eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
138 ویدیو
307 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
همپای خطر همسفر زینب بود همراز نماز سحر زینب بود یک لحظه نشد ز عمه جانش غافل پروانه‌صفت دور و بر زینب بود 📝 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
خواجه شمس‌ُالدّینْ محمّدِ بن بهاءُالدّینْ محمّدْ حافظِ شیرازی (حدود ۷۲۷ هجری قمری-۷۹۲ هجری قمری) در شیراز، نامدار به لِسان‌ُالْغِیْب، تَرجُمانُ الْاَسرار، لِسان‌ُالْعُرَفا و ناظِم‌ُالاُولیاء، شاعر سده هشتم هجری ایران است. بیش‌تر شعرهای او غزل هستند که به غزلیات شهرت دارند. گرایش حافظ به شیوه سخن‌پردازی خواجوی کرمانی و شباهت شیوه سخنش با او مشهور است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۲ 🌷رحمت و سلام و صلوات خدا بر بانوی شاعر وعالم بزرگ اسلام سکینه دختر امام حسین علیهماالسلام که امروز به سال روز وفاتشان مشهور است... بازخوانی زندگی ایشان به خصوص در بحث ازدواجشان حتی قابل توجه است که در دیگر فرصت ها به آن خواهیم پرداخت. ♠️این روز را محضر حضرت حجت عج الله تعالی فرجه الشریف و شما تسلیت می گوییم.♠️ ♨️عبارت و کلمات در پاسخ پیامبر صل الله علیه و آله و سلم ۱:«فقال عمر: انّ رسول الله قد غلب علیه الوجع، وعندكم القرآن، حسبنا كتاب الله».(صحیح مسلم، كتاب الوصیة، باب 6، ح 8 )(صحیح بخارى، كتاب المرضى، باب 17، ح 1 ) ۲:قال عمر: إنّ النّبى غلبه الوجع، وعندنا كتاب الله، حسبنا».(صحیح بخاری، كتاب العلم، باب 39 (باب كتابة العلم، ح 4 ) ۳:در یك مورد آمده است: «فقال بعضهم: إنّ رسول الله قد غلبه الوجع، وعندكم القرآن، حسبنا كتاب الله».(صحیح بخارى، كتاب المغازى، باب 84، ح 5 ) ۴: «فقالوا: أهجر رسول الله»( . صحیح بخارى، كتاب الجهاد و السیر، باب 175، ح 1 ) ۵و۶:فقالوا: ما شأنه؟ أهجر؟ استفهموه»(صحیح بخاری، كتاب المغازى، باب 84، ح 4 و صحیح مسلم، كتاب الوصیة، باب 6، ح 6 ) «کفی کتاب الله» از عبارت های پاسخ داده شده توسط عمر بعد از این جملات است که به ذکر آن بسنده کردیم. ♨️«هجر»در نزد اهل لغت عرب ۱.درلسان العرب آمده است: «الهَجْر: الهذیان والهُجْر بالضم: الاسم من الاهجار وهو الافحاش وهَجَر فى نومه ومرضه یهجُر هجراً: هذى; «هَجر» به معناى هذیان گویى است و «هُجر» كه اسم مصدر است به معناى سخن زشت است و هنگامى كه این واژه به آدم خوابیده و یا بیمار نسبت داده شود ، مفهومش این است كه او در خواب و یا حالت بیمارى هذیان گفت و حرف هاى نامربوط زد. ۲.ابن اثير عالم بزرگ اهل سنت و از لغت دانهای مشهور در معناي هجر مي گويد: «وَلَا تَقُولوا هُجْراً أَيْ فُحْشا. يُقَالُ: أَهْجَرَ فِي مَنْطقه يُهْجِرُ إِهْجَاراً، إِذَا أفْحَش… وهَجَرَ يَهْجُرُ هَجْراً ، بِالْفَتْحِ، إِذَا خَلَط فِي كَلَامِهِ، وإذا هَذَى …وَمِنْهُ حَدِيثِ مرضِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ«قَالُوا: مَا شأنُه؟ أهَجَرَ؟» …. فَيَكُونُ إمَّا مِنَ الفُحْش أَوِ الهَذَيان. وَالْقَائِلُ كانَ عُمَرَ، وَلَا يُظَنُّ بِهِ ذَلِكَ». اگر يك فردي حرفهايش بهم ريخته باشد. يعني از روي عقل حرف نزد مثلا يك ديوانه كه حرف مي زند حرفهايش بهم آميخته است و اول و آخرش مشخص نيست و هذيان مي گويد از همين قبيل است حديث پيامبر در ایام بیماری؛ كه به ايشان گفتند: پيغمبر دارد هذيان مي گويد. يا پيغمبر دارد فحاشي مي كند و يا دارد هذيان مي گويد. آن كسي كه به پيغمبر گفت هذيان مي گويد عمر است. گمان نمي كرديم كه عمربن خطاب در آن مجلس چنين حرفي بزند!.(النهاية في غريب الحديث والأثر، ج ۵ ص ۲۴۵/ المؤلف: مجد الدين أبو السعادات المبارك بن محمد بن محمد بن محمد ابن عبد الكريم الشيباني الجزري ابن الأثير (المتوفى: ۶۰۶هـ)، الناشر: المكتبة العلمية – بيروت، ۱۳۹۹هـ – ۱۹۷۹م، تحقيق: طاهر أحمد الزاوى – محمود محمد الطناحي، عدد الأجزاء: ۵.) 1️⃣ . 🔻عکس العمل پیامبر صل الله علیه و آله وسلم . مطابق آنچه در صحیح بخارى و مسلم آمده 1. فرمود: «قوموا عنّى ولاینبغى عندى التنازع; از نزد من برخیزید (و دور شوید) كه در محضر من نزاع و كشمكش سزاوار نیست».(صحیح بخارى، كتاب العلم، باب 39، ح 4. در برخى از روایات فقط كلمه «قوموا» آمده است: همان مدرك، كتاب المغازى، باب 84، ح 5; كتاب المرضى، باب 17، ح 1; صحیح مسلم، كتاب الوصیة، باب 6، ح 8 )2️⃣ 2. هنگامى كه نزاع و كشمكش پیش آمد و حرف هاى زشتى به آن حضرت زده شد، فرمود: «ذرونى، فالّذى أنا فیه خیر ممّا تدعونی إلیه; مرا به حال خودم واگذارید! چرا كه این حالتى كه من در آن هستم بهتر از چیزى است كه مرا بدان فرا مى خوانید».( صحیح بخارى، كتاب الجزیه، باب 6، ح 2; كتاب المغازى، باب 84، ح 4; كتاب الجهاد والسیر، باب 175، ح 1 (در این حدیث، به جاى «ذرونى» كلمه «دعونى» آمده است). در صحیح مسلم، كتاب الوصیة، باب 6، ح 6، نیز آمده است: قال: «دعونى فالّذى أنا فیه خیر». -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🔻موضع گیری# بزرگان_ اهل_ سنت به این رویداد 🔺دسته اول: ابن حجر عسقلانى از «قرطبى» نقل مى كند كه: «مقصود از «هجر» در این حدیث سخن انسان بیمار است كه درست حرف نمى زند و لذا به حرف او اعتنایى نمى شود». سپس مى افزاید: وقوع چنین امرى (هذیان گویى) از پیامبر(صلى الله علیه وآله) محال است; زیرا آن حضرت در سلامت و بیماریش معصوم است، به دلیل سخن خداوند كه مى فرماید: «او (پیامبر) از سر هوا و هوس سخن نمى گوید» و به دلیل سخن خود آن حضرت كه فرمود: « من در حال خشم و خشنودى (در هر حالى) جز حق نمى گویم( فتح البارى، ج 7، ص 739 .-740) «نووى» نیز در شرح صحیح مسلم مى گوید: بدان كه پیامبر(صلى الله علیه وآله) یقیناً از سخن دروغ و ناروا و تغییر احكام شرعى چه در حال صحت و چه در بیمارى معصوم است».(صحیح مسلم، بشرح الامام محیى الدین نووى، ج 4، ص 257 ). 🔺دسته دوم: در كتاب «فتح البارى فى شرح صحیح البخارى» مى خوانیم: علما متفقند كه قول عمر حسبنا كتاب الله (قرآن براى ما كافى است) نشانه قوت فقه و دقت نظر او است!!(صحیح بخارى، كتاب المرضى و صحیح مسلم، كتاب الوصیة) 🔺دسته سوم: ۱.جناب «ذهبی» فتوای محکمی بر مخفی کاری و پوشاندن و محو مَساوی صحابه می دهد و می نویسد: این روایات در بین ما و علمای ما موجود است. و لازم است که از کتاب ها برداشته شود و مخفی شود. بلکه از بین برده شود. برای اینکه دلها نسبت به صحابه صاف شود و علاقه مردم به صحابه و رضایتشان از صحابه روز افزون شود و کتمان مطالب مطاعن صحابه ازعموم مردم وحتی از اکثر علماء، واجب است.(سير أعلام النبلاء، اسم المؤلف: محمد بن أحمد بن عثمان بن قايماز الذهبي أبو عبد الله، دار النشر: مؤسسة الرسالة – بيروت – ۱۴۱۳، الطبعة: التاسعة، تحقيق: شعيب الأرناؤوط، محمد نعيم العرقسوسي؛ ج۱۰، ص 92) ۲.«ابن حجر هیثمی» نیز می گوید:واجب است که از نقل اختلافات پیش آمده بین صحابه، خودداری کرد.(تطهیر الجنان و اللسان72) ۳.👇 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
۳. امام «تفتازانی» از شخصیت های برجسته و معروف اهل سنت ، در کتاب اعتقاداتش که در برخی از حوزه های اهل سنت تدریس می شود درباره چنین اتفاقی در مورد انحراف و فسق اصحاب می نویسد:آنچه که از جنگ و مشاجره در بین صحابه در کتب تاریخی مطرح شده است، و از زبان افراد موثق هم نقل شده است، ظاهراً دلالت می کند بر اینکه بعضی از صحابه از مسیر حق منحرف شده بودند و به حد ظلم و فسق رسیده بودند. و آنچه که باعث شده بود صحابه به این انحراف کشیده بشوند، کینه و عناد و حسادت و خصومت و طلب ملک و ریاست و تمایل پیدا کردن به شهوت ها و لذات بوده است. چرا که تمام صحابه معصوم نبودند و این گونه نبوده که هر کس که پیغمبر را ملاقات کرده بود انسان خوبی باشد؛ آنچه که هست این است که علمای ما به خاطر حسن ظن خود به اصحاب پیغمبر، برای برخی از رفتارهای ایشان توجیه و تأویل ذکر کرده اند. و معتقد هستند که اصحاب پیامبر از مسائلی که موجب گمراهی و فسق آنها شود، محفوظ هستند. به خاطر اینکه عموم مسلمین از گمراهی اعتقادی در مورد بزرگان صحابه در امان باشند، خصوصاً مهاجرین از اصحاب و همچنین انصار.(المؤلف : كتاب شرح المقاصد،ج۵، ص ۳۰۶، الإمام مسعود بن عمر عبد الله الشهير بسعد الدين التفتازاني، التحقیق:الدکتور عبدالرحمن عمیره،صالح موسی شرف،الناشر العالم الکتب.)3⃣ -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🖇پی_نوشت پیرامون تصویرسازی واقعه _قرطاس آیات فراوانی ذکر کرده اند مانند: 📌سوره نساء ۱۴ وَمَن يَعْصِ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُۥ وَيَتَعَدَّ حُدُودَهُۥ يُدْخِلْهُ نَارًا خَٰلِدًۭا فِيهَا وَلَهُۥ عَذَابٌۭ مُّهِينٌۭ. 📌سوره احزاب ۳۶ «وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍۢ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى ٱللَّهُ وَرَسُولُهُۥٓ أَمْرًا أَن يَكُونَ لَهُمُ ٱلْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ ۗ وَمَن يَعْصِ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُۥ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَٰلًۭا مُّبِينًۭا». 📌سوره نور۶۳ لَا تَجْعَلُوا دُعَاءَ الرَّسُولِ بَيْنَكُمْ كَدُعَاءِ بَعْضِكُمْ بَعْضًا ۚ قَدْ يَعْلَمُ اللَّهُ الَّذِينَ يَتَسَلَّلُونَ مِنْكُمْ لِوَاذًا ۚ فَلْيَحْذَرِ الَّذِينَ يُخَالِفُونَ عَنْ أَمْرِهِ أَنْ تُصِيبَهُمْ فِتْنَةٌ أَوْ يُصِيبَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ . 📌 سوره محمد ۳۳ «يَٰأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓا۟ أَطِيعُوا۟ ٱللَّهَ وَأَطِيعُوا۟ ٱلرَّسُولَ وَلَا تُبْطِلُوٓا۟ أَعْمَٰلَكُمْ». 📌سوره حشر–۷ 📌 سوره نجم–۲-۵ 📌.... 🚨 جمع این ۶ روایت دراین دو کتاب دوگزاره ی حتمی نتیجه داده است: +عبارت گفته شده جهت جلوگیری از نوشتن نامه بوده است. درمورد کلمه« هجر»توضیح داده شد عبارت دیگر،«وجع» گرچه به گفته ی بعضی ،تغییر ناقلان سخن جهت زیباسازی سخن است اما در هر صورت در راستای همان هدف است و به معنی« بیماری براو چیره شده_پربشان گویی می کند» است حتی افرادی که تنها این عبارت را ذکر کرده اند مانند احمد بن حنبل به صراحت ذکر می کند « عمر بن خطاب با این دستور مخالفت کرد تا آنکه پیامبر از نوشتن آن نامه دست کشید!.»4️⃣ + حضار و از جمله عمر گوینده ی این جملات از مهم بودن محتوای نوشته و اثرات آن مطلع بودند چراکه علاوه بر پاسخ عمر مبنی بر( کفی کتاب الله) در ابتدای حدیث در توصیف حجم تأسف عبدالله بن عباس از این حادثه ذکر می شود که در هنگام نقل حادثه اشک های او بر سنگ ریزه ها جاری می شد5️⃣ و نقل زیبای دیگری که درآن به نقش زنان نیز توجه می شود.(رک. مطلب شماره6️⃣) قابل توجه است که با پس معیت کتاب و عترت آن هم با تکرارهای قبلی از مشهوراتی بوده است که نتیجه ی مشخص داشته است. X+y=(x+y) 🚨در پاسخ دسته ی دوم از واکنش گران اهل سنت به این خبر باید گفت آیا عبارت وجع یا هذیان گفتن هم از تفقد و اجتهاد بوده است؟غیر آن آیا شخصی مثل عمر در بقیه امور از جمله تعداد رکعات و عدد طواف و عدد سعی،تعداد رمی جمرات،کیفیت بسیاری دیگر از مسلمات دین تنها به کتاب بسنده می کند.حال آن که تاریخ منعکس کننده میزان سوالات حتی خود این شخص است. شاید بهتر بود که تحلیل و توجیه موجود در چنین افرادی با ظاهری علمی حداقل با سوگیری های نهانی تر بیان می شد. 🚨 یادآوری: 🔎 و بن علی علیهما السلام -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j