عکس هایی از محمد حسن میرزا، آنتوان سوریوگین، عبدالله قاجار و تنی چند از دیگر عکاسان قاجار از آئین ها عزاداری گرفتهاند امروز خود یکی از منابع مستند شناخت فرهنگ عزاداری محرم در یکصد سال گذشته است.
@tarikh_j
فعّال ترین بُعد حضور اجتماعى زنان در دوره قاجار شركت در مراسم عزادارى ماه محرم، روضه خوانى و نمایش هاى تعزیه بود. بهترین و مفصل ترین مجالس روضه خوانى ماه محرم در تهران در مسجد حاج شیخ عبدالحسین برگزار مى گردید كه گاه جمعیت شركت كننده در آن، متجاوز از ده هزار زن و مرد مى شد.
تنظیم : فاطمه میری
#عزاداری_دوره_قاجار
#قاب_تصویر
@tarikh_j
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍀با سلام خدمت همراهان عزیز انشالله در این بخش برش های مهمی از برنامه سایه روشن که با حضور اساتید برجسته تاریخ برگزار شده است تقدیم حضورتان می شود.🌷
✅این قسمت برشی است از سخنان استاد یوسفی غروی در مورد چگونگی تألیف مقتل ابی مخنف .
🍀خلاصه مکتوب:
✅مقاتل جمع مقتل به معنای کتابی که مشتمل بر اخبار یا گزارشات مربوط به قتل شخصیتی باشد. ظاهرا اولین باری که این کلمه به این معنا به کار رفته همان کهن ترین مقتل امام حسین ع به دست ابی مخنف «لوط این یحیی بن سعید بن سالم متولد سال 80هجری» است. او روایت از امام باقر ع و امام صادق ع دارد.از امام زین العابدین ع چون نوجوان بوده و امام کاظم ع چون اواخر عمرش بوده روایت ندارد.(متوفی157 هجری است.)
✅ابومخنف بیست سال بعد از شهادت امام حسین ع در کوفه به دنیا آمده و حداقل بیست سال بعد تر یعنی حدود سال صد هجری زمانی که قیام توابین و مختار نیز در کوفه اتفاق افتاده بود.و این نشانه ای شد که این مساله مهم است.
✅ابن مخنف می دید عده ای از شاهدان واقعه کربلا هنوز زنده اند مخصوصا شاهدانی از قبیله ازدی که قبیله خودش بود.در مهمان خانه ای که داشتند ، عده ای از هم در مورد کربلا می پرسند که کجا حاضر بودی و چه دیدی رفت و با آنها مصاحبه کرد.
امتیازات مقتل ابی مخنف
اولا:کهن ترین است و اولین مقتل در این موضوع
دوما :فقط اخبار کسانی را جمع آوری کرده است که حاضر و ناظر جریان بوده اند.
تنظیم:صدیقه آقاسی
#سایه_روشن
#استاد_یوسفی_غروی
@tarikh_j
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
بر دوش افق ستاره اي جان مي داد
خورشيد نظاره كرد و خاكستر شد
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
روضه شب هفتم محرم تقدیم باب الحوائج شش ماه حضرت ارباب
التماس دعا
✅مساله شهادت طفل شیرخوار امام حسین (ع)در منابع تاریخی به صورت های مختلفی نقل شده که ما در این بخش تنها به روایت طبری از ابی مخنف اشاره کرده ایم.
🌿🌿🌿🌿با سلام خدمت تاریخ پژوهان عزیز در روز های پنج شنبه در این بخش بحث آیین های عزاداری عاشورا در دوره ال بویه را خواهیم داشت که در پارت های کوتاه خدمت دوستان تقدیم خواهد شد.
در این مبحث از حضور استاد بزرگوار احمد فلاح زاده بهره می بریم.
این بحث برای کانال گذرگاه ضبط شده است. ادامه بحث را از همین کانال پیگیری کنید.
#عزاداری_عاشورا_ال_بویه
#احمد_فلاح_زاده
@tarikh_j
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
عاشورا در دولت ال بویه
دکتر احمد فلاح زاده
🍀تحولات ایینی درعاشورای
دوره ال بویه.
✅ابتدا ی بحث گزارشی در دولت ال بویه.
با آغاز غیبت صغری در سال ۲۶۰سه برادربه نامهای علی حسن احمد در سپاه نضربن احمدسامانی زیر نظر ماکان بن کاکی درمنطقه دیلمان و طبرستان خدمت می کردند. علی به دستور مرداویج هم پیمان ماکان به کرج (کره رود در اطراف اوه)برای حکومت فرستاده می شود.بعد از فتح کرج اورجان را فتح را در سال ۳۲۱به تصرف در می آورد. برخی آن را آغاز سلسله ال بویه نامیده اند و برخی فتح شیراز در سال ۳۲۲را آغاز این دوره می نامند. در زمان ال بویه سه خلیفه عباسی حکومت کردند .
احمد متولد ۳۰۳در ری واطراف آن حکومت می کرد.
حسن متولد ۲۸۲خلیفه مستکفی را به قتل رساند ودر اهواز وبغداد حاکم بود.
✅در طول حکومت آل بویه بر بغداد که خلافت در آن تشریفاتی است شاهد تحولاتی در شیعه هستیم که......
تنظیم:زهرا کیا
#عزاداری_عاشورا_ال_بویه
#احمد_فلاح_زاده
@tarikh_j
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام بر تو ، اى نخستین کشته از تبار بهترین بازمانده از نسلِ ابراهیم خلیل !
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
أنَا عَلِی بنُ الحُسَینِ بنِ عَلِی
نَحنُ وبَیتِ اللّهِ أولى بِالنَّبِی
مِن شَبَثٍ و شَمَرٍ ذاک الدَّنِیا
اضرِبُکم بِالسَّیفِ حَتّی ینثَنی
ضَربُ غُلامٍ هاشِمی عَلَوِی
و لا اَزالُ الـیومَ اَحـمی اَبی
تااللهِ لا یحکمُ فینا اِبنُ الدَّعِی
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
التماس دعا
@tarikh_j
🍀مصاحبه با حجه الاسلام و المسلمین رحیمی ثابت مدیر گروه تاریخ مرکز تحقیقاتی نور
✅سوال:با توجه به سمتی که حضرتعالی در موسسه دارید آیا نسبت به فعالیت هایی که مرکز تحقیقاتی نور تحقق یافته آسیب شناسی انجام شده است ؟
بسم الله الرحمن الرحیم
✅از زمانی که که مرکز تحقیقاتی کامپیوتری علوم اسلامی با عنایت مقام معظم رهبری در سال ۶۸ تاسیس شد متناسب با مقتضیات روز شروع به کار کرد. در ابتدا باکتب اصلی تفسیری و حدیثی فعالیت خود را آغاز کرد و به تدریج موضوعات دیگری از علوم انسانی و اسلامی را در حیطه کار خود قرار داده شد. در واقع به نوعی کار مرکز تحقیقاتی انحصاری است ودر جای دیگری چنین فعالیتی انجام نشده بود. به تدریج بحث کامپیوتر و پژوهشهای کامپیوتری گسترش پیدا کرد و کامپیوتر وارد زندگی مردم شد نیازها با توجه به اقتضائات زمان متفاوت شد از حالت نرمافزاری و دکستاپی به سوی فضای مجازی و اینترنتی رفت .به همین دلیل ما، پیش از تشکیل پایگاه جامع تاریخ با ساخت نرم افزار هایی چون نورالسیره ۱ و ۲ ،سیره معصومان ،تاریخ تشیع و تاریخ ایران اسلامی ۱ و ۲در حیطه تاریخی فعالیت می کردیم، اگرچه این فعالیتها در دوره ای دارای منفعت صددرصدری بودند واینک نیز منافعی دارند ولی با توجه به مقتضیات زمان فعالیت پژوهشگران باید به سمت فضای مجازی واینترنت سوق پیدا میکرد، به همین دلیل اقدام به تاسیس پایگاه جامع تاریخ کردیم.
پایگاه جامع تاریخ از تابستان سال گذشته در بستر اینترنت قرار گرفت و در آبان سال 98 یک نشست علمی در این خصوص برگزار شد.
#مصاحبه
#پایگاه_جامع_تاریخ
@tarikh_j
✅پایگاه جامع تاریخ ،اولین تجربه آنلاین گروه تاریخ در مرکز نور است. البته مرکز تحقیقات نور در این زمینه که نرم افزار ها واطلاعات از فضای آفلاین ودسکتاپ به فضای آنلاین منتقل شود تجربه ای دیگری چون تاسیس پایگاه جامع احادیث و تاسیس پایگاه جامع قرآن داشته است و پایگاه جامع تاریخ، سومین فعالیت آنلاین مرکز در این زمینه بود.
در حقیقت مرکز تحقیقاتی نور با توجه به تغییر ذائقه کاربران و پژوهشگران اقدام به این کار نمود واین فعالیت در واقع حاصل آسیب شناسی از فعالیتهای گذشته نور است در راستای آسیب شناسی این نتیجه حاصل شد که پژوهشگران باسرعت به سوی استفاده از فضای مجازی واینترنت بودند وبه همین دلیل مرکز شروع به ایجاد تغییر در فعالیتهای خود برآمد تا در این زمینه نیز پاسخگوی نیاز کاربران خود باشد و حال اینکه چقدر موفق شد باید بازخوردها را از بیرون دریافت کنیم.
#مصاحبه
#پایگاه_جامع_تاریخ
@tarikh_j