eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
138 ویدیو
307 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
«أمّ فَروه» 🌿🌿🌿  کنیه «فاطمه»، همسر بافضیلت امام باقر علیه السلام و مادر امام صادق علیه السلام است. او همچنین، دختر قاسم بن محمد بن ابی‌بکر است که از اصحاب مورد اعتماد امام زین العابدین علیه‌السلام و یکى از فقهاى هفتگانه مدینه بوده و از بزرگان تابعین محسوب مى‌گردید. از مسعودى روایت شده، ام فروه از تمام بانوان عصر خویش در مقام تقوى و پرهیزکارى سرآمد و ممتاز بوده است. امام صادق علیه‌السلام درباره عظمت ایمان و مقام معنوى مادر خویش ام‌فروه فرموده است: «کانت امى ممن آمنت و اتّقت و احصنت والله یحب المحسنین»؛ مادر من، از جمله بانوانى است که باایمان بوده، پاکى و پرهیزگارى داشته درستى و نیکوکارى شیوه او بوده و خداوند متعال هم نیکوکاران را بسیار دوست مى‌دارد. از تعریفى که امام علیه‌السلام از مادر خود انجام داده، چنان که  هم مى‌گوید: دلالت روشنى بر وثاقت و اعتبار حدیث ام‌فروه دارد، زیرا آن امام مادر خود را با خصلت تقوى و پرهیزگارى و حسن عمل مورد ستایش قرار داده است. ▫️راوی حدیث «ام فروه»، اضافه بر مقام بلند عرفان و تقوى و ارزش‌هاى عمیق اخلاقى و انسانى، آن طور که  و و برقى نوشته‌اند: به عنوان راوى حدیث معرفى شده است. امام علیه‌السلام از مادر خود روایت مى‌کند که وى از همسر خود امام  علیه‌السلام بازگو کرده که آن حضرت فرموده است: من در هر شبانه‌روز هزار بار براى گناهکار خود دعا مى‌کنم و از درگاه الهى براى آنان درخواست آمرزش مى‌نمایم زیرا ما در برابر مصایب و مشکلاتى که مشاهده مى‌کنیم صبر و شکیبایى را پیشه مى‌سازیم در حالى که عالم و آگاه به اجر و پاداش الهى هستیم. اما شیعیان ما چنین علم و دانشى را ندارند و فقط به خاطر پیروى و اطاعت از ما براى حفظ عقیده و دیندارى خود، هر گونه سختى و مشقتى را تحمل مى‌نمایند! شیخ کلینى از روایت کرده: من را در طواف خانه کعبه در حالى که چادر ساده‌اى به تن پیچیده بود، مشاهده کردم وى در حالى که طواف خود را انجام مى‌داد، با دست چپ هم  را لمس کرد؛ اما این عمل مورد انتقاد و اعتراض مردى واقع شد و او رفتار را مغایر با سنت و احکام طواف تشخیص داد. اما ام‌فروه در حالى که از لحن اعتراض‌آمیز آن مرد فهمیده بود وى از پیروان اهل بیت علیه‌السلام نیست، پاسخ ‌داد: إنا لأغنیاء عن علمک؛ ما خانواده‌اى هستیم که از علم و دانش تو‌ بى‌نیاز مى‌باشیم. پی‌نوشت: شهیدی، سیدجعفر، ۱۳۸۴، ص۵. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
ما گرم نماز با دلی آسوده او خفته به خاک جبهه خون‌آلوده ما منتظر امام غائب هستیم او منتظر امام قائم بوده 📝 🏷 @ShereHeyat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺 امام رضا عليه السلام : «عَلَیْکُم بِسِلَاحِ الْأَنْبِیَاء قِیلَ وَ مَا سِلَاحُ الأَنبِیَاءِ قَالَ الدُّعَاء؛  بر شما باد سلاح پيامبران . عرض شد : سلاح پيامبران چيست؟ فرمودند : دعا 📙 كافي : 2/468/5 💠 دعا برای فتح المبین ان شاءالله -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مراسم قالیشویان | آیین کهن ایران زمین هر ساله با نزدیک شدن به دومین جمعه ی ماه مهر، تکاپویی در میان مردم فین کاشان و ساکنان روستای خاوه اردهال می افتد که خبر از فرا رسیدن زمان برگزاری یکی از مراسمات آیینی و مذهبی مهم می دهد که قالیشویان نام دارد و در آستان مقدس امامزاده سلطان علی بن محمد باقر ( ع ) در مشهد اردهال برگزار می شود. این مراسم که با عنوان جمعه قالی یا قالی شورو نیز شهرت دارد، تنها آیین مذهبی در دنیای اسلام است که به تاریخ شمسی برگزار می گردد و پس از گذشت سالیان بسیار، هنوز هم شکوه و عظمت خاصی را به نمایش می گذارد. مراسم قالیشویان یکی از آیین های کهن ایران با قدمتی بیش از هزار سال می باشد که همچنان به دست مردمان این سرزمین حفظ و تقویت می شود. به عقیده ی کارشناسان، دیرینگی و تاریخی بودن این مراسم و جنبه های فرهنگی و اجتماعی آن، شایستگی ثبت در فهرست میراث ناملموس یونسکو را داشته است و به همین سبب نام آن را از دسامبر 2012 در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.  -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
علت برگزاری مراسم مراسم قالیشویان برای زنده نگه داشتن یاد امامزاده سلطان علی بن محمد باقر ( ع ) و سوگواری در شهادت ایشان برگزار می گردد. گفته می شود که مردم و اهالی فین کاشان که از حامیان آن حضرت بودند، وی را به این دیار دعوت نمودند. زمانی که ایشان قصد ترک کاشان را به مقصد مشهد اردهال داشتند، در 27 جمادی الثانی سال 116 هجری قمری به هنگام نماز و دعا به شهادت رسیدند و دشمنان در محلی موسوم به قتلگاه سر مبارک ایشان را از بدنشان جدا ساختند. دو روز پس از شهادت، اهالی فین خبردار شدند و با بیل، چوب و چماق قدم به اردهال گذاشتند و پس از جنگ با سپاه کفر توانستند در روز سوم شهادت، به پیکر مطهر ایشان دست پیدا کنند. مردم شهر برای دفن جسد، ایشان را در قالی سجاده اش پیچیدند و بر روی دوش گذاشتند سپس با ذکر حسین حسین به کنار نهر باریکرسف که امروزه به چشمه شازده حسین ( ع ) شهرت دارد، رفتند و جنازه را بر زمین نهادند. جسد نیاز به غسل داشت، به همین منظور عده ای سپاهیان خدا با سلاح های خود به جنگ با کفار پرداختند و عده ای دیگر با چرخیدن به دور خود سعی در پراکندن دشمن و حفظ جسد داشتند تا دیگران بتوانند آن را شستشو دهند. سپس با تلاش بسیار توانستند جسد پاک ایشان را تطهیر کرده و به خاک بسپارند.  در روایتی دیگر چنین آمده است که جسد پاره پاره امامزاده را در قالی پیچیدند و پس از انتقال به بالای تپه ای در همان نزدیکی، وی را به خاک سپردند.  آنها سپس قالی غرق به خون را به کنار نهر آوردند و حین جنگ با دشمن تلاش کردند تا آن را شستشو دهند و از خون پاک کنند. در جریان شستشو و به خاک سپاری، اهالی خاوه به کمک فینی ها می آیند و آنها را در به سرانجام رساندن این امر یاری می دهند. از آن پس به یاد این واقعه و حوادثی که در به خاک سپاری ایشان به وقوع پیوست مراسمی را برگزار می کنند تا یاد آن بزرگوار و یاران شهیدش را زنده نگه دارند؛ مراسمی که امروز از آن با عنوان قالی شویان یاد می شود. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
زمان برگزاری مراسم زمان دقیق برگزاری مراسم توسط ستاد برگزاری مراسم سنتی - مذهبی قالیشویان تعیین می گردد و دومین جمعه ی مهر ماه هر سال را برای آن در نظر می گیرند که معمولا بین نهم تا پانزدهم ماه قرار می گیرد. اگر یکی از روزهای سوگواری و جشن مذهبی یا یک رویداد شاخص تاریخی و سیاسی در  این جمعه واقع شود، مراسم به هفته ی بعد یا هفته ی قبل موکول می گردد. معمولا برای اجرای این آیین از چهارشنبه نوحه خوانی و مرثیه سرایی آغاز می شود و تا روز مراسم ادامه می یابد. سپس با انجام مراسم شام غریبان در جمعه شب ختم مراسم اعلام می شود. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j