی در ادوار مختلف سخن رفته است. برآیند مقاله حاکی از آن است که زیارت حضرت حمزه از همان زمان شهادتش مورد اهتمام رسول خدا(ص)، حضرت زهرا(س) و دیگر معصومان و صحابه و تابعین بوده است. اقتدای به این سیره در تمام ادوار اسلامی مدنظر مذاهب مختلف اسلامی بوده و افزون بر موسم حج که زائران بیت الله الحرام و مرقد مطهر نبوی به طور معمول به زیارت حمزه و دیگر شهدای احد رهسپار می شوند، در دیگر مناسبت ها نیز زیارت حمزه مدنظر مسلمانان بوده و رسوم خاصی در رابطه با آن وجود داشته است. https://b2n.ir/b28154 تنظیم: سرکار خانم نجمه صالحی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون امیرالمومنین علیه‌السلام: اذا مات العالم ثلم فی الاسلام ثلمه لایسدها شیء الی یوم القیامه (بحارالانوار ج۲ ص۴۳) عالم عامل و استاد به‌نام حوزه‌های علمیه، مرحوم حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالله فاطمی نیا که عمر با برکت خود را در راه اعتلای فرهنگی شیعی و تربیت اسلامی شیعیان مکتب امام صادق علیه‌السلام صرف کرد، به ملکوت اعلی پیوست. آثار زیادی از ایشان به جای مانده است، از جمله آن‌ها فرهنگ انتظار: در مورد غیبت امام زمان و مباحث اسلامی دیگر، ۱۳۷۵ وارمغان غدیر: چهل حدیث از منابع شیعه و سنی، دربارهٔ رویداد غدیر خم، ۱۳۷۲ و... این ضایعه جبران‌ناپذیر را به محضر ارادتمندان ایشان تسلیت عرض کرده و از درگاه الهی برای آن فقید سعید علوّ درجات و همنشینی با حضرات معصومین علیهم السلام را مسئلت داریم. صدای دلنشین و لهجه خاص ایشان همیشه در گوشمان خواهد ماند، عالمی که متخلق به اخلاق اسلامی بودند و دیندار بودن را سهل معرفی‌ می‌کردند و از دینداران می‌خواستند آبروی دین را نبرند و خوش‌اخلاق باشند، ایشان تأکید داشتند باید اخلاق خوش از خانه شروع شود و بعد به جامعه تسری یابد! 🥀روحشان غریق رحمت الهی🥀 ⚫️انجمن علمی پژوهشی تاریخ معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا