eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
958 دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
152 ویدیو
329 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📔 «مردی در تبعید ابدی» (براساس داستان زندگی ملاصدرای شیرازی) نوشتۀ؛ نادر ابراهیمی انتشارات روزبهان، ۱۳۸۸ 🔸صدرالدین شیرازی" معروف به "ملاصدرا" فیلسوف، عارف و مفسر نامدار شیعه (۹۸۰ ق) 📌 مردی در تبعید ابدی رمانی از نویسنده توانا و سرشناس ایرانی، نادر ابراهیمی است که بر اساس زندگی صدرالمتألهین، ملاصدرای شیرازی نوشته شده است. ابراهیمی در این رمان بی‌همتا هم زندگی و سفرهای ملاصدرا و هم سیر تکوینی اندیشه‌های فلسفی و عرفانی‌اش را پی‌می‌گیرد. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جستاری در چگونگی و مکان دفن حضرت فاطمه زهرا(س)در منابع نخستین (مقاله پژوهشی حوزه) نویسندگان: حمزه ترابی، مجید احمدی کچایی منبع: تاریخ اسلام سال بیست و یکم پاییز 1399 شماره 3 ( حضرت فاطمه زهرا(س) که مقامی ویژه نزد پیامبر(ص) داشت، تنها دختر ماندگار پس از رحلت آن حضرت بود که زندگی کوتاه ایشان با روی دادهای بزرگ و سرنوشت ساز همراه شد. کوتاه بودن مدت زندگانی آن بانوی بزرگوار و وجود جریان های معارض با اهل بیت(ع) سبب شده است، بسیاری از رخدادهای زندگی ایشان، مانند چگونگی و مکان دفن آن حضرت به درستی آشکار نباشد. با وجود اختلاف علمای اهل سنت درباره چگونگی دفن حضرت زهرا(س)، بیشتر آنها بر این باورند که مدفن آن حضرت(س)در قبرستان بقیع، مکانی مشخص دارد، اما شیعیان آن قبر را متعلق به فاطمه بنت اسد می دانند و بر این باورند که مکان قبر آن بانو آشکار نیست. هر دو گروه در این باره، مستندات قابل توجهی ارائه کرده اند. این مقاله با روش تحلیلی توصیفی، این دو دیدگاه را بررسی می کند و به سنجش و اثبات این فرضیه می پردازد که قبر منسوب به ایشان در بقیع متعلق به فاطمه بنت اسد است و  محدوده مدفن حضرت زهرا(س)در کنار روضه نبی اکرم(ص)در بیت ایشان واقع شده است، اما محل دقیق قبر مخفی است. https://b2n.ir/s31035 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حضرت زهرا (سلام الله علیها) الگوی سیاسی و تأثیر ایشان بر ارتقای جایگاه زنان نویسندگان: محمدمهدی کریمی نیا،سیده کفایت آلبوشوکه، کلثوم آقایی مجتبی انصاری مقدم، غلامرضا محمدرضایی منبع: پژوهش و مطالعات علوم اسلامی سال سوم بهمن 1400 شماره 3 شخصیت و هویت انسانی تبلور در جامعه به عوامل گوناگونی از جمله امکان تأثیر گذاری و تأثیر پذیری از رهگذر حضور در عرصه ی سیاسی و انجام فعالیت های سیاسی وابسته است، که این فعالیت ها با تدبر امور و مصلحت اندیشی به قصد تأثیر گذاری در امور حکومتی ریز و درشت جامعه انجام می گیرند، از این رو در حرکت احیاگرانه اولیاء الهی از جمله حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) توجه ویژه ای به این موضوع گردیده است. و معرفی جایگاه سیاسی زن در رفتار پیامبر (صلی علی علیه و آله) با حضرت فاطمه (سلام الله علیها) و فعالیت های سیاسی حضرت در حیات پیامبر (صلی علی علیه و آله و سلم) و پس از رحلت ایشان تجلی یافت و ایشان به عنوان الگویی جامع برای زنان هر عصری قرار گرفتند. بررسی الگوی رفتاری و عملی حضرت فاطمه و ایستادگی وی در برابر ظلم و جور پس از رحلت پیامبر با تمام ضوابط دینی خاص زنان و حضور دلاورانه او در عرصه ی عمومی، حساسیت نسبت به امور پیرامونی که از حق انسانی زن مسلمان ناشی می شود را به نمایش میگذارد و ضرورت اتخاذ حضور زنان را در عرصه و عمل سیاسی برای حفظ اصالت آموزه های آیین نبوی در همیشه تاریخ را آشکار می سازد، که در مقاله حاضر ابتدا فعالیتهای سیاسی حضرت را قبل و بعد از حیات پیامبر مورد بررسی قرار می دهیم و سپس به تأثیر گذاری این فعالیت ها بر زن قبل و بعد از انقلاب می پردازیم. این پژوهش به روش کتابخانه ای گردآوری شده است و پردازش اطلاعات به صورت توصیفی - تحلیلی و تاریخی - نقلی می باشد. https://b2n.ir/q97503 تنظیم: سرکار خانم نجمه صالحی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ اوج تربیت دین.... اینکه خانم‌ها سیاسی بشوند یک ارزش فوق‌العاده است. سیاسیون اگر ببینند خانم‌ها هوشیاری سیاسی دارند واقعاً دیگر اشتبا‌ه‌شان یا احیاناً حتی خیانت‌شان نعوذبالله بسیار کاسته خواهد شد و از بین خواهد رفت. یک جامعه‌ای از نظر سیاسی عقب باشد یعنی خانم‌هایش عقب هستند، چون خانم‌ها می‌توانند به سهولت مردها را هشیار بکنند در عرصۀ سیاسی. و خانم‌ها یک آزادمنشی و آزادگیِ روحی خدا بهشان داده در عرصۀ سیاست، تشخیص درست بدهند می‌توانند فریاد بزنند! شما حتماً دیدید خانم‌هایی حُری که می‌آیند از حق دفاع می‌کنند، پای همه‌چیزش هم می‌ایستند! ام وهب را نگاه بکنید یا نمی‌دانم مَثَل برجستۀ قرآن، خانم آسیه است. محکم می‌ایستد تکه‌تکه هم می‌شود دفاع هم می‌کند از حق و کوتاه نمی‌آید. شما می‌دانید دو خانم برجسته در دین ما هستند حضرت زهرا(س)، حضرت زینب(س)، تحلیل‌های سیاسی‌ای که این دو بانوی بزرگوار می‌دهند بی‌نظیر است. این دو خانم مگر الگوی حجاب هستند؟! حجاب را شما از کنیز حضرت زهرا هم می‌توانی یاد بگیری، از خیلی از خانم‌های مسلمان دیگر می‌توانی یاد بگیری. مردها باید بیایند تحلیل سیاسی را از حضرت زهرا(س) یاد بگیرند. یکی از پیشنهادهای من به طور مشخص این است، می‌خواهی مهدوی بشوید؟ کلاس تحلیل سیاسی بگذارید. در مورد قدرت‌های جهان صحبت بکنید. الآن وضع منطقه به چه سمتی دارد می‌رود؟ چرا جمهوری اسلامی امروز قدرتمندتر از پیش شده؟ خیلی از خوبان معلوم نیست در سیصد و سیزده نفر باشند. پنجاه نفر از اینها خانم‌ها هستند! آقا اینها چقدر رشد کردند! زیر نظر این سیصد و سیزده نفر، هزاران نفر لشکریان دارند حضرت، آن ‌وقت پنجاه‌تایشان خانم‌ها هستند. خیلی جالب است ها! این پنجاه نفر یک نقش بین‌المللی می‌‌خواهند ایفا کنند. زن باید تحلیل‌گر باشد از نظر سیاسی، و این یعنی منتظر امام زمان بودن. سیاسی نباشید امام زمان (عج) نمی‌آید! مردم کوفه سیاسی نبودند که امیرالمؤمنین غریب شد! مردم کوفه سیاسی نبودند که اباعبدالله الحسین سر بریده شد! اگر خانم‌ها وارد تحلیل سیاسی بشوند و خودشان را تقویت بکنند. در تحلیل مسائل سیاسی، از آقایان بهتر می توانند عمل کنند. چون اکثر شما که نمی‌خواهید بروید پُست بگیرید یا پست بهتان بدهند یا پست ازتان بگیرند، می توانید آزاد نقد کنید. اوج تربیت دین این است که زن را سیاسی بار بیاورد و الّا زن بسیاری از فضائل اخلاقی را داشته باشد، طبیعی است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن دست‌نویس دانشگاه بیرمنگام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📣📣📣📣 مهلت ارسال مقالات تمدید شد. 📣 حوزه علمیه خواهران امام حسین (علیه السلام) چالوس با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس برگزارمی‌کند: (با درجه isc و امکان چاپ مقالات در مجلات علمی پژوهشی) 🔰همایش ملی جهادتبیین؛ راهکار مقابله با جریان تحریف 🗓 مهلت ارسال مقالات: ۵ بهمن ماه ۱۴۰۱ 🗓 اعلام نتایج داوری مقالات:۲۰ بهمن ماه ۱۴۰۱ 🗓 زمان برگزاری همایش: ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ 🔰 ثبت نام و ارسال مقالات از طریق: 📌 سایت همایش http//www.tbc1401.ir 📌 دبیرخانه همایش: چالوس، خیابان هفده شهریور، مدرسه علمیه امام حسین علیه السلام (واحد خواهران)، شماره تماس: ۰۱۱۵۲۲۲۸۳۹۸ 📌 چالوس، خیابان هفده شهریور، دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس، شماره تماس: ۰۱۱۵۲۲۲۰۵۳۶ -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🔆منتشر شد 📙کتاب سرکار خانم پهلوانی قمی عضو انجمن علمی پژوهشی تفسیر 📚سـپـیـددار📚 📌خاطرات یک مدافع سلامت ✅معرفی کتاب: سپیدار مظهر راست‌قامتی و ایستادگی است، خصوصیتی که در دوران به خوبی آن را به نمایش گذاشتند. داستان این کتاب هم، جرعه‌ای از دریای بی‌کران فداکاری‌ها، رشادت‌ها و حماسه‌های سپیدپوش این سرزمین است. داستانی خواندنی و پر فراز و نشیب از مادری سخت‌کوش که نه به بهانه مادری، از کار و خدمت و فاصله گرفته و نه به بهانه آن‌ها، نعمت و فضیلت مادربودن را از دست داده است. داستانی ، واقعی و تکان‌‌‌دهنده از یکی از بی‌شمار این سرزمین. ✅ مشخصات کتاب : 🔸ناشر: دفتر نشر معارف 🔹مولف : اشرف پهلوانی قمی 🔸صفحه: 280 🔹قطع : رقعی 🔸قیمت : 75000 تومان 🌐کانال معاونت پژوهش 🆔https://eitaa.com/jz2602
🔆مصاحبه با دبیر انجمن علمی پژوهشی تاریخ معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها خبرگزاری شبستان، رسانه حوزه دین، فرهنگ و اندیشه نجمه صالحی:عرصه پژوهش، عرصه جهاد است / هنوز با نقطه ایده‌آل در پژوهش‌های دینی فاصله داریم. ادامه مصاحبه در لینک👇👇 http://shabestan.ir/TextVersionDetail/1004464 🌐کانال معاونت پژوهش 🆔https://eitaa.com/jz2602
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پیامبر جنایتکاران عرصه‌ی «جنگ نرم» را، از آنجایی که با باورهای مردم و جایگاه رسالت درافتاده بودند، عفو نمی‌کردند. دو نفر در این زمینه بسیار شاخص‌اند: یکی بن ‌حارث که دست بر قضا پسرخاله‌ی پیامبر نیز بود و دیگری بن‌ ابی‌ . این دو شخص از راه‌های تبلیغاتی و نرم سراغ اسلام آمدند. آن‌ها به مدینه و سراغ یهودیان رفتند تا از آن‌ها علیه اسلام کمک بگیرند. مسائلی از آموختند تا به خیال خود، از پیامبر بپرسند و حضرت نتواند پاسخ آن‌ها را دهد تا در نتیجه، رسالت ایشان ضایع شود. نضر بن ‌حارث که به ایران آمده و با داستان‌های ایرانی آشنا بود، زمانی که پیامبر در کنار دیوار کعبه از طریق بیان داستان‌های اقوام سلف (، و...) مردم را به اسلام دعوت می‌کردند، یک چهارپایه در مقابل پیامبر می‌گذاشت و مردم را به گوش دادن داستان‌های ایرانی فرامی‌خواند تا بدین‌وسیله مردم را از اطراف پیامبر پراکنده کند. بعدتر این فرد در جنگ بدر حضور داشت و البته قطره خونی نیز از بینی مسلمانان نریخت، اما در این جنگ به‌همراه هفتاد نفر از کفار اسیر شد. حال، علی‌رغم اینکه سیاست پیامبر کشتن اسرا نبود، در میان آن هفتاد نفر، با دریافت از ۶۸ نفر از اسرای جنگ بدر، تنها نذر بن ‌حارث و عقبه‌ بن‌ ابی‌معیط را نبخشید. در آن زمان وضع حکومت اسلامی (به‌لحاظ مالی) خیلی مناسب نبود و پیامبر با دریافت فدیه از اسرا جذب سرمایه می‌کرد، اما با وجود آنکه آن دو نفر سرمایه‌دار نیز بودند و می‌توانستند پول خوبی پرداخت کنند، به‌دلیل آنکه از طریق ابزارهای تبلیغاتی و روانی به‌سراغ اسلام آمده بودند، مورد عفو قرار نگرفتند و به دست امیرالمؤمنین علیه‌السلام به هلاکت رسیدند. طبقات ابن سعد، ج 1، ص 165تا 202 2. سیره ابن اسحاق، ص 202. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🔰برگزاری مراسم نکوداشت استاد و محقق برجسته تاریخ اسلام مرحوم حجت الاسلام مهدی پیشوایی با حضور اساتید فرهیخته تاریخ اسلام -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تاریخچه جزایر سه‌گانه ایرانی جزایر سه گانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک در طول تاریخ همواره متعلق به ایران بوده و حاکمیت ایران بر آنها همانند دیگر جزایر ایرانی ریشه در گذشتۀ بسیار دور دارد. در دوران قبل از اسلام، خلیج فارس در حکم دریاچه اي ایرانی، و به همراه جزایر داخل آن جز قلمرو امپراطوري هاي ایرانی بوده است. بعد از ظهور اسلام نیز مناطق ذکر شده جزئی از قلمرو ایران بوده اند، تا اینکه در زمان ظهور سلسله صفویه این جزایر به مدت کوتاهی به تصرف استعماري پرتغالی ها درآمد. با قدرتمند شدن ایران در زمان حکومت شاه عباس صفوي این جزایر دوباره به ایران باز گردانده شد. با روي کار آمدن قاجاریه، این حکومت در اعمال قدرت و حاکمیت بر کرانه ها و جزایر خلیج فارس از خود ضعف و سستی نشان داد و انگلیس که مترصد چنین فرصتی براي پررنگتر کردن حضور خود در منطقه بود، براي تحکیم حضور خود در خلیج فارس جزایر سه گانه ایرانی را در سال 1903م، تصرف نموده و در اختیار امیرنشین هاي تحت الحمایۀ خود یعنی شارجه و رأس الخیمه قرار داد. با خروج انگلستان در سال 1971م، از منطقۀ خلیج فارس، جزایر سه گانۀ ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک بعد از مدت 68 سال به ایران باز گردانده شد. به دنبال باز پس گیري این جزایر، علیرغم دلایل متقن تاریخی مبنی بر مالکیت ایران بر این جزایر، دولت امارات با حمایت برخی از کشورهاي تندروي عربی، شکایتی را علیه ایران در سازمان ملل مطرح کردند که به دلیل اعتراض نماینده ایران مبنی بر عدم صلاحیت شوراي امنیت در این زمینه، پرونده بدون هیچ اقدامی مختومه شد. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
مالکیت ایران بر جزایر سه_گانه.docx
137.9K
(سیاست رسانه ای) مالکیت ایران بر جزایر سه گانه تکمیل مطالب بالا 👆 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده‌ علمی سومین همایش علوم انسانی_اسلامی پژوهش و فناوری حکمرانی در جمهوری اسلامی و علم تاریخ بررسی کلان سریال‌های تاریخی رسانه ملی ارائه دهنده:دکتر حسین فلاح زاده ناقد: دکتر حسین ایزدی دبیر علمی:دکتر یدالله حاجی زاده زمان:دوشنبه ۱۴۰۱/۹/۲۸_ساعت ۸تا ۱۰ مکان:پردیسان،انتهای بلوار دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تالار سردار شهید سلیمانی لینک ورود به جلسه: DTE.bz/danaee -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
پخش زنده نشست های دانش افزایی: پژوهش؛ مدیریت دانش،فرایندها و روندها ◀️ با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد صدرا مازنی (مدیر ترویج پژوهش معاونت پژوهش حوزه های علمیه) و حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابوالفضل هادی منش (مدیر مطالعات و برنامه ریزی پژوهش معاونت پژوهش حوزه های علمیه) ⏰ زمان: یک شنبه بیست و هفتم آذرماه 1401 ساعت 13 شرکت در جلسه: http://livehowzeh.ir/tv -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j