eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
310 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
دوستان و همیاران عزیز لطفا در این نظر سنجی شرکت بفرمایید🌹🌹 نظر سنجی بحث مستشرقان و تاریخ اسلام 1- آیا محتوای علمی کانال که خلاصه از کتاب مستشرقان و تاریخ اسلام آقای محمد حسین زمانی بود .در روزهای شنبه ارائه می شد مفید و موثر می دانید ؟اگر نه چه پیشنهادی در بهبود آن دارید؟ 2- معرفی مقالات در زمینه مستشرقان که در روز های یک شنبه خدمت دوستان ارائه شد چه گونه ارزیابی می کید؟ 3- مبحث شخصیت شناسی روز های دوشنبه مفید بوده است ؟ 4- نظر شما در مورد بحث مناسب تاریخی سه شنبه ها و ادامه این بحث چیست؟ 5- در روز های تحقیقات ارسالی قرار داده شد آیا ارسال این گون محتوای علمی را مفید می دانید؟ 6- معرفی ابنیه تاریخی در روز های پنج شنبه را چگونه ارزیابی می کنید و چه نکته هایی را در بهبود این بخش مفید می دانید؟ 7- معرفی کتاب با موضوع مستشرقان و تاریخ اسلام در جمعه ها را چگونه ارزیابی می کنید؟ 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 @tarikh_j
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 هدف از مطالعه سیره در زندگی مسلمانان : ۱_آشنایی با مبانی دینی که مسلمانان لازم است انها را بشناسند و اجرا کنند. ۲_ آشنا ساختن دیگران با مبانی دینی؛ غیر از انکه نیاز است خودمان سیره را درک کنیم بنا بر توصیه اسلام لازم است دیگران را نیز با مبانی اسلامی اشنا سازیم ۳_استنباط دیدگاههای دینی در موضوعات مختلف از سیره معصومین ۴_استدلال به سیره برای اثبات نظریات دینی 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 معنای سیره اهلبیت : الگو گیری از شیوه های نسبتا ثابت آن بزرگواران در موضوعات و مسائل زندگی است ☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘ بنابراین به عبارت دیگر سیره اهلبیت ع همان سبک زندگی اهل بیت ع است @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عرفان و عبادت در سیره پیامبر اعظم (ص) نویسنده: جباری، محمد رضا؛ پاییز 1385 - شماره 11 ISC 30 صفحه - از 83 تا 112 عرفان و عبادت از مهم ترین محورهای بحث در سیره نبوی(صلی الله علیه وآله) است. عبادت، فرع و مترتب بر معرفت است، و از همین روی، پیامبراعظم(صلی الله علیه وآله)تحت تربیت الهی مسیر کسب معرفت را چنان طی کرد که آماده پذیرش رسالت عظیم الهی شد. درجات بالای معرفتی آن حضرت، حالتی قرین با ذکر و احساس حضور دایم در پیشگاه حق به او بخشیده بود. این حالت به صورت خشوع و خداترسی و خوف حقیقی از سخط الهی در عبادات آن حضرت متجلی می شد. جلوه های عبادت در سیره پیامبراعظم(صلی الله علیه وآله) در نماز و ذکر، تهجد و نوافل، روزه، اعتکاف و حج رخ نموده است. نماز ایشان، که آن را نور چشم خود می خواند، همراه بود با اوج توجه و حضور دل. حضرت رسول(صلی الله علیه وآله) بر تهجد و نوافل نیز اهتمام خاصی داشتند. همچنین عبادات سنگین و طولانی همراه با فراهم سازی لوازم و مقدمات آن از قبل، و نیز آداب خاصی چون تقسیم نماز بر ساعات شب، بیداری پس از ثلث یا نصف شب و قرائت قرآن و مناجات در گزارش های مربوط به سیره عبادی آن حضرت به چشم می خورد. "پیامبراکرم(صلی الله علیه وآله) در عمل به این فرمان آن قدر اهتمام داشت که قدم های مبارکش متورم می شد،47 و برای تخفیف درد، گاه یک پا را از زمین بلند می کرد و پای دیگر بر زمین می نهاد،48 و از همین روی، آیات نخستین سوره طه بر ایشان نازل شد تا تکلف و مشقت را در عبادت از آن حضرت بردارد. 50 این مداومت چنان بود که حضور در صحنه های بحرانی ای همچون جنگ بدر نیز آن حضرت را از توجه شبانه به عالم بالا باز نمی داشت و بلکه اهتمام حضرت را بیشتر می ساخت؛ بنا به نقل امیرالمؤمنین(علیه السلام)در شب بدر، در حالی که اصحاب هر یک به نوبه خود استراحت کردند، پیامبراکرم(صلی الله علیه وآله) تا صبح زیر درختی مشغول نماز و دعا بود. برای مثال، ماه شعبان به لحاظ جنبه مقدمی اش برای ماه رمضان در شب زنده داری83 و روزه مورد عنایت ویژه پیامبراکرم(صلی الله علیه وآله) بود؛84 به گونه ای که بنابر پاره ای روایات، آن حضرت اکثر85 و گاه تمام 86 این ماه را روزه دار بود؛87 و خود درباره علت اهتمام به عبادت در این ماه می فرمود: زیرا مردم غالبا به خاطر توجه به رجب و رمضان از ماه شعبان که بین آن دو است، غافل اند. 92 نیز از آن حضرت نقل شده است که چون دهه آخر ماه رمضان فرا می رسید پیامبراکرم(صلی الله علیه وآله) رختخواب خویش را جمع می کرد و خود را کاملا مهیای عبادت می ساخت و در زیر سایبانی که برای ایشان فراهم می شد مشغول عبادت می گشت." لینک کوتاه: http://noo.rs/YKUYT @tarikh_j
تجلی قرآن در سیره عملی امام علی(ع) نویسنده: مبلغ، سید محمد حسین؛ پاییز و زمستان 1379 - شماره 23 و 24 ISC 14صفحه- از 162 تا 175 نویسنده تجلّی قرآن را در دو بخش سیره عبادی و سیره سیاسی امام علی(ع) مورد بحث قرار داده است. در بخش نخست با استناد به آیات متعدد، عبادت، فداکاری، اخلاص، دعا و استغفار و قضاوت امام علی(ع) مورد بحث و بررسی قرار گرفته و در بخش دوم سکوت امام در دوران خلافت خلفاء پیشین و عدل امام در دوران خلافت خودش بررسی شده و به این نتیجه رسیده است که در همه این حالات رفتار امام الهام گرفته از قرآن و تحت تاثیر آن شکل گرفته است. "علی(ع) در همه جهادها و جنگها چنان که قرآن بارها توصیه کرده است، شمشیر در راه خدا «فی سبیل الله» می زد، و در این راه، تنها خشنودی حق را جست وجو می کرد «ابتغاء وجه الله»، و چنین بود که خدا نیز با نزول آیه ای او را چنین ستود: «ومن الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضات الله…»(بقره/207)11 علی(ع) در عمل به این توصیه قرآن، چنان ثابت و استوار بود که به دست آوردن دارایی دشمن و غنائم جنگی، یا غریزه شهرت طلبی، یا حس انتقام جویی، یا تمایل شخصی هرگز در وجود قدسی او راه نداشت، چنان که هنگامی که خواست در جنگ خندق پس از به زمین افکندن عمروبن عبدود سر از تن او جدا سازد، از سینه او برخاست و اندکی راه رفت و سپس به این مهم دست یازید. بی تردید سکوت 25 ساله او و پرهیزش از توسل به زور، نه از سر ضعف سیاسی و مصلحت اندیشی سیاست مدارانه، و نه از سر عافیت طلبی یا ترس از مرگ بود که فرمود: «به خدا سوگند، فرزند ابی طالب با مرگ مأنوس تر از کودک به پستان مادر است»، بلکه تنها و تنها بیم تفرقه در ا مت پیامبر بود که او را از قیام و احقاق حق مسلم خود باز می داشت، و عمل به آیه اعتصام بود که می فرماید: «واعتصموا بحبل الله جمیعا و لاتفرقوا…»(آل عمران/103) هنگامی که ابوسفیان خواست دست او را به عنوان بیعت بفشارد خطاب به جمعیت فرمود: «… از ایجاد اختلاف و دودستگی دوری گزینید و نشانه های فخر فروشی را از سر بردارید… اگر سکوت کنم به خاطر علم و آگاهی است که در آن فرو رفته ام، و اگر شما هم مؤمن و آگاه بودید به سان ریسمان داخل چاه، لرزان و مضطرب می شدید." لینک کوتاه: http://noo.rs/txWEV @tarikh_j
جایگاه عرفانی امام سجاد(ع) نزد متصوفه و اهل معرفت نویسنده: شمس، محمدجواد؛ محمودی، وحید؛ بهار 1396 - شماره 51 علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC ، ص. 24 صفحه- از 63 تا 86) امام سجاد(ع) به سبب زهد و عبادت‌های بسیار و همچنین مناجات‌های زیبا و پرمحتوا، نزد متصوفه از جایگاه علمی و عملی ویژه‌ای برخوردارند؛ از بعد علمی، ایشان را سرآمد دانش‌های ظاهری و باطنی شمرده؛ و معتقدند که آن حضرت نه تنها در علوم ظاهر، بلکه در معارف معنوی نیز سرآمد بود؛ و حضرت امیرالمومنین(ع) و امام سجاد(ع) را در زمره کسانی می‌دانند که عالم به علم الافراد بوده‌اند. از حیث عملی نیز، ضمن نقل مناجات‌ها و نیز کرامات بسیاری از ایشان، سیره عبادی و اخلاقی آن حضرت(ع) را الگویی برای اهل معرفت دانسته، و گفته‌اند هنگامی که حضرت به نماز می‌ایستاد کائنات بر وی کشف می‌گشت و بر دست نیافتنی‌ترین اسرار عالم قدس اطلاع می‌یافت. در متون صوفیه، از گریه‌های بسیار حضرت(ع)، زهد و ورع، تقوی و خوف، سخاوت و خدمت به خلق، خلوص و تواضع و بردباری ایشان سخن به میان آورده‌اند آمده که قریشی(هاشمی) برتر از علی ابن الحسین ندیده‌ام نک: ابونعیم اصفهانی، بی تا، ج3: 141؛ پارسا، 1381‌: 555؛ کربلایی، 1383، ج2: 407؛ مناووی، محمد عبدالرئوف، 1999م، ج1: 372؛ این مطلب در بسیاری از کنب روایی شیعه نیز آمده است؛ برای نمونه رک: ابن بابویه، 1385، ج1: 232؛ مفید، 1413ق، ج2: 141. در این هنگام فرزدق شاعر که در آن جا حضور داشت گفت: او علی ابن الحسین(ع) است و در مدحش این ابیات را سرود این روایت در برخی کتب روایی شیعه نیز ذکر شده است برای نمونه رک: مفید، 1413ق، ج2: 150-151؛ علم الهدی، 1998م‌؛ ج1: 66-67؛ مجلسی، 1403، ج46: 121 و ... (1363، ج1: 198؛ پارسا، 1381: 536) 1) جایگاه علمی و معنوی صوفیه علاوه بر این که از امام سجاد(ع) به عنوان پیشوای عرفان یاد می‌کنند؛ ایشان را در علوم دینی نیز سرآمد می‌دانند؛ به علاوه در بیشتر متون اهل معرفت از وثاقت ایشان سخن به میان آمده و به عنوان راوی روایات نبوی یاد شده؛ و نیز اقوال تفسیری آن حضرت(ع) در بیشتر کتب تفسیری صوفیه آمده است؛ که از آن جمله است: تفسیر تستری، (نک: تستری، 1423ق: 205) کشف الاسرار و عدة الابرار،. این حالت امام سجاد(ع) در کتب روایی شیعه نیز ذکر شده است. لینک کوتاه: http://noo.rs/O55tQ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عبادی_قسمت اول شاخصه :اهتمام به اوقات نماز روایت: پیامبر_صلوات الله علیه و آله 🌱 وَ قَالَتْ عَائِشَةُ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله؛ يُحَدِّثُنَا وَ نُحَدِّثُهُ فَإِذَا حَضَرَتِ الصَّلَاةُ فَكَأَنَّهُ لَمْ‏ يَعْرِفْنَا وَ لَمْ‏ نَعْرِفْهُ‏؛ عائشه می گوید: قبل از نماز با پیامبر صحبت می کردیم و او نیز سخن می گفت، ولی هنگامی که وقت نماز فرا می رسید( سخن با ما را رها می کرد) گویا اصلاََ نه ما او را می شناسیم ونه او ما را می شناسد. (‏بحار الانوار، ج81، ص258). 🌱 يَا أَبَا ذَرٍّ إِنَّ اللَّهَ جَعَلَ قُرَّةَ عَيْنِي فِي الصَّلَاةِ وَ حَبَّبَهَا إِلَيَّ كَمَا حَبَّبَ إِلَى الْجَائِعِ الطَّعَامَ وَ إِلَى الظَّمْآنِ الْمَاءَ وَ إِنَّ الْجَائِعَ إِذَا أَكَلَ الطَّعَامَ شَبِعَ وَ الظَّمْآنَ إِذَا شَرِبَ الْمَاءَ رَوِيَ وَ أَنَا لَا أَشْبَعُ مِنَ الصَّلَاة؛ ای ابوذر خداوند نور چشم مرا در نماز قرار داد و آن را آنچنان محبوب من ساخته که غذا را برای گرسنه و آب را برای تشنه، و گرسنه با خوردن غذا و تشنه با نوشیدن آب سیر و سیراب می‌شوند اما من از نماز سیر نمی شوم. (بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏79 ؛ ص233؛ وسائل الشیعه، ج۱۵، ص۳۱۲) @tarikh_j
قسمت دوم عبادی شاخصه خشوع در عبادت روایت: _پیامبر صلی الله علیه و آله 🌱 عنه صلی الله علیه و آله_ لما سُئِلَ عَنِ الخشوع_: التواضُعُ فی الصَّلاةِ و اَن یُقبِلَ العَبدُ کُلّه علی رَبّه؛ پیامبر خدا صلی الله علیه واله در پاسخ به این پرسش که خشوع چیست؟ فرمودند: فروتنی در نماز و اینکه بنده با تمام دلش به پروردگار خود رو کند.( دعائم الاسلام؛ ۱ /۱۵۸) 🌱 کانَ النبی صلی الله علیه و آله اِذا قامَ الی الصلاة تَرَبَّدَ وَجهُهُ خَوفاََ مِنَ اللهِ تعالی؛ روایت شده که پیامبر صلی الله علیه و آله هرگاه به نماز می ایستاد از ترس خداوند متعال رنگ چهره‌اش می پرید. ( فلاح السائل، ۱۶۱) @tarikh_j
قسمت سوم عبادی شاخصه:تفکر و عبادت روایت: _پیامبر صلی الله علیه و آله عَنه رکعَتانِ خَیفَتانِ فی التفکُّرِ خَیرُُ مِن قِیامِ لَیلهِِ؛ پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: دو رکعت نماز ساده و سبک، اما همراه با تفکر بهتر است از شبی را تا به صبح نماز گزاردن. ( بحارالانوار، ج ۸۴، ص ۲۴۹) @tarikh_j
قسمت چهارم عبادی شاخصه:اعتدال در عبادت روایت : قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: اِنَّ هذا الدینُ مَتینُُ فَاَوغِلوا فیهِ بِرِفقِِ وَ لا تُکَرِّهوا عباده الله اِلی عباداللهِ، فَتَکونوا کَالّراکِبِ المُنبَتَّ الَّذی لا سَفَراََ قَطَعَ و َ لا ظَهراََ اَبقی؛ این دین محکم و متین است پس با ملایمت در آن وارد شوید و عبادت خدا را به بندگان خدا با کراهت تحمیل نکنید تا مانند سوار درمانده ای باشید که نه مسافت را پیموده ونه مرکبی به جا گذاشته است.( اصول کافی، ج۴، ص۲۶۲) @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#غزوه بنی مصطلق یا غزوه مریسیع در شعبان سال پنجم هجرت اتفاق افتاد که "حارث بن ابی‌ ضرار" رئیس و بزرگ قبیله بنی مصطلق همراه قوم و قبیله خویش و عده ای از اعراب دیگر قبایل، قصد حمله به مدینه و جنگ با رسول خدا صلی الله علیه و آله را داشتند.قبیله بنی مصطلق طایفه ای از خزاعه بودند که در ناحیه «فرع»، هشت منزلی مدینه سکونت می کردند. به پیامبر صلی الله علیه و آله خبر رسید "حارث بن ابی‌ ضرار" رئیس و بزرگ بنی مصطلق همراه قوم و قبیله خویش و عده ای از اعراب دیگر قبایل، قصد حمله به مدینه و جنگ با رسول ¬خدا صلی الله علیه و آله را دارد. پیامبر (ص) مسلمانان را فرا خواند و خبر دشمنشان را به ایشان داد و مردم با شتاب آماده خروج شدند. در این جنگ گروه زیادى از منافقان، که هرگز در جنگ هاى دیگر همراهى نکرده. بودند و رغبتى به جهاد نداشتند فقط به دلیل نزدیکى محل جنگ و براى رسیدن‌ به مال دنیا با آن حضرت بیرون آمدند. سپاه اسلام در مریسیع فرود آمد، پرچم مهاجرین در دست عمار قرار گرفت و پرچم انصار در دستان سعد بن عباده دشمن نیز آماده جنگ شده ساعتى تیراندازى شد و پس از آن جنگ تن به تن آغاز شد؛ دشمن به سرعت درهم پاشید، ده نفر کشته و بقیه به اسارت در آمدند. از مسلمانان جز یک نفر به شهادت نرسید، وى «هشام بن صبابه» بود که به دست مردى از قبیله «عبادة بن صامت» که او را دشمن مى‌ پنداشت به شهادت رسید. شعار مسلمانان در این جنگ نظیر جنگ بدر این بود: یا منصور، أمِت، أمِت، اى پیروز بمیران بمیران. به دنبال خاتمه جنگ تمامى اموال بنى المصطلق به عنوان غنایم جنگى ضبط شده و گوسفندان و شتران فراوانى میان جنگجویان تقسیم گردید.
اسلام آوردن حارث‌ ابن هشام مى‌نویسد: چون رسول خدا از غزوه «بنى مصطلق» برمى‌گشت، در «ذات الجیش»، «جویریه» را که همراه وى بود به مردى از انصار سپرد تا او را نگهدارى کند، و چون به مدینه رسید حارث پدر جویریه براى بازخرید دخترش رهسپار مدینه شد و در «عقیق» به شترانى که براى فدیه به مدینه مى‌آورد نگریست و به دو شتر علاقه‌مند شد و آن دو را در یکى از دره‌هاى «عقیق» پنهان ساخت و سپس به مدینه نزد رسول خدا آمد و گفت: اى محمّد! دخترم را اسیر گرفته‌اید و اکنون سربهاى او را آورده‌ام. رسول خدا گفت: آن دو شترى که در فلان دره «عقیق» پنهان کردى کجاست؟ «حارث» گفت: «أشهد أن لا إله إلّا اللّه و أنّک محمّد رسول اللّه»، به خدا قسم که: کسى جز خدا از این امر اطّلاع نداشت. «حارث» و دو پسرش که همراه وى بودند و مردى از قبیله‌اش به دین اسلام درآمدند و فرستاد تا دو شتر را آوردند و شتران را به رسول خدا تسلیم کرد و دختر خود را تحویل گرفت. دختر هم اسلام آورد و نیکو مسلمانى شد، سپس رسول خدا او را از پدرش خواستگارى کرد و پدرش او را با چهارصد درهم کابین به رسول خدا تزویج کرد. چون خبر ازدواج رسول خدا با «جویریه» در میان أصحاب انتشار یافت، مردم به خاطر خویشاوندى «بنى المصطلق» با رسول خدا اسیران خود را آزاد کردند. از برکت این ازدواج صد خانواده از «بنى المصطلق» آزاد گردید. به قولى: کابین «جویریه» هم آزاد شدن همه اسیران «بنى المصطلق» یا آزاد شدن چهل نفر از قبیله او بود. @tarikh_j
گرایش گروه بنی مصطلق به اسلام یک گرایش اصیل بود، زیرا آنان در مدت اسارت خود هیچ چیزی جز خوش رفتاری و نیکی و گذشت ندیده بودند، تا آن جا که اسیران آنان همگی به بهانه های گوناگونی آزاد گشتند و به میان عشیره خود بازگشتند. پیامبرولید بن عقبه را برای اخذ زکات به سوی آنان اعزام کرد. وقتی آنان خبر ورود نماینده رسول خدا را شنیدند، بر اسب ها سوار شدند و به استقبال او رفتند. نماینده پیامبر تصور کرد که آن ها قصد قتل او را کرده اند، فورا به مدینه بازگشت و دروغی را سر هم نمود و گفت: آنان می خواستند مرا بکشند و از پرداخت زکات امتناع ورزیدند. خبر ولید در میان مسلمانان منتشر شد. آنان هرگز چنین انتظاری از «بنی مصطلق» نداشتند، در این زمان هیئتی از آن ها وارد مدینه شد. آن ها حقیقت را به رسول خدا گفتند و افزودند: ما به استقبال او رفتیم و می خواستیم به او احترام بگذاریم و زکات خود را بپردازیم، ولی او ناگهان از منطقه دور شد و به سوی مدینه بازگشت و شنیدیم مطلب خلافی را به شما گفته است. در این موقع، آیه ششم سوره حجرات نازل شد و گفتار «بنی مصطلق» را تأیید کرد و ولید را یک فرد فاسق معرفی نمود. مضمون آیه این است: «ای افراد با ایمان اگر یک فرد فاسقی خبری را به سوی شما آورد، توقف کنید و به بررسی بپردازید تا مبادا به گفتار او اعتماد کرده و کاری انجام دهید که بعدها پشیمان شوید. منبع :دانشنامه جهان اسلام مدخل بنی مصطلق @tarikh_j
قسمت پنجم عبادی شاخصه: خشوع درعبادت روایت: ♦️قال النبی صلی الله علیه و آله :" ... وَ اَما اِبنَتی فاطمه، ... مَتَى قَامَتْ فِي مِحْرَابِهَا بَيْنَ يَدِي رَبِّهَا جَلَّ جَلَالُهُ زَهَرَ نُورُهَا لِمَلَائِكَةِ السَّمَاءِ كَمَا يَزْهَرُ نُورُ الْكَوَاكِبِ لِأَهْلِ الْأَرْضِ وَ يَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لِمَلَائِكَتِهِ يَا مَلَائِكَتِي انْظُرُوا إِلَى أَمَتِي فَاطِمَةَ سَيِّدَةِ إِمَائِي قَائِمَةً بَيْنَ يَدِيَّ تَرْتَعِدُ فَرَائِصُهَا مِنْ خِيفَتِي وَ قَدْ أَقْبَلَتْ بِقَلْبِهَا عَلَى عِبَادَتِي أُشْهِدُكُمْ أَنِّي قَدْ آمَنْتُ شِيعَتَهَا مِنَ النَّار ..."؛ دخترم فاطمه هنگامی که در محرابش در برابر پروردگار می ایستد، نور او برای ملائکه آسمان، تلالو دارد؛ همان گونه که نور ستارگان برای اهل زمین روشنایی دارد. پس خداوند عزوجل به ملائکه خطاب میکند: ای ملائکه من، بنگرید به کنیزم فاطمه، که سرور زنان مخلوقاتم است و در برابر من [ به عبادت] ایستاده و از خوف من وجودش به لرزه افتاده و با قلب و جانش به عبادتم روی آورده است. شما را شاهد می‌گیرم که شیعه او را از آتش [دوزخ] ایمن ساختم.... 📚 امالی صدوق، ص ۱۱۳؛ بحارالأنوار، ج ۳۴۳، ص۱۷۲ و ج ۲۸،ص ۳۸ بیت @tarikh_j
قسمت ششم عبادی شاخصه: انتحاب بهترین وقت برای نماز روایت: و به مالک اشتر نوشت: ♦️ " وَاجعَل لِنَفسِکَ فیما بَینَکَ وَ بَینَ اللهِ اَفضَلَ تِلکَ المَواقیتِ، وَ اَجزَلَ تِلکَ الاقسام، وَ اِن کانَت کُلُّها لِلهِ ... فَاَعطِ اللهِ مِن بَدَنِکَ فی لَیلِکَ و نَهارِکَ، وَ وَفَّ ما تَقَرَّبتَ بِهِ اِلی اللهِ مِن ذلِکَ کامِلاََ غَیرَ مَثلومِِ و لا مَنقوصِِ، بالِغاََ مِن بَدَنِکَ ما بَلَغَ"؛ نیکوترین وقت ها و بهترین ساعت های شب و روزت را برای خود و خدای خود انتخاب کن اگرچه همه وقت برای خداست ... پس در بخشی از شب و روز وجود خود را به پرستش خدا اختصاص داده و آنچه تو را به خدا نزدیک میکند بی عیب و نقصی انجام ده؛ اگر چه دچار خستگی جسم شوی. 📚 نهج البلاغه، نامه ۵۳. بیت @tarikh_j
قسمت هفتم عبادی شاخصه: اعتدال در عبادت روایت: ♦️ عَن اَبی عَبدلله علیه السلام قالَ:" اِجتَهَدتُ فیرالعبادةِ و اَنا شابّ، فَقالَ لی اَبی علیه السلام: یا بُنَیَّ! دونَ ما اراکَ تَصنعُ، فَاِنَّ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ اِذا اَحَبَّ عَبداََ رَضِیَ عَنهُ بِالیَسیرِ"؛ امام صادق علیه السلام فرمودند: من جوان بودم و در عبادت سختی میکشیدم، پدرم به من فرمود: پسر جانم، کمتر از آنکه می بینم عبادت کن، زیرا خداوند عزوجل چون بنده ای را دوست دارد به اندک از او راضی شود. 📚 اصول کافی، ج۴، ص۲۶۴. @tarikh_j
قسمت هفتم عبادی شاخصه : عبادت بسیار امامان معصوم (ع) از كسانياند كه بيشترين عبادتها را انجـام مـي دادنـد و اگـر نبـود وظايفي كه در قبال خانواده، بستگان، مردم و جامعه برعهـده داشـتند، همـواره در تمـام لحظات زندگيشان به راز و نياز با خداوند ميپرداختند. آنان در كنار همـة مشـغله هـاي زندگي و اجتماعي آن قدر در عبادت كوشا بودند كـه درك كامـل رفتـار آن بزرگـوارا ن حقيقتاً براي ما مقدور نيست. روایت حمران بن اعين از امام محمد باقر (ع) نقل كرده است كه آن حضرت فرمود «: پـدرم، علي بن الحسين، ماننـد اميرالمـؤمنين علـي (ع) ، در هـر شـبانه روز هـزار ركعـت نمـاز ميخواند. اميرالمؤمنين علي ( ع) پانصد درخت خرما داشت و در كنار هر درخـت خرمـا دو ركعت نماز ميخواند» (بحارالانوار ج46 :مجلسي، ص61-62) @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قلعه پرتغالی‌های هرمز که در ضلع شمالی این جزیره و در ساحل دریا قرار دارد، مهم‌ترین قلعه باقی مانده از روزگار تسلط پرتغالی‌ها بر سواحل و جزایر خلیج فارس است. این قلعه به فرمان آلفونسو آلبرکرک دریانورد پرتغالی در سال 1507 میلادی، در محلی موسوم به مورنا احداث شد. قلعه به شکل چند ضلعی نامنظم است. ساختمان آن بسیار محکم است و دیوارهایی به قطر 5/3 متر با چند برج به ارتفاع 12متر دارد. @tarikh_j
تاسیسات قلعه شامل انبارهای تسلیحات، آب انبار و اتاق‌هایی با سقف هلالی است. در زمان شاه عباس که به استعمار پرتغالی‌ها در ایران خاتمه داده شد، این قلعه به دست امام قلی خان از سرداران شاه عباس فتح گردید. قلعه‌های پرتغالی‌ها تقریباً در بیشتر مناطق حاشیه خلیج فارس وجود دارد، در بندر قشم، کنگ، عمان، رأس الخیمه، جزیره هرمز و جاهای دیگر. @tarikh_j
قلعه پرتغالی‌های هرمز که در ضلع شمالی این جزیره و در ساحل دریا قرار دارد، مهم‌ترین قلعه باقی مانده از روزگار تسلط پرتغالی‌ها بر سواحل و جزایر خلیج فارس است. این قلعه به فرمان آلفونسو آلبرکرک دریانورد پرتغالی در سال 1507 میلادی، در محلی موسوم به مورنا احداث شد. قلعه به شکل چند ضلعی نامنظم است. ساختمان آن بسیار محکم است و دیوارهایی به قطر 5/3 متر با چند برج به ارتفاع 12متر دارد. @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نوبت چاپ: اول زبان: فارسی سال انتشار: 1398 اولین سال انتشار: 1398 نوع مخاطب: تخصصی نقش پدیدآور: مولف نام پدیدآور: علی‌اکبر ذاکری ☘عبادت از ویژگی‌های ادیان الهی به‌ویژه اسلام است و به معنای خاص، شامل نماز و روزه و حج می‌شود. کتاب حاضر این مهم را در سیره معصومان(ع) با تکیه بر کتب اربعه بررسی کرده است. در آغاز به نماز و آداب آن پرداخته و به نکاتی درباره مقدمات نماز مانند وضو، قبله، اذان و اقامه و قرائت سوره‌های خاص و خواندن نماز برای آموزش دیگران اشاره کرده و به بررسی نمازهای متعددی پرداخته که برای ائمه(ع) بیان کرده‌اند. عبادت‌‌های دیگر مانند روزه و حج نیز در سیره معصومان(ع) به بحث و نقد درآمده است. اخباری درباره بنای کعبه، بازسازی و توسعه مسجدالحرام و شیوه حج رسول خدا(ص) آمده؛ اخبار حج و عمره‌های متعدد پیامبر(ص) و حج‌های پیاده ائمه(ع) بررسی شده است. @tarikh_j