eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
310 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷شهید محراب در سال‌های نخست تشکیل جمهوری اسلامی در ایران افراد زیادی در ترورهای مخالفان جمهوری اسلامی کشته شدند. برخی از این افراد امامان جمعه شهرها بودند که در ادبیات رسانه‌ای جمهوری اسلامی به شهدای محراب معروف شدند. هر چند ترور برخی از آنان هنگام نماز جمعه نبوده است. سید محمدعلی قاضی طباطبائی (۱۲۹۳- ۱۳۵۸ش) فرزند سید باقر در تبریز متولد شد. تحصیلات مقدماتی را در تبریز خوانده و در سال ۱۳۱۸ راهی حوزه علمیه قم شد و از درس‌های اساتیدی مثل؛ سید محمد حجت کوه کمره ای، سید حسین بروجردی و امام خمینی کسب علم کرد. در سال ۱۳۲۸ از قم عازم حوزه علمیه نجف شد و در نزد آیت الله محمد حسین کاشف الغطاء مشغول کسب علم شد. با آغاز نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی، در آذربایجان فعالیت‌های سیاسی انجام می‌داد. در این مدّت چندین نوبت دستگیر، زندانی و تبعید شد. در شامگاه عید قربان و پس از اقامه نماز مغرب و عشاء در مسجد شعبان، در تاریخ ۸/۱۰/ ۵۸ به شهادت رسید. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
آثار و تألیفات.docx
9.1K
آیت‌الله قاضی طباطبایی یکی از عالمان روشن بین و ژرف‌نگری بود که همیشه بر وحدت اسلامی تأکید داشت و در فرصت‌های مناسب با رفتار مدبرانه در جهت تحقق بخشیدن هر چه بیشتر وحدت بین مسلمانان جهان می ‌کوشیدند وتألیفات مهمی دارند. تنظیم: مریم صفری ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📜اولین نشست بین المللی منجی گرایی و آینده پژوهی جهان از منظر ادیان ✅سمینار آنلاین https://meeting.atu.ac.ir/theology ❇️زمان: پنج شنبه ۱۵ آبان ماه ۱۳۹۹ ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
📣📣📣📣 معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها با همکاری مرکز حوزوی پژوهش های تاریخ اسلام برگزار می کند. ✅کارگاه مهارت افزایی پژوهشی در قالب: 🔺نقد علمی 🔻چکیده نویسی 🔺خلاصه نویسی علمی 🔻سر مقاله نویسی 🔺یادداشت نویسی علمی ❇️جهت توان افزایی پژوهشگران و نویسندگان در نشریات و فضای مجازی و پاسخگویی علمی به شبهات با استفاده از تکنیک های خاص نویسندگی علمی پژوهشی ✅ثبت نام تا تاریخ ۱۸ / ۸/ ۹۹ ✅تماس با شماره ۳۲۱۱۲۴۸۴ یا پیام به آیدی @salehi6 توضیح کارگاه یادداشت نویسی علمی👇👇👇 ⭕آیا در نوشتن چکیده برای مقالات علمی و پایان نامه مشکل دارید؟ ⭕آیا برای نوشتن مطالب کوتاه از ایده ها و یافته های علمی خود برای صفحات مجازی مشکل دارید؟ ⭕ آیا برای نقد یک کتاب، مقاله و...می توانید یادداشتی کوتاه بنویسید؟ ⭕ آیا مطالب زیادی در ذهن‌تان هست اما برای انتقال آن با شیوه ای تاثیرگذار دچار چالش هستید؟ ⭕ آیا برای نوشتن بیان مساله در طرح‌ها و پروپوزال نیاز به کمک دارید؟ ⭕ نگارش این متن‌های پژوهشی چه تکنیک‌ها و راهکارهایی دارد؟ 📌 این کارگاه کمک مطلوبی جهت نگارش یادداشت علمی در قالب‌های فوق توسط استادی باتجربه برگزاری کارگاه‌های متعدد پژوهشی است. با فراآموزی تکنیک های این دوره می توانید با مهارت بیشتری به فعالیت‌های پژوهشی خود در این زمینه ادامه دهید. 📝 به شرکت کنندگان گواهی حضور اعطا خواهد گردید. باامید موفقیت شما ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️کدام اخلاقمان شبیه پیامبرمان است؟ پیامبر اسلام(ص) : 🥀دائماً متفکر بود. 🥀 اکثر اوقات ساکت بود. 🥀خلقش نرم بود. 🥀کسي را تحقير نمي‌‌کرد. 🥀دنيا و ناملايمات هرگز او را به خشم نمي‌آورد. 🥀حقي پايمال مي‌شد از شدت خشم کسي او را نمي‌‌شناخت تا اينکه حق را ياري کند. 🥀بيشتر خنده‌هاي آن حضرت تبسم بود 🥀مي‌فرمود حاجت کساني که به من دسترسي ندارند را ابلاغ کنيد. 🥀با مردم انس مي‌گرفت و آنان را از خود دور نمي‌کرد. 🥀در همه امور اعتدال داشته و افراط و تفريط نمي‌کرد. 🥀زبان خويش را از بيان سخنان غيرضروري کنترل مي‌کرد. 🥀در انجام وظيفه به هيچ وجه کوتاهي نمي‌کرد. 🥀بافضيلت‌ترين فرد نزد پيامبر، خيرخواه‌ترين آنان براي مردم بود. 🥀در مجالس جايگاه خاص براي خود برنمي‌گزيد. 🥀هنگامي که بر جمعي وارد مي‌شد در جاي خالي مي‌‌نشست و به ياران خويش دستور مي‌داد اين گونه عمل کنند. 🥀هر کس براي رفع نياز رجوع مي‌کرد نيازش را برآورده مي‌کرد يا با کلام دلنشينِ آن حضرت قانع مي‌شد. 🥀رفتار پيامبر آن قدر نرم بود که مردم او را همچون پدري دلسوز و مهربان مي‌دانستند و حق همه مردم نزد آن بزرگوار يکسان بود. 🥀مجلسش مجلس بردباري، حيا، صدق و امانت بود. 🥀عيب‌جو نبود و از کسي هم تعريف زياد نمي‌کرد. 🥀پيامبر نفس خود را از سه چيز پرهيز مي‌داد جدال، پرحرفي و سخنان غيرضروري. 🥀هرگز کسي را سرزنش نمي‌کرد. 🥀در پي لغزش‌هاي مردم نبود. 🥀سخن نمي‌گفت مگر در جايي که اميد ثواب در آن وجود داشت. 🥀سخن کسي را قطع نمي‌کرد مگر اين که از حد متعارف تجاوز مي‌کرد. 🥀به آرامي و متانت گام برمي‌داشت 🥀کلامش مختصر، جامع، آرام و شمرده بود و آهنگ صدايش از همه مردم زيباتر بود. 🥀پيامبر در تمام حالات و در برابر همه مشکلات شکيبا بود. 🥀هر روز هفتاد بار استغفار مي‌کرد. 🥀لحظه‌اي از عمر بابرکت خويش را بيهوده نمي‌گذرانيد. 🥀ديرتر از همه مردم به خشم مي‌‌آمد و زودتر از همه راضي مي‌گشت. 🥀با ثروتمندان و تهيدستان يکسان دست مي‌داد و مصافحه مي‌کرد و وقتي به کسي دست مي‌داد پيش از او دست خويش را باز نمي‌کشيد. 🥀با مردم شوخي مي‌کرد تا مردم را خوشحال سازد. 🥀امام صادق(ع)فرمودند: *اني لاکره للرجل ان يموت و قد بقي خلة من خلال رسول الله صلي الله عليه و آله لم يأت بها.* من خوش ندارم کسي بميرد در حالي که هنوز برخي از آداب پيامبر (ص) را به جا نياورده است. 📚منبع: سنن النبی، علامه طباطبایی 📝 حجه الاسلام و المسلمین دکترحسین عبدالمحمدی عضو هیئت علمی جا‌معه المصطفی العالمیه و مدیر گروه علیهم السلام ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️پیام آور جهانی (ص) برای کل اهل جهان به عنوان رحمت مبعوث شده است. آیه «قُلْ يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُمْ جَميعا؛ اى مردم! من فرستاده خدا به سوى همه شما هستم‏.» تصریح بر جهانی بودن (ص) دارد و واژه «جمیعاً» پس از «قُلْ يا أَيُّهَا النَّاسُ» گستردگی رسالت را می رساند. کاربست للناس و للعالمین در آیات « لِيَكُونَ لِلْعَالَمِينَ نَذِيرًا»، « وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمين‏» و « وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلاَّ كَافَّةً لِلنَّاس‏» با ادوات تأکید لفظی بر این مطلب صحه گذاشته و رسالت جهانی وی را به تصویر کشیده است. خطابات عمومی قرآنی با تعبیر « یاایها النّاس» معمولاً در این بخش می گنجد. به نظر (ره) همان گونه که حقایق علمى مانند جدول فیثاغورس و نسبیت انیشتین به همه جهانیان تعلق دارد و به قوم معینى تعلق ندارد و با هیچ ملیتى منافات ندارد و دانشمندان و فیلسوفان و پیامبران به همه جهانیان تعلق دارند و همان گونه که خورشید از ملت خاصى نیست و هیچ ملتى نسبت به آن احساس بیگانگى نمى کند زیرا خورشید به همه عالم یک نسبت دارد، وجود (ص)هم برای جهانیان است.  به نظر می رسد از این رو خداوند فرمود «هُوَ الَّذي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ؛  او كسى است كه رسولش را با هدايت و آيين حق فرستاد، تا آن را بر همه آيين‏ها غالب گرداند.» ❇️مؤید جهانی بودن رسالت، نامه های دعوت به نقاط مختلف جهان عصر نزول است. بر اساس اطلاعات استخراج شده از اطلس ها و منابع جغرافیایی، نقشه جهان در عصر پیامبر(ص) و حضور ائمه(ع) از سه قاره یا خُشکاد تشکیل شده بود؛ آسیا، اروپا و آفریقا و مشخص است که قاره های استرالیا و آمریکا قرنها بعد کشف شد. نیز بر اساس داده های جغرافیای تاریخی، مهمترین تقسیم بندی نقاط جهان با توجه به سیطره گسترده دو امپراطوری مهم ساسانی و بیزانسی در سه سده اول هجری عبارت بود از امپراطوری ایران، امپراطوری روم، مغرب اسلامی و مصر. گفتنی است در آستانه بعثت، روم شرقی بر یونان، ترکیه فعلی، شام و فلسطین و بخش هایی از آفریقا حکومت می کرد و پس از غلبه مسلمانان بر روم، بخش های عظیمی از این مناطق جزئی از امپراطوری اسلامی شد. براساس آیه اول سوره فرقان (ص) باید دین اسلام را به همه جهان معرفی کند: « تَبَارَكَ الَّذِي نَزَّلَ الْفُرْقَانَ عَلَى عَبْدِهِ لِيَكُونَ لِلْعَالَمِينَ نَذِيرًا؛ زوال ناپذير و پر بركت است كسى كه قرآن را بر بنده‏ اش نازل كرد تا بيم‏ دهنده جهانيان باشد.» از این رو پیامبر گرامی(ص) در پی رسالت جهانی خویش نامه‏​ هایی به سران ممالک جهان و مناطق همجوار حجاز در آن روزگار فرستاد قطعا دلیل تأخیر این امر دغدغه ای بود که آن حضرت به سبب کارشکنی های یهودیان مدینه داشت. همچنین پس از معاهده صلح حدیبیه از جانب مشرکان خطری متوجه حکومت نوپای اسلامی نبود از این رو با ارسال نامه، سران جهان آن عصر را به اسلام فراخواند. در تاریخ يعقوبى تعداد نامه ها دوازده عدد ذکر شده اما برخی معتقدند 26 نامه بوده که در سال های متفاوت از اواخر سال ششم تا وفات آن حضرت تدريجا نگارش يافته و فرستاده شده است.به گفته ابن سعد در يك روز از محرّم سال هفتم، شش سفير با شش نامه از مدينه رهسپار شدند و نامه‌هاى آن حضرت که حاوی دعوتِ قدرت های بزرگ جهان به اسلام بود را برای نجاشى، پادشاه حبشه، هرقل قيصر روم، خسرو پرویز شاهنشاه ايران، مُقُوقس شاه اسكندريّه، محمد به منذر بن ساوی التمیمی حاکم بحرین، حارث بن أبى شمر حاکم غسّان و هوذة بن علىّ حاکم یمامه بردند. ❇️نامه های «دعوت» که از اهمیت ویژه برخوردار بودند و بازخورد گیرندگان نامه ها نسبت به محتوای آنها که در منابع تاریخی متقدم ثبت شده است نمایانگر رسالت جهانی پیامبر(ص) است. 📚منابع:  . انعام، آیه 158.  فرقان، آیه 1.  . انبیاء، آیه 107.  . سبأ، آیه 28.  . مطهری، مرتضی، خدمات متقابل اسلام و ایران، جلد اول، ص61.  . توبه، آیه 33؛؛ فتح، آیه 28؛ صف، آیه 9.  . در زمان داريوش اول (522 – 480 ق . م. ) گسترش امپراتوري ايران از هند تا رود دانوب و بخش عظيمي از آن , سرزمين هاي مفتوح توسط اسكندر مقدوني را در بر مي گرفته است  .یعقوبی،  تاريخ يعقوبى ج 2، ص 78 ؛ ابن سعد، طبقات، ج 1، ص 198.  مقوقس. نام پادشاه مصر «جریج ابن مینا» یا «جریج ابن متی» و لقبش مقوقس بوده است.  . احمدی میانجی، علی، مكاتيب الرسول، ج 1، صص ۹۳- ۹۴ 📝سرکار خانم دکتر ناهید طیبی ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️اخلاق رسول مهربانی ها، حضرت محمد (ص): شيخ صدوق در معانى الاخبار از امام حسن مجتبى عليه السلام روايت كرده كه آن حضرت فرمود : از دائى خودم « هند بن أبي هالة » كه از توصیف کنندگان رسول خدا صلَّى الله عليه و آله بود ، خواستم مقدارى از اوصاف آن حضرت را براى من بيان كن، تا علاقه ام به آن جناب بيشتر شود. در پاسخ گفت: دائما متفكر به نظر ميرسيد ، و آنى راحتى نداشت أكثر اوقات ساكت بود ، و جز در مواقع ضرورت حرف نمیزد ، و هنگام تكلم از اول تا به آخر به آرامى لب بسخن باز ميكرد ، و كلامش كوتاه و جامع ، و خالى از تفصيل بى جا ، و وافى به تمام مقصود ، بود ، خلقش نرم ، به كسى جفا نميكرد ، و كسى را حقير نمیشمرد ، نعمت در نظرش بزرگ مينمود اگر چه ناچيز باشد ، و هيچ نعمتى را مذمت نمیكرد . نه تنها از طعامها مذمت نمیكرد ، بلكه مدح و تعريف هم نمینمود . دنيا و ناملايمات آن هرگز او را به خشم در نمیآورد . و چون حقى پايمال ميشد از شدت خشم كسى او را نمیشناخت و از هيچ چيز پروا نداشت ، تا آنكه حق را يارى كند ، مجلس مجلس حلم و حياء و صداقت و امانت بود و در آن آوازها بلند نمیشد ، و در آن حرمت مردم هتك نمیشد . و اگر از كسى لغزشى سرميزد جاى ديگر گفته نميشد أهل مجلس همه با هم عادلانه رفتار ميكردند . و رفتارشان با يك ديگر ، چون دوستى بپرهيزگاران بود و بهم تواضع مينمودند بزرگسالان را احترام مىكردند ، و به كوچكتران مهربان بودند . و محتاجان را بر خود مقدم میداشتند و غريبان را نگهدارى میكردند .   ❇️پیامبر رحمت حضرت محمد(ص) دستور العملهایی به امیرالمومنین علی(ع) داده اند که برای ترسیم چهره پیامبر(ص) در جنگها که قابل توجه است. این گزارش ها پاسخ به کسانی است که هر یک به گونه ای تلاش در خدشه وارد کردن به شخصیت پیامبر(ص) رحمت دارند. قال أمير المؤمنين - عليه السلام - : «بعثني رسول الله - صلى الله عليه وآله - إلى اليمن فقال :  فلا تقاتلهم حتى يقاتلوك...( ابن سعد، طبقات الکبری، ج3، ص169) يا علي لا تقاتلن أحدا حتى تدعوه ، وأيم الله لئن يهدي الله على يديك رجلا خير لك مما طلعت عليه الشمس وغربت يا علي أوصيك بالدعاء فان معه الإجابة وبالشكر فان معه المزيد وأنهاك عن المكر... وأنهاك عن البغي ...» ( کلینی، الکافی، ج5، ص28) حضرت علی(ع) فرمود: پیامبر(ص) هنگامی که مرا به سوی یمن فرستاد گفت: تا باتو نجنگیده اند با کسی نجنگ. یا علی با هیچ کس جنگ نکن مگر این که ابتدا او را به توحید دعوت کنی. قسم به خدا اگر خداوند یک نفر را به دست تو هدایت کندبرای تو بهتر از هر آن چیزی است که خورشید بر آن طلوع و غروب کند. یا علی تو را سفارش میکنم به دعا زیرا همراه آن اجابت است وبه شکرگذاری زیرا همراه آن فزونی است. تو را از مکر ورزیدن و ستم  نهی میکنم... مبادا پیمانی را بشکنی و کمک به پیمان شکنی کنی. 📝سرکار خانم دکتر رویا باقری ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نام کتاب:گزیده سیره پیامبر خاتم(ص)(فارسی_عربی) نام نویسنده: محمدی ری شهری مترجم:عبدالهادی مسعودی به منظور بهره‏ گيرى همگان از کتاب سيره پيامبر خاتم (ص)، گزيده‏ این کتاب با معیارهای ذیل تدوین گردیده است: ۱. تمام بخش ‏هاى دهگانه کتاب سيره پيامبر خاتم(ص) و حدود ۹۰ درصد فصل‏ ها و ۷۰ درصد عنوان ‏هاى فرعى و شمارى از تحليل ‏ها و مقالاتِ آن، در اين گزيده، آورده شده است. از اين رو، مى‏ توان اطمينان داد که اين گزيده، جامعيّت لازم را داراست. ۲. آنچه بيش از همه تلخيص گرديده، روايات و گزارش ‏هاى متنوّع با موضوع مشابه ‏اند که ذيل فصل‏ هاى کتاب اصلى، گرد آمده‏ اند. ۳. جامع ‏ترين و گوياترين متن‏ ها، از منابع معتبرتر، در ذيل هر عنوان، انتخاب گرديده است. ۴. بيشتر توضيحات درج‏ شده در پانوشت ‏ها، حذف شده است. ۵. در پانوشت هر متن، به ذکر حداکثر دو منبع داراى اعتبار بيشتر، بسنده شده است. ۶. تنها به نقل ترجمه احادیث بسنده شده است مطالعه این کتاب جهت آشنایی با سیره نبوی پیشنهاد می شود. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
20160530150618-10037-35.pdf
442.5K
نقد و بررسی آرای مستشرقان دربارة امّی بودن پیامبر اکرم(ص) نویسنده: ابراهیم ابراهیمی اصغر طهماسبی بلداجی منبع: پژوهشنامه معارف قرآنی (آفاق دین) سال پنجم پاییز ۱۳۹۳ شماره ۱۸ امّی بودن پیامبر اکرم(ص) در معنای ناتوانی در خواندن و نوشتن، یکی از مباحثی است که قرآن کریم بر آن تصریح دارد. آیات، روایات و اسناد تاریخی این مطلب را به طور حتم اثبات می کنند که پیامبر اکرم(ص) تا زمان بعثت توانایی خواندن و نوشتن نداشت. این مهم مورد اتّفاق اندیشمندان اسلامی فریقین می باشد. امّا با وجود این، شبهات فراوانی در این باره از سوی برخی از مستشرقان مطرح گردیده که معتقدند پیامبر اکرم(ص) قبل از بعثت، خواندن و نوشتن می دانست و کتاب های آسمانی پیشین را خوانده است. برخی دیگر از مستشرقان نیز برای واژة «امّی» مفهوم مخالف ارائه داده اند و بر این باورند که این واژه دلالت بر نخواندن و ننوشتن پیامبر اکرم(ص) ندارد، بلکه به معنای پیامبر بُت پرستان یا پیامبر غیریهود است. تنظیم: نجمه صالحی ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
عکس نوجوانی منسوب به پیامبر.pdf
320.8K
عکس نوجواني منسوب به رسول خدا (ص) از کجا آمده است؟ پدیدآور: جعفر هادي جعفريان سالهاست که تصويري به عنوان تصوير نوجواني رسول خدا (ص) در ايران انتشار مي يابد. بسياري از مردم در عين نشان دادن علاقه شان به اين تصوير، اين پرسش را مطرح مي کنند که تصوير ياد شده از کجا آمده است؟ شنيده شده است که کساني در پاسخ مي گويند اين تصويري است که بحيراي راهب در سفري که حضرت به همراه عمويش ابوطالب به شام داشت، آن را کشيده است. اما در واقع درستي اين پاسخ در معرض ترديد قرار دارد. مقاله زير کوششي است براي بازشناسي منبع اصلي اين تصوير. نويسنده استدلالهاي خاص خود را دارد و تلاش کرده تا نشان دهد اصل اين تصوير از کجا آمده است. شايد باب بحث در اين باره همچنان باز باشد. عنوان اصلي مقاله چنين است: The Story of Picture Shiite Depictions of Muhammad Pierree Centlivre & Micheline Centlivres-Demont http://historylib.com/articles/806 تنظیم: نجمه صالحی ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️اهانت به رسول خدا (ص) هتک ارزش های والای انسانی اهانت به رسول خدا(ص) صرفا اهانت به مقدسات یک دین نیست، بلکه هتک ارزشهای انسانی است. ارزشهایی که انسانها در طول زمان و در گستره مکان؛ به رغم اختلاف در عقیده، نژاد، زبان برای آنها احترام قائل بوده و هستند. رسول خدا(ص)نماد یک انسان کامل است که همه ارزشهای الهی و انسانی در او تجلی پیدا کرده است. حق طلبی، عدالت خواهی، آزادمنشی، امانتداری، صداقت، خوش خلقی و مانند اینها ارزشهایی هستند که بنا به تصریح مورخان، وجه اتم و اکملشان، در وجود ایشان تجلی یافته است. وی عیار تشخیص انسانیت است و خداوند متعال، سیره او را الگویی نیکو دانسته که بیشک این سیره محک و میزانی برای رفتار انسانها خواهد بود. این ارزشها حتی مورد اعتراف جامعه جاهلی نیز بوده است. در همان جامعه و فضا بود که ایشان را امین خواندند.۱ و در همان عصر بود که حکمت و عدالت ایشان را در مرافعه هایشان باور داشتند.۲ حتی تکذیب شان صرفاً به جهت ادعای نبوت بود، و گر نه هیچ کدام در بزرگ منشی، صداقت و امانت داری ایشان شک نداشتند.۳ پس انسانی با چنین خصالی، مورد تکریم و احترام انسانهای آزاد اندیش است و هتک حرمت ایشان، هتک ارزشهای انسانی است. کاریکاتوریست فرانسوی و رئیس جمهور فرانسه، نه تنها (ص) را به عنوان پیامبر مسلمانان، بلکه کرامت انسان و ارزشهای انسانی را هتک کردند و این به منزله جنگ آنان با انسانیت و ارزشهای انسانی و جنگ با زیباییهای اخلاقی است. البته این خصلت دشمنان انبیا است چه فرعون باشد در برابر حضرت موسی (ع) ۴، چه یهود باشد در برابر حضرت عیسی (ع)۵ و چه ابولهب، ابوسفیان و ابو جهل باشد در برابر حضرت محمد (ص)۶. دأب اینان بر اتهام زنی، هتک حرمت و تمسخر است. این سنت دیرینه فرعونیان است که در فراعنه زمان نیز متبلور است. حمایت از آزادی بیان بهانه است. اگر آزادی بیان است، چرا روژه گارودی مسلمان فرانسوی به جرم پژوهش درباره هولوکاست به زندان محکوم شد؟ چرا سفیر فرانسه از ترکیه فرا خوانده شد، به این بهانه که رئیس جمهور ترکیه به مکرون اهانت کرده است!؟ اگر شما در هتک مقدسات دیگران آزادید، دیگران چرا نباید در هتک امور نامقدس و بی ارزش شما مختار و آزاد نباشند!؟ توجه به این نکته ضروری است که این دشمنیها بیانگر زنده بودن (ص) و تاثیر فزاینده پیام ایشان است. عرب جاهلی وقتی که میدید رسول خدا (ص) بنیانهای نظام مبتنی بر شرک و ظلمش را بر هم میزند، دست به هتک ایشان زد و دعوتش را تکذیب کرد. غرب نیز میبیند که پیام رسول خدا (ص) بنیان برخاسته از ظلم و ستمش را متزلزل میکند، از این رو، در تداوم سنت دیرینه هتاکی اش، باز دهان به هتاکی نسبت به رسول خدا (ص) گشوده است. اینها حاکی از ترس غرب از نفوذ پیام رسول خدا (ص) است. به همین منظور، غرب تلاش کرد با خلق دوباره جریان تکفیر و ترور به نام داعش چهره موجه اسلام را خدشه دار کند تا مانع گسترش اسلام در کشورهایشان شوند. اما این خلق و باز طراحی، به رغم اینکه آسیب هایی ایجاد کرد، اما نتوانست روند گسترش اسلام را در غرب متوقف کند. از دیگر سوی، به بهانه آزادی بیان با کاریکاتورهای موهن، رسول خدا (ص) را هتک حرمت میکنند. با این کار هم مضحکه ای به راه میاندازند و هم چهره دلخواهشان را از رسول خدا (ص) به مخاطب غربی ارائه میکنند. از طرفی رئیس جمهور فرانسه که به دلیل ناکارآمدی و ناتوانی از بهبود اوضاع در کشورش ماهها درگیر شنبه های اعتراضی بود، نیاز دارد با هتک حرمت به ارزش‌های اسلامی ذهنها را معطوف به مسائل دیگر کند تا ناتوانی دولتش در بهبود شرایط پوشانده شود. از طرفی، جریان صهیونیسم چه نوع یهودی آن و چه شکل مسیحی اش، شمشیر را از همان آغاز در برابر رسول خدا از رو بسته اند. آنان باور دارند گفتمان اسلام محمدی تنها گفتمانی است که میتواند هژمونی غرب را در هم شکند و سیطره این جریان را پایان دهد. از این رو، کارهایی چند سویه میکنند: از طرفی در تبلیغاتشان اسلام هراسی میکنند. از سوی دیگر با طراحی و خلق مکرر جریان تکفیر و ترور هم خوراک تبلیغات شان را تهیه می کنند و هم مسلمانان را به جان هم می اندازند. همچنین، با هتک حرمت رسول خدا (ص) و حمایت از کاریکاتورهای موهن، عواطف و احساسات مسلمانان را جریحه دار میکنند. اما این همه طراحی و برنامه ریزی در برابر روح بلند رسول خدا (ص) مجبور به پذیرش شکست خواهد شد. ... ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
چون رسول خدا (ص) در قله زیبایی های انسانی و الهی قرار دارد. او دارای خلق و خویی والاست۷ و در برابر مردم نرمخو است۸  و برای همه جهانیان مایه رحمت است۹. دیری نخواهد پایید که اروپا در برابر سخنان (ص) تسلیم خواهد شد و خواهد فهمید راه آن حضرت از تکفیریهای دست پرورده غرب، جدا است و به ندای او لبیک خواهد گفت. پیام این اتفاقات به ما این است که در شناساندن (ص) بیشتر تلاش و کوشش کنیم و در عمل نیز به زیباییهای رفتاری و کرداری ایشان زیبنده شویم. 📝حجه السلام و المسلمین جناب آقای دکتر هادی یعقوب زاده_عضو هیات علمی دانشگاه هنر تهران 📚منابع ۱_ابن هشام، السیرة النبویة، ج1، ص183؛ و نیز بنگرید: ابن سعد، الطبقات الکبری، ج1، ص124.  ۲_ اشاره به پذیرش حکمیت ایشان در جریان نصب حجر الاسود: برگرفته از روایت امام صادق (ع) در: کلینی، الکافی، ج8، ص90؛ صدوق، من لا یحضره الفقیه، ج2، ص247. بنگرید با تفاوتهایی اندک در دیگر منابع: یعقوبی، تاریخ یعقوبی، ج2، ص19-20؛ کلینی، الکافی، ج8، ص90-91.  ۳_ به رغم تکذیب دعوت ایشان، اموال شان را نزد ایشان به امانت میگذارند و هنگام هجرت به مدینه، رسول خدا (ص) از حضرت علی (ع) خواست که امانات آنان را به صاحبانش بازگرداند(نک: ابن هشام، السیرة النبویة، ج1، ص493؛ صالحی شامی، سبل الهدی، ج3، ص267).  ۴_اسراء/ 101، الشعراء/ 27، 34.  ۵_ صف/ 6.  ۶_«وَ عَجِبُوا أَنْ جاءَهُمْ مُنْذِرٌ مِنْهُمْ وَ قالَ الْكافِرُونَ هذا ساحِرٌ كَذَّابٌ؛ و از اينكه هشداردهنده‏اى از خودشان برايشان آمده درشگفتند، و كافران مى گويند: «اين، ساحرى شيّاد است»(ص/ 4). بنگرید تهمت زنی ابو لهب؛ طبرسی، مجمع البیان، ج10، ص852 . ۷_ قلم/ 4. ۸_آل عمران/ 159.   ۹_انبیاء/ 107 ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا