eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
310 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1563345623-9712-42-6.pdf
340.3K
حدیث «فئة باغیه» و پاسخ به شبهات ابن تیمیه در دفاع از معاویه ( بازخوانی منابع تاریخی و حدیثی اهل سنت) درجه علمی: علمی-پژوهشی (حوزوی) نویسندگان: محمد نصیری سید حسن قاضوی مصطفی رییسی منبع:تاریخ اسلام در آیینه پژوهش سال چهاردهم بهار و تابستان 1396 شماره 1 یکی از رخدادهای به ظاهر پیچیدة صدر اسلام، جنگ های داخلی میان مسلمانان در دورة خلافت علی بن ابی طالب علیه السلام است، به گونه ای که حتی برخی از صحابة بزرگ رسول اکرم ص در حقانیت یک جبهه در مقابل جبهة دیگر تا مدتی دچار حیرت بودند. در خصوص چرایی، چگونگی و پیامدهای این نبردها، پژوهش هایی هرچند مختصر انجام شده، اما دربارة تحلیل مستند و شبهه شناسانة رخدادهای ریز و درشت این جنگ ها، کاری انجام نشده و یا کمتر بدان پرداخته شده است. یکی از این رخدادهای مهم، نبرد «صفین» است که شهادت عمار یاسر در آن توسط سپاه معاویه رخ داد. رسول خدا (ص) در حدیثی متواتر فرمودند: او (عمار یاسر) را فئة باغیه خواهند کشت. حدیثی که به سبب حضور عمار در سپاه امام علی علیه السلام به وضوح دلالت بر حقانیت مواضع امام علی (ع) به طور عام و باطل بودن معاویه و سپاه یاغی او به طور خاص دارد.ازآنجاکه ابن تیمیه با طرح شبهاتی در خصوص این حدیث، به دفاع همه جانبه از معاویه پرداخته است، نشانه شناسی بطلان دلایل و توجیهات او اهمیت فراوان می یابد. @tarikh_j
20121209085110-9484-4.pdf
376.4K
:بررسی و نقد گزارش های تاریخ شهادت امام حسن مجتبی (ع) نویسنده: یدالله مقدسی منبع: تاریخ اسلام( باقرالعلوم) سال ۱۳۸۹ چکیده: گزارش های متفاوتی درباره تاریخ شهادت امام حسن مجتبی ارائه شده است که تاریخ های هفتم و بیست و هشتم صفر در میان شیعیان مشهورتر از سایر گزارش ها هستند. این پژوهش برای پی بردن به زمان دقیق شهادت امام حسن مجتبی (ع) ابتدا گزارش های منابع شیعه و اهل سنت را درباره تاریخ شهادت آن حضرت بررسی می کند. سپس به نقد ابعاد مختلف گزارش هفتم صفر، مانند شخصیت راوی، صحت انتساب گزارش به وی، فاصله زمانی میان وقوع رخداد و راوی و اشتباه در نسخه برداری می پردازد. و پس از بررسی گزارش بیست و هشتم صفر به روشی مشابه آن را بر گزارش هفتم صفر ترجیح می دهد. (ع) @tarikh_j
بررسی تاریخ ولادت امام کاظم.docx
33.1K
بررسی تاریخ ولادت اما م کاظم (ع) یدالله مقدسی چکیده: بررسی گزارش‌های متفاوت در باره تولد امام کاظم‏ علیه السلام و دستیابی به سخن مستند در این باره می تواند کمکی به پژوهشگران سیره و فقه باشد؛ تا بهتر بتوانند زمان صدور روایت و فعل آن گرامی را بررسی کنند. گزارش‌های متفاوتی در این خصوص ارائه شده است که هفتم ماه صفر سال128ق، برای تولد مستندات بیشتر و قدیمی تر از سایر گزارش‌ها دارد. این پژوهش برای پی‌بردن به زمان دقیق تولد امام کاظم‏ علیه السلام، ابتدا گزارش‌های منابع شیعیان و سنیان در باره سال و ماه تولد را بررسی می‌کند و به نقد گزارش تولد در ماه ذی‌الحجه و ترجیح نقل تولد آن حضرت در هفتم صفر می‌پردازد. واژه‌های کلیدی: امام کاظم‏ علیه السلام، سال128ق، ماه صفر، ماه ذی‌الحجه،امامت پژوهی تنظیم :نجمه صالحی (ع) @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1⃣عمار یاسر عمار در کنار سلمان، مقداد و ابوذر غفاری از نخستین شیعیان دانسته شده‌اند که در زمان پیامبر(ص) بدین نام شناخته شده‌اند. عمار در دفاع از حق امام علی(ع) بر ولایت در آغاز از بیعت با ابوبکر سرباز زد.(یعقوبی، ۱۳۷۸ش، ج۱،ص۵۲۴) وی در زمان خلیفه اول در جنگ یمامه شرکت کرد و در این جنگ، گوشش بریده شد.(ابن عبدالبر،الاستیعاب فی معرفه الاصحاب،۱۴۱۵،ج۳،ص۲۲۸) در دوران خلافت عمر فرماندار کوفه و فرمانده سپاه مسلمانان در این شهر شد.(طبری،تاریخ الامم،۱۳۸۷ق،ج۴،ص۱۴۴) در دوران فرماندهی او جنگ نهاوند روی داد و بخشی از مناطق داخلی ایران فتح شد؛(ابن قتیبه،اخبار الطوال،۱۳۶۸ش،ص۱۲۸) اما بعد از چندی از این منصب عزل شد. برخی گزارش‌ها از نارضایتی مردم و درخواست آنان از عمر بن خطاب برای عزل عمار خبر داده‌اند. در یکی از این گزارش‌ها اعتراض مردم به ضعف عمار و بی‌اطلاعی وی از سیاست نسبت داده شده است.(بلاذری،انساب الاشراف،۱۳۹۴ق،ج۲،ص۲۷۴) @tarikh_j
2⃣عمار یاسر در زمان خلیفه سوم مشاجراتی میان وی و عمار درگرفت. یکی از این موارد اعتراض عمار به تبعید ابوذر غفاری به ربذه بود که به مشاجره بین عمار و عثمان انجامید و عمار به دستور عثمان به سختی کتک خورد. عثمان قصد داشت عمار را نیز از مدینه تبعید کند؛ اما با اعتراض بنی‌مخزوم و امام علی(ع) از این کار منصرف شد.(یعقوبی،تاریخ یعقوبی،۱۳۷۸ش،ج۲،ص۱۷۳) برخی گزارش‌ها ماجرای برخورد، مشاجره و ضرب و شتم عمار را، زمانی دانسته‌اند که او و سایر کوفیان به شراب‌خواری و بی‌قیدی ولید بن عقبه که از سوی عثمان حاکم کوفه بود، اعتراض کردند.(ابن قتیبه،اخبارالطوال،۱۳۶۸ش،ج۱،ص۵۱) گزارش دیگر ضرب و شتم عمار را زمانی ذکر کرده است که عمار به نحوه تقسیم بیت المال از سوی عثمان اعتراض و به این سخن خلیفه که نحوه مصرف بیت‌المال را از اختیارات خود می‌دانست، انتقاد کرد.(مقدسی،البدء و التاریخ،ج۵،ص۲۰۲) عمار در ماجرای شورش بر عثمان با معترضان همراه بود. او در مصر به معترضان پیوست و در مدینه در محاصره عثمان شرکت داشت.(بلاذری،انساب الاشراف،۱۳۹۴ق،ج۵،ص۵۴۹) تنظیم:مریم صفری @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍂سلام همراهان عزیز گذرگاه آغازین شب های پاییز قرین سلامتی و خوشی🍁🍁🍁 قاب تصویر این هفته با موضوع نقاشی های قهوه خانه ای تقدیم حضورتان🌾
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌿همراهان همیشگی کانال گذرگاه سلام 🌸سلامی به گرمی دلهایی که از محبت اهلبیت مالا مال است. ✅با برشی دیگر از برنامه سایه روشن در خدمت شما هستیم. ◀️در این قسمت در پی پاسخ به این مساله ایم که علت شناسی قیام سیدالشهدا در طول تاریخ چند گونه بوده است؟ پاسخ این سوال از بیان پژوهشگر و عاشورا نگار گرامی استاد محمد اسفندیاری تقدیم شما🌹 @tarikh_j
✅گونه شناسی علل قیام سید الشهدا (ع) ◀️هفت علت در مورد قیام امام حسین (ع) وجود دارد(این نظریات هم پوشانی ندارند): 1⃣نظریه امتناع از بیعت ؛برخی معتقداند امام فقط می خواست از بیعت امتناع کند و به چیزی جز دفاع نمی اندیشید. 2⃣نظریه حکومت شهادت ؛امام ابتدا آهنگ شهادت کرد اما هنگامی که از رسیدن به هدفش مأیوس شد، به قصد شهادت رفت. 3⃣نظریه شهادت عرفانی ؛امام رفت به شهادت برسد و به لقاالله و درجات معنوی نائل شود. 4⃣شهادت تکلیفی ؛قائلان این نظریه بر آن اند که امام حسین (ع) یک تکلیف ویژه و استثنایی داشتند و برای انجام آن رفتند. 5⃣شهادت فدیه ای ؛امام رفت به شهادت برسد تا خودش را فدای گناهان این امت کند. 6⃣نظریه شهادت سیاسی(جدید ترین نظریه و مشهورترین نظریه در صد سال اخیر) در نظریه شهادت سیاسی می گویند امام حسین (ع) رفت به شهادت برسد تا سلب مشروعیت از حکومت یزید کند.شهادت حکم مستقلی در کنار جهاد است. دو نوع شهادت داریم شهادت حمزه ای که می رود دشمن را بکشد که کشته می شود و شهادت حسینی که به کشته می شود تا صدای مظلومیتش را به دیگران برساند. (ع) @tarikh_j
7⃣نظریه تشکیل حکومت(کهن ترین نظریه است و منشأ آن به سید مرتضی و شیخ مفید باز می گردد و قوی ترین رقیب برای نظریه شهادت سیاسی است. ◀️ در نظریه تشکیل حکومت گفته می شود که امام یک هدف نداشت.قیام امام سه مرحله داشت و امام سه هدف داشت. 🌿مرحله اول : زمانی که از مدینه حرکت می کند و به مکه می رود و مدتی در مکه می ماند در این مرحله هدف امام امتناع از بیعت است .هدف سلبی دارد و می خواهد مبارزه منفی کند چون یار ندارد. 🌿مرحله دوم : بعد از رسیدن نامه ها به ایشان در مکه است از آن زمان که تصمیم می گیرد برود سمت کوفه تا زمانی که می رود و به سپاه برخورد می کند.در این مرحله هدف امام تشکیل حکومت و اعاده خلافت است . 🌿مرحله سوم : از زمانی است که در محاصره سپاه حر قرار می گیرد و هدف امام در این مرحله جلوگیری از جنگ است. (ع) @tarikh_j