eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
958 دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
152 ویدیو
329 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
«سفرنامه یوهان شیلت برگر» توسط دکترساسان طهماسبی به فارسی برگردانده شده و از سوی انتشارات امیرکبیر به چاپ رسید. ♦️🔹این کتاب حاوی گزارش های ارزشمندی از اوضاع سیاسی،اجتماعی واقتصادی عصرتیموریان است.
📝📚معرفی اجمالی وقایع «سفرنامه یوهان شیلت برگر» به دوره تیموریان برمی‌گردد و مطالب آن گزارش‌های ارزشمندی از اوضاع سیاسی اجتماعی و اقتصادی این دوره است. این کتاب در زمان مولف مشهور شده و به چند زبان ترجمه شده است.   در این سفرنامه لشکرکشی عثمانی در اروپا و آسیای صغیر، لشکرکشی‌های تیمور و نزاع‌های جانشینان وی منعکس شده است، همچنین جنگ‌های داخلی مصر به تصویر کشیده شده که مولف خود در بسیاری از این وقایع حضور داشته است.   یادداشت‌های نویسنده درباره اقتصاد و کشاورزی ایران منحصر به فرد است. همچنین تقابل دین اسلام و مسیحت در قرون وسطی و برخی از آداب و رسوم اجتماعی و دینی مسلمانان و ارامنه با دقت توضیح داده شده است.   یوهان در آلمان به دنیا آمد و در 16 سالگی در جنگ نیوکوپلیس به دست عثمانی‌ها اسیر شد و به خدمت سلطان عثمانی درآمد و در دربار سلطان بایزید عثمانی مشغول خدمت شد. وی علاوه بر شرکت در لشکرکشی‌های عثمانی در قالب ماموریت به مصر و سوریه رفت و سپس به اسارت تیمور درآمده و در لشکرکشی‌های تیمور نیز حضور داشت. یوهان از طریق دریای سیاه به قسطنطنیه فرار کرد و با کمک امپراطور بیزانس پس از 30 سال اسارت به زادگاهش برگشت. 🖊تنظیم: خدیجه سادات حسین‌پور -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚩 نجات اهل عالم با حسین(ع)است. ❇️ سومین‌نمایشگاه جامع نیازمندی‌های‌ اربعین 🔹محصولات و خدمات‌فرهنگی، رفاهی، بهداشتی و... 🗓 سه‌شنبه الی جمعه یکم الی چهارم شهریورماه ۱۴۰۱ |ساعت ۱۷ الی ۲۴| 📌|مسجد‌مقدس‌جمکران|صحن جامع امام‌مهدی(عج)|شبستان بقیع| 💠 جامعه‌ایمانی‌مشعر 💠 جامعه‌فعالان‌مردمی‌اربعین ✅ @www1542org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پیگیری سیری تاریخی از تعامل تا تقابل؛ امویان با امام سجاد(ع) (مقاله علمی وزارت علوم) نویسندگان: عباس میرزایی منبع: پژوهش های تاریخی دوره جدید سال چهاردهم بهار 1401 شماره 1 (پیاپی 53) بررسی سیاست های امویان پس از ماجرای قیام امام حسین(ع) با امام سجاد(ع)، از موضوعات مهم در فهم تحولات سیاسی و اجتماعی شیعه در نیمه دوم سده نخست قمری است؛ چون این موضوع نشان دهنده فعالیت های جامعه شیعی از یک سو و جایگاه و تأثیرگذاری امام سجاد(ع) از سوی دیگر است. موضوعی که باتوجه به کمی داده ها از آن دوره تاریخی، با چالش هایی برای اندیشه شیعه روبه روست. حال این پرسش مطرح است: در طول دوران امامت امام سجاد(ع)، یعنی حدود 34 سال، امویان با ایشان چه مناسباتی داشتند؟ بررسی های تاریخی نشان می دهد تصور الگوی واحدی برای این موضوع امکان پذیر نیست. امویان در دوره ای، از یزید تا اواخر دوره عبدالملک بن مروان، رویکردی مثبت و همراه گونه با امام سجاد(ع) داشتند؛ ولی از دوره ای، یعنی اواخر دوره عبدالملک و دوره فرزندش ولید، رویکردی سلبی و برخوردگونه را پی گرفتند. این پژوهش براساس روش «ایده پرداز داده محور»، تلاش می کند براساس گزارش های منابع مختلف تاریخی و رجالی و حدیثی، از ارتباطات امویان با امام سجاد(ع) نظریه ای ارائه کند که زمینه ساز فهمی تاریخی از فعالیت های امام سجاد(ع) شود. این نظریه ارائه نظمی تاریخ براساس داده های مرتبط با امام سجاد(ع) و امویان است. https://b2n.ir/b89603 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
تأثیرپذیری تاریخ نگاری عاشورا از سیره عاشورایی امام سجاد (ع) (از آغاز تا دوره معاصر) نویسندگان: سینا میرشاهی منبع: پژوهشنامه معارف حسینی سال چهارم بهار 1398 در شکل گیری و رونق تاریخ نگاری عاشورا از ابتدا تا دوره معاصر، عوامل زیادی نقش داشته است. تاریخ نگاری عاشورا عامل حفظ و تداوم جریان نهضت حسینی تا دوره معاصر شده است. تأکید و تشویق ائمه (علیه السلام)  بخصوص امام سجاد(علیه السلام) در پاسداشت و نگهداری واقعه کربلا، بیشترین تأثیر را بر تاریخ نگاران عاشورا از ابتدا تا عصر حاضر داشته است. در قرون نخستین اسلامی و همچنین پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، تاریخ نگاری عاشورا بیشترین تأثیر را از خطبه ها و روایات امام سجاد (علیه السلام) پذیرفته است. لذا این پژوهش به تأثیرپذیری تاریخ نگاری عاشورا از سیره تبلیغی و سیاسی امام سجاد (علیه السلام)، از آغاز تا عصر حاضر می پردازد. این پژوهش  با دیدی توصیفی تحلیلی به تأثیرپذیری تاریخ نگاری عاشورا از سیره امام سجاد (علیه السلام) می پردازد. https://b2n.ir/k13186 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️نشست علمی پژوهشی 🔰با موضوع *رسالت طلاب در تبیین پیام های عاشورا* 🎤 *با حضور: سرکار خانم دکتر ناهید طيبی (مدیر دانشنامه زن مسلمان در پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعة الزهراء(س))* 🗓⏰زمان برگزاری: پنجشنبه 3 شهریور ماه 1401 ساعت 10:30صبح 🌐مکان برگزاری: پیام رسان ایتا به صورت بخش زنده https://eitaa.com/joinchat/2224029886C27e9331d28 *با همکاری مدارس علمیه خواهران استان خوزستان (سطح۲)* حضرت زینب(س) ایذه فاطمیه(س) باغملک حضرت خدیجه (س) بندرماهشهر -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
هرگز نگذاشت تا ابد شب باشد او ماند که در کنار زینب باشد سجاد که سجاده به او دل می‌بست تدبیر خدا بود که در تب باشد 📝 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
2_5231224944817341513.pdf
38.5M
کتاب ستیز و سازش زرتشتیان مغلوب و مسلمانان غالب در جامعه ایران سده های نخستین اسلامی https://eitaa.com/joinchat/30015669Ce2e1b2ef42 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
1551267299-10170-5-4.pdf
219K
تقابل و تعامل زرتشتیان و مسلمانان در سده های نخستین اسلامی؛ ارزیابی انتقادی کتاب ستیز و سازش اثر جمشید گرشاسب چوکسی (مقاله علمی وزارت علوم) نویسندگان: محمد تقوی سمانه خلیلی فر محسن معصومی منبع: مطالعات تاریخی جنگ سال دوم پاییز 1397 شماره 3  کلید واژه ها: ستیز و سازش جمشید گرشاسب چوکسی اسلام و ایران زرتشتیان مسلمانان فتوحات عرب -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
الإمامُ عليٌّ عليه السلام : عَمُرَتِ البُلدانُ بِحُبِّ الأوطانِ. امام على عليه السلام : كشورها با ميهن دوستى آباد شده اند. توضیح عکس: اردبیل، بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی گنبد الله الله -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
«سالروز تأسیس جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها به فرمان حضرت امام خمینی(قدس‌سره)» را به همه طلاب جامعه الزهرا(س) به ویژه دوستان تاریخ پژوه تبریک می‌گوییم. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴بسم الله الرحمن الرحیم🏴 حسین! علیکَ مِنّی سلامُ الله...🖤 دوباره آتشم زده، تبِ محرمت حسین! تو کیستی که زنده‌ام، به عشق عالمت حسین؟ غمِ جهانیان اگر، چشمه و دریا بشود نمی‌رسد به وسعتِ قطره‌ای از غمت حسین! سرد نمی‌شود دمی، داغ دل شقایق و به سوگ تو نشسته از، حرارت دمت حسین! سلامِ آهِ بی‌کران، سلامِ اشک‌ها، بر آن- جسم مقطّعِ تو و روح مکرّمت حسین مدام در تلاطمم! طول کشیده دوری‌ات که خیره مانده‌ام چنین، به موجِ پرچمت حسین! زائرِ ماه قم شدم، اذن دخول می‌دهی؟ به یاد صحن و حائر و ضریحِ اعظمت حسین! گره بزن به جاده‌ات، قدم قدم دل مرا‌‌‌ قسم...، قسم به حُرمتِ نام مُعَظَّمت؛ حسین بیا و این سیاه را، بشوی و رو سپید کن به قطره اشک کوچکی، که وقت ماتمت حسین... بسته به یک نگاه توست، امانِ وقت رفتنم بهشت هم جهنم است، اگر نبینمت حسین! 🏴اللهم لک الحمد حمدالشاکرین لک علی مصابهم الحمدلله علی عظیم رزیتی، اللهم ارزقنی شفاعة الحسین یوم الورود وثَبِّت لی قدم صدقِِ عندک مع الحسین و اصحاب الحسین الذین بذلوا مُهَجَهم دون الحسین علیهم‌السلام 🖤 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠💠مرکز آموزش‌های آزاد و مهارتی جامعة‌الزهرا(س) برگزار می‌کند: 🏴مسافر کوی دوست بسته آموزش‌های ویژه‌ی زائران اربعین؛ 🕌گروه‌ آموزشی علوم و معارف اسلامی: ▫️احکام کاربردی ویژه سفر اربعین ▫️جمع‌خوانی کتاب «حماسه حسینی» شهید مطهری(ره) 💻گروه آموزشی علم و فناوری: ▫️مکالمه جملات پرکاربرد عربی در سفر زیارتی ▫️مکالمه جملات پرکاربرد انگلیسی در سفر زیارتی 🎨گروه آموزشی هنر: ▫️لباس اربعینی (مانتو، شلوارآزاد) ▫️حجاب اربعینی (چادر، نقاب) ▫️کیفِ مدارک و پول، هندزفری،کیسه همراه 🌡گروه آموزشی دانشِ سلامت: ▫️بهداشت و سلامت سفر 💡گروه آموزشی خلاقیت و نوآوری: هدایا و یادبودهای اربعینی (ویژه کودکان) 🚪گروه آموزشی مهارت‌ها و سبک زندگی اسلامی: ▫️آثار و فرصت‌های تربیتی اربعین ▫️آداب معنوی زیارت اربعین ▫️ارتباط موثر با اقوام و ملل 👌با ثبت‌نام در هر یک از دوره‌های آموزشی از امکان حضور در کلاس آموزشی «احکام کاربردی ویژه سفر » بهره‌مند خواهید شد. 📲ثبت نام در دوره: borhan.jz.ac.ir/paziresh_doreha 💎کسب اطلاعات بیشتر و آگاهی از شیوه ثبت‌نام با مراجعه به: 🌐eitaa.com/ama_jz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 با تسلیت ایام عزاداری سید و سالار شهیدان عالم حضرت امام حسین علیه السلام بر ساحت حضرت حجت عج الله تعالی فرجه الشریف... ♠️ _حضرت _امام_علی علیه السلام ⬛️باوجود طبعی بودن نیاز جسمی و روحی انسان به گریه و عزاداری تا جایی که پیشرفت علم هر روز به فواید آن بیش تر پی می برد. حال واقعا چه شد که برخی از فرق که خود را مسلمان می دانند و گریه کردن را حرام اعلام کردند. آیا رهبران اهل سنت از در مصیبت ها در زندگی خود خودداری کرده اند که امروز شاهد چنین تفکراتی از پیروان آن ها هستیم. در غور دونوع گزارش قابل اعتناء و متفاوت دیده می شود. : الف:گزارشی است که در آن عمربن خطاب خلیفه دوم آنان بعد از مرگ ابوبکر به خانه ی او می رود و با زدن تازیانه زنان و بستگان مرده را از گریه باز می دارد و آنان را متفرق می سازدو می گوید که گریه و عزاداری شما باعث عذاب مرده می شود. ب. :گزارش دیگر از واپسین روزهای همین فرد است که وقتی خود را تمام شده می بیند و در تکاپوی انتخاب جانشین است دستور طبخ غذا برای عموم و انداختن سفره و مجلس می دهد. ج:نتیجه گیری و اقتباس حکم با توجه به دوگانگی رفتار یک شخص به خود دنبال کنندگان آن ها واگذار می کنیم. ✔️نکته قابل ملاحظه این است که تکلیف شیعیان با روایت مشارکت امام _سجاد علیه السلام در طبخ غذا برای سوگواران زنان بنی هاشم روشن است اما در جواب جدلی در مصادر خود ایشان از گزارش دوم در رد سخنان امروز برخی از شبکه های معاندی که" نذری دادن و اطعام را برای امام_ حسین علیه السلام حرام و شرک دانسته اند، استفاده می گردد. 🏴 🏴 🏴 🏴 🏴 🏴 🏴 🏴 🏴 🏴 🏴 🏴
◼️مصادر ناقل گزارش اول (کتک زدن کسانی که در مرگ ابوبکر گریه می کردند ) النمیری البصری، أبو زید عمر بن شبة (المتوفى262هـ)،‌ ج2، ص241و242، تاریخ المدینة المنورة، الناشر: دار العلیان. [تعلیق المحقق: رجاله رجال الصحیح] السلمی، هشام بن عمار بن نصیر بن میسرة بن أبان (المتوفى246هـ)، حدیث هشام بن عمار، ص169، ح78، تحقیق: د. عبد الله بن وکیل الشیخ، دار النشر: دار اشبیلیا - السعودیة ، الطبعة: الأولى1419هـ - 1999م. [تعلیق المحقق: هذا إسناد صحیح] العسقلانی الشافعی، أحمد بن علی بن حجر ابوالفضل (المتوفی 852هـ)، المطالب العالیة بزوائد المسانید الثمانیة، ج5، ص374، ح850، تحقیق: د. سعد بن ناصر بن عبد العزیز الشتری، الناشر: دار العاصمة/ دار الغیث، الطبعة: الأولى، السعودیة - 1419هـ . [تعلیق المحقق: إسناده صحیح] العسقلانی الشافعی، أحمد بن علی بن حجر ابوالفضل (المتوفى 852 هـ)، فتح الباری شرح صحیح البخاری، ج6، ص225، تعلیقات وهمة : عبد الرحمن بن ناصر البراک، إعتنى به : أبو قتیبة نظر محمد الفاریابی، الناشر: دار طیبة، الطبعة : الأولى، 1426 هـ - 2005 م. [تعلیق المؤلف: بإسناد صحیح] العسقلانی الشافعی، أحمد بن علی بن حجر ابوالفضل (المتوفى852هـ)، تغلیق التعلیق، ج4، ص325، تحقیق: سعید عبد الرحمن موسى القزقی، الناشر: المکتب الإسلامی، دار عمار - بیروت ، عمان - الأردن، الطبعة: الأولى ، 1405 هـ . [تعلیق المؤلف: بإسناد صحیح] ابن الملقن، أبو حفص عمر بن علی (المتوفى 804 هـ)، التوضیح لشرح الجامع الصحیح، ج15، ص498و499، المحقق: دار الفلاح للبحث العلمی وتحقیق التراث، الناشر: دار النوادر، دمشق - سوریا، الطبعة: الأولى، 1429 هـ - 2008 م. [تعلیق المؤلف: بإسناد صحیح]