eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
981 دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
148 ویدیو
319 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
🍀دهلی مساحت این شهر زیاد و بسیار معمور است. دهلی فعلا از چهار شهر تشکیل می‌شود که در مجاورت هم و متصل‌به‌هم قرارگرفته، یکی را به همین نام دهلی می‌خوانند که از بنای هندویان و قسمت قدیمی شهر است. فتح دهلی در سال ۵۸۴ اتفاق افتاد. قسمت دیگر شهر را “سیدی” می‌نامند که دارالخلافه نیز خوانده می‌شود. قسمت سوم را تغلق‌آباد می‌نامند و آن را سلطان تغلق پدر پادشاه هند ساخته است. قسمت چهارم دهلی “جهان پناه” نام دارد که مخصوص سکونت محمدشاه، سلطان هند بود؛ که ما به حضور او می‌رفتیم. شهر دهلی بیست‌وهشت در دارد که آن‌ها را “دروازه” می‌نامند. تنظیم :فاطمه میری طایفه فرد @tarikh_j
🍀اندلس به‌وسیله‌ی کشتی به اندلس یعنی سرزمینی که برای ساکنین و مسافران و مقیمان ثواب و اجر فراوان مقرر است رفتم. اولین شهری که از کشور اندلس دیدم جبل‌الفتح یا جبل‌الطارق بود. تنظیم :فاطمه میری طایفه فرد @tarikh_j
🍀دمشق دمشق بهترین و زیباترین شهرهای جهان است که ادای حق آن را از قدرت و ضعف و بیان بیرون است. دراین‌باره سایه گسترده و آب سلسبیل که همچو مار در پیچ‌وخم کوچه‌ها فرو می‌پیچد و باغ‌هایی که نسیم جان‌بخش آن دل را زنده می‌سازد. در برابر نظارگان به خودآرائی می‌پردازد؛ و فریاد میزند اینک رامش گاه جهان و زیبایی آب در این شهر چندان است که پنداری که خاک آن از فراوانی آب به تنگ آمده و مشتاق تشنگی است. توگویی سنگ‌های سخت این شهر با تو سخن می‌گویند. تنظیم :فاطمه میری طایفه فرد @tarikh_j
🍀 مشهد «از توس به مشهدالرضا (ع) آمدیم. نسَب او از این قرار است: علی بن موسی، الکاظم بن جعفر، الصادق بن محمد، باقر بن علی، زین العابدین بن حسین شهید بن امیرالمؤمنین، علی بن ابی طالب (ع). مشهد نیز شهری بزرگ و پرجمعیت است و میوه ها و آب ها و آسیاب های زیادی دارد. در این شهر، با طاهرمحمدشاه ملاقات کردم. عنوان طاهر به اصطلاح مردم آنجا، همان است که در مصر و شام و عراق، نقیب و در سند و هند و ترکستان، سیّد اجل می گویند. و نیز از مردم این شهر بود قاضی شریف، جلال الدین که او را در هندوستان ملاقات کردم و شریف علی و دو پسران او، امیر هندو و دولت شاه که از ترمد تا بلاد هند در مصاحبت من آمدند و همه مردمان نیکی بودند. مشهد مکرّم امام رضا (ع) قبه های بزرگ دارد. قبر امام در داخل زاویه ای است با مدرسه ای و مسجدی در کنار آن. این عمارت ها همه با سبکی بسیار زیبا ساخته شده و دیوارهای آن کاشی است. روی قبر، ضریحی [صندوقی] چوبی قرار دارد که سطح آن را با صفحات نقره پوشانیده اند. از سقف مقبره نیز قندیل های نقره آویزان است. آستان درِ قبّه هم از نقره است و پردۀ ابریشم زردوزی بر در آویخته. داخل بقعه با فرش های گوناگون مفروش گردیده. روبه روی قبر امام، قبر امیرالمؤمنین هارون الرشید واقع شده که آن هم صندوقی دارد و شمعدان ها و چراغ ها روی آن می گذارند. هنگامی که رافضیان [شیعیان] وارد بقعه می شوند، قبر هارون را به لگد می زنند و امام رضا (ع) را سلام می کنند.» تنظیم:فاطمه میری طایفه فرد منبع: سفرنامه ابن بطوطه / ترجمه‌ی محمدعلی موحد / جلد ۱ / ص ۴۷۰ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آخرین اخبار حوزه تاریخ، مصاحبه ها، جدیدترین نشرهای تاریخی، مقالات و پایان نامه های تاریخی را در سخن تاریخ دنبال کنید: @sokhanetarikh 🔶 سخن تاریخ را در پیام رسان های ایرانی نیز دنبال کنید: 🔰 سخن تاریخ در سروش: sapp.ir/sokhanetarikh 🔰 سخن تاریخ در ایتا: eitaa.com/sokhanetarikh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلسله محافل علمی تاریخ جریان های سلفیه از خرداد ماه سال جاری با حضور اعضای محترم انجمن و دانش پژوهان مدعو آغاز به کار کرد که پس از چهار جلسه آفلاین از تیر ماه جلسات آنلاین با حضور استاد ابوالفضل قاسمی در سامانه دانش پژوهان در حال برگزاری می باشد. به شرکت کنندگان این دوره گواهی شرکت در محفل اعطا خواهد شد. @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با سلام و شب بخیر خدمت همراهان عزیز کانال گذرگاه🌼🌸 صوت سلسله جلسات تاریخ دولت های شیعی، در عصر غیبت و بعد از آن، توسط استاد مستقیمی از اساتید مجرب تاریخ تقدیم حضورتان میشود... 👇👇👇قسمت اول: @tarikh_j
تاریخ دولت های شیعه در عصر غیبت: 🌐چشم انداز کل بحث : تقسیم بندی در دو محور 1. پیش از عصرغیبت و ادریسیان و تاثیرات 2 پس از عصر غیبت وقایع قرن سوم علویان آل بویه وصفویان 💠مباحث مطرح شده درقسمت اول: 🔶1زمینه ها و عوامل شکل گیری شیعه 🔷2 کالبد شکافی (ساختاری و🔺 محتوای اعتقادی) دولت های شیعه -زمینه ها:🔸عشق و ارادت نسبت به اهل البیت پیامبر علیهم السلام خصوصا حضرت علی علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها-قیام های شیعی از جمله جناب زید وشهید فخ -🔸واکنش به برخوردهای منفی و حساسیت حکم رانان معاند با شیعیان که آنان را به مبارزه کشاند از جمله آزارها و شکنجه ها_🔸کمالات و فضائل و محبوبیت موجود در اهل البیت علیهم السلام که منتسبین به آن ها را نیز مورد اقبال قرار می دهد_ 🔸حضور امام رضا علیه السلام در خراسان که دامنه ی محبت را به ایران به طور مستقیم کشاند. 🔷کالبدشکافی حکومت های شیعیان در این دوران از جهت ساختاری و اعتقادی: 🔹1.یا از خانواده ی اهل البیت علیهم السلام بودند مثل طبرستان و برخی از حکومت یمن 🔹 2. ویا از طرفداران علویان بودند یعنی خانواده های بومی که برای تشکیل حکومت تلاش کردند مثل آل بویه 🔺و به لحاظ اعتقادی به زیدی و اسماعیلی و امامی تقسیم بندی می شوند. تنظیم:زهرا سادات حسینی @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عنوان مقاله:دیدگاه و واکنش کلینی در خصوص رخداد غیبت با توجه به فضای گفتمانی عصر وی نویسنده: دادگر، سید هادی؛ نویسنده مسئول: احتشامی‌نیا، محسن؛ پاییز و زمستان 1398 - شماره 22 علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (22 صفحه - از 177 تا 198) شیخ‌ کلینی که در دوران غیبت صغرا می‌زیسته است، به‌سبب نوع نگاهش به امامت و در مواجهه با رخداد غیبت، برخوردی عادی و همراه با آرامش از خود بروز می‌دهد که آن، هم در تالیف کتاب کافی بازتاب یافته است و هم در عدم مراجعۀ کلینی به نواب امام ‌زمان عجّل الله تعالی فرجه الشّریف. کلینی که در عقل‌گرایی و اعتقاد به همراهی امام با کتاب و سنت و عدم تجاوز امام از آن دو، با جریان هشام ‌بن ‌حکم قرابت دارد، عدم دسترسی تعلیمی به امام، برای او ایجاد بحران و اضطراب نمی‌کرده است. وی با تبیین مفهومی عام با نام حجت که جامع مفهوم پیامبر صلّی الله و آله و سلّم و امام علیّه السّلام بوده و همچنین با بیان جایگاه تکوینی حجت، این اعتقاد را بیان می‌کند که وجود امام(حجت) تکوینا ضرورت دارد و نه لزوما تعلیما و لازمۀ این ضرورت، دسترسی مستقیم به امام نیست که بدین وسیله، بحران عدم دسترسی به امام را که برای بسیاری از شیعیان آن دوران مطرح بوده، مدیریت کرده و پاسخ می‌دهد. لینک کوتاه:http://noo.rs/VzbOb تنظیم:زهراسادات حسینی @tarikh_j
عنوان مقاله: بررسی حلیت خمس در عصر غیبت با توجه به توقیع امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و تکیه بر دیدگاه احمد اسماعیل بصری نویسنده مسئول: سامانی، احسان؛ نویسنده: احمدی کچایی، مجید؛ زمستان 1398 - شماره 52 علمی-پژوهشی (حوزه علمیه) (16 صفحه - از 53 تا 68) از آن جا که عده‌ای از فقهاء به استناد ادله‌ای از جمله توقیع شریف امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف قائل به حلال بودن خمس برای شیعیان در دوران غیبت کبری شده‌اند، دراین نوشتار به بررسی و ارزیابی توقیع مزبورو نیزدیدگاه احمد حسن می‌پردازیم. براساس تحقیق انجام گرفته و مراجعه به منابع معتبر روایی شیعه، توقیع شریف با توجه به سند، متن و نحوه بیان و نیز با توجه به روایات متواتر معارض, توانایی اثبات حلال بودن خمس برای شیعیان در عصرغیبت را ندارد، بلکه دراین دوران مثل عصر حضور معصوم علیهم السلام پرداخت خمس برشیعیان واجب است و وظیفه دریافت نیز برعهده نواب عام حضرت -فقهای جامع‌الشرایط و مراجع تقلید -می‌باشد که باید در مصارف مشخص شده، به کارگیری شود. افرادی هم چون احمد حسن (که مدعی مهدویت است) قائلند در دوران عدم حضورامام و یا نائب خاص ایشان» پرداخت خمس واجب نبوده و نواب عام حق دریافت خمس را ندارند چرا که آنان نمی دانند موارد مصرفی که مورد رضایت امام است کدامند. که باید گفت براساس مستندات فقهی موارد مصرف خمس، مشخص است. لینک کوتاه: http://noo.rs/9k3bc تنظیم :زهراسادات حسینی @tarikh_j
عنوان مقاله: بررسی علل تحیر در ابتدای عصر غیبت و تمهیدات امام دوازدهم عجل الله تعالی فرجه الشریف برای مقابله با آن نویسنده: رحیم پور ازغدی، طاهره؛ شریعتی، فهیمه؛ زمستان 1397 - شماره 48 علمی-پژوهشی (حوزه علمیه) (18 صفحه - از 129 تا 146) مسئله حیرت به عنوان یکی از موّلفه‌های عصرغیبت» به ویژه در ابتدای غیبت صغری درروایات طرح شده است . این واژه در روایات» دارای مشخصه هایی چون گرویدن به آرای باطلء عدم پیروی از امام» ناتوانی در پاسخ به پرسش‌ها و... می‌باشد. مطالعه اسناد روایی و تاریخی نشان می‌دهد عواملی چون انشعابات فرق» ضرورت مخفی بودن تولد امام از قدرت حاکم و ادعای کذب برخی امینان درایجاد تحیر در ابتدای عصرغیبت موّثر بوده است. اما در راستای رفع این تحیر افزون برتلاش‌ها و تمهیدات معصومین پیش از عصرغیبت» که بیشتر ناظر بر وجه اثبات حق از قبیل تبارشناسی» وصف شناسی» اعجاز و پیش‌گویی بوده است؛ درسنت امام دوازدهمء نیز به طور خاص تمهیدات و اقدامات بازدارنده‌ای مانند لعن» خلع از وکالت» معرفی معتمدین به عنوان علامت صدق سخن و توقیعات مشاهده می‌شود. این مقاله به صورت کتابخانه ای و با هدف توصیف و تحلیل به مسئله تحیر می‌پردازد لینک کوتاه: http://noo.rs/mhpHd تنظیم :زهراسادات حسینی @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا