📝📝 وى، در مقدمه، در مورد نقشهاى جغرافيايى و رنگآميزى شده با رنگهاى گوناگون كه در آخر كتاب آورده، توضيح داده است؛ همچنين ابواب و فصول كتاب را اجمالا معرفى نموده است.
او، در مواردى كه متن كتاب به توضيح و تفصيل بيشترى نيازمند بوده است و يا نام برخى چيزها از گونه جانوران يا سنگهاى ارزشمند يا معادن و فلزات يا گياهان و ميوهها يا ادويه معطره و داروها كه مهجور به نظر مىرسيده است، پاورقىهايى را به منظور تسهيل كار خوانندگان افزوده و مآخذ آنها را نيز آورده است.
🗞🗞 در پايان كتاب، نمايه عام و نويسندگان كتب و مآخذى كه در اين كتاب از آنها ياد شده است، ذكر گرديده است.
تنظیم: سرکار خانم خدیجه سادات حسینپور
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
💠 برگزاری کارگاه سه روزه «مهارتهای طرح نامه نویسی»
🎤 با حضور حجتالاسلام والمسلمین هادی منش
📲 برگزاری کارگاه به صورت مجازی و حضوری در روزهای 22 و 29 مهر و 6 آبان
🗓 مهلت ثبت نام: 17 مهر
https://jz.ac.ir/post/9225
🆔https://eitaa.com/jz2602
باسمه تعالی
🍁🍁🍁🍁🍁
نشست علمی پژوهشی با عنوان« نقد و بررسی تاریخ شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام با تکیه بر نقل شیخ مفید» به همت انجمن علمی پژوهشی تاریخ معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها در تاریخ سه شنبه 3/2/1400 با حضور استاد محترم سرکار خانم لیلا همایون فرد برگزار شد.
در این نشست سرکار خانم همایون فرد ابتدا به تبیین جایگاه و شخصیت شیخ مفید پرداختند و سپس تاریخ شهادت را در سه مورد سال، ماه و روز بررسی و تحلیل کردند.
ایشان بیان داشتند: نقل مشهور در مورد شهادت امام حسن علیهالسلام 28 صفر هست که همزمان با رحلت رسول اکرم(ص)می باشد، اما قول دیگری نیز در تقویم شیعی به این مناسبت ثبت شده و آن روز 7 صفر است.
🍁🍁🍁🍁🍁🍁
ایشان خاطر نشان کردند برگزاری مراسم برای ائمه در هر زمان کار پسندیدهای است، حتی در طول سال سفارش به گرفتن روضههای خانگی و هفتگی شده است و بحث ما به معنی رد عزاداری نیست اما اصرار بر ترجیح هفتم صفر بر بیست و هشتم به گفته اساتید مبرز تاریخ یک فاجعه پژوهشی-تاریخی است.
خانم همایون فرد در ادامه به جایگاه و شخصیت شیخ مفید پرداختند و بیان داشتند که محمد بن نعمان معروف به شیخ مفید در سال 336 ه.ق در یکی از محلههای شیعه نشین بغداد به نام کرخ به دنیا آمد و پس از عمری مجاهدت علمی در اواخر رمضان سال 413 ه.ق از دنیا می رود و در جوار حرمین کاظمین آرام میگیرد. وی از چهره های بسیار درخشان شیعه بود که ارباب تراجم به ثقه بودن او تصریح کرده اند؛ از جمله نجاشی و شیخ طوسی وی را ستوده و ثقه بودن او را مشهور می دانند؛ بنا بر نقل بسیاری از دانشمندان شیخ مفید بیش از 200 کتاب در موضوعات مختلف (نه در یک رشته و یک موضوع خاص) تألیف کرده است.
خانم همایون فرد یکی از مهم ترین ویژگی آثار شیخ مفید را جامعیت این آثار دانستند و فرمودند شیخ به بخاطر تسلط و دسترسی به منابع مختلف در زمینههای فقه، کلام، عقاید، حدیث و تاریخ تبحر ویژه داشته است.
ایشان تصریح کردند: شیخ مفید در تاریخ پژوهی معتقد به تاریخ تحلیلی بوده و تاریخی را سودمند می دانست که علاوه بر نقل حوادث، در آن علل و نتایج هم بررسی شود. لذا با این دیدگاه کتاب الارشاد را تألیف می نماید.
از موارد دیگری که موجب ارزش گذاری آثار شیخ مفید میشود استفاده از منابع اصیل و کهن را می باشد و این منابع فقط منابع تاریخی نبودهاند؛ شیخ مفید بر احادیث اهل سنت هم تسلط داشته و احادیث آنها را بعد از جداسازی درست از نادرست، به کار می برده است.
سپس سرکار خانم همایون فرد در سه مورد تاریخ شهادت امام حسن مجبتی علیه السلام را مورد بررسی قرار دادند.
سال شهادت:
در مورد سال شهادت اقوال مختلفی بین مورخان از سال 44 تا 59 هجری قمری در منابع بیان شده است. کلینی از امام صادق نقل کرده که سال شهادت سال 50 ه.ق بوده است. طبرانی در معجم الکبیر سال 44 و ابن عساکر در تاریخ دمشق سال 56 هجری را آورده است اما قول مشهور میان مورخان همان سال 50 است که شیخ مفید نیز همین قول را برگزیده است و قول شاذی را انتخاب نکرده است. از طرفی در میان راویان این قول افرادی از ذریه امام حسن مجتبی علیه السلام وجود دارند که بر اعتبار این قول می افزاید.
ماه شهادت:
ایشان بیان داشتند در مورد ماه شهادت نیز در منابع اتفاق نظری وجود ندارد اما دو قول شهرت بیشتری دارد. اکثر علمای شیعی ماه صفر را ذکر کردهاند و برخی از علمای اهل سنت ماه ربیع الاول را ذکر کردهاند. بجز یعقوبی مورخ شیعی که ماه ربیع را ذکر کرده ، اکثر علمای شیعه همان ماه صفر را بیان کردهاند.
شیخ مفید هم همچون دیگر مولفان شیعی در دو کتاب الارشاد و مسار الشیعه به ماه صفر در شهادت امام مجتبی علیه السلام تصریح کرده است.
روز شهادت:
خانم همایون فرد دربارهی روز شهادت این گونه اظهار نظرکردند که گزارش منابع کهن راجع به روز شهادت به 4 گروه تقسیم میشود:
-برخی از منابع اصلا روز شهادت را ذکر نکردهاند و فقط گفتهاند ماه صفر.
برخی از مولفان همچون اشعری، کلینی، ابن خزاز و... روز دقیق را ذکر نکردهاند اما گفتهاند روزهای آخر ماه صفر.
عدهای از منابع همچون شیخ طوسی و ابن شهرآشوب، اربلی و... به 28 صفر تصریح کردهاند.
گروهی هم 7 صفر را به عنوان روز شهادت عنوان نموده اند.
طبق قانون اطلاق و تطبیق همین که گروه اول گفتهاند ماه صفر، برای ما کفایت میکند که برویم روز را از بقیه منابع جستجو کنیم.
گروه دوم و سوم هم تقریبا مطلبشان نزدیک به هم است و در واقع یک مطلب را مطرح کردهاند و اختلاف چندانی بین این دو قول وجود ندارد.
شیخ مفید در کتاب ارشاد و مقنعه فقط از ماه صفر نام برده و نظرش به گروه اول که فقط ماه را نام برده اند ملحق میشود. اما در کتاب مسارالشیعه به 28 صفر تصریح نموده است .
#گزارش_نشست
#امام_حسن_مجتبی
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#ادامه
لازم به ذکر است که کتاب مسار الشیعه در واقع یک تقویم تاریخی مذهبی است که شیخ مفید در آن کتاب می گوید: این تاریخها همواره در طول روزگاران پیشین مورد توجه صالحان شیعه بوده و آنان روزهای شادی و حزن را پاس میداشتند.
با این عبارت شیخ میتوان نتیجه گرفت که شیعیان معاصر شیخ #مفید و قبل از او ، در 28 صفر برای شهادت امام مجتبی علیه السلام مراسم می گرفته اند .
سپس خانم همایون فرد بیان داشتند که نسخهی اصلی این کتاب (مسار الشیعه) به خط خود مؤلف در دسترس است و در کتابخانه دانشگاه تهران نگهداری میشود. این کتاب در سال 389 هجری قمری نوشته شده و جزو منابع متقدم است
در ادامه خانم #همایون فرد قول هفتم صفر را مورد بررسی قرار دادند و فرمودند بر اساس کارهای پژوهشی صورت گرفته از جمله کتاب آقای یدالله مقدسی باید گفت: در منابع متقدم قول #هفت_صفر مأخذی ندارد و این روایت از قرن هشتم در کتاب الدروس شهید اول (کتاب فقهی) دیده می شود.
پس از آن فیض کاشانی، #کاشف_الغطاء، صاحب جواهر و برخی دیگر از علما و بزرگان با تأثر از نقل شهید اول این مطلب را در کتابهایشان آوردهاند.
البته برخی همچون سید محسن #امین قول هفتم صفر را با تعبیر قیل آورده اند و برخی مثل علامه مجلسی هر دو قول را آورده اما در کتاب اختیاراتش 28 صفر را انتخاب نموده است.🍁🍁🍁🍁🍁🍁
لازم به ذکر است که #شهید_اول مستند ومنبع خود را برای ذکر این تاریخ(هفت صفر) بیان نکرده و ما نمیدانیم این روایت را بر چه اساسی ذکر نموده است. برخی معتقدند شهید، کتابی با نام تثبیت الامامه از قاسم بن ابراهیم رسی در دسترس داشته و این نقل را ازآنجا آورده است .اما پژوهشگران تاریخ بر این توجیه نقدها و ردیه های فراوان دارند و اصل این مطلب را نمی پذیرند. از جمله این که در اصل نسخه کتاب تثبیت الامامه قول هفت صفر نیامده است.(علاقمندان میتوانند ادله رد این این ادعا را درکتاب باز پژوهی تاریخ ولادت و شهادت معصومان از استاد یدالله مقدسی ببینند، همچنین تحقیق و پژوهش استاد حامد کاشانی از اساتید مبرز و متبحر تاریخ در این زمینه نیز در سایت استاد قابل مشاهده است.)
در پایان جلسه، چنین نتیجه گیری شد که: براساس نقل شیخ مفید در کتاب مسار الشیعه و الارشاد، تاریخ شهادت امام مجتبی علیه السلام بیست و هشتم ماه صفر سال پنجاه هجری قمری بوده و بر اساس آنچه گفته شد این قول به نسبت اقوال دیگر از اعتبار و قوت بیشتری برخوردار است.
#گزارش_نشست
#امام_حسن_مجتبی
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
انجمن علمی پژوهشی تاریخ معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها با همکاری دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار میکند:
#نشست بازخوانی تراث اهل سنت در مواجهه با مرجعیت علمی امام رضا علیه السلام
با ارائه:حجتالاسلام والمسلمین دکتر محمد محسن مروجی طبسی
(مدیر محترم گروه تاریخ اسلام دانشگاه ادیان و مذاهب)
زمان: دوشنبه ۱۲مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۰ صبح
#لینک_حضور_در_جلسه
https://b2n.ir/m61226
#نشست
#امام_رضا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
کاخ آپادانای شوش که در نزدیکی بقعه دانیال نبی(ع) قرار دارد. در زمان داریوش در حدود سالهای ۵۱۵ تا ۵۲۱ پیش از میلاد و به دستور او بر روی آثار و بقایای عیلامی در شوش بنا شد. دیوارهای این کاخ از خشت با نمای آجری و ستونهای آن از سنگ است. دیوارهای داخلی آن با آجر لعابدار پوشیده شدهبود و دارای نقشهای سربازان گارد جاویدان، شیر بالدار و گل نیلوفر آبی بودهاست. بخشهای مهمی از این کاخ در زمان اردشیر یکم هخامنشی (۴۶۱ پیش از میلاد) دچار آتشسوزی شد و در زمان اردشیر دوم (۳۵۹ پیش از میلاد) بازسازی شد.
#قاب_تصویر
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
در سال ۱۸۸۰ میلادی (۱۲۵۹ هجری شمسی)، یک گروه از باستانشناسان فرانسوی این کاخ را از دل خاک بیرون کشیدند و ستونها و سر ستونهای کاخ را با اره بریدند و به فرانسه منتقل کردند و امروزه در شوش، فقط چند زیرستون وجود دارد و کاخ به شکل سابقش وجود ندارد. بیشتر اشیا خارج شده، اکنون در موزه #لوور نگهداری
میشوند.
#قاب_تصویر
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
ژان دیولافوا در کتاب خاطراتش میگوید:
دیروز گاو سنگی بزرگی را که در روزهای اخیر پیدا شدهاست با تاسف تماشا میکردم، در حدود دوازده هزار کیلو وزن دارد! تکان دادن چنین تودهٔ عظیمی غیرممکن است. بالاخره نتوانستم به خشم خود مسلط شوم، پتکی بدست گرفتم و بجان حیوان سنگی افتادم. ضرباتی وحشیانه بهاو زدم. سر ستون در نتیجه ضربات پتک مثل میوهٔ رسیده از هم شکافت ...
#قاب_تصویر
#شوش
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
داخل این کاخ کتیبهای قدیمی هم قرار داشته که به دوران هخامنشیان برمیگردد. البته این کتیبه هم امروز در ایران نیست. این کتیبه یکی از اولین متنهای به جا مانده از زمان هخامنشیست و داخل آن دستور ساخت بنای کاخ شوش داده شده. به کمک این کتیبه و قطعات دیگری که در #لوور نگهداری میشود حتی میتوان متوجه شد که در این کاخ طلاکاران مصری از مصالحی مثل طلا، سنگ لاجورد، فیروزه، نقره و آبنوس استفاده کردهاند.
#شوش
#آپادانا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
موزه شوش:
موزه شوش داخل باغی بزرگ قرار دارد که در آن، آثار به جا مانده دوران عیلامیها را نگه میدارند. این موزه در زمستانها ۹ صبح تا ۵ عصر و در تابستانها از ۹ صبح تا ۶ عصر باز است.
داخل حیاط موزه، برخی از آجرهای به دستآمده از حفاریها را نگهداری میکنند. همچنین علاوه بر بقایای کاخ آپادانا، قطعات باستانی دیگری هم مثل مجسمهها و سرستونهای مسجد سلیمان، تابوتهای سفالی، سنگی و خمرهای سفالی، مجسمههای خدایان، تزیینات دیواری سفالی، آجر نوشتههای چغازنبیل و … قرار دارد.
#شوش
#قاب_تصویر
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
امروز از کل آن برج و بارو تنها زیرستونهای کاخ باقی مانده و اینجا را شبیه به یک خانه قدیمی جنگزده کرده است. بخشی از سرستونهای آن در موزه شوش و بخش مهم دیگر نزدیک به ۱۰۰ سال پیش توسط فرانسویها دزدیده شده که برای دیدن آن باید تا #لوور رفت. با این حال زیرستونهای آن در محل کاخ قرار دارد و دیدنش بیشتر از نیم ساعت وقت نمیگیرد.
معمار این عمارت، دیوارهای کاخ را با نقوشی مثل سپاه جاویدان، شیربالدار و گل نیلوفر تزیین کرده. برای مثال نقش شیر کاخ از آجرهای قالبی ساخته شده که امروز در لوور نگهداری میشود.
از شباهت ستونهای کاخ آپادانای شوش و تخت جمشید هم میتوان فهمید هردو متعلق به یک دوره زمانی بودهاند. در دیوارهای کاخ آپادانا که امروز چیزی از آن باقی نمانده همان نقشهای سربازان هخامنشی با فیگورها و ریشهایی که در تخت جمشید دیدهایم تکرار میشود.
دیدن کاخ آپادانای شوش بیشتر از اینکه عظمت بنای تاریخمان را یادآوری کند، جای خالی بناهایی را نشان میدهد که حالا باید آنها را در موزههای خارجی پیدا کرد.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
نمایی از موزه شوش
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
اوصاف پیامبر اعظم در صحیفه سجادیه
نویسنده: ممتازعلی سولنگی
🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁
منبع: تأمل سال دوم بهار و تابستان ۱۳۹۶ شماره ۳ 17 - 27
پیامبر اکرم ص به عنوان برترین انسان ها می باشد که در قرآن کریم به عنوان الگوی حسنه معرفی شده است و در تمام مذاهب اسلامی سنت پیامبر یعنی قول، فعل و تقریر پیامبر ص حجت است و منبع مهمی برای رفتار فردی، اجتماعی، سیاسی و همه جنبه های زندگی بشر می باشد. یکی از روش های مطمئن برای شناخت سیره پیامبر ص و اوصاف ایشان، اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام است. و همه امامان در طول زمان اوصاف پیامبر ص را به مردم به عنوان الگوی جاودان یادآوری کرده اند و در صحیفه سجادیه ی چهارمین امام شیعیان، اوصاف پیامبر ص در قالب دعا آورده است، که این نوشتار به بیان بخش هایی از اوصاف پیامبر ص از زبان امام علی بن حسین علیهما السلام در صحیفه سجادیه می پردازد.
https://b2n.ir/u23974
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
تبیین پدیده «اعتماد» به پیامبر(ص) در «شبکه اجتماعی» مسلمانان در مدینه؛ با ارائه الگوی پارادایمی بر اساس رویکرد روشی نظریه زمینه ای
🍁🍁🍁🍁🍁🍁
نویسندگان: فرخ السادات میرسعید قاضی شهلا بختیاری علی محمد ولوی فاطمه جمیلی کهنه شهری
منبع: پژوهشنامه تاریخ اجتماعی و اقتصادی سال هشتم پاییز و زمستان ۱۳۹۸ شماره ۲ (پیاپی ۱۶) 301-328
پیامبر(ص) در مدینه با آسیب ها و مسائل متعدد در نظم اجتماعی با توجه به ساختار روابط مبتنی بر ارزشها و هنجارهای جاهلی و سرمایه های اجتماعی موجود در آنها و ناهمسویی برخی اعضای شبکه اجتماعی مسلمانان در اصلاح ساختار روابط روبرو بود. از سوی دیگر شواهد قرآنی و منابع تاریخی- روایی دلالت بر وجود پرکاربردِ مقوله «اعتماد» و همسویی جمعی دیگر از مسلمانان با پیامبر(ص) دارد. هدف مقاله حاضر شناسایی و تبیین «مبنا»، «علل و شرایط» شکل گیری پدیده «اعتماد» نسبت به پیامبر(ص) و «کنش/ واکنش های» پیامبر(ص)، گروه «اعتمادگر» و «اعتمادگریز» حول این پدیده و پیامد رفتاری آن در «شبکه اجتماعی» مسلمانان است. این پژوهش به دلیل فقدان فرضیه، با بهره گیری از الگوی پارادیمی «رویکرد روشی نظریه زمینه ای» با تحلیل مقایسه ای مداوم، هم زمان با جمع آوری هدفمند داده ها و تعیین حجم بر اساس اشباع نظری، انجام شده است. بر اساس یافته های پژوهش مبنای «اعتماد» به پیامبر(ص) «شناختی» و «عاطفی» بوده است که بازتاب آن در همدلی، همراهی و الگوپذیری گروه «اعتمادگر» از پیامبر(ص) مشاهده می شود.
https://b2n.ir/m80401
تنظیم: سرکار خانم نجمه صالحی
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j