eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
960 دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
152 ویدیو
328 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
felestin fa kamel.pdf
2.15M
نام کتاب : « از منظر حضرت آیت‌الله‌العظمی سیدعلی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی https://eitaa.com/joinchat/30015669Ce2e1b2ef42
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 جمع آوری و نگارش قرآن: علی علیه السلام نخستین کسی بود که پس از وفات پیامبر صلی الله علیه و آله به جمع قرآن مشغول شد و بر حسب روایات مدت ۶ ماه در منزل نشست و این کار را به انجام رساند. ابن ندیم گوید: اولین مصحفی که گردآوری شد، مصحف علی علیه السلام بود و این مصحف نزد آل جعفر علیه السلام بود. سپس می‌گوید: مصحفی را دیدم نزد ابی یعلی حمزه حسنی که با خط علی علیه السلام بود و چند صفحه از آن افتاده بود و فرزندان حسن بن علی علیه السلام آن را به میراث گرفته بودند. محمد بن سیرین از عکرمه نقل می‌کند: در ابتدای خلافت ابوبکر، علی در خانه نشست و قرآن را جمع آوری کرد؛ گوید از اکرمه پرسیدم: آیا ترتیب و نظم آن مانند دیگر مصاحف بود؟ آیا رعایت ترتیب نزول در آن شده بود؟ گفت اگر جن و انس گرد آیند و بخواهند مانند علی علیه السلام قرآن را گردآورند، نخواهند توانست. گوید هرچه دنبال کردم تا بر آن مصحف دست یابم میسر نگردید! ابن جزی کلبی گوید: اگر مصحف علی علیه‌السلام یافت می‌شد، هر آینه در آن علم فراوان یافت می‌گردید. 📘 تاریخ قرآن، آیت الله محمدهادی معرفت، انتشارات سمت، صفحه ۸۹؛ به نقل از منابع متقدم. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جمع آوری و نگارش قرآن ۲: جلال‌الدین سیوطی گفته است: در صدر اول [صدر اسلام]، نشانه حرکات حروف [قرآن] به صورت نقطه بود. نقطه‌ی اول حروف علامت فتحه، نقطه‌ی آخر حروف علامت ضمه و نقطه‌ی زیرین حروف علامت کسره به شمار می‌آمده است. علائمی که هم اکنون برای بیان حرکات حروف [قرآن] متداول است و ماخوذ از حروف می‌باشد، از ابتکارات خلیل بن احمد است. در این روش فتحه عبارت است از شکل مستطیلی که در بالای حروف گذاشته می‌شود؛ علامت کسره به همین شکل در ذیل حروف به کار می‌رود و علامت ضمه واو کوچکی است که در بالای حروف [گذاشته می‌شود] و تنوین بر حسب مفتوح بودن یا مکسور یا مضموم بودن به وسیله دو علامت از نوع خود مشخص می‌شود. سیوطی اضافه می‌کند: اولین کسی که حمزه و تشدید را وضع کرد، خلیل بن احمد بود. 📙 تاریخ قرآن، آیت الله محمدهادی معرفت، انتشارات سمت، صفحه ۱۲۶. لازم به تذکر است که خلیل بن احمد از بزرگترین علمای لغت شناس عرب در قرن دوم هجری می‌باشد و کتابی به نام العین دارد. 🖊استاد محترم: مهدی مستقیمی https://eitaa.com/yadrooz_m/139 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
واکاوی زمان تحقق وعده قرآنی نابودی صهیونیسم.pdf
1.36M
🔰 مقاله پژوهشی / PDF 🛑 آیا زمان نابودی اسرائیل در قرآن کریم پیشگویی شده است⁉️ 📚 واکاوی زمان تحقق وعده قرآنی نابودی صهیونیسم جهانی در آیات آغازین سوره اسراء ✍ به قلم علیرضا شریف و سید حسن خلیفه واقفی | فصلنامه علمی مطالعات بیداری اسلامی🔻 1⃣ این پژوهش، به دنبال تبیین چگونگی وقوع سرکوب فساد بنی‌اسرائیل در آخرالزمان، توسط «أُولِی بَأْسٍ شَدِیدٍ» (= سربازان حضرت ولی عصر عج) است که در پی دو فساد بزرگ آنان در سطح جهان رخ می‌نماید. در پی سرکوب آنها، بیت المقدس فتح و از لوث وجود انان پاک می‌شود. اگر اجازه قدرت‌نمایی به بنی‌اسرائیل در فساد دوم داده می‌شود، به جهت آشکار شدن باطن حقیقی آنان است. 2⃣ روش مقاله: بهره‌گیری از رهیافت تدبّری؛ با تاکید بر پیوستگی آیات و تحلیل دلالت‌های ظاهری موجود در متن سیاق، به چینش زمانی آیات و روایات مربوط به آن. مقاله احتمال وقوع یکی از دو فساد این قوم یهود در زمان معاصر را قویتر از دیگر احتمالات می داند. 3⃣ طبق روایات و دلایل مطرح شده در این نوشتار، زنجیره متوالی ماجراهای فساد بنی‌اسرائیل و «علوّ کبیر» ایشان در آخرالزمان، در اواخر دوران غیبت کبری رخ می‌دهد و با ماجرای ظهور امام عصر (عج) مرتبط است. (لطفا نقادانه بخوانید) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
cultural-h-v8n31p27-fa.pdf
374.4K
مقاله: درباره طلسم های یهودیان است با توجه به کتب اسلامی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🔰معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار می‌کند: 🔸اولین پیش نشست چهارمین همایش ملی «کتاب سال بانوان» 🔆موضوع: "کتاب تولید دانش و آثار ماندگار بانوان طلبه" 🎙استاد: سرکار خانم بتول زاهدی فر، دبیر علمی چهارمین همایش کتاب سال بانوان 📌لینک حضور مجازی: http://online.jz.ac.ir/rbhyyb897yoy/ 🗓زمان: دوشنبه ۲۲ آبان ماه ساعت ۱۰ 🏫مکان:جامعه الزهرا سلام الله علیها، ساختمان کتابخانه، معاونت پژوهش، طبقه سوم https://jz.ac.ir/post/13676 🌹 ┄┅═══••✾••═══┅┄ @jz_news | کانال رسمی جامعه الزهرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مقدمه و فهرست کتاب چیستی رویکرد تمدنی.pdf
680.4K
مربوط به یادداشت بالا مقدمه و فهرست مطالب کتاب "چیستی رویکرد تمدنی؛ از عرصه نظر تا صحنه عمل" @MohsenAlviri
مفهوم رویکرد تمدنی و شاخص_های آن؛ بررسی موردی بیانیه گام دوم انقلاب.pdf
2.04M
مربوط به یادداشت بالا متن کامل مقاله "مفهوم رویکرد تمدنی و شاخص‌های آن؛ بررسی موردی بیانیه گام دوم انقلاب" @MohsenAlviri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جغرافیای تاریخی حران.mp3
19.09M
به‌نام‌او واکاوی و بررسی جغرافیایی منطقه حرّان استاد محترم: مهدی مستقیمی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم کتاب های مطالعاتی برای دانشجویان گروه فلسفه و کلام اسلامی ( گرایش کلام اسلامی وکلام جدید، تاریخ تشیع و جامعه شناسی تشیع) 1) تاریخ فِرَق اسلامی/ جلد دوم/ حسین صابری /سمت /1383. 2) تطور کلام شیعه؛ دفتر دوم: از عصر غیبت تا خواجه نصیر طوسی/سیدصفر جبرئیلی/انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی/1388 3) جستارهایی در مدرسۀ کلامی کوفه/ به کوشش اکبر اقوام کرباسی /زیر نظر محمدتقی سبحانی / دارالحدیث/1395. 4) جستارهایی در مدرسۀ کلامی قم/ به کوشش سیدحسن طالقانی/ زیر نظر محمدتقی سبحانی / دارالحدیث/1395. 5) جستارهایی در مدرسۀ کلامی بغداد/ به کوشش سیدعلی حسینی خضرآباد / زیر نظر محمدتقی سبحانی / دارالحدیث/1395. 6) تاریخ کلام امامیه (حوزهها و جریانهای کلامی)/ رسول رضوی/ دارالحدیث/1396. 7) تطورات کلام امامیه در مدرسۀ بغداد/ سیدعلی حسینی¬زادۀ خضرآباد/1396. 8) دورۀ شکل¬گیری تشیع دوازده امامی گفتمان حدیثی میان قم و بغداد/ نیومن/ ترجمه و نقد مؤسسۀ شیعه¬شناسی/ 1386 9) فرق و مذاهب کلامی/ علی ربانی گلپایگانی/ مرکز جهانی علوم اسلامی/جامعه المصطفی/ 1377/قم. 10) بحوث فی الملل و النحل ( دراسه موضوعیه مقارنه للمذاهب الإسلامیه) / جعفر سبحانی/ مؤسسه النشر الإسلامی 11) گزیده¬ای از متون کلامی/ مرکز مدیریت حوزه¬های علمیۀ خواهران/ مهدی فرمانیان/ به اشراف قاسم جوادی/ نشر مهاجر/ 1388. 12) مکتبها و فرقه¬های اسلامی در سده¬های میانه/ ویلفرد مادلونگ/ ترجمۀ جواد قاسمی/ انتشارات آستان قدس رضوی/1375. 13) تاریخ علم کلام در ایران و جهان اسلام/ علی اصغر حلبی / انتشارات اساطیر/1373. 14) تاریخ مذاهب اسلامی/ محمد ابوزهره/ مترجم:علیرضا ایمانی/ انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب 15) سیر کلام در فِرق اسلام/ محمد جواد مشکور/ انتشارات شرق 1368. 16) خطوط برجسته¬ای از فلسفه و کلام اسلامی/ محمدجواد مغنیه/ ترجمۀ محمدرضا عطائی/ آستان قدس رضوی 17) آشنایی با فرق و مذاهب اسلامی/ رضا برنجکار/ سمت و طه/1378. 18) گرایش‌ها و مذاهب اسلامی در سه قرن نخست هجری/ابوحاتم رازی/ ترجمۀ علی آقانوری/ انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب 19) شناخت مذاهب اسلامی/ 2جلد/ سید احمد محمودی/ انشارات المصطفی/ 1385 20) تاریخ علم کلام و مذاهب اسلامی/ علی¬محمد ولوی/ مؤسسۀ انتشارات بعثت/ 1367. 21) فرهنگ عقاید و مذاهب اسلامی/ 5 جلد/ جعفر سبحانی/ ترجمۀ محمد عیسی جعفری/ انتشارات اخلاق/ 1378. 22) آشنایی با علوم اسلامی/ کلام/ مرتضی مطهری 23) تاریخ علم کلام/ شبلی نعمانی/ ترجمه سید محمدتقی فخر داعی گیلانی/ انتشارات اساطیر/ 1386. 24) ماجرای فکر فلسفی در جهان اسلام/جلد اول/ غلامحسین ابراهیمی دینانی/ طرح نو/ 25) فلسفه و کلام اسلامی/ مونتمگری وات/ ترجمۀ ابوالفضل عزتی/ انتشارات علمی و فرهنگی/ 26) سیر فلسفه در جهان اسلام (فصل دوم: منازعات سیاسی و مذهبی)/ ماجد فخری/ ترجمۀ محمدسعید حنایی کاشانی/مرکز نشر دانشگاهی/1372 27) تاریخ فرق/ سعد رسُتم/ ترجمۀ رمضان بهداد/انتشارات؟ 28) معارف کلامی شیعه /کلیات امامت/ ویراستاران: حمیدرضا شریعتمداری و مهدی فرمانیان/ سمت و دانشگاه ادیان و مذاهب. 29) معارف کلامی شیعی؛ آموزه‌های اختصاصی؛ مجموعه مقالات؛ زیر نظر حمیدرضا شریعتمداری، 1399. 30) میان فلسفه و کلام/ حسن انصاری/انتشارات رایزن. 31) تشیع امامی در بستر تحول 1/ حسن انصاری/ نشر ماهی/1395 32) امامت از دیدگاه امامیه و زیدیه/ مصطفی سلطانی/ انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب 33) تاریخ و عقاید زیدیه/مصطفی سلطانی/ انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب 34) زیدیه/فرمانیان و موسوی‌نژاد/ادیان 35) تاریخ علم الکلام فی الإسلام/ فضل اله زنجانی/ انتشارات آستان قدس رضوی/1417ق. 36) علم امام/گزینش و تصحیح:محمد حسین نادم/ انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب. 37) تطور تاریخی علم امام در اندیشۀ امامیه/ محمد حسن نادم/سمت و دانشگاه ادیان و مذاهب/ 1399 38) تطور علم الکلام الإمامی دراسه فی تحولات المنهج حتی القرن السابع الهجری / علی المدن/مرکز دراسات فلسفه الدین/ بغداد/ 39) تاریخ امامیه (گذری بر ده قرن تاریخ سیاسی شیعۀ دوازده امامی)/مصطفی صادقی کاشانی/ انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب 40) اشعریان و تأسیس نخستین دولتشهر شیعه/علی‌محمد سرلک/نشر ادیان. 41) مدخل¬های کلامی و فرق دائره المعارف بزرگ اسلامی/ زیر نظر سید کاظم موسوی بجنوردی 42) مدخل¬های کلامی و فرق دائره المعارف اسلام / زیر نظر حداد عادل 43) مدخل¬های کلامی و فرق دائره المعارف تشیع / انتشارات حکمت با تشکر از استاد محترم سعید طاووسی مسرور -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا