#تازه_های_نشر
سیره معصومان (ع) در کتابهای چهارگانه شیعه/ تالیف علیاکبر ذاکری/ به اهتمام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع)/ انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی/ 1398/ 2 جلد.
کتاب های چهارگانه شیعه الکافی، من لا یحضره الفقیه، تهذیب الاحکام و استبصار از مهم ترین و ارزشمندترین آثار مکتوب شیعه است؛ از زمان تدوین تاکنون به عنوان منابع اولیه مسائل عقیدتی و فقهی مطرح بوده و برای اولین بار است که سیره در این آثار مورد واکاوی قرار می گیرد. کتاب حاضر مقدمه ای بر تبیین ابعاد مختلف سیره در این کتابها می باشد و کوشیده است تا سیره بزرگان دین، رسول خدا(ص) و اهلبیت(ع) را از مهمترین و معتبرترین کتابهای شیعه (کتب اربعه) در نظرگاه خوانندگان قرار دهد. همچنین، نویسنده دراین کتاب ابتدا مفهوم سیره و سنت و دلائل پیروی از آن را بیان کرده، سپس ساختار و ویژگی های هریک از این چهار کتاب تبیین و نسخه ها و شروح و مؤلفان آنها معرفی شده اند؛ بعلاوه، علت اعتماد به آنها و منابعشان که اصول چهارصدگانه شیعه است و نیز سیر تدوین حدیث و نگارش اصول و جوامع حدیثی اولیه بیان شده است.
کتاب حاضر در 2 مجلد به زیور طبع آراسته شده که مندرجات آن به شرح ذیل می باشد:
جلد اول: زندگانی، سیره فرهنگی، عبادی و اجتماعی؛
جلد دوم: سیره سیاسی، اقتصادی و نظامی
#چهارده_معصوم (ع)
#اهل_بیت (ع)
#سیره_نبوی
#کتب_اربعه_شیعه
@tarikh_j
#تازه_های_نشر
تاریخ تحول حقوق زن در اسلام/ تالیف عزت السادات میرخانی/ انتشارات دانشگاه امام صادق (ع)/ 1398/ 2 جلد.
هدف از تالیف این کتاب پاسخ به ابهامات و پرسش هایی است که در طول تاریخ نسبت به حقوق زنان وجود داشته است. این نوشتار اگر چه با محوریت تحلیل تاریخی است، اما گستره و دامنه آن غور و بررسی مسائل تاریخی در عصر تشریع (عصر نبوی) در جلد اول و سپس عصر تکمیل (عصر علوی) در جلد دوم می باشد.
#حقوق_زنان
#زن_در_اسلام
@tarikh_j
#تازه_های_نشر
تاریخ کلام امامیه در ماوراءالنهر تا پایان قرن پنجم هجری و مقایسه آن با مکتب کلامی کوفه و قم/ تالیف علیرضا زکیزاده رنانی/ انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی (مشهد)/ 1398/ 197 صفحه.
حوزهي علميه شيعه در ماوراء النهر (بخشي از آسياي ميانه) که مناطق گستردهاي همچون بخارا، سمرقند، سغد، اشروسنه، چاچ، کش، فرغانه و ايلاق را در بر دارد تا کنون مورد بررسي جامعي قرار نگرفته و در باب تاريخ علم کلام امامي کمتر پژوهشي در مورد آن سامان يافته است. از جمله مطالب ضروري در مورد اين منطقه جغرافيايي، شناسايي شخصيتهاي برجسته کلامي و گونهشناسي آثار ايشان، نحوهي تعامل ايشان با ديگر مکاتب کلامي امامي به خصوص کوفه، قم و بغداد و در پايان علل رکود و از بين رفتن اين مدرسه کلامي ميباشد، که در اين نوشتار به روش توصيفي تحليلي در مورد بحث قرار گرفته است. بر این اساس، کتاب حاضر به جز مقدمه و نتیجهگیری شامل 4 فصل می باشد: 1. متکلمان ماوراءالنهر تا پایان قرن پنجم هجری.2. جریانشناسی فکری امامیه در ماوراءالنهر (تا پایان قرن پنجم هجری).3. آثار کلامی مدرسه ماوراءالنهر.4. مقایسه مدرسه کلامی ماوراءالنهر با مکتب کلامی کوفه و قم.
#کلام_شیعه_امامیه
#کلام_امامیه
#ماوراءالنهر
#مکتب_کلامی_کوفه
#مکتب_کلامی_قم
#متکلمان_شیعه
#محدثان_شیعه
@tarikh_j
#امامت_یا_امام_مسئله_اینست
شناختن نام مبارک #امام و نام والدین او ، تاریخ تولد ، آغاز و مدت امامت و نکاتی از این دست ، معرفت به حَسَب و نَسَب #امام علیه السلام است و این مرتبه از شناخت ، پایین ترین مرتبه شناخت مقام منیع امام و امامت است . این دانستنی ها گرچه تا اندازه ای لازم و در بعضی موارد ضروری است ، اما چندان #مهم و #کافی نیست . حقیقت معرفت به امام علیه السلام آن است که از راه معرفت #امامت به دست می آید .
📚 امام مهدی ، موجودِ موعود ، عبدالله جوادی آملی ، ص ۴۱
#معرفی_کتاب
#امام_مهدی
@tarikh_j
1_12863274.pptx
28.99M
#پاورپوینت کامل درس #تاریخ_اسلام از منظر #قرآن_کریم
در فلسفه تاریخ به اعتقاد برخی، قانون یا قوانینی بر تاریخ حکومت میکند و به نظر عده ای همه ی حوادث و تصورات تاریخ اتفاقی است و از هیچ قانونی تبعیت نمیکند.
نظر قرآن این است که یک سلسله قضایای شرطی به عنوان سنن الهی بر تاریخ حکومت دارد.
پاورپوینت فوق در پنج فصل به مباحث تاریخ در قرآن می پردازد:
فصل یکم:
فلسفه ی تاریخ و سنت های حاکم بر آن
فصل دوم:
جاهلیت، ابعاد و نشانه ها
فصل سوم:
از ولادت تا بعثت پیامبر اکرم (ص)
فصل چهارم:
از بعثت تا هجرت پیامبر اسلام (ص)
فصل پنجم:
از هجرت تا رحلت پیامبر اسلام (ص)
✍ تالیف: دکتر یعقوب جعفری
@tarikh_j
اهمیت و آسیب شناسی تاریخ و تاریخ نگاری از منظر امام خمینی.pdf
309.2K
#مقاله: اهمیت و آسیب شناسی تاریخ و تاریخ نگاری از منظر امام خمینی (ره)
✍ دکتر سعید طاوسی مسرور
- دکتر محمود کریمی
@tarikh_j
#کلام_استاد
#شک_مقدمه_یقین
من برخلاف بسیاری از افراد ؛ از تشکیکات و ایجاد شبهه هایی که در مسائل اسلام می شود ؛ با همه علاقه و اعتقادی که به این دین دارم به هیچ وجه ناراحت نمی شوم ، بلکه در « ته دلم خوشحال می شوم » زیرا معتقدم و در عمر خود به تجربه مشاهده کرده ام که این آئین مقدس آسمانی در هر جبهه از جبهه ها که بیشتر مورد حمله و تعرض واقع شده ؛ با نیرومندی و سرافرازی و جلوه و رونق بیشتری آشکار شده است .
خاصیت حقیقت همین است که شک و تشکیک به روشن شدن آن کمک می کند ، « شک مقدمه یقین و تردید پلکان تحقیق است »
📚 کتاب نظام حقوق زن در اسلام ، مرتضی مطهری ، ص 55
@tarikh_j
#معرفی_مکاتب_تاریخی
#مکتب آنال: به وقایع نگاری یا حوادث سال به سال معنا شده است.
ار سال 1900 برعلیه رلاتیویسم فرانسه به وجود آمد. ابتدا روی حوادث مقطعی کار کرد و دامنه تاریخ را از تاریخ سیاسی به اجتماعی اقتصادی روانشناسی کشاند.و دنبال تقریب علوم بود.
#اندیشه های_مکتب_آنال: مقصود مکتب انال شکستن اندیشه تخصص گرایی در تاریخ و ایجاد اتحاد بین شاخه های علوم انسانی و گذر کردن از سد تئوری زدگی در تاریخ است . به نظر آنال ها #تاریخ فقط اسناد نیست و از نانوشته های تاریخ سخن می گفتند.
زعمای آن دنبال کشف میدان های جدید در تاریخ بودند تاریخ آنال را باید تاریخ مردمی دانست که تاریخ را از حیطه قدرمندان خارج کردو با معرفی عظمت اراده شعور و قدرت ملت ها آنها را به ازادی کشاند. آنها تاریخ را علمی وکاربردی کرده و به حالت زنده فعال و عینی و فرزند زمان خود درآوردند.
@tarikh_j
#معرفی_مستشرقین
#اسلام_پژوهان
#هانری کُربَن (یا با تلفظ فرانسوی آنْغی کُغْبَن) (به فرانسوی: Henry Corbin) (زادهٔ ۱۴ آوریل ۱۹۰۳ - درگذشتهٔ ژوئیهٔ ۱۹۷۸) فیلسوف، ایرانشناس، اسلامشناس، و شیعهشناس فرانسوی بودهاست. او بخشی از عمر خود را در ایران و خاورمیانه سپری کرد.
حیطه مطالعه وی فلسفه اسلامی،مکتب فلسفه اشراق، فلسفه نوافلاطونی، حکمت متعالیه و پدیدارشناسی
ایدههای چشمگیر
تخیل خلاق؛ عالم مثال؛ فلسفه نبوی
دین وی،مسیحی کاتولیک یا به نقلی شیعه
استادان،اتین ژیلسون، لویی ماسینیون، امیل بریه
شاگردان،کریستین ژامبه[الف]، داریوش شایگان،متأثر ازافلاطون، اتین ژیلسون، لویی ماسینیون، امیل بریه، کارل لویت، ادموند هوسرل، مارتین هایدگر، کارل گوستاو یونگ، سهروردی، ملاصدرا، ابن عربی، سیدحیدر آملی، علامه طباطبایی
اثرگذار برسید حسین نصر، داریوش شایگان، سید احمد فردید، کریستین ژامبه، امیر معزی، ویلیام چیتیک، جیمز هیلمن، ژیلبر دوران، هارولد بلوم، یحیی بونو، شهرام پازوکی،هانری کربن، اولین مترجم آثار مارتین هایدگر به زبان فرانسه و همچنین معرفیکنندهٔ فلسفهٔ اشراق سهروردی و حکمت متعالیهٔ ملاصدرا به اروپاییان بودهاست. وی صاحب مکتبی در تاریخ فلسفهٔ اسلامی است و معتقد است فلسفه اسلامی معادل فلسفه عربی نیست و با مرگ ابن رشد پایان نیافتهاست، بلکه سنتی زنده و پویاست که در شرق جهان اسلام، بخصوص حوزه فرهنگی ایران، تداوم یافته و با بهرهگیری از احادیث امامان شیعه و امتزاج با فلسفهٔ ایران باستان و عرفان نظری به اوج رسیدهاست. همچنین از پایهگذاران فلسفه تطبیقی است که به نقادی فلسفهٔ مدرن غرب بر اساس سنت فلسفهٔ اسلامی میپردازد.
کربن گرچه هنگام تولد پروتستان بود، با سنت کاتولیک پرورش یافت. در ۱۹۲۸ از طریق مدیر بخش مطالعات اسلامیِ سوربُن با نوشتههای سهروردی آشنا شد. سالها بعد کربن اظهار داشت که آشناییاش با سهروردی، تکلیف سرنوشت معنوی او را برای عبور از این جهان مشخص کرد.
وی استاد شیعهشناسی دانشگاه سوربن و مدیر بخش تحقیق در مدرسه عالی مطالعات دانشگاه سوربن و نیز بنیانگذار و رئیس اداره مطالعات ایرانی «انجمن ایرانشناسی فرانسه در تهران» (IFIT) تهران بودهاست. وی یکی از اعضای بنیانگذار «دانشگاه سنت جان اورشلیم»، مستقر در پاریس، است. او استاد فلسفه دانشگاه تهران نیز استاد «انجمن شاهنشاهی حکمت و فلسفه ایران» بودهاست. او همچنین جزو اعضای برجسته حلقه ارانوس بود. در خصوص مذهب وی اختلاف نظر وجود دارد. داریوش شایگان وی را کاتولیک میداند. حال آنکه حسین نصر میگوید، وی به مذهب پروتستان گروید. همچنین حسین نصر و سیدحسین طباطبایی معتقدند وی گرایش ایمانی به #تشیع داشت و معتقد به #امام_زمان بود. برخی نیز وی را به گرایش به #باطنیه متهم میکنند.
@tarikh_j
#مستند_تخصصی
#مطالعات_اسلامی
✳️ مستند "مستشرق" به کارگردانی مسعود طاهری که به زندگی و افکار #هانری_کُربَن فیلسوف، ایرانشناس و استاد سابق مطالعات اسلامی #دانشگاه_پاریس که مناظراتی با #علامه_طباطبائی نیز داشته است، میپردازد، در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تولید میشود.مسعود طاهری که مستند "شرقی" او در سال 97 به نمایش درآمد و به واسطه برخورداری از سوژهای خاص مورد توجه مخاطبان قرار گرفت، هماکنون با تولید مستند "مستشرق" که محصول مشترک چهرداد فیلم و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است، به زندگی یکی دیگر از فیلسوفان اسلامشناس جهان، "هانری کُربَن" Henry Corbin فرانسوی میپردازد.
@tarikh_j
603629a9331f40d5829e64c3a646c3ce679b3ccd.mp3
2.21M
زنان دوران جمهوری اسلامی
#رهبر_انقلاب(حفظه الله تعالی): در همهی رشتههائی که مجلات ما بر گرد آنها مطلب مینویسند، انسان میبیند شمار نویسندگان و #پژوهشگران_زن در آنها، شمار برجستهی قابل توجهی است. کِی ما در کشور این همه عنصر پژوهشگر و عالم و اهل تبلیغ و ترویج از زنان داشتیم؟ در #گذشتهی_تاریخ ما هرگز چنین چیزی وجود نداشته. این مخصوص دوران #جمهوری_اسلامی است. ۱۳۸۸/۰۷/۲۸
@tarikh_j
#معرفی_مستشرقین
#اسلام_پژوهان
#کارن_آرمسترانگ (Karen Armstrong) (متولد ۱۹۴۴) نویسنده و پژوهشگر انگلیسیست که تاکنون دوازده کتاب درباره دینشناسی تطبیقی تألیف کردهاست.
وی به مدت ۷ سال راهبهای کاتولیک بوده سپس در ۱۹۶۹ در دانشگاه آکسفورد ادبیات کلاسیک و مدرن خوانده است. وی چندین برنامه تلویزیونی نیز درباره پولس رسول و تاریخ کلیسا تهیه کردهاست. او سپس به نوشتن کتابهایی در زمینه اندیشه دینی روی آورد در حالی که جهان نگری او بر آمده از بینش دینی مسیحی و خرد باوری غربی است. وی همواره کوشیده است به عنوان یک پژوهشگر به دینها بنگرد. به سخن دیگر تلاش آرمسترانگ این بوده تا بنیاد مشترک دینهای سامی را بیابد و میان آنان پلی بزند.
آثار او عبارتند از: تاریخچه ای برای خداوند، دوازده گام به سوی زندگانی با مهربانی، #حضرت_محمد (ص): #زندگینامه_پیامبر_اسلام، تاریخ خداباوری، در جستجوی خدا، بنیادگرایی در آیین یهود، مسیحیت و اسلام، تاریخ اورشلیم: یک شهر، سه دین، خداشناسی از ابراهیم تا کنون، از دل تو تا دل من.
#معرفی_مستشرقین
@tarikh_j
4_5890932471238756293.pdf
154.6K
#معرفی_مقاله:کارن آرمسترانگ و آثارش_علیرضا رضایت
@tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#️⃣What does it mean to be Shia?
✳️پروفسور لنگهازن از تشیع و وظایف شیعیان در آمریکا میگوید!
❇️ گری کارل لگنهازن که بعد از مسلمان شدن، نام «محمد» را برای خود انتخاب کرد، استاد مقدمه منطق، مقدمه فلسفه، زیباییشناسی، فلسفه علم، علم اخلاق، فلسفه مذهب و متافیزیک، بنیانگذار انجمن دانشجویان مسلمان دانشگاه تگزاس جنوبی و عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی است.
انتشار محتوا، به معنای رد یا تأیید آن از سوی انجمن بین المللی ترنم صلح نیست
#شیعه #لگنهازن #مبلغ_اسلامی #اسلام_در_امریکا
ترجمه و تدوین:«انجمن بین المللی ترنم صلح»
@tarikh_j
#حضرت_زینب
#زینب دختر امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) سومین فرزند ایشان است.زینب به معنای «درخت نیکو منظر وخوشبو» یا «زینت پدر» است.
بنابر برخی منابع حضرت زینب(س) در ۵ جمادیالاول سال پنجم یا سال ۶ هجری در مدینه متولد شد.
بر اساس روایات متعدد، نامگذاری #حضرت_زینب (س)، توسط پیامبر اسلام(ص) صورت گرفت. گفته شده است که جبرئیل از سوی خداوند این نام را به پیامبر (ص) رسانده است. در کتاب «الخصائص الزینبیة» آمده است #پیامبر(ص) او را بوسید و فرمود: «حاضران امّتم، غایبان را از کرامت این دخترم #زینب آگاه کنند؛ همانا او مانند جدهاش #خدیجه است.»
برای وی، القاب فراوانی نقل شده است، همانند عقیله بنی هاشم، عالمه غیرمعلَّمه، عارفه، موثّقه، فاضله، کامله، عابده آل علی، معصومه صغری، امینةاللّه، نائبةالزهرا، نائبةالحسین، عقیلة النساء، شریکة الشهداء، بلیغه، فصیحه، و شریکةالحسین.
#حضرت_زینب(س) را به سبب سختیهای بسیاری که در زندگی دید، #ام_المصائب نیز لقب دادهاند. درگذشت جدش پیامبر(ص)، بیماری و به شهادت رسیدن مادرش، شهادت پدرش #امیرالمؤمنین(ع)، شهادت برادرش #امام_حسن_مجتبی(ع)، واقعه کربلا وشهادت #امام_حسین و برادران دیگرش، به اسارت رفتن در کوفه و شام از جمله وقایع سخت و تلخ زندگی وی به شمار میآید.
#میلاد_حضرت_زینب_کبری
@tarikh_j
#در_محضر_استاد_یوسفی_غروی👇👇👇
#حضرت_زینب سلام الله علیها
چرا نام حضرت، #زينب بود و آيا اين قول مشهور كه #زينب به معناي #زينت_پدر و #زيب_اب است قول درستي است؟
✍🏼اول اين را بگويم كه چون در افواه مشهور است كه مي گويند زينب كبري برخي از اين صفت چنين برداشت مي كنند كه #حضرت_زينب (س) بزرگ تر از #ام_كلثوم بوده اند در حالي كه در كتاب هاي تراجم صحابه - شرح حال صحابه پيامبر (ص) - آمده است كه زينب دختر دوم اميرالمومنين (ع) بعد از حسنين (ع) بودند.
حالا اين كه چرا نام اين دو دختر اميرالمومنين، زينب و ام كلثوم گذاشته شد مي دانيم كه پيامبر (ص) چهار دختر به نام هاي زينب و ام كلثوم و رقيه و فاطمه داشتند كه فاطمه كوچك ترين دختر پيامبر بود و #حضرت_فاطمه (س) وقتي دو خواهر خود را از دست داده بودند نام آن ها را بر روي دختران خود مي گذارند.
اين كه به قول شما برخي زينب را زينت پدر و زينت اب مي گويند اين ها ريشه اي ندارد
اين که گفته مي شود #پيامبر (ص) به پيشنهاد #جبرئيل اسم حضرت را زينب گذاشتند مبنايي ندارد
و پيش از حضرت زينب اين نام، نام دختر پيامبر و دختر #حمزه_سيدالشهدا بوده است و در زمان عرب، زينب نام درخت زيبايي در بيابان بوده كه عرب اين نام را براي دختران برگزيده بود.
#میلاد_حضرت_زینب_کبری
@tarikh_j
1569219904-10057-14-2.pdf
777.7K
#مقاله: ولایتمداری #حضرت_زینب (س)
نویسنده: فاطمه معتمد لنگرودی
#حضرت_زینب(س) فرزند #امام_علی(ع) و #فاطمه(س) که از دامان رسالت و امامت برخاسته است؛ به دلیل یاری امام زمان خویش در شرایط دشوار زمانی و مکانی، یکی از الگوهای بارز در امر #ولایت_مداری و #ولایت_پذیری می باشد. سؤال اصلی اینجاست که سبک زندگی حضرت زینب(س) در حوزه ولایت مداری در چه ابعادی بوده است؟ این پژوهش به شیوه توصیفی- تحلیلی و با تکیه بر منابع کتابخانه ایی به بررسی ابعاد ولایت پذیری حضرت زینب در زندگانی ایشان پرداخته است. دستاورد این پژوهش آن است که #حضرت_زینب(س) به عنوان یک بانوی مسلمان و متعهد به اصول اسلامی، در تمام حالات زندگانی خود از امام زمان خویش اطاعت و التزام علمی و عملی داشتند.
#حضرت_زینب
#میلاد_حضرت_زینب_کبری
@tarikh_j
.
معرفی #مقاله هایی که در موضوع #حضرت_زینب سلام الله علیها نوشته شد
مبانی، عملکردها و روش های تربیتی حضرت زینب(س)
نویسنده: علینقی فقیهی سمیه خورشیدی
منبع: پژوهشنامه تربیت تبلیغی سال اول پاییز ۱۳۹۱ پیش شماره
خردورزی در سیره حضرت زینب (س)
نویسنده: اعظم نوری
منبع: پژوهشنامه مطالعات اسلامی زنان و خانواده سال اول پاییز و زمستان ۱۳۹۲ شماره 1
تحلیل خطبه حضرت زینب سلام الله علیها در کوفه براساس نظریه کنش گفتار سرل
نویسنده: طاهره ایشانی معصومه نعمتی قزوینی
منبع: سفینه سال دوازدهم زمستان ۱۳۹۳ شماره ۴۵ «ویژه حدیث»
واکاوی سبک زندگی علمی حضرت زینب (س) با رویکردی به قرآن و حدیث
نویسنده: سهراب مروتی زهرا منصورزاده
منبع: سراج منیر سال پنجم بهار ۱۳۹۳ شماره ۱۴
منطق حاکم بر احتجاجات حضرت زینب(س) پیرامون قیام امام حسین(ع)
نویسنده: محمد رنجبرحسینی طاهره عطار
منبع: پژوهشنامه معارف حسینی (آیت بوستان سابق) سال اول زمستان ۱۳۹۵ شماره ۴
بررسی شخصیت و اوصاف حضرت زینب (س)
نویسنده: بهرام مرادی فرزاد دیده باز نرگس بهرامی
منبع: پژوهشنامه معارف حسینی سال چهارم تابستان ۱۳۹۸ شماره ۱۴
ولایت مداری حضرت زینب(س)
نویسنده: فاطمه معتمد لنگرودی
منبع: پژوهشنامه معارف حسینی سال چهارم تابستان ۱۳۹۸ شماره ۱۴
تحلیل اقتباس های قرآنی حضرت زینب( س) در خطبه کوفه
نویسنده: محمد رنجبرحسینی نرجس ارج
منبع: پژوهشنامه معارف حسینی سال چهارم تابستان ۱۳۹۸ شماره ۱۴
روابط عاطفی حضرت زینب(س) و امام حسین (ع) با تاکید بر واقعه عاشورا
نویسنده: بشیر سلیمی سعید طاووسی مسرور
منبع: پژوهشنامه معارف حسینی سال چهارم تابستان ۱۳۹۸ شماره ۱۴
سیمای حضرت زینب (س) در شعر شاعران مسیحی معاصر عرب
نویسنده: سید مهدی نوری کیذقانی
منبع: پژوهشنامه معارف حسینی سال چهارم تابستان ۱۳۹۸ شماره ۱۴
#میلاد_حضرت_زینب_کبری
#مقاله
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@myganj
#در_محضر_استاد_یوسفی_غروی
👇👇
#میلاد_حضرت_زینب_مبارک
#حضرت_زینب سلام الله علیها
جمله اي كه راجع به مقام علمي و تعليمي و آموزگاري حضرت زينب (س) به دست ما رسيده از شخصي نقل شده است به نام نحوي مازني كه از قدماي نحويان كوفه بود.
از زبان او نقل شده كه ما همسايه #اميرالمومنين (ع) بوديم و وقتي كه اميرالمومنين (ع) از مدينه به بصره براي جنگ جمل رفته بودند
- مي دانيد كه امام در بصره پيروز شدند اما در اين سفر خانواده را همراه خود نبريده بودند و بدون خانواده به كوفه وارد مي شوند اما بعد كساني را مي فرستند تا خانواده را از مدينه به كوفه بياورند. -
در آن زمان هم حضرت زينب سلام الله عليها با همسرشان كه پسر عمويشان بود به نام عبدالله #جعفر_طيار در مدينه زندگي مي كردند و به همراه خانواده و در ركاب اميرالمومنين (ع) از مدينه به كوفه آمدند.
آن زمان كه خانواده اميرالمومنين (ع) به كوفه آمده بودند زنان كوفه براي پرسيدن مسايل خود به منزل #امام_علي (ع) و بانوي اين خانواده حضرت زينب (س) مراجعه مي كردند و حضرت زينب (س) پاسخگوي مسايل اين بانوان بوده و از طرف ديگر جلسات تفسير قرآن داشته اند.
او در اين باره مي گويد در اين چهار پنج سالي كه خانواده اميرالمومنين (ع) در كوفه بودند ما قد و قامت حضرت زينب (س) را نديديم.
معلوم مي شود كه اين طور نبوده كه حضرت مدام بيرون بروند و در ميان مردم به حشر و نشر بپردازند.
#میلاد_حضرت_زینب_کبری
@tarikh_j