eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
983 دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
144 ویدیو
315 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
قسمت دوم #سیره خانوادگی اصل: فراهم آوردن امکانات در حدّ متعارف برای خانواده روایت: جابر از امام باقر (ع) نقل می کند:عدّه ای بر امام حسین(ع) وارد شدند؛ ناگاه فرش های گران قیمت و پشتی های فاخر و زیبا را در منزل آن حضرت مشاهده نمودند. عرض کردند: ای فرزند رسول خدا! ما در منزل شما وسایل و چیزهایی مشاهده می کنیم که ناخوشایند ماست (وجود این وسایل در منزل شما را، مناسب نمی دانیم!.) حضرت فرمود: إنّا نَتَزَوّجُ النِّساءَ فَنُعطیهِنَّ مُهُورَهُنَّ فَیَشتَرینَ بِها ما شِئنَ، لَیسَ لَنا فیهِ شی ءٌما در ازدواج، مهریه زنان را پرداخت می کنیم و آنها هر چه دوست داشتند، برای خود خریداری می کنند. هیچ یک از وسایلی که مشاهده نمودید، از آنِ ما نیست. (الکافی، ج 6، ص 476) در روایت دیگر نقل شده که از امام صادق (ع) سؤال شد: آیا خرید جواهرات برای زینت بچّه ها درست است؟ حضرت -فرمود: علیّ بن الحسین(ع) برای بچّه ها و همسرانش زیورآلات از نوع طلا و نقره تهیه می کرد و آنها را با آن زیورها می آراست. (کافی، ج 6، ص 475، ح1) @tarikh_j
قسمت سوم-خانوادگی اصل: همکاری در امور منزل روایت :پیامبر خدا در خانه خویش خدمتکار اهل خود بود، گوشت را تکه تکه می کرد و بر سفره غذای حقیرانه می نشست و انگشتان خویش را می لیسید، بز خود را می دوشید و لباس خود را وصله می نمود و بر شتر خود عقال می زد و به ناقه خود علف می داد، با خدمتکار منزل آرد را آسیاب می کرد و خمیر می ساخت . (کحل البصر، ص 102) ابن شهر آشوب در کتاب مناقب، (ج 1، ص 146) روایت کرده که: «رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم کفش خود را وصله می زد، پوشاک خویش را می دوخت، در منزل را شخصا باز می کرد، گوسفندان و شترها را می دوشید و به هنگام خسته شدن خادمش در دستاس کردن به کمک او می شتافت و آب وضوی شبش را خود تهیه می کرد . و در همه کارها به اهل خانه کمک می کرد . لوازم خانه و زندگانی را به پشت خود از بازار به خانه می برد . گاه اتفاق می افتاد که حضرت خانه خویش را نظافت می کرد و جارو می کشید و خود مکرر می فرمود: کمک به همسر و کارهای منزل، صدقه و احسان در راه خدا محسوب می شود. (العبقریات الاسلامیة، ص 192 و الرسول، ج 1، ص 165) پیامبراکرم صلی الله علیه وآله وسلم با همه عظمت و موقعیت ممتازش در منزل کار می کرد . و به نگهداری و پرستاری از کودکان می پرداخت.( بحارالانوار، ج 16، ص 227) @tarikh_j
قسمت چهارم#سیره خانوادگی اصل :تکریم همسر روایت :رسول خدا(ص) گاه برخی از همسرانش را در برخی سفرها با خود می برد. بدین منظور، برای آنکه کدورتی در بین آنان به وجود نیاید، قرعه می زدند. روایتی به این مضمون از عایشه نقل شده است: «کان رسول الله إذا أراده سفراً أقرع بین نسائه فایتهنّ خرج سهمُها خرج بها... هرگاه رسول خدا اراده سفر می کرد، میان همسرانش قرعه می انداخت و نام هرکس بیرون می آمد، او را به همراهش می برد». (بحارالانوار، ج 20، ص 309؛ القصص، جزائری، ص10) @tarikh_j
قسمت پنجم #سیره خانوادگی اصل :آراستگی برای همسران روایت: حسن بن جهم می گوید: امام کاظم (ع)را دیدم که محاسنش را رنگ کرده بود و بسیار آراسته به نظر می رسید. پرسیدم: فدایت شوم! چرا محاسنت را رنگ کرده ای؟ فرمود: آری، آراستگی و آمادگی مرد، موجب حفظ عفّت زن می شود. همانا برخی از زن ها به علت اینکه شوهرانشان به نظافت و آرایش بی اعتنا هستند، از مرز عفّت خارج می گردند.سپس آن حضرت افزود: آیا دوست داری که همسرت را آن گونه (ژولیده) بنگری که او تو را آن گونه بنگرد؟ گفتم: خیر. فرمود: زن نیز دوست ندارد مردش را آن گونه (کثیف و نامرتّب) بنگرد؛ زیرا که: مِن أخلاقِ الأنبیاء التَّنَظُّفُ وَ التَّطَیّبُ وَ حَلْقُ الشَّعر» (اصول کافی، ج 5، ص 567؛ وسائل الشیعه، ج7، ص 446) @tarikh_j
قسمت ششم#سیره خانوادگی اصل :محبت بـه كودكـان روایت: از امام صادق (ع)فرموده است: أحِبّوا الصبيان و ارحموهم و إذا وعدتموهم شـيئاً فَفُـوا لهـم لايـدرون إلا أنّكم ترزقونهم (كليني، ج6،ص49) كودكـان را دوسـت بداريد و به ايشان مهر ورزيد و چون به آنان وعدهاي داديد، بـه وعـدة خـود عمـل شما را روزي رسان خود ميدانند. در حديث امام صادق (ع)إنّ الله ليـرحم العبـد آمـده اسـت لشدّی حبّه لولده (کافی ،کليني، ج۶،ص50) بيگمان خداوند بـه سـبب شدّت محبت انسان به فرزندش بدو رحمت ميكند. سيره نويـسان دربـارة آن حـضرت چنـين نقـل كـرده انـد :سيرة پيامبر چنين بود كه هرروز صبح بر سرفرزندان خود و دست محبّت ميكشيد.(ابن فهد حلي، ص89)
هفته نفس زکیه ابوعبدالله محمد بن عبدالله بن حسن بن حسن ملقب به نفس زکیه، در سال ۱۰۰ق به دنیا آمد. پدرش عبدالله فرزندحسن مثنی و نوه امام حسن مجتبی(ع) است. مادرش هند، دختر ابی عبیدة بن عبدالله بن زمعه است. به دلیل آنکه در تمام سلسله والدینش کنیز وجود نداشت و سلسله مادران وی همه از قریش بودند به او لقب صریح قریش دادند. پس از قیام یحیی بن زید و شهادت وی، طرفداران تفکر قیام به سیف و به‌طور‌کلی علویان و غیر آن‌ها به سوی محمد بن عبدالله نفس زکیه شتافتند. عبدالله بن حسن، پدر نفس زکیه معروف به عبدالله محض در حدود سال ۱۲۶ق در منطقه ابواء نزدیک مدینه از خویشان و پیروان خود دعوت کرد تا با پسرش به‌عنوان مهدی اهل بیت بیعت کنند و بسیاری بیعت او را پذیرفتند. طبق برخی گزارش‌ها سه برادر عباسی ابراهیم، سفّاح و منصور و براساس گزارش‌های دیگر تنها منصور عباسی با نفس زکیه بیعت کردند.تنها مخالفتی که در واقعه بیعت ابواء صورت گرفت، از سوی امام صادق(ع) بود. بر اساس برخی گزارش‌ها مخالفت امام صادق(ع) به دلیل نسبت‌دادن لقب مهدی اهل بیت(ع) به محمد بن عبدالله بود؛ چراکه ایشان معتقد بود اکنون وقت ظهور مهدی نیست و محمد بن عبدالله به‌هیچ عنوان مهدی که پیامبر(ص) بشارت آن را داده، نیست. @tarikh_j
دلیل دیگر مخالفت امام صادق(ع) آن بود که ایشان می‌دانست بنی العباس که برای بیعت با محمد بن عبدالله نفس زکیه آمده‌ بودند، بیعت خود را با وی خواهند شکست و هدف آن‌ها از نزدیک شدن به علویان، فراهم کردن زمینه برای رسیدن خود به قدرت بود.محمد بن عبدالله نفس زکیه در سال ۱۴۵ق در مدینه بر ضدمنصور عباسی قیام کرد.فقها و محدثان مدینه با اینکه برخی ازآن‌ها شیعه نبودند، اما به سبب برتر دانستن محمد بن عبدالله بر منصور، تخلف از نفس زکیه را جایز ندانسته، بیعت با منصور از روی اکراه را باطل شمردند. با لشکرکشی عباسیان به مدینه و محاصره این شهر، بسیاری از مردم به سبب ترس از ادامه محاصره و قحطی از دور محمد بن عبدالله پراکنده شدند. سرانجام با ورود عباسیان به داخل شهر، جنگ تن به تن درگرفت و محمد بن عبدالله به دست حمید بن قُحطبه در منطقه «احجار الزیت» مدینه کشته شد. بعد از کشته‌شدن، سرش را از بدنش جدا کرده و در شهرهای مختلف گرداندند و بدن وی را در بقیع دفن کردند. منابع: طبری، ابوجعفر محمد بن جریر، تاریخ طبری ج۷، ص۵۸۹ فرمانیان، مهدی و موسوی نژاد، سید علی، زیدیه؛ تاریخ و عقایدص۳۸ مجلسی، محمدباقر، بحارالانوارج۴۷، ص۲۷۸ مطهری، مرتضی، سیری در سیره ائمه اطهار علیهم‌السلام ص۱۳۱-۱۳۲ @tarikh_j
قال رسول الله صلی الله علیه وآله:" اِنَّ الله تعالی جَعَلَ لِاَخی علی بن ابیطالب علیه السلام فَضائِلَ لا تُحصی کَثرَهً فَمَن قَرَاَ فَضیلَهً مِن فَضائِلِهِ مُقِرّاً بِها غَفَرَ اللهُ لَهُ ما تَقَدَّمَ مِن ذَنبِهِ وَ ما تَاَخَّرَ وَ مَن کَتَبَ فَضیلَهً مِن فَضائِلِهِ لَم تَزَلِ المَلائِکَهُ یَستَغفِرونَ لَهُ ما بَقِیَ لِتِلکَ الکتابَهِ رَسمُُ وَ مَنِ استَمَعَ اِلی فَضیلَهِِ من فَضائلهِ غَفَرَ اللهُ لَهُ الذنوبَ التی اکتَسَبَها بِالسَمعِ وَ مَن نَظَرَ اِلی کِتابِهِ مِن فَضائلِهِ غَفَرَ اللهُ لَهُ الذُّنوبَ التی اکتَسَبَها بِالنَّظَر..." خداوند بلند مرتبه برای برادرم علی بن ابیطالب علیه السلام، فضایلی قرار داده است که از شدت بسیاری، به شماره در نمی آید هر کس فضیلتی از فضایل او را بخواند و به آن اقرار داشته باشد، خداوند از گناهان گذشته و آینده او در می‌گذرد و هرکس یکی از فضایلش را بنویسد، تا آنگاه که اثری از آن نوشته باقی باشد فرشتگان پیوسته برایش استغفار می‌کنند و هرکس فضیلتی از فضایل او را بشنود، خداوند آن دسته از گناهانش را که از راه گوش کسب کرده می بخشاید و هرکس به نوشته هایی از فضایل او نظر افکند، خداوند گناهان چشم او را می آمرزد. 📚 بحارالانوار، ج ۲۶، ص ۲۲۹، ح۱۰ @tarikh_j
ابن حجر مکی با آن همه تعصب در باب یازده، ضمن مقصد پنجم از کتاب صواعق المحرقه، صفحه ۱۱۰، می نویسد: ✍ امام احمد حنبل روایت نموده و نیز میر سید علی همدانی در موده القربی و ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه نقل نموده اند که؛ مردی از معاویه سئوالی نمود، گفت آن را از علی علیه السلام بپرس که داناتر است. مرد عرب گفت: جواب تو را خوش تر دارم از جواب علی علیه السلام. معاویه گفت: بد سخنی گفتی؛ " کَرِهت رَجلاً کانَ رَسولُ الله صلی الله علیه و آله یَعرهُ بِالعلم غراً، و لَقد قالَ لَه اَنتَ مِنّی بِمنزله هارون مِن موسی اِلّا لا نبیُّ بعدی و کان عُمَر اِذا اَشکل عَلیه شیُُ اَخَذَ مِنهُ؛ تو کراهت داری از کسی که پیامبر صلی الله علیه و آله او را تلقین علم می کرد، هر آینه بتحقیق به او می فرمود: تو نسبت به من به منزله هارون به موسی علیه السلام هستی مگر آنکه بعد از من پیغمبری نباشد و هر گاه که به عمر[خلیفه دوم] امری مشکل و پیچیده می شد، آن را از علی علیه السلام سئوال می کرد و رای او را می گرفت". @tarikh_j
گانه 🔹پس از ماجرای سقیفه و بیعت مردم با ابوبکر بعنوان خلیفه اول، به ظاهر امیرالمومنین علیه السلام، گوشه نشینی اختیار کرده و سکوت نمود. این وضع بیست و پنج سال به طول انجامید. اما واقعیت مساله چیزی است که خود ایرالپومنین علیه السلام،بیان می فرمایند. ✍ آن حضرت از حضور خودش در دوران بیست و پنج ساله خلافت خلفای سه گانه، تعبیر می‌کنند به "وزارت" بعد از آنکه آمدند امیرالمومنین علیه السلام را پس از قتل عثمان به خلافت انتخاب کنند. امام فرمود: " وَ اَنا لَکم وَزیراً، خَیرُُ لَکُم مِنّی اَمیراً؛ من وزیر باشم بهتر از این است که امیر باشم".(۱) امام در این کلام، مقام و موقعیت و جایگاه بیست و پنج ساله خودش را، جایگاه وزارت معرفی می‌کند. یعنی امیرالمومنین علیه السلام در امور، دائماً در خدمت اهداف و در موضع کمک به مسئولینی بودند که در راس امور قرار داشتند. این ایثار فوق‌العاده بزرگی بود که انسان واقعاً گیج می‌شود وقتی فکرش را می کند که چقدر گذشت در کار امیرالمومنین علیه السلام وجود داشت.(۲) 📚 ۱- نهج البلاغه، خطبه ۹۲ ۲- نک به؛ انسان ۲۵۰ ساله، ص۸۹ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قسمت هفتم-خانوادگی اصل :نیکی به والدین 🌷روایت :كان‏ علي‏ بارا بامه‏ لم‏ يأكل‏ معها في‏ قصعة قط فقيل‏ له‏ في‏ ذلك‏ فقال‏ أخاف‏ أن أمد يدي الى ما وقعت عينها عليه فاكون عاقا لها.امام سجاد (ع)از غذا خوردن‏ با مادر (رضاعی)خود امتناع‏ داشت‏ سؤال‏ كردند كه‏ شما با آن‏ كوششى‏ كه‏ در باره‏ رحم‏ دارى‏ و از همه‏ مردم‏ نسبت‏ بخويشاوند مهربانترى‏ چرا با مادر خود غذا نميخورى‏ فرمود من‏ ميترسم‏ لقمه‏اى‏ را بردارم‏ كه‏ چشم‏ مادرم‏ بآن لقمه باشد. (الخصال، ج 2، ص 517؛ بحارالانوار، ج 46، ص 61؛ وسائل الشیعه، ج 9، ص 397) 🌷روایت: زنی نزد پیامبر(ص) آمد. حضرت از دیدن او بسیار خوشحال شد و عبایش را زیر پای او انداخت و در حالی که تبسّم بر لب داشت، با او به گفتگو پرداخت. بعد از آنکه آن زن مجلس پیامبر را ترک کرد، برادر آن زن به حضور حضرت مشرّف شد؛ ولی رسول خدا(ص) بسان خواهرش با او برخورد نکرد. به حضرت گفتند: چرا همان رفتار را با برادر نداشتی؟ فرمود: احترام بیشتر من به خواهر به این دلیل بود که او بیش از برادرش به پدرش نیکی می کرد.( این دو نفر خواهر و برادر رضاعی پیامبر ص بودند. بحارالانوار، ج 16، ص 281، ح 126) @tarikh_j
قسمت هشتم#سیره-خانوادگی اصل: نیکی به والدین از امام صادق (ع)پرسیدم: أیّ الأعمال أفضل؛ کدام عمل برتر از همه اعمال است؟حضرت فرمود: «الصلوة لوقتها و بّرالوالدین والجهاد فی سبیل اللّه؛ نماز خواندن در وقت خودش و نیکی کردن به پدر و مادر و جهاد در راه خدا»( اصول کافی، ج 2، ص 158)در روایتی درباره حقوق والدین از رسول خدا(ص) سؤال کرد: حضرت فرمود: «لایسمّیه باسمه و لا یمشی بین یدیه و لا یجلس قبله و لا یستسبّ له پدر را به نامش نخواند و جلو او راه نرود و پیش از او ننشیند و زمینه ناسزاگوایی دیگران را برای او فراهم نکند»(همان) 🌷روایت : جوانی در حال احتضار بود. او نمی توانست شهادتین را بر زبان جاری کند. رسول خدا(ص) متوجه مشکل آن جوان شد. مادرش را طلبید و رضایتش را گرفت. آن گاه جوان توانست شهادتین را بگوید. پیامبر(ص) خطاب به او دستور داد تا چنین دعا کند: «یا من یقبل الیسیر و یعفو عن الکثیر اقبل منّی الیسیر واعف عنّی الکثیر إنّک أنت الغفور الرّحیم». آن جوان این دعا را فراگرفت و زیر لب زمزمه کرد و خداوند گناهانش را بخشید. شیخ طوسی، امالی، ص 65) @tarikh_j
قسمت نهم#سیره-خانوادگی اصل : آراستگی برای همسر 🌷روایت: حسن بن زیات بصری می گوید: با دوستم بر امام باقر(ع)وارد شدیم. حضرت در اتاق تزیین شده نشسته بود و بالاپوشی گل دار و نقش دار بر تن داشت. محاسن خود را اصلاح کرده و به چشمان خود سرمه کشیده بود. سؤال هایمان را پرسیدیم. در هنگام وداع فرمود: ای حسن! فردا تو و دوستت نزدم بیایید. فردای آن روز نیز به محضر امام رسیدیم. این بار حضرت در اتاقی نشسته بود که جز حصیر، فرشی نداشت. پیراهن خشنی پوشیده بود. رو به دوستم کرده، فرمود: «برادر بصری! دیروز بر من وارد شدی و من در اتاق همسرم بودم. دیروز نوبت او و اتاق، اتاق او، وسایل اتاق هم برای او بود. او خود را برایم آراسته بود و من نیز باید همانند او، خود را برای او می آراستم. به دلت چیزی نسبت به من نگذرد!» حسن بن زیات می افزاید: دوستم گفت: فدایت گردم! به خدا سوگند بر دلم چیزی گذشت، اما اکنون خدا آن را از میان برد و دانستم حق در همان است که گفتی.(اصول کافی، ج 6، ص 448، ح 13؛ وسائل الشیعه، ج 5، ص 32، ح 5817) @tarikh_j
قسمت دهم#سیره-خانوادگی اصل:همکاری در امور منزل روایت :امام صادق عليه السلام مى فرمايد:«كانَ عَلِىٌّ عَلَيْهِ السَّلامُ يَحْتَطِبُ وَيَسْتَقِى وَ يَكنِسُ وَ كانَتْ فاطِمَةُ تَطْحَنُ و تَعجِنُ وَ تَخبِزُ؛على عليه السلام (براى خانه خود) از بيابان هيزم جمع آورى مى كرد و آب مى آورد و نظافت مى كرد، و فاطمه عليها السلام آرد مى كرد، و خمير مى نمود و نان مى پخت. (سفينة البحار؛ ج 2؛ ص 195) همچنين نقل شده است:«لَقَدْ طَحَنَتْ فاطِمَةُ بِنْتُ رَسُولِ اللهِ (صلى الله عليه وآله) حَتّى مَجَلَتْ يَدُها، وَ رَبا، وَ اثَّرَ قُطْبُ الرَّحى فِي يَدِها. فاطمه دختر رسول خدا (صلى الله عليه وآله) آن قدر با دست خود آسياب كرد كه دستش تاول زد، و ورم كرد، و آثار دستاس در دستش نمايان گشت».(حلية الاولياء؛ ج 2؛ ص 41) @tarikh_j
قسمت یازدهم#سیره-خانوادگی اصل :غیرت در اصطلاح، آن است که کسی نسبت به ناموس خود و همسر یا فرد مورد علاقه اش به حدّی اهتمام ورزد که به دیگری اجازه و تعرّض به حریم خویش ندهد. پیامبراکرم(ص) فرموده است: اَلْغیرَةُ مِنَ الاْیمانِ غیرت از ایمان است. 🌷روایت: در روز عاشورا از جمله بر حمایت از ذرّیه پیامبر و خانواده پدرش تأکید می فرمود: اَحْمی عِیالاتِ اَبی، اَمْضی عَلی دینِ النَّبی آن حضرت، روز عاشورا خانواده و دختران و خواهر خود را توصیه کرد که پس از شهادتش، گریبان ندرند و چهره مخراشند و آه و زاری و واویلا سر ندهند و پیش دشمنان صدایشان را به گریه بلند نکنند. در واپسین لحظات هم که مجروح بر زمین افتاده بود، وقتی شنید که گروهی از سپاه دشمن قصد حمله به خیمه ها و تعرّض به زنان و کودکان دارند، بر سرشان فریاد کشید: اِنْ لَمْ یَکُنْ لَکُمْ دینٌ وَ کُنْتُمْ لاتَخافُونَ الْمَعادَ فَکُونُوا اَحْرارا فی دُنْیاکُمْ... ای پیروان آل ابوسفیان! اگر دین ندارید و از معاد نمی ترسید، پس در دنیایتان آزاده باشید و اگر عربید، به اصل و تبار خویش برگردید.شمر جلو آمد و گفت: ای پسر فاطمه چه می گویی؟امام(ع) فرمود: من با شما می جنگم و شما با من می جنگید، پس تجاوزگران و سرکشان و جاهلان خود را تا وقتی من زنده ام، از حرم من بازدارید. (بحارالانوار، ج 45،ص 49-51) @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#مسجد کوفه -قسمت دوم 🌷طبق روایات متعدد، مرکز حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) شهر کوفه است. مفضل بن عمر از امام صادق(ع) درباره محل حکومت حضرت مهدی سوال کرد. آن حضرت فرمود: محل حکومت او شهر کوفه، محل حکومتش مسجد جامع کوفه و محل بیت المال و تقسیم غنایم مسجد سهله است.  امام صادق(ع) می‌فرماید: «هنگامی که قائم ما قیام کند در پشت کوفه مسجدی را بنا خواهد کرد که هزار در دارد و خانه‌های کوفه را به رود فرات در کربلا متصل می‌کند.» از امام علی(ع) نیز نقل شده است: «روزی برسد که کوفه به حیره وصل شود و زمین‌های آن چنان مرغوبیتی پیدا کند که یک ذراع زمین آن به چند اشرفی فروخته شود و مسجدی در حیره بنا شود که دارای ۵۰۰ درب باشد و قائم در آن نماز بگزارد، زیرا مسجد کوفه برای آنها تنگ خواهد بود». همچنین مساجد چهارگانه مشهور را به هدف توسعه بخشیدن، از پایه تخریب و بازسازی می‌کند همچون سایه‌بان حضرت موسی(ع) به همان صورتی که در زمان پیامبر اسلام هیچ یک از مساجد را بر دیگری شرفی نبود. @tarikh_j
در این مسجد مکان‌هایی وجود دارد که به یکی از انبیا یا بزرگان دینی منسوب‌اند.این مکان‌ها را «مقام» می‌نامند. برای برخی از این مقام‌ها نماز یا اعمال مستحبی خاصی توصیه شده است. 🌷رَحبه امیرالمؤمنین: در جلوی مسجد کوفه، جایی که درِب مسجد کوفه قرار داشته، سکویی است که امام علی(ع) پیس از نماز یا مواقع دیگر، روی آن می‌نشسته و به پرسش‌های مردم پاسخ می‌داده است. بخشی از روایات به این موضوع اشاره دارد. امام علی(ع) در آغاز خلافت خود، و در روزی از سال ۳۵ قمری که روز رحبه خوانده شده است، مردم را قسم داد تا به آنچه در واقعه غدیر دیده‌اند، شهادت دهند. 🌷دکة القضاء: مکانی که امام علی(ع) در آنجا قضاوت می‌کرد. 🌷بیت الطشت: محلی که یکی از معجزات امام علی(ع) در آن رخ داده است. 🌷مقام حضرت آدم(ع): ستون هفتم مسجد کوفه معروف به مقام حضرت آدم است. اینجا مکانی است که خداوند توبه آدم را قبول کرد. همچنین امیر المؤمنین(ع) نزدیک این ستون نماز می‌خواند، لذا به مقام امیر المؤمنین(ع) نیز معروف است. 🌷مقام حضرت ابراهیم(ع): ستون چهارم مسجد، جنب «باب انماط» مکانی است که حضرت ابراهیم(ع) در آنجا نماز خوانده است. 🌷مقام جبرئیل: ستون پنجم منسوب به حضرت جبرئیل است. درشب معراج که پیامبر(ص)از  مسجدالحرام به مسجدالاقصی در حرکت بود، هنگامی که به سرزمین کوفه رسید، جبرئیل به پیامبر فرمود:‌ ای رسول خدا، اکنون مقابل مسجد کوفه هستی. پیامبر با اجازه خداوند در آن دو رکعت نماز گزارد. همچنین امام حسن(ع) در نزدیکی این ستون نماز می‌خواند و لذا به مقام امام حسن نیز معروف است. @tarikh_j
🌷محراب امیر المؤمنین(ع): مکانی که ابن ملجم مرادی، فرق امام را شکافت و او را به شهادت رساند. 🌷مقام امام صادق(ع): راوی می‌گوید: در ایام بنی‌عباس، روزی دیدم امام صادق از باب الفیل وارد شد و نزد ستون چهارم نماز خواند. 🌷مقام حضرت خضر(ع) 🌷جایگاه به گِل نشستن کشتی نوح 🌷 مرقد مسلم بن عقیل و هانی بن عروه از اصحاب امام حسین(ع) و نیز مرقد مختار ثقفی در مسجد کوفه واقع شده است. تنظیم: فاطمه میری @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سیره نبوی: منطق عملی - دفتر چهارم: سیره خانوادگی نویسنده : مصطفی دلشاد تهرانی تعداد صفحات : 558 ناشر :دریا سیره نبوی ( منطق عملی ) مجموعه اصولی است راهنما که برگرفته از قرآن کریم و راه رسم پیامبر اکرم (ص) و اوصیای آن حضرت است . این اصول قواعدی است کلی که جهت زندگی را در وجوه مختلف فردی ، اجتماعی ، مدیریتی ، خانوادگی ، سیاسی ، نظامی ، و اقتصادی مشخص می کند . در این دفتر ( سیره خانوادگی ) در 256 صفحه به طور خلاصه به اصول زیر پرداخته شده است : اصل تشکیل خانواده ؛ اصل مودّت و رحمت ؛ اصل رفق و ملایمت ؛ اصل حقوق مداری ؛ اصل تأمین نیازها ؛ اصل نیک رفتاری ؛ اصل تکریم ؛ اصل تفاهم و توافق ؛ اصل مدارا و سازگاری ؛ اصل نفی خشونت ؛ اصل بخشش و گذشت ؛ اصل همکاری در امور خانه ؛ اصل صراحت و صداقت ؛ اصل شکیبایی و بردباری ؛ اصل تدبیر امور ؛ و اصل حفظ و استحکام خانواده #معرفی کتاب @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علل ورود مطالب ناصحیح به سیره اهلبیت (ع) 1. خیانت منافقان امیرالمومنین فرمودند: احادیثی که در دسترس مردم قرار دارد، هم احادیث حق و راست است و هم احادیث باطل و دروغ» در روزگار پیامبر چندان دروغ به ایشان نسبت داده اند که خود حضرت فرمود: « هر کس از روی عمد به من نسبت دروغ دهد، جایگاهش در آتش است» 2. فاصله زمانی میان راویان و مورخان و پدیده های سیاست منع نوشتن حدیث که خلفا در قرن نخست اجرا کردند و نیز دشواری های دیگر سبب شد کتابهای روایی و تاریخی ، یک قرن دیر تر تدوین شوند. از این رو بسیاری از حقایق، درست بیان نشده است لذا در گزاره های تاریخی و روایت های نقل شده از معصومان اختلاف فراوان وجود دارد. 3.فشار امویان و عباسیان: گروهی از مورخان یا جزو درباریان و جیره خواران پادشاهان بودند و یا از افرادی که از حاکمان اطاعت می کردند؛ از این رو اغلب بر اساس میل زمام داران خودسر سخن گفته و حقایق را پنهان یا تحریف می کردند. فشار حاکمان اموی و عباسی در برخی از زمانها چنان بود که اگر کسی حدیثی درباره فضیلت امام علی و فرزندانش نقل می کرد با شدید ترین شکنجه ها روبه رو می شد. @tarikh_j
4. تهمت و افتراء: برخی مورخان برای توجیه اعمال زشت خلفای اموی و عباسی به پیامبر و و اهت های ناروا می دادند. از این رو در کتابهای تاریخی و روایی، حتی در کتابهایی که در نزد اهل سنت به « صحاح» معروفند، دروغ های فراوان به پیامبر نسبت داده اند. 5. تعصب های نادرست: گرایش های فرقه ای و نژاد پرستانه و در نتیجه انگلبانه برخی مورخان، آفتی دیگر است که همواره چهرۀ تاریخ اسلام را خدشه دار کرده است. 6. اسرائیلیات: اسرائیلیات روایاتی است که از جانب اهل کتاب نقل شده است. برخی دانشمندان اهل کتاب با سوء استفاده از ناآگاهی خلفا و اطرافیان آنان، با نقل افسانه ها و مطالب بی اساس( اسرائیلیات) در صدد بی اعتبار ساختن اسلام و مخدوش کردن چهرۀ پیامبر بودند. بنابراین نباید آنچه را در کتابهای تاریخی و روایی نقل شده است، به راحتی پذیرفت. تنظیم: سرکار خانم صفورا سالاریه @tarikh_j